2) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2001
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
nyt ulkoasiainvaliokunnan mietintö Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestön Suomen valtuuskunnan
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta. Minusta on tärkeää,
että eduskunta keskittyy nyt tähän asiaan,
koska maailman tilanne tällä hetkellä on
aika kriittinen ja voimankäyttö ja voimalla uhkailu
ja voimalla näyttö on selvästi korvaamassa
diplomatiaa vaarallisella tavalla maailmassa. Sen takia on erittäin
tärkeää, että sellainen järjestö kuin
Etyj, joka on edelleen jäsenistöltään
laajapohjaisin Euroopan turvallisuutta käsittelevä alueellinen
yhteistyöfoorumi, saa ansaitsemansa huomion. Varmasti kansanedustajat muistavat
sen, että Etyjiin kuuluvat eurooppalaiset valtiot laajasti
mutta myös Yhdysvallat ja Kanada. Mielestäni tämä järjestön
kattavuus tänä päivänä luo
mielenkiintoisia mahdollisuuksia aikana, jolloin jännitteet
esimerkiksi (Hälinää — Ed. Kokkonen:
Puhemies, täällä ei kuule mitään!)
Euroopan unionin ja USA:n välillä ovat selvästi
kasvamassa.
Arvoisa puhemies! Etyjin valtuuskuntaa on johtanut puhemies
Riitta Uosukainen, ja hänelle kiitokset hyvästä työstä valiokunnan
puolesta ja kaikille muille Etyjin valtuuskunnan jäsenille. Valiokunta
on mietinnössään kiinnittänyt
huomiota erityisesti siihen, mikä on Suomen ulkopolitiikan
yksi tämmöinen keskeinen kehys ja lähtökohta
eli laaja turvallisuus eli se, että turvallisuus ei ole
... (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Jaakonsaari! — Pyydän istuntosalia
rauhoittumaan. Pyydän, että edustajat asettuvat
paikoilleen.
... laaja turvallisuuden käsite, joka todellakin sisältää sen,
että turvallisuus ei ole enää militääriä turvallisuutta
vaan riippuu siitä, millä tavalla demokratia,
ihmisoikeudet, ympäristökysymykset ratkaistaan
kussakin maassa. Tämän takia on erittäin
tärkeää, että juuri Etyj, jolla
on juuri, sanoisinko, siviilikriisinhallinnassa ja laajan turvallisuuden
ydinasioissa hyvää osaamista, keskittyy juuri
näihin ja välttää päällekkäistoimintoja
Euroopan unionin ja monen muun kansainvälisen järjestön
kesken. Erityisesti haluan vielä korostaa Etyjin merkitystä sen
takia, kun todellakin sotilaallinen puoli turvallisuuspoliittisessa
keskustelussa näinä päivinä on
niin vahvasti esillä.
Ulkoasiainvaliokunta erityisesti paneutui Etyjin ehkä ydinosaamiseen
eli vaalitarkkailuun. Täälläkin eduskunnassa
on paljon kansanedustajia, jotka ovat osallistuneet vaalitarkkailutoimintaan.
Valiokunta piti vaalitarkkailun kehittämistä erittäin
tärkeänä juuri kriisien ennaltaehkäisemisen
kannalta, joka on puolestaan yksi ydinkysymys, jos aiomme välttää tulevaisuudessa
konflikteja ja sotia. Valiokunta korosti sitä, että vaalitarkkailuajattelua
pitäisi edelleen syventää ja sen tulisi
kattaa tämän prosessin kaikki osat, jotta arvio
voisi olla kokonaisvaltaisempi ja järjestelmällisempi.
Myös vaalien jälkikäteisvalvontaan tulisi
kiinnittää huomiota.
Valiokunta todellakin piti tärkeänä sitä,
että vaalitarkkailuun panostetaan entistä enemmän,
ja valiokunnan saamien selvitysten mukaan eri kansainvälisten
organisaatioiden toimintatavat, mandaatit ja arviot poikkeavat usein
toisistaan. Etyjin vaalitarkkailuunhan osallistuvat kansainväliset
järjestöt laajasti: Yhdistyneet kansakunnat, Kansainyhteisö,
Euroopan unioni, Euroopan neuvosto sekä kansalaisjärjestöt
ja monet eri tavalla vaalitarkkailuun erikoistuneet instituutiot. Myönteisenä esimerkkinä
tämmöisestä koordinaatiosta
ja samaan suuntaan toimimisesta todettiin juuri se uusi kansainvälisen
työnjaon idea, jota pystyttiin toteuttamaan Kosovon vaalien
yhteydessä marraskuussa 2001, jotka Etyj järjesti
ja joissa Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous johti
vaalitarkkailua. Kun tätä asiaa erityisesti pohdittiin,
todettiin, että juuri päällekkäisyyksien
poistamisessa oli päästy positiivisella tavalla
eteenpäin.
Arvoisat kansanedustajat! Vaalitarkkailu on erittäin
keskeinen osa kansainvälistä siviilikriisinhallintaa,
jota ulkoasiainvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä. Tänä päivänä siviilikriisinhallinta on
entistä tärkeämpää,
kuten äsken mainitsin, kun militaaripuoli tahtoo nousta
kaiken kattavaksi ajatteluksi. Valiokunta pitää Suomen
osallistumista kansainväliseen vaalitarkkailuun erittäin tärkeänä ja
pitää kiitettävänä suomalaisten
parlamentaarikkojen aktiivista osallistumista tähän toimintaan
ja pitää tärkeänä,
että myös näin jatkossa tapahtuu. Minusta
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen kertomus ansaitsee kyllä eduskuntakeskustelun.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensinnäkin haluan lausua kiitokset ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtajalle ja koko valiokunnalle tästä mietinnöstä,
joka, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Jaakosaari totesi, keskittyy
erityisesti vaalitarkkailuun. Ehkä on hyvä aloittaakin
siitä.
Kun me kävimme viimeksi täällä keskustelua Euroopan
neuvoston ja Etyjin rooleista, muistaakseni ed. Laakso totesi, että vaalitarkkailun
pääasiallinen
toimeenpanija on Etyj-järjestö. Näin
saattaa olla, mutta joka tapauksessa haluan todeta, että esimerkiksi
Euroopan neuvoston sosialistisesssa ryhmässä me
olemme keskustelleet kyllä tästä asiasta
ja todenneet, että me Euroopan neuvostossa haluamme olla
mukana täysivaltaisina vaalitarkkailijoina ja joissakin
tapauksissa ottaa myös johtavan roolin, kun vaalitarkkailusta on
kysymys.
Puhemies! Euroopan neuvostolla ja Etyjillä on hyvin
erilainen rakenne, koska Etyjiin kuuluvat myös Yhdysvallat
ja Kanada. Kun Etyj aikanaan muodostettiin, kaikki entisen Neuvostoliiton
valtiot liittyivät tähän automaattisesti
ilman minkäänlaista kontrollia siitä,
miten demokratia ja pluralismi, monipuoluejärjestelmä,
toimii näissä maissa. Niin kuin me olemme viime
aikoina havainneet, monissa entisissä Neuvostoliiton valtioissa
on aikamoisia vaikeuksia demokratian ja ihmisoikeuksien suhteen.
Uskon, että Euroopan neuvoston tapa edetä tässä asiassa
on sittenkin ollut hedelmällisempi.
Euroopan neuvosto on halunnut hyvin tarkkaan kontrolloida sitä,
että demokratia ja ihmisoikeudet toteutuvat, ennen kuin
entiset kommunistimaat voivat tulla Euroopan neuvoston jäseniksi.
Tätäkin tapaa on kritisoitu, ehkä oikeutetustikin.
Voi olla, että joitakin jäsenmaita on sittenkin
otettu vähän liian aikaisin. Olisi saattanut olla
parempi, että nämä maat olisivat edelleenkin
kypsyneet, mitä tulee ihmisoikeuksiin ja demokratiaan,
mutta toisaalta Euroopan neuvosto on voinut kuitenkin ohjata näitä maita
oikeaan suuntaan. Siinä mielessä ei tässä nyt
suureen katumukseen varmaan ole aihetta.
Puhemies! Ihan lopuksi tässä lyhyessä puheenvuorossani
haluan todeta, että tasavallan presidentti Tarja Halonen
tunnetaan hyvänä Euroopan neuvoston ja Etyjin
ystävänä, ja lainaan pari hänen
ajatustaan, kun hän oli puhunut elokuussa Suomen ulkomailla
toimiville suurlähettiläille täällä Helsingissä.
Hän oli tehnyt vertailuja muun muassa rahankäytön
suhteen, kuinka paljon käytetään toisaalta
sotilaalliseen kriisinhallintaan ja toisaalta siviilikriisinhallintaan
tai kriisien ennaltaehkäisyyn. Presidentti Halonen oli
todennut muun muassa, että ainoastaan Kfor-joukot Kosovossa
maksavat ensi vuonna 53 miljoonaa euroa eli yli 300 miljoonaa Suomen
markkaa, kun sen sijaan Euroopan neuvoston jäsenyys maksaa
Suomelle 2,5 miljoonaa euroa ja Etyj-jäsenyys 5 miljoonaa
euroa.
Tässä suhteessa sekä Euroopan neuvosto
että Etyj tekevät ainakin minun mielestäni
tärkeää työtä ja suhteellisen
halvalla. Voisin sanoa, että kun katsoo koko sodanjälkeistä aikaa,
kyllä esimerkiksi Euroopan neuvosto ja toisaalta myös EU
ovat varmasti myötävaikuttaneet siihen, että Eurooppa
on tällä hetkellä kuitenkin rauhan maanosa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä käyttäisin
jossain määrin esittelytyyppisen puheenvuoron
koskien tätä parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen
valtuuskunnan raporttia, josta meillä on käsittelyssä nyt
ulkoasiainvaliokunnan lausunto. Olen valtuuskunnan varapuheenjohtaja
ja myöskin Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen varapresidentti.
Tässä suhteessa voisin tämän
esittelypuheenvuoron tehdä, koska meidän valtuuskuntamme
puheenjohtaja Riitta Uosukainen ei voi sitä tehdä.
Raportissa kiinnitetään tietysti huomiota
viime vuoteen, mutta todellisuudessa tietysti tämän vuoden
tapahtumat itse Etyjin parlamentaarisessa yleiskokouksessa heijastuivat
jo viime vuoden työskentelyyn. Tänä vuonna
meidän ehdoton keskeinen teemamme Etyjin parlamentaarisen
yleiskokouksen puitteissa on ollut keskittyä terrorismiongelmiin,
maailmanlaajuiseen terrorismin uhan torjuntaan. Sekä Berliinissä viime kesänä heinäkuussa
järjestetty kokous että ensimmäinen Etyjin
parlamentaarisen yleiskokouksen talvi-istunto keskittyivät
tähän teemaan.
Tämä talvi-istuntohan on tavallaan uusi innovaatio
Etyjin toiminnassa. Verrattuna Euroopan neuvostoon, joka suhteellisen
säännöllisesti, neljä kertaa
vuodessa, pitää täysistuntoa, Etyjin
parlamentaarinen yleiskokous on kokoontunut harvemmin, yleensä vain
kesäkokoukseen, mutta johtuen niistä vaikeuksista,
mitä meillä on ollut suhteessa ministerineuvostoon
tietojen saannin, kommunikoinnin, tasolla, on päädytty
siihen ratkaisuun, että pyrittäisiin säännönmukaisesti
talvi-istuntoon, joka olisi yleensä tammi—helmikuussa
ja nimenomaan Wienissä. Wienissähän on
Etyjin sihteeristö, ja tässä suhteessa
on luontevaa, että talvi-istunto säännöllisesti
pidetään Wienissä.
Myöskin parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnassa
viime vuonna, ja sehän heijastuu myöskin tälle
vuodelle, on pyritty tehostamaan yleiskokouksen konsultatiivista
asemaa suhteessa itse Etyj-organisaatioon. Olemme itse asiassa, kuten
ed. Elo hetki sitten totesi Euroopan neuvostosta, jossain määrin
erilaisia toimintarakenteeltamme organisaatioina. Olemme pyrkineet itse
asiassa parlamentaarisen yleiskokouksen puolella ottamaan jossain
määrin oppia Euroopan neuvostosta myöskin
siinä tiiviydessä, jolla parlamentaarinen yleiskokous
seuraa itse pääorganisaation työtä.
Tässä on saatu aikaan Memorandum of Understanding,
yhteisymmärrys, Etyjin sihteeristön kanssa ja
Etyjin ministerineuvoston kanssa, pysyvän komitean kanssa,
siitä, että parlamentaarisen yleiskokouksen asema
tulee vahvistumaan. Se tulee vahvistumaan usealla eri osa-alueella.
Ensinnäkin, parlamentaarisen yleiskokouksen resoluutiot,
päätöslauselmat, tullaan vastaisuudessa
raportoimaan itse pysyvässä komiteassa.
Toiseksi, tässä tilanne muodostuu sen kaltaiseksi,
että Etyjin budjetti tullaan esittelemään
ja käsittelemään myöskin parlamentaarisessa
yleiskokouksessa, ei kuitenkaan niin, että se siellä hyväksyttäisiin,
mutta se käsitellään.
Kolmanneksi, parlamentaarisen yleiskokouksen presidentille tulee
oikeus olla läsnä Etyjin troikan kokouksissa eli
tämä pysyvä, säännöllinen
konsultatiivinen yhteys Etyjin johdon ja parlamentaarisen yleiskokouksen
johdon kanssa varmistetaan. Näin parlamentaarisen yleiskokouksen
neuvoa-antava rooli selkeästi Etyjin puitteissa kokonaisuudessaan
tulee vahvistumaan.
Arvoisa puhemies! Molemmissa edeltävissä puheenvuoroissa
on kiinnitetty huomiota siihen keskeisimpään työhön
voisiko sanoa operatiivisella puolella, jossa parlamentaarinen yleiskokous
on vahvimmillaan, ja viitattiin vaalien valvontaan. Tässä on
myöskin toinen ulottuvuus, joka on tärkeä parlamentaarisen
yleiskokouksen toiminnassa. Ne ovat niin sanotut demokratiatiimit, ad
hoc -työryhmät, jotka ovat keskittyneet tiettyihin
ongelma-alueisiin. Jos puhemies sallii, lyhyesti luonnehdin menneenä kertomusvuonna
näitä molempia osa-alueita.
Ensinnäkin vaalitarkkailussa me olemme säännöllisesti
seuranneet parlamenttivaaleja ennen kaikkea Itä-Euroopassa.
Suomalaiset ovat myöskin aktiivisesti osallistuneet vaalitarkkailuun.
Kosovon alueparlamenttivaaleihin osallistui kansanedustaja Sinnemäki,
ja Albanian parlamenttivaaleja seurasivat kansanedustajat Hyssälä ja
Kokkonen. Sekä Valko-Venäjän presidentinvaaleja
että Moldovassa järjestettyjä parlamenttivaaleja
viime vuonna seurasin itse. Olin itse asiassa molemmissa tapauksissa
tämän kansainvälisen vaalitarkkailun
vetovastuussa. Silloin tietenkin meillä suomalaisilla on
ollut oma keskeinen roolimme tässä vaalitarkkailutyössä. Se
on ollut merkittävää nimenomaan siinä suhteessa,
että näissä uusissa demokratioissa voidaan
vaalit toimeenpanna oikeudenmukaisesti, demokraattisesti ja kansainvälinen
vaalitarkkailu antaa sille sitten tukensa.
Tässä on ollut osittain järjestöjen
välistä kilpailua, mihin edeltävät
edustajatkin viittasivat puheenvuoroissaan, erityisesti ed. Elo
viitaten siihen, että Euroopan neuvostolla on myöskin keskeinen
rooli samoin kuin Euroopan parlamentilla näissä kansainvälisissä vaalitarkkailuissa.
Tavaksi
on tullut — ja haluan sitä korostaa, että tavaksi
on todella tullut — että kun Etyj vastaa Odihrin
pitkäaikaisesta vaalitarkkailusta, on ollut luontevaa,
että kun tämä parlamentaarinen lyhyen
jännevälin vaalitarkkailu myöskin hoidetaan,
Etyjin parlamentaarisella yleiskokouksella on niin sanotusti johtorooli.
Tässä viime aikoina on todella oltu yhteistyössä niin
pitkälle, että Euroopan neuvosto ja Euroopan parlamentti
ovat voineet yhdessä laatia loppujulkilausuman,
jotta vältettäisiin forum shopping -ilmiö:
jos eri parlamentaariset elimet antavat arvioitaan vaaleista, sallittaisiin
sitten viranomaispuolella erityisesti epäselvissä tilanteissa
mahdollisuus valita sopivin tarkkailulausuma. Tätä on
nyt pyritty välttämään ja sen
takia on esiinnytty yhdessä. Näin tulee tapahtumaan myös
viikon kuluttua viikonvaihteessa järjestettävissä Makedonian
vaaleissa, joissa myöskin voin vastata koko kansainvälisen
vaalitarkkailun vedosta. Siellä on myöskin jo
nyt sovittu siitä, että me sekä Euroopan
neuvoston että Euroopan parlamentin puitteissa pyrimme
nimenomaan yhteistyöhön. Makedonian parlamenttivaaleissa, jotka
ovat ensimmäisen kerran sisällissodan jälkeen,
on poikkeuksellinen ja hyvin herkkä tilanne, ja on tärkeätä,
että me kansainväliset vaalitarkkailijat pystymme
yhteistoimintaan, ja tästä on jo alustavasti sovittu.
Sitten, arvoisa puhemies, vielä toisesta operatiivisesta
puolesta, joka ehkä on merkittävämpää syvyydeltään,
ei niinkään julkisuudeltaan, Parliamentary Assemblyn
toiminnassa, demokratiatiimeistä. Meillä on ollut
useampia tämmöisiä työryhmiä,
jotka ovat paneutuneet tietyn maan perusongelmiin. Valko-Venäjältä se
alkoi, ja Valko-Venäjän tiimissä työskennelleenä tiedän hyvin,
kuinka pitkälle pystyimme kerta kaikkiaan oikeastaan ainoana
läsnä olevana kansainvälisenä instituutiona
vaikuttamaan keskusteluilmapiiriin, mikä Valko-Venäjällä tapahtui
siitä huolimatta, että maa on johtonsa vuoksi
ollut eristäytymässä.
Toinen työryhmä, joka on toiminut hyvin aktiivisesti
ja jossa myöskin me suomalaiset olemme olleet hyvin vahvasti
mukana, on Moldova-työryhmä, jonka puheenjohtajana
olen voinut toimia. Tämä Moldova-työryhmä on
jo parin kolmen vuoden ajan pyrkinyt avittamaan parlamentaarisen
dialogin aikaansaamiseksi Transnistrian konfliktissa, joka jakaa
edelleenkin Moldovaa.
Meillä on myöskin ollut työryhmät
Abhasiaan liittyen, ja siinä kansanedustaja Kokkonen on
ollut hyvin aktiivisesti mukana. Sekin on äärimmäisen
vaikeata konfliktitilannetta Georgian sisällä pyrkinyt
avittamaan. Tässä nimenomaan nyt nähdään,
että parlamentaarikkopuoli pystyy antamaan lisäpanoksen
siihen työhön, mitä hallitusten välisellä tasolla
Etyj tekee. Näitä työryhmiä on
ollut myöskin Balkanin alueeseen liittyen. Nyt on keskusteltu
tämän työryhmän työn laajentamisesta
myös Keski-Aasiaan. Nämä kaikki kuvaavat
sitä työtä, jossa konkreettisesti parlamentaarikot
voivat antaa panoksensa Etyjin normaaliin työskentelyyn.
Me emme pyri korvaamaan Etyjin varsinaista työtä vaan
täydentämään sitä.
Viimeiseksi otan esimerkin Tshetsheniasta. Tshetsheniaanhan
on Etyj perustanut toimiston, ja se onkin ainoa läsnä oleva
kansainvälinen toimija Tshetsheniassa. Ainoa, jolla on
toimisto Tshetshenian alueella, on Etyj. (Välihuutoja) Siellä on
suomalainen suurlähettiläs Jorma Inki, joka nimenomaan
toimii Portugalin, Etyjin puheenjohtajamaan, toimeksiannosta.
Tämän Tshetsheniassa olevan Etyjin toimiston mandaatti
on umpeutumassa vuodenvaihteessa. Nyt tilanne on sen kaltainen,
että tämän toiminnan jatkolle olisi syytä antaa
tuki. Etyjin parlamentaarinen yleiskokous tulee lähettämään
Tshetsheniaan syksyn aikana vielä valtuuskunnan nimenomaan toimistovierailulle,
jolla halutaan nimenomaan pyrkiä tukemaan läsnäoloa
Tshetsheniassa, jossa Etyj on.
Tshetsheniassa on monia muitakin aktoreita kieltämättä,
täällä välihuutoja on tullut.
Muun muassa Euroopan neuvosto on ollut hyvin aktiivinen tässä suhteessa,
mutta Euroopan neuvostolla ei ole pysyvää läsnäoloa
Tshetsheniassa kuten Etyjillä.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen tämän vuoden
toiminnan keskeisenä teemana on ollut nimenomaan laaja-alainen
turvallisuus ja terrorisminvastainen taistelu. Berliinin parlamentaarinen
yleiskokous keskusteli erityisesti näistä asioista
hyvin monilta eri kannoilta kaikissa komiteoissaan. Oli erittäin
mielenkiintoista itse kokoukseen osallistuneena huomata, että nimenomaan
humanitaaristen kysymysten merkitys tässä asiassa
nousi erittäin keskeisesti esiin.
Merkillepantavaa tässä Berliinin kokouksessa oli
myös se, että ensimmäistä kertaa
sukupuolten välinen tasa-arvo nousi erittäin voimakkaasti esiin,
ei vähiten Suomen valtuuskunnan ansiosta ja sen ansiosta,
että ed. Paula Kokkonen on valittu Etyjin parlamentaarisen
yleiskokouksen gender-raportoijaksi. Nyt myöskin
jatkossa nämä gender-asiat tulevat plenaarikäsittelyyn, mikä oli
kyllä suuri saavutus tästä kokouksesta, että niitä ei
enää käsitellä jossain sivusalissa
ja naiset keskenään vaan että ne ovat
koko parlamentaarisen yleiskokouksen asia.
Ulkoasiainvaliokunta lausunnossaan korostaa vaalitarkkailun
merkitystä, ja se varmasti tulee olemaan keskeisin vuoden
aikana tapahtuva meidän valtuuskuntamme työ. Mutta
se työ ei ole vain paikan päällä vaaleissa
olemista, vaan yhä enemmän meidän täytyy
nähdä, että demokratia kaiken kaikkiaan
on prosessi, jota me edistämme niin täällä Suomessa
kuin kansainvälisessä keskustelussa ylipäätään.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: Ensimmäisen kerran
sain henkilökohtaisesti myös palautetta hyvin
voimakkaasti tämän kokouksen jälkeen, koska
valtuuskuntamme muiden valtuuskuntien avustuksella otti lisäasiana
esille romaniasiat ja sai kovasti palautetta siitä, miksi
pidämme näitä asioita tärkeinä.
Se on mielestäni erittäin keskeistä,
että pyrimme parantamaan romaniväestön oloja
koko Euroopan alueella.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi puhujakorokkeelta, jos ei
aivan kaksi minuuttia riittäisi.
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja ed. Jaakonsaari esittelypuheenvuorossaan
puuttui voimakkaasti vaalitarkkailuun, minkä muutkin puhujat
ovat täällä tehneet. Haluan itsekin jälleen kerran
todeta, että se on minusta erittäin tärkeätä työtä,
erittäin arvokasta työtä, ja soisin niin
monen kuin mahdollista osallistuvan näihin vaalitarkkailuihin
siitä syystä, että niissä on
hyvin lyhyessä ajassa mahdollisuus saada aika kattava kuva
kyseisen maan oloista. Niissä tavataan lyhyessä ajassa
maan johtavia poliitikkoja yleensä presidenttiä myöten,
puolueitten edustajia, tiedotusvälineitten edustajia jne.
Tällaista kuvaa ei oikeastaan mistään
maasta mielestäni minkään muun toiminnan
puitteissa pystykään saamaan tällaisessa
lyhyessä ajassa.
Minä pidän hyvin tärkeänä sitä,
että me kutsuisimme omiin vaaleihimme, jotka ovat ensi maaliskuussa,
Etyjin jäsenmaitten edustajia, erityisesti niiden, joissa
olemme itse olleet tarkkailijoina. Silloin me voisimme heille näyttää,
miten demokraattiset vaalit tapahtuvat eli että ei tarvitse
välttämättä — toivon,
ettei Suomen vaaleissa niin tapahdu — mustamaalata vastustajia,
ei tarvitse estää heidän toimintaansa,
repiä heidän julisteitaan jne. vaan aivan sivistyneesti
voidaan vaalit toimittaa.
Tasa-arvonäkökulman toivoisin myöskin
tulevan voimakkaasti esiin. Täällä jo
edellä edustajat totesivat, että olen tasa-arvoraportööri,
ja on ollut mielenkiintoista havaita, kun näistä asioista on
keskustellut, että ne maat, jotka ovat hyvin lähellä meitä ja
joissa asiat ovat kohtuullisella tolalla, näkevät
eniten ongelmia tasa-arvon toteutumisessa, kun taas esimerkiksi
monet Keski-Aasian maitten edustajat eivät näe,
että tasa-arvokysymyksissä olisi minkäänlaisia
ongelmia, eli työsarkaa kyllä riittää.
Demokratiatiimit, kuten ed. Kiljunen mainitsi, ovat hyvin tärkeä osa
tätä työtä. Valitettavasti vain
täytyy todeta, että eteneminen niittenkin kohdalla
on erittäin hidasta ja esimerkiksi juuri Abhasia-ryhmän
toiminta on ollut jäissä, ei ole oikeastaan edistytty
mitenkään. Se on kyllä aika turhauttavaa,
kun tiedämme, että tilanne eskaloituu koko ajan.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva — parrankasvusta päätellen
arvoisa herra puhemies! Kysymys vaalitarkkailusta on tärkeä,
kuten täällä jo useissa puheenvuoroissa
on todettu. Mielestäni meidän on kuitenkin hieman
problematisoitava kysymystä vaalitarkkailusta, sillä kaikki
ne järjestöt, jotka ovat osallistuneet kansainväliseen
vaalitarkkailuun, ovat tehneet myös sellaisia virheitä,
joista on välttämätöntä ottaa
opiksi, jotta vaalitarkkailu tulevaisuudessa olisi nykyistä tehokkaampaa.
Kuten täällä on jo aikaisemmin todettu,
lähtökohtana tällä hetkellä ennen
kaikkea Euroopan alueella tapahtuvissa vaalitarkkailukohteissa on se,
että johtorooli on Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä ja
mukana ovat tämän lisäksi ennen kaikkea
Euroopan neuvosto ja Euroopan unioni. Yhteistyön avulla
halutaan estää se, että vaalitarkkailun
kohteena olevan maan eri poliittiset voimat voisivat käyttää eri
kansainvälisiä poliittisia järjestöjä saman
vaalitarkkailun aikana eri tavalla, panna niitä toisiaan
vastaan. Meillä on valitettavia kokemuksia ennen kaikkea
Albanian osalta siitä, että Albanian silloinen
presidentti Berisha kykeni varsin tehokkaalla tavalla saamaan erilaisia
lausuntoja Euroopan neuvostolta ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöltä
vaalien
oikeudenmukaisuudesta. Luonnollisesti näitä erilaisia
lausuntoja käytettiin hyväksi Albanian sisäpoliittisessa
taistelussa.
Juuri tämän kaltaisen tilanteen estämiseksi
on kyetty sopimaan tietystä yhteistyörakenteesta, jossa
nämä kolme järjestöä voivat
nyt toimia yhteistyössä ja siten, että Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön yhteydessä toimivan
etukäteisen vaalikampanjaseurannan avulla voitaisiin välttää myöskin
ne virheet ja liian nopeat johtopäätökset,
mitä on eräiden maiden vaalien osalta tehty.
On selkeästi ja suoraan sanottava, että nämä kaikki
kolme järjestöä ovat tehneet aikamoisia virheitä takavuosina
muun muassa Albanian osalta mutta myöskin Venäjän
ja Ukrainan vaalien tarkkailun osalta. Kahden viime mainitun osalta
liian nopeasti tultiin siihen johtopäätökseen,
että vaalit olivat vapaat ja oikeudenmukaiset, vaikka vaalien
aikana ja varsinkin myöhemmin tullut aineisto osoittaa,
että molemmissa näissä vaaleissa, sekä parlamenttivaalien
yhteydessä että presidentinvaalien yhteydessä,
syyllistyttiin eri alueilla karkeaan vaalivilppiin.
Varsinkin Venäjän uuden kehityksen alkuvaiheissa
näytti monelle kansainväliselle vaalitarkkailijalle
olevan tärkeämpää se, kuka voittaa
vaalit, eikä niinkään se, kuinka vaalit
voitetaan. Tämä synnytti tilanteen, jossa ei riittävästi
perehdytty niihin syytöksiin, joita jo vaalikampanjan aikana
oli mahdollisesta tapahtuneesta vaalivilpistä.
Ongelmana näillä kaikilla kolmella järjestöllä on
ollut myös se, että pelkkään
vaalipäivään, vaalitapahtumaan, rajoittuva
vaalitarkkailu ei riitä. Tässä suhteessa
sekä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö että myöskin
Euroopan neuvosto ovat ottaneet eräitä uusia askeleita,
joidenka lähtökohtana on nimenomaan se, että vaaleja kyetään
seuraamaan jo vaalikampanjan aikana. Luonnollisesti vaalikampanjaan
tutustuminen mahdollistaa muun muassa mediavapauden valvonnan, sen
onko eri poliittisilla voimilla todellista mahdollisuutta saada
näkemyksensä edustetuksi ja julkisuuteen tiedotusvälineissä vai
ovatko tiedotusvälineet valtiovallan tai joidenkin poliittisten
tahojen kontrollissa. Tässä suhteessa on tapahtunut
huomattavaa ja myönteistä edistymistä.
Euroopan neuvoston vaalitarkkailu poikkeaa Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestön vaalitarkkailusta
siten, että pääsääntöisesti
Euroopan neuvosto seuraa vaaleja niissä maissa, jotka ovat
Euroopan neuvoston jäsenmaita, ja niissä maissa,
jotka ovat kiinnostuneet Euroopan neuvoston jäsenyydestä.
Lähtökohtana ensin mainituissa on luonnollisestikin
Euroopan neuvoston jäsenmaiden itselleen ottamien jäsenyysvelvoitteiden
valvonta. Tämä valvonta kohdistetaan myös
itse vaaleja edeltävään vaalikampanjaan
ja sitten vaalitapahtumaan, koska yhtenä jäsenyyskriteerinä on
luonnollisestikin median vapaa toiminta, poliittinen moniarvoisuus
ja vapaat ja rehelliset vaalit.
Täytyy sanoa, että juuri tällä viikolla
Euroopan neuvosto käsitteli erästä valitettavaa
kansanäänestystä, joka toimeenpantiin
jokin aika sitten Azerbaidzhanissa Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
parlamentaarisen yleiskokouksen ja myös Euroopan neuvoston
parlamentaarisen yleiskokouksen jäsenmaassa. Tämä kansanäänestys,
jossa äänestettiin lähes 40:stä perustuslain
muutoksesta kyllä- tai ei-kannanotolla ja jossa Azerbaidzhanin
presidentin ja hallituksen jaa-kannanottoa tuki ei nyt aivan yli
100 prosenttia, mutta lähestulkoon, kansalaisista, näytti
paikalla olleen ainoan tarkkailijan mukaan siltä, että kyse oli
enemmänkin farssista kuin todellisesta kansanäänestyksestä.
Täytyy sanoa, että Azerbaidzhanin kansanäänestyksen
osalta sekä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö että Euroopan
neuvosto tavallaan ovat epäonnistuneet demokratiaprosessin
syventämisessä.
Ehkä tässä yhteydessä on
syytä mainita erään englantilaisen konservatiivin
tekemä johtopäätös, että valitettavasti
Azerbaidzhan on ilman ainoatakaan vapaata vaalia, sen paremmin parlamenttivaaleja
kuin presidentinvaalejakaan, saanut itselleen tietyn edustuksen
kansainvälisissä järjestöissä,
jota edustusta se nyt käyttää ikään kuin
oikeuttaakseen myös uudet demokratiaan kohdistuvat loukkaukset.
Meillä on siis tämän kaltaisia ongelmia,
ja sen takia täytyy aika tarkasti miettiä, miten
vaalitarkkailua tulevaisuudessa voidaan tehostaa ja parantaa siten,
että vaalivilppi voitaisiin estää. Meillä on
lähitulevaisuudessa koko joukko maita, joissa järjestetään
joko parlamenttivaaleja tai presidentinvaaleja, joissa sekä vaalikampanjan
että itse vaalitapahtumien tarkkailu on tavattoman tärkeää.
Luulen, että molemmat järjestöt,
siis puhun nyt Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöstä ja
Euroopan neuvostosta, ovat myös oppineet, että kriittisyys
on välttämätöntä, että ensi
sijassa valvotaan itse vaaleja eikä tavoitteena ole antaa tukea
tuolle tai tälle poliittiselle ryhmälle ja sen vaalivoitolle.
Sanon aivan suoraan tässä yhteydessä jo
sen, että seuraavat Ukrainan presidentinvaalit, mutta myös
Venäjän parlamentti- ja presidentinvaalit muodostavat
kansainväliselle yhteisölle tässä suhteessa
aika ison haasteen, ja toivon, että Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestö omalta osaltaan,
Euroopan neuvosto omalta osaltaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa
pohtisivat sitä, mitä voitaisiin tehdä,
jotta vaalivilpin mahdollisuus näissä vaaleissa
eliminoitaisiin kansainvälisen yhteisön vaikutuksella
jo etukäteen.
Toinen asia, jonka haluaisin tässä yhteydessä ottaa
esille, on se haaste, jonka Yhdysvaltain hallinnon aggressiivinen
politiikka suhteessa kansainväliseen rikostuomioistuimeen
muodostaa. Pidän myönteisenä sitä,
että Berliinin kokouksessa Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
parlamentaarinen yleiskokous kehotti kaikkia niitä maita,
jotka eivät ole vielä allekirjoittaneet tai ratifioineet
tätä kansainvälistä rikostuomioistuinta
koskevaa sopimusta, tekemään niin, mutta me tiedämme,
että erityisesti viime kesänä Berliinissä järjestetyn
kokouksen jälkeen Yhdysvallat painostaa sekä bilateraalisissa
suhteissa että monenkeskisissä suhteissa kansainvälistä yhteisöä sallimaan
syytesuojan ei vain Yhdysvaltain sotilaille vaan Yhdysvaltain kansalaisille,
tavoite, joka on ristiriidassa kansainvälisen rikostuomioistuimen
perusasiakirjan kanssa.
Valitettavasti Romania on — toistaiseksi ainoana Euroopan
neuvoston jäsenmaana — ollut valmis sopimaan tällaisesta
kahdenkeskisestä sopimuksesta Yhdysvaltain kanssa. Tässä mielessä Romania
myös poikkeaa Euroopan unionin jäsenkandidaateista
ja on herättänyt toiminnallaan kielteistä huomiota.
Tiedämme myös eräitä muita valtioita:
Muun muassa Italian pääministeri Berlusconi Bushin
aatteellisena hengenheimolaisena on vihjaillut siihen suuntaan,
että myös Italia saattaa tehdä samanlaisen
kahdenkeskisen sopimuksen. Kansainvälinen rikostuomioistuin
on kuitenkin yksi kaikkein keskeisimmistä saavutuksista,
joka on ollut sekä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
että Euroopan neuvoston tavoitelistalla pitkään.
Se on saavutus, jota ei saa vaarantaa.
Herra puhemies! Me voimme ed. Kiljusen kanssa keskustella keskenämme
siitä, miten Euroopan neuvosto on edustettuna Tshetsheniassa. Totean
vain sen, että Euroopan neuvoston ja Venäjän
ulkoministeriön sopimus on sisällöltään suurin
piirtein samanlainen kuin Etykin myöhemmin solmima sopimus
läsnäolosta Tshetsheniasta.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ajattelin ensin sanoa jotain vaalitarkkailuasiasta,
joka on aika seikkaperäisesti otettu esiin myös tässä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä, mikä oli mielestäni
hyvä asia.
Tämän kertomuksen kaudella olin itse tarkkailemassa
Kosovon aluevaaleja. Sehän on vähän erityinen
tapaus sen takia, että ne vaalit on organisoinut Etyj,
eli tavallaan se tilanne on ehkä hieman toisenlainen kuin
esimerkiksi Venäjän vaaleissa. Niistä vaaleista
ehkä yhtenä positiivisena asiana voisi ottaa esiin
sen, että Kosovossa näitä aluevaaleja
ennen järjestetyissä paikallisvaaleissa serbivähemmistön
osallistuminen oli erittäin minimaalista. Näissä aluevaaleissa
serbivähemmistö osallistui vaaleihin kohtuullisen
hyvällä prosentilla, hieman päälle
50, niin että ainakin siinä mielessä jotain
oli mennyt eteenpäin.
Mutta ehkä näitä omia kokemuksia
tärkeämpää on nimenomaan se,
mitä tässä ulkoasiainvaliokunnankin mietinnössä on
kirjoitettu siitä, että kansainväliset
järjestöt toimisivat johdonmukaisesti vaalitarkkailussa,
ettei pääsisi käymään hankalia
tilanteita. Jokainen tietenkin voi kuvitella sitä, minkä esimerkiksi
ed. Laakso otti esiin, että jos tulee erilaisia arvioita,
niin silloin ikään kuin sisäpoliittisessa
debatissa näitä erilaisia arvioita voidaan käyttää helposti
hyväksi.
Toinen asia, jonka haluaisin ottaa esille ehkä noin
mielenkiinnosta, että sekä Kosovossa että Venäjällä,
missä olen ollut tarkkailemassa presidentinvaaleja, vaaleissa
on aina läsnä myös paikallisia tarkkailijoita,
joita ne poliittiset ryhmät, jotka ovat asettaneet ehdokkaita
vaaleissa, asettavat myös vaalipaikoille. No, se on ainakin
mielenkiintoista huomata, että tällainen käytäntö tuntuu
olevan tapana muualla.
Lisäksi mielessäni on ollut sellainen asia,
että sen lisäksi, että tavallaan kansainvälinen
yhteisö ja ehkä vakiintuneet demokratiat tekevät
vaalitarkkailua muualla, niin itse näkisin mielelläni sellaisen
tradition jatkuvan, mikä Suomen viime eduskuntavaaleissa
oli, että täällä oli vieraita Valko-Venäjältä,
missä siinä vaiheessa oli, epätyylikästä kyllä,
kaksi parlamenttia. He olivat tutustumassa siihen, miten Suomessa
vaalit järjestetään.
Kansainvälisissä järjestöissä tietenkin,
ehkä osittain luontevastikin, syntyy tällainen
kahden kerroksen mentaliteetti, että Länsi-Euroopan
vakiintuneet demokratiat neuvovat ja opettavat epästabiilimpia,
ja varmasti heillä onkin enemmän ponnisteltavaa
järjestelmänsä kehittämiseksi,
mutta tietynlaisen ikään kuin kommunikatiivisuuden
ja vastavuoroisuuden edistämiseksi tavallaan näkisin
mielelläni, että tätä traditiota
jatkettaisiin, että myös me tavallaan olisimme
valmiita esittelemään, miten tämä meidän
oma aina hyvin erinomaisena mainostamamme järjestelmä toimii.
Ihan hyvä järjestelmä se on, mutta tavallaan
ikään kuin sen avoin näyttäminen
olisi mielestäni positiivista.
Vaalitarkkailusta ehkä viimeinen asia: On totta kai
totta, että silloin, kun parlamentaarikot tai ne muut henkilöt,
jotka menevät tekemään vaalitarkkailua
muutamiksi päiviksi, tavallaan suorittamaan sitä ikään
kuin operatiivista tehtävää vaalitarkkailussa,
siitä omasta tehtävästä ei sinänsä itse
asiassa saisi vetää mitään muita
johtopäätöksiä kuin tavallaan
sen, miten vastaa niihin kysymyksiin, joita lomakkeissa on, ja se
kokonaisarvio syntyy nimenomaan siitä, miten on arvioitu sen
maan vaalilainsäädännön olevan
kansainvälisten standardien mukainen, miten media on toiminut
ja miten jälkikäteen tätä prosessia
on arvioitu. Tavallaan arviohan voi kiinnittyä vaan siihen
kokonaisuuteen eikä tavallaan tässä tapauksessa
siihen omaan vaalitarkkailukokemukseen.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi olisin halunnut mainita
näistä Etyjin missioista, joita on useita ja joita
Latviassa ja Virossa lopetettiin. Oikeastaan olisin halunnut sanoa
terveisiä, koska kävin Latviassa vähän
aikaa sitten. Siellä Suomen Latvian-lähettiläs
antoi mielestäni aika positiivisen arvion näiden
Etyjin missioiden toiminnasta. Hän katsoi, että kun
Latvian kansalaisuuslainsäädäntöä ja
heidän ponnistelujaan ihmisoikeusstandardien toteuttamiseksi
luotiin, nimenomaan Etyjin missio ja Etyjin toiminta oli ikään
kuin paras organisaatio tekemään sitä.
Kysymys ei ollut mistään yksittäisestä maasta,
joka olisi neuvonut, että näin pitää tehdä,
vaan kysymys on laajapohjaisesta järjestöstä,
jossa on mukana Länsi-Euroopan maita, Yhdysvallat ja myös
Venäjä, ja tavallaan tämän järjestön
mission auktoriteetilla hänen mielestään
Latviassa saatiin erittäin paljon aikaan tämän
ongelmallisenkin kansalaisuuslainsäädännön
ja näiden kysymysten ratkomiseksi. Tätä voidaan
varmaan pitää hyvänä asiana.
Yleisellä tasolla voitaisiin sanoa, että varmasti
Etyjin missiot, vaalitarkkailu, Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen
työryhmätyöskentely, on kaikki tavallaan
sellaista arvokasta käytännön työtä,
jossa ratkotaan konflikteja sellaisella tasolla ja sellaisella tavalla,
mitä Suomi itse asiassa julistaa ulkopolitiikkansa prioriteetiksi:
kysymys on nimenomaan konfliktien ennaltaehkäisystä ja
vielä enemmän ehkä ikään
kuin hyvän demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltioiden
rakentamisesta. Itse ehkä vähän vierastin
tässä ulkoasianvaliokunnan mietinnössä sitä,
että vaalitarkkailua kutsutaan kriisinhallinnaksi. Siinä mennään
minun mielestäni ehkä liian pitkälle siihen,
että kaikki termit militarisoidaan. Ei se välttämättä aina
ole kriisinhallintaa. Kyllä se on ikään
kuin tavallaan sitä arkista demokraattisen yhteiskunnan
rakentamista.
Täällä muutamat edustajat tai itse
asiassa melkein kaikki ovat tainneet ottaa esiin sen, että tietenkään
tässä kertomuksessa ei ole käsitelty
sitä, mistä keskusteltiin tämän
kesän parlamentaarisen yleiskokouksen istunnossa Berliinissä,
missä — ja ei varmasti kenenkään
yllätykseksi — aiheena oli terrorismi.
Minä pidin tämän yleiskokouksen
toisena hyvänä asiana sitä, että hyvin
laajasti parlamentaarikot eri maista tuntuivat ainakin tämmöisissä kokouspuheenvuoroissa
julistavan sitä, että terrorisminvastaisen taistelun
ei missään nimessä pidä johtaa
kansalaisvapauksien ja ihmisoikeuksien rikkomiseen jossain toisaalla.
Se jää tietenkin sitten käytännön
lainsäädännön ja toimenpiteiden
ja yksittäisten ratkaisujen varaan, käykö näin
todella, ja pelkään, että ehkä tämmöisen
parlamentaarisen yleiskokouksen puheenvuoroista ja julistuksista
saa vähän idealistisemman kuvan siitä asiasta
kuin tosiasiassa jossain kohtaa näyttää tapahtuvan.
Toinen hyvä puoli tässä yleiskokouksessa
on nimenomaan se, että koska Euroopan turvallisuus- ja
yhteistyöjärjestöllä on niin
laaja jäsenpohja, niin siellä voi keskustella
sellaisten henkilöiden kanssa, esimerkiksi venäläisten
ja yhdysvaltalaisten parlamentaarikkojen kanssa, tavallaan heidän
kanssaan ottaa esiin asioita, mihin kuitenkaan ei ole usein mahdollisuutta.
Esimerkiksi Tshetsheniasta, joka ei välttämättä ole
venäläisille kaikin osin täysin helppo
kysymys keskustella, on käyty keskustelua. Myös
oli silti hyvä, että tästä kansainvälisestä rikostuomioistuimesta,
jonka suhteen kehitys ei todellakaan tällä hetkellä näytä kauhean
myönteiseltä, loppuasiakirjassa sanottiin, että ikään
kuin kaikkien Etyj-maiden pitäisi tämä Icc-sopimus
ratifioida, ja totta kai se erityisesti kohdistui sitten Yhdysvaltoihin.
Mielestäni oli erittäin kuvaavaa, mitä ed.
Elo otti esille näistä rahasummista, kuinka paljon maksetaan
Etyjille ja kuinka paljon Euroopan neuvostolle ja mitä sitten
maksaa Kosovon sotilaallinen rauhanturvaaminen. Pitäisi
uskaltaa panostaa resursseja enemmän kriisien ennaltaehkäisyyn.
Kyllä se tiedetään, missä ongelmia
on syntymässä ja missä niitä on
mahdollista syntyä. Jos niihin panostetaan, niin kyllä taloudellisestikin
selvitään halvemmalla, koska tällaiset
raskaat kansainväliset rauhanturvaoperaatiot, sen lisäksi,
että tietenkin niissä saattaa olla muutakin vaikeaa
ja kysymys on vaikeista kriiseistä, myös maksavat
aika paljon. Ennaltaehkäisyn pitäisi olla myös
taloudellisesti ajattelevien ihmisten ikään kuin
näkemys näiden asioiden hoidosta.
Ehkä ihan viimeisenä vielä tästä samasta
problematiikasta olisin voinut sanoa, että kun Suomessakin
jonkin verran on keskusteltu Natosta ja siitä, kuinka Nato
kollektiivisen puolustuksen järjestöstä on
muuttunut enenevässä määrin
kriisinhallintaorganisaatioksi, niin täytyy kyllä sanoa,
että ei Natolla järjestönä ole
ollenkaan sellaista osaamista ja tietoa niistä maista,
joissa ikään kuin konflikteja on olemassa tai
syntymässä, kenttätietoa ja arjen osaamista
ja yhteiskunnan näkemistä sellaisena kokonaisuutena,
johon kuuluu edustuksellinen demokratia, taloudelliset suhteet,
oikeusvaltion toimiminen. Sellainen kriisinhallinto-organisaatio
Nato ei ollenkaan ole, joten Suomen pitäisi mielestäni
jatkaa sitä, että ikään kuin
Etyjin toimintaa tulisi tehostaa ja nostaa. Ainakin minun mielestäni
se on näkynyt ihan hyvin tässä meidän
eduskunnan Etyj-delegaation toiminnassa. Minusta on tuntunut, että kaikki
meidän delegaatiomme jäsenet ovat olleet aktiivisia.
Tietenkin eduskunnan puhemies ja edustajat Kokkonen ja Kiljunen,
mutta kaikki muutkin siinä delegaatiossa mielestäni
ovat näkyneet tässä yleiskokouksessa
ihan hyvin ja tehneet paljon töitä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso totesi puheenvuorossaan, että kansainvälisen
vaalitarkkailun näkökulmasta tulevat vaalit Ukrainassa
ja Venäjällä ovat erinomaisen tärkeitä,
hyvä että hän ei lisännyt, että tulevat
presidentinvaalit Yhdysvalloissa ovat vaalitarkkailun kannalta ehkä myöskin
haasteellisia. Tässä näkökulmassa,
jos sen sanoo näin, on totta toinen puoli. Minusta ed.
Kokkonen oivallisesti totesi sen, että olisi tarkoituksenmukaista
miettiä muun muassa Suomen tulevia parlamenttivaaleja järjestettäessä,
että pitäisimme oven avoimena myöskin kansainväliselle
vaalitarkkailulle, ei välttämättä sen
vuoksi, että täällä olisi ongelmia
itse vaalien järjestämisessä, vaan myöskin
sen vuoksi, että tämmöisen kypsemmän
demokratian vaalien seuraaminen on erinomaisen hyvä, silloin
kun tullaan maista, joissa vasta tehdään ensimmäisiä askeleita
edustuksellisen demokratian tiellä.
Tässä suhteessa viime parlamenttivaalit vuonna
99 olivat jo oivat Suomessa. Meillä oli sekä Valko-Venäjältä erityisdelegaatio,
jossa oli sekä opposition että hallituksen edustajia,
läsnä seuraamassa Suomen vaaleja, että laajemmin
organisoitu delegaatio Ivy-alueelta. Siinä suhteessa nämä Suomen
parlamenttivaalit 99 olivat eräänlainen koulu
monille Itä-Euroopasta uusissa demokratioissa eläville
ja työskenteleville ihmisille. Tämä kokemus
varmasti kannattaa toistaa nyt tulevissa vaaleissa.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lyhyesti ed. Sinnemäen
toteamukseen siitä, että vaalitarkkailua harjoittavat
myöskin paikalliset puolueet: Se kokemus on varmasti kansainvälisestä vaalitarkkailusta
jo saatu, että varmin tae siitä, että vaalit ainakin
paikallispuitteissa suoritetaan täsmällisesti
ja oikein, on se, että äänestyspaikoilla
on eri puolueiden, nimenomaan vastakkaisten puolueiden, omat tarkkailijat.
Se on oikeastaan se keskeisin asia, joka meidän kansainvälisten
vaalitarkkailijoiden kannattaa aina huomioida, missä määrin
nimenomaan opposition ja hallituspuolueiden edustajat yhdessä pääsevät
seuraamaan sekä keskusvaalilautakunnan työtä että myöskin aluetasolla
työtä, koska se on se varmin tae sille, että pystytään
välttämään ainakin ilmiselvät
väärinkäytökset.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laakson puheenvuoro sai minut vielä kerran puuttumaan
vaalien jälkivalvontaan, nimittäin Azerbaidzhanin
kansanäänestys oli todella surullinen ja surkea
esitys. Semminkin olisi ollut tärkeätä valvoa
Azerbaidzhanin vaaleja sen jälkeen, kun ne oli suoritettu.
Nimittäin olin johtamassa tuota delegaatiota, ja kun ensimmäiset vaalit
oli suoritettu, jouduimme toteamaan presidentille, että vaalit
epäonnistuivat monilla alueilla, ja nimeltä mainitsimme
alueet, joissa edellytimme, että vaalit uusitaan. No, ne
uusittiin näillä alueilla, ja jos tällöin
olisi jälkivalvontaa suoritettu huolellisesti, oletan,
että demokratia olisi voinut edetä siten, että koneisto
olisi ollut valmis järjestämään
kansanäänestyksenkin totuudenmukaisemmin kuin
nyt tapahtui. Minusta on surullista, että on ikään
kuin astuttu askel taaksepäin Azerbaidzhanissa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Olen ymmärtänyt niin, että tasavallan
presidentti Tarja Halonen on jo pannut liikkeelle ulkoministeriössä valmisteluprosessin,
jonka tarkoituksena on taata se, että seuraaviin Suomen
eduskuntavaaleihin tulee aika monta valtuuskuntaa eri maista. Silloin
todellakaan kyse ei ole Suomen vaalien demokraattisesta valvonnasta,
vaan kyse on siitä, että Suomen vaalien järjestämisen
ja suomalaisen vaalikampanjan avulla yritetään
ikään kuin välittää sitä demokraattista
kokemusta, joka meillä on ja joka meillä on juurtunut
varsin syvälle.
Toinen asia, jonka haluaisin todeta tässä yhteydessä,
on se, että toivoisin, että Etyk kiinnittäisi enemmän
huomiota siihen lainsäädäntöön,
jota eräissä maissa ollaan tällä hetkellä ottamassa käyttöön,
tarkoitan ennen kaikkea Englannissa ja myös Yhdysvalloissa,
ja joka lainsäädäntö on selkeässä ristiriidassa
keskeisten ihmisoikeussopimusperiaatteiden kanssa, esimerkiksi oikeus pidättää määräämättömäksi
ajaksi tai päätös siitä, että oikeudenkäyntejä ei
järjestetä lainkaan, tai se lähtökohta,
että ihmiset eivät edes tiedä, mistä heitä syytetään.
Vielä lopuksi, herra puhemies, toteaisin, että Euroopan
neuvosto on pitänyt Latvian tulevia parlamenttivaaleja
niin tärkeänä, että me olemme
päättäneet lähettää sinne
tarkkailijan ei vähiten siitä syystä,
että Latviassa edelleenkin on satojatuhansia ihmisiä,
joilla ei ole äänioikeutta.
Keskustelu päättyy.