2) Hallituksen esitys Monacon kanssa veroasioita koskevista tiedoista
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on semmoinen tarjous,
josta ei koskaan voi kieltäytyä. Kysymys
on Veroparatiisit kuriin -ohjelmasta. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Pulliainen, hetki vain, annetaan muillekin mahdollisuus
kuunnella sitä. — Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Presidentti Sarkozy on kiistelty persoona.
Yhdessä asiassa hän ainakin yhden kerran oli täydellisesti
oikeassa: kun finanssikriisi iski päälle, niin
ensimmäinen asia, mikä hänelle tuli mieleen,
oli se, että veroparatiisit kuriin, siellä niitä rahoja
kuitenkin on, joita voitaisiin käyttää asiallisesti
valtiontalouksien korjaamiseen. Onneksi joku oli niin fiksu, että hän
kertoi, että siellä Pariisissa on myöskin Oecd:n
päämaja ja siellä on jo valmiiksi tehtynä Oecd-sopimusluonnos,
jota voitaisiin käyttää tässä tapauksessa
hyväksi, elikkä voitaisiin siirtyä avoimempaan,
reilumpaan ja läpinäkyvämpään
tietojenvaihtoon siitä, että veronkiertäjät saataisiin
globaalisti kuriin. Niin syntyi sitten tämän jo
kertaalleen hyväksytyn ja käynnistetyn ohjelman
uudelleen lämmittäminen, ja siitä on nyt,
arvoisa puhemies, osa juuri käsittelyssä.
Käytän tämän puheenvuoron
sen takia, että tämä on eräällä tavalla
parlamentin historiaa. Näitä kahdenvälisiä sopimuksia
on ollut käsittelyssä muutama kymmen, ja mielenkiinnolla
olen seurannut valtiovarainvaliokunnan, käytännössä siis
sihteeristön, käyttäytymistä tässä asiassa,
sillä asia on tismalleen sama, mutta mietintö pitenee
aina pikku hiljaa. Minä toivon, että se pitenisi
vielä vähän reilummin ja sanonnat terävöityisivät.
Nimittäin nyt ollaan ihan oikealla tiellä.
Nythän tarvitsee aina tietää yksilöidysti,
mitä verotietoja siltä toiselta Oecd-valtiolta
kaivataan, siis pitää yksilöidä se
tieto, kun se tietysti voisi olla niin, että se on automaattista,
että listat ovat saatavissa ja on katsottavissa, onko meidän kotimaan
väki vienyt rahojaan näihin veroparatiiseihin
jemmaan laitettavaksi. Nyt viime kevään ja tämän
alkusyksyn aikana on ilmaantunut ajatus, että tämä siis
voisi tulevaisuudessa tapahtua automaattisesti, ettei tarvitse kerjäillä näitä tietoja.
Ja tämä on aivan oikea homma. Mutta, arvoisa puhemies,
siitä puuttuu yksi asia: että hallituskin olisi
tätä mieltä. Minä uskon, että eduskunnassa
tämä tullaan, kun kilpailevia päätösehdotuksia
ei ole pöydässä, hyväksymään
yksimielisesti, ja nyt tällä kertaa sillä yksimielisyydellä pitäisi
olla niin paljon kanttia ja pontta, että hallitus ottaa
tämän vakavasti ja tästä tulee
automaatti elikkä ruvetaan jotakin politiikkaa tekemään.
Nythän tämä on vain tämmöistä,
niin kuin sanotaan, lilluttelua varsinaisesti.
Sitten toinen asia, joka tähän liittyy. Nyt
on tarvittu mustalta listalta pääsemiseksi 12
tällaista sopimusta, ja niitähän on pikkirillisten
saarivaltioitten, veroparatiisisaarien, kanssa ollut helppo kerätä,
ja niin niitä on täälläkin kerätty, kaikki
Antillit, mitä Antilleja tältä maapallolta löytyy,
on käyty läpi. Mutta tässä on
nyt aivan oikein lähdetty siitä, että sitä vähimmäismäärää pitäisi
nostaa ehdottomasti, ja se on erinomaisen paikallaan oleva tavoite.
Mutta se edellyttää sitä, että valtiovarainministeri
ryhtyy ponnekkaasti ajamaan tätä asiaa ja että se
ministeri, joka Oecd:ssä Suomea edustaa, myöskin
siellä toimii tämän tavoitteen mukaisesti.
Sitten vielä se yksi pikantti yksityiskohta, jonka
olen todennut jo aikaisemminkin täällä,
että näihin asioihin liittyy myöskin
tämmöisiä moraaliasioita; tosin kaupassa
ja sellaisessa hommassa ei kai juuri moraalia esiinny. Mutta se
homma voi olla todella moraalitonta. Eräissä niistä valtioista,
joiden kanssa Suomi on tämän kahdenvälisen
sopimuksen solminut, on tapahtunut sellaista, että ne ovat
ryhtyneet myymään ääniä kansainvälisessä valaanpyyntikomissiossa
tavoitteena, että kaikki valaat saa vapaasti tappaa valtameristä pois.
Tämä on kuvottavaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen puhui asiaa, ja tämä viimeinen
kommentti näistä valaanpyyntiin liittyvistä lahjuksista
ja muista on hyvin osuva. Valaanpyyntikomissio pitää säännöllisesti kokouksia,
ja siellä enemmistöpäätöksellä tehdään
suojelupäätökset, ja siellä on
todella osto- ja myyntiliike ollut käynnissä.
Japani on nimenomaan ollut liikkeellä jenivetoisella rahoituksellaan.
Muun muassa sellainen merkittävä rantavaltio kuin
Mongolia kuuluu näihin valaanpyyntiä kannattaviin
maihin, Karibian pienet saaret ja monet Afrikan köyhät
maat. Heidät on siis ostettu. Tämä on
asia, josta on aivan liian vähän Suomessakin puhuttu,
ja paineita pitäisi suunnata sellaiseen maahan kuin Japani.
Sieltä tuodaan Toyotaa ja Mitsubishia, ja meidän
pitäisi kyllä siihen asettaa kysymysmerkki.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajat Tiusanen ja Pulliainen kiinnittivät omissa
puheenvuoroissaan huomiota veroparatiiseihin ja niiden ongelmiin
ja ilmiöihin, mitä niistä seuraa suhteessa
koko kansainväliseen finanssijärjestelmään,
tietenkin myös Suomi mukaan lukien. Me tiedämme,
että suomalaistakin rahaa on paossa ulkomailla, veroparatiiseissa,
ilmeisesti miljardeja euroja. Me emme tarkkoja lukuja tietenkään
tiedä, koska kysymys on usein salaisista tileistä ja
juuri tyypillisesti ilmiöstä veroparatiisi, joka
on tietysti hyvin lähellä sitä harmaata
taloutta, mistä ed. Pulliainen täällä äsken puhui.
Liikkuu arviota, että veroparatiiseissa on maailman omaisuusmassasta
noin 10 prosenttia. Kysymys on siis usein pienistä saarivaltioista, joista
monet kuuluvat myöskin Euroopan unionin hallintapiiriin,
muun muassa monet Brittein saarista ovat tällaisia.
Nyt tämän finanssikriisin jälkeen
näihin veroparatiiseihin on vakavalla tavalla tartuttu.
Nyt tässä on kysymys siitä, että yksi
keino tarttua näihin veroparatiiseihin on tämä Monacon
kanssa tehtävä sopimus, joka minusta itse asiassa
on, arvoisa puhemies, tapa kiertää tämä ongelma.
Miksi? Oecd on antanut suosituksen siitä, kuinka päästä eroon
veroparatiiseista. On lähdetty siitä, että on
tehty listaus, niin sanottu musta lista, alueista, maista, jotka
luokitellaan veroparatiiseiksi, ja tältä listalta
pääsee pois sillä, että tekee ikään
kuin verotietojenvaihtosopimuksia 20 maan kanssa. Nyt nämä veroparatiisivaltiot
ovat alkaneet tehdä keskinäisiä verotietojenvaihtosopimuksia.
Pienet saarivaltiot tekevät sopimuksia keskenään,
ja yksi — ja tätä, arvoisa puhemies, haluan
alleviivata — veroparatiisivaltio nimeltä Suomi — perustelen
hetken kuluttua sitä, miksi sanon näin — on
myöskin tämmöisten vaihtosopimusten piirissä.
Jos olette, arvoisa puhemies, katsonut, kun näitä sopimuksia
täällä on läpikäyty
viime keväästä asti, niin näissä valtioissa,
joiden kanssa Suomi nyt verotietojenvaihtosopimuksia tekee, on siellä listauksessa
ollut Andorraa, San Marinoa, Liechtensteinia, ja nyt tässä on
sitten upeasti Monaco kyseessä. Tämä on
itse asiassa kiertotapa näille veroparatiiseille päästä irti
siitä todellisesta verotietojen vaihdettavuudesta, jota
tarvittaisiin, jos toimittaisiin suurten toimijoiden kesken.
Miksi Suomi toimii tässä tarkoituksessa hyvin näiden
pienten valtioiden kannalta? Siksi, koska Suomi on omalla tavallaan
veroparatiisi. Miksi sanon näin? Sanon sen siksi, että meillä on
harvinainen käytäntö suomalaisessa pörssissä:
hallintarekisteri. Tämähän on erittäin
epätyypillinen tapa käydä pörssissä kauppaa,
kun me emme tiedä omistajaa, kun kysymys on hallintarekisteriin piilotetusta
kaupankäynnistä. Meillä esimerkiksi 70
prosenttia Nokian omistuksesta on hallintarekisterissä.
Me emme tiedä, kuka Nokian omistaa. Ja yli puolet, lähes
kaksi kolmasosaa, Helsingin pörssissä käytävästä kaupasta
on hallintarekisterissä piilossa tapahtuvaa kaupankäyntiä,
jolloin me emme tosiasiassa tiedä, mitä on kaupankäynnissä kohteena,
ketkä ovat ostajia, ketkä ovat myyjiä.
Tämä on erikoista salailukulttuuria, joka
on yksi tämän finanssikriisin ytimessä olevia
asioita, että meillä on piilossa olevaa kaupankäyntiä, jolle
tämä hallintarekisteri antaa suojan. Monet arvioitsijat
pitävät tätä suomalaista käytäntöä nimenomaan
tyypillisenä veroparatiisikäyttäytymisenä.
Ei ihme, että Monaco haluaa Suomen kanssa verotietojenvaihtosopimuksen.
Samaa halusi San Marino, Andorra, Liechtenstein ja Caymansaaret
jne. Tätä tietä me tietysti voimme kulkea,
mutta tämä ei ole oikea tapa tarttua veroparatiiseihin.
Tarvitaan paljon tiukempaa otetta tähän asiaan.
Ja todella on olennaista, että verotietojen vaihdettavuus
on olemassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljunen on aivan oikealla tiellä.
Hän olisi voinut ihan reilusti muistuttaa meitä siitä,
että eduskunta hyväksyi äänestämällä sijoitusrahastolain
muutoksen, joka lisäsi tätä hallintarekisterien
käyttöä ja anonymiteetin käyttöä.
Elikkä me olemme kehittyneet väärään
suuntaan tässä asiassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Monaco on tietysti sinänsä pieni
maa, mutta siellä on paljon rahaa ja muuta varallisuutta.
Tämän takia tämä sopimus on
tärkeä. Mutta samalla tässä nyt tulee
esille se tapa, millä valtiovarainvaliokunnan jaostot näitä asioita
käsittelevät, ja minusta tämänkin
asian, vaikka niitä sopimuksia nyt on ollut paljon, sietäisi
olla sellainen asia, jota koko valiokunta käsittelisi osana
harmaata taloutta ja sitä, millä tavoin sitä voidaan
estää. Näissä asiantuntijatahoissahan
ei esimerkiksi ole (Ed. Ahde: Kyllä koko valiokunta käsittelee!)
koko Finanssivalvontaa lainkaan. Varmaan eivät asiantuntijat,
koko valiokunnan jäsenet, ole kuulleet edes näitä henkilöitä,
jotka tässä ovat, jotka ovat niitä, jotka
ovat tämän sopimuksen valmistaneet. Mutta esimerkiksi
Finanssivalvonta tästä puuttuu, tästä puuttuu
keskusrikospoliisin asiantuntemus. Sitten myös muutoin
tämä, niin kuin täällä on
todettu, on suhteellisen niukka, kuten nämä sopimukset
ovat olleet.
Sijoitusrahastolaki koski noin 130:tä miljardia euroa
Suomesta viime vuonna vietyjä tai sijoitettuja rahoja ympäri
maailmaa, joista työeläkerahastojen osuus yksistään
EU-maissa oli muutamia kymmeniä miljardeja euroja. Miksi yleensäkin
raha on erilaisessa asemassa kuin muu tavara tai palvelus? Miksi
sitä pitää tällä tavoin
siirtää ilman, että se kirjautuu johonkin
niin, että joku voi katsoa, mihin se raha on mennyt ja kenen
hyväksi? Kun siihen ei sisälly arvonlisäveroa,
kuten muuhun tavaranvaihtoon tai palvelusten vaihtoon, niin raha
on tässäkin erilaisessa asemassa, ja vielä sitten
valtiot verovähennyksin tukevat velkaantumista.
Mutta joka tapauksessa, jos halutaan, että tuloverotuksen
ja muun verotuksen lisäksi saadaan oikeudenmukaista verotusta,
silloin tämä verotus pitäisi myös
ottaa mukaan ja myös sitten ne rahat, jotka ovat täysin
verotuksen ulkopuolella ja kaiken valvonnan ulkopuolella. Tässä suhteessa
Suomi voisi näyttää esimerkkiä,
mutta kuten täällä ainakin kahdessa puheenvuorossa
tuotiin esille, Suomi näyttää erittäin
huonoa esimerkkiä hallintarekisterilainsäädännöllä.
Ja jos ministeri Töllin puhetta tänään
talousvaliokunnassa oikein kuulin ja ymmärsin, niin hallitus
on tuomassa hallintorekisterilain muutoksen, jossa vielä lisää väljennetään
tätä porvareitten rahaliikennettä ja
tehdään se sellaiseksi, ettei vaan nyt kukaan kateuttaan
näe, että tuolla on noin ja noin paljon rahaa,
mitä se on nyt taas siirtänyt, tai tuo omistaa
noin ja noin paljon.
Mutta kun puhutaan avoimuudesta ja siitä, että pitäisi
pystyä estämään finanssikriisit,
silloin meillä pitää olla tietoa siitä,
miten raha kulkee, ihan samalla tavoin kuin meillä on tietoa
siitä, millä tavoin muut tavarat ja palvelukset
kulkevat. Siinä on Tulli mukana, siinä on Rajavartiolaitos
mukana. Samaten sitten sellaisiin liikkeisiin, jotka tulevat aiheuttamaan
yhteiskunnalle ongelmia, erityisesti kiinnitetään
huomiota, mutta rahan osalta näin ei käytännössä tapahdu.
Sen takia sillä on täysin oma lainsäädäntö tai
sitten se puuttuu kokonaan, vaikka rahoitusta koskevia systeemejä pitäisi
voida käsitellä ihan samalla tavoin kuin muitakin.
Tähän liittyy sitten myös se, että pankkien
perustaminen, kuten sellainen sanonta kuuluu, sinänsä on
jo rikos. Pankkien pääoma oli aikaisemmin 2 prosenttia,
nyt se on sentään noussut tavoitteellisesti 8
prosenttiin, mutta mitään niin velkaista yritystä ei
ole olemassa kuin pankki. Sen takia, kun se toisten rahoilla toimii,
luulisi, että näillä toisilla eli meillä säästäjillä tai
sitten muulla tavoin siinä pankin rahoituksessa mukana
olevilla pitäisi olla tätä valvontaintressiä nykyistä enemmän.
Siihen liittyy myös sitten se, että kun julkinen
valta on tullut verovaroilla mukaan tähän pankkien
tukemiseen tai huolehtimiseen siitä, että pankeille
ei tapahdu mitään — on annettu takauksia,
niin kuin Suomikin, yhteensä näihin kriiseihin
kymmeniä miljardeja — niin tämä ennestään
korostaa sitä, että näitten sopimusten
tavoitteena pitäisi olla se, että käytännössä pystyttäisiin
siihen, että jokainen joutuu maksamaan tuloistaan veroa.
Siinä mielessä tämä sopimus
sinänsä on tärkeä, mutta pelkään,
että tästä käsittelytavastakin
johtuen käytännössä se ei juuri
tule mihinkään johtamaan.
Samalla kyllä haastaisin näitä suomalaisia
järjestöjä. Täällä lukee
muun muassa, että EK, Keskuskauppakamari — no,
sen nyt ymmärrän — MTK, SAK ja myös
sitten Veronmaksajain Keskusliitto ja Suomen Yrittäjät
ilmoittavat, että heillä ei ole mitään
sanottavaa tässä asiassa. Tuntuu käsittämättömältä,
että nämä suuret veronmaksajat ilmoittavat,
että heillä ei tällaisissa asioissa ole
mitään sanottavaa, ja ne kirjallisesti sen oikein
ilmoittavat.
Arvoisa puhemies! Tähän epäkohtaan
pitäisi saada parannusta, ja se on myös yksi tärkeä Suomen
eduskunnan tehtävä, koska meillä on pankkivaltuusto,
joka valvoo Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan toimintaa, ja tässä suhteessa eduskunnan
vastuu on erittäin suuri.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Monacon verosopimus pohjautuu Oecd:n mallisopimukseen,
ja siitä syystä on luonnollista, ettei tässä kovin
paljon verotusasiantuntijoita tarvittu, koska nämä kaikki
verosopimukset toimivat samalla tavalla. Siinä suhteessa
ne eivät tuo yllätyksiä, ja informaatiota
ei ole juurikaan saatavissa kuulemisella tältä osin
lisää.
Olennaista on havaita se, että tämä sopimus koskee
pelkästään tietojenvaihtoa. Se ei koske verotusta,
se ei anna meille mahdollisuutta verottaa, ja tietysti sillä tavalla
se on tietyllä tavalla rajallinen. Ja, mikä on
tietysti olennaista, on se, että saamme oikeuden pyytää tietoja
verojen määräämiseksi ja verosaatavien
perimiseksi. Mutta tässäkin on tietysti olennaista
se, että edellytetään aina viranomaisen
pyyntöä näistä tiedoista. Eli monen
maan kanssa meillä on semmoinen tietojenvaihtosopimus,
että automaattisesti annetaan tietoja, kun se usein perustuu
siihen, että on lähdevero, joka peritään,
ja sitä koskevat tiedot annetaan toisen maan veroviranomaiselle.
Kun Monacossa näitä lähdeveroja ei juurikaan
peritä, niin tästä syystä on
tällaiseen ratkaisuun päädytty. Tärkeätä on
se, että tämä on tehty myöskin yhteistoiminnassa
muitten Pohjoismaitten kanssa, ja se on ihan hyvä, että meillä on
Pohjoismaitten kanssa yhdenmukainen käytäntö.
Mitä tulee sitten hallintarekisteriin, sinänsä olisi
tietysti aivan oikein, että ei olisi hallintarekisteriä vaan
jokaisen yhtiön osakkaat tiedettäisiin. Mutta
totuus on se, että hallintarekisterit ovat kansainvälisesti
yleisesti käytössä, ja siitä syntyy
se ongelma, että jos meillä ei ole tätä mahdollisuutta,
se olennaisesti vähentää sijoitusmahdollisuuksia
Suomeen tai suomalaisen yrityksen mahdollisuuksia saada ulkolaista
pääomaa.
Sitten on myöskin tärkeätä huomata
se, että voihan omistaja olla jokin ulkomainen yhtiö, mutta
sen omistajathan voidaan ketjuttaa vaikka kymmeneen vaiheeseen,
jolloin sen oikean omistajan selville saaminen välttämättä ei
ole kovinkaan helppoa. Eli vaikka luovuttaisiin hallintarekisteristä,
niin jos joku haluaa kytkeytyä jonkun omistusketjun taakse,
sen todellisen omistajan löytäminen ei ole kovinkaan
helppoa. (Ed. Skinnari: Mutta se on paljon vaikeampaa!) Se teettää jonkin
verran kustannuksia, työtä, mutta se ei ole lainkaan
mahdotonta. Siitä syystä täytyy sanoa, että kilpailusyistä ei
ole kovin perusteltua se, että meillä hallintarekisterisäännöksiä muutettaisiin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille ystävällisesti, että voin
sanoa kaksi kommenttia. Toinen on, että teillä ei
ole henkilökohtaisesti kansanedustajana mitään
sitä vastaan, että rosvot mellastakoot niin paljon
kuin lystäävät. Pääasia,
että rahaa on saatavissa sijoituksiin, olkoot ne sitten
mitä tahansa.
Toinen juttu ja se, joka on se pointti tässä koko hommassa,
on se, että kun ollaan oikealla asialla tässä mietinnössä,
niin sen voisi sanoa selvästi, että on joku poliittinen
kanta, jota ajetaan. Nyt vaan niin kuin yritetään
tyydytellä, että kyllä tässä nyt
on heräämisen elkeitä olemassa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tietysti on luonnollista, että Suomen
pitäisi saada kattava verosopimus, jossa myöskin
sitten säännellään tulojen verottamista
ja tällä tavalla pidettäisiin huolta
siitä, että johonkin maahan maksetaan veroja.
Tosin ongelma näissäkin sopimuksissa on se, että jos
suomalainen urheilija asuu Monacossa tai vaikka Sveitsissä,
tietysti hän maksaa ne tuloistaan koituvat veronsa siihen
asianomaiseen maahan, ja tietysti meidän on aika vaikea
verottaa näitä henkilöitä, kun
kuitenkin verotus perustuu asumiseen varsin pitkälti. Mutta
joka tapauksessa olennaista on se, että pyritään
tietojenvaihtoon, jolla kontrolloidaan sitä, että ei
väärin perustein viedä varallisuutta
toiseen maahan ja siitä ei lainkaan makseta veroja Suomeen,
vaan että meillä väliyhtiölainsäädännön
tai muilla keinoin kyetään kontrolloimaan sitä,
että jos on suomalainen omistaja, Suomessa asuva omistaja,
hän joutuu myöskin omaisuudestaan maksamaan veroa.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Sopimus sinänsä on varmaan
periaatteessa hyvä. Kysymys on sitten siitä, miten
paljon käytännössä tällä on
merkitystä Monacon kanssa tehtynä. Itse olen jo
vuosia, kymmeniä vuosia, ihmetellyt, että kun
suomalaisia urheilijoita ja muita asuu veropakolaisina muodollisesti
Monacossa ja eräissä muissa maissa, niin Suomi
kuitenkin osoittaa näille urheilijoille arvostusta, kutsuu
heitä muun muassa tasavallan presidentin linnaan, myöntää arvomerkkejä,
antaa apurahoja, palkintoja. Minusta se antaa täysin virheellisen
viestin kansalaisille, että tämmöiset
henkilöt, jotka ovat suurituloisia, välttyvät
tällä tavalla keinottelemalla maksamasta niitä veroja,
jotka kaikille suomalaisille kuuluvat velvollisuudeksi.
Minusta virallisen Suomen pitäisi tässä mielessä näyttää esimerkkiä,
että jos tällaisia luikureita on, jotka keinottelevat
ulkomailla kirjoille — Monaco on suurin — niin
ei heille ainakaan mitään erityistä arvonantoa
osoitettaisi. Ja tällä puheella en tarkoita sitä,
ettei voi olla urheilulajeja ja muita tehtäviä,
joiden vuoksi on aito syy asua jossain muussa maassa kuin Suomessa, mutta
kaikkihan me tiedämme, että muun muassa Monaco
lähinnä on maa, jossa ollaan muodollisesti kirjoilla
ja sitten yritetään täyttää ne
määräykset, että tulee tarpeeksi
vähän niitä päiviä Suomessa,
jotta ei jouduta tuloista maksamaan veroa Suomessa. Toivoisin, että tämä kansainvälinen
verotus kehittyisi sillä tavalla, että niillä suurituloisillakin
olisi sama pakko ja velvollisuus maksaa verot kuin tavallisella
pulliaisella.
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Entisenä urheelijana vähä kalahti
jo ed. Sasin puheenvuoro ja ennen kaikkea ed. Kuisman. Oon täysin
teirän kans samaa mieltä. Mä oon sitä mieltä,
jotta jos on täällä stipendejä sun
muita saanu yhteiskunnalta, niin kyllä silloon se on keinottelua
mennä kikkaalemahan sinne. Nämä ralliautoolijat
on asia sinänsä vähä eriksensä.
Mutta mihinkä haluaasin kiinnittää huomiota: kyllä me
suomalaaset voitaas pikkusen näille miljunääreille
antaa pientä huojennusta, jos ne maksaas tänne
Suomehen nämä verot. Annetahan niille sellaanen
oikeus. Kun Räikkönen maksaa Sveitsiin veroja,
niin silti niillä pienillä prosenttiveroolla se
maksaas Suomeen hirvittävän summan veroa. Tehrään
Suomehen sellaanen laki.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin yhdyn siihen kritiikkiin,
mikä hallintarekisterijärjestelmää kohtaan
täällä on osoitettu, ja näistä veroparatiiseista
sen verran, mitä ed. Kiljunen toi esiin, että Suomikaan
ei pääse parhaalla mahdollisella tavalla puhtain
paperein. Nyt ovat viranomaiset tutkineet, että harmaan
talouden osalta esimerkiksi rakennusalalla tehdään
30 000 henkilötyövuotta vuodessa sellaisella
ulkolaisella työvoimalla, josta noin puolet vain maksaa
veroja. Ravintola-alalla tämä henkilötyövuosimäärä on
noin 14 000, ja sama prosentti, puolet suurin piirtein,
on tätä veron kiertämistä, ja
veroparatiisin luonnetta tulee monella tavalla.
Sitten, kun täällä on keskusteltu
siitä, millä tavalla valtiovarainvaliokunta ja
sen jaostot suhtautuvat näihin asioihin, ja on viitattu
myöskin ed. Skinnarin puheessa pankkivaltuustoon ja sen rooliin,
niin täytyy muistuttaa, että tarkastusvaliokunta
on teettänyt erittäin mittavan tutkimuksen harmaasta
taloudesta, talousrikollisuudesta. Tämä tutkimus
on nyt lausuntokierroksella. 50—60 lausuntoa tulee sieltä tämän
viikon loppuun mennessä, määräaika
päättyy. Sen jälkeen — uskon,
että valiokunnan puheenjohtaja ed. Ahde, myöskin
ed. Pulliainen, on kanssani sitä mieltä — tämän
talven aikana tulee tänne suureen saliin merkittävä tarkastushavainto,
ja silloin koko eduskunta pääsee keskustelemaan
harmaasta taloudesta, talousrikollisuudesta ja myös siitä kansainvälisestä ulottuvuudesta,
jota erityisesti tässä tutkimuksessa on selvitetty,
ja siltä osin pääsemme näihin
asioihin palaamaan viimeistään siinä yhteydessä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse myös
tiedonvaihdosta siinä mielessä, että tällaiset
pöytälaatikkofirmat eivät pystyisi niin
paljon ostamaan tyttäriltä konsultaatiota tai
vakuutuksia, jotka tosiasiallisesti eivät ole juuri minkään
arvoisia. Niillä vaan siirretään tätä tuloksentekoa
nimenomaan näihin veroparatiisimaihin.
Tänään talousvaliokunnassa kuulimme
tosiaan, että olemme saamassa yli 20 esitystä,
jotka johtavat parempaan sääntelyyn ja parempaan valvontaan,
yrittävät estää tällaisia
erilaisia innovaatioita, välistävetoja. Siellä tullaan
esimerkiksi otc-kaupan valvontaa tehostamaan näillä esityksillä.
Mutta sen sijaan kannan kyllä myös siitä huolta,
että kun me toisella kädellä mietimme
sitä kilpailukykyä Suomen näkökulmasta,
niin joskus tuntuvat hyvin ristiriitaisilta ne esitykset, ja esimerkiksi
pelkään, kun hallintarekisteri oli tässä listalla
yhtenä näistä uudistuksista, mitä on
tulossa valiokuntaan, ja toivon, että se hallintarekisteriasia
menee nyt siihen suuntaan, mihin me kaikki toivoisimme, eikä niin
päin, että me löysytämme lainsäädäntöä edelleenkin.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys Monacon kanssa veroasioita koskevista
tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaan tulemisesta
on hyvin perusteltu. Tämä sopimus mahdollistaa
nyt suomalaiselle verottajalle ja viranomaiselle mahdollisuuden
tehdä Monacoon kyselyjä, ja tältä osin
voidaan myöskin tätä harmaata taloutta
hyvinkin tehokkaasti torjua ja saattaa verolle kuuluvat varat verotuksen
piiriin.
Meidän kannattaa kuitenkin muistaa, kun käydään
keskustelua osakeomistamisesta ja arvopaperikaupasta, että silloin
kun hallintarekisterissä ollaan yhtiöiden osakkeiden
myötä, niin mielestäni se ei ole niin
vaarallista, kuka niitä osakkeita omistaa, kunhan ne jonkun
omistuksessa ovat ja niiden arvo määräytyy
markkinoilla. Mutta sitten on toinen, tämä varsinainen
arvopaperikauppa, johdannaiset, jossa on ollut tavattoman paljon
kaikennäköistä hämärää,
ja — niin kuin pankkikriisi osoittaa — nimenomaan
sieltä arvopaperipuolelta nämä kriisin
ainekset tulivat, eivät osakekaupasta niinkään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti kaikissa valiokunnissa nyt
budjetin käsittelyn yhteydessä valtiovarainministeriön edustaja
käy painottamassa sitä, että julkinen
talous on saatava kuntoon ja alijäämät
oiottava. Samalla kuitenkaan sitä, millä tavalla
oikeudenmukaisesti saataisiin valtiolle lisää verotuloja,
ei niinkään käsitellä. Enemmänkin
käsitellään menojen vähentämistä ja
sitten julkisen talouden alijäämän maksuunpanoa,
joka tapahtuu useimmiten palvelujen kustannuksella.
Tänään käsitellään
veroasioita koskevaa lainsäädäntöä ja
tietojen lisäämistä Monacon suuntaan,
niin kuin muihinkin kohteisiin. Tässä tämän
päivän listalla on tämä sama
asia. Tämä on varmasti aivan hyvää lainsäädäntöä,
mutta jos samaan aikaan todella siirrytään hallintarekisterikysymyksissä huonompaan
päin, tehdään ne vähemmän
läpinäkyviksi, vähennetään
verottajan mahdollisuutta saada osansa erilaisista tuloista niin,
että ihmiset olisivat tasapuolisesti verotuksen kohteena,
niin tämä on huono asia. Me olemme paljon puhuneet
Tobinin verosta, kansainvälisen verotuksen lisäämisestä ja
kehittämisestä. Se on asia, johonka pitäisi
Suomenkin edustajien paneutua kansainvälisillä areenoilla,
niin Euroopan unionin alueella kuin myös laajemmin YK:ssa
jne.
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys verotuksen
tasa-arvosta on tärkeä, ja silloin veroparatiisit
pitäisi saada hoidettua pois myös EU:n alueelta.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin haluan sanoa, että tarkastusvaliokunta
on todellakin teetättänyt laajan tutkimuksen harmaasta
taloudesta, 650 sivua. Me olemme pari kuukautta antaneet aikaa 70
viranomaistaholle tehdä kirjalliset lausunnot tästä mietinnöstä,
ja valiokunta ryhtyy käsittelemään lokakuun
aikana sekä tätä tutkimusta että näitä lausuntoja
ja tuo asian eduskunnan käsiteltäväksi
jossakin sopivassa ajassa. Ja yksi asia, johon varmasti tässä yhteydessä joudumme
palaamaan — ja moneen muuhun asiaan — on tämä hallintarekisterikysymys. Siis
poikkeuksena osakeomistuksen julkisuudessa ulkomaalaisilla on mahdollisuus
hallintarekisteröidä omistamansa suomalaiset pörssiyhtiöiden
osakkeet. Verovalvonnan kannalta hallintarekisteröintiin
liittyy kolmenlaisia ongelmia. Nyt siteeraan tätä tutkimuksen
tulosta lyhyesti.
Ensinnä tässä todetaan: "Mikään
ei estä Suomessa yleisesti verovelvollista hankkimasta omistukseensa
hallintarekisteröityjä osakkeita helposti saatavilla
olevaa ulkomaista palveluntarjoajaa käyttäen.
Näihin liittyvistä arvopaperikaupoista syntyvät
luovutusvoitot on helppo jättää ilmoittamatta,
käytettiinpä kaupoissa suomalaista tai ulkomaista
välittäjää - -. Luovutusvoitoista
ei voida lähettää myöskään
tarkkailutietoja rajoitetusti verovelvollisen kotivaltion veroviranomaisille,
koska omistaja jää tuntemattomaksi."
Toinen ongelma: "Hallintarekisteröidyille osakkeille
maksettavista osingoista perittävä lähdevero
voidaan kokonaan tai osittain välttää esittämällä saajan
kotipaikaksi valtio, jonka kanssa Suomella on osingoista perittävää lähdeveroa pienentävä
tai
sen kokonaan poistava verosopimus. Tämä mahdollisuus
koskee sekä Suomessa yleisesti verovelvollisia että rajoitetusti
verovelvollisia osingonsaajia."
Kolmanneksi: "Hallintarekisteri tarjoaa myös muiden
maiden verovelvollisille järjestelmän, jossa he
voivat kiertää oman valtionsa verotusta Suomen
tarjoamaa anonymiteettiä käyttäen. Tämä on
vahvasti ristiriidassa veroparatiisien avaamista koskevien, Suomen
itsensäkin esittämien vaatimusten kanssa."
Nämä ovat kolme todellakin tärkeää periaatetta,
joidenka läpikäynti on välttämätöntä,
kun tämän asian käsittelyyn vakavasti
tämän tutkimuksen kautta ryhdytään.
Mitä näihin verosopimuksiin tulee, joita eduskunta
on nyt säätänyt vinon pinon, niin kuin
tässä ed. Pulliainen muun muassa totesi, niin
nehän ovat sympaattisia eleitä, mutta ne eivät
ratkaise yhtään ongelmaa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kun satun tuntemaan Monacoa jonkin verran, niin ehkä asiaa
kannattaisi tarkastella myös tämän asianomaisen
pienen eurooppalaisen valtion ongelmien kannalta, ja varsinkin sitä syytöstä kohtaan,
että Monaco on veroparatiisi, jollainen se on. Mutta on
myös kysyttävä, kenelle se on veroparatiisi,
hyötyvätkö näistä veroparatiisiolosuhteista
ensi sijassa monacolaiset. Eivät hyödy. Ensi sijassa
tästä erikoisesta asemasta, joka Monacolla on
ollut, on hyötynyt kansainvälinen pääoma,
ennen kaikkea ranskalainen pääoma.
Ehkä muutamia tietoja Monacosta: Monacohan on 2,5
neliökilometrin suuruinen alue, ja on myös hyvä tietää,
että Monaco ei ole ollut parlamentaarinen demokratia. Se
on tällä hetkellä etenemässä kohti
parlamentaarista demokratiaa, ja voidaan sanoa, että järjestelmänä se
täyttää tällä hetkellä jo
hyvin pitkälle parlamentaarisen demokratian tunnukset.
Muutama vuosi sitten Monacolla ei ollut parlamenttia, jolla olisi
ollut budjettivaltaa. Monacon parlamentti ei siis kyennyt esimerkiksi
käyttämään lainkaan budjettivaltaa, joka
on tietenkin suvereenin parlamentin yksi kaikkein tunnusomaisimpia
piirteitä. Monacolaisilla kansanedustajilla ei esimerkiksi
ole ollut aloiteoikeutta. Kaikkein kummallisinta on ollut tietenkin
se, että Monacon parlamentilla ei ole ollut oikeutta epäluottamuslauseeseen.
Miksi näin on ollut asianlaita? Miksi on ollut tilanne, jossa
hallitus käyttää valtaa eikä parlamentti? Parlamentilla
ei ole ollut minkäänlaista valtaa. Syynä tähän
on juuri se, että jotta Monaco täyttäisi
kansainvälisen pääoman toiveet tuollaisen sijoitusparatiisin
olemassaolosta, on ollut parempi, että maassa ei ole ollut
parlamentaarista demokratiaa.
Kannattaa myös pitää mielessä se,
että tähän saakka monacolaisilla ei ole
ollut oikeutta omaan pääministeriin. Ranskan ja
Monacon välisen sopimuksen perusteella pääministeri
ei saa olla Monacon kansalainen, vaan pääministerin
pitää olla Ranskan kansalainen. Sama koskee eräitä muita
keskeisiä ministereitä, kaikkein keskeisimpiä virkamiehiä ja
kaikkein merkittävimpiä tuomareita. Tähän
asiaan on muuten tulossa muutos seuraavan pääministerin
valinnan jälkeen. Tilanne on ollut se, että Ranskan
presidentti antaa Monacon ruhtinaalle, nykyisin prinssille, kolmen
nimen listan, kolmen ranskalaisen nimen listan, josta sitten Monacon
prinssillä on oikeus valita yksi, joka nimitetään
sitten Monacon pääministeriksi.
Nämä ovat sellaisia perustietoja tästä maasta. Siellähän
asuu noin 30 000 ihmistä, joista muuten 7 731:llä oli äänioikeus
viime vaaleissa, ja joista 77 prosenttia käytti tätä äänioikeutta.
(Ed. Skinnari: Nyt on viisi enemmän!) Ongelma on se, että normaalit
monacolaiset kärsivät aivan samalla tavalla tästä veroparatiisiasemasta
kuin normaalit veronmaksajat muissakin maissa. Eivät he
hyödy. Itse asiassa on ongelma se, että nämä veroparatiisinomaiset
olosuhteet ovat aikaansaaneet sen, että asuntojen hinnat
ovat tavattoman korkeat, elämisen hinta on tavattoman korkea.
Valtaosa monacolaisista, päinvastoin kuin monta kertaa
kuvitellaan, eivät ole rikkaita. He ovat aivan normaalia,
työtä tekevää väkeä. Sen
takia Monacolla esimerkiksi on tällaisia positiiviseen
syrjintään liittyviä kysymyksiä muun muassa
asumisoikeuden tai asumisen osalta.
Kun Monaco on siirtymässä kohti parlamentaarista
demokratiaa ja kehittymässä normaaliksi valtioksi,
niin sen kautta on mahdollisuus rajata myös näitä veroparatiisinomaisia
tunnuspiirteitä esimerkiksi sitä kautta, että Monaco
liittyy kansainvälisiin sopimuksiin. Monaco on ollut keskeisten
kansainvälisten sopimusten ulkopuolella aina viime vuosiin
saakka. Vasta nyt se on hyväksymässä sellaisia
yleiseurooppalaisia sopimuksia, jotka liittyvät muun muassa
erilaisten veronkiertämisten estämiseen.
Tämä ongelma on monitahoinen, ja kannattaa asiaa
tarkastella myös tätä kautta. Eli monacolaiset,
valtaosa monacolaisista käy aivan samanlaista tappelua
tätä veroparatiisia vastaan, koska se ei ole heidän
etujensa mukaista, kuten mekin käymme täällä,
jotta ennen kaikkea ranskalaisen pääoman, joka
käyttää hyväkseen Monacon tilannetta,
toimintaa voitaisiin maassa suitsia.
Tämä sopimus on tietenkin kannatettava mutta
riittämätön.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että Monacon kanssa
on päästy sopimukseen veroasioiden tietojenvaihdosta,
että pystytään estämään
tämä järjestelmällinen veronkierto,
jota maailmassa valitettavasti liikaa on. Mutta sehän on
totta, että ei pystytä tietenkään
vaikuttamaan Suomesta käsin erilaisten valtioiden päätöksentekojärjestelmiin,
saatikka demokratian etenemiseen. Sehän ei ole meillä täällä päätettävissä tässä talossa.
Mutta kiinnittäisin huomiota, arvoisa puhemies, siihen,
että Euroopan unionin tulisi yhteisesti toimia näissä asioissa
määrätietoisesti, että saataisiin
näitä veroparatiiseja tavallaan avattua, että ei
veronkierto olisi enää niin hyvin mahdollista
Euroopan unionin alueella.
Sitten jos Eurooppa jonain päivänä alueena saataisiin
tässä veroparatiisiasiassa kuntoon, niin sittenhän
meillä on vielä sen jälkeen haasteena saada
kuntoon nämä muut veroparatiisit ja niiden kanssa
yhteistyö syntymään. Niitähän
löytyy esimerkiksi Etelä-Amerikan rannikolta vaikka
kuinka paljon. Ei se, että me saamme jonkin veroasian kuntoon
tässä maanosassa, tarkoita tietenkään,
että ongelmat on ratkaistu. Mutta Euroopan unioni toimijana
on riittävän iso yksinään puuttumaan
siihen asiaan, että voidaan kansainvälisesti edetä.
Jonain päivänähän niihin
veroparatiiseihin täytyy saada joku roti ja ennen kaikkea
sitten saada sovituksi vero, jolla pystytään näitä kansainvälisistä rahaliikkeitä
verottamaan.
Yli 90 prosenttia kansainvälisestä rahasta, joka
liikkuu rahamarkkinoilla, hakee vain parasta korkoa, eikä sillä ole
edes kotimaata, niin että on tärkeätä,
että tässä verotuksessa edetään
ja saadaan sieltä kerättyä verokertymää näihin
maihin, joihin rahat on sijoitettu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Laaksolle hyvästä kotiseutuoppikatsauksesta.
Minullakin on ollut kunnia olla ruhtinaan kutsumana hänen
Conseil International de la Chassen kongressissa puhumassa — se oli
hieno tapahtuma kuin mikä — ja siellä Hotel Paris’ssa
illastaa viereisessä pöydässä,
missä hän istui.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä ideana siinä, että avasin
tämän keskustelun jälleen kerran, oli se,
voisiko olla mitenkään mahdollista, että nyt sen
jälkeen, kun tarkastusvaliokuntakin on kiinnittänyt
näihin asioihin erityistä huomiota, valtiovarainvaliokunta
suuressa viisaudessaan käsittelisi näitä asioita
tulevassa budjettimietinnössään muistaen
sen, että sen 3—4 miljardin euron, joka nyt menee
Kankkulan kaivoon niin sanotusti, olisi oikein mukava olla nyt katteena senkin
alijäämäisen budjetin rahoituksessa,
josta me päätämme tässä lähitulevien
viikkojen aikana.
Keskustelu päättyi.