Täysistunnon pöytäkirja 90/2010 vp

PTK 90/2010 vp

90. TIISTAINA 28. SYYSKUUTA 2010 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys Kiinan kanssa tuloveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi ja veron kiertämisen estämiseksi tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

 

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä on ollut alusta asti erittäin tärkeä kahdenkertaisen verotuksen estämistä koskeva sopimus Kiinan kanssa. Se pohjautuu edelleen Oecd:n mallisopimukseen, mutta olennaista tässä on se, että pyritään estämään kahdenkertainen verotus niin, että verot maksetaan vain Suomessa tai Kiinassa, tai jos kummassakin tapahtuu verotusta, niin toisessa maassa maksetut verot hyvitetään.

Meillä on ollut selkeä ongelma tältä osin, joka on ollut se, että muut, meidän kilpailijamaamme, ovat selvinneet pienemmillä lähdeveroilla Kiinassa kuin suomalaiset yritykset. Tältä osin tärkeätä, että nyt neuvotteluissa on onnistuttu siinä suhteessa, että Suomi on päässyt Kiinan verotuksen osalta samalle tasolle kuin meidän kilpailijamaamme. Se parantaa tietysti suomalaisen talouselämän kilpailukykyedellytyksiä Kiinassa.

Mikä on merkittävää myöskin tässä asiassa, on se, että valtiovarainvaliokunnan verojaosto vuonna 2009 vieraili Kiinassa ja puheenjohtaja Lintilä siellä löi nyrkkiä pöytään ja vaati, että Suomen on saatava samat etuudet. Tämän verojaoston ponnekkaan toiminnan ansiosta tämä on nyt saatu suhteellisen nopeasti tänne eduskuntaan. On myönteistä, että nyt tämä laiva viedään tältä osin satamaan.

Mika Lintilä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Äsken tämä Monacon sopimus herätti aika paljon keskustelua, vaikka se on tyyliltään aika tavalla rutiiniverosopimus. Tämä verosopimus Kiinan kanssa on ehdottomasti ollut Suomen ykkösprioriteetti verosopimuksissa. Tätä verosopimusta ovat äsken kuullun verojaoston lisäksi olleet ajamassa Kiinassa presidentti, pääministeri, valtiovarainministeri, useat yrityspuolen tahot.

Aivan kuten ed. Sasi äsken sanoi, tämän merkittävä puoli on siinä, että tämän sopimuksen jälkeen Suomi pääsee kilpailijamaittensa kanssa samalle tasolle lähdeveron suhteen. Eli lähdevero suomalaisilla yrityksillä tulee laskemaan 5 prosentilla Kiinassa. Se on fiskaalisesti neutraali vero, mutta se, mikä tässä on erittäin merkittävä tekijä, on se, että tämä tuo suomalaisten yritysten kassavirtaan jopa 100 miljoonan euron lisäyksen. Tämä on erittäin merkittävä apu näille yrityksille, jotka ovat tällä hetkellä vahvasti mukana Kiinan kasvavassa taloudessa ja tekevät toimintaansa sillä sektorilla. Tämä on mielestäni aivan omassa kokoluokassaan tänä syksynä ja viime keväänä hyväksyttyjen verosopimusten joukossa.

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa herra puhemies! Ei tuohon ole paljon lisättävää. Totean nyt niin kuin edelliset puhujat, että kyllähän moni taho on tähän puuttunut. Kun verojaosto vieraili Kiinassa, niin kyllä meille oli ilmoitettu, että tämä on otettava esille. Voi sanoa, että pitkän painostuksen jälkeen Kiina on sitten suostunut siihen, että lähdevero on sama kuin ruotsalaisilla yrityksillä. Tietenkin voi kysyä, oliko se edes kansainvälisten sääntöjen mukaista, että Kiinalla oli erilainen sopimus Ruotsin kanssa kuin meidän kanssamme. Ainakin vedottiin siihen, että näin ei saisi olla.

Tämä on myöskin hyvä esimerkki siitä, mitä voi neuvottelujen ja painostuksen kautta saada aikaan. Tässä joitakin viikkoja sitten, ehkä joitakin kuukausia sitten, lehdet kertoivat, miten suomalaiset pakenevat veroja Marokkoon. Meillä on kyllä Marokon kanssa verosopimus, mutta Marokon veroviranomaiset eivät sitä tavallaan noudata, eivät välitä siitä. Kun olemme nyt päässeet hyvään tulokseen tämmöisten neuvottelujen jälkeen, niin mielestäni meidän tulisi myöskin ruveta painostamaan Marokkoa noudattamaan verosopimusta, mikä merkitsisi sitä, että Suomikin siitä jonkin verran hyötyisi.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Kiinaan on siis saatu vaikutettua. Sitä on painostettu. Muistan kyllä itsekin, että useammalla valiokuntamatkalla, esimerkiksi suuren valiokunnan matkalla, valiokunnan matkan vetäjä, valiokunnan puheenjohtaja on ottanut tämän asian esille, mutta tästä huolimatta on hyvä muistaa, että suomalaisilla on myös kiinalaisessa mentaliteetissa ikään kuin sellainen positiivinen asema historiallisesti liittyen tähän Kiinan kansantasavallan tunnustamiseen. Se muistutetaan aina mieliin, kun käydään Kiinassa.

Kuitenkin samalla on huomioitava se, että kun Kiinasta on tullut tällainen maailmantalouden tehdas, niin siinä kyllä joustavat sekä ihmisoikeudet, työolosuhteet että myöskin ympäristö — pohjavedet, virtaavat vedet, ilmansaasteet — ja tämä on aikamoinen lasti, mikä on Kiinan kansan kannettava, ja Kiinan ympäristön tason huomioiden se on varsin valitettavaa. Tietysti tiedämme myös toisen tyyppisiä hankkeita, joita Kiinassa on muun muassa energiatehokkuuden lisäämiseksi, uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi, mutta edelleenkin tämä maailmantalouden tehdas-, tuotantolaitosprofiili, joka Kiinalla on, toimii näin tuottavalla tavalla vain ja ainoastaan sen vuoksi, että työntekijöiden oikeuksissa joustetaan ja ympäristön tasossa joustetaan.

Erkki Pulliainen /vihr:

Herra puhemies! Tämä on hyvin opettavainen iltapäivä. Tässähän nyt oppi sen, että seuraava verojaoston matka tulee tehdä Oecd:n päämajaan Pariisiin ja tehtävänä on pistää Oecd tässä kahdenvälisessä sopimusasiassa järjestykseen ja muistuttaa siitä, että eduskunta teki jälleen kerran yksimielisen päätöksen. Kuinka Oecd voisi jättää huomioon ottamatta sen, että sama asia on 30 kertaa päätetty yksimielisesti Suomen eduskunnassa ja me olemme ystävällismielinen valtio?

Keskustelu päättyi.