2) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus vuodelta 2012
Ben Zyskowicz /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat!
Pankkivaltuuston kertomuksen rakennetta on nyt käsittelyssä olevassa
vuoden 2012 kertomuksessa maltillisesti uudistettu. Kertomus sisältää aiempaa
selvemmin eriytetyt osat Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan toiminnasta
ja hallinnosta. Verrattuna aiempiin kertomuksiin uutta on myös
muun muassa se, että viime vuosina paljon keskustelua ja
huoltakin myös tässä salissa herättäneitä Suomen
Pankin riskejä käsitellään kootusti
omassa erillisessä alaluvussaan. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat, pyydän teitä rauhoittumaan
paikoillenne tai etsiytymään pois istuntosalista,
niin että edustaja Zyskowicz pääsee jatkamaan. — Olkaa
hyvä, edustaja Zyskowicz.
Kiitos, herra puhemies. — Kertomuksen Finanssivalvontaa
koskeva osa sisältää talousvaliokunnan
mietinnön mukaisesti erillisen yhteenvedonomaisen osion
Euroopan unionin rahoitusmarkkinoiden makro- ja mikrotason
valvontaa harjoittavasta järjestelmästä.
Kertomuksessa kuvataan myös lyhyesti eräitä kertomusvuoden
2012 jälkeisiä tapahtumia. On kuitenkin hyvä huomata,
että kertomus keskittyy normaaliin tapaan kertomusvuoden
tapahtumiin ja että sen tiedot perustuvat laadintavaiheessa
keväällä 2013 käytettävissä olleisiin
tietoihin.
Kun kertomusvuotta 2012 katsoo nykyhetkestä taaksepäin,
on hyvä palauttaa mieleen, miltä Suomen Pankin
toimintaympäristö näytti kertomusvuoden
käynnistyessä. Maailmantalouden kehitysnäkymät
olivat kertomusvuoden 12 alussa hauraat. Talouskehityksen odotettiin
vaihtelevan merkittävästi alueittain, ja kasvuodotukset olivat
vahvimmat Aasiassa. Odotukset eri alueiden ja siten myös
maailman kokonaistuotannon kasvusta hiipuivat kuitenkin vuoden edetessä. Myös
euroalueen talousnäkymiä leimasi kertomusvuoden
alkupuolella epävarmuus. Alueen talouskehityksen odotettiin
kuitenkin elpyvän hitaasti vuoden 12 kuluessa. Rahoitusmarkkinat reagoivatkin
kertomusvuoden maaliskuussa rauhallisesti, kun Kreikan toinen sopeutusohjelma saatiin
valmiiksi. Kuten muistanette, tuolloin yksityisten sijoittajien
hallussa olleiden Kreikan valtion velkakirjojen arvoa alennettiin
aiemmin tehtyjen suunnitelmien mukaisesti.
Loppukeväällä ja alkukesästä 2012
euroalueen kasvuodotukset kuitenkin heikkenivät ja maakohtaiset
erot rahoitusoloissa ja rahapolitiikan välittymisessä korostuivat.
Markkinoiden epävarmuus euroalueen tulevaisuudesta kasvoi, ja
ongelmien kärjistyminen johti siihen, että Espanja
haki kesäkuussa 2012 ulkopuolista tukea pankkiensa pääomittamiseen.
Samoihin aikoihin myös Kypros ilmoitti avuntarpeestaan.
Myös huoli julkisen velan suuruudesta ja sen tulevasta kehityksestä euroalueen
eri maissa jatkui. Kertomusvuoden loppupuolella Kreikan talousongelmiin
jouduttiin jälleen etsimään uusia ratkaisuja.
Juuri ennen kertomusvuoden alkua EKP:n neuvosto oli ilmoittanut
uusista toimista, joiden toteutus ajoittui osittain vuoden 2012
alkupuolelle. Näistä toimista merkittävimpiä olivat
erityispitkät 3 vuoden rahoitusoperaatiot. Pankit lainasivat
näissä operaatioissa vakuuksia vastaan yhteensä noin
1 000 miljardia euroa 3 vuoden ajaksi. Pitkän
maturiteetin ohella toinen näiden operaatioiden erityispiirre
oli mahdollisuus ennenaikaiseen takaisinmaksuun.
Kuten edellä mainitsin, markkinoiden epävarmuus
euroalueen talouskehityksestä ja tulevaisuudesta kasvoi
kertomusvuoden loppukevään ja kesän aikana.
Tämä heijastui rahapolitiikkaan monin tavoin.
Ensinnäkin, kertomusvuoden heinäkuussa EKP:n neuvosto
laski rahapoliittista ohjauskorkoaan 0,25 prosenttiyksikköä.
Toiseksi, markkinoiden kokemaa epävarmuutta lievennettiin
kesän ja alkusyksyn aikana myös monin epätavanomaisin
toimin. Näitä olivat muun muassa ensinnäkin
EKP:n pääjohtaja Mario Draghin heinäkuussa
Lontoossa pitämä euron peruuttamattomuutta korostanut
erittäin merkittävä puhe, niin sanottu
whatever it takes -puhe, toiseksi EKP:n neuvoston elokuinen
toteamus siitä, että arvailut euroalueen hajoamisesta
eivät ole hyväksyttävä syy euroalueen
valtionlainapapereiden riskipreemioiden kasvuun, sekä kolmanneksi,
tärkeimpänä, EKP:n neuvoston syyskuinen päätös
uuden rahapoliittisen suorien kauppojen ohjelman pääpiirteistä.
Tämän OMT-ohjelman kautta eurojärjestelmä voi
ostaa valtionvelkakirjoja jälkimarkkinoilla. Nämä rahapoliittiset
suorat ostot ovat ehdollisia, eli ne voivat kohdistua vain sellaisten
valtioiden lyhytaikaisiin velkakirjoihin, jotka ovat sitoutuneet
euron vakausmekanismien määrittelemiin talouden
sopeutumisohjelmiin. Tämän ehdollisuuden perusajatus
on, että velkakriisin ratkaisu riippuu euroalueen hallitusten
toimista kunkin maan talouden rakenteiden uudistamiseksi ja tarvittavien
säästöjen aikaansaamiseksi. Jo pelkkä ilmoitus
OMT-ohjelmasta vähensi markkinoiden arvailua euroalueen
hajoamisesta ja johti riskipreemioiden supistumiseen. Eurojärjestelmä ei
siis ostanut ohjelman kautta valtionlainapapereita vuonna 2012 eikä ole
ostanut sen jälkeenkään.
Mitä kotimaiseen talouskehitykseen tulee, totean vain
lyhyesti, että samoin kuin muualla myös Suomen
talouden kasvua koskeneita ennusteita vuodeksi 2012 korjattiin aiemmin
arvioitua heikommiksi kertomusvuoden alussa. Vuoden mittaan ennusteet
talouden kehityksestä synkkenivät valitettavasti
edelleen. EKP:n kevyt rahapolitiikka on kuitenkin välittynyt
Suomeen suoraviivaisesti. Matalat korot ovat Suomessa tukeneet muun
muassa kulutuksen suotuisaa kehitystä. Suomessa sekä asunto- että yrityslainojen korot
ovat alemmat kuin euroalueella keskimäärin.
Herra puhemies! Kansallisena keskuspankkina ja osana Euroopan
keskuspankkijärjestelmää Suomen Pankin
tehtävänä on osallistua rahapolitiikan
valmisteluun ja toteuttaa Euroopan keskuspankin neuvoston määrittelemää rahapolitiikkaa.
Suomen Pankin tehtävänä on myös
edistää maksu- ja rahoitusjärjestelmän
vakautta ja tehokkuutta sekä luoda edellytyksiä vakaalle
talouskasvulle ja hyvälle työllisyydelle. Näiden
tehtävien hoitaminen tuottaa yhtäältä tuloja
ja toisaalta aiheuttaa Suomen Pankille kustannuksia ja erilaisia
riskejä. Suomen Pankille koituu riskejä muun muassa
sekä oman rahoitusvarallisuuden sijoittamisesta että keskuspankkitehtävien
hoitamisesta.
Pankkivaltuusto on seurannut säännöllisesti Suomen
Pankin riskiprofiilin ja taseen kehitystä. Tasetta on viime
vuosina vahvistettu systemaattisesti. Tällä tavoin
on pyritty huolehtimaan siitä, että keskuspankkitehtävien
hoitaminen ei vaarannu nykyisissäkään
poikkeuksellisissa olosuhteissa. Kun kaikki Suomen Pankin taseen
riskit lasketaan yhteen ilman kultaa, kokonaisriskin arvioitiin
kertomusvuoden lopulla olevan noin 2,3 miljardia euroa. Toisaalta
Suomen Pankilla oli kertomusvuoden päättyessä taseessaan
kanta- ja vararahasto, arvonmuutostilejä sekä varauksia yhteensä noin
6,5 miljardia euroa. Pankkivaltuuston näkemys on, että Suomen
Pankin vakavaraisuus oli kertomusvuoden lopulla riittävä kattamaan
pankin tehtävien hoitamisesta johtuvat riskit. Todettakoon,
että tältä osin tilanne ei ole kertomusvuoden
jälkeen muuttunut.
Yksi viime vuosina huomiota saanut erityispiirre eurojärjestelmän
toiminnassa ovat muutokset sen sisäisissä veloissa
ja saamisissa eli niin sanotuissa Target 2 -saldoissa.
Koska Suomi kuuluu maihin, joissa pankit ovat hyvän likviditeettitilanteensa
vuoksi tehneet suuria talletuksia keskuspankkiinsa, nämä Suomen
Pankin tase-erät, jotka ovat siis saamisia Euroopan keskuspankilta,
kasvoivat voimakkaasti kriisin kuluessa. Tämä ilmiö on
herättänyt keskustelua eduskunnassakin. Pankkivaltuusto
onkin seurannut säännöllisesti pankin
taseeseen kumuloituvia eurojärjestelmän sisäisiä saamisia.
Nämä niin sanotut Target 2 -saamiset
ovat kuitenkin sittemmin kertomusvuoden jälkeen lähteneet
selvään laskuun. Kun ne suurimmillaan maaliskuussa
2012 olivat 73 miljardia euroa, olivat ne viimeisimmän
käytettävissä olevan tiedon mukaan elokuun
2013 lopulla 26,7 miljardia euroa.
Herra puhemies! Totean tyydytyksellä, että kertomusvuoden
lopulla käynnistynyt euroalueen rahoitusolojen suotuisa
kehitys on pääosin jatkunut kuluvan vuoden puolella.
Euroopan velkakriisi ei ole ohi, mutta nyt näyttää siltä,
että pahin on ohi. Konkreettisia merkkejä tästä ovat muun
muassa edellä kerrotut kertomusvuoden jälkeiset
muutokset Target 2 -saldoissa. Samoin valtionlainojen korkoerot
euroalueella ovat jatkaneet pääosin kaventumistaan.
Lisäksi kesän aikana ja nyt syksyllä saadut
taloustiedot Euroopasta ovat olleet rohkaisevia. Esimerkiksi euroalueella
erilaiset ennakoivat luottamusindikaattorit antavat viitteitä siitä,
että parempaan suuntaan ollaan menossa. Tasapainottuminen
on jatkunut muun muassa kriisimaiden vaihtotaseiden ja julkisten
vajeiden aiempaa suotuisamman kehityksen myötä.
Itse olin toissa viikolla käymässä Madridissa ja
voin sanoa, että kaikissa kuulemissani talouskatsauksissa
oli optimistinen perusvire. Kotimaassa positiivisimmat uutiset liittyvät
epäilemättä budjettiriihessä päätettyihin
rakennelinjauksiin ja hyvin maltilliseen kilpailukykyämme tukevaan
palkkaratkaisuun. Sitäkin tärkeämpää on,
että hallitus pystyy konkretisoimaan ja jämäkästi
viemään eteenpäin rakenneratkaisunsa
ja että keskusjärjestöjen sopima tuloratkaisu
todellakin soudetaan satamaan.
Lopuksi totean, herra puhemies, että Suomen Pankin
voittokertomus vuodelta 2012 oli 337 miljoonaa euroa. Pankkivaltuusto
päätti maaliskuussa, että voitosta 110
miljoonaa euroa käytetään Suomen Pankin
vararahaston kartuttamiseen. Loppuosa eli 227 miljoonaa euroa siirrettiin
valtion pohjattomiin tarpeisiin.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnä kiinnitän
huomiota siihen, että on kysymys vuoden 2012 kertomuksesta
ja nyt ollaan syyskuussa. Eduskunnalla on jotakin tekemistä tämän
asian kanssa, varmaan Suomen Pankinkin puolella, mutta näin tärkeän
asian käsittely hieman tuoreempana maksaisi vaivan.
Puheenjohtaja Zyskowicz totesi erinomaisessa puheenvuorossaan
kattavasti, että rahan arvon säilyttäminen,
sen takaaminen on ensisijainen tavoite. Siinähän
on onnistuttu erinomaisella tavalla. Mutta minä kysyisin
Pankkivaltuuston käsitystä siitä, onko
mahdollista ajatella, että on myös sivutavoitteita
euroalueella, kuten esimerkiksi työllisyystavoite. Tuleeko
siitä liian vaikea ja siihen tavoitteeseen mukautuva vaatimus,
jos sitä ruvetaan myöskin jossakin kohtaa tavoittelemaan?
Ja toinen kysymys lyhyesti on: onko Pankkivaltuuston käsitys
se, että euroalueessa mukanaolo on yksiselitteisesti Suomen
kansallisen edun mukaista, niin kuin voisi helposti tuosta esityksestä ja
kertomuksen kuvauksesta päätellä?
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aion varsinaisessa puheenvuorossa kiitellä sitä tapaa,
millä kokonaisvastuut eurokriisistä Suomen Pankin
osalta on tässä raportissa raportoitu. Ne vastaavat
tarkastusvaliokunnan pitkäaikaisia toiveita, kun vielä pääsemme
esittämään toisessa asiakirjassa ne sitten
yhdessä valtion muiden vastuiden kanssa. Erittäin
hyvää työtä.
Mutta olisin tässä yhteydessä jo
kysynyt puheenjohtajalta, kun te Pankkivaltuustossa valvotte myös
Finanssivalvontaa ja eduskunta, ja myös tarkastusvaliokunta,
on kiinnittänyt valtionyhtiöiden ylimmän
johdon palkkioiden kohtuullisuuteen aika paljon huomiota ja nyt
eläkeyhtiöt ovat kuitenkin palkinneet johtajiaan
aivan käsittämättömän
suurilla palkkioilla. Semminkin, kun edustaja Zyskowicz itse on
ollut tässä asiassa erittäin aktiivinen,
olin hiukan hämmästynyt, että Pankkivaltuuston
rooli tämän asian valvojan valvojana ei ole noussut
esiin. Kysyn: aiotteko jatkossa puuttua tähän
asiaan?
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Brax puuttui tähän palkkioasiaan
juuri sillä tavoin kuin minäkin olen vähän
ihmetellyt, että nyt kun edustaja Zyskowiczilla on itsellään
mahdollisuus puuttua näihin, koska Finanssivalvonta kuuluu
keskeisiltä osin tähän, en huomannut
tässä mitään tämän tyyppistä,
että edes olisi joku virke ollut tästä asiasta.
Toinen asia on esimerkiksi pk- ja pienten yritysten rahoitus.
Tässä ei ole mitään siitä,
millä tavoin tätä vaikeata rahoitustilannetta
pitäisi pankkien parantaa. Se kuuluu Finanssivalvonnan
ja myös Eduskunnan pankkivaltuuston tehtäviin. Samoiten
on näitten korkomarginaalien kohtuullisuus — näistäkään
ei tässä ole yhtään mitään. Siis
tavallisen asiakkaan, tavallisen yrittäjän näkökulmasta
Pankkivaltuuston pitäisi näistä teknisistä näkökulmista,
makrotaloudesta asettua myös tänne ihmisten keskelle.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn myös siihen, että johdon
ahneuden ja saalistamisen esilleotto olisi paljon tärkeämpää nyt
tässä tilanteessa kansan oikeudentajun näkökulmasta
kuin puhua siitä, että nälkäpalkalla
elävät perheet ja tiukalla olevat ihmiset tinkisivät
entistä enemmän.
Mutta eurokriisin hoito on ollut jatkuvaa komission, Maastrichtin
sopimuksen ja muiden periaatteiden romuttamista ja mitätöintiä.
Nyt sitä kierretään pitkälti
Euroopan keskuspankin kautta, se on ottanut paljon roskapapereita
velkamailta. Suomen Pankki on siellä mukana päätöksenteossa.
Ei eduskunnan budjettivallan piirissä vaan pitkälti
todella on toimittu ulkopuolella ja aiheutettu merkittävää varjovelkaantumista myöskin
Suomelle, millä voi olla pahimmillaan suuri, vakava merkitys
myös meidän kansallisen selviytymisen näkökulmasta.
Missä määrin tätä puheenjohtaja
Zyskowiczin johdolla Pankkivaltuusto on käsitellyt, koska
tämä aikaansaa selkeitä uhkia myöskin
meidän oman kansallisen selviytymisen ja talouden ja työllisyyden
raameihin?
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tämä edustaja Rajamäen
huomio oli tarpeellinen, ja itsekin olisin samantapaiseen asiaan
kiinnittänyt huomiota.
Juuri tässä kertomuksessa sivulla 28 on kuvattu
näitä Suomen Pankin riskejä, ja on kyllä hyvä todeta
ihan selvästi ääneen se, että kyllä euroalueen
kehitykseen edelleen liittyy riskejä, joihin Suomi on Suomen
Pankin kautta sitoutunut. Sen lisäksi, että olemme
sitoutuneet siihen hallituksen ja eduskunnan päätöksellä niin
myöskin Suomen Pankin kautta. Sivulla 29 oli taulukko,
jossa oli kerrottu rahapolitiikan operaatioiden määristä vuoden
2012 lopussa. Pelkästään rahapolitiikan
jälleenrahoitusoperaatioihin liittyy yli 20 miljardia euroa,
joissa olemme kiinni Suomen Pankin kautta. Jos Suomen Pankin riskit
realisoituvat, ongelma koituu lopulta eduskunnan ja veronmaksajien
ongelmaksi.
Arvoisa puhemies! Se on vielä syytä todeta, että kyllä Suomen
Pankin pääjohtaja Liikanen käyttää merkittävää valtaa
Suomen osalta toimiessaan Euroopan keskuspankissa ja demokraattinen
kontrolli tältä osin on puutteellinen.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tämän eduskunta viime
vuonna, kun käsittelimme edellisen vuoden Pankkivaltuuston
kertomusta, otti hyvin asiakseen ja omakseen ne asiat, mitä silloin
tuli esiin, myös meillä talousvaliokunnassa.
Nyt itse pankkivaltuutettuna haluan kiittää puheenjohtajaamme
Ben Zyskowiczia, joka on hyvin tarmokkaasti ottanut näihin
eri asioihin kantaa ja ajanut sitä, että me pystymme
näitä riskejä seuraamaan niin läheltä kuin
se ylipäätään on mahdollista
ja pankkivaltuutettuna on mahdollista. Niin kuin puheenjohtajamme
totesi, niin keskuspankin tehtävänä on
myös luoda edellytyksiä työllisyydelle,
eli se tuli täällä esiin, ja sitä kautta nimenomaan,
että rahapolitiikka toimii ja Suomen Pankin tase toimii
semmoisena, että voidaan myöntää niitä lainoja.
Korkomarkkinat ja yritysten edellytysten toimiminen ovat olleet
tänä vuonna esillä meillä Pankkivaltuustossa,
joten mahdollisesti näistä sitten seuraavassa
Pankkivaltuuston kertomuksessa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenjohtaja Zyskowicz käytti erinomaisen
ja erittäin analyyttisen puheenvuoron. Olen vakuuttunut
siitä, että kun hän on havainnut, että näkymät
ovat selvästi paremmat, niin olemme parempaan suuntaan
eurooppalaisittain menossa.
Hän puheenvuorossaan totesi myöskin sen, että EKP:n
pääjohtajan ilmaisu siitä, että likviditeetti
ja rahoitus turvataan kaikissa tilanteissa, oli yksi tekijä,
joka laukaisi kriisiä. Toisaalta siinä yhteydessä on
käyty keskustelua siitä, mikä on EKP:n
tehtävä. Nyt tiedustelisinkin puheenjohtaja Zyskowiczilta,
missä määrin Pankkivaltuuston piirissä käydään
keskustelua siitä, toimiiko EKP tehtäviensä rajoissa
vai onko niitä ylitetty ja pitäisikö sitten
ylipäätänsä niitä tehtävien
rajoja muuttaa, onko siihen tarvetta, jotta toimitaan laillisella
tavalla.
Sitten tähän liittyy toinen seikka, joka on
aika merkittävä. Nyt meillä ovat korot
erittäin alhaalla ja likviditeetti erittäin korkealla,
ja tämä pitää jossakin vaiheessa
purkaa. Tietysti, jos mentäisiin huonompaan suuntaan, niin
tästä saattaa syntyä aika suuri ongelma.
Kuinka tarkkaan teillä on analysoitu niitä riskejä ja
ongelmia, joita tästä aiheutuu, että korkotase
on näin alhaalla ja likviditeettiä on paisutettu
huimasti?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Zyskowicz, teidän vastauspuheenvuoronne saa
kestää 2 minuuttia, tuli aika monta kysymystä.
Olkaa hyvä!
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Kiitos, herra puhemies! Edustajat Kanerva ja Sasi oivallisissa
puheenvuoroissaan kysyivät Suomen Pankin ja sitä kautta
ennen kaikkea tietysti EKP:n tehtävistä muun muassa
työllisyyden osalta.
Ehkä voi kaiken kaikkiaan sanoa näin, että rehellisesti
on myönnettävä, että tässä Euroopan velkakriisin
hallitsemisessa Euroopan keskuspankki on liikkunut alueilla, jotka
ovat hyvin epätavanomaisia, mutta niinpä tämä kriisikin
on ollut hyvin epätavanomainen. Voi kaiken kaikkiaan sanoa,
että kun pyritään velkakriisiä hallitsemaan
tämän rahavakauden ohella, niin kyllä siinä tietysti
työllisyyden turvaaminenkin pitkällä aikavälillä on
keskeisenä tavoitteena.
Kysymykseen siitä, onko ollut Suomen edun mukaista
tämä euroalueeseen kuuluminen, kyllä minun
mielestäni voidaan vastata myönteisesti, vaikka
totta kai siihen on sisältynyt viime aikoina myös
paljon kielteistä, kuten juuri näihin tukipaketteihin
osallistuminen ja sitä kautta riskien kasvaminen sekä täällä valtion
puolella että Suomen Pankin puolella.
Edustaja Brax ja Skinnari kysyivät näistä eläkeyhtiöiden
palkkioista. Nehän ovat täysin hulvattomia, ja
siellähän toimii tällainen sulle—mulle-politiikka.
Eläkeyhtiöt käyttävät
keskeistä valtaa suomalaisissa pörssiyhtiöissä,
ja niiden johtajille sopii, että näiden pörssiyhtiöiden
johtajien palkat ja niin sanotut kannustimet nousevat pilviin, koska
niihin vedoten myös heidän kannustimensa nousevat
vastaavasti pilviin.
Näistä asioista on puhuttu silloin, kun Pankkivaltuusto
on kokoontunut Finanssivalvonnan yhteydessä, ja tämän
keskustelun selvä lopputulema Finanssivalvonnan puolelta
on ollut se, että heillä ei ole toimivaltaa puuttua
yksittäisten eläkeyhtiöiden yksittäisiin
palkkioratkaisuihin. Mutta kuten tiedätte, Euroopan tasoltakin
on tullut finanssilaitoksiin kohdistuvaa palkkioiden sääntelyä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Siirrytään puhujalistaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia vielä pankkivaltuutetuille
siitä, että he ovat erinomaisesti ottaneet vaarin
paitsi — niin kuin täällä edustaja
Matikainen-Kallström kertoi — viime vuodesta niin
myös laajemmin talousvaliokunnassa, tarkastusvaliokunnassa,
valtiovarainvaliokunnassa ja suuressa valiokunnassa esitetyt huolet
siitä, miten Suomen Pankin kautta viime kädessä kuitenkin
tälle koko valtiokonsernille eli suomalaisille veronmaksajille
syntyy riskejä ja vastuita. Ja se on nyt hyvin esitetty.
Yhdyn edustaja Zyskowiczin näkemykseen tästä kokonaistilanteesta
monelta osin ja lisäisin siihen ehkä vielä,
että katsotaan nyt, kun samaan aikaan myös valtiovarainministeriö on
ottanut näistä samoista neuvoista vaarin ja muun
muassa nettisivuilleen päivittää koko
ajan eurokriisistä johtuvat kokonaisriskit ja -vastuut
ja nämä kahdet tiedot yhdistetään,
jotka pitäisi muun muassa tarkastusvaliokunnan yksimielisten
mietintöjen mukaan yhdistää konsernitilinpäätökseksi,
jotta nähtäisiin koko konsernin vastuut ja riskit.
Mutta ne pystyy nyt huomattavan helposti yhdistämään,
myös kiitos pankkivaltuutettujen hyvän toiminnan.
Ja kun tätä, syntyneitä riskejä ja
vastuita, katsotaan Suomen talouden kokonaisuuteen ja siihen, minkälainen
kestävyysvaje meillä aivan muista syistä on,
siis verrataan näitä riskejä ja vastuita
niihin kaikkiin riskeihin ja vastuisiin, joihin me olemme itse itsemme
ajaneet muun muassa kilpailukyvyn heikentämisellä sekä rakennepolitiikan
hitaudella, niin nähdään kuitenkin, että näihin
valtaviin, meidän tulevaisuuteemme liittyviin riskeihin
nähden euroalueesta syntyneet riskit eivät ole
kuitenkaan vielä missään merkittävässä määrässä.
Mistä seuraa se johtopäätös,
että tulevaisuus on yhä meidän omissa
käsissämme. Me omilla teoillamme, mihin edustaja
Zyskowiczkin viittasi rakennepaketin osalta, pystymme näitä asioita
hoitamaan. Se on meidän käsissämme, emmekä me
ole tuomittuja mihinkään syöksyyn sen
takia, että olemme tässä vaikeassa tilanteessa
joutuneet kantamaan vastuuta myös eurokriisistä.
Sitten, arvoisa puheenjohtaja, tähän Finanssivalvonnan
valvontaan.
Oli hienoa kuulla, että te olette käyneet
keskusteluja, ja ei tietenkään ollut yllätys,
mitä edustaja Zyskowicz tästä asiasta
itse ajattelee. Mutta koska tarkastusvaliokunnan toimivaltaan ei
kuulu eläkeyhtiöiden tarkastaminen, niin silloin
esittäisin nöyränä pyyntönä ja
ehkä jonkinlaisena poliittisena paineenakin, että kun
olette saaneet selville, että Finanssivalvonnan tulkinta
omasta toimivallastaan on näin heikko ja kun, niin kuin aivan
oikein viittasitte, samaan aikaan kuitenkin pankkien ja rahoituslaitosten
johtajien bonuksiin ja palkkoihin ollaan Euroopan tasolla puututtu
ja paineet puuttua lisää ovat suuret, niin silloin
on luontevinta, että Pankkivaltuusto aktiivisesti esittää sitten — se
on teidän käsissänne — myös normimuutoksia
joko Eurooppa-tasolla tai Suomessa. Jos on kerta tyhjiö,
jos on syntynyt tälle hyvä veli -verkostolle
vielä lainsäädännöllinen tyhjiö,
jossa kukaan ei ainakaan halua tulkita voivansa puuttua tähän
asiaan, niin silloin katson, että pankkivaltuutetut ovat
yksi keskeisiä toimijoita ehdottaakseen toimenpiteitä,
että tämä tyhjiö poistuu ja
normit ja toimivalta löytyvät näiden
kohtuuttomuuksien estämiseen.
Vielä kerran kiitoksia hyvästä työstä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Asian käsittely keskeytetään.