2) Hallituksen esitys laiksi perintökaaren 7 luvun
muuttamisesta
Henrik Lax /r:
Arvoisa puhemies, värderade fru talman! Hallituksen
esityksen päätarkoitus, ainakin niin kuin hallituspuolueet
asian olivat mieltäneet, oli edesauttaa sukupolvenvaihdoksia maataloudessa
ja perheyrityksissä. Tämä tavoite on
tietysti kaikin puolin kannatettava, ja sitä mieltä on
myös lakivaliokunta. Tämän lakiesityksen
perusteellinen tarkastelu valiokunnassa kuitenkin valitettavasti
osoitti, ettei esityksellä saavuteta asetettuja tavoitteita.
Tämä on erityisen ikävä asia,
koska esitykseen on kohdistunut paljon odotuksia. Mutta jo lähetekeskustelussa moni
edustaja näki ongelmia lakiesityksessä, ja ehkä hieman
yksinkertaistaen tai yleistäen voi sanoa, että lähetekeskustelu
päättyi yleiseen toivomukseen, että lakivaliokunta
löytäisi oikeat keinot korjata esitystä.
Kävi kuitenkin toisin päin, eli sopivia korjauskeinoja
ei löytynyt. Sen sijaan löytyi uusia ongelmia,
sellaisia, joita ei valmisteluvaiheessa ollut ollenkaan arvioitu.
Lainmuutos suosiolahjan osalta olisi koskenut yhtä lailla
kaikkia muitakin perinnönjakoja, joihin liittyy perinnön
jättäjän antamia lahjoja, eikä suinkaan
vain yritysten sukupolvenvaihdostilanteita. Näistä muista
asioistahan sitten käytiinkin välillä jopa
vilkasta kansalaiskeskustelua, vähemmän näistä sukupolvenvaihdoksista,
jotka siis jäivät aivan muiden asioiden jalkoihin.
Se, että lakiehdotus oli laadittu yleiseksi, kaikkia perintötilanteita
koskevaksi, olisi tehnyt mahdolliseksi joidenkin perillisten kohtuuttoman
suosimisen ja toisten syrjimisen. Jopa perinnöttömäksi
tekemistä koskevien säännösten
kiertäminen olisi voinut tulla mahdolliseksi.
Valiokunta on tarkkaan perehtynyt sukupolvenvaihdosta koskevaan
problematiikkaan ja eri mahdollisuuksiin lainsäädännöllä edistää sukupolvenvaihdoksia
yrityksissä. Lakiesityksen yhteydessä keskeiseksi
ongelmaksi nousi se, että verotussäännökset
ja perintökaaren säännökset vievät
pohjan toisiltaan sukupolvenvaihdostilanteissa. Yritysten kannalta
suuri käytännön ongelma on perintöverotuksessa
1990-luvun alussa toteutettu verotusarvojen uusi laskutapa. Sehän nosti
arvoja tuntuvasti, ja tämän asian johdosta lakivaliokunta
myös mietinnössään esittää lausuman
hyväksymistä.
Käytännön ongelmaksi osoittautui
niin ikään, ettei nykyisiä säännöksiä edes
osata aina käyttää oikein. Tähän
ongelmaan ei tietysti voi vaikuttaa lainsäädännöllisin
keinoin. Lakivaliokunta on kuitenkin tämän vuoksi
kirjannut mietintöönsä joitakin käytännön
neuvoja ja näkökohtia, jotka toivottavasti selventävät
voimassa olevaa oikeustilaa ja hyvässä lykyssä myös
saattavat helpottaa kenties jo syntyvien riitojen ratkaisemista,
mahdollisesti myös ehkäistä joidenkin
uusien syntymistä.
Lakivaliokunta on mietinnössään myös
todennut, että hallitusohjelmassa sovittu kauppa- ja teollisuusministeriön
Yrittäjyys-projekti on hyvä asia ja että sitä pitää kehittää edelleen,
muun muassa jotta eri ministeriöiden välisille
hankkeille saadaan parempi koordinaatio.
Suosiolahjasäännöstö vaikuttaa
periaatteessa kaikissa niissä perintötilanteissa,
joissa on kaksi tai useampia rintaperillisiä. Suosiolahjakiellon poistamisella
voisi olla käytännöllistä merkitystä vain
harvoissa sukupolvenvaihdostapauksissa. Suosiolahjasäännösten
muuttaminen ehdotetulla tavalla ei myöskään
poistaisi niitä perintöosuuden tulkintaohjelmia,
joihin esityksellä on yritetty hakea korjausta. Hallituksen
esitys ei olisi lainkaan vaikuttanut jo toteutettujen sukupolvenvaihdosten
osalta syntyneiden tai syntyvien riitojen ratkaisuun eikä myöskään
olisi tuonut varmuutta vastedes toteutettavien osalta, vaikka lakia
olisi muutettu ehdotetulla tavalla.
Valiokunta katsookin, että esityksen hyödyt
ja haitat eivät ole suhteessa keskenään,
joten valiokunta ei puolla suosiolahjasäännösten
muuttamista koskevia ehdotuksia. Sen sijaan valiokunta pitää välttämättömänä,
että perintölainsäädännössä muutetaan
suhtautumista kuoleman varalta tehtäviin sopimuksiin niin,
että perilliset voivat laillisesti sitoutua yritysomaisuuden
erottamiseen pesän muusta varallisuudesta perittävän vielä eläessä.
Tästä, kuten sanottua, on lausumaehdotus. Periaatteessa
perintökaaren säännökset ovat
vahvoja ja pysyviä säännöksiä.
Käytännössä verotussäännökset
ratkaisevat sen, miten ihmiset toimivat. Sen vuoksi veronhuojennussäännöksiä ja
yritysvarallisuutta koskevia perintöoikeudellisia säännöksiä on
muutettava niin, että ne ovat keskenään
sopusoinnussa ja edistävät sukupolvenvaihdoksia.
Fru talman! Det är beklagligt att lagutskottet har
funnit sådana brister i lagförslaget att förslagen
som gäller gynnande gåva inte kan förordas av
utskottet. Det är beklagligt i synnerhet därför att
stora förväntningar har riktats gentemot det här
lagförslaget. Förhoppningarna har varit stora och
nu grusas de. Sammanfattningsvis kan sägas att reglerna
om gynnande gåva i princip inverkar på alla arvssituationer
där det finns två eller flere bröstarvingar,
men i endast mycket få fall har de någon betydelse
för generationsväxlingar om det här förbudet
skulle avskaffas.
Däremot har utskottet kommit till att en del oförutsedda
problem kunde uppstå och utskottet menar därmed
att för- och nackdelarna med propositionen inte står
i proportion till varandra. Därför tillstyrker
utskottet inte förslagen om att ändra reglerna
om gynnande gåva. Däremot har vi gjort en framställning
om att riksdagen skall omfatta ett uttalande som gör det
möjligt att lagligen göra avtal om företagsöverlåtelser
och företagsegendom ännu under arvlåtarens
livstid. Vi efterlyser också en harmonisering av skatte-
och arvsregleringen.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Olen erittäin tyytyväinen
lakivaliokunnan työskentelyyn, eli riitti voimia ja sitkeyttä käydä kunnolla
tämä hallituksen esitys läpi ja päästä sinne juureen
asti ja huomata ne ongelmat, joita valiokunnan puheenjohtaja äskeisessä puheenvuorossaan
kävi läpi. Tämä esityshän — samansisältöinen
esitys likipitäen — suosiolahjasäännöksen poistamisesta
oli jo neljä vuotta sitten ennen viime eduskuntavaaleja
täällä eduskunnassa, ja silloinkin lakivaliokunnassa
oli vähän epäilyksiä siitä,
onko nyt löydetty oikea keino tähän asiaan. Sitten
ajanpuutteen vuoksi asia jäi käsittelemättä,
mutta siitä huolimatta hallitus antoi uudelleen saman sisältöisen
esityksen.
Tämä hallituksen perustelu sille, että Suomessa
on syytä suosia sukupolvenvaihdosta, sehän on
aivan totta: iso ongelma on kyseessä ja niitä pitää suosia.
Kuten mietinnössä todetaan, pienyritykset työllistävät
Suomessa yhtä paljon kuin koko Nokia. Eli siinä mielessä mistään
pienestä asiasta ei ole kysymys, mutta sen sijaan hyvin
yllättävää oli se, että hallituksen
ratkaisu oli perintökaaren muuttaminen niin, että käytännössä lakiosasäännös
olisi romutettu. Ihmettelen sitä erityisesti sen takia,
koska oikeusministeriö on kaikista niistä ministeriöistä,
mihin minä olen törmännyt, se joka parhaiten
valmistelee omat lakiesityksensä, ja olikin yllättävää huomata,
ettei ollut osattu ajatella sitä, mistä tässä todellisuudessa
on kysymys. Tämä suosiolahjasäännöksen poistaminenhan
olisi koskenut todellakin ihan kaikkea omaisuutta, kolmiota keskellä Helsinkiä tai
pankkitilillä olevaa käteistä rahaa.
Sitä ei ollut mitenkään rajattu siihen,
että kyseessä olisi pitänyt olla maatilaomaisuus
tai sitten toimiva yritys, joka halutaan siirtää jatkajalle,
eikä mitenkään ollut ajateltu sitä,
että ajallisesti sidottaisiin jotenkin sitten velvollisuus
myös jatkaa sitä maatilaa tai pyörittää sitä yritystä,
jotta tämä suosiolahjasäännös
olisi voitu hyväksyä. Tämä oli
yksi heti silmiinpistävä outous tässä ministeriön
ja hallituksen esityksessä.
Toinen oli se, että kun asia tuli julkisuuteen, siitä kaikille
lakivaliokunnan jäsenille ja ehkä erityisesti
naiskansanedustajille tuli ällistyttävän paljon
yhteydenottoja nimenomaan sen vuoksi, että kansalaiset
ja tietyt järjestöt tunsivat huolta siitä,
miten lapsia tällaisen hallituksen esityksen jälkeen
voidaan kohdella tasa-arvoisesti. Erityistä huolta kannettiin
siitä, käykö sitten niin, kun vanhemmat
voivat elinaikanaan lahjoittaa koko omaisuutensa niin, että perinnönjakoon
ei jää mitään omaisuutta, että suositaan
esimerkiksi nykyisen avioliiton lapsia aikaisempien tai aikaisemman
avioliiton lasten kustannuksella. Muistan itsekin keskustelun, joka
käytiin yhden keskisuuren kaupungin kauppakamarissa ja
jossa sikäläinen yritysjuristi totesi, että eihän
se mikään ongelma ole, näinhän
aina on ollut, että se, joka on lähellä,
on rakkaampi ja sitä sitten suositaan, että ei
kai siitä nyt niin suurta huolta kannata kantaa.
Onneksi kuitenkin lakivaliokunnassa nämä huolet
otettiin vakavammin ja todettiin, että tällainen
riski tosiaan olisi voinut olla olemassa. Kuten lakivaliokunnan
mietintöönkin on kirjattu, muita tämän
tyyppisiä vanhempien syrjinnän kohteeksi joutuvia
lapsia olisivat voineet olla esimerkiksi avioliiton ulkopuolella
syntyneet lapset, vammaiset lapset tai yleensä lapset,
jotka vanhempiensa silmissä ovat jotenkin epäonnistuneita
esimerkiksi sukupuolisen suuntauksen tai maailmankatsomuksen tai
elämäntapansa takia. Itse en ainakaan pidä tällaisia
syitä hyväksyttävinä sulkea
perinnönjaosta lasta pois tai todellakin kiertää perinnöttömäksi
tekemisen sääntöä.
Sen lisäksi aika silmiinpistävää oli
myös se, että kun tutkittiin näitä yrityksiä,
joissa sukupolvenvaihdosta yritetään suosia, niin
siellä ei perimys noussut ollenkaan ongelmaksi, vaan puolella
yrityksistä nimenomaan jatkajan löytäminen oli
suurempi ongelma. Sen jälkeen tulivat verotukselliset kysymykset,
rahoituksen järjestäminen, yrityksen pyörittämiseen
tarvittavan tietämyksen siirtäminen ja tämän
tyyppiset asiat. Perintökaari ja perintöön
sisältyvä lakiosasuoja ei tuntunut olevan käytännössä kuitenkaan
ongelma.
Täytyy sanoa, että välillä kävi
mielessä sekin, että kun hallitusohjelmaan todellakin
oli kirjattu tämä tarpeellinen vaatimus suosia
sukupolvenvaihdoksia, niin yritettiin sitten tällaisella
näennäistempulla toteuttaa tämä vaikea
tehtävä eikä haluttu puuttua siihen varsinaiseen
tehtävään. Toivon, että sitten,
kun hallitus saa eduskunnan vastauksen, joka toivottavasti on lakivaliokunnan
mietinnön mukainen, ryhdytään todellisiin toimenpiteisiin.
Yksi suurimmista toimenpiteistä on nimenomaan se, että tietämys
siitä, miten tällainen sukupolvenvaihdos käytännössä voidaan
tehdä, puuttuu. Varmasti tarvittaisiin lisämäärärahoja ehkä neuvojien
palkkaamiseen. Hyviäkin esimerkkejä Suomenmaasta
löytyy, kun valiokunta niitä kyseli. Esimerkiksi
maatilan jatkajan neuvonta tuntui olevan joissakin paikoissa oikein hyvissäkin
käsissä. Toisaalta oli suurta tietämättömyyttä esimerkiksi
siitä, että jos perinnön jälkeen
esimerkiksi tytär ottaa hoitaakseen kampaamoliikkeen, jolla
ei ole muuta kuin ne asiakkaat, niin on syytä sitten perinnönjaon
yhteydessä kirjata, että tätä arvoa
ei ole, että se arvo syntyy vasta sitten sen yrittäjän
työstä. Tällä tavalla voidaan
sitten 50 vuoden kuluttua ehkä välttää näitä liiallisia
vaatimuksia suosiolahjan lisäämisestä perinnönjakoon,
kun osoitetaan, että silloin aikanaan luovutushetkellä liikkeellä ei
ole ollut arvoa, vaan se on todellakin syntynyt työnteon
ja velkapääoman myötä ja muuta
vaihtoehtoa ei ehkä olisi ollut. Eli tällaisen
yleisen tietämyksen lisääminen on varmasti
se parempi tie.
Lopuksi toteaisin vielä, että kaikkia hyviä lakeja
ja määräyksiä, joita meillä on,
ei valitettavasti aina noudateta. Mehän olemme kirjanneet lainvalmistelun
sääntöihin, että hallituksen
esityksessä, jonka saamme, pitää olla
taloudelliset vaikutukset ja ympäristölliset vaikutukset
ja kaikennäköistä, miten tämä muutos
tulee sitten vaikuttamaan. Sen lisäksi on päätös
siitä, että pitäisi myös aina
verrata, millä tavalla jokin lainmuutos vaikuttaa eri sukupuoliin.
Voidaanhan ajatella, että esimerkiksi eläkeratkaisut
nyt varmasti ovat tyypillisesti sellaisia, joilla tällainen
vaikutus on. Usein ehkä ne leikkauksetkin, joita olemme
joutuneet tekemään kuntien talouteen, ovat niitä, joilla
on myös sukupuoliin erilaiset vaikutukset.
Yllättävää oli, että vaikka
nämä säännökset ovat
ja ne oikeusministeriönkin tiedossa hyvin ovat, niin siitä huolimatta
tätä näin selkeästi sukupuolia
eri tavoin kohtelevaa lakia ei ollenkaan arvioitu siltä näkökantilta,
millä tavalla sitten esimerkiksi maaseudulla vaikuttaa
se, että maatilat voidaan aivan estoitta lahjoittaa vanhimmalle
pojalle ja muut sitten jättää ilman.
Nyt jälkeenpäin olen kuullut, että ministeriössä ei
vain tajuttu, että tässä voi myös
tällainen näkökulma olla.
Kaiken tämän käsittelyn jälkeen
toivoisin, että ainakin kaikki ministeriöt ottavat
opiksensa sen, että vastaisuudessa katsotaan lakeja myös
siltä kantilta tarkemmin, minkälaisia vaikutuksia
niillä on miehiin ja naisiin. Tällainen voimakas
kansalaispalaute, mikä tästäkin tuli,
kyllä osoittaa sen, että Suomessa kansalaiset
pitävät tärkeänä sitä,
että emme tee sellaisia lakeja, jotka syrjivät naisia,
vaan sellaisia, jotka kohdistuvat tasavertaisesti kumpaankin sukupuoleen.
Toivon, että tämän tästä virheestä nyt
sitten opimme ja vastaisuudessa vältytään
tämän kaltaiselta lain valmistelulta.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässähän hallitus
on antanut lakivaliokunnalle luvan jättää esitys
hyväksymättä, vaikka siihen tehtiin monenlaisia
tarkistusesityksiä ja vaikka se alun alkaen oli mukana
hallituksen ohjelmassa, juuri johtuen niistä epäilyksistä,
joita ed. Lapintie tässä kertoi. Tietysti kannattaa
hiukan pohtia myös sitä, olivatko kansalaisten
yhteydenotot spontaaneja vai johtuivatko ne siitä informaatiosta,
jota täältä tuli tämän
lakiesityksen sisällöstä. Hyvin paljonhan
siinä lähdettiin väittämään,
että tämä on naisia sorsiva, mutta on
hyvin vaikea nykytilanteessa arvioida, miten kansalaiset käyttäytyvät.
Tämä osoittaa suurta epäluottamusta kansalaisiin
päin, että he suosisivat vain poikia kaikissa
tilanteissa. Nythän ylipäänsäkin
on niin, että meillä hyvin vähän
loukataan nykyisinkään perillisten tasavertaisuutta;
sitähän olisi mahdollista lakiosaan saakka loukata.
Se on hyvin harvinaista, että perillisiä laitetaan
eri asemaan siinä suhteessa.
Nyt sitten tässä on väitetty, että tulisi
suorastaan säännöksi, että sorsitaan
jotakin lapsista ja vielä sukupuolen perusteella. Itse
en tällaista vaaraa pidä kovin relevanttina, mutta
kun sellainen epäilys on, on syytä vielä tutkia,
löytyykö muita tapoja tilojen ja yritysten sukupolvenvaihdosta
helpottamaan ja sellaisia tapoja, joissa ei vaaraa sukupuolen syrjinnästä olisi.
Sen sijaan ehkä nämä lakivaliokunnan
esittämät ovat helppoja esittää,
että sitten sukupolvenvaihdoksen edistäminen tapahtuisi
tavallaan valtion pussista, yhteiskunnan pussista, verolainsäädäntöä muuttamalla.
Mutta kyllähän pitäisi myös
miettiä niitä keinoja, onko varaa vapauttaa kansalaisille
enemmän päätösvaltaa siitä,
miten heidän perintönsä järjestetään
kuoleman jälkeen.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskinen esitti epäilyn,
että kansalaisyhteydenottoja olisi jotenkin provosoitu.
Näin en ainakaan itse tiedä, että olisi
tapahtunut. Kyllä niitä alkoi aika spontaanisti
kaikille lakivaliokunnan jäsenille tulla siinä vaiheessa,
kun tiedotusvälineet raportoivat siitä, että tällainen
lakiesitys on käsittelyssä. Siinä sitten
taas kerran näimme, miten riippuvainen avoimen demokratian
toteutuminen on siitä, että tiedotusvälineetkin
pystyvät seuraamaan päätöksentekoa
täällä.
Sen sijaan täytyy sanoa, että kovin kevyesti, ehkä vähän
samoin sanoin kun ministeri Koskinen esitti, hallituksen esityksessä oli
myös kirjattu esityksen hyviä puolia, siis vanhemmat
pikemminkin suosivat lapsiaan ja tahtovat aina tehdä oikein
ja missään tapauksessa ei ole pelkoa siitä, että joku
käyttäisi vapautta väärin, mutta
kyllä se nyt vain niin on, että kun
annetaan lisävaltaa ja -vastuuta, väärinkäytöksen
mahdollisuuskin aina lisääntyy. Itse asiassa nämähän
olivat vain lauseita hallituksen esityksessä. Minkäänlaista
analyysiä siitä riskistä, miten sitä käytetään,
emme nähneet pyynnöistä huolimatta.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdokset
ovat usein iso taloudellinen rasite tilan tai yrityksen jatkajalle.
Hallitus pyrki helpottamaan tätä muuttamalla lakiosan
laskennan sääntöjä ja esitti,
ettei niin sanottua suosiolahjaa lisättäisi enää perittävän
jäämistön lakiosaa laskettaessa. Kuten
on tullut aikaisemmin esille, muutos ei rajoittuisi vain tilan tai
yrityksen jatkajiin vaan muuttaisi merkittävästi
koko perintölainsäädäntöämme.
Siksi hallituksen ratkaisuehdotus oli ongelmallinen.
Lakiosan määräytyminen on perintölainsäädäntömme
keskeisimpiä osia, ja sen muuttaminen olisi edellyttänyt
perusteellisempaa valmistelua ja laajaa kansalaiskeskustelua. Hallitus
tarkasteli perintölainsäädäntöä vain
yhdestä suppeasta näkökulmasta, tilanjatkajien
kannalta, vaikka muutos koskettaa liki kaikkia kansalaisia. Lisäksi
esityksen merkitystä arvioitiin vain taloudelliselta kannalta
eikä valmistelussa otettu lainkaan huomioon niitä minusta
tärkeimpiä eli psykologisia vaikutuksia, joita
esityksellä olisi ollut perhedynamiikkaan. Kun perintöriidat
ovat jo nyt suvuille ja perheille varsin kipeitä ja raastavia
kokemuksia, ei meidän tule luoda sellaista lainsäädäntöä,
joka voi haavoittaa perheenjäsenten keskinäisiä suhteita.
Tälläkin tavalla meidän on suojeltava
perheitä.
Vihreässä eduskuntaryhmässä olimme
alusta saakka huolissamme siitä, minkälaisia vaikutuksia
hallituksen esityksellä voi olla muun muassa naisten perimysasemalle
tai aikaisemmissa avioliitoissa syntyneille lapsille. Vanhemmat
olisivat voineet syrjiä esimerkiksi lapsia, joiden elämänarvot
ja -tavat eivät vastaa heidän omiaan, suosia lempilapsiaan
taikka kokonaan syrjäyttää perinnönjaosta
aikaisemmassa avioliitossa syntyneet lapset. Elämänkirjo
on laaja, ja niin ovat, ikävä kyllä,
myös syrjinnän mahdollisuudet.
Hallituksen esitys tarkasteli perinnönjakoa vain taloudellisesta
näkökulmasta, ja riskit jäivät kokonaan
vaille pohdintaa ja analyysiä, aivan niin kuin ed. Lapintie
sanoi. Perillisten yhdenvertaisuus on perusarvo, eikä sitä mielestäni
tule heikentää millään tavalla.
Jos lakiosan tarjoamaa perimyssuojaa olisi heikennetty, olisimme
luopuneet meihin syvästi juurtuneista periaatteista kohdella
lapsia tasa-arvoisesti. Jo nyt perittävä voi vapaasti
määrätä puolesta omaisuudestaan, mikä antaa
mielestäni perittävälle riittävän
suuren vapauden omaisuutensa jakamisessa.
Lakivaliokunta hylkäsi hallituksen esityksen perusteellisen
pohdinnan jälkeen. Ongelmaa ei vähätelty.
Siksi halusimme etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Perheyritysten
merkitys työllistäjänä on valtava.
Ne työllistävät lähes 70 prosenttia
yksityisen sektorin työntekijöistä eli
liki 1,8 miljoonaa työntekijää. On siis
paitsi yritysten jatkon myös koko yhteiskunnan kannalta
tärkeää, että sukupolvenvaihdokset
voidaan toteuttaa taloudellisesti kestävästi.
Arvoisa rouva puhemies! Asiantuntijakuulemisessa yksi yllättävä havainto
oli se, etteivät suurimmat ongelmat kumpuakaan perintölainsäädännöstä.
Syksyllä 2001 pk-yrityksille tehdyn kyselyn mukaan perintöön
liittyvät ongelmat olivat sukupolvenvaihdoksen kannalta
vähiten merkittäviä. Sen sijaan, kuten
on jo tullut esiin, verotukseen liittyvät ongelmat olivat
huomattavasti yleisempiä. Kaikkein suurimpana epäkohtana
pidettiin yrityksen arvon määrittymistä perintö-
ja lahjaverotuksessa. Myös Perheyritysten Liitto pitää verotuskysymyksiä perintölainsäädäntöä
suurempana
ongelmana.
Valiokunta toteaakin, että yritysomaisuuden arvot ovat
perintöverotuksessa nousseet vuosittain ja perintöverotus
on muodostunut varsin raskaaksi. Ratkaisuksi tähän
ongelmaan esitetään perintöverotuksen
arvostussääntöjen palauttamista ennen
vuotta 1993 vallinneelle tasolle. Olemme siis löytäneet
ratkaisun tähän sukupolvenvaihdosongelmaan ilman,
että puuttuisimme rintaperillisten tasa-arvoiseen kohteluun.
Valiokunnalla on siis esittää perusteltu ratkaisuehdotus
käsillä olevaan ongelmaan.
Pelkään, että hallitus ei kiirehdi
uudistusta. Vastalauseessa, joka siis muutoin on yhtenevä mietinnön
kanssa, esitämme aikarajaa sille, koska hallituksen on
tuotava sukupolvenvaihdoksia helpottava veroesitys eduskuntaan.
Asialla on todellakin kiire, sillä on arvioitu, että 40
prosenttia Suomen perheyrityksistä harkitsee sukupolvenvaihdosta
seuraavien viiden vuoden aikana. Lain valmisteluunkaan ei pitäisi
kulua liiaksi aikaa, sillä pykäläthän
ovat jo olemassa. Nyt hallituksen on osoitettava, että se
haluaa kiirehtiä uudistusta ja helpottaa sukupolvenvaihdoksia,
ennen kuin se on myöhäistä.
Lain toisessa käsittelyssä tulemme esittämään,
että hallituksen on annettava lainmuutosesitys eduskunnalle
siten, että se voidaan käsitellä vuoden
2002 valtiopäivillä. Tarkemmat perustelut löytyvät
vastalauseesta. Toivottavasti nyt eduskunta antaa hallitukselle
tarvittavan vahvan viestin, että se ryhtyisi nopeasti toimiin
sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ymmärtänyt,
että sukupolvenvaihdokset ovat erityisesti kiinni perintöveroista
ja lahjaverosta enemmänkin.
Suomessa lakiosaoikeuskäsite on niin syvälle juurtunut,
jotta sen muuttaminen vaatii paljon perusteellisemman valmistelun
kuin nyt on tehty, minkä vuoksi kyseessä olevaa
pykälää ei voida hyväksyä.
On tietenkin erikoista, että tällä erää omaisuutensa
voi lahjoittaa vaikka kokonaan ventovieraalle muttei rintaperilliselle.
Vaikka lakivaliokunta oli lähes yksimielinen asian
käsittelyssä, pidän oikeana, että vastalause tultaisiin
hyväksymään esitetyssä muodossaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusohjelmassa halutaan edistää perheyritysten
ja maatilojen sukupolvenvaihdoksia. Nythän on lähivuosina
tekeillä 60 000—80 000 sukupolvenvaihdosta
yrityksissä.
Mielestäni perillisten tasa-arvoinen kohtelu on hyvinvointivaltion,
siis demokraattisen yhteiskunnan, perusta. On valitettavaa, että kun
puhumme tästä hallituksen esityksestä,
puhumme jälleen valitettavasti vain yrityksistä ja
maatiloista. Metsätilan omistajat ovat jälleen
valitettavasti jääneet ilman mainintaa. Metsätilojen
sukupolvenvaihdos on raskaammin verotettua kuin maatilojen.
Kaiken kaikkiaan yritystoiminnan, johon itse haluan myös
metsätilojen ja maatilojen kuuluvan, sukupolvenvaihdosta
on helpotettava ja varsinkin juuri veronhuojennuksin. Käsittääkseni esimerkiksi
Saksassa juuri verotuskeinoin sukupolvenvaihdokset ovat helpompia
tehdä. Suosiolahja ei ole sukupolvenvaihdosta helpottavana keinona
mielestäni oikea.
En ole myöskään saanut mistään
vastausta kysymykseeni, mutta kun tässä istuin
ja perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Kokkonen istui vieressäni,
kysyin häneltä. Teoreettisesti on nähtävästi
myös mahdollisuus, että jos suosiolahjalainsäädäntö olisi
toteutunut, olisi se saattanut johtaa siihen, että teoreettisesti
joku rintaperillisistä olisi jäänyt perinnöttömäksi,
ja mielestäni se ei ole oikein.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on tavattoman
tärkeä asia. Edellä on kuultu, että niissä pienissä ja
keskisuurissa yrityksissä ja maatalousyrityksissä,
joissa sukupolvenvaihdosongelmat ovat akuutteja, on valtava osa
suomalaisista työpaikoista ja koko kansantaloudessa niiden
merkitys on todella suurempi kuin koko Nokia-konsernin globaalisti.
Edellinen hallitus eli Lipposen ensimmäinen hallitus
teki suosiolahjasäännöksen muuttamista koskevan
esityksen eduskunnalle vuonna 98, mutta se jäi silloin
käsittelemättä ja raukesi vaaleihin.
Nyt neljä vuotta myöhemmin asia on edennyt tähän
pisteeseen, mutta nytkin niin sanotusti pihvi tässä asiassa
on palamassa loppuun eli päätöstä,
joka toisi muutosta tähän tilanteeseen, ei nytkään
ole tulossa, koska hallituksen esitys ei täyttänyt
niitä edellytyksiä, jotka valiokunnassa nähtiin
sille tarpeellisiksi.
Täytyy todeta, että aika monet asiantuntijat olivat
sitä mieltä, että tämä esitys
olisi voitu hyväksyäkin. Mutta niukka enemmistö ehkä — vaikea
arvioida määriä ja sanojen painavuutta — asiantuntijoista
oli kuitenkin sitä mieltä, että tämä muutos
toisi enemmän ongelmia kuin ratkaisuja olemassa olevaan
kipeään ongelmaan. Tästä lähtökohdasta
lähtien valiokunta tuli yksimielisesti siihen lopputulokseen,
että se esittää eduskunnalle, että suosiolahjasäännösesitys
hylätään.
Jos tämä olisi voitu rajata selkeämmin
vain elinkeinovarallisuuteen sukupolvenvaihdostilanteissa, olisi
ehkä ollut mahdollista edetä tässä asiassa
tältä pohjalta, mutta tämä ei
näyttänyt olevan tasapuolisuusnäkökohtien
perusteella mahdollista. Silloin tämä säädös
olisi pitänyt hyväksyä niin, että se
koskettaa kaikkia perintöjä ja kaikkia sukupolvenvaihdostilanteita,
ja silloin eteen tulevat myös hyvin kohtuuttomat tilanteet. Silloin
todella, jos vähän näin maalaisesti sanoo, olisi
vanhemmilla ollut mahdollisuus niin sanottu hulttiopoika tehdä täysin
tyhjäksi ja antaa hyvälle pojalle tai tyttärelle
hänenkin osuutensa perinnöstä ja sitten
tämä laitapuolen kulkija olisi siirtynyt kunnan
sosiaalitoimen huostaan kenties yhteiskunnan maksettavaksi samalla,
kun yksi olisi saanut elämälleen hyvät
edellytykset jatkaa. Tämä on ehkä hieman
kärjistetty mutta ehkä ihan käyttökelpoinen
vertaus tähän tilanteeseen, mistä saattaisi
näissä ongelmissa olla kysymys. Perinteisestihän
tiedetään, että tie- ja perintöriidat ovat
ne, jotka ovat jopa tragedioita aikaansaaneet tässä maassa
kautta vuosikymmenten, eikä tämä tilanne
ole vieläkään poissa.
Arvoisa puhemies! Kun nyt valiokunta esittää,
että suosiolahjasäädös hylätään,
eteen tulee se tilanne, että on etsittävä muita
keinoja tämän todella kipeän, polttavan
ongelman ratkaisemiseksi. Valiokunnan mietinnössä todetaan
sivulla 5 erilaisten sukupolvenvaihdosten ongelmien yleisyys. Sopivan
jatkajan löytyminen on noin puolessa tilanteita ongelma,
verotukselliset tekijät 18 prosentissa, liiketoimintaan
liittyvän tietämyksen siirto 13 prosentissa, rahoituksen
järjestäminen 10 prosentissa ja perintöön
liittyvien tekijöiden osuus on vain 6 prosenttia, eli muita
ratkaisuja kuin tämä on syytä ja todella
tarpeen etsiä. Hallitusohjelmakin lupaa, että tähän
hallitus puuttuu, ja on todella edellytettävä Suomen
elinkeinoelämän ja yritysten, niin maatalous-
kuin muidenkin yritysten, toiminnan turvaamiseksi, että tässä edetään
määrätietoisesti ja nopeasti.
Mitä niitä muita keinoja sitten voi olla,
kun tämä esitys ollaan hylkäämässä?
Ed. Ojansuu taisi mainita neuvontajärjestelmien kehittämisen. Varmasti
on syytä, että näitä rahoitusmalleja näissä tilanteissa
ja neuvontajärjestelmää kehitetään
ja sitä kautta pyritään saamaan sukupolvenvaihdoksiin
vauhtia, ennen kuin ne kasaantuvat aivan kohtuuttomasti. Ehkä jo
on tapahtunut kohtuutonta kasautumista.
Mutta se keino, mihin valiokunta päätyi, on perintö-
ja lahjaverotuksen arvostussääntöjen
uudistamisvaatimus. Se on tehtävä mielestäni
niin, että valtio sinänsä, verottaja,
ei sinänsä lähde rahoittamaan veronkevennyksin
suuria perintöjä. Eivät ne ole sellaisia,
joihin tarvitsee verohelpotuksia erityisesti suunnata. Mutta pienen
ja keskisuuren yritystoiminnan ja maatalouden osalta on kuitenkin
pantava puntariin se, kuinka paljon kannattaa verotuksella tulla
vastaan, kun ajatellaan sitä, että toinen vaihtoehto
on yritysten ja maatilojen sammuminen kokonaan, työpaikkojen
menetykset ja sitä kautta kansantaloudelliset tappiot.
Nämä on otettava punnintaan, kun ajatellaan veromallia,
verokeinoa, joka tässä lakivaliokunnan mietinnössä nostettiin
voimakkaasti esille.
Lakivaliokunta ei tietenkään ole asiantuntijavaliokunta
verotuksen uudistamiseen. Siinä mielessä se otti
jopa aika yksityiskohtaisenkin lähtökohdan tuohon
ponsilausumaan, miten tämä asia pitäisi
hoitaa. Siihen oli sinänsä ihan helppo yhtyä.
Eli nämä arvot ovat menneet niin korkealle tässä viime
vuosina, vajaan kymmenen vuoden aikana, että paluu vuoden
93 edeltäneelle tasolle on varmasti ihan käyttökelpoinen
ratkaisu.
Tämä päätyy siis tältä osin
tähän lausumaan, josta valiokunta, sanoisin, lausuman
perusosan osalta oli täysin yksimielinen. Kuitenkin keväällä keskustelin
verotuksesta vastaavan ministerin kanssa asiasta ja tuntui siltä,
että valtiovarainministeriössä ei ole
minkäänlaista intoa eikä edes suurta
halua korjata näitä ongelmia verotuksellisin keinoin.
Kun näin on, niin mielestäni eduskunnan pitää nyt
sanoa tähän todella painava sana, ottaa tämä asia
todella vakavasti. Sen tähden vastalauseeseen on kirjoitettu
se toinen virke, joka sisältää sen kannan,
että tämä ratkaisuesitys, verolainsäädännön
muutos, on tuotava eduskuntaan siten, että se voidaan näillä valtiopäivillä käsitellä
ja
hyväksyä. Jos näin ei tapahdu — ilman
tuota lausumaa saattaa niin käydä — tämä ongelma
vain kasautuu, pahenee ja me menetämme kansantaloudessa
ja työllisyydessä entistä enemmän.
Kuitenkin näin tapahtuu samanaikaisesti, kun valtio
niin kansallisin kuin EU-varoinkin ja kunnat ja erilaiset yhteisöt
tukevat uusien yritysten ja uusien työpaikkojen syntymistä.
Ei ole mitään järkeä satsata
hirveästi uusien työpaikkojen luomiseen samanaikaisesti,
kun annetaan vanhojen sammua näihin ongelmiin. Eli asia
on otettava nopeasti, viipymättä, hoidettavaksi.
Vastuu siirtyy nyt valtiovarainministeriölle, kun lakivaliokunta
ei oikeusministeriön esityksestä tähän
ratkaisua saanut aikaiseksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi puhui juuri, että suurimpia
riitoja ovat perintö- ja tieriidat. Minusta se pitää kyllä paikkansa,
mutta lisäisin siihen vielä, että kalastus-
ja metsästysriidatkin ovat, ja sitten ne kaikki oikeastaan
tärkeimmät riidat tähän asiaan
ovat keräytyneetkin.
Tässä Lipposen toisen hallituksen hallitusohjelmassa
todetaan, että yrittäjyyttä edistetään. Ehkä voi
nähdä niin, että ensimmäinen
kohta, missä sitä yrittäjyyttä on
yritetty edistää, on se, että on tuotu
tämä perintökaaren uudistusesitys, mistä nyt
valiokunnan lausuman perusteella, mietinnön perusteella,
todetaan, ettei tästä esityksestä tullut
mitään eikä siitä ole mitään
jätettävääkään.
Kuitenkin asiantuntijakuuleminen antoi ymmärtää ja
kertoa ja ainakin itselleni selvittää, että yksin-
ja pienyrittäjyyden merkitys on Suomessa sellaista suuruusluokkaa,
että verrattuna tietojätti Nokiaan ja kaikkeen
Nokian maailmanlaajuiseen toimintaan tämän yksityisen
yrittäjyyden merkitys on yli 11-kertainen työpaikkojen
ja myöskin kansantalouden kannalta.
Tältä osin tuntuu aika ihmeelliseltä,
että hallituksen tällainenkin pieni esitys, mikä on
tehty yrittäjyyttä edistämään
pienenä porkkanana, sai valiokunnassa suhtkoht tyrmäävän
lausunnon. Mielestäni koko hallituksen toiminta yrittäjyyden
osalta yrittäjyyden Suomessa on ollut sen arvoista, että sillä asialla
ei ole julkisuudessa paljon päässyt kehumaan,
että näitä asioita olisi edistetty. Ymmärrän
varsin hyvin, että vasemmistoliiton ja sosialidemokraattien
intresseihin ei kuulu yrittäjyyden edistäminen,
ja siinä vanhassa mitassa vihreittenkään
hallituksessaolo ei tätä asiaa tukenut.
Mutta sen sijaan tässä asiassa ihmettelen
ja katson, että hallituspuolue kokoomuksessa, mikä perinteisesti
katsotaan yrittäjäpuolueeksi, sielläkään,
ei ole paljoa tähän yrittäjyyteen kiinnitetty huomiota
eikä näköalaa. Tämän
pohjalta pidän aika ihmeellisenä, että myöskin
tästä hallituksen esityksestä lakivaliokunnassa
kokoomuksen jäsenet eivät ainakaan kovin merkittävässä määrin kantaneet
huolta. Mieluummin he olivat näkemässä sitä,
että hallituksen esitys on tältä osin huono.
Ihmettelen vaan mihin tämä Suomen yrittäjäpolitiikka
tällä pohjalla on menossa, mitä tästä syntyy
ja tulee.
Lakivaliokunnan mietintöön sisältyy
varsin yksinkertaisesti sellaiset aiheet, että nämä kaksi ensimmäistä kohtaa,
mitä tulee rahana maksamiseen ja virallisessa lehdessä ilmoittamiseen,
ovat olleet yksinkertaisia ja selviä asioita hyväksyä, mutta
tälle varsinaiselle perintökaaren uudistuskysymykselle
ei myötätuntoa sieltä ole löytynyt eikä syntynyt.
Täällä salissa käytetyt
monet puheenvuorot ovat yhtyneet siihen pelkoon, että perittävien
ja perijöitten osalta tämä tasapuolisuuskysymys, suosiolahjakysymys,
olisi sellainen, joka riitaannuttaisi suvut ja aiheuttaisi, kuten
muistaakseni ed. Kankaanniemi sanoi, että "tämä tuhlaajapoika
jäisi perinnöttä tässä asiassa".
Täytyy sanoa, että kun tätä asiaa
mietiskelee yrittäjän kannalta katsoen, niin kyllä se
vaan valitettavasti on olemassa niin, että vaikka perheeseen
syntyy tasapuolisia lapsia, joilla on samanlaiset kasvuolosuhteet
ja mahdollisuudet olemassa niin kouluaikoina kuin sen jälkeenkin
elämässään yrittäjänä tai
työntekijänä tässä yhteiskunnassa,
niin muutaman kuukauden, viimeistään muutaman
vuoden, kuluttua nämä puntit ovat kovin epätasapainossa:
Toiset pärjäävät ja toiset eivät.
Ihmettelen sitä keskustelua, mitä tässäkin
salissa tänäänkin parhaillaan käydään,
että jos yrittäjävanhempi toteaa ja tietää,
että joillakin lapsista on mahdollisuus hoitaa sitä yritystä eteenpäin, säilyttää
se
elinvoimaisena, pitää ne työntekijät siellä yrityksessä ja
kehittää yritystä, niin miksi vanhemmille
ei anneta mahdollisuutta hoitaa asiallisesti, oikeudenmukaisesti
tätä asiaa niin, että sille yrittäjäperheen
jatkajalle, jolla on paremmat kyvyt tähän asiaan,
myöskin se mahdollisuus suotaisiin. Lakivaliokunnan mietinnön
ja tämän keskustelunkin perusteella tämä asia
on verhottu kokonaan niin, että tämä on
kokonaan verotuskysymys ja kun palataan vuoden 93 perintöverotuksen
tasolle, niin silloin tämä asia tulee kuntoon
ja järjestykseen. Näinhän tämä asia
ei ole olemassa, ei missään tapauksessa. Tämän osalta
katson, että tässä nähdään
suuri karhu, suuri karhu siinä, että tämä perijöitten
tasapuolinen kohtelu jotenkin tässä asiassa häiriytyisi
ja tämä olisi yhteiskunnallinen peikko. Näin
ei ole olemassa.
Niin maatilayrityksen kuin yrityksenkin jatkajana kuin myöskin
sen jatkon, sukupolvenvaihdoksen, suunnittelun kannalta tätä asiaa
katsoen eteenpäin omasta mielestäni minulla on
tässä asiassa henkilökohtainen näkemys
ja kokemus. En epäile, etteikö kaikilla muillakin
edustajilla täällä olisi kovinkin vahva
henkilökohtainen vakaumus olemassa, mutta yrityselämästä täällä tuntuu,
että kovin monella ei ole kokemusta ja niillä,
joilla on kokemusta, ei ole taitoa sanoa sitä tuntoansa
julki tässä asiassa. Tältä pohjalta
jos tätä yhteiskuntaa eteenpäin viedään,
niin ei tulisi tämän tyyppistä jarrutustoimintaa
missään tapauksessa hyväksyä,
mitä tämän mietinnön sisältö pitää sisällänsä,
vaikka itsekin siinä mietinnön laatimisessa olen
mukana ollut.
Rouva puhemies! Näin lyhyesti sanottuna katson, että tämä yhteiskunta
tällä menolla on tuhoon tuomittu, ellei tähän
parempaa järjestystä tule.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Seppo Lahtela tässä nyt rynttäsi
lyttyyn kaikki muut kansanedustajat siitä, että kukaan
ei arvosta yrittäjyyttä. Kyllä varmasti
on niin, että pelkästään yrittäjän
luomat työpaikat jo aiheuttavat sen, että laajemminkin asiaa
katsotaan. Sen lisäksi en itse ainakaan näe mitään
väärää siinä, että joku
rehellisesti ja reippaasti ja reilusti yrittää.
Päinvastoin, sehän on ihan hyvä juttu.
Toinen asia, mitä ihmettelen, on, että vaikka ed.
Lahtela on ollut läsnä lakivaliokunnan kokouksessa
ja kuullut näitä asiantuntijoita, niin siitä huolimatta
hänelle sitten jotenkin ei ole auennut se asia, että nimenomaan
tämän suosiolahjasäännöksen
poistaminen ja käytännössä sitten
lakiosasäännöstöstä luopuminen
ei ole kuitenkaan se keino, jolla parhaiten edistettäisiin
nimenomaan tätä sukupolvenvaihdosta ja näiden
yritysten jatkamista. Kyllä kovin kovin monet myös yrittäjätaustaiset
asiantuntijat kertoivat sitä samaa, että tämä ei
ole se keino.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lapintie on siinä oikeassa,
että tämä ei ole yksin se keino, millä yrittäjyyttä edistetään.
Rouva puhemies! Sen verran vastaan tässä asiassa,
että tämä on myöskin yksi pieni
keino siinä, millä tämä asia
voidaan saada parempaan järjestykseen. Täytyy
sanoa, että meillä oli varsin valikoiva kuulo
siellä valiokuntakuulemisessa, mutta varsin hyvin ja selkeäksi
kävi monen asiantuntijankin kertoma siitä, kuinka
mahdottomaksi muodostuu se yrittäjän asema, sen
jatkavan yrittäjän asema, silloin, kun kymmenen
vuoden takaista sukupolvenvaihdosta aletaan hoitaa lakiosan täydennysvaatimuksen
osalta, jolloin syntyy aivan mahdottomia tilanteita.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Itse asiassa ed. Lahtelan puheenvuorosta käy
nyt ilmi se, että ne pelot siitä, että tätä suosiolahjasäännön
poistamista olisi käytetty epäasiallisesti, olivat
kyllä aivan aiheellisia: Useamman kerran ed. Lahtela kyseli,
miksi vanhemmat eivät reilusti tai tasapuolisesti saa lahjoittaa
yhdelle lapsistaan mahdollisuutta jatkaa yritystä. Sehän
nimenomaan on mahdollista, ja se on mahdollista nykysäännösten
mukaan, ja sitä tuetaan hyvin paljon verotuksellisin keinoin ja
lainoituksellisin keinoin. Jopa niin paljon meillä on näitä yrityksen
jatkamista suosivia järjestelmiä, että jo
nyt, jos kaikki nämä keinot käytetään,
voidaan sanoa, että sitä yrityksen jatkajaa suositaan
näiden muiden lasten kustannuksella. Kyse on vain siitä,
että näitä järjestelmiä ei
tunneta eikä osata käyttää,
ja siinä olisi ehkä sitten valtion valistuksen
paikka. Itse katson, että niinkään ei
tarvita näitä uusia helpotuksia enää.
Ed. Korva merkitään
läsnä olevaksi.
Leena-Kaisa Harkimo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys lakimuutokseksi suosiolahjan
osalta on herättänyt ja herättää kiivasta
keskustelua ja vastustusta. Kansalaisilta tullut palaute on ollut,
kuten on todettu, voittopuolisesti kielteistä ja luonteeltaan
hyvinkin tunnepitoista. Lakivaliokunta päätyi
asiaa koskevassa mietinnössään kannalle,
jonka mukaan perintökaaren muuttaminen tältä osin
vaatii vielä tutkimusta ja kansalaiskeskustelua. Suomalainen yhteiskunta
ei siis ole valmis tämän kaltaiseen muutokseen,
ikävä kyllä. Asian laajuutta ja vakavuutta
ei ehkä ole kaikissa kansalaispiireissä ymmärretty.
Yritysten sukupolvenvaihdos on talouselämämme
kannalta keskeinen ongelma tulevina vuosina. Suuret ikäluokat
tulevat eläkeikään, niin myös
yrittäjät. Lähimpien kymmenen vuoden
aikana arvioidaan tarvittavan 60 000—70 000
sukupolvenvaihdosta pk-sektorilla. Tähänastisten kokemusten
perusteella vain noin joka viidennessä yrityksessä sukupolvenvaihdos
onnistuu niin, että yritys säilyttää työpaikkansa
ja elinkelpoisuutensa. Kysymys on siis merkittävästä määrästä työpaikkoja.
Suomalainen lainsäädäntö ei
nykyisellään anna henkilölle riittävää vapautta
lahjoittaa omaisuuttaan elinaikanaan. Tasajaon periaate ei aina
ja joka tilanteessa ole tarkoituksenmukainen, perimyksellä kun
ei enää nykyisin ole keskeistä merkitystä perillisten
elämän perusedellytysten ja toimeentulon turvaajana.
Suosiolahjan poikkeukseton huomioonottaminen perintönä vaikeuttaa
elinkeino-omaisuuden siirtämistä elinkeinon jatkajalle
perittävän eläessä. Muissa Pohjoismaissa
ei tunneta suosiolahjan kieltoa koskevaa säännöstä eikä sitä ole
pidetty tarpeellisena. Luotetaan siis siihen, että perittävällä itsellään
on harkintakykyä päättää omaisuutensa oikeudenmukaisesta
jaosta.
Arvoisa rouva puhemies! Suomen työllisyyden ja yritystoiminnan
jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että sukupolvenvaihdoksia
vaikeuttavia epäkohtia ryhdytään korjaamaan.
Veronhuojennussäännöksiä ja
yritysvarallisuutta koskevia perintäoikeudellisia säännöksiä on
muutettava niin, että ne ovat keskenään
sopusoinnussa ja edistävät sukupolvenvaihdoksia.
Tähän liittyen lakivaliokunta liitti mietintöönsä kaksi
lausumaa: perintöverotuksen arvostussääntöjä edellytetään muutettavaksi
lainsäädännöllä, samoin
valiokunta edellyttää hallitukselta esitystä,
jossa luovutaan perintösopimusten kiellosta ja mahdollistetaan
järkevä yritys- ja maatilaomaisuuden sukupolvenvaihdos
perittävän elinaikana. Lausumien sisältö on äärimmäisen
tärkeä ja niiden on johdettava pikaisiin lainsäädännöllisiin
toimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Sukupolvenvaihdosten ongelmat eivät
liity ainoastaan verotukseen ja perinnönjakoon. Elinvoimaisellekaan
yritykselle ei usein löydy jatkajaa. Toisaalta monet yrittäjähenkiset
nuoret jättävät yrityksen perustamatta riskien
ja alun epävarmuuden pelossa tai liikeidean heikkouden
vuoksi. Tarpeet eivät siis kohtaa. Siksi olisikin luotava
paremmat kanavat halukkaan jatkajan löytämiseksi.
Erilaiset yhdistysten ja järjestöjen ylläpitämät
yrittäjäpörssit ja -rekisterit jatkajan
löytämiseksi ovat erittäin kannatettavia.
Sukupolvenvaihdosten helpottaminen ja edesauttaminen kaikin mahdollisin
tavoin on koko suomalaisen yhteiskunnan edun mukaista.
Ed. Lahtelalle, joka ilmeisesti poistui salista, totean hänen
kokoomukseen kohdistamaan kritiikkiinsä, että asiantuntijakuulemisen
yhteydessä muun muassa niin Suomen Yrittäjien
kuin Perheyritysten Liitonkaan kannoista ei löytynyt riittävästi
tukea sille, että sukupolvenvaihdos perintökaaren
muutoksella olisi hoidettavissa, vaan nämä ongelmat
nähtiin nimenomaan verotuksen ja omaisuuden arvostuksen
puolella.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Harkimo totesi, että ei
ole ehkä ymmärretty täysin, miten tärkeästä asiasta
sukupolvenvaihdoksissa on kysymys. Minusta on ymmärretty,
ja sen takiahan meillä on tämäkin lakiesitys
jo toistamiseen käsittelyssä, mutta kun tässäkin
salissa tämä keskustelu on mennyt etupäässä tästä syrjinnästä puhumiseen,
niin siinä on minusta menty asiasta ohi, kun ajatellaan
tätä lakiesitystä, mikä meillä on
tässä pöydällä. Ydinkysymys
on se, onko tämä lakiesitys lääke
siihen tautiin, mihin tämä sanoo olevansa, ja
me olemme aivan kristallinkirkkaasti päätyneet
siihen, että ei ole. Tämä on aivan yksinkertaista:
olipa syrjintää tai muuta, tämä ei
vastaa siihen tarkoitukseen ja tarpeeseen, mihin on haluttu vastata,
ja minä vähän ihmettelen, kun jo vuonna
98 on ensimmäisen kerran tämä tuotu,
että näin kauan on kestänyt hallituksen
ja ehkä myöskin eduskunnan taholla ymmärtää,
että tämä ei ole se tapa, millä tämä sinänsä elintärkeä asia
hoidetaan.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Täällä ed.
Lapintie samoin kuin ed. Harkimo, jos nyt ymmärsin oikein,
olivat sitä mieltä, että verotus ja perinnönjakoasiat
eivät ole suurimpia esteitä sukupolvenvaihdokselle
vaan sopivan jatkajan löytäminen.
Minulla on henkilökohtainen ja vahva kokemus siitä,
että nimenomaan sen takia, että verotus- ja perinnönjakoasiat
ovat niin huonolla tolalla, ei tahdo löytyä halukasta
jatkajaa sukupolvenvaihdoksessa. Se on minulla ihan henkilökohtainen
ongelma tällä hetkellä: kolmesta lapsesta
on yksi pätevä, ja tämä pätevä pärjää kaikilla
muillakin aloilla eikä halua kerta kaikkiaan näitä ongelmia
ottaa vastaan, jotka liittyvät tämänhetkiseen
sukupolvenvaihdossysteemiin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Käytin tästä hallituksen
esityksestä puheenvuoron jo lähetekeskustelussa,
ja nyt näyttää, että lakivaliokunta
on tullut samalle kannalle kuin minä jo silloin lähetekeskustelussa,
joten en käy kaikkea silloin jo puhumaani toistamaan.
Toisin kuin ehkä ed. Lehtomäki, joka sanoi, että on
käsittämätöntä, että tämä on
kestänyt näin kauan, minä ehkä kuitenkin
tänään olen niin positiivisella päällä,
että ajattelen, että tämä mielestäni
on yksi esimerkki siitä, että Suomen eduskunta
toimii hyvinkin avoimella ja uudella poliittisella kulttuurilla:
jos perusteltuja epäilyjä hallituksen esitystä kohtaan
lähetekeskustelussa esitetään, kutsutaan
asiantuntijoita valiokuntaan ilman ennakkoluuloja, ilman ennakkoasenteita siitä,
että toiset ovat hallituksen puolella ja toiset opposition
puolella, ja hyvin laajalla rintamalla pystytään
pohtimaan ilman arvovallan menettämisen pelkoa sitä,
mikä on oikein, mikä tässä on ongelma,
mikä siihen auttaa, millä voimme välttää esitetyt
mahdolliset vaaratilanteet.
Näistä vaaratilanteista tai tämän
hallituksen esityksen haitoista vielä nostaisin esiin sen,
että kyllä minun elämänkokemukseni
ja se, mitä olen myös juristina nähnyt
ja kuullut nykyisistä uusperheistä ja erilaisista
elämäntilanteista, viittaa vahvasti siihen, että vakavassa
vaarassa, jos tämä hallituksen esitys olisi mennyt
läpi, olisivat ennen kaikkea aikaisempien avioliittojen,
avoliittojen ja au-lasten kohtalot perinnönjaon hetkellä. Ei
silloin olisi ollut kyse siitä, kuka lapsista olisi ollut
pätevin ja yrityksen kannalta tärkein henkilö,
vaan yksinkertaisesti maailmassa ja Suomessa on paljon tilanteita,
joissa koetaan, että aikaisempien liittojen lapset eivät
enää ole samalla tavalla lapsia kuin ne, jotka
juuri tässä ja nyt siinä elämäntilanteessa
pyörivät.
Mielestäni nykyinen laki, joka on kompromissi siitä,
että toisaalta puolet saa antaa vapaasti, mutta sen toisen
puolikkaan osalta on tasajakoperiaate, turvaa myös näiden
eri elämänvaiheiden aikana syntyneiden lasten
oikeudet.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tätä käsittelyä on
kuunnellut ja seurannut, niin valitettavasti tulee mieleen se, että jotkut
haluavat laittaa myöskin sukupuoliasiaksi tämän kysymyksen.
Minusta ei näin saa olla, koska onhan tilanteita, joissa
on vain lapsia, on tyttöjä ja poikia eikä molempia.
Ei siinä ole mitään sukupuolikysymystä.
Olen samaa mieltä kuin ed. Bremer, että kyllä silloin,
kun on yritys, on se minkä sortin yritys hyvänsä,
niin pitää pyrkiä siihen, että pätevin
ja sopivin pystyy sitä jatkamaan ja hänellä on myöskin
halu jatkaa. Yritysten sukupolvenvaihdokset ovat kokonaisuutena
ajatellen äärimmäisen tärkeitä ja
meidän tulee muistaa, että näihin sosiaalisiin
ongelmiin, mitä tässä varmasti on ja mitä tässäkin
on tullut monia esille, pitää lailla vaikuttaa
muillakin tavoin, mutta ei se voi olla yksin esteenä sukupolvenvaihdoksen
tekemiselle.
Varmasti helpommin sukupolvenvaihdokset onnistuvat silloin,
kun voidaan osakeyhtiön kautta pyörittää osakkeita,
mutta maatilapuolella, maa- ja metsätalouspuolella, on
ongelma siinä, että tilaa ei voida rahaksi muuttaa.
Valitettavasti tilanne on se, että jos se pannaan myyntiin,
sillä ei ole sitä arvoa, miten sitä perilliset
yleensä arvostavat, mutta se on yksi työpaikka
ja se pitää tavalla tai toisella pystyä siirtämään
niin, että sillä voi myöskin jatkaja
tulla perheineen toimeen. Minusta siitä on kyse ja pitää nähdä kokonaisuus:
siellä ovat verotuskysymykset, ja siellä on myöskin
sosiaalipolitiikka. Jos pannaan osakeyhtiöksi tämän
päivän lain mukaan, silloin sosiaalietuudet, lomitus-
ym. asiat myydessä menevät ulottumattomiin. Tämä pitää nähdä kokonaisuutena,
mutta niin, että näissä ei viivytellä,
vaan tehdään laki sen mukaan, että todella
yrityksiä voidaan viedä eteenpäin ja
Suomessa yritystoiminta kannattaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Lakivaliokunta on mietinnössään
yksityiskohtaisesti luetellut hallituksen esityksen heikkouksia.
Valiokunnan mietintöön liitetyssä vastalauseessa
edellytetään hallituksen vielä tällä vaalikaudella
antavan perintö- ja lahjaverolain muutosesityksen. Muutosesityksellä halutaan
palauttaa ennen vuotta 1993 vallinnut tulo- ja varallisuusverotuksen
ja perintö- ja lahjaverotuksen yhdenmukainen omaisuuden
arvostus silloin, kun kyse on yritystoimintaan kuuluvasta omaisuudesta,
esimerkiksi maatilasta.
Nyt käsiteltävänä olevan,
sukupolvenvaihdosten kannalta merkittävän uudistuksen
viivästyminen ei kuitenkaan ole ollut hallituksesta kiinni.
Hallituksen esitys perintökaaren muuttamisesta juuttui
tänne eduskuntaan ja lakivaliokuntaan. Jo pidemmän
aikaa on ollut ilmeistä, ettei valiokunta ja näin
muodoin eduskunta tule hyväksymään hallituksen
esitystä suosiolahjakiellon kumoamisesta, joten esitys
olisi pitänyt aikanaan palauttaa hallitukselle uuteen valmisteluun, jolloin
hallituksella olisi ollut mahdollisuus ja aikaa vielä tämän
vaalikauden aikana tuoda eduskuntaan uusi, eduskunnan toivomuksia
ja toiveita paremmin mukaileva esitys.
Lakivaliokunta on mietinnössään todennut,
ettei perintöoikeutta koskevia säännöksiä voi
rajoittaa koskemaan vain tietynlaista omaisuutta, esimerkiksi yritystoimintaan
tarvittavia kiinteistöjä ja laitteita tai maatiloja.
Tämä tosiseikka tekee suosiolahjan sallimisen
mahdottomaksi. Suosiolahjan salliminen muiden rintaperillisten perintöosuuksien
kustannuksella on joissain yksittäistapauksissa hyvinkin
perusteltua ja voi olla jopa oikeudenmukaista, mutta yleisenä käytäntönä sillä todennäköisesti
on huomattavan vahingollisia seurauksia yleiselle oikeudenmukaisuuskäsitykselle
erityisesti uusperheissä, joihin ed. Braxkin täällä viittasi äsken.
Näissä kaikkien lasten tasapuolinen kohtelu saattaa
vaarantua kohtuuttomasti. Suosiolahjan kieltämisessä tai
sallimisessa ongelmallista onkin se, että suosiolahja koskee
ainoastaan rintaperillisiä. Omaisuuden lahjoittaminen muille
henkilöille ei vaikuta perinnönjaossa määrättäviin
lakiosiin.
Arvoisa puhemies! Meidän tulee mahdollisimman tehokkaasti
lainsäädäntöratkaisuin edistää yritysten
sukupolvenvaihdoksia. Tällä hetkellä sukupolvenvaihdos
on lähitulevaisuudessa ajankohtainen noin 50 000
pk-yrityksellä. Suosiolahjan salliminen ei valiokunnan
mietinnön valossa kuitenkaan ole parhaita keinoja saada uusi
sukupolvi tarttumaan yrittäjyyden haasteisiin, vaan sillä saattaa
pahimmassa tapauksessa olla arvaamattomia kielteisiä vaikutuksia
sisarusten ja sukujen välisiin suhteisiin.
Kun tavoitteena on saada mahdollisimman monia nuoria jatkamaan
perheyrityksissä, olisi rakentavampaa etsiä verotuksellisia
keinoja huojentaa uuden yrittäjän taloudellista
taakkaa sekä yksinkertaistaa yrittämiseen liittyvää paperisotaa.
Tästä hyvänä esimerkkinä ovat
perintökaaren 25 luvussa olevat säännökset
maatilojen sukupolvenvaihdoksista, joiden mukaan maatila otetaan
perinnönjaossa huomioon alempaan arvoon kuin sen myyntiarvo.
Tällä säännöksellä perinnönjakoon
osallinen tilanjatkaja saatetaan samaan asemaan kuin pesän
ulkopuolinen henkilö, joka on saanut tilan käypää hintaa
alempaan arvoon.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hemmilä vähän
arvosteli lakivaliokuntaa, ettei se ole aikanaan antanut vastaustaan,
mutta hän itse omassa puheenvuorossaan totesi, että jo
pidemmän aikaa on ollut selvää, että valiokunta
ei tule tätä suosiolahjasäännöksen
muuttamista hyväksymään. Kun tämä on
ollut jo pidemmän aikaa selvää, niin
kahta asiaa kysyn:
Kun kerta hallituksella olisi ollut jo pitkään mahdollisuus
tuoda sukupolvenvaihdoksia todella edistäviä toimenpiteitä,
niin miksei se ole tuonut? Toinen kysymys: Kun on ollut jo pidemmän
aikaa selvää, että suosiolahjasäännöksen muutosta
ei hyväksytä, ja kun myöskin hallituspuolueitten
edustajat täällä vuorotellen kertovat, että näin
onkin oikein, ettei tätä muutosta pidäkään
hyväksyä, niin miksi tavallaan hallitus on myöskin
hyvin sitkeästi ja sinnikkäästi ja pitkään
pitänyt tästä esityksestä kiinni?
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtomäelle vastaisin, että juuri
sen vuoksi, koska eduskunnassa tämä asia on ikään
kuin maannut lakivaliokunnassa jo kaksi vuotta. Juuri sen vuoksi
hallitus ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin, koska viesti hallitukselle lähtee
täältä eduskunnasta. Viesti lähtee
nyt vasta tämän käsittelyn jälkeen.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ei täällä eduskunnassa
mikään makaa, täällä työstetään.
Minulla ainakin on uskomusta siihen, että viesti kulkee lakivaliokunnan
ja oikeusministeriön välillä myöskin
muuta kautta kuin pelkästään näitten
virallisten päätösten kautta. Oikeusministeri
Koskinenhan totesikin, että tässä on
monenlaista vääntöä kuitenkin
prosessin aikana ollut. Töitä tämän
kanssa on valiokunta tehnyt erittäin paljon, mutta niinhän
silloin, kun korjattavaa on paljon, pakostakin siihen työhön
menee aikaa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Jo lähetekeskustelussa totesin, että tämä ei
ole mikään arvovaltakysymys minulle henkilökohtaisesti
eikä ilmeisesti hallituksellekaan, koska tässä voidaan esittää monenlaisia
näkökohtia.
Korjattakoon aikaisempaa keskustelua myös sikäli,
että tämä oli olennaisesti tarkennettu
ja supistettu versio siitä vuoden 98 esityksestä.
Tämä oli hyvin tarkoin kohdennettu ja pyrki siihen kohdeongelmaan
tarttumaan, mihin kaivattiin ratkaisua. Mutta sitten tulivat nämä,
sanoisin, asenneliioittelut, että tässä lähdettäisiin
totaalisesti sorsimaan naisia tai tyttöjä perintötilanteessa.
Ne ovat sitten tietysti muodostuneet ongelmaksi myös laajemmin
kansalaisten parissa, kun niistä tehdään
ongelma. Sinänsä lähtökohtaisesti luottaisin
kansalaisiin, että he kyllä kohtelevat perillisiään
tasavertaisemmin kuin täällä herkästi
syytellään ja pelätään
heidän tekevän.
Nyt nämä jatkoesitykset ovat valtiovarainministeriön
harkittavia. Tietysti olisi hyvä ollut, että lakivaliokunta
olisi ajoissa sitä informoinut, että tällaisia
toiveita tullaan esittämään. Nyt kahden vuoden
käsittelyn jälkeen esitetään,
että kahdessa kuukaudessa valtiovarainministeriön
pitäisi polkaista aika isot, ilmeisesti vuositasolla kymmeniä tai
satojakin miljoonia euroja tai vanhoja markkoja ainakin merkitsevät
veronkevennykset, jotka sitten pitäisi tehdä muutoksina
esimerkiksi tulevan vuoden budjettiin.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joudun kyllä olemaan ministeri Koskisen
kassa eri mieltä siitä, että tämä olisi
olennaisesti erilainen kuin vuonna 98 annettu esitys, kun se ei
ole. Tässähän nimenomaan ei kohdennettu
tätä siihen omaisuuteen, mikä olisi sitten
sukupolvenvaihdoksen kohteena, vaan nimenomaan lähdettiin
ottamaan siihen kaikki omaisuus. Olisi pitänyt sitten kohdentaa
tämä maatilaomaisuuteen ja yritysomaisuuteen.
Olisi pitänyt laittaa jokin ehto, että yritystä jatketaan tai
maatilaa jatketaan. Silloin olisi ollut kyse sukupolvenvaihdoksesta.
Toinen asia on, että nämä kansalaisten
huolet, jotka tässä ovat olleet, ovat tosikertomuksia
elämästä vuosikymmenen varrelta. Hyvin
paljon lakivaliokunnan jäsenille tuli puhelinsoittoja ja
kirjeitä, ja nimenomaan kyse oli tositarinoista Suomenmaassa,
eli minkään näköisiä kuvitelmia
ja kuviteltuja tilanteita ja uhkia ei ollut.
Sen lisäksi valiokunta on mennyt toimialansa ulkopuolelle
kyllä ja kuunnellut valtiovarainministeriötä,
maa- ja metsätalousministeriötä, (Puhemies
koputtaa) kauppa- ja teollisuusministeriötä. Kyllä ne
ovat tietoisia ongelmasta.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Heti tultuani ministeriksi ja kun tämä asia
ministeriössä esiteltiin, vaadin, että selvitetään
juuri tämä, voidaanko kohdentaa tämä sukupolvenvaihdostilanteisiin
ja omaisuuslajin mukaan yritysvarallisuuteen ja maatiloihin. Siitä hankittiin
valtiosääntöasiantuntijoiden mielipiteet,
joiden mukaan tämä ei ollut mahdollista. Ilmeisesti
saman suuntaiset lausunnot oli jo silloin edellisen, laveamman esityksen
käsittelyn yhteydessä eduskunnassa hankittu. Perusteluthan
myös sitovat lain soveltamista, että tuodaan se
ilmi, missä tarkoituksessa tällainen fiilaus tehdään
lakiin. Se olisi kyllä nähdäkseni kohdentanut
sen juuri näihin tilanteisiin, joihin sitä ratkaisua
haettiin. Tosiaankaan tätä, että lakitekstissä olisi
voitu lähteä sitten eri varallisuustyyppejä kohtelemaan
toisin lakiosasäännöstössä,
ei pidetty mahdollisena.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie viittasi tositarinoihin elävästä elämästä,
miten on perinnönjaossa ja siihen liittyvissä tapahtumissa
suosittu jotakuta perinnönsaajaa. Todellakin näin
on tapahtunut tosielämässä siitä huolimatta,
vaikka meillä tällä hetkellä on
voimassa oleva lainsäädäntö, joka
kieltää suosiolahjan. Ministerikin täällä on muistuttanut,
että on mahdotonta hallituksen parissa kuukaudessa valmistella
sellaista, mihin eduskunnan on vastaavasti kestänyt vastausta
antaa kaksi vuotta.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman tavoite yritysten sukupolvenvaihdoksessa
vesittyi ainakin tämän lakiesityksen osalta. Edellinen
valiokunta käsitteli äärimmäisen
rauhallisesti tällaista esitystä niin, että se raukesi.
Nykyinen valiokunta on äärettömän
hitaasti käsitellyt sitä ja huolehtinut siitä,
että hallitus ei ole päässyt tekemään
uusia esityksiä. 80 000 yritystä kuitenkin
odottaa sukupolvenvaihdosta, ja tämä valiokunnan
käsittelytapa ja -aika ei ainakaan helpota niiden tulevaisuutta.
Lopuksi sanoisin, että muissa Pohjoismaissa ei ole
näitä ongelmia, mutta ei ole tällaista
lainsäädäntöäkään,
eikä siellä ole tullut tällaisia tositarinoita
ongelmiksi.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Minun täytyy nyt kyllä lakivaliokunnan
puolesta todeta, minkä muun muassa ed. Lehtomäki
totesi, että syy, miksi tätä on käsitelty
näin kauan, on se, että asia oli niin laajakantoinen
ja niin puutteellisesti valmisteltu ja sen lisäksi meni
vielä valiokunnan toimialan ulkopuolelle, kun lähdettiin
selvittämään, mikä se oikea keino
sitten olisi ollut.
Se, miksi tällainen lainsäädäntö on
Suomessa, johtuu Suomen eduskunnasta. Kun tätä lakiosasäännöstöä vuonna
51 uudistettiin, nimenomaan silloisen lakivaliokunnan toimesta täällä eduskunnassa
siihen lisättiin suosiolahja, ja syyt lienevät
olleet samanlaisia kuin nytkin: kansalaispalaute katsoo, että tämä kuuluu
suomalaiseen tasa-arvoiseen oikeuskäytäntöön.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys perintökaaren 7 luvun muuttamisesta
on tarkoitettu helpottamaan yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdoksia
ja on mielestäni tässä tarkoituksessa
kannatettava. Kuitenkin jo lähetekeskustelussa epäiltiin,
että hallituksen esitys ei mene sellaisenaan läpi,
ja sen vuoksi useat edustajat kehottivatkin lakivaliokuntaa esittämään
ja etsimään korjauksia omalta toimialueeltaan
hallituksen esitykseen. Lakivaliokunta pitkästä käsittelystä huolimatta
ei löytänyt sellaisia korjausehdotuksia lakiesitykseen
omalta toimialaltaan, että se olisi voitu korjattuna hyväksyä tässä käsittelyssä.
Viime vuosina valtaosa uusista työpaikoista on syntynyt
ja mielestäni tulee jatkossakin syntymään
pieniin ja keskisuuriin perheyrityksiin. Näin ollen yrittäjyys
on avainasemassa myös työllisyyden parantamisessa.
Kuitenkin parin viime vuoden aikana yrittäjien määrä Suomessa on
kääntynyt laskuun. Samanaikaisesti kymmenettuhannet
yritykset suunnittelevat tekevänsä sukupolvenvaihdoksen
lähivuosina. Täällä on tänään
esitetty erilaisia lukuja työpaikkojen määrästä,
yritysten määrästä, mutta se
lienee työpaikoissa kuitenkin lähes puoli miljoonaa
työpaikkaa ja yrityksinä noin kolmasosa Suomen
kaikista yrityksistä.
Tämän vuoksi sukupolvenvaihdoksen onnistuminen
onkin erittäin tärkeää ei ainoastaan
näitten yritysten ja työpaikkojen osalta vaan
myös koko yhteiskunnan ja kansantalouden kannalta. Istuvan
hallituksen hallitusohjelmassa onkin luvattu kiinnittää erityistä huomiota
perheyritysten sukupolvenvaihdoksiin. Tämä esitys
oli yksi niistä, ja sillä olisi ollut vaikutuksia
omalta osaltaan viedä asioita eteenpäin.
Sukupolvenvaihdoksien edistämisessä ei ole yhtä eikä kahtakaan
ratkaisua, vaan se koostuu monesta erillisestä tekijästä.
Sukupolvenvaihdostapaukset ovat hyvin erilaisia, ja niihin täytyy
olla erilaisia menetelmiä. Perintökaaren muutos
mielestäni olisi ollut yksi merkittävä asia,
jolla olisi voitu edistää hyvin monessa tapauksessa
sukupolvenvaihdoksia. Muissa Pohjoismaissa tästä on
hyviä kokemuksia eikä siitä ole ollut
merkittävää ongelmaa, että suosiolahjakieltoa
ei ole olemassa.
Tutkimusten mukaan, niin kuin täällä on
usein jo sanottu, kaksi suurinta ongelmaa sukupolvenvaihdoksiin
liittyen ovat yrittäjien myös itsensä kertoman
mukaan jatkajan löytyminen ja verotusasiat. Jatkajan löytyminen
riippuu hyvin monesta asiasta, muun muassa nyt käsittelyssä olevan
lakiehdotuksen vaikutuksista. Kuitenkin nämä kaksi
tärkeintä asiaa liittyvät hyvin läheisesti
toisiinsa. Suomessa yrityksen siirtymisessä sukupolvelta
toiselle ongelmana on kohdattu korkea perintö- ja lahjaverotus.
Tässä mielessä lakivaliokunnan mietintöön
liittyvät lausumaehdotukset, vaikka ne eivät olekaan
lakivaliokunnan toimialaa, ovat mielestäni tarpeellisia
ja kannatettavia asioita.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lapintie lakimiestaustaisena on
erinomaisen hyvin näistä asioista perillä nimenomaan
siinä valossa, että tämä perillisten
epäoikeudenmukainen kohtelu voisi tätä kautta
lisääntyä ja oikeudenmukainen vaarantua.
Mutta kyllä on ongelmia tässä yrityksen
luovutuskysymyksessäkin. Sen saa luovuttaa, mutta on aika
vaikeata sen yrittäjän kannalta katsottuna, että kymmenen
vuoden kuluttua tulee tämä lakiosan täydennysvaatimus
siihen asiaan esille. Se on aivan mahdoton tilanne sille jatkajalle.
Mitä tulee tähän kansalaispalautteeseen,
niin kyllä kansalaisille tämä asia on
läheinen ja palaute on selvää. Mutta
väheksymättä kansalaisten tiedon tasoa,
kansalaiset eivät tiedä siitä, mistä tässä asiassa
on kysymys. Kyllä tämän asian voisi todeta
myöskin niin, että kansalaiset eivät
voi tietää, elleivät edustajatkaan tiedä ja
pysty syventymään tähän asiaan.
Sellaisenaan kyllä yritysten jatkamiskysymys ja tämä luovutuskysymys pitäisi
olla aivan toisenlaisen keskustelun alla kuin se täällä nyt
on olemassa. (Ed. Ala-Nissilä: Se pitäisi hoitaa!)
Mitä tulee ed. Kurvisen puheenvuoroon, niin henki oli
aivan oikea ja minusta miellyttävää kuulla,
että kokoomuslainen kansanedustaja näin puhuu
ja näkee tässä asiassa. Mutta kyllä Lipposen
hallitusten aikana, Lipposen hallituksissa ollen kokoomus vaikuttavana
puolueena, voi ajatella, ettei siellä porvarillista näkemystä ainakaan
ole paljon viljelty, (Ed. Ala-Nissilä: Ei yhtään!)
koska nimenomaan sinä aikana tämä perintö-
ja lahjaverotus, erityisesti perintöverotus, on moninkertaistunut
siihen nähden, mitä se on ollut sitä ennen.
Tätä pidän erinomaisen suurena epäkohtana
tässä asiassa ja toivoisin, että kokoomuskin
ryhtyisi ajamaan, kannattaisi asiaa, koska huoli tulee ihan täällä keskustan
riveissä jo siitä asiasta.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän hallituksen
esityksen perintökaaren muuttamisesta perimmäisenä lähtökohtana
muistaakseni viime kaudella oli ministeri Hemilän johtaman
maatalouspoliittisen työryhmän esitykset, eli
maatilojen sukupolvenvaihdosongelmista tämä lähti
liikkeelle. Myös pk-yrittäjät ovat olleet
asiaa ajamassa. Tosin yrittäjäjärjestöillä on
vähän ristiriitaisia käsityksiä.
Suuremmissa yrityksissä on todettu, että tämä ei
ole ongelma, että voidaan osake- ym. lahjoituksilla sitten
huomioida näitä muita perillisiä.
Vaikka lakivaliokunta nyt tämän esityksen
vesitti, sitä mielestäni olisi voitu kyllä viedä eteenpäin,
aivan kuten ministeri Koskinen maltillisesti esitti, varsinkin jos
olisi voitu rajata maatilaomaisuus tästä muusta
omaisuudesta, pk-yritysomaisuus. Ihmettelen kyllä, että sitä ei
voida tehdä, koska lahjaverotuksen huojennussäännöksissä se
kuitenkin voidaan tehdä. Vielä epäilen,
että se voisi olla mahdollista ja tätä voitaisiin
viedä eteenpäin. Hyvä puoli olisi se,
että yrittäjä voi todella katsoa, kuka
perheestä on paras jatkamaan yritystoimintaa.
Sinänsä olen samaa mieltä kuin lakivaliokunta,
että verotus on suuri tekijä. Se on ehkä suurin ongelma
juuri niistä syistä, kuten äsken mainittiin,
että verotusarvot ovat nousseet kohtuuttoman korkeiksi,
ja olisi hyvä, jos siihen saataisiin muutos. Se olisi jo
tällainen hyvä osaratkaisu, varsinkin vastalause
1:n mukaan, jolloin tässä on aikaraja, että siinä todella
tapahtuisi jotain. Harmillisinta on se, että tämä vuosikausia
venyy eikä tapahdu mitään, vaikka hallituksenkin
ohjelmassa puhutaan sukupolvenvaihdosten edistämisestä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todella, tässä sukupolvenvaihdosasiassa ovat
kaikki yrittäjäjärjestöt MTK:sta
TT:hen vedonneet, että tässä tehtäisiin
jotakin. Kyllä tämä on mielestäni
aika surullista, mitä tällä eduskuntakaudella
on saatu aikaan, vaikka tämä hallitusohjelmassakin
on jollakin tavalla mainittu. Tämänkin lakiesityksen
käsittely kuvastaa sitä, ettei ymmärretä sitä tarvetta,
mikä maatilatalouksissa ja yrityksissä on sukupolvenvaihdosten suhteen.
Tässä on ponsi koskien verotusta. Kyllähän
se voitaisiin hoitaa vaikka huomenna annettavalla esityksellä;
se olisi voitu hoitaa jo viime vuonna, se olisi voitu hoitaa jo
edellisvuonna. Kysymys on siitä, että ministeri
Siimes kai pitää pöytälaatikossaan
tätä asiaa ja kokoomuksella ei ole poliittista
voimaa sitä nostaa sieltä esille. Mielestäni
kyllä tämä yrittäjäpolitiikka,
Yrittäjyys-hanke, tältä hallitukselta
jää aika suureksi puhallukseksi. Tätä keskustelua
voisi ehkä kuvailla pääministeriä vähän
lainaten, että voi tätä populismin määrää.
Teot puuttuvat.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Erityisesti ed. Sjöblom moitti lakivaliokuntaa,
edellistä ja nykyistä, tämän
asian käsittelystä. Totean vain, että siellä esimerkiksi
kokoomuksen merkittävä valiokuntaryhmä oli
täysin hampaaton, ei ajanut tätä asiaa,
antoi homolakien ja monien muiden mennä ohi, että kolina
kävi. Eli tämä ei ollut sydämenasia,
yrittäjien ja maatalouden asia ei ollut sydämenasia,
kokoomuslaisille valiokunnassa.
Mitä sitten tulee hallituksen toimenpiteisiin, ei todellakaan
ollut mitään estettä ministeri Niinistöllä vahvana
valtiovarainministerinä ajaa hallituksessa läpi
nämä verolainsäädännön
muutosesitykset niin, että ne olisivat olleet jo täällä käsittelyssä kauan
sitten, jos halua olisi ollut. On todella ikävää tällainen
kahdella tuolilla istuminen, jota tässä asiassa
on tapahtunut tavattomasti. Kentällä puhutaan
toista ja täällä levätään
laakereilla, kun pitäisi yritystoiminnan edellytyksiä tässä maassa
parantaa ja työllisyyttä edistää.
Nyt on menty täysin väärään
suuntaan. Nyt on tavattoman tärkeää,
että tuohon ponsilausumaan pannaan tuo määräaika
eli se hyväksytään vastalauseen mukaisena,
niin ministeri Niinistökin joutuu tekemään
asiassa jotakin eikä odottelemaan tulevaa hallitusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että lähinnä ensimmäinen ajatus
tästä katosi, kun yritin käydä selvittelemään
sitä, että olen ed. Kankaanniemen kanssa eri mieltä.
Mutta kun kuuntelin ed. Kankaanniemen puheenvuoron, niin täytyy
sanoa, että olen tismalleen samaa mieltä. Meillä ei
ole minkään näköistä aatepoliittista
eroa tässä asiassa olemassa.
Sen voisi todeta tähän keskusteluun, että tässä keskustelussa,
niin valiokunnassa paljon kuin täällä salissakin,
on sellainen vaikutelma, että tämä olisi
maatilojen sukupolvenvaihdosongelma. Siellä tämä asia
on paljon paremmassa järjestyksessä kuin mitä se
muun yritysomaisuuden osalta on olemassakaan, ja valitettavasti
monen yrittäjäjärjestön asiantuntijat
pohtivat, ettei tämä nyt niin suuri ongelma ole
olemassa. Heille se ei ollut, niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi,
ei ollut sydämenasia niin kuin se ei ollut lakivaliokunnan
jäsenillekään, ja tältä osin
tässä keskustelussa se, että muu yritysomaisuus,
erityisesti se yritys- ja yrittäjäomaisuus, mikä on
muun yksityisomaisuuden, osakeomistuksen, ulkopuolella, sen erottaminen,
sen asian hoitaminen tässä sukupolvenvaihdostilanteessa,
olisi kaiken a ja o, mitä tässä pitäisi
olla ja tehdä.
Tältä osin toivoisin, että tässä asiassa — edelleenkin
otan nyt tässä kolmannessakin puheenvuorossa tämän
asian esille — puolestapuhujia olisi kokoomuksen riveissäkin
vähän enemmän väkeä kuin
edustajat Sjöblom ja Kurvinen, koska tuntuu, että joukot
ovat yksin suurin piirtein tässä rivissä olemassa,
jotka ajavat täällä yrittäjän
asiaa.
Leena-Kaisa Harkimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan jäsenenä tiedän,
että tämä asia ei näin yksinkertainen
ollut, kuin täällä annetaan ymmärtää, että kokoomus
oli hampaaton, todellakin siinä mielessä, että tukea
ei tullut, ei tullut oppositiosta eikä tullut muistakaan
puolueista, kun yrittäjän asiaa halusin viedä eteenpäin.
Totean edelleen, että asiantuntijakuulemisessa niin
Suomen Yrittäjät kuin Perheyritysten Liittokin,
joita henkilökohtaisesti pidän merkittävänä tukena,
totesivat, että tämä ei ole ratkaisu, perintökaaren
muutos ei ole ratkaisu tähän. (Ed. S. Lahtela:
Ei yksin ratkaise mitään!) — Ei yksin ratkaise;
nähtiin selkeästi verotus- ja omaisuudenarvostuskysymykset
huomattavasti merkittävämpinä.
Haluan myös todeta sen, että sukupolvenvaihdoksen
ongelmista kun puhutaan, niin tutkimuksen mukaan: sopivan jatkajan
löytäminen 49 prosenttia, (Puhemies koputtaa)
verotukselliset tekijät 18 prosenttia, vasta viidentenä kohtana
perintöön liittyvät tekijät
(Puhemies koputtaa) 6 prosentilla. Tätä voidaan
spekuloida, ja henkilökohtaisesti kannatin tätä muutosta.
Suomalainen yhteiskunta ei ollut valmis siihen.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Harkimo juuri luetteli nuo tekijät,
joita pidettiin sukupolvenvaihdosten ongelmina, ja mainitsi verotukselliset
tekijät ja sen prosenttiosuuden, niin tämä on
ollut tiedossa aika pitkään, mutta siitä huolimatta
hallitus ei ole ryhtynyt verotuksellisiin toimenpiteisiin. Se on
erityisesti valtiovarainministeriön johdon asia, että tähän
olisi lähdetty, eli kysymys on todella siitä,
että hallitus ei ole suurista puheistaan huolimatta, yritysohjelmastaan huolimatta,
tehnyt yritystoiminnan eteen tällaisessa peruskysymyksessä niitä toimenpiteitä,
jotka olisi kuitenkin ollut aika helppo toteuttaa. Aivan turha on
syyttää valiokuntia eduskunnassa, kun hallitus
ei toimi.
Leena-Kaisa Harkimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan lisätä myös
eräänä sukupolvenvaihdokseen liittyvänä ongelmanratkaisuna
tiedon jakamisen asiasta, konsultoinnin, erilaisten sopimusmallien
tekemisen. Yrityksessä sukupolvenvaihdos on hyvin tunnepitoinen
asia, luopujan on hyvin vaikea monesti luopua yrityksestään,
kohdata se tosiasia, että hänen aikansa tässä työssä alkaa
saavuttaa päätepisteensä, jolloin yrityksen
sukupolvenvaihdosprosessiin lähdetään
aivan liian myöhään. Tämä on
yksi tekijä. Sukupolvenvaihdokseen pitää ryhtyä ajoissa,
viisi—kymmenen vuotta aikaisemmin kuin on aikomus luopua,
ja sillä tavalla turvataan se, että yritys säilyttää elinkelpoisuutensa
ja jatkajalla on hyvät edellytykset siihen.
Yleiskeskustelu päättyy.