4) Valtion liikelaitosten tulos- ja omistajaohjaus (Valtiontalouden
tarkastusviraston erilliskertomus)
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelen lyhyesti valtiovarainvaliokunnan
mietinnön, jonka olemme antaneet Valtiontalouden tarkastusviraston
ensimmäisestä erilliskertomuksesta, joka koskee
valtion liikelaitosten tulos- ja omistajaohjausta.
Valtiovarainvaliokunnan omasta pyynnöstähän
tämä erilliskertomus tuli valiokunnan käsiteltäväksi
mietintöä varten viime keväänä,
voisi sanoa, paristakin syystä. Ensinnäkin siksi,
että, voisi sanoa, tämä liikelaitostaminen
sinänsä on ollut yksi niitä hallinnon
uudistuksia, joilla merkittäviäkin osia valtiontaloudesta
on siirretty valtion varsinaisen talousarvioesityksen ulkopuolelle
viimeisten kymmenen vuoden aikana erilaisissa taloushallinnon uudistuksissa.
Tämä VTV:n tarkastuskertomus antoi hyvän
mahdollisuuden arvioida sitä, miten liikelaitosten omistajaohjaus on
toiminut ja mitä parantamisen varaa siinä on nimenomaan
eduskunnan näkökulmasta, koska nämä tarkastuskertomuksen
ehdotukset ja kannanotot nimenomaan keskittyivät hyvin
paljon eduskunnan omistajaohjauksen roolin vahvistamiseen suhteessa
valtion liikelaitoksiin. Toiseksi, eduskuntaanhan odotetaan vielä toivon
mukaan tänä syksynä valtiovarainministeriöstä ja hallituksesta
ehdotusta uudeksi liikelaitoslaiksi, ja myöskin tuohon
uuden liikelaitoslain valmisteluun valtiovarainvaliokunta on tällä mietinnöllä halunnut
antaa evästyksiä.
Ennen kuin menen varsinaisen mietinnön sisältöön,
niin varmaan on ihan hyvä palauttaa mieliin valtion liikelaitoksen
ominaispiirteet, jos ajatellaan tätä omistajaohjausta,
suhteessa valtionyhtiöihin, joista viime viikolla juuri
tätä omistajapolitiikkaa puitiin täällä hyvinkin
pitkään.
Valtion liikelaitos on oikeastaan viraston ja yhtiön
välimuoto. Eduskuntahan osallistuu suoraan valtion liikelaitosten
ohjaukseen ensinnäkin sillä tavalla, että liikelaitokset
aina perustetaan lailla, ja toiseksi vuosittain talousarvioehdotuksessa
on mukana liikelaitosten palvelu- ja toimintatavoitteet ja taloudelliset
tunnusluvut, jotka eduskunta talousarvioesityksen yhteydessä hyväksyy.
Tämän lisäksi talousarvioesityksessä voi
olla myöskin määrärahoja, joilla
katetaan valtion liikelaitosten yhteiskunnallisia tehtäviä. Liikelaitoksillahan
on, voisi sanoa, kolmijakoista toimintaa. On toisaalta ihan varsinaista
yritystoimintaa, sitten on monopolina harjoitettua toimintaa ja
myöskin yhteiskunnallista toimintaa, jota varten tosiaankin
joissakin tapauksissa myönnetään talousarviosta
määrärahoja, ja tämä yhteiskunnallinen
toiminta näissä liikelaitoksissa on tarkoitus
sovittaa yhteen yritystoiminnan kanssa.
Tässä käsiteltävänä olevassa
kertomuksessa VTV oli käynyt läpi Senaatti-kiinteistöjä eli
entistä Valtion kiinteistölaitosta, Ilmailulaitosta
ja Metsähallitusta nimenomaan omistajaohjauksen toimivuuden
kannalta, ei siis varsinaisesti sen kannalta, mitä tulee
näitten liikelaitosten toiminnan sisältöön
ja substanssiin, varsinaiseen sisältöön,
vaan juuri omistajaohjauksen kannalta. Voi sanoa, että oikeastaan
miltei kaikkiin niihin kannanottoihin ja ehdotuksiin, joita Valtiontalouden tarkastusvirasto
tässä raportissaan teki tämän
ohjauksen parantamiseksi, valtiovarainvaliokunta mietinnössään
on yhtynyt ja pitänyt niitä kannatettavina.
Valiokunta on ensinnäkin todennut sen, että on
hyvä muistaa ja alleviivata sitä, että valtion liikelaitos
organisaatiomuotona on sinällään hyvinkin
toimiva, kun sitä käytetään
sopiviin tehtäviin, eikä pitäisikään
nähdä, että se on pelkästään väylä yhtiömuotoon
tai jonkinlainen välimalli, vaan että myös
tätä liikelaitoksen asemaa valtion virastojen
ja osakeyhtiön välimaastossa toimivana organisaationa
on syytä selventää. Näillä omistajaohjauksen
täsmentämisillä sitä myöskin voidaan
selventää.
Pääongelma, joka tässä tarkastuksessa
tuli esille ajatellen liikelaitosten ohjausta ja nimenomaan eduskunnan
roolia siinä, on se, että näyttää siltä,
että eduskunnan rooli liikelaitosten ohjauksessa on jäänyt
aika tavalla nimelliseksi siinä mielessä, että lähinnä eduskunta
on ottanut kantaa liikelaitosasioihin silloin, kun liikelaitos perustetaan,
sen lain säätämisen yhteydessä. Mutta
sitten, kun on tultu vuotuisten talousarvioesitysten käsittelyyn,
näiltä osin eduskunnan ohjausrooli on jäänyt
vähäiseksi. Tämä ei suinkaan ole
johtunut niinkään eduskunnasta, eduskunnan tahdosta,
vaan siitä, että palvelu- ja toimintatavoitteet
talousarvioesityksessä on Tarkastusvirastonkin arvion mukaan
määritelty liian yleisellä tasolla elikkä lähinnä niissä on
useinkin toistettu niitä samoja asioita, jotka on jo lain
mukaan määrätty näitten liikelaitosten
tehtäväksi. Tarkastusvirasto onkin katsonut, että nämä talousarvioesityksiin
kirjatut tavoitteet eivät nykyisen kaltaisina täytä asiaa
koskevan määräyksen määrittelemiä keskeisyyden,
konkreettisuuden ja seurantamahdollisuuden vaatimuksia eivätkä anna
eduskunnalle mahdollisuutta vaikuttavaan palvelutaso-ohjaukseen.
Elikkä näitä budjetissa asetettuja tavoitteita
tulisi täsmentää, konkretisoida, tehdä niitä mitattaviksi
ja seurattaviksi. Tähän tavoitteeseen valtiovarainvaliokunta
yhtyy, että näin tulisi jatkossa tehdä.
Toinen pulma on ollut tässä ohjauksessa se, että eduskunnan
tulisi tietenkin myös voida seurata sitä, onko
näitä tavoitteita noudatettu, onko ne saavutettu,
mitä puutteita on, mutta myöskin tätä seurantatietoa
niin liikelaitoksen varsinaisen yritystoiminnan, liiketoiminnan,
menestyksellisyydestä kuin eduskunnan asettamien muiden palvelu-
ja toimintatavoitteiden toteutumisesta on eduskuntaan tullut hyvin
niukasti. Se paikka, jossa näitten tietojen pitäisi
olla, on tuo hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta
elikkä niin sanottu tilakertomus. Mutta Tarkastusvirasto
on esimerkiksi todennut, että näissä tilakertomuksissa
ei ole sanallakaan viime vuosina kommentoitu liikelaitosten tavoitteiden
saavuttamista ja että tämä heikentää huomattavasti
eduskunnan mahdollisuuksia valvoa näiden tavoitteiden toteuttamista.
Myöskin tähän arvioon valtiovarainvaliokunta
yhtyy ja toivoo ja esittää, että kun
valtiontalouden kertomusmenettelyjä uudistetaan, niin myöskin
tämä puoli siinä otettaisiin huomioon.
Palvelu- ja toimintatavoitteitten ja taloudellisten tavoitteitten
asettamiseen on liittynyt myöskin epäjohdonmukaisuutta
myöskin liikelaitosten puolelta. Valiokunta myös
huomauttaa siitä, että myöskin liikelaitosten
näkökulmasta olisi tärkeää,
että ohjaus on johdonmukaista, pitkäjänteistä ja
selkeää. Erityisesti puutteita on ollut siinä,
millä tavalla valtio-omistaja pidemmällä tähtäyksellä asettaa
näitten liikelaitosten tavoitteita, että pelkästään
ei olisi kyse vuotuisista budjetissa esitettävistä tavoitteista
vaan pidemmän aikavälin kehittymislinjauksesta.
Myöskin näistä tulisi tähänastista
paremmin informoida eduskuntaa.
Sitten myöskin ajatellen omistajaohjauksen parantamista
valtiovarainvaliokunta ottaa huomioon Tarkastusviraston kertomuksen
sen kohdan, että liikelaitoksista raportoitaessa aika vähälle
on jäänyt se, että useat näistä liikelaitoksista
ovat tosiasiassa konserneja eli paitsi että ne ovat liikelaitoksia
ne myös omistavat useita tytäryhtiöitä.
Tämä konsernitarkastelu on ollut hyvin vähäistä tässä raportoinnissa
ja myöskin tässä ulkoisessa ohjauksessa,
ja valiokunta haluaa, että liikelaitoskonsernien kokonaisuuteen
ja sen ohjaukseen ja raportointiin kiinnitettäisiin jatkossa
enemmän huomiota. Tähän on liittynyt myös
semmoisia ongelmia, että liikelaitoskonsernien tytäryhtiöt
ovat katsoneet joissakin tapauksissa joutuneensa huonompaan asemaan,
kun niitä ohjataan tulosohjauksessa ja niiden vuosisuunnitelmat
ovat julkisempia kuin vastaavien kilpailevien yhtiöiden.
Toisaalta sitten se, jos on kovin helppo perustaa näitä yhtiöitä,
voi myöskin antaa mahdollisuuksia esimerkiksi ongelmien
piilotteluun tai muihin epätarkoituksenmukaisiin toimintoihin. Valiokunta
katsookin, että jatkossa pitäisi suhtautua jonkin
verran pidättyväisesti tytäryhtiöiden
perustamiseen, ja valiokunta esittää harkittavaksi,
että lupaa liikelaitoksen tytäryhtiön
perustamiseen ei myönnettäisi, jos yhteiskunnallinen ohjaus
nähdään tarpeelliseksi ja tätä toimintaa
on tarkoituksenmukaista harjoittaa liikelaitoksessa.
Vielä liikelaitoksille asetettavista taloudellisista
tavoitteista: Myös liikelaitokset itse ovat toivoneet taloudellisiinkin
tavoitteisiin pitkäjänteisyyttä ja selkeyttä,
koska nykyinen malli ei ole ollut aina omiaan edistämään
liikelaitoksen oman toiminnan pitkän tähtäimen
suunnittelua. Esimerkiksi tästä voidaan ottaa
voiton tuloutukset, joiden nykyistä käytäntöä valiokunnan
mielestä voidaan myöskin kritisoida, koska liikelaitokset
eivät ole voineet riittävästi hyödyntää saavuttamaansa
hyvää tulosta toimintansa kehittämiseen.
Valiokunta katsookin, että tätä asiaa
voitaisiin harkita ja arvioida uudelleen.
Valiokunta esittää myös näkökohtia
mainitsemaani liikelaitoslain uudistamiseen, erityisesti mikä koskee
liikelaitoksen hallituksen asemaa ja tehtäviä.
Tarkastusviraston kertomuksessahan oli muun muassa otettu kantaa
siihen, että liikelaitoksen toimitusjohtajan ei tulisi
olla liikelaitoksen hallituksen jäsen, vaan että hallituksen
tulisi olla aidosti omistajan asettama ja myöskin omistajan
velvollisuus on etsiä pätevät hallituksen
jäsenet niin, että he ovat aidosti omistajan edustajia.
Valiokunta puoltaa tätä näkökulmaa, että näin
meneteltäisiin, että toimitusjohtaja ei olisi
jatkossa enää liikelaitoksen hallituksen jäsen.
Myöskin valiokunta katsoo, että on hyvä täsmentää liikelaitoksen
hallituksen jäsenten vastuita, jotta jäseniä olisi
jatkossa helpompi saada, koska tämä asema on tosiaankin
vähän erilainen kuin valtionyhtiöissä.
Kaiken kaikkiaan, oikeastaan tässä ne ydinasiat
ajatellen tätä kertomusta ja valiokunnan mietintöä siitä.
Valiokunta ehdottaa, että tämä mietintö lähetetään
sekä Valtiontalouden tarkastusvirastolle että maan
hallitukselle tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten,
ja tietysti toivomme, että mahdollisimman pian näillä eri
välineillä, joita meillä on käytössä,
niin valtion talousarvion vuotuisen käsittelyn kautta kuin
valtiontalouden tilakertomuksen kautta, eduskunnalle tulisi aikaisempaa
konkreettisemmat ja kouriintuntuvammat, paremmat mahdollisuudet seurata
liikelaitosten toimintaa, antaa niihin evästyksiä ja
ottaa kantaa niiden palvelu- ja toimintatavoitteisiin.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa puhemies! Kyllä meillä nämä työllisyysasiat
ovat kerta kaikkiaan rempallaan monella tavalla. Meillä on
hallitusohjelmassa luvattu monta hyvää Yrittäjyys-hankkeella,
ja kuinka onkaan tässä käynyt pitkin
matkaa: on tullut yhä vaikeammaksi vain olla yrittäjä Suomessa.
Valtion liikelaitosten kohdalla ollaan saman ongelman edessä:
halutaan säilyttää valtion liikelaitokset
aika lailla muuttumattomina, ja kuitenkin ne tuhoavat jopa suoranaisia
kokonaisia elinkeinon aloja. Valtion liikelaitosten aseman tarkka
määrittely on sen vuoksi tärkeysjärjestyksessä valtakunnallinen
ykkösasia. Me näemme nykyisten heikkouksien tuhovaikutukset
kokonaisten elinkeinoalojen näivettymisenä ja
ajautumisena ulkomaisten valtionyhtiöiden ja suuryritysten
käsiin suomalaiselle yhteiskunnalle korvaamattomin seurauksin.
Valtiomme liikelaitokset kilpailevat pääsääntöisesti
a) markkinataloudessa, b) yksityisiä pk-yrityksiä eli
omia veronmaksajia vastaan ja c) häpeämättömästi
viranomaisen ja alan kilpailua säätelevien viranomaismääräysten
tuella. Valtion liikelaitos vastaa jopa oman katon alla toimivan
viranomaisen palkoista ja kuluista, eikä sekään
vielä riitä epäreilun kilpailun pohjaksi,
vaan liikelaitos maksaa vielä hyvin menestyneestä kaupallisesta
kilpailusta omia veronmaksajiaan vastaan saman voittobonuksen myös
viranomaiselle kuin kaupalliselle henkilökunnalleen. Viranomaiset
siis hyötyvät bonuksilla siitä, että voivat
tehdä sellaisia määräyksiä alalle,
joilla edistävät yksityisten yritysten tuhoamista.
Tämä on mitä siivottominta ja tuomittavinta kilpailua
omia veronmaksajia vastaan valtiomahdin toimesta. Se edistää tehotonta
työllistämistä verorahoituksen kustannuksella.
Se estää alan yksityisten yritysten vahvistumista,
niiden mahdollisuuksia avata uusia työpaikkoja ja vahvistaa kansainvälistä kilpailukykyä.
Nykyjärjestelmä tuottaa kaikkia mahdollisia haitallisia
seurauksia markkinataloudessa toimivalle elinkeinoelämälle,
oman maan kansalaisten työllistymiselle, elintasolle ja
kansainväliselle kilpailukyvylle. Siksi nykyjärjestelmästä on
päästävä mahdollisimman kiireesti
ajanmukaiseen järjestelmään.
On nähtävä, että valtion
liikelaitoksella voi olla kahdenlaisia tehtäviä:
yhtäältä yhteiskunnallisia palvelutehtäviä vailla
strategista merkitystä ja toisaalta puhtaasti markkinatalouden
liiketoiminnallisia tehtäviä. Näiden
väliin on vedettävä mahdollisimman selkeä raja
ja sellainen raja, joka ei näe monopoliasemaa liiketoiminnassa
yhteiskunnallisena palvelutehtävänä.
Tällaisestakin tulkinnasta on esimerkkejä. Muun
muassa ed. Aula äsken totesi, että jos yhteiskunnallinen
ohjaus on tarpeen, niin sitä, näin ymmärsin,
tulisi pitää yhteiskunnallisena palvelutehtävänä.
Näin ei suinkaan ole, jos tarkastellaan näitä yhteiskunnallisia
ohjaustehtäviä riittävän tarkasti.
Monella sellaisella alalla on pienyritystoimintaa, joka on tukahdutettu
kerta kaikkiaan monopoliasemalla.
Ne valtion liikelaitokset tai niiden osat, jotka toimivat yritystoiminnallisesti
elinkeinoelämässä, tulisi yhtiöittää mahdollisimman
pian, niin että ne voivat toimia markkinoiden ehdoilla.
Niiden pitää toisin sanoen tunnustaa väriä.
Samalla omistajan intressien valvontaan samoin kuin niiden sekä strategiseen
ohjaukseen että operatiiviseen johtamiseen on pestattava
ammattimaista yritysjohtamisen osaamista. Käytäntö,
jolla poliitikko- ja virkamieskokemusta pidettiin sopivana ja riittävänä valtion
yritystoiminnan valvonta- ja ohjaustehtäviin, on haaksirikkoutunut
korjaamattomasti ja lopullisesti. Siitä on meillä nyt jo
liian paljon karvaita esimerkkejä, joista Sonera on vain
yksi esimerkki monista, tosin tällä hetkellä kaikkein
näkyvin.
Samalla on ehdottomasti päästävä siitä irvokkaasta
ratkaisusta, joka sijoittaa vastaavan viranomaisen kaupallista kilpailua
harjoittavan valtion liikelaitoksen katon alle liikelaitoksen palkkaamana
ja kustannuksista vastaavana ja jopa palkitsemana, kun bisneskilpailu
omia veronmaksajia vastaan onnistuu viranomaisen antamien määräysten
turvin voitokkaasti. Viranomaisen oikea paikka on sektoriministeriössä eikä liiketoiminnallista
kilpailua harjoittavassa liikelaitoksessa.
Tässä yhteydessä on huomattava, että valtiovarainministeriö näkee
saavansa liikelaitokseltaan entistä suuremman voiton, jos
se siirtää viranomaisen sektoriministeriöön.
Vastaava viranomaiskustannus on kuitenkin ohjattava valtion budjetissa
sektoriministeriöön. Eduskunnasta on kiinni, ettei
se hyväksy sitä, että sektoriministeriöön
sijoitetulle viranomaiselle sitten annetaan valtion budjetissa vain
vähän rahaa palkkaukseen ja kuluihin ja annetaan
samalla viranomaiselle lupa ottaa puuttuvat varat markkinoilta uusilla
lupa- ja viranomaismaksuilla. Se olisi taas uusi tuomittava kustannusten
siirto valtiovarainministeriöltä veronmaksajille.
Seuraavana askeleena tulee pyrkiä myymään valtion
omistusosuus, kun osakekurssit arvioidaan edullisiksi. Valtion ei
yksinkertaisesti tule kilpailla omien veronmaksajiensa kanssa. Valtion,
kuten myös kuntien, tulee luoda elinkeinoelämälle
mahdollisuudet. Elinkeinoelämälle kuuluu toimia
niiden mukaan työllistäen ja maksaen veroa menestyksensä mukaisesti.
Liikelaitoksille, jotka harjoittavat yleishyödylliseksi
katsottavaa kansalaisten palvelutoimintaa, tulee luoda yhteneväisiä,
yhteismitallisia, avainlukuja ja raja-arvoja niin, että omistaja
ja päätöksentekijät, eduskunta
ja valtioneuvosto, pystyvät selkeästi ja hallittavasti
analysoimaan niiden toimintaa ja menestystä. Yhteismitallisten
avainlukujen perusteella kyseessä oleville liikelaitoksille
voidaan sitten mahdollisimman selkeästi määritellä vaadittava
tuotto valtion sijoittamalle pääomalle, valtiolle
siirrettävä kohtuulliseksi katsottu tulo ja seuraavalle vuodelle
asetettavat tavoitteet.
Arvoisa puhemies! Liikelaitoskonsernin omistuksessa voi olla
osakeyhtiöitä, jotka toimivat vapaassa kilpailussa
markkinataloudessa. Niiden asemaa on vastaavasti vahvistettava samalle
viivalle kuin osakeyhtiökonsernien tytäryhtiöiden.
Rahoitukseen ja takauksiin liittyvät eriarvoistavat määräykset
on korjattava ja tulosohjaukseen liittyville suunnitelmille on annettava
sama suoja kuin osakeyhtiökonsernien tytäryhtiöillä on.
Näihin ongelmiin on kiinnitettävä huomiota,
kun kehitetään järjestelmää.
Konserniraportoinnin tulee näissä tapauksissa
olla kaiken raportoinnin lähtökohtana. Konsernitarkastelun
vahvuus tai heikkous voi johtaa epätarkoituksenmukaisiin
toimintoihin, joista ei vastaa ja joita ei valvo kukaan.
Vielä yksi tärkeä asia: Korkeimman
tason ammatillisen yritysjohtamisen taitovaatimusta valtion yritystoiminnan
valvonta-, ohjaus- ja operatiivisessa toiminnassa ei voi kyllin
painottaa. Valtion on omistajaintressiensä varmistamiseksi ryhdyttävä samanlaiseen
liikkeenjohdon erityisosaamisen metsästykseen kuin menestyvät
yksityiset liikeyritykset. Omistajaintressien valvonta on voitava
nähdä vakuuttavana ammattiosaamisena omistajaohjauksessa,
ei tappioina ja syyllisten etsimisenä, valitusvirsinä jälkeenpäin.
Strategista ohjausta ja operatiivista johtoa ei pidä sekoittaa
keskenään. Toimitusjohtajan ei pidä istua hallituksessa äänivaltaisena
jäsenenä, kaikista vähiten myös
hallituksen puheenjohtajana, kuten on ollut laita ihan vielä viime
aikoina valtion liikelaitostouhuissa. Yleisesti hyvänä pidetty
järjestelmä yksityisissä yrityksissä,
joissa toimitusjohtajalla on läsnäolo- ja puheoikeus
yhtiön hallituksessa, eräänlainen esittelijän
rooli korkean tason liikkeenjohdon ammattiosaamista edustavassa
hallituksessa, on kannatettava rakenne myös valtionyhtiöissä.
Tällä ratkaisulla jopa maailmanlaajuisen organisatorisen
mullistuksen aloittanut Enron olisi nähtävästi
pelastunut.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremerin puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että valtiovarainvaliokunnan tarkastus- ja hallintojaosto käsitteli
tätä erityistarkastuskertomusta ja tästähän
on jäänyt pois tällä kertaa
valtion liikelaitoksista Tieliikelaitos.
Sen sijaan olen hänen kanssaan samaa mieltä ...
Esimerkkinä otan Senaatti-kiinteistöt, missä on
ollut erimielisyyttä valtion ja Senaatti-kiinteistöjen
kohdalla nimenomaan tuottoprosentista. Me emme voineet antaa tästä lausuntoa,
koska tästä on parhaillaan tekeillä erilliskertomus. Toivon,
että me pääsemme tässä jonkinlaiseen järkevään
sopimukseen.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En oikein ymmärtänyt ed.
Bremerin näkemyksiä, kun hän Soneraan
rinnasti näitä asioita. Siellähän
piti olla nimenomaan ammattilaisten asialla, ainakin heille ammattilaisten
palkkaa maksettiin. Eivätkö nämä johtajat saaneet
siellä 270 000 markkaa kuukaudessa? Ainakin, mitä meille
on kerrottu, poliitikot eivät ole koko asiaan sotkeutuneet,
eli ainakin siellä nämä ammattilaiset
saivat aikaan ilman valvontaa ja ohjausta miljardien eurojen vahingot
valtio-omistajalle.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Liikkeenjohdollinen huipputaito on sellainen
erityisosaaminen tänä päivänä, että taitava
liikkeenjohtaja kietoo pikkusormensa ympärille poliitikot
kaikenlaisilla kalvoilla, joissa on pylväitä ja
tilastoja ja muuta sellaista kirjanpitokielellä ja ulkomaisin
sanonnoin höystettynä, että siinä ei
poliitikko pysy ollenkaan mukana. Se nähdään
kaikissa hallintoneuvostoissa ja se nähtiin myöskin
Soneran hallintoneuvostossa. Sen lisäksi omistajavalvontaa
harjoitti liikenneministeriön virkamies, joka ei ymmärtänyt hölynpölyä koko
asiasta, ja siinäpä jäivätkin
raportoimatta asian todelliset tilanteet liikenneministerille. Seurauksena
nähtiin kahdenkin ministerin jo jättävän
paikkansa ja kolmannenkin eroa on vaadittu. Ei se ole ihan tavanomaista
toimintaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Valtion liikelaitosten tulos- ja omistajaohjaus
on todella ajankohtainen asia. Kun tätä otsikkoa
ajattelee, olisi voinut kuvitella, että salissa olisi runsain
mitoin kansanedustajia keskustelemassa aiheesta ja pohtimassa sitä,
miten tästä mennään eteenpäin.
Jos tämä olisi niin sanottu tilintarkastuskertomus,
niin tämähän olisi puhdas kertomus, mutta
myöskin tilintarkastuskertomukseen usein liittyy muistioita,
ja jos tätä lukee ikään kuin
tilintarkastusmuistiona, tässä on aika paljon vakavaa
ja tärkeää, huomioon otettavaa tekstiä, esimerkiksi
se, että laskentatoimessa on erittäin paljon kehittämistarpeita.
Niin on varmaan aina, ja sitä sopii seurata ja koettaa
pysyä ajassa kiinni. Lainaan täältä esimerkiksi
ihan muutamaa kohtaa, jotka ovat ainakin minuun tehneet vaikutuksen.
Hallinnon läpinäkyvyyttä koskevassa
kohdassa sivulla 37 todetaan muun muassa näin: "Epätäsmällisyydet
tai väljät ja vaihtelevat tulkinnat ovat vaikuttaneet
julkisten varojen käytön oikeellisuuteen mm. tukia
myönnettäessä. Myös toiminnan
onnistuneisuuden arviointi on vaikeutunut." Tämä on
tietysti tärkeä asia.
Samaten virasto toteaa edistämistoiminnoista: "Edistämistoimintojen
onnistuneisuutta lisäisi uuden tiedon kokoaminen sekä välittäminen käyttäjille
nykyistä joustavammin. Usein tiedot jäävät
hajalleen toimijoille, viranomaisten haltuun, joissakin tapauksissa
myös liikesalaisuuksiksi. Tarvittaisiin kokoavaa ja syntetisoivaa otetta,
mikä samalla mahdollistaisi kattavamman kuvan saamisen
innovoinnin onnistumisesta ja merkityksestä." (Ed. Ala-Nissilä:
Edustaja puhuu hyvin mutta väärästä kertomuksesta!) — Taidan
puhua, mutta aiheeseen se saattaa liittyä.
Sitten kun tulos- ja omistajaohjausta pohtii vähän
eteenpäin, väistämättä tulee
kuitenkin kysyneeksi sitä, kun asioita kuljetetaan siihen
suuntaan kuin on kuljetettu, missä määrin
läpinäkyvyys katoaa, missä määrin
mennään kohti yksityistämisbuumia. Siinä mielessä meidän
kansanedustajien on syytä lausua aina jonkinlaisia oraakkelimaisia
kysymyksiä ja kyseenalaistaa asioita.
Korostan koko Valtiontalouden tarkastusviraston osalta rohkeuden
merkitystä. Rohkeasti vain asioihin käsiksi!
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todella, tämä erilliskertomus
on siinä mielessä historiallinen, että eduskunta
nyt voi käsitellä VTV:n erilliskertomusta. Se
on täällä hyvin esitelty. Otan vain yhden
asian esille.
Todella, tässä mietinnössä valtiovarainvaliokunta
kiirehtii valtion liikelaitoslain uudistamista. Nykyinen laki on
ollut voimassa 14 vuotta, ja sen valmistelu valtiovarainministeriössä on
kestänyt pitkään. Keväällä sanottiin,
että tänne eduskuntaan tulee nyt syysistuntokauden
alussa liikelaitoslaki, mutta ei sitä ole täällä näkynyt.
Mietinnössä evästetään
myöskin eräitä asioita, jotka tulisi
juuri liikelaitoslain uudistamisessa ottaa huomioon. Erityisesti
hallituksen ja toimitusjohtajan aseman selkiyttäminen olisi
tärkeää. Tässä lähdetään
siitä, että hallituksessa tulee olla myös
omistajan edustus, muuten todellinen omistajaohjaus ei toteudu.
Sitten todella kiinnitetään huomiota toimitusjohtajan
asemaan, että sitä myöskin selkiytettäisiin
niin, että hän ei olisi hallituksessa mukana.
Arvoisa puhemies! Todella jäämme odottamaan
liikelaitoslain uudistamista, ja toivotaan, että eduskunnankin
evästys nyt, jos se prosessi on vielä kesken,
voidaan mahdollisimman hyvin ottaa vielä viime vaiheen
valmistelussa huomioon.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ohjausjärjestelmissä liikelaitoksiin
liittyen on monia näkökulmia, mutta voin mainita,
että esimerkiksi palvelutavoitteen osalta valtiovarainvaliokunnan
liikennejaostossa emme ole lähteneet arvioimaan Ilmatieteen
laitoksen sateen ennustamisen todennäköisyysprosenttia,
että on pakko jättää joitakin
asioita vähän vähemmälle.
Mutta itse liikelaitosten rooli on hyvin tärkeä ja
tänä aikana, jolloin kylmästi halutaan
yksityistää ja valtion omaisuutta myydä,
on kyllä tarkemman arvioinnin paikka. Tässä on
nimittäin selvästi piirre yksityistämisvimmasta
myöskin liikelaitoksiin liittyen. Tieliikelaitos on joidenkin
näkökulmasta varmasti matkalla jo osakeyhtiömuotoon.
Myöskin monia muita vastaavia järjestelyjä selvästi
yritetään ajaa.
Nyt tietysti on hyvin ongelmallinen valtion ja yhteiskuntapolitiikan
tavoitteiston kannalta monesti valtiovarainministeriön
moniin liikelaitoksiin liittämä tuloutus- ym.
vaatimus. Sitä täytyisi enemmän eduskunnan
budjettivallan yhteydessä ohjata. Ajatellaan nyt Ilmailulaitoksen
tehtäviä ja siellä puolella olevia haasteita
tai Tieliikelaitoksen puolella. Metsähallituksessa luonnonsuojelun
tavoitteet vaarantuvat ja hakkuupaineet kasvavat valtiovarainministeriön
ja hallituksen kovien tuloutusvaatimusten takia jnp. On paljon tällaisia
kysymyksiä.
Samoin tytäryhtiöiden ja liikelaitosten hallinnossa
olevat henkilöt edustavat monesti niitä tahoja,
jotka ovat itse asiassa riippuvaisia tämän liikelaitoksen
palveluista. He ovat valvomassa omaa etuaan. Minkälainen
on tämä järjestelmä loppujen
lopuksi sitten liikelaitoksen oman toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden
kannalta, sitäkin pitäisi joskus arvioida.
Poliittista ohjausta ja seurantaa kuitenkin tarvitaan. Valtiovarainvaliokunta
edustaa tässä tapauksessa eduskunnan budjettivaltaa.
Tätä täytyisi myöskin miettiä,
miten nimenomaan tässä suhteessa eduskunnan budjettivallan
kautta liikelaitoksien ohjausjärjestelmät tehostuisivat.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto siirtyi eduskunnan
yhteyteen monen vuoden kamppailun jälkeen. Muistamme, että valtiovarainministeriö
nimenomaan
viimeiseen asti vastusti tätä järkevää siirtoa.
Kiitän kyllä Tarkastusvirastoa niistä lukuisista
kertomuksista, joita olemme saaneet. Niissä on erittäin
paljon asiaa. Ne ovat käyttökelpoista aineistoa
meidän monessa muussakin työssämme kuin
näiden kertomusten käsittelyn yhteydessä.
Toivoisinkin jatkossa, että myös kertomusmenettelyyn
kyettäisiin eduskunnassa paneutumaan enemmän.
Nythän se tahtoo jäädä lainsäädäntöasioitten
jalkoihin. Tiedän, että tätä on
pohdittu toimikunnissa.
Kiinnittäisin vielä lopuksi huomiota samaan asiaan
kuin ed. Ala-Nissilä eli liikelaitoslain viipymiseen. Mielestäni
tässä tarkastuskertomuksessa on erittäin
vahvasti sanottu, kun todetaan, että valtiovarainministeriön
sisällä ei ole päästy yksimielisyyteen
lakiesityksen sisällöstä, vaikka se on
siellä vuosia maannut. Mielestäni näin
ei saisi olla. Ministeriössä on ministerin johto,
hänen pitäisi kyllä ottaa asiat käsiinsä.
Siinä mielessä ehkä Tarkastusviraston
kannan sijasta, jossa sanotaan, että valtio-omistajan virkamiestasolla
pitäisi pystyä, minusta pitäisi sanoa
kyllä, että ministerin tulisi puuttua tähän.
Siltä osin sanoisin toisella tavalla. Mutta toivon todella,
että liikelaitoslaki tulee lupausten mukaan niin, että se
kyetään tässä eduskunnassa vielä käsittelemään.
Keskustelu päättyy.