2) Hallituksen esitys laiksi tie- ja katuverkon tietojärjestelmästä
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessähän on siis
hallituksen esitys laiksi tie- ja katuverkon tietojärjestelmästä eli
Digiroad-hankkeesta. Sopii tietysti kysyä, mikä tämä tällainen
Digiroad-hanke oikein on. Tavoitteenahan on toteuttaa ja ottaa käyttöön
koko maan kattava valtakunnallinen tie- ja katuverkon digitaalinen
tietojärjestelmä liikenteen ohjauksen, tiedotuksen
ja muiden liikenteen tarvitsemien palveluiden toteutuksen perustaksi.
Tämän järjestelmän isäntänä ja
toteuttajana toimii Tiehallinto, ja sitä on toteutettu nyt
vuodesta 2000 alkaen pääosin niin sanotun eduskunnan
tulevaisuuspaketin rahoituksella. Tavoitteena on, että tämä järjestelmä valmistuu
tämän
lainsäädännön valmistumisen
myötä vielä kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Ketkä sitten tällaisia digitaalisia tietietoja
tarvitsevat? Kolme ryhmää erityisesti: julkinen
sektori eli viranomaiset ja kunnat; erityisesti yritykset nykyisten
ja uusien palveluiden toteuttamisessa; ja tietenkin sitten tavalliset
tienkäyttäjät, tiellä liikennöivät
kansalaiset. Tämä järjestelmä mahdollistaa
paikkasidonnaiset, koko maan kattavat palvelut ja on liikenteen
telematiikan eli uuden teknologian tehokkaan hyödyntämisen
ehdoton edellytys Suomessa. Tämä on luonteeltaan tavallaan
tällainen perusjärjestelmä, ja se luo
palveluiden toteuttamisessa tarvittavan sisällöllisen perustan.
Uusien liikenteen palvelujen toteuttaminen edellyttääkin
vahvaa sisältöä, ja sen puuttuminen tällä hetkellä on
jarruttanut alan kehitystä.
Digiroadin organisaation tavoitteenahan on pitää tietysti
tiedot ajan tasalla. Tiedon tuottajia tulevat olemaan tietysti Tiehallinto
itse, Maanmittaushallitus, kunnat ja myös tarvittaessa
erilaiset yhteisöt ja yritykset. Tässä laissa
esitetäänkin kunnille ilmoitusvelvollisuus muuttuvien
tietojen, esimerkiksi uusien tiejaksojen, parantuneiden olosuhteiden
ja tietöiden vaikutusten, osalta.
Muutama esimerkki siitä, mihin järjestelmän tietoja
tullaan käyttämään: liikenteen
ohjaukseen; tiedotuspalvelujen toteuttamiseen; poliisi-, palo- ja
pelastusviranomaisten suorittamaan paikantamiseen; kuntien eri toimintoihin;
yritysten kuljetusten ja toiminnan suunnitteluun, logistisiin palveluihin;
joukkoliikenteen aikataulu-, reitti- ja matkustuspalveluihin; uusissa
autoliikenteen palveluissa, kuten navigoinnissa ja reaaliaikaisessa
tiedotuspalvelussa tarvittavien tietojen saamiseen, jotka vähentävät
ruuhkia, häiriötekijöitä liikenteessä;
matkailualan palveluihin; ja palveluiden tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä muuhun
tutkimukseen.
Mihin sitten tarvitaan lakia? Lakia tarvitaan säätelemään
tällaisen perustietojärjestelmän periaatteita:
tietojen hankkimista ja luovuttamista, kustannusten kohdentamista
ja hyödyntämistä mukaan luettuna myöskin
jaettavien tietojen hinnoittelu, ja lähtökohtana
on se, että tämä palveluissa tarvittava
laadukas perustieto saadaan viranomaisten ja yritysten käyttöön
edullisesti, koska se on välttämätön
perustieto uusien ja liikenteen tarvitsemien paikkasidonnaisten
palveluiden pohjaksi. Yleensä laadukkaat palvelut yhdistävät
tämän perustiedon sitten muun muassa ajantasaisiin
liikennetietoihin, esimerkiksi sää- ja kelitietoihin.
Laki järjestää laadukkaan ja ajantasaisen
tietojen keräämisen eri lähteistä ja
mahdollistaa sen, että tiedot saadaan sitten riittävällä tarkkuudella
jakelua ja käyttöä varten, ja se myös organisoi
järjestelmän ylläpidon ja kehittämisen vastuineen
ja järjestää rahoituksen.
Laissa on esitetty, että viranomaistehtäviä ja kehittämistarpeita
varten tiedot saa käyttöönsä niin
sanotulla irrottamiskustannusperiaatteella ja kaupallisesta käytöstä tullaan
perimään rojaltipalkkio yrityksen liikevaihdon
perusteella, mikä on valtion maksuperustelain hengen mukainen käytäntö.
Kunnat taas ilmoittavat olosuhteiden muutoksista, ja Tiehallinto
huolehtii viime kädessä tietojen keräämisestä ja
jalostamisesta tähän järjestelmään.
Kunnat saavat sitten vastapalveluna omat tietonsa vastikkeetta käyttöönsä ja sovittaessa
selausoikeuden myöskin muihin tietokantoihin.
Voidaan arvioida, että tällä on tietysti
paljon laajempaakin yhteiskunnallista merkittävyyttä ja hyötyä,
ja ne syntyvät tietenkin sitten kehittyneistä palveluista,
jotka tällaiset digitaaliset perusjärjestelmät
mahdollistavat, ja ne luovatkin sitten tarvittavat edellytykset
uuden teknologian tehokkaalle hyödyntämiselle.
Tässä voisin sanoakin näin, että Suomen
poikkeuksellisen haastavat liikenneolosuhteet voisivat tehdä maastamme
mielenkiintoisen liikenteen telematiikan laboratorion, josta saatavia
kokemuksia voitaisiin hyödyntää myöskin
muualla. Tällä hetkellähän Japania
voidaan pitää edistyneenä telematiikan
käyttäjänä esimerkiksi ruuhkaisen
kaupunkiliikenteen hallitsemisessa ja Pohjois-Amerikan Minnesotan
osavaltiota taas pitää Suomen kaltaisen haja-asutusalueen
telemaattisten palvelujen edistyneenä käyttäjänä. Aika
laajalti on myöskin keskisessä Euroopassa käytettävissä jo
karttatietokantoja, joiden perusteella vaikkapa turisti löytää sitten
oikeisiin kohteisiin, oikeat hotellit, ravintolat jne.
Eli voidaan sanoa myöskin näin, että tietoyhteiskunnan
on aika laajentua myöskin liikenteeseen, jonka turvallisuutta
ja tehokkuutta voidaan parantaa telemaattisten palvelujen alueella
ja avulla. Suomea ei tällä hetkellä voida
pitää tällä sektorilla kovinkaan
edistyneenä maana verrattuna näihin äsken
mainittuihin maihin, vaikka meillä periaatteessa olisi
hyvät lähtökohdat. Meillä on
hyvin pitkälle rakennettu, hyvin toimiva tietoliikenneinfra.
Meillä on varsinkin mobiililaitteiden tiheä päätelaitekanta
ja niihin tietenkin sitten käyttäjien hyvä käyttövalmius
ja -tottumus. Siksi tässä, niin kuin sanottu,
olisi eräällä tavalla Suomelle tällainen
profiloitumisen paikka.
Tietenkään tällainen karttatietokanta
ei riitä. Tarvitaan myös päätös
yli 500 mittauspistettä käsittävän
ajantasaisen liikenteen seurantaverkon toteuttamisesta. Verkko on
välttämätön perusta ajantasaisen
liikenteen seurantatiedon keräämiselle ja välittämiselle.
Tietojärjestelmän rakentaminen tuleekin lisäämään
myös kaupallisten palvelujen syntymistä liikenteeseen,
mikä on hyvin keskeinen osa tätä Digiroadin
laatimisen ja synnyttämisen perustetta.
Vtt:n laskelmien mukaan yhteiskunnan tekemät investoinnit
seurantaverkon ja tietokannan tekemiseen maksavat itsensä takaisin
muutamassa vuodessa liikenneturvallisuuden kasvaessa, elinkeinoelämän
tavarakuljetusten tehostuessa ja liikenteen ympäristöhaittojen
vähentyessä. On myös niin, että ajantasaiset
liikenteen tietokanta ja palvelut helpottavat tienkäyttäjää varautumisessa
muutoksiin keliolosuhteissa, matka-ajoissa ja liikenteen sujuvuudessa
tai auttavat karttatiedon ja tunnistepalvelujen avulla valitsemaan parhaat
reitit.
Meillähän on hyvä esimerkki ollut
tämä tunnettu puutavara-autoilijoiden navigointijärjestelmä,
joka perustuu satelliittipaikannukseen. He ovat tottuneet hakemaan
puutavarapinoja hyvinkin hankalista paikoista metsäautoteiden
varsilta. Myöskin Pääkaupunkiseudun takseihin
on alkanut ilmaantua näitä karttatietojärjestelmiä,
ja vaikka niissä eräänlaisia lastentauteja
vielä onkin, ne on otettu vastaan erittäin myönteisellä tavalla.
Voidaan varmasti arvioida niin, arvoisa puhemies, että muutaman
vuoden kuluttua kaikkien uusien autojen kiinteänä varusteena
tulee olemaan navigoinnin ja paikannuksen mahdollistava ajoneuvopäätelaite
siinä, missä esimerkiksi turvatyynyt tai ilmastointi
alkavat olla jo tänä päivänä.
Myöskin digitaalinen radio voi toimia tieliikenteen palvelujen
ja liikennetiedon jakelun päätelaitteena. Informaatioteknologian
kehittäminen älykkään liikenteen
tarpeisiin tarjoaakin autoteollisuudelle myöskin suuria
kehitysmahdollisuuksia varsinkin liikenneturvallisuuden parantamisen
kannalta.
Matkaa tuon ensimmäisen telemaattisen palvelun, liikennevalojen,
käyttöönottoon on taaksepäin
ajatellen ehkä viisi vuosikymmentä. Nyt on hyvä aika
ottaa jo uusia merkittäviä askeleita tällä sektorilla.
Tässä, arvoisa puhemies, valiokunnan mietinnön
peruslinjauksia ja sitten puheenvuoroni loppupäässä vähän
laveamminkin myös sen tarkastelua, mitä liikenteen
telematiikka voisi Suomen tietoyhteiskuntakehitykselle parhaimmillaan
merkitä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
lakia tie- ja katuverkon tietojärjestelmästä.
Järjestelmän toiminta perustuu siihen, että Maanmittauslaitos toimittaa
tietojärjestelmään tallennettavaksi laissa
tarkoitettuja liikenneväyliä koskevat sijaintitiedot
ja ominaisuustiedot eli korkeuserot ja tiessä ilmenevät
epätasaisuudet, nämä muun muassa, ja
sen lisäksi vielä muuta. En vastusta hanketta,
päinvastoin, mutta jos tällaiseen telematiikkaan
ja huipputekniikkaan laitetaan paljon rahaa ja samaan aikaan tiet
ovat huonossa kunnossa, vähän ihmetyttää.
Minun mielestäni olisi tärkeämpää saada
montut pois tiestä kuin tietää, missä ne
ovat.
Esimerkiksi Heinolan ja Jyväskylän välinen tieosuus
on huonossa kunnossa ja alempiasteisen tieverkon kunto on suorastaan
huono. Milloin näihin ongelmiin tartutaan? Luulen ja oikeastaan
tiedänkin, että autoilijat, jotka ajavat paljon,
kuten kuorma-autoilijat ja linja-autonkuljettajat ym. tienkäyttäjät,
kyllä tietävät tämän
maan mäet ja montut ilman näitä ohjelmiakin.
He eivät näitä laitteita tänä päivänä tarvitse,
mutta toivovat moniongelmaisten tieosuuksien perusparannusta. Ammattiautoilijoitten
ja muitten autoilijoitten viesti on, että tiestön
kuntoa pitää parantaa, etteivät kallis
kuljetuskalusto ja tavallisten ihmisten henkilöautot mene
huonoilla teillä rikki.
Tällä puheenvuorolla en vastusta lakia, vaan päinvastoin
tulee olla kehityksessä mukana. Suomi on tietotekniikan
maa, ja se varmaan vie sitäkin teollisuudenalaa eteenpäin.
Mutta kyllä samalla korostaisin teitten kuntoa. Budjetissa
2004 ei tule yhtään uutta investointihanketta
eikä näillä näkymillä koko
hallituskaudella. Toivottavasti ministerityöryhmä nyt
marraskuussa saa sitten jotain aikaan ja saadaan rahaa tiestön
kunnon ylläpitämiseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja
ovat jo kuvanneet tarkoin sen, mistä tässä on kysymys,
niin että siitä ei nyt oikeastaan sen enempää.
Toteaisin vain muutaman näkökohdan.
Ensinnäkin, tämä systeemihän
nyt jo toimii. Takseissa esimerkiksi Oulussa on kaikki nämä navigointijärjestelmät,
ja ne on saatu aikaan asiaankuuluvalla tavalla ja data on käytettävissä.
Eilispäivänä kun tänne eduskuntaan
tulin, niin vantaalaisessa taksissa oli jopa näytöllä,
mihinkä kuskin pitää ajaa, että eduskuntaan
lentoasemalta osuu. Siinä katsannossa tätä lainsäädäntöä ei oikeastaan
tarvittaisi ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Jatkossa olisikin paikallaan, että telematiikkakokonaisuutta
varten luotaisiin aivan oma säädöstönsä,
jossa sitten tämä on yksi detalji niiltä osin
kuin se säätelyä todellakin tarvitsee.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, telematiikka on suuri
mahdollisuus. Siinä olisi pitänyt olla liikkeellä jo
varhaisemmin, niin että me olisimme siinä maksattaneet omat
järjestelmämme ulkomaalaisilla tahoilla, niin
kuin me kännyköitten kohdalla nyt teemme, elikkä kun
olemme olleet siinä aika tavalla pitkälle edelläkävijöitä,
niin maksatamme omat kännykkämme muilla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja,
kuten ed. Pulliainen totesi, ovat käyneet läpi
tätä hallituksen esitystä ja valiokunnan
mietintöä monelta osin. Voi hyvin pitkälle
yhtyä ed. Pulliaisen puheenvuoroon siitä, että meillä on
jo tällä hetkellä, niin kuin valiokunnassa
kuulimme, aika pitkälle mennyt yksityinen yritys, yhtiö,
joka ainakin oman kertomansa mukaan on sopimussuhteessa lähes
jokaiseen kuntaan ja kaupallisin perustein harjoittanut tällaista
aineiston keräämistä ja sen myymistä edelleen
nimenomaan liikesuhteessa.
Herra puhemies! Itseäni tässä järjestelmässä on
hieman häirinnyt se, että ensinnäkin
tuli tietoon, että meillä on tällainen
yritys, ja lisäksi valiokunnassa tuli tietoon, että tällä hetkellä kaksi kansainvälistä
yritystä tekevät
parhaillaan Suomeen omia tie- ja katutietojärjestelmiä ja
siihen liittyviä navigointiohjelmia. Valiokunnassa kuullun
perusteella nämä järjestelmät
tulevat mahdollisesti myös myyntiin tai käyttöön
jo ensi kesänä.
Toisaalta sitten valiokunnalle ilmoitettiin, että tämän
hankkeen arvioitu kokonaiskustannus on 40 miljoonaa euroa, josta
Tiehallinnon rahoitusosuudeksi jää perustamisvaiheessa
17 miljoonaa ja vuotuiset kustannukset olisivat 1,2 miljoonaa euroa
per vuosi. Jos me pohdimme sitä, niin kuin valiokunnan
varapuheenjohtaja täällä totesi esimerkiksi
perustienpidon rahoituksen osalta, että nämä uudet
järjestelmät nyt rasittavat Tiehallintoa taas
siltä osin, että yhä enemmän
menee budjetoitua rahaa muualle kuin perustienpitoon, niin en oikein
tahdo ymmärtää, minkä takia
meillä pitäisi sitten mahdollisesti olla ensi
kesänä neljä päällekkäistä toimintaa.
Mutta valiokunnassa kyllä asiantuntijat perustelivat tätä hyvinkin
tarkoin ja pitivät sitä järkevänä.
Eräs asia valiokunnassa tuli esille, oikeastaan varsinaisesti
yhdessä lausunnossa, mutta kahdessakin asiantuntijalausunnossa
siihen puututtiin, eli se, millä tavoin tämä tieto
voitaisiin nykyaikana välittää autoilijoille
silloin, kun suunnitellaan reitistöä jne. Pituuskaltevuustiedoista
puhuttiin ja muista, jotka vaikuttavat energiankulutukseen ja päästöjen
määrään. Eräässäkin
asiantuntijalausunnossa todettiin, että jos on normaalia
jyrkempi ylämäki, puhuttiin 5 prosentin noususta,
silloin polttoainekulutus ja päästöt
voivat kaksin—kolminkertaistua normaaliin tasaiseen tiehen verrattuna.
Kun valiokunta on mietintönsä loppuosassa todennut
nimenomaan kaltevuuseroista ja maininnut sanoina korkeuserot ja
mäkisyyden, niin toivoisin, että tulevaisuudessa,
kun nyt veronmaksajien rahoilla tällaista järjestelmää kehitetään
ja viedään eteenpäin, niin jotta siitä olisi todellista
hyötyä myös liikenteenharjoittajille erityisesti
raskaan liikenteen osalta, hyvinkin nopeasti lähdettäisiin
kehittämään tätä asiaa
liikenne- ja viestintäministeriössä,
tietenkin yhdessä Tiehallinnon kanssa, joka on tämän
ylläpitäjä, sillä tavoin, että kaltevuustietojen
keruu sisällytettäisiin hyvin nopeasti tähän
uuteen järjestelmään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä edellä taisi
olla ed. Pulliainen, joka totesi, että tätä tekniikkaa
on jo nyt käyttöön otettu, ja siitä voi
kiitoksen lausua, että Itä-Suomessa on näköjään
hyvin investointeja tälläkin hetkellä ainakin
valtateillä menossa juuri tämän uuden
tekniikan käytön osalta. Toivon mukaan siinä nyt käy,
niin kuin tässä on todettukin, että sitä hyödynnetään
täysimääräisenä. Kahteen
asiaan haluaisin tässä puuttua.
Kun kuitenkin ilmeisesti tämä mahdollistaa tehokkaamman
valvonnan monessa mielessä ja kaiken näköistä keliolosuhde-
ja muuta valvontaa, niin yksi asia, joka minua on häirinnyt
aika paljon, kun yölläkin liikun tuolla teillä,
on, että siellä jostain syystä vaan valot
palavat, vaikka liikennettä ei juurikaan ole, tuolla hyvin
syrjäisilläkin alueilla. Joskus aikanaan tein
kirjallisen kysymyksen aiheesta. Siinä todettiin jopa ne
kilometrimäärät, jotka ovat valaistuja.
On nimittäin kymmeniätuhansia kilometrejä yhteensä tätä valoketjua
olemassa Suomen teillä. Sen takia odottaisi, että nyt
voisi tällä uuden tekniikan käyttöönotolla
sen verran järkeistää sitä,
että niitä lamppuja ei välttämättä poltettaisi,
valaistus ei olisi päällä tuolla aamuyön
tunteina, vaan lamput voitaisiin hoitaa järkevästi
liikenteen mukaan, koska siitäkin syntyy kokemusta, missä kannattaa
valaistusta pitää ja missä ei.
Toinen asia, jonka ed. Matti Kangas otti esille: Minusta kuitenkin
olisi tarpeen, että tierahoitukseen, joka näyttää tulevan
vuoden osalta aika heikolta ja jopa Itä-Suomen osaltakin
siellä on alennusta aika reippaasti, pystyttäisiin
tulevina vuosina ottamaan sen verran varoja tuolta valtion budjetista,
jotta teiden kunto ei heikkenisi. Voitaisiin näitä uusia
kohteitakin, turvallisuutta edistäviä kohteita,
ottaa työn alle eikä olla semmoisessa jäädytystilanteessa,
jossa tiet rapistuvat ja kunto heikkenee.
Yleiskeskustelu päättyy.