4) Laki rikoslain 21 luvun muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Timo Heinonen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! 
         
         "Haluan kertoa teille tarinan saadakseni tämän
            tärkeän asian esiin, mikä vaikuttaa syvästi nuoren
            ihmisen sosiaaliseen kehitykseen: eli kiusaaminen. Minua alettiin
            kiusata ensimmäisestä luokasta lähtien,
            syytä en tiedä, miksi. Olin hyvin ujo ja hiljainen
            eli kait helppo kiusaamisen kohde. Kiusaaminen oli jokapäiväistä,
            ja itsetuntoni tallottiin lattian rakoon. Niinkin pienillä lapsilla
            voi olla raaka käytös toisia kohtaan ja kyky satuttaa
            henkisesti."
         
         
         "Minä olin myös periaatteessa ensimmäisen
            ja toisen luokan ajan koulukiusattu. Oma tilanteeni oli sinänsä hieman
            erikoinen, että olin pienessä maalaiskoulussa
            ja kiusaaja oli oma opettaja."
         
         
         "Siinä mielessä tuo henkinen kiusaaminen,
            nimittely ja ulkopuolelle jättäminen, on minusta vielä pahempaa
            kuin fyysinen kiusaaminen, koska siitä ei jää mitään
            ulkoista todistusaineistoa. Jos fyysisesti kiusataan, siitähän
            jää kuitenkin edes jonkin verran mustelmia ja
            naarmuja."
         
         
         "Mua kiusattiin ekasta luokasta lähtien, ja se jatkui
            lukioon saakka. Kiusaaminen oli henkistä ja fyysistä,
            tavaroita pilattiin, varastettiin, piilotettiin."
         
         
         "Voimia tarinansa kertoneille. Itse en kykene käsittämään
            sitä julmuutta, mitä toisiin voidaan kohdistaa.
            Rakas veljeni on koulukiusattuna menettänyt paljon. On
            hirveän vaikea yrittää näyttää toiselle,
            että hän on yhtä arvokas kuin kaikki muutkin
            vaikka on joutunut koulussa vuosia luulemaan toisin."
         
         
         Iltalehdessä kirjoitettiin lisäksi: "Olin
            koulussa kolmannella luokalla, ja minua kiusattiin jatkuvasti useita
            kuukausia siitä, kun olin hiukan pyöreä.
            Opettajat eivät puuttuneet asiaan, vaikka näkivät,
            mitä tapahtui. Eräs kerta, kun taas tuo kiusaaja
            alkoi hakata minua, kilahdin. Otin kiusaajaa korvasta kiinni ja
            pyöritin ympyrää niin kauan - -.
            Sain jälki-istuntoa, kuraattorikäyntejä ja
            rehtorin puhuttelua. Käytösnumero ei ollut hyvä.
            Kiusaaja ei saanut mitään seurauksia."
         
         
         "Minut jätettiin pois kaveriporukoista, ei otettu leikkeihin
            ala-asteella, naurettiin, pilkattiin vaatteista, ei haluttu olla
            lähelläni. Noin 4 vuotta kestänyt kiusaaminen
            jatkui vielä jossain määrin yläasteella.
            Ala-asteella jokapäiväinen koulukiusaaminen aiheutti
            paniikkihäiriön ja masennuksen, joka puhkesi 18-vuotiaana,
            ja siihen on edelleen kolmekymppisenä menossa lääkitys."
         
         
         Tässä, arvoisa puhemies, muutamia nettikeskusteluista
            ja lehdistä keräämiäni tarinoita,
            kiusattujen kertomia ja kirjoittamia tarinoita.
         
         
         Perusopetuslain 29 §:n ja lukiolain 21 §:n
            ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 28 §:n nojalla
            oppilaalla ja opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
            Tämä velvoittaa kuntia, kouluja, oppilaitoksia
            huolehtimaan väkivallan ja koulukiusaamisen estämisestä kouluissa
            ja oppilaitoksissa. Suomen laissa ei kuitenkaan varsinaisesti säädetä koulukiusaamista
            rikokseksi omana rikosnimikkeenä. Tämä osaltaan
            on johtanut siihen, että kiusaamista ei aina ajatella rikoksena.
            Usein oppilaiden ja opettajienkin keskuudessa toisen loukkaaminen
            esimerkiksi sanoin ajatellaan jopa vain huonoksi käytökseksi.
         
         
         Koulukiusaamisen eri muodot löytyvät kyllä laista,
            mutta vain muiden rikosten nimillä, kuten "laiton uhkaus",
            "kiristys", "vapaudenriisto", "kunnianloukkaus", "pakottaminen",
            "pahoinpitely" jne. Esimerkiksi laissa on säädetty
            rangaistavaksi teoksi toisen solvaaminen ja herjaaminenkin. Lisäksi
            näihin edellä mainittuihin rikoksiin yllyttäminen
            ja avun antaminenkin ovat rikoksia. Koulukiusaaminen täyttää usein
            esimerkiksi jonkun edellä mainituista rikosnimikkeistä, ja
            ne kaikki on Suomen laissa säädetty rangaistaviksi.
            Laissa on siis säädetty erilaiset koulukiusaamisen
            muodot rangaistaviksi, mutta lain käytännön
            toteuttamisessa on puutteita. Varsinaisesti koulukiusaamista omana
            rikosnimikkeenä ei laki siis kuitenkaan tunne.
         
         
         Rikosvastuuikäraja Suomessa on 15 vuotta. 15 vuotta
            täyttänyt voidaan siis tuomita rikoksesta rangaistukseen.
            Kiusaaja voi siis saada tuomion, jos hän 15 vuotta täyttänyt.
            Jos kiusaamiseen on syyllistynyt useampi kiusaaja, niin heitä kaikkia lain
            mukaan rangaistaan rikoksentekijöinä. Myös
            yllyttäjä voidaan tuomita rikoksentekijänä.
         
         
         Alle 15-vuotiaiden kohdalla rikosvastuullisuuden ikäraja
            ei täyty, joten heidän kohdallaan asia käsitellään
            kunnan sosiaaliviranomaisten kanssa. Sen sijaan vahingonkorvausvastuulla
            ei ole ikärajaa, joten myös alle 15-vuotias kiusaaja voidaan
            tuomita maksamaan vahingonkorvausta kiusaamisen uhrille, jolle on
            aiheutunut vahinkoa.
         
         
         Kun lakiin ei ole kirjattu yksiselitteisesti koulukiusaamista
            omana rikosnimikkeenä, jää koulukiusaamisen
            määrittely usein epäselväksi.
            Itse toimiessani opettajana aloitin aina syksyllä kouluvuoden
            niin, että yhdessä pohdimme, mitä koulukiusaaminen
            on, ja määrittelimme sitä yhdessä oppilaiden
            kesken. Aika yleistä oli se, että nuoret sanoivat,
            että koulukiusaaminen on jatkuvaa. Se on yksi hyvä peruste
            siihen. Mutta yksi hyvä peruste oli minun mielestäni
            myös monen nuoren ja lapsen esille nostama ajatus siitä,
            että kiusaaminen muuttuu koulukiusaamiseksi sen myötä,
            kun ilmoittaa, että hei, minä en tykkää tästä, lopettakaa.
         
         
         Eroja on niin oppilaiden, opettajien kuin vanhempienkin keskuudessa
            siinä, mitä he pitävät kiusaamisena,
            mitä koulukiusaamisena ja mitä eivät.
            Koulukiusaamiselle on olemassa jo nyt kuitenkin selkeät
            määritelmät. Koulukiusaaminen on suunniteltua
            ja harkittua toimintaa, jonka tarkoituksen on loukata toista joko
            henkisesti tai fyysisesti. Kiusaaminen voi olla suoraa tai epäsuoraa.
            Koulukiusaaminen ei rajoitu myöskään oppilaiden
            väliseen väkivaltaan, vaan myös opettajat
            saattavat olla osallisina kiulukiusaamiseen, kiusattuina ja valitettavasti
            joskus myös kiusaajina. Uhrin tai kiusaajan roolissa lasten
            ja nuorten keskuudessa monet kokevat satunnaista kiusaamista, mutta
            varsinaiseksi koulukiusaamiseksi teko on nimettävissä vasta,
            kun se täyttää koulukiusaamisen tunnusmerkit.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen jättänyt eduskunnalle
            lakialoitteen, jossa rikoslain 21 lukua muutettaisiin niin,
            että sinne tehtäisiin uusi 7 b §,
            joka koskisi koulukiusaamista ja jossa määriteltäisiin näitä periaatteita.
         
         
         Osa kansanedustajista on kysynyt, miksi en ottanut tähän
            lakialoitteeseen enempää nimiä tässä vaiheessa.
            Haluan sen heti tämän keskustelun aluksi todeta,
            että tämän lain kirjoittaminen oli erittäin
            haastavaa ja kävin siitä keskustelua useammankin
            avustavan henkilön ja lakimiehen kanssa. En aivan varmaksi
            päässyt siitä, onko tässä kaikki
            nyt sellaisessa mallissa, että olisin siihen halunnut kaikkien
            nimiä ottaa, sillä osa on jo tätä lakia
            arvostellut: se on jonkun mielestä väärästä kulmasta
            tehty.
         
         
         Mutta minä haluan tällä keskustelulla
            ja tällä lakialoitteella nostaa tämän
            vakavan asian aivan uudelle keskustelun tasolle. Me tarvitsemme
            niitä aivan tavallisia pieniä tekoja. Me tarvitsemme opettajille
            lisää mahdollisuuksia ja keinoja puuttua työrauhaongelmiin
            ja muuhun. Mutta silloin, kun ne eivät riitä,
            minun mielestäni on hyvä, että on vielä mahdollisuus
            myös vanhemmilla, kiusatulla ja muilla puuttua siihen.
            Yksi tuore pro gradu -tutkielma koulukiusaamisen kriminalisoinnista
            valmistui viime keväänä. Krista Vierimaan tutkimuksessa
            todettiin, että 73 prosenttia kiusaajista kertoi, että he
            olisivat lopettaneet kiusaamisen, jos se olisi ollut rikos, jos
            se olisi ollut heillä selkeästi tiedossa, että nyt
            teen rikoksen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, että lakialoite herättää salissa
            keskustelua ja myös valiokunnassa keskustelua. Toivon,
            että se johtaa lopulta siihen, että meillä on
            tämäkin keino käytettävänä, viimeisenä keinona,
            vakavan ongelman korjaamiseksi.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On surullista, että meidän
            yhteiskuntamme on menossa suuntaan, jossa lasten ja nuorten kasvu
            ei ole turvallista edes kouluissa, ja että turvallisuuden takia
            pitää lähteä säätämään
            tässä tapauksessa erillinen laki kiusaamisesta.
            Koulukiusaaminen on mielestäni selkeästi rikos,
            jos sillä jollain tavoin terrorisoidaan ympärillä olevia
            oppilastovereita. Kiusaaminen ei saa koskaan olla sallittua. Siitä meidän
            kaikkien pitää pitää ehdottomasti kiinni.
            Erittäin monissa kunnissa ja kouluissa, aivan oikein, on
            erilaisia kampanjoita, joissa on täysin nollatoleranssi
            kiusaamiselle, on se kiusaaminen sitten minkä laatuista
            tahansa.
         
         
         Itse olen seurannut perheen kautta, vaimo on opettaja, erittäin
            läheltä myöskin sitä, että kiusaaminen
            valitettavasti näyttää lisääntyvän
            jonkun verran, ja on tarvetta terävöittää asiaa
            vielä tämän lain muodossa. Mielestäni
            edustaja Heinosen lakialoite on erittäin kannatettava huolimatta siitä,
            että meille kaikille pitäisi olla oikeastaan ihan
            itsestään selvää, ettei kiusata
            saa ja että kiusaamisella tuottaa mahdollisesti sen jatkuessa pitkään
            kestäviä, jopa elinikäisiä,
            traumoja.
         
         
         Opettajat tekevät kouluissa erittäin arvokasta ja
            vastuullista työtä kasvattaessaan meidän
            lapsistamme ja nuoristamme suomalaisen tulevaisuuden tekijöitä.
            Tästä lakiesityksestä, sen toteutuessa,
            on varmasti hyötyä meille kaikille paremman yhteisen
            tulevaisuuden luomiseksi.
         
         
       
      
         
         Heikki Autto /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan myös puolestani edustaja Kärnän
            tavoin tässä kiittää edustaja
            Heinosta tästä lakialoitteesta ja tärkeän
            asian esille nostamisesta. Nämä edustaja Heinosen
            meille esittelypuheenvuorossaan lukemat nuorten kokemukset kiusaamisesta
            ovat todella koskettavia, riipaisevia. On aivan selvää, että kenenkään
            ei tulisi joutua kiusaamisen kohteeksi.
         
         
         Tämä kysymys on aivan olennainen myös suhteutettaessa
            tätä hallituksen kärkihankkeeseen eli
            nuorten yhteiskuntatakuuseen. Jos nuoren mieli on jo koulumaailmassa
            ja varhaisempien opintojen aikana särjetty, on hyvin vaikeaa nähdä,
            miten se nuori mieli voisi sitten kestää myöskään
            työelämän tai jatko-opintojen paineita.
            Siksi on aivan selvää, että myös
            esimerkiksi nuorten yhteiskuntatakuun toteutumisen kannalta meidän
            täytyy saada nollatoleranssi alempien koulutusasteiden
            kiusaamiseen. 
         
         
         Mutta ennen kaikkea inhimillisestä näkökulmasta
            kiusaamiseen täytyy saada nollatoleranssi, ja siksi on
            tärkeää, että tämä Heinosen
            laki-aloite on tänään täällä suuressa
            salissa lähetekeskustelussa ja myöhemmin keskustelussa
            varmasti myös valiokunnassa.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
            tärkeä asia, ja minä myös kiitän
            Heinosta tämän asian esille ottamisesta. Minä neljän
            nuoren äitinä, neljän koululaisen äitinä,
            olen joutunut seuraamaan hyvin läheltä tätä tilannetta,
            minkälainen se on erilaisissa kouluissa. 
         
         
         Kiusaajat ja kohteet ovat yleensä alle 15-vuotiaita.
            Yli 15-vuotiaita koskee tämä nykyinen lainsäädäntö.
            Nykyisen lainsäädännön osalta minä haluaisinkin
            tutkimusta siitä, miten tämä lainsäädäntö on
            käsitellyt näitä tapauksia, missä on
            kyse puhtaasti koulukiusaamisesta. Mutta nyt sitten näitten
            alle 15-vuotiaiden osalta minun mielestäni ongelma ovat
            ennen kaikkea nämä kiusaajat ja heidän
            perheensä. Heille tulee saada apua, ei rangaistusta niinkään.
            Elikkä tässä minä koen merkittävänä asiana
            perhetyöntekijät, kunnan sosiaalitoimen, koulujen
            välisen yhteistyön, niin että sitä kautta
            lähdetään yhä voimakkaammin
            ja enemmän tuomaan esille, miten autetaan näitä ihmisiä,
            että he pääsevät eteenpäin.
         
         
         Tuolla käräjäoikeudessa, jos tapaus
            menee sinne, siinä on se tilanne, että kun nuori
            on käynyt kerran käräjäoikeudessa,
            hän on saanut jo tietyn leiman siitä: hän
            on ikänsä rikollinen. Yritettäisiin auttaa
            näitä ennen kuin he joutuvat siihen tilanteeseen.
         
         
         Tämä esitys ei ole vielä todellakaan
            valmis; siinä Heinonen oli ihan oikeassa, ja olen samaa mieltä teidän
            kanssanne tästä asiasta. Mutta jatketaan tämän
            asian valmistelua ja eteenpäinviemistä. Uskon,
            että tällä saadaan jotain todella hyvääkin
            aikaiseksi.
         
         
       
      
         
         Leena  Rauhala  /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen on varmasti tehnyt paljon valmistelevaa
            työtä ja hankkinut tietoa ei pelkästään
            asiantuntijoilta vaan ihan tätä kokemustietoa,
            niin kuin hän kertoi näistä tarinoista,
            ja niistähän me saamme sitä kuvaa, mitä koulukiusaaminen
            on. 
         
         
         Edustaja Heinonen itsekin toi esille sen, että asia
            on niin laaja tai ehkä monimuotoinenkin, että ehkä tällä lailla
            ja tällaisellakaan lailla ei pystytä siihen vastaamaan,
            mikä se ongelma on. Oli minusta hyvä, että edustaja
            itse lakialoitteen tekijänä nöyrästi
            arvioi tämän ja ilmeisesti tarkoittaen myös
            sitä, että tämän asian eteen
            joka tapauksessa on tehtävä työtä.
            Itse opettajana hän sen tietää, mihinkä sen
            mahdollisesti on myös kohdistuttava, eli koko siihen kouluyhteisöön,
            mikä tarkoittaa sitä, että kouluympäristön
            tulee olla turvallinen kaikille oppilaille. Jos siellä häiriötä ja ongelmia
            ja kiusaamista tapahtuu, niin tavoitteen on todella oltava nollatoleranssi.
         
         
         Täytyy löytyä siis keinoja, ja siinä mielessä jopa
            lakialoitteenkin avulla etsitään ja arvioidaan,
            ovatko nämä meidän lait, mitkä ovat
            olemassa nyt perustuslaissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa
            laissa jne., riittäviä, ja mitä ne mahdollistavat,
            ja jos todella todetaan, että ne eivät ole riittäviä,
            niin silloin on etsittävä, mikä se seuraava
            polku on.
         
         
         Mutta ehkä minä tässä olisin
            samoilla linjoilla... Tai kysyisin ainakin, että mikä auttaa
            sitten sitä koulukiusaajaa ja perhettä, lasta,
            nuorta, jonka elämä on edessä, parhaiten:
            rikosoikeudelliseen käsittelyyn meneminen vai sitten se,
            että sieltä koulun turvallisesta ympäristöstä voisi
            löytyä niitä tukipilareita — opettajasta
            ja siitä moniammatillisesta työstä, esimerkiksi
            oppilashuoltotyöstä, kuraattorien läsnäolosta
            ja ammatillisesta auttamisesta. Ja silloin kun me puhumme lähipalveluista:
            koulu ensinnäkin, se on pieni yhteisö, siellä on
            yhteisöllinen ilmapiiri, jossa on kodinomaista elementtiä,
            niin että lapsi voi kokea siellä kasvavansa turvallisesti.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä kiusaamisasia
            on sellainen, että sen hoitamisella on kiire, nollatoleranssi
            pitää olla siinä. Se, että jos
            lakialoitteessa on vielä jotain parannettavaa, ja sen lakialoitteen
            tekijä itse mahdollisesti myöntää,
            se on vain rehellistä puhetta, ja minusta tosi hienoa,
            että tuodaan tämä aloite tänne
            käsittelyyn. Se varmasti saadaan valiokuntakäsittelyssä muokattua
            sellaiseen muotoon, että se läpäisee
            kaikki perustuslain pykälät jne.
         
         
         Mielestäni tämä pelotevaikutus, johonka
            lakialoitteen tekijä viittasi, on merkittävä tekijä siinä,
            että me saamme kiusaamista vähennettyä, kitkettyä pois.
            Se, että kiusaaminen on lisääntynyt,
            tuskin johtuu siitä, että mikään
            pahuus sinänsä olisi lisääntynyt.
            Se kertoo siitä, että meidän pahoinvointimme
            on lisääntynyt. Meillä on yhteiskunnallinen
            kahtiajako lisääntynyt ja yhteisöllisyys
            vähentynyt. Mutta siitä huolimatta, vaikka taustalla
            on tällaisia moninaisia syitä, se ei saa tarkoittaa
            sitä, ettemme me uskalla tuomita selkeästi ja
            ihan uusin pykälin tätä koulukiusaamista.
            Se on nimittäin ihan väärin, että joku toinen
            joutuu sen sijaiskärsijäksi, että meillä on yhteiskunnassa
            pahoinvointia. Se ei ole oikein, ja siksi tuen kyllä, että tätä lakialoitetta
            viedään eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Tuula Peltonen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Opettajat kyllä puuttuvat varmasti
            näihin kiusaamisasioihin, mutta yleensä tilanne
            on se, että niitä välineitä ei
            sitten välttämättä ole sen pidemmälle tai
            mahdollisuutta sitä asiaa käsitellä siinä hetkessä. 
         
         
         Itse erityisluokan opettajana muistan ne lukuisat keskustelut
            siellä luokassa, jotka kävimme, että tulisi
            se ymmärrys siitä, mitä tässä on
            tehty ja millä tavalla voi menetellä sitten eteenpäin.
            Elikkä se pitää katkaista heti välittömästi
            se kiusaaminen. Siitä pitää lähteä joka
            tapauksessa. 
         
         
         Se, että kiusaaminen kriminalisoidaan, ei sinänsä minun
            mielestäni kuitenkaan anna opettajalle vieläkään
            riittäviä välineitä siihen,
            että... Siinähän ohjataan siis nuori,
            lapsi rangaistuksen pariin. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen?
            Minä haluaisin kiinnittää näihin
            asioihin paljon enemmän huomiota: eli millä tavalla
            sitten työstetään tämä asia
            ja minkälaiset käytännöt siellä koulussa
            on olemassa, joilla sitten pystytään vaikuttamaan
            tähän, että kiusaamista ei todellakaan
            ole. 
         
         
         Opetusministeri Gustafssonhan on nyt tarttunut tähän
            asiaan, ja häneltä on tulossa toimenpiteitä tästä,
            elikkä niitä on hyvä sitten odottaa ja keskustella
            niistä. Myös itse olen kutsunut kansanedustajia
            työryhmään, johon on ilahduttavan moni
            tullut mukaan, ja nyt aiotaan pistää sitten kokous
            pystyyn ja pohtia näitä asioita myös
            yhdessä.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä varmasti kaikilla on joko
            omia kokemuksia tai lähipiiriin kohdistuvia kokemuksia
            kiusaamisesta ihan kouluajoilta alkaen. Surullisinta on se, että tutkimusten
            mukaan kiusaaminen alkaa usein jo päiväkotivaiheessa.
            Sitten se jatkuu koko kouluajan, siirtyy edelleen työelämään
            ja lopulta jopa vanhainkodissa esiintyy tällaista kiusaamista.
            Tutkimusten mukaan uhrit ovat aina samoja ja samaten tekijät
            ovat samoja henkilöitä. Eli siinä mielessä on
            erittäin tärkeätä, että tähän
            kiusaamiseen puututtaisiin jo päiväkotivaiheessa
            ja sille olisi ehdoton nollatoleranssi, koska kiusaaminen aiheuttaa
            hyvin paljon kärsimystä uhrille ja myös
            koko hänen lähipiirilleen. Suomessahan on hyvin
            korkeat masennustilastot ja itsemurhatilastot. Uskoisin, että tämä kiusaaminen
            on yksi syy siihen, että ihmiset eivät jaksa elää ja
            sitten päätyvät lopulliseen ratkaisuun,
            joten varmasti pystyttäisiin välttämään
            myös masennusta ja itsemurhia, jos tähän
            kiusaamiseen päästäisiin puuttumaan riittävän
            varhaisessa vaiheessa. 
         
         
         Sitten pohdin tätä, että jos rikoslakiin
            pistettäisiin tällaiset omat pykälät
            kiusaamiseen liittyen, niin pelotevaikutus tietysti on hyvä,
            mutta onko se kuitenkin liian jykevä keino? Itse kannatan
            lähinnä pehmeämpiä keinoja silloin,
            kun kohteena ovat lapset. Kannatan sitä, että kunnissa
            olisi riittävästi koulukuraattoreita ja psykologeja,
            jotka voivat ajoissa auttaa kiusattuja ja myös kiusaajia,
            jotka helposti myös itse voivat pahoin. Eli ongelmaan pitäisi
            puuttua mahdollisimman aikaisin, jo päiväkotivaiheessa.
         
         
       
      
         
         Jani Toivola /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten kaikki muutkin täällä,
            ihan haluan aluksi kiittää edustaja Heinosta tästä keskustelusta.
            Tämä on tosi tärkeä keskustelu. 
         
         
         Minä olen itse viimeisen neljän vuoden aikana
            käynyt noin 300 yläkoulussa ympäri Suomea puhumassa
            nuorten kanssa elämäntaidoista, ihmisenä olemisesta
            ja erilaisuuden kohtaamisesta. Siitä näkökulmasta
            ehkä katson tätä aihetta ja voin täysin
            nojautua siihen käsitykseen, että koulukiusaamisen
            määrittely on iso ongelma, ja se aiheuttaa myös
            paljon sitä, että siihen ei aina pystytä puuttumaan. 
         
         
         En ole oikeastaan muodostanut itselleni valmista kantaa varsinaisesti
            tästä aloitteesta, vaan enemmänkin käyn
            tämmöistä pohdiskelevaa keskustelua.
            Minä olen ymmärtänyt myöskin,
            että tässä kiusaamisongelmassa yksi iso
            asia, mistä paljon vaietaan, on se, että koulut
            eivät haluaisi ikään kuin päästää ulkopuolelle
            sitä tietoa, jos heillä on esimerkiksi tämmöistä vakavaa
            kiusaamista, eli käydään tämmöistä vähän
            niin kuin epätervettä kilpailutilannetta myös
            koulujen välillä. Minä mietin, miten
            tämmöinen asia sitten, jos siitä tulee
            rangaistava teko laissa, vaikuttaa tähän. Tuleeko
            vieläkin enemmän semmoista, että halutaan
            ikään kuin varjella niitä tilanteita, että ne
            eivät pääse ulos, ja sitä kautta
            ikään kuin jo johdon tasolta koulusta välttämättä ei
            aina systemaattisesti puututtaisi? Tämä ei ole
            aina tilanne, mutta tämmöisiä viestejä tulee
            paljon kiusattujen lapsien perheiltä, missä he
            kokevat, että ikään kuin jo sen yksittäisen
            koulun tasolla ei ikään kuin jotenkin systemaattisesti
            ole johdettu sitä tilannetta tai pistetty stoppia saman
            tien.
         
         
         Sitten minä miettisin opettajan näkökulmasta, että kiusaamiseen
            liittyy tänä päivänä vahvasti sosiaalinen
            media, eri kulttuuritaustat ovat vielä yksi ongelma, seksuaalivähemmistöt.
            Nämä ovat sellaisia asioita, missä on
            puutteita myöskin opettajan koulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa,
            jolloin minä katson, että sekin on semmoinen asia,
            mitä pitäisi hoitaa ikään kuin
            ehkä ennen kuin mentäisiin tähän äärilaitaan.
         
         
         Sitten minä tiedän, että Norjassa
            on vahvasti haluttu puuttua koulukiusaamiseen, ja siellä yksi osa
            sitä on se, että on tullut tämmöinen
            valtakunnallinen elämäntaitoaine, mikä on
            kaikissa peruskouluissa. Meillähän on Kiva Koulu
            -hanke, mikä on yli 90 prosentissa kouluja ilmeisesti tällä hetkellä.
            Miettisin myös sitä, voisiko Suomessa olla tämmöinen
            elämäntaitoaine, mikä olisi ikään
            kuin Kiva Koulu -hanke, sovittelumalli ja sen pohjana draama oppiaineena,
            joka opettaa vuorovaikutusta, palautteen antamista, jokaisen ihmisen
            elämäntarinan ikään kuin kunnioittamista. 
         
         
         Mutta tässä on paljon hyvää,
            eli en todellakaan tällä puheenvuorolla teilaa
            tätä keskustelun avausta. 
         
         
       
      
         
         Satu Haapanen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minäkin kiitän edustaja
            Heinosta tästä lakialoitteesta. Varmasti se, että kiusaaminen
            olisi rikokseksi myös määritelty, nostaisi
            sitä kynnystä, mutta nykyisessä laissakin
            on toki jo mahdollisuuksia puuttua kiusaamiseen. Minäkin
            pohdin vielä asiaa tältä kannalta.
         
         
         Täällä on tullut todella hyviä keinoja,
            kuinka kiusaamista voitaisiin vähentää.
            Erityisesti edustaja Ruohonen-Lerner esitti tämän
            ajatuksen, että tähän nokkimisjärjestykseen
            pitäisi puuttua jo ihan päiväkodissa.
            Kysymyshän on kiusaamisessa monesti nimenomaan vallankäytöstä. 
         
         
         Minusta myös yksi keino voisi olla se, että sekoitettaisiin
            ikäluokkia: vanhemmat oppilaat ottaisivat vastuuta pienempien
            hoitamisesta ja opettamisesta. Monesti kysymys on siitä,
            että ihan on tekemisen puutetta. Meidän oppilaat
            ja lapset pystyisivät paljon paremmin huolehtimaan toisistaan,
            ja näitä välittämisen taitoja, huolenpidon
            taitoja täytyisi kouluissakin opettaa. Opettajana on hyvin
            vaikeaa monesti huomata sitä kiusaamista. Se ei välttämättä tapahdu opettajan
            silmien alla, ja toisinaan lapsen kokemus ja perheen kokemus kiusaamisesta
            voi olla myös sellainen, joka ei välttämättä näy
            ihan konkreettisesti siinä arjessa, mutta aina on otettava
            vakavasti se, kun lapsi tai perhe ilmaisee, että lasta
            kiusataan.
         
         
         Mikä mahdollistaa sitten kiusaamisen? Meidän
            tulisi vahvistaa koko yhteisössä niitä taitoja, että me
            puutumme, lapset, aikuiset, nuoret puutumme, silloin yksilöinä siihen,
            kun jotakin kohdellaan väärin, ja tällä on
            jo yksistään hyvin tärkeä merkitys
            lapselle, että joku on tuominnut sen kiusaamisen. Hyväksytään
            erilaisuutta, juhlitaan erilaisuutta, lähestytään
            tätä teemaa positiivisesti. On tärkeää,
            että käymme nyt tästä asiasta
            keskustelua — kiitän siitä.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Edustaja Heinonen. — Poissa. — Jaa, on paikalla.
            
          
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olin matkalla jo.
         
         Haluan kiittää hyvästä keskustelusta
            ja siitä, että tämä vakava asia
            saa huomiota. Itse olin koulukiusaaja. En sitä toki silloin
            itse tajunnut, kun olin kouluikäinen poika. Olin vähän
            villi, vauhdikas, en ymmärtänyt sitä,
            mutta aikuisiällä muutama on tullut sanomaan,
            että "sä kiusasit meitä", ja kyllä se
            tietyllä tavalla jäi mietityttämään
            ja pohdituttamaan, että niin se varmasti oli. Minä pojanviikarina
            koin sen ehkä enempikin leikiksi, olin olevinani hauska
            ja monenmoista muuta, mutta niin eivät kokeneet sitten
            ne, jotka olivat kohteina siihen muka hauskuuteen taikka johonkin
            muuhun. Kyllä se osittain herätti minua siihen,
            että ei ole hirveän helppo välttämättä lasten ja
            nuorten ymmärtää sitä, mikä on
            kiusaamista ja miten vakavasta asiasta on kyse.
         
         
         Toisaalta sitten myöhemmin, kun tulin opettajaksikin,
            onneksi aika harvoin sain palautetta siitä, etten ollut
            osannut puuttua kiusaamiseen, mutta toki niitäkin viestejä tuli,
            että hei, tähän täytyisi puuttua.
            Yksi vaikeimpia kiusaamisen muotoja on se, että eristetään
            taikka jätetään ulkopuolelle, ja siihen
            opettajana oli vaikea puuttua, ja siihen ei toki tämäkään
            lakialoite kovin helpolla pysty pureutumaan. Oma ohjeeni oli, että kaikista
            ei tarvitse tykätä mutta kaikkien kanssa täytyy
            tulla toimeen taikka kaikkien kanssa pitää pystyä tekemään
            koulutyötä. Kyllä samanlaisia piirteitä on
            minun mielestäni myös työelämässä,
            hyvin paljon samoja piirteitä on lasten käyttäytymisessä kuin
            meillä aikuisillakin, ja kyllä me varmasti olemme
            jollain tavalla roolimalleja siinäkin.
         
         
         Olen edustaja Peltosen, opettajakollegani, kanssa hyvin samaa
            mieltä, että kyllä valtaosa opettajista
            näihin puuttuu, mutta niin kuin omana henkilökohtaisenakin
            kokemuksenani sanoin, niin välillä on sellaisia
            tilanteita, että emme me opettajat näe sitä,
            mitä tapahtuu. Se tapahtuu joko sellaisissa paikoissa,
            etteivät aikuiset ole paikalla, taikka sillä tavalla,
            että emme välttämättä edes
            oivalla sitä, että toinen kokee sen kiusaamiseksi,
            puhumattakaan tietysti sitten sellaisesta väkivallasta,
            joka tapahtuu jossain muualla, koulumatkoilla esimerkiksi.
         
         
         Mutta valitettavasti Suomessa on tilanteita, joissa opettajat
            eivät puutu edes, vaikka he tietävät.
            Tällaisiakin opettajia valitettavasti on, ja uskallan itse
            opettajana sen sanoa. Täällä tuotiin esille
            muun muassa se, että vaietaan mahdollisesti sen takia,
            että ei haluta omalle koululle huonoa mainetta, tai joku
            muu syy voi olla siihen, että siihen kiusaamiseen ei puututa.
         
         
         Minun mielestäni kaiken lähtökohta
            on juuri niin kuin edustaja Rauhala ja Ruohonen-Lerner ja monet
            muut toivat esille, että pitää puuttua
            ensin kaikin muin keinoin. Tämä on viimesijainen keino,
            joka olisi se, että voitaisiin puuttua myös lain
            kautta siihen: silloin, kun opettaja ei puutu siihen taikka vanhemmat
            kokevat niin, että he haluavat nyt, että tämä asia
            otetaan vakavasti, olisi myös tämäntyyppinen
            keino. Ja sitten toisaalta olisi se viesti, että menisi
            lapsille ja nuorille tietoon, että koulukiusaaminen ei
            ole missään tapauksessa hyväksyttävää,
            puhuttaisiin siitä, mikä on kiusaamista, ja ennen
            muuta ilmoittaisimme, että me emme suomalaisessa yhteiskunnassa
            tätä hyväksy, emme päiväkodissa,
            koulussa, emme työpaikoilla.
         
         
         Tärkeätä on, arvoisa puhemies, paneutua
            siihen, miksi kiusaamista on, ja sehän on resurssikysymys,
            ja sen takia on hyvä, että on esimerkiksi Kiva
            Koulu -hanke käynnistetty, niin kuin edustaja Toivola esille
            toi. Yli 90 prosentissa, 2 500 koulussa, Kiva Koulu, eli
            kiusaamisesta vapaa koulu -ohjelma, on tänä päivänä käytössä. Edustaja
            Toivolan ajatus siitä, että tällaista
            elämänhallinta-ainetta voisi olla, on minun mielestäni
            hyvin kannatettava. 
         
         
         Opettajille pitää antaa mahdollisuus tehdä opettajan
            työtä ja myös sitten keinot puuttua järjestyshäiriöihin.
            Sieltä ne usein lähtevät ja ketjuttuvat.
         
         
         Kyllä tässä keskustelussa tietysti
            on hyvä muistaa sekin, että kiusaaja on myös
            usein itsekin uhri ja hänkin tarvitsee apua ja auttamista.
            Eli missään tapauksessa ei tämän
            lakialoitteen tavoite ole se, että kiusaaja jollain tavalla
            laitettaisiin tolpan nokkaan, vaan viimekertaisena keinona se otetaan
            käyttöön ja sillä lopetetaan
            se kiusaaminen. Mutta, totta kai, lähtökohtana
            pitää olla se — ja tiedän, että jokainen
            opettaja ja vanhemmat tekisivät niin — että yritetään
            löytää syyt siihen, mistä se
            kiusaaminen johtuu, ja viedä sitä viestiä eteenpäin,
            mitä esimerkiksi edustaja Toivola on itse vienyt suomalaisiin
            kouluihin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on monisäikeinen asia,
            ja olen erittäin tyytyväinen, että tästä on
            virinnyt näin hyvä ja vilkas keskustelu ja myös pohtiva
            keskustelu siitä, millä tavalla asiassa pitäisi
            edetä. Mielelläni kuulen lisää ajatuksia,
            mitä koulukiusaaminen suomalaisessa yhteiskunnassa kansanedustajien
            mielestä tarkoittaa.
         
         
       
      
         
         Markku Mäntymaa /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! On todella hyvä, että tästä vakavasta
            asiasta, koulukiusaamisesta, keskustellaan. Minä olen itse
            toiminut noin kolmisenkymmentä vuotta koulupoliisina ja
            pitänyt tuhansia tunteja sekä oppilaille että myöskin
            vanhempainillassa vanhemmille. Monta kertaa on kysytty, mitä se
            koulukiusaaminen todella on. Minä olen itse sen määrittänyt
            niin, että se on semmoinen hyvinkin subjektiivinen tunne:
            jos siitä uhrista tuntuu siltä, että hän
            on kiusattu, niin silloin se täyttää koulukiusaamisen
            merkit. Kyseessä on todella vakava ongelma.
         
         
         Tässä tuli esiin jo muun muassa tämä Kiva Koulu -järjestelmä,
            joka perustuu nopeaan puuttumiseen. Haluan myöskin heittää pallon
            vanhemmille. Tänä päivänä vanhempien
            pitää kertoa lapselle, mikä on oikein,
            mikä väärin; pitää olla
            kiinnostunut, missä lapsi menee, mitä se tekee.
            Kaikkea ei voi yhteiskunnan piikkiin laittaa.
         
         
         Myöskin koulupoliisitoiminta, joka toimii joissain
            paikoissa äärettömän hyvin,
            tukee opettajien toimintaa oppilashuoltoryhmissä. Noin kolmisen
            vuotta sitten poliisiylijohtaja määräsi mahtikirjeellä joka
            ainoaan oppilaitokseen Suomenmaassa koulupoliisin, ja niin kuin
            sanoin, resurssit ovat rajalliset ja tämä järjestelmä ei
            aina toimi.
         
         
         Minäkään en ole aina ihan vakuuttunut
            siitä, onko lainsäädännössä mentävä siihen,
            että tämä kiusaaminen määrätään
            rangaistavaksi, vai onko muita keinoja ensin selvitettävä.
            Varmasti muita keinoja pitää ensin selvittää ja
            sen jälkeen pohtia tätä kriminalisointia
            koulukiusaamisessa.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiusaaminen on pahoinpitelyä,
            ja pahoinpitely on aina rikos, ja se on kriminalisoitu. En näe
            mitään syytä, minkä takia kiusaamista
            ei voitaisi suoraan myöskin kriminalisoida. En ymmärrä sellaista
            puhetta, että kiusaajaa tarvitsee paapoa ja tarvitsee ymmärtää,
            koska hänellä menee niin huonosti. Voin vakuuttaa,
            että kiusattu lapsi on se, jolla tulee menemään
            huonosti. Puhun tästä asiasta sillä prestiisillä,
            että olen ensimmäiseltä koulutukseltani
            nuorisosihteeri ja tehnyt paljon nuorten kanssa yhteistyötä.
         
         
         Se on totta, että myöskin kiusaajaa täytyy
            auttaa, mutta se ei ole niinkään koulun asia,
            se kuuluu jo sosiaalitoimelle ja mahdollisesti lastensuojelupuolelle,
            jos ollaan alle 15-vuotiaita. Mutta sieltä täytyy
            löytyä apua siihen.
         
         
         Myös se on äärimmäisen tärkeää,
            että lasten koulumatkojen on oltava turvallisia. Täällä on linjattu,
            että koulun opettajat eivät voi puuttua ja koulu
            ei voi puuttua koulumatkoihin. No, kuka niihin voi puuttua? Jostakin
            täytyy löytyä apu myöskin sinne
            koulumatkoille. Onko se sitten se, että palkataan näitä nuoria,
            kun niitä nyt pitää palkata — ja
            se on hyvä, että palkataan — esimerkiksi
            saattamaan lapsia kouluun, jotta päästään
            siihen tilanteeseen, että koulumatkoilla pystytään
            kulkemaan rauhassa? Niin että yhdenkään pienen
            pojan tai pienen tytön ei tarvitse henki kurkussa juosta
            ja katsoa nurkan takaa, uskallanko mennä seuraavaan kohtaan
            vai enkö uskalla. Se on hirvittävää elämää sellaiselle
            lapselle.
         
         
         Rangaistus on aina tultava kiusaajalle. 15 vuotta täyttänyt
            väkivaltainen ihminen tietää olevansa
            väkivaltainen. Siitä olen täysin vakuuttunut,
            valitettavasti.
         
         
         Sitten sellainen hyvin ikävä asia, mistä ei
            oikeastaan tietenkään saisi edes puhua: on hyvä myöskin
            muistaa sellainen asia, että valitettavasti koulumaailmassa
            myös opettajat kiusaavat. Se on vaikea asia. Miten me puutumme
            siihen, miten me näytämme sen toteen, jos lapsi
            kokee, että näin on tapahtunut?
         
         
       
      
         
         Lars Erik  Gästgivars  /r:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Heinoselle! Olen sen verran
            vanha, että uskallan avautua myöskin itse. Tunsin
            sydämessä joka sanan, jonka Heinonen esitti kiusaamisesta.
         
         
         Minulla kesti 30 vuotta päästä sinuiksi
            itseni kanssa. Tämä asia on erittäin
            tärkeä, ja minusta tämä pitäisi
            saada lakiin ja nollatoleranssi. Muuten on hirveän monta
            ihmistä, mitkä joutuvat tämäntyyppiseen
            tilanteeseen. Minulle tämä epävarmuus
            kääntyi kuitenkin loppujen lopuksi hyväksi,
            koska otin ja näytin kiusaajille, että pystyn
            johonkin, ja näin ollen minä olen sinut itseni kanssa.
            Kiitos tästä lakiesityksestä!
         
         
       
      
         
         Tuula  Peltonen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä elämäntaito-oppiaine,
            johon edustaja Toivola tuossa viittasi, oli todellakin tämän
            tuntijakotyöryhmän keskustelussa viime kaudella,
            kun siellä esitystä tehtiin. Uudessa tuntijakoesityksessä ei
            ollut mahdollisuutta uusien oppiaineiden lisäämiseen
            tämän budjetoinnin takia, ja valitettavasti tätä ei
            nyt saatu siellä aikaan. Mutta tulevaisuudessa tämä olisi
            varmasti käsiteltävä asia, ja kannatan
            kyllä elämäntaidon käsittelyä, myös
            draamapedagogiikkaa. Se on erittäin hyvä keino
            näissä tilanteissa.
         
         
         Sen sijaan pidän erittäin ikävänä asiana
            sitä, jos perussuomalaisten linja on tämä,
            että kiusaaja ei tarvitse mitään apua — niin
            kuin edustaja Tolppanen täällä mainitsi,
            paapomista — vaan hänelle riittää pelkkä rangaistus.
            Tämä on kyllä minun mielestäni
            aivan väärä käsitys tästä asiasta,
            koska nimenomaan näitä nuoria pitää auttaa, että he
            pääsevät elämässään
            eteenpäin, ja silloin pitää olla kaikkia
            keinoja käytettävissä, ei pelkästään
            rangaistus.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! En sanonut, että kiusaajaa
            ei pidä auttaa. Sanoin, että kiusaajaa pitää myös
            auttaa, mutta sen avun pitää tulla ehkä jostakin
            muualta kuin koulusta. Sen pitää tulla sosiaalitoimen
            puolelta tai lastensuojelun puolelta, koska on varmasti hyvin todennäköistä,
            että kun ihminen kiusaa, niin hänellä eivät
            ole kaikki asiat kunnossa siellä kotona. Niihin kotiasioihin
            pitää puuttua. Mutta koulun ensisijainen tehtävä on turvata
            jokaiselle lapselle turvallinen koulupäivä, ja
            jonkun muun, kun näköjään koulun
            ei, on turvattava myöskin turvallinen koulumatka, niin että koulussa
            ei tarvitse pelätä eikä koulumatkalla
            tarvitse juosta henki kurkussa.
         
         
       
      
         
         Jaana Pelkonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos edustaja Heinoselle
            tärkeän aiheen esiin nostamisesta ja kiitos edustaja
            Toivolalle, joka jo poistui, loistavasta puheenvuorosta, jonka innoittamana
            muutama nopea kommentti tähän keskusteluun.
         
         
         On siis erittäin tärkeätä,
            että aiheesta keskustellaan nyt ja aiheesta keskustelua
            jatketaan tulevaisuudessakin, mutta pelkkä keskustelu ja
            puhuminen eivät riitä, vaan tarvitaan niitä tekoja,
            ja tärkeä ryhmä tekojen suhteen olemme
            me aikuiset, nimittäin ennen kaikkea sen suhteen, minkälaisen
            mallin omalla käyttäytymisellämme annamme
            lapsille ja nuorille. Kiusaamista ei tapahdu vain kouluissa ja päiväkodeissa,
            vaan arkielämässä joka paikassa, niin
            mediassa kuin työpaikoillakin, eli tässä joka
            ikisellä meistä olisi peiliin katsomisen paikka.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Koulukiusaaminen on yleistynyt, ja viime aikoina
            on lehdistä voinut lukea, että myöskin
            opettajia on kiusattu. Nyt tämän lakialoitteen
            yhteydessä voisi ajatella, pitäisikö tätä laajentaa
            sillä tavalla, että valiokuntakäsittelyssä nämä säännöt
            tulisivat koskemaan myös opettajia elikkä tapausta, jossa
            oppilaat pahoinpitelevät tai kiusaavat opettajia. Viime
            viikkoina on pahoinpidelty useita opettajia. Yksikin esimerkki oli,
            kuten Iltalehdestä voi lukea, että 8-vuotias poika
            oli pahoinpidellyt neljää naisopettajaa. Elikkä jotain
            pitäisi tehdä myös opettajan valtuuksien
            selkeyttämiseksi, että opettajat voisivat estää pahoinpitelyjä ja
            kiusaamista kohdistumasta toisiin oppilaisiin ja itseensä koulussa.
         
         
       
      
         
         Satu Haapanen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiusaamisella on monenlaisia ulottuvuuksia
            ihmisen elämään, vielä myöhemmin
            tulevaisuuteen, ja monesti joku lapsi kokee toisen nimittelyn ja
            puhuttelun tai ilkeän käytöksen kiusaamisena,
            toinen antaa sen mennä toisesta korvasta sisään
            ja toisesta ulos. Kiusaamisen tunnusmerkki on nimenomaan, mitä edustaja
            Heinonenkin on määritellyt täällä,
            pitkään jatkunut toisen häirintä.
         
         
         Mutta oleellista olisi näitten hyvien keinojen lisäksi,
            mitä olemme jo kuulleet, lapsen itsetunnon vahvistaminen
            jo ihan pienestä lähtien. Tämä työ tehdään
            kotona, ja tähän tarvitaan työkaluja
            sekä kodeissa että kouluissa. Kouluissa tarvitaan
            lisää aikuisia katsomaan ja valvomaan ja luomaan
            sitä turvallisuutta sekä luokkahuoneessa että pihalla
            että koulumatkoilla.
         
         
         Tässä yhteydessä haluaisin kysyä näin
            yleisesti, mitkä ovat meidän yhteiskuntatakuumme mahdollisuudet
            kiusaamiseen puuttumisessa mutta varsinkin sen jälkien
            selvittämisessä. Olen kuullut nyt oppilaitoksissa
            kierrellessä ja rehtoreita tavatessa, että monesti
            nämä nuoret aikuiset, jotka ovat syrjäytymässä järjestelmästä,
            ovat arkoja, hiljaisia, heidän itsetuntonsa on nollilla. Tässä yhteydessä olen
            hieman huolissani siitä, että jos keskitämme
            opetusta suuriin oppilaitoksiin, niin onko niissä mahdollista
            kohdata nuori ihminen yksilöllisesti. Pienissä oppilaitoksissa monesti
            on sellainen henki, että siellä on mahdollista
            keskustella, vahvistaa nuoren itsetuntoa, ja näkisin, että tämä on
            myöskin erittäin tärkeää työtä kiusaamisen
            alalla ja varsinkin näitten nuorten ihmisten, joista koko
            maamme ja maanosamme ja maapallommekin tulevaisuus riippuu, vahvistamiseksi.
            Tämä on iso ja tärkeä asia, ja
            hyvä, että keskustelemme.
         
         
       
      
         
         Timo  Heinonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä, että on
            hirveän tärkeää, että lähdemme
            puuttumaan sieltä, mistä ne syyt ovat. Siellä minun
            mielestäni ensimmäinen ja tärkein on
            tietysti se, että opetusryhmät ovat riittävän pieniä,
            ja tietysti se, että tukipalvelut ovat riittävät,
            ja toisaalta se, että erityistuen tarvitsevat saisivat
            apua. Esimerkiksi psykologeja tässä maassa on
            varsin vaikea saada edes täällä kasvualueella,
            puhumattakaan sitten muista alueista.
         
         
         Tätä lakialoitettani aiemmin on arvosteltu
            siitä, että se muka jollain tavalla aiheuttaisi
            sen, että koulut eivät puuttuisi koulukiusaamiseen.
            Sitä ei tässä keskustelussa ole esille
            nostettu, mutta minua on arvosteltu siitä, että tämä tekisi
            niin. En oikein ymmärrä sitä, ja haluan
            sen näkökulman tuoda tähän,
            koska varmasti joku tätä keskusteluakin kuunteleva
            sitä pohtii. Olen varma, että kouluissa puututtaisiin
            ensin siihen. Ei sieltä koulusta ensimmäisenä soitettaisi
            poliisille, että nyt täällä kiusataan,
            vaan ensin siihen puututtaisiin aivan normaalin koulun pelisääntöjen,
            järjestyssääntöjen ja muiden
            kautta aivan samalla tavalla kuin jo nyt.
         
         
         Koulun alueella tupakanpoltto on kielletty. Ei sinne poliisia
            heti ensimmäisenä soiteta, vaan siihen puututaan
            mahdollisimman pitkään muilla keinoin, ja viimeisenä keinona
            sitten saatetaan käyttää poliisin paikalle
            kutsua. Taikka mopolla ajaminen: siellä koulun alueella
            pörrätään. Siihen voisi poliisin
            soittaa paikalle. Eivät opettajat sinne poliisia soita
            ensimmäisenä eivätkä toisena
            eivätkä vielä kolmantenakaan kertana,
            mutta ehkä sitten, jos siihen ei millään
            muulla keinolla pysty puuttumaan, on hyvä, että on
            käytettävissä laki, jossa sanotaan, että näin
            ei voi toimia, ja silloin siihen voi poliisi puuttua. Tämä on
            asia, jonka halusin tähän vielä esille
            nostaa, ja otan vielä myöhemmin esille muutaman
            vastauksen näihin aiempiin puheenvuoroihin.
         
         
       
      
         
         Jari  Lindström  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitoksia edustaja
            Heinoselle äärimmäisen tärkeän
            asian esille nostamisesta.
         
         
         Gästgivars äsken kertoi tuossa olleensa koulukiusattu,
            niin olen ollut minäkin. Olen käynyt semmoisen
            helvetin läpi, että oikeastaan niitä muistoja
            ei unohda ikinä. Minä selvisin siitä sillä asenteella,
            että minä näytän noille. Siihen
            myös liittyi semmoisia tunteita kuin viha, katkeruus, heikentynyt
            itsetunto. On äärimmäisen tärkeää, että me
            puhumme näistä asioista emmekä vaikene
            näistä, koska nämä tämmöiset
            tunteet, mitä tuossa äsken mainitsin: se on aina
            kiikun kaakun, kumpaan suuntaan se kääntyy. Kääntyykö se
            siihen, että alat itse tekemään sitä samaa,
            eli kostat ja ryhdyt itse kiusaajaksi? Toinen vaihtoehto on se,
            että annat anteeksi. Sinun ei tarvitse ikinä sitä unohtaa,
            mutta anteeksiannosta lähtee paljon. 
         
         
         Kun on työelämässä ollut
            luottamushenkilönä ja törmännyt
            myös työpaikkakiusaamiseen, niin eräs
            hyvä keino siihen puuttumiseen on äärimmäisen
            rohkea: ottaa ne kaikki henkilöt siihen ja jutella naamasta
            naamaan, nostaa se kissa pöydälle. Siihen eivät
            kaikki pysty. Onneksi itselläni on semmoisia kokemuksia,
            että meillä oli semmoinen työnjohtaja,
            joka uskalsi siihen ryhtyä, ja se tavallaan laukaisi sen
            tilanteen. Puhuttiin, jokainen sai sanoa, mikä mättää,
            ja se oli äärimmäisen hyvä tapa
            toimia.
         
         
       
      
         
         Reijo  Hongisto  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minäkin kiitän edustaja
            Heinosta erinomaisen hyvästä lakialoitteesta,
            ja kun tuossa edustaja Mäntymaa totesi, että hän
            on 30 vuotta kiertänyt kouluissa koulupoliisina, niin minullakin
            siellä on aika monta vuotta vierähtänyt
            ja aika monta tuntia olen oppilaille ollut keskustelemassa, ja myöskin
            tällaisista erittäin aroista ja herkistä asioista
            on tullut keskusteltua, ja monet vanhemmat ovat soittaneet, ottaneet
            yhteyttä, ja olen joutunut kuuntelemaan aika liikuttavia
            tarinoita elävästä elämästä.
         
         
         Kun kiusaamisesta puhutaan, niin se on sellaista, jota ei voi
            vaa’alla punnita eikä metrimitalla mitata: se
            on semmoinen tunne. Jotkut ihmiset ovat herkempiä, joku
            tuntee tulleensa kiusatuksi huomattavasti kevyemmällä tavalla,
            joku toinen tuntee, että eihän tässä ole
            mitään, tämähän on
            huumoria. Jos ja kun tällaista lähdetään laiksi
            valmistelemaan, tämän teon tunnusmerkistöön
            on kirjoitettava riittävän selvästi ja
            yksityiskohtaisesti, että tämä teko uppoaa
            tunnusmerkistöön.
         
         
         Muutamissa puheenvuoroissa on tullut esille, että opettajat
            eivät halua puuttua kiusaamiseen, jotta koulu ei saisi
            negatiivista julkisuutta. Tällaistakin on minulle viestitetty.
            Tämän takia on mielestäni syytä pohtia
            myös sitä, mihinkä opettaja syyllistyy
            vai syyllistyykö opettaja johonkin, jos hänen
            tietoonsa tulee selvä, selkeä kiusaamistapaus,
            mutta hän ei siihen puutu. Onko kysymyksessä rikoksen
            suosiminen tai joku muu, mutta jonkinlainen sanktio tai moite myös opettajalle
            täytyisi tulla siitä.
         
         
         Nykyisen lain mukaan rangaistavuuden alaikäraja on
            15 vuotta, niin kuin tuli muutamissa puheenvuoroissa esille, ja
            me kaikki tiedämme, että kiusaamista tapahtuu
            huomattavasti nuorempien ikäluokkien keskuudessa. Mielestäni
            kuitenkaan tätä rangaistavuuden ikärajaa
            ei tule laskea: se on syytä säilyttää tässä 15
            vuodessa.
         
         
         Lopuksi vielä se, että mielestäni
            kiusaaminen ei ole henkilön luonnollista ja normaalia käytöstä.
            Siihen on joku syy, ja on tärkeää selvittää se syy
            ja opettaa kiusaajaa ymmärtämään
            tekonsa järjettömyys ja seuraukset, ja näin
            myös kiusaajaa tulee auttaa. Se on ainakin minun henkilökohtainen
            kantani. Kannatan lämpimästi tätä edustaja
            Heinosen tekemää lakiesitystä.
         
         
       
      
         
         Osmo Kokko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Myös minä kiitän
            edustaja Heinosta. Hän on tuonut erittäin tärkeän
            asian esille. Voin myös itse henkilökohtaisesti
            kertoa sen, kuten edustaja Gästgivars ja myös
            edustaja Lindström kertoivat itsestään,
            että olen ollut koulukiusattu. Maaseudulla tunsivat naapurit
            toisensa ja muuta, tiesivät taustat — olin köyhistä oloista — siellä koulumatkoilla
            jouduin kiusatuksi, mutta se ei ole millään tavalla
            minun psyykettäni heikentänyt eikä muuta,
            olen päässyt asioiden yli.
         
         
         Näen, että pitkälti näissä asioissa
            lähdetään sieltä kotoa. Omalla
            tavallaan meillä yhteiskunnassa on hyvinvointia, mutta
            se on tuonut myös perheisiin pahoinvointia. Ei sillä tavalla
            enää pidetä huolta lapsista niin kuin
            ennen, perheet ovat hajonneet jnp. Näihin seikkoihin pitäisi
            erittäin paljon kiinnittää huomiota.
         
         
         Toinen on kuntatasolla sitten se, että meillä on resursseja
            siellä: kouluilla olisi ne koulukuraattorit ja muut, jotka
            tekevät tätä ennalta ehkäisevää työtä tässä asiassa,
            ja siellä olisi riittävät resurssit.
            Tämä on erittäin merkittävää. 
         
         
         Näin ollen tarvitaan tähän tärkeään
            asiaan myös yhteiskunnan lisäpanostuksia, mutta
            totta kai kaikki lähtee sieltä perheestä.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluan vielä tämän
            keskustelun lopuksi kiittää kaikkia edustajia,
            jotka ovat tähän keskusteluun osallistuneet. On
            mukava huomata, että tästä asiasta vallitsee
            varsin vahva yhteisymmärrys siinä suhteessa, että kiusaamiseen
            pitää puuttua ja sitä ei saa hyväksyä ja
            siihen pitää ennen muuta puuttua pehmein keinoin,
            siitä olemme varmasti kaikki samaa mieltä. Olen
            myös tyytyväinen siihen, että varsin
            moni tässä salissa on kantanut huolta siitä,
            että pitää olla myös keinoja
            sitten puuttua, jos mikään ei auta.
         
         
         Edustaja Hongisto toi esille sen, että rikoksesta kiinni
            jäävä alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisesti
            vastuussa, ja näin on, enkä esitä siihen muutosta.
            Toisaalta pitää muistaa, että ei alle
            15-vuotiaskaan rikoksesta kiinni jäävä selviä seuraamuksitta
            teoistaan, vaan hänestä tehdään
            lastensuojeluilmoitus ja hänen rikoksensa tai muu tilanteensa
            käsitellään siis sosiaaliviranomaisten kanssa.
            On syytä myös muistaa se, että alle 15-vuotias
            on vastuussa aiheuttamistaan vahingoista ja jo yli 7-vuotias on
            vahingonkorvausvastuussa. Nämä ovat sellaisia
            asioita, jotka tässä on myös hyvä pitää esillä.
            Korvausvastuu ei poistu, vaikka olisi siis alle 15-vuotias tekijä.
         
         
         Olemme varmasti kaikki samaa mieltä siitä, että myös
            siihen tekijään, kiusaajaan, pitää kiinnittää huomiota.
            Olen aivan varma, että näin meistä jokainen
            ajattelee.
         
         
         Tässä lakiehdotuksessa ei myöskään
            oteta kantaa siihen, että kiusaajan pitäisi olla
            aina lapsi taikka koululainen. Ei tässä mainita
            missään sitä, vaan tämä nimenomaan
            lähtee siitä, että koulukiusaaminen tapahtuu
            kouluympäristössä tai henkilöt
            tuntevat toisensa koulun kautta. Eli tässä on
            kaksi elementtiä, jotka ovat tuon Krista Vierimaan tutkimuksessa
            esille nousseita perusteluja. Siinä nimenomaan on ajatus
            se, että siinä pitää olla selkeä yhteys
            siihen kouluun: joko se tapahtuu siellä tai sitten he tuntevat
            toisensa koulun kautta ja silloin se voi tapahtua muualla.
         
         
         Hyvin tärkeää on se, että koulukiusaaminen on
            toistuvaa toiseen henkilöön tapahtuvaa kiusantekoa
            ja se on omiaan aiheuttamaan vahinkoa, kärsimystä tai
            pelkoa loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa
            tai uhkaamaan loukattua, ja nämä teot tapahtuvat
            siis kouluympäristössä tai koulun kautta.
            Silloin näitä koulukiusaamisen tekoja, jotka olen
            lakiesitykseen kirjannut, ovat esimerkiksi 
         
         
         — ruumiillisen väkivallan tekeminen toiselle — tietysti
            aivan selkeää, se on rikos jo tänäkin päivänä
         
         
         — valheellisen tiedon tai vihjauksen esittäminen
            toisesta siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa
            tai kärsimystä loukatulle taikka häneen
            kohdistuvaa halveksuntaa, taikka muuten kuin aiemmin tässä kohdassa
            mainitulla tavalla toisen halventaminen
         
         
         — toisen yksityiselämästä tiedon,
            vihjauksen tai kuvan esittäminen oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä
            tai
            muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville, esimerkiksi nettikiusaamisen
            kautta, siten että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa
            ja kärsimystä loukatulle taikka häneen
            kohdistuvaa halveksuntaa
         
         
         — toisen pakottaminen oikeudettomasti väkivallalla
            tai uhkauksella tekemään, sietämään
            tai tekemättä jättämään
            jotakin
         
         
         — toisen pakottaminen muulla kuin rikoslain 31 luvun
            1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella luopumaan
            taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai
            sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista
            oikeutta
         
         
         — aseen nostaminen toista vastaan tai muulla tavoin
            toisen uhkaaminen rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla
            on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen
            turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa
         
         
         — toiselta liikkumavapauden riistäminen oikeudettomasti
            sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin
            tai muulla tavoin tai toisen eristäminen tämän
            ympäristöstä.
         
         
         Ja vielä muutama kohta:
         
         — toisen omaisuuden hävittäminen
            tai vahingoittaminen oikeudetta tai tietovälineelle tallennetun
            tiedon tai muun tallennuksen oikeudeton hävittäminen,
            turmeleminen, kätkeminen, salaaminen toisen vahingoittamiseksi
         
         
         — irtaimen omaisuuden anastaminen toisen hallusta
         
         — toisen irtaimen omaisuuden taikka kiinteän koneen
            tai laitteen käyttäminen luvatta
         
         
         — toisen kotirauhan häiritseminen soittamalla
            puheluita, lähettämällä matkapuhelimeen
            viestejä jnp.
         
         
         Näistä elementeistä, jotka löytyvät
            laista, muodostuu koulukiusaaminen. Se tarkoittaa sitä, että se
            on toistuvaa, se on jatkuvaa. Silloin nämä koulukiusaamisen
            piirteet täyttyvät. 
         
         
         Totta kai, niin kuin tässä lakiesityksessä todetaan,
            jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa
            tai ankarampaa rangaistusta, koulukiusaamisesta on tuomittava sakkoon.
            Eli tässä ei missään tapauksessa
            myöskään väheksytä joitakin rikoksia.
            Jos ne täyttävät sitten kovemman rangaistuksen
            omaavan rikoksen tunnusmerkit, niin totta kai niitä tämänkin
            jälkeen käsiteltäisiin niin. Mutta koulukiusaamisesta
            voisi sakko olla rangaistus tämän esitykseni pohjalta.
         
         
         Toivon, arvoisa puhemies, että tämä lakiesitys
            valiokuntakäsittelyssä saa arvoisensa kohtelun.
            Jokainen koulukiusattu, jokainen koulukiusaaja, jokainen suomalainen
            lapsi ansaitsee sen, että meillä koulussa olisi
            tulevaisuudessa entistä parempi opiskella, kasvaa ja myös
            opettaa.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Pekka Ravi.
      
      
      
         
         Esko Kiviranta /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rikon varmaan jotain sovinnaisuusnormia,
            kun käytän tämän puheenvuoron,
            jota pyysin juuri edustaja Heinosen kiitospuheen alkaessa. Mutta tavallaan
            se oli etukäteinen kiitos myöskin minun puheenvuorolleni,
            sillä kannatan kyllä sinänsä erinomaisesti — tietysti,
            se on selvää — että koulukiusaamiseen
            puututaan kaikinkin mahdollisin keinoin. 
         
         
         Pidän kuitenkin aika raskaana tämmöistä rikoslain
            säännöksen säätämistä tähän
            asiaan — vaikka kunnioitan kyllä tätä valtavaa
            työtä, mikä tässä on
            tehty tämän rikoslain uuden pykäläehdotuksen
            laatimiseksi. Kyllä tuo rikoslaki on varmaan näissä asioissa
            aika jämerä keino, ja toivon, että näihin
            voitaisiin yhteiskunnassa puuttua muulla tavalla kuin sakkorangaistuksella.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oli pakko vielä ottaa tähän
            loppuun puheenvuoro.
         
         
         Minun mielestäni koulukiusaaminen on erittäin
            vakava rikos. Siitä on meillä Suomessa osoituksena
            lukuisia itsemurhia. Siitä on osoituksena lukuisia väkivallantekoja,
            joissa tekijänä on ollut koulukiusattu. Myös
            kouluampumisten taustalla on ollut ainakin osassa tapauksia Suomessa
            ja myös maailmalla koulukiusaamista.
         
         
         Minun mielestäni meillä Suomessa moni, moni
            paljon vähäpätöisempi rikos
            kuin koulukiusaaminen on määritelty sakolla rangaistavaksi. Koulukiusaaminen
            on vakava rikos. Siihen pitää puuttua kaikilla
            keinoilla, ja minä haluan, että siihen puututaan
            ensisijaisesti pehmeillä keinoilla antamalla opettajille
            voimavaroja, kouluille voimavaroja, opettajille keinoja puuttua.
            Mutta silloin kun se ei toimi, minun mielestäni tässä maassa
            voi olla rikoslaissa kirjaus, että koulukiusaaminen on
            rikos, siitä seuraa rangaistus ja se rangaistus on sakko,
            ja siitä on korvausvelvollisuus, niin kuin näissä on. 
         
         
         Minä itse toivon, että se oikeasti olisi selkeä viesti
            kaikille perheille. Lapselle on paljon helpompi mennä sanomaan,
            että se ei ole hyväksyttyä, se on rikos.
            Näin vanhemmat tekevät monessa muussakin asiassa,
            ja se toimii lapsille. Se on selkeä viesti: tätä suomalainen
            yhteiskunta ei hyväksy.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Oli todella hyvä, että edustaja
            Heinonen otti tuossa puheeksi vielä nämä kouluampumiset,
            joissa myöskin taustalla on hyvin usein ollut koulukiusaamista.
            Nimenomaan tätä ampujaa on kiusattu.
         
         
         Tässä on yksi sellainen asia, mikä olisi
            hyvä muistaa: väkivalta on sellainen asia, että jossakin
            vaiheessa väkivaltaan vastataan aina väkivallalla.
            Se vain on luonnonlaki. Kukaan ei ota loputtomasti päähän,
            eikä kukaan ota loputtomasti potkuja, iskuja eikä haukkumisia.
            Jossain vaiheessa sitä vastaan noustaan kapinoimaan, ja
            sen jälkeen nämä tilanteet, joita meillä nyt
            Suomessakin on jo tiedossa, saattavat olla todella karmaisevia.
         
         
         Meillä on muun muassa Pohjamaalla sellaisia paikkakuntia,
            missä 6—7 nuorta tappaa itsensä vuoden
            aikana, minimissäänkin kolme, ja siellä on
            vain muutama tuhat ihmistä. Se on aika järkyttävää.
            Näihin asioihin pitää pystyä puuttumaan,
            ja koulukiusaajille on pystyttävä kertomaan se
            asia, että ei näin, näin ei tehdä,
            tämä on rikos, tästä seuraa
            rangaistus.
         
         
         Toivon todella sydämestäni, että sitten
            otetaan myöskin muihin viranomaisiin yhteyttä,
            jotta koulukiusaajille voitaisiin antaa sellaista apua, mitä he
            tarvitsevat, mutta missään nimessä heitä ei
            pidä paapoa. Ensisijainen tehtävä on
            auttaa kiusattua ja pitää koulu puhtaana paikkana
            niin, että siellä saa olla kaikessa rauhassa.
            Mutta toki sitten taas psykologista apua pitää antaa
            koulukiusaajille, jotta he oppivat tietämään
            sen, mikä on väärin ja mikä on
            oikein, miksi kiusaaminen on väärin, miksi kiusaaminen
            tuntuu pahalta.
         
         
         Nämä ovat semmoisia asioita, mistä pitää uskaltaa
            puhua. Ja myöskin on muistettava, että kouluissa
            valitettavasti myös opettajat kiusaavat. Siitä löytyy
            suomalaisesta kirjallisuudesta hyvin paljonkin todisteita ja ihan
            tutkittua tietoa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.