3) Hallituksen esitys laeiksi verontilityslain 3 ja 12 §:n
ja tuloverolain 124 §:n muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä,
josta olemme antaneet valtiovarainvaliokunnassa mietinnön,
on kaksi erillistä asiakysymystä: toisaalta seurakuntien
verotuottomenetyksen kompensointi ja sen vaikutukset yhteisöveron
jako-osuuksiin sekä teknisempi kysymys muita kuin yhteisöveroja
koskevien ennakonpalautusten maksuajankohdasta.
Yhteisöveron jako-osuudet säädettiin
moniasteisen muutoksen jälkeen pysyviksi vuonna 2002 ja
niitä sovellettiin pysyvässä muodossa
ensimmäisen kerran vuonna 2003. Nyt ehdotettu seurakuntien
jako-osuuden korotus 0,1 prosenttiyksiköllä on
tästä erillinen esitys, jolla pyritään
lieventämään seurakunnille sitä verotuottojen menetystä,
joka aiheutuu tuloverolakiin ehdotetuista muutoksista, lähinnä siis
erityisesti ansiotulovähennyksen korottamisesta kunnallisverotuksessa.
Ehdotettu korotus kattaa valiokunnan saaman selvityksen mukaan noin
23 prosenttia seurakuntien verotuottomenetyksistä, yhteensä arviolta
22 miljoonan euron menetyksistä. Täysi kompensaatio
edellyttäisi Kirkkohallituksen mukaan seurakunnille tulevan
jako-osuuden korotusta 2,12 prosenttiyksiköllä.
Valiokunta kiinnitti seurakuntien asemaan huomiota viime keväänä käsitellessään
hallitukselle annettua esitystä tuloverolain muuttamisesta.
Silloin valiokunta piti tärkeänä, että seurakuntia
kohdellaan tasavertaisesti kuntien kanssa ja että veroperusteiden
muutoksen vaikutus seurakuntien talouteen olisi neutraali. Hallitusohjelmassa
on sovittu verotulomenetysten korvaamisesta täysimääräisesti
kuntien osalta. Seurakuntien asema on siten erillispäätösten
varassa. Hallitusohjelmassa on sovittu lisäksi myös
siitä, että yhteisöveron asema tutkitaan
osana kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän
kokonaisselvitystä. Valiokunta on pitänyt hyvänä sitä,
että veroperusteiden muutosten vaikutuksia seurakuntien
talouteen on nyt esitetty kompensoitavaksi. Valiokunnan mielestä kuitenkin
seurakunnan asemaa on perusteltua tarkastella uudelleen samassa
yhteydessä, kun rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmien
kehittämisestä tehdään päätöksiä.
Muiden kuin yhteisöveroja koskevien ennakonpalautusten
maksuajankohdasta hallitus esittää nykyisen tilityskäytännön
säätämistä pysyväksi,
koska henkilöverotuksessa ei ole mahdollisuuksia siirtyä porrastettuihin
valmistumisaikoihin vielä lähivuosina.
Arvoisa puhemies! Mietinnön lopuksi olemme ottaneet
vähän laajemminkin kantaa valtionosuusjärjestelmän
muutossuunnitelmiin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sisäministeriö asetti
11.6. johtoryhmän sekä valmistelevan työryhmän
selvittämään kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän
uudistamista. Tässä on myöskin Helsingin
kaupungin asema selvitysten kohteena. Tätä on
pidetty tarpeellisena ja perusteltuna. Valiokunta korostaa lisäksi
sitä perustuslakivaliokunnan kannanottoa, jonka mukaan
perustuslaissa turvattu asukkaitten itsehallinto on suojattu kussakin
kunnassa. Perustuslain kannalta ei siten riitä, että asiaa
tarkastellaan valtion ja kuntien välisen kokonaisuuden
tasolla. Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä näkökohtaa, että samalla
kun kuntien tehtävistä ja velvoitteista säädetään
lailla, on myös huolehdittava siitä, että kunnilla
on tosiasialliset edellytykset suoriutua tehtävistään.
Puhemies! Tähän valiokunnan mietintöön
sisältyy kolme vastalausetta. (Ed. Kallis: Neljä!) Vasemmistoliiton
vastalauseessa on esitetty jako-osuuksien muutosta. Lisäksi
on kokoomuksen, vihreiden ja kristillisdemokraattien vastalause — jos
ollaan ihan tarkkoja, näitä on neljä kaiken
kaikkiaan tässä mietinnössä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täällä käytiin äskettäin
välikysymyskeskustelu kuntien taloudesta, ja ei ole varmaan
syytä niin hirveän syvälle tähän
kuntien taloustilanteeseen tässä vaiheessa mennä,
vaan todeta se, että nyt olisi eduskunnalla mahdollisuus
helpottaa tässä yhteydessä sitä kuntien
talousahdinkoa, joka on tosiasia tällä hetkellä.
Monissa kunnissa väännetään
budjettia ensi vuodelle. Monessa kunnassa joudutaan turvautumaan
veroprosentin nostamiseen, leikkauksiin, säästöihin
palvelutarjonnassa, maksujen taksojen korotukseen, rahastojen syömiseen
ja lisävelanottoon.
Niin kuin vastalauseen perusteluissa todetaan, päinvastoin
kuin viime vaalikaudella kuntatalous on todella kääntymässä alijäämäiseksi.
Se on myös todettu ensi vuoden budjettiesitykseen ensi vuoden
osalta. Tässä tilanteessa silloin on aika ratkaisevaa
se, kuinka paljon kuntien osuus yhteisöverotuloista on
ja mitkä nämä jako-osuudet ovat. Tämä vasemmistoliiton
vastalauseessa oleva muutos toisi 50 miljoonaa euroa kunnille lisää rahaa.
Se on aikamoinen sysäys ja positiivinen ele kuntien talousahdingon
helpottamiseksi. Näyttää olevan saman
suuntainen ehdotus myös kokoomuksen vastalauseessa, eli
tälle siirrolle on laaja poliittinen tuki.
Tässä voisi sen verran vielä todeta
kuntien verotustilanteen, pitkän linjan, johon, täytyy
myöntää, myös vasemmistoliitto
hallituspuolueena joutui taipumaan, vaikka varmasti sitä useammin
kritisoikin. Joka tapauksessa se on tapahtunutta tosiasiaa, että verotuksen
painopistettä on siirretty sillä tavalla, että valtion
progressiivista tuloverotusta on voimakkaasti kevennetty ja samalla
siirretty painopistettä tasaveromallin suuntaan eli kunnallisverotukseen.
Se, mikä joskus tuolla puheissa tulee vastaan, että itse
asiassa kunnallisverokin olisi nyt progressiivinen vero, on kyllä vähän
kaukaa haettu väite, koska vaikka ovat tulleetkin nämä vähennysjärjestelmät
ja niitä on pyritty ihan oikein kohdistamaan pienituloisiin,
niin kyllä siitä huolimatta väite siitä,
että kunnallisverostakin olisi tehty progressiivinen, on
kaukaa haettu.
Olin ehtinyt pyytää, arvoisa puhemies, tämän puheenvuoron
ennen ed. Polvea. Uskon, että ed. Polvi tulee ilmoittamaan
meidän käyttäytymisestämme sitten
ehdotuksen yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä verontilityslain ja tuloverolain
muuttamiseksi on kysymys yhteisöveron jakoperusteiden muuttamisesta
seurakuntien ja valtion välillä niin, että seurakuntien
jako-osuutta korotetaan 0,1 prosenttiyksikköä.
Lisäksi on tämä toinen teknisluontoinen muutos,
jonka valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja puheenvuorossaan esitteli.
Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä on todettu
se, että tämän asian käsittelyn
yhteydessä on tarkasteltu yleisemminkin yhteisöveron
merkitystä kuntataloudelle ja yksittäisille kunnille. Tuon
tarkastelun jälkeenhän valtiovarainvaliokunta
on päätynyt lainaamaan perustuslakivaliokunnan
aikaisemmin antamaa mietintöä, jossa korostetaan
sitä, että "Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä näkökohtaa, että samalla,
kun kuntien tehtävistä ja velvoitteista säädetään
lailla, on myös huolehdittava siitä, että kunnilla
on tosiasialliset edellytykset suoriutua tehtävistään".
Tämän hallituskauden alussa tietenkin hallituksella
oli hyvät edellytykset lunastaa niitä lupauksia,
mitä se vaalien edellä antoi: julkisten palvelujen
rahoituspohjan turvaaminen, heikompiosaisten aseman vahvistaminen,
opintotuen korottaminen, lapsilisien korottaminen, eläkkeiden
korottaminen jne., niin kuin ne lupaukset vaalien edellä kuuluivat.
Nyt kuitenkin näytti käyvän niin,
että hallituspuolueet unohtivat lupauksensa täysin
ja työnsivät julkisen talouden liikkumavaran käytännössä hyvätuloisille
heille annettavilla veronalennuksilla. Jo kuluvan vuoden aikana,
tänä vuonna, toteutetut ylimääräiset
verohelpotukset suuntautuivat ensisijaisesti nimenomaan suurituloisille. Niillä ratkaisuilla
jo kuntien veropohjaa heikennettiin tämän vuoden
osalta 133 miljoonaa euroa. Kun edelleen ensi vuoden aikana jatketaan tuota
veronalennuslinjaa, jossa kuntien menetys on noin 343 miljoonaa
euroa, on selvää, että kuntien verotuloihin
on puututtu rajulla kädellä.
Vaikka hallitus lupaa toisaalta korvata ne valtionosuuksia lisäämällä,
se ei poista kuitenkaan sitä ahdinkoa, joka kuntataloudessa
on selvästi nähtävissä ja tulossa
ja jota hallituksen esitys ensi vuoden budjetiksi kiistatta entisestään
pahentaa. Budjettikirjassahan todetaan sen vaikutukset kuntien ja
valtion välisiin suhteisiin: Se heikentää kuntien
rahoitustilannetta, mitä tosin joissakin myöhemmissä puheenvuoroissa
tai aikaisemmin keskustelussa on pyritty toiseksi osoittamaan, mutta
se on edelleen tosiasia, että budjettiesitys merkittävästi
kiristää kunnallistalouden rahoituspohjaa ensi
vuoden aikana.
Vastalauseeseen 1 sisältyy muutosesitys, jossa lähtökohtana
on se, että kuntien ja valtion välistä jakosuhdetta
muutetaan 1 prosenttiyksiköllä kuntien eduksi
ja vastaavalla määrällä heikennetään
valtiolle tulevaa osuutta. Käytännössä se merkitsee
noin 50 miljoonan euron tulonlisäystä kunnille.
Sehän suunnilleen kattaisi sen aukon, mikä budjettikirjan
mukaan muodostuu ensi vuoden budjetissa valtion toimenpiteiden seurauksena.
Sekään ei kuitenkaan riitä kunnallistaloutta
sinänsä vakauttamaan eikä pelastamaan.
Se on ajautumassa väistämättä syvän
kriisiin, mikä johtuu nimenomaan verotulojen leikkauksista
kuntasektorin osalta korottamalla ansiotulovähennyksen
ylärajaa aina 102 750 euroon saakka, mikä johtaa
siihen, että käytännössä ansiotulovähennys,
jonka on tosin markkinoitu suuntautuvan pienituloisille, menee myös
verrattain korkealle tulotasolle ja heikentää siten
kuntien rahoituspohjaa ja toisaalta pakottaa kunnat karsimaan palveluja
ja väistämättä myös
ajan myötä korottamaan veroprosenttiaan, mikä johtaa
siihen, että verorasitusta siirretään
entistä enemmän jakoveron suuntaan, joka rasittaa
pienituloisia suhteessa enemmän kuin valtionvero.
Lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme tekemään
nämä muutosesitykset.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Oli mielenkiintoista kuulla ed. Uotilan
ja ed. Polven puheenvuoroa. Ne muistuttivat erittäin paljon
sitä puheenvuoroa, jonka pidin vuosi sitten tältä paikalta.
Silloin hallitus esitti verontilityslakiin melko suuria muutoksia
jakosuhteisiin: kuntien osuutta leikattiin, seurakuntien osuutta
leikattiin. Kristillisdemokraateilla oli vastalause. Puhuin sen
puolesta — ei minkäänlaista tukea, ei edes
myötätuntoa. Varoitin myöskin siitä,
mitkä se tulee merkitsemään Helsingin
kaupungille ja näille suurille kunnille. Totesin silloin
muistini mukaan, että suhteellisesti se tulee koskemaan erittäin
voimakkaasti sellaisia kuntia, joissa yhteisöveron osuus
kokonaisverotuloista on huomattava.
Nyt te haluatte muutosta siihen päätökseen, mitä te
puolustitte vuosi sitten. Se on hyvä asia, että poliitikot
muuttavat mieltään, mutta kyllähän
me kaikki tiedämme, että se johtuu yksinkertaisesti
siitä, että vasemmistoliitto on nyt oppositiossa
ja näkee nämä asiat kirkkaammin kuin
silloin, kun oli hallituksessa. Sama koskee myöskin kyllä vihreitä ja
kyllä se koskee myöskin kokoomusta. Keskusta taas
on vaihtanut leiriä, ja nyt menee keskustan mielestä kunnilla
niin hyvin, että mitään muutosta ei tarvitse
tehdä.
Kun viime keväänä tein kysymyksen
kyselytunnilla pääministerille, aikooko hallitus
kompensoida seurakuntia siitä menetyksestä, joka seuraa
tuloverolain muuttamisesta ja ansiotulovähennyksen korottamisesta,
silloinen pääministeri antoi aika epäselvän
vastauksen tähän tyyliin, että ei sisälly
hallitusohjelmaan, mutta katsotaan sitten, mihin valtiovarainministeri
Kalliomäki puuttui ja lehtihaastatteluissa hyvin selkeästi
sanoi, että ei kompensoida seurakuntia mutta kompensoidaan
kyllä kuntia.
Näin ollen tämä hallituksen esitys
tuli eräänlaisena mieluisana yllätyksenä,
kun kuitenkin osa aiotaan kompensoida. Hallituksen esityksessähän
kompensoidaan seurakuntia niiden 22 miljoonan menetyksestä siten,
että 5 miljoonaa kompensoidaan. Kompensoimatta jää 17
miljoonaa, ja tietenkin voi kysyä, onko tämä oikein.
Mielestäni kuntia ja seurakuntia tulee kohdella samalla lailla.
Molempia pitää kompensoida täysimääräisesti.
Nythän hallitus kompensoi kuntia valtionosuuksilla eikä yhteisöveron
jako-osuuksia muuttamalla, mutta kun seurakuntia ei voi oikeastaan
kompensoida muulla tavoin, on valittu sitten seurakuntien kohdalta
tämä verontilityslaki.
On kuitenkin käynyt ilmi, että kunnat jäävät vähän
huonompaan asemaan kompensoinnista huolimatta ja aukko on tuollainen
60 miljoonaa euroa. Kristillisdemokraatit katsovat, että tästä 60
miljoonasta 30 miljoonaa tulee kompensoida verontilityslakia muuttamalla
ja puuttuvat 30 miljoonaa annetaan suurempana valtionavustuksena
niille kunnille, joissa työttömyysluvut ovat kaikkein
suurimmat. Kun nyt kokoomus, vasemmistoliitto ja vihreät
esittävät tähän verontilityslakiin
muutosta, joka merkitsisi 50 miljoonaa lisää kunnille,
me esitämme 30 miljoonaa, mutta meillä on sitten
tämä toinen lisäys, joka merkitsee sitä,
että kunnat saisivat meidän vaihtoehtobudjettimme
mukaan 10 miljoonaa euroa enemmän kuin teidän
vastalauseessanne on.
Aivan kuten ed. Uotila totesi, välikysymyskeskustelussa
jotkut kansanedustajat ihmettelivät, miten on mahdollista,
että kuntien taloudellinen asema on näin huonontunut,
ja puhuivat voimakkaasti kuntien aseman parantamisesta, puhuivat
ja kirjoittivat myöskin kolumneja siitä, että nyt
olisi syytä korjata. Mielestäni tätä asiaa ei
tarvitse ollenkaan ihmetellä. On aivan selvä asia,
että jos jako-osuuksia muutetaan ja huononnetaan jollekulle,
niin seuraus on se, että tulot pienenevät. Tämä on
aivan selvä asia.
Edustajia, jotka nyt puheissaan ja kirjoituksissaan ovat vaatineet
muutosta, löytyy aika runsaasti hallituspuolueitten piiristä.
Olen tämän viikon aikana ja viime viikolla lukenut
maakuntalehdistä, miten esimerkiksi ruotsalaisen kansanpuolueen
kansanedustajat paheksuvat valtionosuuksien muuttamista silloin
vuosi sitten ja vaativat korjausta niihin. Jos he äänestävät
tätä vastalausetta vastaan, kyllä minä ihmettelen
suuresti. Yhtenä päivänä ollaan
vaatimassa muutosta ja moititaan sitä, että on
oltu mukana huonontamassa, ja jos sitten, kun halutaan korjata, äänestetään
vastaan, silloin uskottavuus on mennyt lopullisesti. Toivon, että joku
niistä kansanedustajista, jotka nyt ovat lehtikirjoituksissa
todenneet, miten pitää muuttaa, kuulisi, mitä minä nyt sanon,
ja toimisi myöskin sen mukaisesti kuin he ovat kirjoittaneet
ja puhuneet, ja jos toimivat toisin, kyllä pidän
huolta siitä, että äänestäjät
ja kansalaiset saavat sen tietää.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kokoomus lähtee vastalauseessaan
siitä liikkeelle, että koska budjetti on kuntien
osalta alijäämäinen noin reippaat 50
miljoonaa euroa, tekemällä se pieni muutos, että muutetaan
1 prosentilla kuntien osuutta suuremmaksi yhteisöverotulojen
jaossa, saataisiin tämä aukko paikattua.
Ed. Kallis on siinä mielessä oikeassa, että kuntien
tilanne on vähän huonompaan suuntaan menossa.
Se on tulevaisuudessa, seuraavien muutaman vuoden aikana, huonompi
kuin se on ollut parina edellisenä vuonna. Siksi on hyvä,
että pikkuhiljaa kunnat saisivat vähän
enemmän yhteisöverotuottoja itselleen. Pitää myös
muistaa, että tänä vuonna yhteisöveron
tuotto on noin 150 miljoonaa euroa pienempi kuin aiemmin arvioitiin
ja todennäköisesti sama suuntaus on myös
ensi vuonna, koska yrityksillä ei kovin hyvin mene.
Sen vuoksi kokoomus on lähtenyt siitä liikkeelle,
että pikkuhiljaa voitaisiin palata siihen noin 23 prosenttiin,
mikä aikoinaan oli kuntien osuus yhteisöveron
tuotosta, ja jos se aloitetaan ensi vuonna muuttamalla 1 prosentilla,
päästään liikkeelle. Sen vuoksi,
arvoisa herra puhemies, yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
tekemään muutosesityksen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämänkin
asian yhteydessä tarjoutuu tilaisuus keskustella kunnallistalouden todellisuudesta,
joka on edelleen suurissa vaikeuksissa, ilman että kuntapäättäjät
olisivat tähän ainakaan pelkästään
ja yksinomaan syylliset. Pitkään jatkunut valtionosuuksien
leikkaus — olkoon minkä nimisiä hallituksia
hyvänsä, millä kokoonpanolla tahansa — runsaan
kymmenen vuoden aikana on vienyt kuntatalouden kaikissa kunnissa — nyt
myös yllätys: Pääkaupunkiseudullakin — kovien
ja vaikeiden tosiasioiden eteen.
Sen vuoksi valtion tulee tuntea lainsäädäntötehtävissään
eri yhteyksissä vastuu kunnista, joille on uskottu ihmistä lähinnä olevien
palvelujen tuottaminen, olipa sitten kysymys sosiaali- ja terveystoimesta,
hoito- ja hoivatyöstä, lääkäripalveluista,
olipa kysymys koulun palveluista, tieverkosta, mistä tahansa.
Kunnille on voitava antaa tähän riittävä taloudellinen
panostus. Itse tiedän tämän kunnalliselämässä valtuuston
puheenjohtajana ollessani. Tuo tehtävä on hyvin
raskas, ja siitä ei paljon tyydytystä saa, kun
ei voi tehdä mitään hyviä ratkaisuja.
Tässä suhteessa tämä käsiteltävänä oleva
asia sisältää seurakuntien osalta pientä positiivista
liikettä. Yhdyn täysin niihin ajatuksiin, että kaikki oikeus
ja kohtuus on se, että seurakunnat saisivat takaisin täysimääräisesti — ja
tähän tulee mahdollisimman nopeasti pyrkiä — sen
menetyksen, mitä on tapahtunut. (Ed. Kallis: Vielä tällä viikolla!)
Ja minä toivon, että tässä hallitus
tekee ratkaisut mahdollisimman pian, koska ei ole mitään
järkeä siinä, että kompensoidaan
vain 23 prosenttia seurakuntien verotuottomenetyksistä. 22
miljoonasta eurosta 17 miljoonaa euroa jää kompensoimatta.
Tosiasia Suomen seurakunnissa on taloudellinen ahdinko myöskin.
Monet seurakunnat ovat vaikeuksissa edustaen paikallishallinnon
perusolemusta. Sielläkin, missä kuntaliitoksia
on tehty, on haluttu, että seurakunnat jäävät
sitten vaalimaan sitä liitetyn kunnan identiteettiä paikallisesti,
ja siellä ollaan vaikeuksissa pohtien, joudutaanko näitä lakkauttamaan.
Tämä alkaa olla kohta hyvin yleinen ilmiö maassa,
tällaiset paineet. Toivoisin, että niihin ei jouduttaisi,
vaan paikallinen identiteetti itsenäisten seurakuntien muodossa
voisi säilyä.
Uskon, että se ei ole taloudellisesti edes mikään
huonokaan ratkaisu. Kyllä helposti suuret seurakunnat osaavat
kasvattaa, kuten muutkin yhteisöt, sellaisen byrokratian,
että ne ne vasta kalliiksi tulevatkin. Siksi toivon, että päästäisiin hallituksen
ratkaisuissa siihen, että täysi kompensaatio annetaan
seurakunnille, kuten Kirkkohallitus on laskenut. Silloin jako-osuutta
tulisi korottaa Kirkkohallituksen esittämällä tavalla.
Näen, että seurakunnat ja kunnat tulee nähdä julkisoikeudellisina
yhteisöinä hallinnossa tasavertaisesti aina rinta
rinnan yhdessä jakamassa rasitusta, mutta yhdessä myös
kantamassa vastuuta. Tässä suhteessa toivon, kun
asiaan on nyt saatu pieni korjaus, että siinä voitaisiin
päästä mahdollisimman pian täyteen
korjaukseen.
Kuntatalouden osalta on myös kiinnitettävä jatkossa
huomiota siihen, että kunnat voivat vastata niistä tehtävistä,
jotka niille on annettu. Tulin junassa tänä aamuna
naapurikaupungin johtajan kanssa, ja hän sanoi, että tilanne
on se, että jos ennen oltiin naru tiukasti kireällä hirttosilmukassa,
niin nyt se naru on vähän löysemmällä,
mutta jalat eivät tahdo ottaa maahan kuitenkaan, tämä on
se todellisuus. Itse asiassa voin sanoa kotikaupunkini kohdalta
toissa illan inhottavan valtuuston jälkeen, jossa nämä rajut
tosiasiat olivat esillä — ja vielä eilisiltanakin
jatkuivat paikallisen lukion lakkauttamiskeskustelulla, jota lakkautusta
suuresti vastustan, syynä nimenomaan taloudelliset ongelmat — että tiedän,
missä mennään.
Eli kunnille on voitava antaa valtion toimesta ne voimavarat,
joita kunnat tarvitsevat. Kunnat ovat nostaneet omat veroprosenttinsa,
kiinteistömaksunsa ja muut maksunsa äärirajoilleen,
ja tämän ilmeisesti tuntevat vain ne kansanedustajat, jotka
itse ovat kunnallisessa vastuussa. Onneksi aika monet edustajat
ovat, ja kuntien puolta on yritettävä pitää.
Henkilökohtaisesti luotan ministeri Manniseen. Hän
varmasti pitkän kunnallisuran omaavana tuntee kuntien tuskan,
Kuntaliiton korkeaa vastuullista tehtävää hoitaneena
tietää samoin. Asetan häneen paljon odotuksia
tulevaisuuden suhteen. Se, että oppositio on tehnyt vastalauseita,
olkoon hyvänä kannustuksena, menkööt äänestykset,
kuinka menevät, hyvänä kannustuksena
hallitukselle tehdä kuntien ja seurakuntien kannalta parempia
ratkaisuja tulevaisuudessa.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Varmuudeksi tulin puhujakorokkeelle
sen takia, että paikaltaan puhuen tämä ei
ehkä sovi aikarajoihin.
Ed. Kallis oli aivan oikeassa puhuessaan siitä, että olisi
voitu jo esimerkiksi viime vuonna tehdä muutoksia kuntien
ja valtion välisiin yhteisöveron jako-osuuksiin
kuntien kannalta edullisempaan suuntaan, ja hän viittasi
vasemmistoliiton käyttäytymiseen. Minusta on koko
ajan pidettävä mielessä se kokonaisuus,
missä liikutaan kuntataloudessa.
Kuntien valtionosuudet ja verotulot muodostavat yhteensä keskimäärin
karkeasti ottaen noin 75 prosenttia kuntien tuloista. Jos katsotaan
kehitystä vuodesta 95 lukien, joka vuosi kuntien verotulot
ja valtionosuudet yhteen laskettuina ovat kasvaneet, joka vuosi.
Tänä vuonna tulee tapahtumaan alenema verrattuna
viime vuoden tasoon, mikä johtuu siitä, että viime
vuodelle kirjautui kuntasektorilla aikaisempien vuosien tilittämättä jääneitä verotuloja.
Mutta jos katsotaan trendiä, niin kyllä tänäkin
vuonna suunta on nouseva. Ensi vuosi on ensimmäinen vuosi,
jolloin tulojen yhteismäärä tulee laskemaan.
Se tietenkin tuo huolenaiheen.
Jos arvioidaan yhteisöveron jakoperusteiden muutoksia
eri yhteydessä, niihin löytyy tietyllä tavalla
selitystä. Otetaan muutamia esimerkkejä. Lähdetään
siitä, että valtiovarainministeriön kannan
mukaan — joka tietenkin käyttää hyvin
pitkälle budjettivaltaa, joka eduskunnalle sinänsä kuuluu,
mutta todellisuudessa valtiovarainministeriö sitä käyttää — koko
ajanhan on ollut lähtökohta se, että jos
muutetaan verorakennetta, niin se lisätulo, mikä syntyy
muutoksista, ohjautuu valtion kassaan ja kunnat jäävät
siitä paitsi.
Näin tapahtui silloin vuonna 98, kun muutettiin yhteisö-
ja pääomavero 28 prosenttiin 25:stä. Silloin
muutettiin jako-osuuksia nimenomaan sen takia, että kunnille
ei haluttu antaa veroprosentin noususta tulevaa lisätuloa.
Seuraava muutos vuonna 99, jossa seurakunnat olivat menettäjiä,
toteutui sen takia, että seurakuntien sosiaaliturvamaksua
alennettiin aikaisemmasta tasosta, mikä sinänsä oli
oikea toimenpide, mutta siinäkin etu leikattiin seurakunnilta.
Saman tyyppinen muutos tapahtui vuonna 2000, kun korotettiin yhteisö-
ja pääomavero 29 prosenttiin. Siinä samaten
leikattiin pois veroprosentin noususta aiheutuva tulonlisä kuntien
osalta. Sama linjahan on jatkunut koko ajan.
Nyt kun kuntatalous on ajautumassa selvästi kriisiin,
on syytä tarkastella uudelleen näitä jakoperusteita,
ja sen takia tämä 1 prosentin korotus on vasemmistoliiton
esityksenä, että saadaan budjettikirja näyttämään
tasapainossa olevalta valtion ja kuntien välisen tulonjaon
ja veronjaon osalta. Se on se keskeisin periaate.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Polvi sanoi, että viime
vuonna olisi voinut korjata, niin viime vuonnahan hallitus esitti melkoista
muutosta, huononnusta, kunnille ja kuntien osuuksiin. Jos se olisi
ollut hieman lievempi, ei niin äärettömän
kova, niin silloin tietenkin sillä olisi ollut merkitystä kuntien
asemalle.
Minulla on taskussani tiedot kuntien verotuloista vuodelta 2002,
ja tässä on nyt oman alueeni 16 kuntaa. 3 kunnassa
verotulojen kokonaismäärä osoittaa pientä pientä kasvua,
13 kunnassa huomattavaa alennusta, muun muassa Vaasan kaupunki lähes
15 prosenttia. Eli nämä tuoreimmat tilastot osoittavat
kyllä, että vähennystä tulee.
Ed. Oinonen sanoi, että hän tietää,
missä mennään; hän tietää,
missä mennään; hän tietää valtuuston
puheenjohtajana, missä mennään; hän tietää myöskin,
miten tämä asia korjataan. On tietenkin helppo
sanoa, aina heittää pallo, että on kuntien
syy tai hallituksen syy, mutta kyllähän se on
tämä eduskunta, joka tekee ne päätökset.
Kun ed. Oinonen tietää tämän
tukalan tilanteen ja tietää, missä mennään,
niin kyllä minä ihmettelen, jos ed. Oinonen ei
halua sitten korjata tuota tilannetta, kun se tapahtuu vain sillä,
että äänestää sen puolesta,
että kunnat saisivat yhteisöverosta hieman suuremman
osan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan tarkastella vähän
yhteisöveron vaikutuksia kuntiin sen takia, että etenkin
Espoo, jossa itse olen asunut pitkään ja siellä ollut
kunnalliselämässä, on suurissa vaikeuksissa
näiden nykytulkintojen vuoksi. Kunta saa osuutensa, niin
kuin hyvin tiedätte, ed. Kallis, yritysten ja yhteisöjen
maksamasta yhteisöverosta sen mukaan, kuinka moni yritys
sijaitsee kyseisessä kunnassa. Ehkä muistatte
tämän. Monessa eri kunnassa toimivan yrityksen
ollessa kyseessä yhteisövero-osuus määräytyy
työpaikkojen tai yhtä hyvin henkilötyövuosien
mukaan.
Kunnan yhteisöverotuotto lasketaan yhteen kiinteistöverotuoton
ja kunnallisverotuoton kanssa, jolloin saadaan kunnan kokonaisverotulot,
joista kuntien keskinäinen verotulontasaus tehdään.
Näin ollen suuri yhteisöveron tuotto hyödyttää myös
niitä kuntia, joissa sijaitsee vähän
yrityksiä. Kysymys tässä kohdin on se,
stimuloiko tämä, mitä edellä siteerasin,
sitä että kunnan kannattaa olla aktiivi elinkeinopolitiikan harrastaja
vaiko ei.
Yhteisöveron kasvun kannustinvaikutus kohdistuu kuitenkin
valtionosuuksien tasauksessa vain niihin kuntiin, jotka ovat tasauksessa
käytettävän 90 prosentin tasausrajan
yläpuolella. Sen sijaan tasausrajan alapuolella olevissa
kunnissa, joita on lähes 80 prosenttia kunnista, verotulon kasvu
myös yhteisöveron osalta vähentää koko määrältään
valtionosuuksien tasauslisää, eli elinkeinopoliittista
kannustinvaikutusta ei ole. Toisaalta myös näissä kunnissa
elinkeinopolitiikan luonnollisia kannustimia ovat tarve työpaikkojen
luomiseen ja asukasmäärän kasvattamiseen.
Entäpä sitten se, kun tässä on
myös mukana valtionosuus laskennallisena perusteena: miten se
nyt sitten voi olla negatiivinen? Meillä on, ed. Kallis,
useammalta vuodelta kokemuksia tästäkin, mitenkä kunta
maksaakin valtiolle eikä valtio kunnalle. Vuonna 2001 valtionosuus
oli sisäministeriön toimialalla negatiivinen kolmella kunnalla,
sosiaali- ja terveysministeriön alalla myös kolmella
kunnalla, opetusministeriön alalla yhteensä 35
kunnalla. Yhteenlaskettu valtionosuus, tämä on
ehkä tämän puheeni yksi ydin, siis nettona,
oli negatiivinen Espoolla ja Helsingillä vuonna 2001, vuonna
2002 Espoon ja Helsingin lisäksi Kauniaisilla, ja vuonna
2003 näitä kuntia olivat Espoo, Helsinki, Kaskinen,
Kauniainen ja Salo.
Arvion mukaan vuonna 2004 ja siitä eteenpäin
enää vain Espoolla valtionosuudet olisivat kokonaisuudessaan
negatiiviset. Tämä johtuu pääosin
siitä, että yhteisöveron tuotto on laskenut
ja kuntien osuutta yhteisöverosta on alennettu. Näillä perusteilla
minun on erittäin helppo olla vastalause 2:n takana, joka
täällä on ja ed. Jari Koskisen toimesta
esitetty. Hallitukselle viestinä sanoisin vaan sen, että mikäli
tähän vanhaan 23,2 prosenttiin ei päästä,
se stimulus, mikä Espoossa on hyvin voimakkaasti ollut
elinkeinoelämän suuntaan, saattaa saada aika lailla
tainnuttavan iskun.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! En missään nimessä halua
olla ilkeä enkä halua olla ilkeä keskustalle
ja ed. Oinoselle, en halua olla ilkeä ed. Akaan-Penttilälle.
Kaikella ystävyydellä totean kuitenkin, että kaikki
ne ongelmat, jotka luettelitte, juontavat juurensa niihin päätöksiin, mitä tässä salissa
on tehty, kun te olette myötävaikuttaneet siihen,
että yhteisöveron jakoperusteita on huononnettu
ja varsinkin euromääräisesti Helsinki
ja Espoo ovat kärsineet. Ihan oikein mainitsitte siinä luettelossa
myöskin Kaskisen kaupungin. Kaskinen menetti kyllä suhteellisesti enemmän
kuin Helsinki ja Espoo ja Äänekoski ilmeisesti
kaikkein eniten. Mutta hyvä on, me tiedämme, ihan
niin kuin ed. Oinonen sanoi, missä mennään,
ja tehdään sitten korjaukset siihen.
Yleiskeskustelu päättyy.