Täysistunnon pöytäkirja 92/2003 vp

PTK 92/2003 vp

92. KESKIVIIKKONA 12. MARRASKUUTA 2003 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

Vammaisten palveluista tiedottaminen

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa puhemies! Kuntoutussäätiön tekemä tutkimus vammaispalvelujen käytöstä osoittaa, että yli puolet vammaispalveluihin oikeutetuista henkilöistä ei edes tiedä, millaisiin palveluihin heillä olisi oikeus. Tutkimuksen mukaan onnekkaimmat saavat tiedon sairaalasta ja terveyskeskuksista, suuri osa ei saa tietoa mistään. Vammaispalvelulaki määrittelee vaikeavammaisen henkilön oikeuden lainmukaisiin palveluihin, ja vammaispalvelujen piirissä on tällä hetkellä noin 90 000 ihmistä.

Miten kansalaisten tiedonsaantia vammaisasioista parannetaan? Tämän haluaisin ministeriltä kuulla.

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Minä itse asiassa jo vastasinkin, eli yksi on tämä palveluohjausjärjestelmä kunnissa, ja myöskin kunnissahan on hyvin paljon kolmannen sektorin järjestöjä, jotka kyllä tiedottavat omille jäsenilleen hyvin tehokkaasti kunnan palveluista. Korostan tässä kolmannen sektorin roolia. Se on tehnyt hyvin arvokasta pitkäjänteistä työtä hyvin monissa vammaisryhmissä ja tekee edelleenkin, ja Raha-automaattiyhdistyshän tukee näitä toimintoja. Kyllä tässä monella sektorilla työskennellään.

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa puhemies! Kuitenkin hallintoa säätelevästä lainsäädännöstä ja hyvän hallinnon periaatteesta huolimatta tilanne on tutkitun tiedon perusteella erittäin huolestuttava. Palveluohjauksen puuttuminen estää kipeästi tarvittavien palvelujen kohdentumisen tarkoituksenmukaisella tavalla, arvoisat ministerit.

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre

Arvoisa puhemies! Näin on, se on täältä ministeriaitiostakin todettu, ja me teemme nyt kaiken, minkä voimme, sen asian edistämiseksi. Tähän on jo edellinen eduskunta, valiokunta silloin aikanaan, kiinnittänyt huomiota. Pitää ottaa kaikki tämän päivän tiedottamisväylät käyttöön Internetiä myöten. Mutta vammaispalveluasiamiehiäkin on kunnissa, ja heitä pitää kouluttaa ja saada ihmisiä myös tietoisiksi siitä, että sellaista palvelua on saatavilla.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.