Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Viime vuonna elokuussa jätti vammaisten
kulttuurityöryhmä ministeriöön
oman esityksensä nimenomaan heidän asemansa parantamiseksi, vammaiskulttuurin
ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseksi elikkä:
kulttuuria kaikille. Kuten me kaikki tiedämme, tämä on
erittäin tärkeä osa henkistä voimavaraa,
jolla nimenomaan vammaiset voivat elämäänsä saada
uusia eväitä.
Mihin toimenpiteisiin nimenomaan opetusministeriö on
ryhtynyt näissä asioissa?
Haluaisin samalla myös opetusministeriltä kysyä,
miten jatko-opiskelumahdollisuudet tullaan turvaamaan erityisopetuksen
piirissä olleille oppilaille.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Syksyllä 2002 valmistui todellakin
tuo tärkeä Kulttuuria kaikille -selvitys ja tämän
selvityksen seurauksena käynnistyi hankkeita, muun muassa
Vammaiset ja kulttuuri sekä neuvontapalvelu. Vammaiset
ja kulttuuri tähtää siihen, että kulttuuripalvelut
olisivat esteettä saavutettavissa. Neuvontapalvelu on kolmivuotinen hanke
neuvontatyön kehittämiseksi siten, että vammaiset
saisivat myös tietoa siitä, millä tavalla
ja missä kulttuuripalvelut ovat saatavilla.
Tämän lisäksi vammaisten kulttuuritoimintaan
on tulossa lisäystä ensi vuonna. Eräisiin avustuksiinhan
on tulossa lisärahoitusta yli 300 000 euroa, joka
on mahdollista painottaa myös vammaisten kulttuuritoimintaan
entistä painavammin.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Perusopetuslaissahan on kohdat, joissa
erityisopetus on mainittu, ja sen mukaisesti toimitaan, siellä on
hyvät lainsäädännölliset
pohjat olemassa.
Ammatillisen erityisopetuksen osalta on toimenpideohjelma koottu
opetusministeriössä, ja siinä on käynnistymässä lukuisa
joukko hankkeita, joilla koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisen
koulutuksen puolella tullaan vahvistamaan. Ammatillista erityisopetusta
ollaan laajentamassa. Sisäänottoja on lisättävä erityisesti
vaikeimmin vammaisten nuorten kohdalla.
Lukio-opintojen osalta tilanne on se, että meillä ei
erillistä lainsäädäntöä ole
ja lukiossa ollaan tämän normaaliopetuksen mukana
ja täällä on selvästikin ongelmia.
Nyt on tarkoituksena ja on selkeä tarve selvittää lukio-opetuksen
erityisopetuksen tarve, ja se tullaan tekemään.
Tähän lukiolaisten kokonaisuuteen täytyy
puuttua.
Yliopistojen osalta (Puhemies koputtaa) on velvollisuus järjestellä esimerkiksi
liikuntavammaisten osalta tilat niin, että niissä on
mahdollisuus liikkua, mutta ongelmana ovat vanhat yliopistorakennukset,
joissa esimerkiksi liikuntaesteisten tilanne on osittain hankala.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Olisin vielä halunnut tietää,
mihin toimenpiteisiin nimenomaan kulttuuripuoli on lähtenyt
sikäli, että nämä toimenpiteethän
ovat usein vaikutuksiltaan myös muiden toimialojen kohdalla, esimerkiksi
sosiaali- ja terveysministeriön kohdalla. Liikuntaesteiset
jnp. tarvitsevat erityisiä toimenpiteitä, jotta
kulttuurin saanti toteutuu. Mihin toimenpiteisiin tämän
tyyppisissä asioissa kulttuuripuolella on ryhdytty, jotka
sisältyvät tänne ohjelmaan?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Pitäisin eräänä tärkeänä tehtävänä,
johon tulen kiinnittämään huomiota, sitä, että selvitetään
mahdollisuudet siihen, että vammainen saisi tuoda avustajansa
mukaan niin kulttuuri- kuin liikuntatapahtumiin ilman erityistä korvausta.
Tämän lisäksi pitää muistaa,
että kulttuurin saatavuus tarkoittaa käytännössä sitä,
että tiloihin päästään
esimerkiksi pyörätuolilla ja tällaiset
esteet olisivat poistettavissa. Jos kauttaaltaan katsotaan kulttuuripalveluita
ja myös nuoriso- ja liikuntatointa, niin nuorisotoimi esimerkiksi
on toiminut hyvänä esimerkkinä tilojen
suhteen.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Vammaisten asumispalvelujen laatusuosituksessahan
otettiin myös kantaa rakennettuun ympäristöön,
että se olisi esteetön ja toimiva. Siinä myöskin
tuotiin esiin kaavoituksen ja rakentamisen ja jo sitä kautta
kuntien suunnittelun puolella vammaiset huomioon ottava näkökulma,
joten kyllä näissä asioissa myös kuntatasolla
voidaan tehdä, kun lähdetään
kaavoituksesta lähtien jo miettimään
esteettömyyttä ja rakentamista. Silloin myöskin
kulttuuripalvelut asumispalvelujen lisäksi tulevat huomioiduksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Usein koulutuspaikat sijaitsevat kaukana
opiskelijan kotiseudulta, ja opetus on maksutonta vain niille vaikeavammaisille
opiskelijoille, jotka opiskelevat niin sanotun järjestämisluvan
omaavissa oppilaitoksissa, jotka ovat pääasiassa äsken
mainittuja erityisammattikouluja. Jos nuori kuitenkin haluaa opiskella
omalla paikkakunnallaan, vanhemmat joutuvat maksamaan opiskelun,
kun ei ole erityisoppilaitoksia. Kysynkin:
Olisiko mahdollista, että vaikeavammaisella opiskelijalla
olisi niin sanottu reppuraha, joka seuraisi asianomaiseen oppilaitokseen,
joka on hänen kotipaikkakunnallaan tai lähellä sitä?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tämän yksityiskohdan
haluankin selvittää. Nythän meillä valtionosuusuudistuskeskustelua
käydään ja peruspalvelujen osalta myös
on kehittäminen käynnissä. Siinä yhteydessä täytyy
tarkastella myös näitä kysymyksiä,
jotta rahat pystyvät kulkemaan mukana näissä tapauksissa.