2) Hallituksen esitys laeiksi valtioneuvoston jäsenille
maksettavista palkkioista ja korvauksista sekä tuloverolain
70 §:n muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää uutta
lakia valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista ja
korvauksista, jolla korvataan nykyinen laki valtioneuvoston jäsenille
maksettavista palkkioista. Tämä on välttämätöntä siitä syystä,
että nykyisestä palkkausjärjestelmästä,
virkamiesten palkkausjärjestelmästä,
luovutaan ja ministerien palkkaus on järjestettävä jollakin
uudella tavalla. Hallituksen esityksen mukaisesti pääministerin palkkio
olisi sama kuin eduskunnan puhemiehen palkkio ja ministerin palkkio
olisi sama kuin eduskunnan varapuhemiehen palkkio. Lakiesityksessä on
esityksiä myöskin ministereitten muista etuuksista
ja korvauksista, ja esitys on myöskin tuloverolain muuttamisesta
tiettyjen verovapauksien osalta.
Arvoisa puhemies! On täysin selvää,
että lainsäätäjän harkinnassa
on se, kuinka tarkasti edustajanpalkkiosta säädetään
lailla. Näin perustuslakivaliokunta on todennut silloin,
kun edustajanpalkkiosta säädettiin. Näin
ollen perustuslain kannalta ei ole myöskään
ongelmia ministereitten palkkauksen säätämisestä esitetyllä tavalla. Haluan
myöskin korostaa sitä, että hallituksen esitys
päätyy lopputuloksena siihen, että ministereitten
palkkio on suuruusluokaltaan suurin piirtein nykyistä vastaava.
Puhemies! Haluan kuitenkin nostaa kaksi hieman ongelmallista
kysymystä tässä yhteydessä esille.
Nimittäin ensimmäinen niistä on tämä tapa,
jolla nyt ministereitten palkkio määrätään. Sen
määräävät ne henkilöt,
jotka on asetettu päättämään
kansanedustajien palkkioista, eli päätöksen
tekee eduskunnan kansliatoimikunta palkkiotoimikunnan ehdotuksen
mukaisesti. Tämä merkitsee sitä, että kun
palkkiotoimikunnan kolme jäsentä tekevät
ehdotuksen puhemiehen palkkiosta ja kansanedustajien palkkioista
tai tässä tapauksessa varapuhemiesten palkkioista, he
myöskin tietävät samalla tekevänsä päätöksen
valtioneuvoston jäsenten ja pääministerin palkkioista.
Kun otetaan huomioon se, että palkkiotoimikunta on asetettu
tekemään päätöstä kansanedustajien
palkkioista, tietysti on jossain määrin ongelmallista
se, että nyt oikeastaan aika tärkeäksi
osaksi heidän tehtäväänsä muodostuu se,
että he tosiasiassa tietävät tekevänsä myöskin päätöksen
valtioneuvoston jäsenten palkkioista.
Sitten kun palkkiotoimikunta suorittaa tätä harkintaa,
täytyy todeta, että tietysti silloin, kun se miettii,
mikä on puhemiehen palkkaus, käyttääkö palkkiotoimikunta
arvioinnissaan myöskin hyväkseen tietoa siitä,
että samalla määritellään
pääministerin palkkaus, ja käykö sitten
harkinnassa sillä tavalla, että esimerkiksi loppujen lopuksi
pääministerin tehtävät, vastuut,
työn merkitys, ovat enemmän suuntaa antavia palkkion
määritykselle kuin se, että palkkio määrätään eduskunnan
puhemiehelle.
Arvoisa puhemies! Tässä on tiettyjä periaatteellisia
ongelmia. Mutta toisaalta täytyy sanoa, että kun
ministerien palkkausjärjestelmä täytyy jollakin
muulla tavalla järjestää, niin kun asiaa
perustuslakivaliokunnassa mietittiin, todettiin, että on
aika vaikea löytää jotakin muuta järjestelmää, jotakin
muuta tapaa, jolla ministereiden palkkiot määrättäisiin,
ja näistä äsken esittämistäni dubioista
huolimatta tämä on varmasti ainakin tässä tilanteessa
paras tapa määrittää ministereitten palkkaus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun kansanedustajien palkkiot määritellään
samassa palkkiotoimikunnassa kuin varapuhemiesten ja puhemiehen
ja asia sitten edelleen siirtyy kansliatoimikuntaan, niin poliittinen
vastuu kuitenkin tässä prosessissa on kansanedustajilla.
Mielestäni kysymys valtioneuvoston jäsenten, pääministerin
palkan määräämisessä on
saman suuntainen ongelma, että itse varsinainen toimenpide
on delegoitu kolmen henkilön toteutettavaksi. Käytännössä arvio,
milloin ja kuinka paljon palkkioita tulee nostaa, on ulkoistettu
täysin niiden henkilöiden päätösvallan
ulkopuolelle, joita tämä päätös
sitten koskee. Tässä on ongelma, joka tulee vastaan,
kun kansanedustajat liikkuvat nyt ensi keväänä vaalikentillä.
Näin ollen tapa, että on kolme henkilöä,
jotka muodostavat tämän käsityksen, ehkä ei
ole kaikkein paras mahdollinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen taas sitä mieltä,
että tämmöistä asiaa ei voida
koskaan hoitaa niin, että niin sanotut vaalikentät
eivät heräisi. Se yhtälö on
mahdoton suomalaisessa yhteiskunnassa.
Pidän erinomaisen hyvänä yhtä asiaa
nyt tässä, itse asiassa kahta asiaa, joista ensimmäinen
asia on se, että toisin kuin tasavallan presidentin palkkioasia,
tämä asia on nyt käsittelyssä ja
sitten ensi keväänä tulee se uusi hallitus.
Tästä kiitokset hallitukselle, että asia
on näin hoidettu.
Toinen asia, mistä olen erinomaisen tyytyväinen,
on se, että perustuslakivaliokunta on ollut mietinnössään
yksimielinen ja katsoo vielä, että kaikki poliittiset
ryhmittymät, jotka siellä ovat edustettuina, ovat
olleet tämän takana, koska näin tämä asia
pitää hoitaa.
Minä toivon hartaasti kolmanneksi, että tästä tuli
nyt pysyväisluontoinen ratkaisu, että tähän nyt
ei esimerkiksi seuraavan eduskunnan tarvitse enää puuttua.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On varmasti mahdotonta löytää kaikkien kannalta
tyydyttävää ratkaisua valtioneuvoston jäsenten
palkan määrittämiseksi tai kansanedustajien
palkan määrittämiseksi. Mielestäni
ratkaisu, johon nyt ollaan päätymässä,
on paikallaan, kun valtioneuvoston jäsenten palkkauksesta päättäminen
annetaan tosiasiallisesti tälle eduskunnan asettamalle,
mutta sen ulkopuoliselle palkkiotoimikunnalle.
Kaiken kaikkiaan haluaisin sanoa, että se ratkaisu,
mikä on tehty, että kansanedustajat eivät enää itse
päätä omista palkoistaan, vaan siitä päättää tällainen
riippumaton toimielin, mielestäni se on erittäin
hyvä ratkaisu. Tosin tässä asiassa on
vähän niin, että teet niin tai näin,
teet aina väärin päin, eli aikaisemmin
tuli hyvin paljon kriittistä palautetta siitä,
että kansanedustajat on ainoa porukka, joka päättää itse
omista palkoistaan, ja nyt kun se on sitten siirretty tälle
riippumattomalle palkkiotoimikunnalle, niin nyt tulee sitten kritiikkiä siitä,
että kansanedustajat pelkurimaisesti ovat paenneet tällaisen
palkkiotoimikunnan selän taakse. Kuitenkin mielestäni
tämä nykyinen systeemi, jossa palkkiotoimikunta
asioista päättää ja päättää nykyisin
myös lopullisesti, on mielestäni hyvä.
On ihan oikein ja kansanedustajien kannalta myös oikein,
että he eivät itse joudu omista palkoistaan päättämään.
Aika ajoin näistä asioista esiintyy lehdissä, varsinkin
siellä yleisönosastoissa, hyvin virheellisiä käsityksiä,
ja toivoisin, että kun on kyse tällaisista koko
eduskuntaa koskevista faktoista, niin eduskunnan tiedotus voisi
olla nykyistä aktiivisempi näiden väärien
tietojen oikaisemisessa ja oikean tiedon kirjoittamisessa vastineena näihin
väärinkäsityksiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan silloin kun päätettiin
tämän kolmen viisaan poppoon asettamisesta, niin
tuli äänestettyä vastaan, koska minusta
kuitenkin kansanedustajat kantavat tästä vastuun.
Olisi se nimittäin aika merkillinen tilanne, jos sanottaisiin,
että meillä ei ole mitään tekemistä tässä hommassa,
koska me teemme budjetin ja sitten määrätty
summa sinne budjettiin vaan pannaan rahaa lisää.
Jos me emme myöntäisikään sitten
rahaa siihen, kun tämä kolmen viisaan ryhmä on
katsonut, että tämän verran kuuluu palkkarahoja
maksaa, en tiedä, mikä tilanne se olisi, mutta
tämmöinenkin voisi tulla eteen.
Kaikkein viisainta tämä järjestelmä olisi
tehdä sillä tavalla, jotta se olisi valtion virkaehtosopimuksiin
kytketty, niin kuin se aikaisemmin oli, jolloin ei ollut mitään
muminaa siitä, vaan kun käytiin työehtosopimusneuvottelut,
ja siellä määrätyt korotukset
tulivat, niin silloinhan tuli luonnostaan myös kansanedustajille
palkankorotus. Nyt on tämmöinen erillinen poppoo
siellä, joka määrää tämän
hommaan. Minä luulen sillä tavalla, jotta jos
siellä tapahtuisi, jotta se olisikin vähän
nuivahko korotuksille, niin uskon, jotta tämä,
onko se puhemiesneuvosto vai joku tämmöinen jengi
joka siellä päättää siitä,
vaihtaisi äkkiä kyllä porukan siellä,
jotta ei ole oikein mieleinen porukka tässä. Tämmöinen
mielikuva on ainakin syntynyt tässä. (Ed. Zyskowicz:
Näin teillä demareissa tehdään!)
Alun perin silloin kun tätä käsiteltiin,
niin tätä keskustelua käytiin aika laajasti,
ja sen takia minä aikanaan päädyin, jotta
ei mitään tämmöistä erillistä järjestelmää vaan
mennään sillä tavalla, että valtion
virkaehtosopimuksesta katsotaan määrätyt
Y-palkkaluokat, ja se seuraa kyllä palkkojen kehitystä ihan
luonnostaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed. Esa Lahtela,
että kun me hyväksymme määrärahat
täällä, niin silloin me hyväksymme
sen palkankorotuksen, olkoonkin, että se on joku kolmen
viisaan ihmisen työryhmä.
Minun mielestäni pitäisi mennä siihen,
että silloin kun tässä tasavallassa sovitaan
palkoista, silloin sovitaan myös tämän
talon palkoista ja että se seuraa kulloistakin palkkakehitystä.
Tämän varmaan kansalaiset hyväksyvät
ja ymmärtävät, mutta ei tällaisia,
millä tyylillä nyt tehdään ja
korotellaan paljon isommilla korotuksilla kuin muutoin kansalaiset
saavat.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että jokin
ratkaisu tehdään nyt ajoissa, elikkä periaatteessa
tämä on minusta hyvä asia. Tehtiin niin
taikka näin, niin ei tämä kansaa miellytä,
se on aivan varma.
Ainoastaan tämä ketjuuntuminen minua huolestuttaa
taikka mietityttää, että kun nyt hallitus
ja eduskunta ketjuuntuvat, niin onko seuraava vaihe, että löytyy
joitakin korkeita virkamiehiä, jotka sitten ovat tässä ketjussa.
Ed. Liisa Jaakonsaari merkitään
läsnä olevaksi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Kansalaisilla on pääsääntöisesti
se käsitys, että eduskunta käsittelisi
ihan yksityiskohtaisesti palkkojaan, mikä ei pidä paikkaansa.
Oma arvioni ja kantani on, että tämä eduskunnan
ulkopuolinen palkkiotoimikunta on oikea menettely hoitamaan edustajien
osalta asiaa.
Olen myös itse hyvin tyytyväinen siihen, että perustuslakivaliokunta
on ollut asiaa käsitellessään yksimielinen,
ja siltä osin tämä esitys on perusteltu.
Arvoisa puhemies! Mainittakoon myös, että eri
maiden välillä edustajien ja puhemiesten palkat
vaihtelevat varsin paljon. Niiden tietojen mukaan, joita itselläni
on käytettävissä esimerkinomaisesti,
haluan todeta, että Japanissa esimerkiksi edustajan palkka
on 11 000 euroa kuukaudessa, johon lisäksi tulee
7 000 euron kulukorvaus nettona sekä lisäksi
10 000 euroa kuukaudessa asuntoon, joka on noin 150—200
neliön luokkaa, plus kolme avustajaa. Valtion piikkiin itse
voi vielä seitsemän avustajaa kiinnittää.
Mutta se tarkoittaa, että edustajantoimi on siellä erilainen
kuin Euroopassa. Euroopassahan lähinnä Italia
on maa, jossa kuljetaan haarukan yläosaa. Suomen osalta
on todettava, että nämä ratkaisut palkkiotoimikunnan
osalta näyttävät olevan varsin kohdallaan.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitokset hallitukselle, että tämä valtioneuvoston
jäsenille maksettavien palkkioiden ratkaisu on tullut eduskunnalle,
palkkiotoimikunnalle. Kansalaisten keskuudessa kuitenkin tunnetaan edelleen ärtymystä,
kun tuolla kiertää, kansanedustajien ja ministerien
palkankorotuksista. Ilmeisesti tieto siitä, että palkkiotoimikunta
nämä päätökset tekee,
ei sitten mene perille. Tässä asiassa pitäisi
myös pyytää medialta ehkä asiallista tietoa.
Varmasti se, että kansanedustajien palkka nostetaan eri
aikaan kuin tupo ratkaistaan, aiheuttaa myös sen.
Minullakin on sitä tietoa, kuten ed. Olinilla, että monissa
maissa kansanedustajien palkka on niin korkea, että siihen
eivät pääse vaikuttamaan minkäänlaiset
painostusryhmät, sen kansanedustajan työhön.
Näinhän se tietysti voidaan ajatella. Se, että onhan
täällä monia ihmisiä, jotka
ovat tulleet korkeammalta palkalta tähän kutsumustyöhön,
sekin täytyy muistaa. Ja todellakin, jos ajatellaan sitä nettovaikutusta,
mikä kansanedustajan työstä tulee, niin
kannattaisi kysyä, kuinka paljon lehtiyhtiöt tienaavat
tuossa vaalien alla.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! On selvää, ettei sen paremmin
kansanedustajien kuin ministereidenkään tule saada
päättää omista palkkioistaan,
mutta toisaalta on myös ongelmallista, että jokin
ulkopuolinen ryhmä, joka ei ole vastuussa suoraan etenkään äänestäjille, pääsee
tämän päätöksen tekemään.
Pahoin pelkään, että palkkiotoimikunnan
jäsenet ovat erkaantuneet kansalaisten arjesta. Mielestäni
se näkyy jo siinä, että minullekin maksetaan
kohtuuttoman suurta palkkiota tästä sinänsä tärkeästä työstä,
jota me kaikki kansanedustajat täällä teemme.
(Ed. Olin: Populismia!) — Ed. Olinille voisin kertoa, että ratkaisuna
tähän ongelmaan omalta osaltani — saan
siis noin 7 500 euroa laskettuna kaikki valtiopäivätoimintaan liittyvät
tulot — olen palkannut omilla rahoillani puolipäiväisen
avustajan, jotta voin jakaa tätä kohtuutonta rahaa,
joka minulle veronmaksajilta annetaan.
Tässä ratkaisuehdotuksia on muutamia. Tosiaan
yksi on sitoa kansanedustajien ja ministereiden palkkiot jonkin
toisen alan yleiseen palkkakehitykseen. Toinen vaihtoehto, jota
itse olen miettinyt, olisi se, että tasavallan presidentti päättäisi
näistä palkkioista. Siinä olisi se etu,
että presidentti on suoraan vastuussa äänestäjilleen
ja siten tähän tulisi tällainen demokraattinen
kontrolli, joka tästä nykyisestä palkkiotoimikuntajärjestelmästä puuttuu.
Ed. Mari Kiviniemi merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ei ole ihme, että julkisuudessa
on väärää tietoa siitä,
kuka viime kädessä päättää,
kun siitä on väärää tietoa
tässä salissakin. Täällä parikin
edustajaa on todennut, että kun eduskunta hyväksyy
budjetin, niin tosiasiassa kansanedustajat siis edelleen itse muka
päättävät palkoistaan. Asiahan
ei ole näin. Kun palkkiotoimikunta on sen päättänyt
lain mukaisessa prosessissa, niin siitä tulee niin sanottu
lakisääteinen meno, ja tämä lakisääteinen
meno on sisällytettävä budjettiin, kuten
muutkin lakisääteiset menot. Jos kansanedustajat
haluavat siitä toisin päättää,
heidän pitäisi muuttaa ensin se laki, joka tänä päivänä säätää,
että palkkiotoimikunta asiasta päättää.
Toinen keskustelussa esille noussut kysymys oli tämä ketjutus.
Täällä kysyttiin, ovatko seuraavaksi
ylimmät virkamiehet tässä samassa ketjussa.
Täällä joku esitti, että sidottaisiin
virkamiehiin. Heureka, uusi ajatusko? Ei ollenkaan. Aikaisemminhan
kansanedustajien palkat oli ja ministerien palkkojen kautta nimenomaan
sidottu ylimpiin virkamiehiin, mikä johti siihen, että tosiasiassa
ministerit ja kansanedustajat muodostivat eräänlaisen
tulpan, eli ylimpien virkamiesten palkat eivät nousseet
sitä vauhtia kuin ehkä muuten olisivat nousseet,
koska pelättiin, että kun sen seurauksena myös
kansanedustajien ja ministerien palkat nousevat, niin tämä tällainen
palkkaratkaisu herättäisi hyvin laajaa tyytymättömyyttä kansalaisten
keskuudessa. Jos esimerkiksi kansanedustajien palkat nyt sidottaisiin
eduskunnan ylimpien virkamiesten palkkoihin, mikä sinänsä varmaan
kansanedustajille sopisi, niin luulenpa, että eduskunnan
ylimmät virkamiehet eivät olisi tällaisesta
kytkennästä lainkaan tyytyväisiä.
Ed. Alatalolle lopuksi: Ei se nyt ole niin, että palkat
kun ovat riittävän suuret, niin painostusryhmät
eivät pysty kansanedustajiin vaikuttamaan. Jos esimerkiksi
Italiassa on Euroopassa suurimmat palkat, niin kaikella kunnioituksella italialaisia
kansanedustajia kohtaan en millään pysty pitämään
tätä osoituksena siitä, että siellä mitkään
painostusryhmät eivät pysty parlamenttiin vaikuttamaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt jo tullut
muutamalla suulla korjattua nämä virheelliset
tiedot, mitkä liittyvät tähän meidän
oman palkkamme määräytymiseen.
Ed. Tynkkyselle, hyvälle ystävälleni,
haluaisin kertoa sen, että kun tänne tulee hyvin
erilaisista siviilihommista, niin vuonna 87, kun tulin tähän
tehtävään valituksi, minun bruttopalkkani laski
7 000 markkaa kuukaudessa. Olin yliopiston parhaiten palkattu
professori. Myöskin sain palkkaa enemmän kun rehtori
johtuen siitä, että minun tehtäväni
olivat vaativimmat, mitä silloin Oulun yliopistossa oli.
Elikkä toisin sanoen siihen tyydyin, että näin
kävi. On hyvä, että ed. Tynkkysellä on
nyt niin runsaasti varallisuutta, että hän voi
olla maecenas elikkä mesenaatti ja tarkoituksenmukaisesti
hoitaa asian. Sehän merkitsee, että hänellä on
poliittista valtaa silloin, johonka liittyy taloudellista valtaa
käyttää käytettävissä olevia
tuloja erilaisiin tehtäviin.
Lisäksi ketjutuksesta: Niin kuin täällä ed.
Zyskowicz jo totesi, meillähän oli ketjutusjärjestelmä hyvin
vahvana olemassa. Elikkä se potentiaalisesti on aina olemassa,
jos se tarkoituksenmukaiseksi nähdään.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vanha sanonta on, että työmies
on palkkansa ansainnut, ja minä kyllä arvostaisin,
että me kansanedustajat myöskin arvostaisimme
niin paljon omaa työtämme, että osaamme
suhtautua oikealla tavalla siihen palkkaan, jonka me täällä saamme.
Minusta on vähän kohtuutonta kuunnella niitä puheenvuoroja,
joita täällä nyt on ollut siitä,
että palkka on liian suuri tai menettelytavat ovat vääriä tai
ongelmallisia, kun niitä palkkoja määritellään.
Tämä on ollut pitkä pitkä prosessi, jota
tässä on läpikäyty, ja nykyinen
menettelytapa on se, joka nyt tuntuu tässä vaiheessa
kaikkein mielekkäimmältä ja järkevimmältä.
Täällä ed. Alatalo viittasi siihen,
että lehtiyhtiöt muun muassa hetken kuluttua ansaitsevat aika
paljon meidän ansioistamme. Olipahan se häkellyttävää eduskuntavaalien
jälkeen neljä vuotta sitten, kun käytiin
lävitse se, kuinka paljon vaalikampanjaan kansanedustajiksi
valitut olivat käyttäneet, mikä oli 70 000
euroa keskimäärin. On se uskomatonta, että meillä on
sellainen ammattikunta, joka käyttää neljän
vuoden määräaikaisesta työsuhteesta
keskimäärin yhden vuoden ansiot siihen, että tämä määräaikainen
työsuhde jatkuu. Tästä ei paljon keskustella, ja
tämä tietysti kuvaa jo tietyllä tavalla
sitä meidän tilannettamme.
Myöskin, kun tässä henkilökohtaisia
tilityksiä ruvetaan läpikäymään — ed.
Tynkkynen sen aloitti ja tavallaan kertoi tästä omasta
roolistansa ja ylisuuresta palkastaan — minulla on vähän sama
tilanne henkilökohtaisesti kuin tässä ed. Pulliainen
edellä kertoi. Kun minä tulin kansanedustajaksi
vuonna 1995, minun bruttopalkkani meni tasan puoleen siitä,
mitä se oli aikaisemmin. Eli meillä on hyvin erilaisissa
tilanteissa olevia ihmisiä, jotka tulevat tähän
taloon töihin kansanedustajiksi, ja tässä suhteessa
on vähän väärin nyt lähteä kauheasti
jeesustelemaan siitä, ovatko ansiot liian suuria vai liian
pieniä.
Tilanne kansainvälisesti on hyvin vaihteleva. Eri maissa on erilaiset
palkat ja myöskin avustajajärjestelmät.
Täällä viitattiin Japaniin.
Yhdysvalloissa on senaattorilla 25 avustajaa, meillä yksi.
Eli tilanteet vaihtelevat. Olkaamme nyt tyytyväisiä siihen,
mikä meidän tilanteemme on, ja arvostettakoon
tätä palkkaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan tästä.
On mielenkiintoinen tämä ed. Zyskowiczin perustelu
siitä, jotta aikanaan ylimpien virkamiesten takia tehtiinkin
tämä kansanedustajien palkankorotusjärjestelmä,
mikä on tehty, koska silloinhan perusteltiin niinpäin, muistan
hyvin, täällä salissa väitettiin,
jotta kansanedustajien palkat ovat jääneet jälkeen
ja siksi pitää tehdä semmoinen raju korotus,
niin kuin tehtiin aikanaan yhdellä kertaa. Mutta se voi
olla näin.
Itse näkisin kyllä, jotta miksi tästä ei
tehdä vähän urakkatyötä ja
panna vaikka aloitteiden mukaan vähän niin kuin
riksaa tästä hommasta ja se palkka olisi vähän
pienempi, ja puheiden mukaan, niin täällä salissa
olisi nimittäin enemmän porukkaa, kun olisi myös
puheet kirjattu ylös. (Ed. Dromberg: Oma lehmä ojassa!)
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä näkee
sen, miten erilaisista taustoista me olemme tänne tulleet.
Mutta tämä ketjuuntuminen minusta on siinä mielessä semmoinen
todellinen vaara, että niin kuin itse asiassa jo keskustelun
yhteydessä on tullut tämä ketjuuntumisilmiö,
että palkat tuppaavat ketjuuntumaan, aina verrataan johonkin. Täällä ollaan
hyvin eriarvoisessa asemassa riippuen ammatista. En minä nyt
surkuttelisi professoreita kyllä heidän ansioistaan.
Ehkä me matalapalkkaiset olemme kiitollisempia sittenkin
tässä asiassa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
käytetty paljon hyviä puheenvuoroja, ja varmasti
jokainen on oikeassa omasta näkövinkkelistään
katsoen, mutta haluan kuitenkin sanoa sen, koska olemme täällä edustamassa
Suomen kansaa, mitä vierasryhmästäni eräs
tänään sanoi, yrittäjä,
joka on nyt eläkkeellä. Hän totesi, että ei
hän kyllä tällä palkalla lähtisi
tänne haukuttavaksi. Tämä oli hänen
kantansa meidän palkkaukseemme.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Huomaan tästäkin keskustelusta
sen, mikä oli sinänsä arvattavissa, että kyseessä on herkkä ja arka aihe, joka
näköjään
sohaisee arkoihin paikkoihin. Oman puheenvuoroni jälkeen
huudettiin "populismia!", ja luulisin, että jos ed. Olin tuntisi
minut, hän ehkä olisi käyttänyt
jotain toista sanaa. Pidän tätä vähän
ongelmallisena. Myös sanan "jeesustelu" käyttö tässä yhteydessä ei ehkä edistä mitenkään
asiallista keskustelua tästä asiasta. Toivoisin,
että voisimme keskustella ihan asiapohjalta tästä.
Edustajat Kiljunen ja Pulliainen kiinnittivät huomiota
niihin tapauksiin, joissa kansanedustajan tulotaso laskee hänen
siirtyessään eduskuntaan. Tästä ongelmastahan
me emme sinänsä pääse koskaan
eroon. Aina tulee olemaan sellaisia ihmisiä, joiden tulotaso
laskee, vaikka kansanedustajan palkka olisi kuinka korkea tahansa, kun
he siirtyvät eduskuntaan. Eli sinänsä tämä periaatteellinen
ongelma ei häviä nykyisellä tulotasolla,
eikä se häviä, vaikka sitä korotettaisiin merkittävästi.
Itse peräänkuulutan tässä kohtuutta.
Sitähän tässä haetaan, mikä on
kohtuullinen palkkiotaso. Siitä on selvästi erilaisia
näkemyksiä täällä salissa,
ja toin esiin oman näkemykseni ja huomaan, että arvoisilla
edustajakollegoilla on omastani poikkeavia näkemyksiä,
joita tietysti arvostan ja kunnioitan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että poliitikkojen
palkkaus on erittäin vaikea asia, koskee ministereitä ja
myöskin kansanedustajia. Kyllähän meillä 10,
15, 20 vuotta sitten oli semmoinen tilanne, että tosiaan
ministereitten palkka oli tulppa korkeimpien virkamiesten palkkojen
korotuksille. Sitten otettiin käyttöön
kaksi ylintä palkkaluokkaa, mutta ministereitä ei
voitu siirtää sinne, kun ei haluttu korottaa heidän
palkkojaan, jolloin myöskään ylimpien
virkamiesten palkkoja ei voitu nostaa. Voi sanoa, että käytiin
vuosia ja vuosia keskustelua siitä, millä tavalla
palkkaus järjestetään niin, että korkeimmat
virkamiehet voisivat saada korkeamman palkan kuin mitä ministerille
maksetaan. No, kaiken kaikkiaan täytyy todeta, että nyt ministereitten
palkkaus ratkaistaan.
Mitä kansanedustajien palkkoihin vielä tulee, niin
olen sitä mieltä henkilökohtaisesti,
että kaikkein paras järjestelmä voisi
olla, että jokainen ehdokas ilmoittaa rekisteriin, paljonko
hän haluaa saada palkkaa. Se kerrotaan äänestäjille,
ja äänestäjä päättää,
onko ehdokas sen arvoinen, että hänelle se palkka
maksetaan. Jos joku sanoo, että se on 15 000 ja
hänet valitaan, niin hän saa sen, jos joku sanoo,
että se on 500, esimerkiksi ed. Tynkkynen, niin hän
saa sen 500 kuukaudessa, ja se on sitten äänestäjien
vapaaehtoinen päätös.
Mutta ihan vielä täytyy sanoa palkkiotoimikunnasta,
että varsinkin kun varapuhemiesten palkkoja määritellään
ja kun samassa kategoriassa ovat ministerit, niin kyllä pitää muistaa
se, että palkkiotoimikunnan ensisijainen tehtävä on
määritellä puhemiehen ja varapuhemiesten
palkkaukset ja siitä sitten vaan seuraa muitten palkkaus,
että ministereitten tehtäviä ei saa käyttää ensisijaisena
mittatikkuna. Sitten täytyy myöskin sanoa, että kun
järjestelmää kehitetään,
niin tietysti voitaisiin miettiä sitä, pitäisikö palkkiotoimikunnalla
olla jonkinlainen lakisidonnainen ohjaus siihen päätöksentekoon.
Mutta täytyy sanoa, että niitten kriteerien määritteleminen
ei ollut kovin helppoa, ja se työ täytyy tehdä hyvin huolellisesti,
jos semmoista halutaan tehdä.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkyselle voi todeta, että kun
kuka tahansa kansanedustaja tässä talossa alkaa
selittää, että hänen palkkansa
on liian iso, siinä on silloin populistisia piirteitä,
jotka eivät yleensä teidän puheisiinne
kyllä liity, sen verran edustajaa tunnen.
Mitä muutoin tulee, arvoisa puhemies, tässä asiassahan
meidän pitäisi keskustella valtioneuvoston jäsenten
ja pääministerin palkoista. Oma arvioni on se,
jota kyllä ihmettelen, että tässä keskustelussa
ei ole kertaakaan tuotu esiin sitä, että palkan
pitää olla aina suhteessa tehtyyn työhön
ja sen määrään. Pääministeri,
puhemies, valtioneuvoston jäsenet, arvoisa puhemies, tekevät kyllä ympärivuorokautista
työtä, ja siltä osin arvioituna tämä on
vähintään se, jota heidän työnsä arvostus
myöskin palkkoina edellyttää.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin, haukkumalla kansanedustajien
tai ministerien palkkoja on erittäin hyvä pärjätä tuolla
Vammalan torilla tai Viljakkalan maalaismarkkinoilla. Se on erittäin
hyvä populistinen aihe, mutta niin kuin ed. Olin sanoi,
täytyy katsoa se työn määrä,
mitä esimerkiksi valtioneuvoston jäsenillä tänä päivänä on
ja miten laaja alue pitää hallita.
Viimeisten tutkimusten mukaan nuorisosta 4 prosenttia on
enää kiinnostunut lähtemään
yhteiskunnalliseen toimintaan, ja Tanskassakin se on 20 prosenttia.
En väitä, että rahasta lähdetään pelkästään
yhteiskunnalliseen toimintaan, mutta kyllä silläkin
on oma merkityksensä, millainen virkamieskunta meillä esimerkiksi
on ministeriöissä, kun liike-elämä pystyy
kuitenkin tarjoamaan paljon paljon suuremmat palkat ja etuudet ja
vie lahjakkaimmat suurin piirtein käsistä. Vaaditaan
aika paljon nuorelle ihmiselle lähteä sieltä sitten
tällaiseen julkishallinnolliseen tehtävään pelkän
kutsumuksen varassa, kun hän liike-elämässä voi
saada optioita ja kaikkea muuta. Tässä ollaan
kovan kilpailutilanteen edessä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Sasi tunnetaan lämpimänä kilpailuttamisen
ja markkinatalouden ystävänä, mutta kuitenkin
haluan olla kriittinen tähän hänen pilke silmäkulmassa
esittämäänsä ajatukseen, että kansanedustajaehdokkaat
ilmoittaisivat ehdokkaaksi asettuessaan hinnan, millä suostuvat
tehtävän hoitamaan, ja sitten palkka määräytyisi
tämän myyntihinnan, jos näin voi sanoa,
mukaan. En usko, että sillä tavoin paras mahdollinen
kansanedustajaporukka saataisiin — en tiedä, saadaanko
nykyiselläkään vaalijärjestelmällä,
mutta se on paljon laajempi kysymys. Sen sijaan olisi tietysti hirveän
mielenkiintoista tämmöisenä pilottihankkeena
nähdä kerran tällainen tilanne, jossa jokainen
kansanedustaja joutuisi ilmoittamaan äänestäjilleen,
millä hinnalla olisi valmis tähän tehtävään
ryhtymään, (Ed. K. Kiljunen: Rikkaimmat sanoisivat,
että nolla!) mutta niin kuin sanottu, en pidä sitä tosissaan
esitettynä enkä toteuttamiskelpoisena ajatuksena.
Varsinainen aiheeni tässä viimeisimmässä puheenvuorossani
tässä keskustelussa oli todeta, että tämäkin
keskustelu mielestäni osoittaa, siis ihan hyvässä ja
pahassa, että on hyvä, että kansanedustajat
eivät itse päätä palkoistaan.
Mielestäni se ratkaisu, jonka teimme, että on
tällainen ulkopuolinen riippumaton palkkiotoimikunta, on hyvä ratkaisu,
ja se toimikunta päättää. Olen
havainnut viime aikoina, että he päättävät
ilmeisesti aika lailla niiden linjausten mukaisesti, mitä yleisessä tulokehityksessä
kansakunnassa
on tapahtunut, työmarkkinaratkaisujen valossa näitä asioita
tarkastelevat. Kuulostaa hyvältä ja kohtuulliselta
tavalta tarkastella näitä asioita, ja järjestelmä nykyisellään
on mielestäni parempi kuin entiset.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuli Brunein sulttaani mieleen, kun ed. Sasi
toisti aikaisemman ehdotuksensa, hänhän on tuonut tämän
loistavan oivalluksensa aikaisemminkin keskusteluun. Nokia-miljonääreinä nykyisin
tunnistetaan näitä samoja Brunein sulttaaneita,
joille on aivan samantekevää, jos he olisivat
kansanedustajia, saavatko he mitään liksaa tästä hommasta
tai ei. Elikkä he olisivat tässä suhteessa erittäin
kilpailukykyisiä varmasti. Mutta olisi hyvin mielenkiintoista
nähdä, minkälaista politiikkaa he edustaisivat,
millä tavalla he edustaisivat Suomen kansaa pienoiskoossa
jnp., mutta aina ed. Sasi onnistuu provosoimaan tämän
keskustelun jatkumaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy kyllä todeta,
että ed. Sasin puheenvuoro oli kyllä varmasti
semmoinen populistinen. Täytyy muistaa se, että valtiolla
ja muulla julkisella sektorillahan on menossa palkkarakenneuudistukset,
joissa tehostetaan ja korostetaan. Kyllä minä väitän,
että niissä neuvotteluissa keskustellaan jo tästäkin
päätöksestä, että täytyy muistaa
sekin puoli. Se olisi mielenkiintoinen ... Tietysti tuo ed. Sasin
esitys sopisi minulle hyvin. Kun on ainoa kansanedustaja vaalipiirissä,
niin voisi pistää rohkeammin.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen ensinnäkin aivan samaa
mieltä kuin ed. Zyskowicz, että järjestelmä,
jossa muut päättävät kansanedustajien
palkkioista ja on palkkiotoimikunta, on erinomainen. Kohtuullisen
kauan yrittäjänä ja työllistäjänä olleena
en muista tuosta 28 vuodesta, että kukaan työntekijä olisi
tullut sanomaan, että saan liikaa palkkaa ja en ota tällaista
palkkaa. Me haluamme tähän taloon päteviä,
osaavia, taitavia kansanedustajia, se on Suomen kansan edun mukaista,
ja nämä palkat, mitä tässä talossa
saadaan, eivät ne ole niin mittavia, että niistä enää voisi
jättää osaa nostamatta, ja jos rinnastetaan
esimerkiksi virkamieskuntaan, moniin tahoihin, niin kyllä kansanedustajan
palkka ei ole suuri.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Ainahan kansa on sitä mieltä,
että kansanedustajat eivät ole palkkaansa ansainneet,
jos vaan muistamme. Kun olen istunut 23 vuotta täällä,
joka kerta on ollut sama asia. Siinä mielessä pidän
erittäin tärkeänä, että palkkiotoimikunta perustettiin,
jolloin se on neutraali elin, joka pystyy arvioimaan tämän
työn laadun. Tämän 23 vuoden aikana myöskin
kansanedustajan työ on muuttunut valtavasti. Kansainvälisyys
on lisääntynyt, on tullut sähköpostit,
on tullut mobiililaitteet ja kaikki, ja se vaatii huomattavasti
enemmän kyllä työtä kansanedustajalta.
Olemme käytössä yötä päivää,
elikkä sekin on otettava huomioon. Tietysti ne kansanedustajat,
jotka katsovat, että saavat liikaa palkkaa, voivat kysyä,
mikä heidän työpanoksensa sitten tähän
työhön on. Uskon, että täällä on
hyvin erilaisia työpanoksia myöskin tässä joukossa.
Kun olen ollut myöskin ministerinä, niin en yhtään
kadehdi sitä palkkaa, mitä ministerit saavat,
koska siellä ollaan koko ajan menossa Suomenmaassa, ollaan
eduskunnassa, ollaan kansainvälisissä tehtävissä.
Kyllä se on niin vaativa tehtävä tänä päivänä,
kun ajatellaan sitä, että samalla joka ikinen
meistä edustaa Suomea ulkomaillakin ja mitä paremmin
työt hoidetaan, sitä paremmin myöskin
Suomen identiteetti ja asiat saadaan vietyä eteenpäin
tuolla kansainvälisillä kentillä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Sasin argumentaatio ei niinkään
ollut populistinen vaan erinomaisen looginen. Ed. Zyskowicz jo totesi,
että hän edustaa täällä eduskunnassa
niitä henkilöitä, jotka puhuvat markkinahenkisyydestä ja
kilpailuttamisesta, mutta erityisesti hän edustaa täällä luonnollisesti
pääomapiirejä ja varakkaita tahoja. On
aivan selvää, että nimenomaan näillä tahoilla
on varaa ilmoittaa eduskuntavaalikampanjan yhteydessä,
että he ovat valmiit tulemaan tähän työhön
nollapalkalla. Jos sillä pohjalla tänne valittaisiin
tämä edustajajoukko, se varmasti edustaisi vahvasti
sitä näkemystä, jota ed. Sasi yksilönä tässä talossa
on edustanut, ja siinä suhteessa tämä oli äärimmäisen
looginen ja johdonmukainen argumentaatio, minkä ed. Sasi
tässä toi esille.
Ymmärrän myöskin tämän
huumorin, mikä tässä tietysti oli taustalla.
Hän varmasti halusi tietysti korostaa sitä, että loppujen
lopuksi tilanne on kyllä juuri niin, kuin ed. Zyskowicz
sanoi: on erinomaista, että me emme itse päätä omasta palkastamme.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Sasin luovuus
ja estottomuus esittää näitä asioita
on aivan häkellyttävää. Se on
ihan hyvä, että tämmöistä keskustelua
käydään. Syntyy vähän
vipinää tähänkin saliin.
En tiedä, kuinka ministerien tai kansanedustajien työtä voitaisiin
mitata. Varmasti kellokortti ei ole oikea menetelmä. Varmasti
jokainen tekee tärkeää työtä omalla
panoksellaan, kukin tavallaan. Eihän tähän
työhön ole tiettyä koulutusta taikka
tiettyä tapaa, miten tehdään oikein.
Ihan niin kuin ed. Paajanen täällä jo
aikaisemmin totesi ja kun olen itsekin jutellut näitten
luottamusmiesten kanssa, niin kyllä kannanotto on usein, että ei
kukaan ole ottamatta vastaan palkankorotusta, jos sen saa, ja kansanedustajien
niin kuin ministerienkin palkkaus on varmasti aina kysymys, joka,
niin kuin ed. Dromberg täällä puhui, puhuttaa.
Kuitenkin katson, että suhteessa suomalaiseen tapaan toimia
ja elää tässä kulttuurissa palkkiotoimikunnan
määräämä palkka niin
valtioneuvoston jäsenille kuin kansanedustajille on oikean
suuntainen. En usko, että suomalaiseen kulttuuriin sopisi
se, että täällä tehtäisiin
pelkästä hyvästä tahdosta tätä työtä,
kun on totuttu, että niin miehet kuin naiset tasavertaisena
tekevät työtä ja työstä on
saatava palkka.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy onnitella ed. Kiljusta, että hänellä oli
hyvää huumoria koskien omaa ehdotustani, kun hän liitti
tämän asian vielä pääomapiireihinkin
(Ed. Kimmo Kiljunen: Ei se ollut huumoria vaan vakavaa!). Täytyy
sanoa se, että en usko, että kun kansa menee uurnille
valitsemaa edustajaa, että hinnan perusteella ensisijaisesti
se edustaja valitaan. En usko, että se, joka ilmoittaa
halvimman palkan, tulee valituksi. Täytyy ottaa ihan normaalista
työelämästä esimerkki. En minä ainakaan
ota sitä, joka ilmoittaa halvimmalla tulevansa, vaan katson,
mikä on se työntekijän laatu, mikä palkka
kannattaa maksaa siitä työstä, minkä henkilö kykenee
tekemään. Siinä suhteessa uskon, että kansalaiset
olisivat vain realistisia ja semmoiset henkilöt, jotka
ovat kohtuullisilla tavoitteilla, tulisivat varmasti valituiksi,
vaikka palkka vaihtelisikin aika paljon.
Mitä tulee sitten näihin rikkaisiin elämäntapaintiaaneihin,
kuten siellä SDP:ssä tavataan sanoa, jotka eivät
tarvitse mitään palkkaa, koska heillä on
optio-omaisuutta ja muuta, niin luulen, että siinäkään
tapauksessa ei valinta tapahdu sillä perusteella, että sanoo,
että ei tarvitse palkkaa, koska sitä varallisuutta
on niin paljon. Se ilmoitus saattaisi sitä paitsi kääntyä jopa
kielteiseksi. Liian suuri varallisuus: siinä tapauksessa
helposti saatettaisiin katsoa, että henkilö ei
enää edusta sellaista valitsijajoukkoa, joka hänet
sitten kenties haluaisi valita, vaan valitsijajoukko olisi aivan
liian suppea.
Täytyy sanoa, että luovuutta aina pitää olla,
ja uskon, että ehdotukseni ei aivan nopeasti tule toteutettavaksi,
mutta siinä suhteessa täytyy sanoa, että aina
pitää miettiä sitä, olisiko
parempia tapoja kuin nykyinen. Mutta tärkeintä on
se, että kansanedustajat eivät itse päätä palkoistaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Silloin kun tehtiin tämä niin
sanottu tasokorotus kansanedustajien palkkioissa, niin siinä vaiheessa
perusteltiin myös sitä, että saataisiin
tänne sellaisia kansanedustajia, jotka olisivat valmiit
tulemaan hyvinpalkatuista töistä eduskuntaan ja
paremmalle palkkiolle tänne. No, nyt meillä on
se eduskunta ollut. Jos tätä nyt vertaisi edellisen
eduskunnan ja sitä edellisen eduskunnan työhön,
sitä laatua, niin tuskin siinä nyt isoa eroa on.
Kansalaisten näkökulmasta en usko, että he
ovat meidän palkkioistamme sitten huolestuneita, jos työ,
mitä me teemme, tyydyttäisi heitä. Tämä on
eräs näkökulma.
Ja edelleen alkukeskusteluun viitaten pitäisin tärkeänä,
että kansanedustajilla on mahdollisuus kuitenkin vaikuttaa
siihen, mitkä ovat ne kriteerit, mihin täällä myös
kansanedustaja Sasi viittasi, joilla tätä meidän
palkkiotamme säädellään ja kehitetään
tai miten sitä sitten milloinkin kohdellaan. Tässä mielessä tämä ulkoistaminen ei
ole mielestäni tällä tavalla ollut onnistunut.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta, jos edustaja saa mielestään
liikaa palkkaa, tulee kysymys tietysti, onko työmoraali
hänellä oikeassa suhteessa.
Yleiskeskustelu päättyy.