8) Laki valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 17 §:n
muuttamisesta
Mikko Alatalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ensi elokuussa tv-vastaanottimista tulee
lumisadetta, ellei digiboksia tai digi-tv:tä ole. Koko
digisovitinasiassa tulee kova kiire. Katastrofi uhkaa. Kyse on kansalaisten
tiedonvälityksen romahtamisesta, ellei pian herätä ja
tehdä nopeita toimenpiteitä. Viime viikolla Hyvä ikä -seniorimessuilla
tehtiin vajaan tuhannen hengen tutkimus vanhuksista: 70 prosentilla
ei ole digiboksia vielä lainkaan, eivätkä kaikki
ymmärrä kaikki koko digisovittimen tarvetta, vaan
kokevat tilanteen epäoikeudenmukaiseksi, kun vanha tv pimenee.
Kaapelitalouksista koko väestön osalta 63 prosenttia
on ilman digi-tv:tä, antenniverkostakin 35 prosentilla
puuttuvat laitteet.
Ensi elokuuhun mennessä pitäisi myydä 2
miljoonaa digiboksia vielä, jos aiotaan päästä siihen,
että keskimäärin 1,8 vastaanotinta on
joka perheessä. Boksittomia talouksia on noin miljoona.
Ainakin se miljoona pitää myydä. Mikään kaupparyhmittymä ei
uskalla tilata satojatuhansia laitteita kerrallaan. Kiire tulee.
Kaupoista on kohta mentävä koteihin myymään
ja asentamaan sovittimia. Antenniurakoitsijat on saatava mukaan
asentamaan laitteita, koska useimmat ihmiset eivät niistä ymmärrä mitään.
Liikenneministeriön kummijärjestelmät
eivät siihen riitä. Kenellä on tietous
digibokseista? Monia neuvontaongelmia ei voida ratkaista puhelimen
päästä. On paikallisia näkyvyysongelmia,
kun korkea koivikko on kasvanut mummon mökin pihalle. Vain paikallinen
digiasentaja voi auttaa, hän, joka tuntee paikalliset maasto-
ja näkyvyysongelmat ja mistä lähettimistä digisignaali
tulee ja mihin antennit suunnataan.
Antenniverkoissa on myös ongelmia: on maasto-, sää-
ja vuodenaikaeroja näkyvyydessä. Mikäli
alilähetinverkkoa ei pian paranneta, tulee ongelmia. Jos
nyt katkaistaisiin analogilähetykset, 20 prosenttia talouksista
saisi silti lumisadetta töllöstään,
vaikka olisikin digiboksi. Nyt pitäisi hälytyskellojen
soida. Digita Oy, joka vastaa verkosta, onkin patistellut tv-yhtiöitä tilaamaan lisää
alilähettimiä.
Ohjelmistoniput eivät näy kokonaisuudessaan. Ykkösnipussahan
tulee Yle 1 ja 2, Teema ja FST, kakkosnipussa Kolmonen, Nelonen,
Sub-tv, MTV3+, Nelonen Plus, ja kolmosnipussa on sitten
urheilukanava, Voice ja nämä maksukanavat. Kaikki
nämä ohjelmaniput eivät näy
kaikilla alueilla, vaikka digiboksi olisikin, sen verran on katvealueita
digiverkossa.
Ihmisiltä on myös kyllä tullut sitten
valituksia Yleisradiolle näkyvyysongelmista sen takia,
että he eivät osaa asentaa digisovitinta ja antennia. Toisin
sanoen digiverkko saattaakin toimia, mutta asiantuntemus puuttuu.
Onneksi myös pääministeri Vanhanen ja
valtioneuvosto ovat tulevaisuusstrategiassaan väläyttäneet
mahdollisuutta, että nimenomaan digisovittimen asennus
tulisi kotitalousvähennyksen piiriin.
Arvoisa puhemies! Viitaten tähän kansalliseen
hätätilanteeseen digiboksien levinneisyydestä jätin
eduskunnalle kesäkuussa jo lakialoitteen, jossa ehdotetaan
kotitalouteen hankittavan ensimmäisen digiboksin korvaamista
verotuksessa. Ehdottamassani mallissa ensimmäiseen digiboksiin
kuluvat rahat korvattaisiin jälkikäteen 150 euroon
asti kuittia vastaan. Edellytyksenä olisi voimassa oleva
televisiolupamaksu. Lakialoitteen hyväksyminen sopisi erinomaisesti osaksi
myös köyhyyspakettia. Lain läpimeno on tietenkin
toinen asia, mutta haluan kiinnittää todella vakavasti
huomiota kansalaisten tiedonsaannin oikeuteen. Digitalisointi sinänsä on
merkittävä ja suuri päätös,
eikä sitä kannata kyseenalaistaa. Tietoyhteiskunnan
kärkimaana Suomen on tietenkin oltava mukana digitalisoinnissa, mutta
nimenomaan, kuinka se toteutuu ja miten me pysymme aikataulussa,
se on se ongelma.
Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan keskeisiä arvoja
ovat olleet universaalit palvelut ja erilaiset tulonsiirrot. Näillä on
haluttu vaalia suomalaista kansankotia, me-henkeä, kaveria
ei jätetä -mentaliteettia. Puolueet oikealta vasemmalle haluavat
rakentaa tietoyhteiskunta-Suomea samoille arvoille. Kaikista huolehtiminen
tarkoittaa jälkiteollisessakin yhteiskunnassa sitä,
että heikompiosaisesta kansalaisesta pidetään
huolta ja tarjotaan myös tällaisia tietopalveluja.
Monessa kohdin markkinat ovat huolehtineet, että niin
sanottu kaikkien tietoyhteiskunta -periaate toteutuu ilman valtion
merkittävää ohjausta. Esimerkiksi kännykkäpuheluiden
hinnat ovat Suomessa kilpailun johdosta Euroopan huokeimpia. Ehkä juuri
tämän seurauksena suomalaiset puhuvat Pohjoismaista
eniten matkapuheluita. Nokia ja muut kännykkävalmistajat
ovat hienosti huolehtineet, että tarjolla on myös
erilaisia kännykkämalleja. Hyvästä tietokoneesta
kaikkine lisukkeineen ei tarvitse tänä päivänä pulittaa enää sellaisia
summia kuin aikaisemmin jne. Koko tietoyhteiskunnassa on myös
omat vapaamatkustajansa, piratismin levittäjät,
mutta tähänkin haasteeseen me olemme vastanneet
ja jossain määrin heitä täytyy
myös sietää tietynlaisina pioneereina.
Mutta palataan digisovittimiin. Parissa vuodessa niiden hinnat
ovat tulleet roimasti alas, kun kysyntä on kasvanut ja
tuotteiden kirjo lisääntynyt. On hullua maksaa
yli 100 euroa tavallisesta digiboksista, kun halvemmallakin saadaan.
Mutta miten käy ensi vuonna? Nousevatko boksien hinnat,
kun elokuu lähestyy? Nousevatko boksien asennusfirmojen
palkkiot, kun digipäivä lähestyy? Tv:n
digitalisointi on tullut ihmisille tietenkin pyytämättä,
vaikkakaan ei täytenä yllätyksenä,
ja siirtymäaika on kohtalaisen pitkä. Ihmiset
ovat pakotettuja laitteen hankkimaan viimeistään
ensi vuonna. Tämä on ollut tiedossa, mutta nyt
näyttää siltä, että kiire
tulee. Me päättäjät olemme myös
velvollisia kantamaan kortemme kekoon, luomaan porkkanoita,
kun analogiset lähetykset loppuvat. Meidän on
pidettävä huolta siitä, että tietoyhteiskunta
kuuluu kaikille suomalaisille tältäkin osin.
Valtiollisen Yleisradion osuutta digitelevisiotoimintaan ei
voi sivuuttaa, koska kyseessä on julkisen palvelun laitos,
jonka tehtävä on Suomessa todella merkittävä.
Sillä on laissa määritellyt tehtävät
tiedottaa, sivistää ja viihdyttää.
Se kertoo uutiset, sään ja urheilun ja paljon
muuta, ja se on myös merkittävä kulttuurilaitos.
Ulkomaisen massaviihteen kelkkaan ei pidä lähteä liiaksi,
vaikka teknisesti ajan henkeä seurattaisiinkin, eikä katsojalukujakaan
pitäisi tuijottaa liikaa. Ylen tulee näyttää esimerkkiä ja
suorastaan luoda painetta kaupallisille kanaville, että voi olla
myös laajaa tiedonvälitystä. Kotimaisen
musiikin puolestapuhujana olen siviiliammattinikin puolesta tätä kritiikkiä käynyt
Yleisradion hallintoneuvostossa, että siellä olisi
mahdollisimman laaja kulttuuritarjonta.
Arvoisa puhemies! Yleisradion palvelut kuuluvat jokaiselle kansalaiselle
siinä, missä koulutus- ja terveyspalvelutkin.
On sanottu, etteivät televisio ja kännykkä ole
tarpeellisia, mutta minun mielestä ne kuuluvat kyllä tähän
kansalaisyhteiskunnan määritelmään.
Valtion tulee pitää huolta, että ne,
joilla ei ole suuria varoja, eivät syrjäydy tietoyhteiskunnasta
ja yleensäkin tiedosta.
Myönnän, ettei oma lakialoitteeni huomioi tarpeeksi
sellaisia ihmisiä, jotka ovat verotuksen ulkopuolella.
Siksi kannatan kyllä, että sosiaali- ja terveysministeriö antaisi
ohjeistuksen sosiaalitoimistoille, jotta digiboksia saadaan myös
toimeentulotukiasiakkaiden kotitalouksiin eikä vain poikkeustapauksille,
niin kuin on esitetty. Tästä voitaisiin huolehtia
joko rahalla tai ilmaisten digiboksien jakamisella. Muistaakseni
Berliinin kaupungissa sosiaalitoimisto osallistui aika voimakkaasti
tähän heikompiosaisten auttamiseen. Silti en mainostaisi
tätä tässä vaiheessa liikaa,
jottei osa niistä ihmisistä, jotka on siinä rajalla,
niin että heillä olisi varaa hankkiakin tämä digiboksi,
sitten luota liikaa tässä sossun tukeen.
Arvoisa puhemies! On pidettävä huolta myös digiboksiin
liittyvistä asennusongelmista todellakin. Erityisesti vanhukset
tarvitsevat apua ja neuvoja asennukseen. Monella mummolla ei mökissään
ole edes naapurinpoikaa, joka voisi tässä auttaa.
Omakotitaloliiton kanssa on pyydetty ministeriöstä kylätalkkareita
avuksi. Ehkä tv-luvantarkastajiakin voitaisiin hyödyntää asennustyössä.
Toivottavasti apu menee perille. Eilen tullut uutinen tosiaan oli
tämä kotitalousvähennysasia, ja siitä minun
piti valtiovarainministeriltäkin kysyä, onko hänellä tiedossa,
että nämä asennuskustannukset voitaisiin
asettaa sen piiriin.
Monin paikoin Suomea todellakin olisi hälytyskellojen
aika soida. Voi näyttää siltä,
että tuskin tällä aikataululla kovin
moni katsoo meidän omia euroviisujamme omasta digivastaanottimestaan.
Todellakin toivon, että tästä syntyy
vilkasta keskustelua huolimatta näin myöhäisestä ajankohdasta,
kun tätä asiaa käsittelemme, ja vakavaa
harkintaa ja että hälytyskellot soivat, miten
saamme ensi elokuuhun mennessä digitalisoinnin onnistumaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Lakialoite on sinänsä ihan
oikeaan asiaan kohdistuva mutta ehkä noin populistinen,
jos sanoo suomeksi. Onko tässä nyt jonkin näköinen
keskustan köyhyyspaketti sitten tälle sektorille?
Me olemme käsitelleet aika monta köyhyyspakettia, joissa
olisi hyvinkin tämmöiset korvattu moneen kertaan,
jos ne olisivat menneet läpi, mutta hallitus on ne äänestänyt
nurin — että siinä mielessä.
Erityisesti on mielenkiintoinen kohta tässä esityksessä,
että kotitalouteen hankitun ensimmäisen digisovittimen
hankinnasta aiheutuneet kulut palautetaan verotuksessa täysimääräisesti 150
euroon saakka ostokuittia vastaan. Olisi mielenkiintoista nähdä se
verottaja, joka tänä päivänä hyväksyy
tämmöisen kuvion, että miljoona ostokuittia
lähtee liikkeelle ja tapahtuisi niitten ikään
kuin kontrolloiminen. On se minusta aika populistista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voidaan ensiksi tietysti kysyä,
onko tämä asia nyt jollakin tavalla valmistelematon,
ajateltiinko yhtään näitä asioita
silloin, kun liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka
Heinonen väen väkisin runnoi läpi tämän
digisovittimien käyttöönoton ja analogisista
lähetyksistä luopumisen aikataulun. Voin kertoa,
että nämä keskustelut käytiin varsin
perusteellisesti. Suurin piirtein täsmälleen ennakoitiin
se tilanne, mikä on Suomessa tällä hetkellä näissä asioissa.
Käytiin hyvin tarkoin läpi muun muassa Englannin
malli, jossa yhteiskunta tuli ostamaan näitä digisovittimia,
ja mietittiin paljon, kuinka tuolla, niin kuin sanottiin, sossun
luukulla näihin asioihin pitäisi suhtautua, kun
se tilanne on oleva ensi vuonna kesällä sellainen
kuin ed. Alatalo äsken kuvasi.
Tässä on eräs sellainen ratkaisumalli,
että vaikka lakialoite on hyvin perusteltu sinänsä,
on kuvattu asiantuntevasti muksit ja muut, tämmöisen
aika olisi ehkä sitten ensi keväänä,
jolloinka hallituskin joutuu ottamaan näihin asioihin kantaa,
koska tästähän tulee ryysis. Siitähän
ei päästä yhtään mihinkään.
Erikoisesti sairaaloitten, laitosten, joihin ihmiset ovat loppuelämäkseen joutuneet
jnp., kohdalla tämä on todella iso juttu.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mikko Alatalon tekemä aloite
digisovittimien saamiseksi jokaiseen talouteen on mielestäni
erittäin hyvä ja erittäin ajankohtainen. Kysymyksessähän
ei tietenkään ole mikään vaaleja
varten tehty aloite, vaan kysymys on siitä, että tämän
televisioverkon digitalisoinnin määräaika,
ensi elokuun loppu, on käsillä, olkoon sitten
vaaleja tai ei. Näillä kahdella asialla ei ole
mitään tekemistä toistensa kanssa. Se
on vain realismia kaikissa Suomen talouksissa ensi kesän jälkeen.
Arvoisa herra puhemies! Meillä on tähän
asiaan liittyvä tilanne tällä hetkellä,
voi sanoa, täysin levällään.
50 prosentissa talouksia homma toimii: digisovittimet ovat jo paikallaan,
ja digitalisoitu kuva näkyy, kanavia näkyy vaikka
kuinka paljon, se on hyvä asia. Mutta se toinen puoli, varmaan
suuri osa siitä toisesta 50 prosentista, on sellaisia talouksia,
joihin on erittäin vaikea saada näkyvää kuvaa.
Oma kotini on siinä hyvä esimerkki, että meillä on
ollut ylivoimaisen vaikea saada hyvälaatuista kuvaa. Kolmas
televisioantenni on nyt vaihdettu, tehokkain mahdollinen, mitä markkinoilta
löytyy. Sen jälkeen siihen on laitettu vahvistin.
Kahden eri liikkeen mittarimiehet ovat käyneet mittaamassa,
ja sitä on yritetty säätää ja
virittää. Nyt on päästy sille
tasolle, että melkein kaikkina aikoina hyvä kuva
näkyy, mutta ei kaikkina. Vielä pitää turvautua
perinteiseen piiska-antenniin elikkä tähän
analogiseen kuvaan, mikä näkyy edelleen ensi elokuun loppuun.
Ed. Kauppila epäili äsken omassa puheenvuorossaan,
että kysymyksessä olisi jonkin asteinen köyhyyspaketti.
Näinhän ei suinkaan ole, eikä kysymyksessä ole
mikään populistinen esitys vaan vakava asia, ja
tässä ei kaupunkilaisia tai maalla asuvia ihmisiä aseteta
millään lailla vastakkain eikä heitä vertailla.
Tämä ongelma on ympäri Suomea. Samankin
kadun varrella tai saman kylän eri taloissa tilanne on
aivan erilainen: saattaa joissakin näkyä hyvin,
mutta toisissa, missä on lähetin hiemankin epäedullisessa
asennossa, ei näy mitään. Itärajan
kunnan taloudet ovat erittäin huonossa tilanteessa, kun
siellä taas itärajan takaa tulevat omat säännöt
plus muu radiohäirintä aiheuttavat ihan ylivoimaisia
vaikeuksia.
Tätä taustaa vasten tarkastellen tämä lakialoite
on erittäin hyvä. Sitten jos nykyisissä neuvontajärjestelmissä soittaa
vaikka tänne Yleisradion digipalveluihin ja pyytää sieltä apua,
niin voi olla varma, että jo nyt se on vaikeaa, ja sitten
jos on tilannut sieltä neuvontaa tai mittausta, niin on
melkein parempi paikalliseen radio- tai tv-liikkeeseen soittaa tai
johonkin sähköasennusliikkeeseen, jossa on riittävän
hyvin koulutettu henkilöstö. Totta kai ne henkilöt
tulevat sieltä, mutta sen laskun kun kirjoittavat, niin
se ei ole yhden digisovittimen hinta. Siihen palveluun ei 500 euron
pienellä eläkkeellä elävällä eläkemummolla ole
kyllä mitään mahdollisuuksia, elikkä tästä voi sanoa
suoraan, arvoisa puhemies, että ensi elokuun jälkeen
kyseisellä henkilöllä ei sitten televisiolähetyksiä tule.
Tämä on realismia meillä Suomessa ja
on totta 1. päivänä syyskuuta ensi vuonna.
Käytännössä tähän
asiaan liittyvät valtavat ongelmat. Liikenneministeri Huovinen
ansiokkaasti puolusti tässä salissa sitä,
että tämä on hyvä järjestelmä.
Se varmaan sitä on, mutta se ei poista sitä ongelmaa,
joka meillä käytännössä on.
Olkoon teoria miten hyvä tahansa, niin se vaan on käytännössä niin,
että se ei toimi. Pään pensaaseenpano
ei tässä asiassa auta yhtään
mitään.
Otetaan esimerkiksi vaikka nämä laajakaistayhteydet
yrityksiin eri puolilla Suomea. Kyllä kaupungeissa ne toimivat
erittäin hyvin, mutta on taajamien ulkopuolella alueita,
joilla yrityksen laajenemisen ja uuden työllistämisen
mahdollisuudet hukkuvat aina tähän laajakaistayhteyteen,
siihen että tietokoneisiin ei saada adsl-yhteyttä,
ei sitten millään. Olin sellaisessa asiassa yhden
ilomantsilaisen yrityksen kanssa viime viikolla keskusteluissa ja
olen yrittänyt ajaa sen yrityksen osalta asiaa eteenpäin,
niin että Sonera tai Elisa, nämä kilpailevat
yritykset tällä markkinalla, hoitaisivat asian.
Vielä tänäkään päivänä se
ei ole hoitunut, ja yrityksen laajentuminen on siitä nyt
kiinni. Ei ole mitään järkeä lähteä laajentamaan,
kun mikään ei pelaa ja sen yrityksen toimenkuvaan
kuuluva laajakaistaverkko on edelleen rakentamatta sinne. Syynä ei
voi olla se, että nämä markkinaehtoiset
langattomat yhteydet ovat jonkin kilpailulainsäädännön
takia tai markkinaoikeuden kautta jumissa.
Tässä digisovitinasiassa on käymässä samalla tavalla,
ja sitten kun lähestyy se aika eli elokuun viimeinen päivä ensi
vuonna, niin se tarkoittaa sitä, että näiden
digisovittimien hinnathan hyppäävät pilviin.
Kun nämä kuumat kesät ovat tulleet ikään
kuin euroaikana muotiin, esimerkiksi ilmanjäähdyttimien
kanssa kävi juuri samalla tavalla, kun kysyntä alkoi
nousta valtaviin mittasuhteisiin. Se jäähdytin,
joka maksoi ennen 500 euroa, maksaakin yllättäen
1 500 euroa. Kun kysyntä on kova, niin on hintakin
kova. Se on markkinatalouden laki. Tässä pyörityksessä tavallinen
ihminen joutuu aivan ylivoimaisen vaikeaan asemaan.
Tälle asialle pitää eduskunnan tehdä jotakin. Se
on meidän edessämme, tosin ei tämän
eduskunnan edessä mutta seuraavan istuvan eduskunnan edessä joka
tapauksessa. Olisi viisainta, arvoisa herra puhemies, toimia tässä asiassa
nyt eikä sitten voivotella ensi vuoden syyskuun 1. päivänä,
miten tässä näin pääsi
käymään, koska niinhän siinä joka
tapauksessa käy. Ongelma meillä on, ja siihen
voidaan puuttua nyt. Ed. Alatalon erinomainen lakialoite tässä asiassa
siihen puuttuu jo riittävän hyvissä ajoin
ilman minkäänlaista populismia.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Hoskosen erästä painotusta
hänen äskeisessä hyvässä puheenvuorossaan
kommentoida, kun hän sanoi, että vaikka teoria
olisi kuinka hyvä tahansa, niin se ei toimi käytännössä.
Ilmeisesti hän ei tarkoittanut tätä vaan
juuri silloin se toimii käytännössä.
Mutta itse ed. Alatalon aloitteeseen. Tämä aloite
on hyvin ajankohtainen, ja esityksen perustelutkin ovat varmasti
aivan paikallaan. Nyt on vaan kysyttävä, onko
tällainen verovähennyslinja pitkän päälle
se, jolla pitää edetä. Tositilanne on
myöskin tämä ed. Alatalon ja muidenkin
kuvaama, että monet vanhukset esimerkiksi ovat vailla television
katselu-, jopa radion kuuntelumahdollisuuksia näiden lupakäytäntöjen
takia. Kysymys on tältä osin myöskin
se, mikä on inhimillinen vanhuus ja mitä kaikkea
siihen kuuluu. Itse edustan sellaista käsitystä,
että ehkä jollakin tavalla sosiaaliset perusteet
voisivat olla se, jolla yhteiskunta tulee vastaan tällaisen
laitteen hankinnan osalta.
Arvoisa puhemies! Tämä aloite myös
liittyy erääseen toiseen asiaan, ja se on tv-lupamaksu. Arvioni
on, että pitkän päälle se voi
käydä kestämättömäksi,
koska sekin on pakollinen ja veronluonteinen. Eduskunnan laitoksena
saattaisikin olla paikallaan pitkän päälle
harkita, että tämä, esimerkiksi tv-lupamaksu,
hoidettaisiin budjettirahoitteisesti. Näen vain sen tulevaisuuden,
mikä on markkinoilla maksukanavien ja muiden osalta. Ylen
mahdollisuudet olisivat paremmat, että tämä tavoitettavuus
turvattaisiin tietyllä tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, tämä on ajankohtainen aloite sinällään,
koska ei ole hirveän pitkää aikaa, vajaa
vuosi on aikaa tähän, kun tällainen digitalisointi
toteutuu. Tämän aiheuttajahan on itse asiassa
eduskunta. Hallitus ja eduskunta on tehnyt päätöksen
tämmöisestä aikataulusta ja järjestelmästä,
ja ihmiset pakotetaan tähän lähtemään. Sen
takia ed. Alatalo on tässä kyllä oikeassa,
että tämä pitää jotenkin
hoitaa.
Aina kysytään, mitä tämä maksaa,
ja kyllä jää miettimään
sillä tavalla, että kaikkein paras tapa on hoitaa,
niin kuin ed. Alatalo esittää: jos meillä on
rahaa laittaa reilusti tähän, niin tehdään
näin. Mutta toinen kysymys on sillä tavalla, kun
tässä kuitenkin on hyvätuloisiakin ihmisiä Suomessa olemassa,
pystyvätkö he tämmöisen 50—150
euron sijoituksen tekemään ja mihin vedetään
sitten raja, jos kaikille ei korvata. Minusta kuitenkin se pitää turvata,
jotta kaikille tämä on mahdollinen. Minusta rikkaat
pystyvät tämän ostamaan mutta köyhemmät
eivät pysty. Johonkin semmoisen rajan vetämisen
pitää olla mahdollinen, että sitten katsotaan
semmoinen perheen tuloraja. Jos lähdetään
nuukailemaan sitä, jotta ei kaikille voi tehdä eikä ole
varoja, niin se pitäisi tehdä niinpäin.
Verovähennysmalli on siitä huono, jotta eiväthän
nämä, kun on pienet eläkkeet, välttämättä yllä verolle
ollenkaan. Näille ei tule mitään hyötyä siitä,
ja sen takia se malli on kaikkein kurjin, jolloin näen,
jotta pitäisi katsoa, niin kuin ed. Olin edellä totesi,
sosiaalisesta näkökulmasta eli katsoa, kuka ei
pysty hankkimaan tätä. Hänelle pitää sitten
valtiovallan toimin tämä digisovitin, tai mikä tässä onkin,
hankkia ja turvata kuitenkin se, jotta kaikilla on mahdollisuus
katsoa uutiset ja saada tämmöinen yleissivistävä näkökulma telkkarista
ja Kauniit ja rohkeatkin katsoa sieltä.
Nimittäin kuitenkin televisio tänä päivänä on välttämättömyys,
ja minusta pitää olla perusoikeus jokaisella ihmisellä tämmöiseen
tiedonvälityskanavaan. Sen takia jalostettuna vähän
tässä totean, jotta jos rahaa ei riitä ihan
kaikille, niin katsotaan joku semmoinen sosiaalinen näkökulma,
että sen kuitenkin kaikille pitäisi olla mahdollinen.
Kansanedustajat voivat ainakin hankkia itse tämän.
Se on jo sitä tuloluokkaa ainakin, (Ed. Laukkanen: Eikö puhujalla
vielä ole?) jotta ei yhtään ainakaan
tule mieleenkään, jotta vaatisin verovähennystä siitä,
että hankin jonkun digisovittimen.
Niin kuin ed. Hoskonen totesi, kuvassa voi olla näkyvyysongelmia.
En tiedä, joko digihommilla hoidetaan sitten, jotta kautta
Suomenmaan on näkyvyyttä, koska näillä vanhoilla
järjestelmillä, mitkä tällä hetkellä ovat,
nämä digikanavat, mitkä näkyvät,
eivät näy joka paikassa. Se on todistettu. Sen
takia kyllä näiltä operaattoreilta pitää vaatia
se, jotta se näkyvyys on myös joka paikassa hyvä,
koska jos maksetaan yleensä televisiolupamaksua vielä ja
todennäköisesti se nyt ei ainakaan ensi vuonna
vielä poistu, niin silloin hintaa vastaan pitää saada
myös palvelua eli näkyvyyttä. Ymmärsin,
että oikeuskansleri tai oi-keusasiamies, jompikumpi, otti
tähän kantaa aikanaan, kun näitä on
kyselty, ja se homma ei vielä tänäkään
päivänä ainakaan itäisessä Suomessa eikä pohjoisessa
Suomessa ole ihan kunnossa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä uudelleen lähtökohtiin,
kun myös arvoisa liikenne- ja viestintävaliokunnan
puheenjohtaja tuli paikalle. Ehkä hänellä on
myös kommentti tähän asiaan. Tämän
lakialoitteen olen valmistellut siis jo kesäkuussa — huom.,
en vaalien alla, vaan jo kesäkuussa — mutta halusin
sen nyt syksyllä tänne esille, koska oletin, että siitä enempi
saataisiin keskustelua aikaiseksi. No, ajankohta on kovin myöhäinen,
niin että siinä mielessä täällä ei
kovin montaa ihmistä ole tästä puhumassa.
Voitaisiin muun muassa tehdä gallup, kuinka monella kansanedustajalla
on todella digisovitin tässä vaiheessa? (Ed. Laukkanen:
On monella!) — Toivon mukaan.
Mutta joka tapauksessa aloitteen sisältö on
se, että kotitalouteen hankittavan ensimmäisen
digiboksin voisi vähentää verotuksessa
aina 150 euroon asti kuittia vastaan ja myös takautuvasti. Edellytyksenä on
siis voimassa oleva televisiolupamaksu myös. Lain läpimeno
on tietysti toinen asia, mutta halusin kiinnittää tällä todella
huomiota kansalaisten tiedonsaannin oikeuteen, ja todella hälyttäviä tietoja
on tullut siitä, miten nämä sovittimet
ovat levinneet. Esimerkiksi Pirkanmaalla saamieni tietojen mukaan
vain yksi kolmasosa on digiboksin päässä ja
62 prosentilla on siellä jonkinlaisia vaikeuksia digikuvan
kanssa. On kuvahäiriötä, on katkoksia,
ja niin kuin sanoin äsken, saattaa olla, että välttämättä siinä digiverkossa
ei ole vikaa mutta ihmiset eivät osaa asentaa näitä laitteita.
Tällaisen tiedon olen saanut monelta antenniasentajalta.
Voi olla, että tämä verovähennyslinja
ei ole ainoa. Pitäisi ehkä olla myös
se, että sosiaalitoimistot voivat auttaa toimeentulotuen
varassa olevia taikka liikuntarajoitteisia ihmisiä jne.
ja vanhuksia. Mutta myös tämä kysymys,
jonka olisin halunnut esittää valtiovarainministerille,
voidaanko digisovittimen asennuksen kustannukset saada kotitalousvähennyksen
piiriin, olisi yksi mielenkiintoinen asia.
Haluan tässä samalla kertoa, että Ruotsissa
digitelevision levittämiseen on suhtauduttu hyvin sosiaalisesti.
Kerrostalossa asuvien ei tarvitse ostaa talouteensa omaa digisovitinta,
vaan keskus-antennilla varustetut taloyhtiöt huolehtivat,
että asukkaat voivat seurata peruskanavia, olivatpa ne
analogisia tai digitaalisia. Taloyhtiöön hankittu
yhteissovitin kääntää lähetykset
sellaiseen muotoon, jota kaikkien talon asukkaiden on mahdollista
seurata laitteesta riippumatta. Tämä on edullinen
ratkaisu, koska kaikkien talouksien ei tarvitse ostaa omaa sovitinta.
No nyt tässä sitten sanotaan, että tämä interaktiivisuus,
joka digitelevisiolle on niin luonteenomaista, ei toimi. Ei meillä ole
vielä interaktiivisuutta varmaankaan ihan tässä lähiaikoina
tulossa. Meidän nykyinen lainsäädäntömme
joka tapauksessa kategorisesti kieltää tällaisen
viestinnän virran muuttamisen. Me emme voi muuttaa tätä lähetysvirtaa,
digivirtaa, vaan sen täytyy pysyä samanlaisena,
eikä sitä voi serverille tallentaa siinä pelossa,
että joku saattaisi siitä kaupallisesti hyötyä.
Digisovittimen hankinta on ehdottoman pakollinen hankinta, eikä sitä voida
pitää minään ylellisyysvempaimena. Se
on veroluonteinen siinä mielessä. Kyse on monen
mielestä kaksinkertaisesta televisiolupamaksusta, koska
tavallinen televisio ei enää riitä tulevaisuudessa.
Todellakin, on puhuttu myös sitten nimenomaan näistä näkyvyysongelmista.
Palaan niihin vielä sen verran, että tänään
Aamulehdessä Yleisradion toimitusjohtaja antoi lupauksen,
että ne saadaan ratkaistua. Se on todella hyvä,
jos näin on, kunhan vaan tosiaan ihmiset saavat asiantuntevaa
apua, että he saavat tämän digisoittimen
toimimaan. Siellä saattaa olla maasto-olosuhteet tosiaan,
siellä voi olla erilaisia näkyvyysongelmia. Mutta
ne, joille esimerkiksi kesämökeille on tullut
digisovitin, niin sehän on kuin taivas aukeaisi. Siellä on
todella terävä kuva. He ovat 20 vuotta katsoneet
melkein lumisadetta siellä, ja nyt sitten näkyy
todella hyvin aika syrjäkylilläkin televisio.
Haluan puuttua tässä vielä, vaikka
se ei suoranaisesti liity tähän lakiesitykseen,
myös siihen, miten julkiset laitokset ovat protestoineet
digiaikaan siirtymistä vastaan tällä tavalla
kuin se Suomen lain mukaan on tehtävä. Voidaan
vaan laskea, millaisista summista on kyse, kun kaikkiin Suomen kouluihin
ja sairaaloihin, vanhainkoteihin jne. hankitaan digiboksit tai digisovittimella varustetut
uudet televisiot. Tiedän, että esimerkiksi Tays
Tampereella on hankkimassa kahden vuoden aikana 600 digitelevisiota,
mutta esimerkiksi Satakunnassa kuulemma ei haluta näin
tehdä, koska siellä on juuri vaihdettu televisiot. Elikkä siellä joudutaan
nämä sovittimet huoneisiin hankkimaan, ja se on
myös hygieninen kysymys, kun potilashuoneisiin tai saleihin
hankitaan tämä sovitin. Sairaanhoitopiirit ovat
esittäneet, että niille annettaisiin viiden vuoden
lisäsiirtymäaika. Tässä on toinen
argumentti ollut vastaan, että tulee tällainen
lumipalloefekti, että kaikki kohta pyytävät
sitä, myös taloyhtiöt, että voitaisiinko
tässä, kuten rekkalavojen levennyksessä ja
kavennuksessa, saada tämä siirtymäaika.
Sairaanhoitopiirit esittivät, että signaali
muunnettaisiin ja siirrettäisiin potilashuoneisiin sisäverkon
kautta. Itse asiassa nämä sisäverkot
ovat hyvin kehittyneitä. Kävin Avac Oy:ssä viime maanantaina.
Aamulehti tekee siitä juttua. Tampereen Hervannassa on
tällainen firma, joka tekee sisäverkkoja erilaisiin
laitoksiin, ja itse asiassa digisovitin on jo sinällään
vanhentunutta tekniikkaa verrattuna laajakaistaverkkoihin. Mutta näin
on kuitenkin kategorisesti sovittu tekijänoikeuslaissa.
Yleisradio esimerkiksi ei ota vastuuta siitä, jos signaalia
muunnetaan, ja tässä tulee tekijänoikeuslaki
vastaan. Jos kaikki sairaalat lasketaan, niin olen saanut sellaisen
tiedon, että 30 000 vastaanotinta pitäisi
muuttaa digiaikaan. Siinä on aika monen sairaanhoitajan
palkka.
Mainittakoon kuitenkin vielä myös, että Hollanti
siirtyy vuonna 2010 suoraan langattomiin laajakaistaverkkoihin.
Digiboksien vanhentunutta tekniikkaa ei tarvita. Samoin Viro aloittaa
suoraan tv:n teräväpiirtotekniikalla ja digitekniikalla
sitten aikanaan. Siellä ei tarvitse todellakaan kaivaa
pihoja auki kaapeleita varten, vaan siellä päästään
suoraan langattomaan tekniikkaan. Tässä on yksi
menetelmä, tällainen qam-tekniikka, jossa ei tarvitse
kaapeleita uusia vaan digilähetykset siirretään
vhf-taajuudella ja näin vanhakin verkko toimii. Yksi olennainen
osahan tuota lain tulkintaa on se, että sen signaalin pitää olla
samanaikaista, että se ei saa tulla myöhässä.
Se tulee ehkä kaksi kolme sekuntia myöhässä,
mutta se on samanaikaista. Sitä signaalia ei saa serverille
tallentaa.
Todellakin, arvoisa puhemies, on syytä olla rehellinen,
kun ihmiset laitetaan valtion toimesta tekemään
tällaisia teknisiä hankintoja. Nyt myynnissä olevat
televisiot ja digiboksit menevät joka tapauksessa uusiksi
ensi vuosikymmenellä, kun siirrytään
hdtv-teräväpiirtotelevisioihin ja ip-televisioihin.
Nythän Maxisat jo pyörittää muuten
tällaista iptv-järjestelmää Suomessa. Toisin
sanoen digitelevisiota nykyisellään on vähän
vaikea mainostaa interaktiivisena palvelutelevisiona, koska kaksisuuntaisia
palveluja ei vielä siinä mielessä ole
mukana.
Mutta tässä on monia muitakin asioita, jotka ovat
pysähdyksissä lakien ja tekijänoikeusasioiden
vuoksi. Mainittakoon, että mobiili-tv muun muassa on tällä hetkellä vaarassa
pysähtyä, koska neuvottelut tekijänoikeusjärjestöjen
kanssa ovat kesken. Myös musiikkiin liittyvä cd-levyjen
nettimyynti on tällä hetkellä pysähdyksissä, koska
jos siellä on ollut Muusikoiden liittoon kuuluvia soittajia,
niin tämä kaikki musiikki on niitten cd-levyjen
osalta vielä pysähdyksissä eikä sitä saada
nettimyyntiin.
Toivottavasti emme tapa lehmää, joka ei ole edes
vielä alkanut lypsää. Ennen kaikkea kannan huolta
tässä siitä, että yhteiskunnan
vähäväkiset ihmiset pääsevät
mukaan tähän tiedon kehitykseen eivätkä syrjäydy
pois. Tämä ei ole pelkästään
ylellisyysasia vaan ihan tiedonvälityskysymys koko kansalaisyhteiskunnan
kannalta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo tuossa edellä puheessaan
nosti hyvin erilaisia asioita nimenomaan tähän
tekniikan kehitykseen, joka ei pelkästään
nyt ole tässä lakialoitteessa, mutta katsoisin,
että niiden jos minkä pitäisi olla hyvinkin
hallinnassa, kun tätä kehitystä viedään
eteenpäin. Sitä pitää tutkia
ja seurata hyvinkin tarkkaan, mitkä ovat ne oikeat ratkaisut teknologian
kehityksessä.
Mutta tästä lakialoitteesta: Niin kuin ed.
Alatalo sanoi, on tärkeää, että me
pääsisimme siihen, että turvataan kaikille
mahdollisuudet olla mukana tässä kehityksessä ja
erityisesti niille, joille se on kaikkein vaikeinta nimenomaan taloudellistenkin
kustannusten aiheuttamana, että tämä sosiaalinen
oikeudenmukaisuus tapahtuisi, ja siinä on etsittävä erilaisia
ratkaisuja. Tässä lakialoitteessa on tämä verotuksessa
vähennyksenä huomioiminen, ja ed. Alatalo tuossa
puheessaan etsi myös muita ratkaisuja. Minusta olisi todella
tärkeää, että tätä selvitetään,
mikä on se malli, millä turvataan, minkälaisella
mallilla pystytään turvaamaan, sosiaalinen oikeudenmukaisuus,
että tämmöinen, että ihmiset
pakotetaan ostamaan, ei tule ylitsepääsemättömäksi
vaikeudeksi ihmisille ja että he eivät sitä kautta
joudu mahdollisesti erilaiseen asemaan siinä, minkälainen
heidän tiedonsaantinsa on. Kyllä lämpimästi kannatan
tätä aloitetta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Digijunaa ei pysäytä mikään.
Olen ainakin omalta osaltani sitä yrittänyt, ja
ei se ole onnistunut. Aika mahtavia muutoksia meillä on
tiedossa, niin kuin ed. Alatalo täällä kertoi.
Itse olen huolestunut niistä vähäväkisistä vanhemmista
ihmisistä, jotka eivät sitten ehkä saa
tätä laitetta kotiinsa ja jäävät
sitten ilman televisiota. Se on kuitenkin monelle aikamoinen ikkuna
yhteiskuntaan, kun muita yhteyksiä ei niin enää ole.
Mielestäni tämä televisiopalvelu on turvattava
kaikille, ihan niin kuin ed. Rauhala täällä totesi.
Tämä aloite on oikean suuntainen, mutta se ei
tietenkään tavoita kaikkia. Sehän on
päivänselvää.
Palaute yleensä kansalaisilta on ollut digiboksia vastaan.
Tietenkin ne, jotka ovat teknisesti suuntautuneita, sellaiset ihmiset,
pärjäävät sen kanssa, ja totta
kai sen kautta saadaan tietenkin lisää palveluita
ja lisää ohjelmistoa katsottavaksi, mikä on
tietenkin erinomainen asia. Mutta mielestäni on tärkeätä,
että kaikki pysyvät samalla viivalla ja kaikilla
on mahdollisuus saada tämä televisiopalvelu, ettei
kukaan syrjäydy sen ulkopuolelle.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama kommentti tähän
käytyyn keskusteluun.
Minusta tämä osoittaa selvästikin
sen, miten tavallaan ymmällä ja vähän
hämmentyneenä tavallaan sen aika nopean teknologisen
toimintaympäristön murroksen äärellä nyt
ollaan. Nimittäin sama teema oli tänään
Suomen puheenjohtajakauden järjestämässä teknologiakonferenssissa
myöskin täällä Helsingissä,
jossa oli maailman huippuosaajia.
Parastaikaahan me emme oikein edes tiedä vielä,
mitä kaikkia verkkoja pitkin lähivuosina voidaan
televisiosignaalia lähettää. Totta kai nämä perinteiset
maanpäälliset satelliitit, kaapelit ovat käytössä,
mutta sen lisäksi on myöskin langallinen ja langaton
laajakaista. Siellä toteutuu se ip-protokollaan perustuva
television vastaanotin, 3G-kännykkäverkossa voidaan
lähettää televisiokuvaa, wlan-verkossa
voidaan lähettää, ja parastaikaa eduskunnan
käsittelyssä oleva dvb-h-standardin mahdollistama
mobiilitelevisio tulee myöskin olemaan todellisuutta teknologisesti,
siis teknologisesti, hyvin pian. Sen käyttöönottoon
liittyy sitten täällä jo mainittuja tekijänoikeuskysymyksiä,
jotka ovat sitten luku sinänsä. Mutta tämä vaan
kaikki tarkoittaa sitä, että hyvin nopeasti mennään
aivan erilaiseen teknologiseen toimintaympäristöön,
jossa loppukäyttäjä, kuluttaja, voi vastaanottaa
televisiosignaalia hyvin erilaisia jakeluteitä käyttäen,
joskus jopa niitä yhteensovittaen ja jatkossa jopa niin, että itse
päätelaite, erilaiset päätelaitteet,
valitsee sen, mitä jakelutietä se päätelaite
käyttää, eikä kuluttajan kannalta
ole sinänsä olennaista, mikä on se jakelutie,
paljon olennaisempaa on kuluttajalle se lisäarvoa tuottava
ohjelmisto ja palvelu, mitä hän sieltä haluaa.
Sama koskee tätä päätelaitekehityspuolta.
Puhutaan tämmöisistä pda-laitteista,
personal digital assistant -laitteista, jotka tulevat kehittymään hyvin
nopealla tavalla. Ne kehittyvät myöskin siihen
suuntaan, että ihminen voi käyttää ja
ottaa vastaan tv-signaalia yhä vapaammin missä paikassa
milloin tahansa. Kaikki tämä tavallaan muokkaa
koko tämän toimintaympäristön,
jopa käsityksen televisiosta, toiseksi. Me voimme laittaa
televisio-ohjelman signaalin vastaanottoon tarkoitettu chippi vaikka
mikroaaltouuniin tai jääkaappiin ja katsella televisiota
siitä. Tästä johtuu se keskustelu, joka
käydään vaikkapa parastaikaa tv-maksusta,
joka on laitesidonnainen. Tämä teknologinen kehitys
tavallaan murtaa tämän laitesidonnaisen maksun
perusteen, ja joudutaan aivan uudella tavalla legitimoimaan ja perustelemaan
kansalaisille, minkä takia pitää maksaa
vaikkapa kännykästä myöskin
televisiolupa.
Sen takia minusta on nyt paikallaan, että sekin keskustelu
käydään asiallisesti ja pohditaan vastuullisella
tavalla, millä tavalla julkisen palvelun ohjelmien tasavertainen
saatavuus sitten kaikille turvataan. Yksi keino, mitä olen
itse esittänyt julkisesti, on ollut se, että siirrytään
selkeästi budjettirahoitukseen, ja se on erittäin
merkittävä vastaantulo myöskin, kun täällä on
kannettu huolta vähäväkisestä kansanosasta,
jolla on vaikeuksia maksaa tv-maksut tai hankkia digibokseja. Tämä on
hyvin merkittävä sosiaalipoliittinen vastaantulo,
mutta mikä tärkeintä se on myös
siinä mielessä tasavertainen järjestelmä,
että ne, jotka haluavat sitten lisäpalveluja,
jotka saattavat mennä hyvin nopeasti kaupallisella puolella
erilaisten maksu-tv-järjestelmien taakse, voivat niitä sitten sieltä hankkia.
Mutta tämä ed. Alatalon lakialoitehan on sillä tavalla
hyvin ajankohtainen ja mielenkiintoinenkin, että pari päivää sitten
tietoyhteiskuntastrategian johtoryhmähän teki
tätä samaa ryhmää koskevan aloitteen
hieman eri muodossa. Itse uskon tähän hieman enemmän
kuin tähän ed. Alatalon sinänsä tärkeään
aloitteeseen. Mutta tämmöinen verovähennysoikeuden
suuntaaminen juuri tähän digiboksin tavallaan
asennuskuluun voisi olla aika mielenkiintoinen asia senkin takia,
että se loisi myös vähän tällaisia
digiasennus- ja it-asennustyöpaikkoja ja -yrittäjiä,
koska sellaisia palveluja me tässä tarvitsemme.
Sen mainitseminen esimerkiksi juuri kotitalouden verovähennysoikeuden
piiriin kuuluvana hankintamenona olisi varmasti sellainen vastaantulo,
joka houkuttelisi ihmisiä tekemään tämän
ajoissa.
Itse nimittäin pelkään kaikista eniten
ensi elokuun lopun tilannetta, kun analogiset lähetykset suljetaan,
että taloyhtiöt heräävät
niin myöhään, että ei ole sitten
enää antenninasentajia, niitä palveluja
ei ole enää tarjolla, kun ne hankitaan myöhään.
Jos tänä päivänä penetraatio,
levinneisyys, on 50 prosenttia, se tarkoittaa, että noin
miljoonalla suomalaisella kotitaloudella se boksi jo on. Se tarkoittaa
silloin sitä, että tämän 11
kuukauden aikana pitäisi siis hankkia miljoona boksia, yksi
per kotitalous, plus sitten niihin muihin telkkareihin siellä vapaa-ajantaloissa
ja kotona, mikä tarkoittaa varovastikin arvioiden puoltatoistamiljoonaa
digiboksia 11 kuukauden aikana, ja on se aika huikea tavoite. Sen
takia on ollut hyvä, että ministeriö on
vihdoin ryhtynyt myöskin kantamaan huolta tämän
hankkeen ja projektin toteutumisesta käynnistämällä Yleisradion
kanssa mittavia mainoskampanjoita, ja sillä täytyy
tämä asia ensin tehdä ihmisille tiettäväksi
ja saada ihmiset kiinnostumaan tästä ja totta
kai sitten sitoutumaan siihen tavalla, että kansalaiset
ovat valmiit tämän sitten myöskin toteuttamaan
ja tekemään. Mutta olennaista on se, että luodaan
edellytykset, että nämä mahdollisuudet
tämän hankkeen toteutumiselle ovat olemassa.
Mitä tulee näiden julkisten laitosten, sairaaloiden,
vanhusten palvelutalojen, hoivakotien, digitaalisen signaalin muuntoon,
konvergointiin, takaisin analogiseksi, niin siinä kyllä Yleisradio saisi
nyt olla joustava, joustavampi kuin se tämän hetken
kannoissa on. Ei ole mitään syytä, etteikö voitaisi
etsiä semmoista parin vuoden siirtymäkautta tähän
ja huolehtia siitä, että asiallisesti sairaalat
ja muut julkiset laitokset pystyvät tämän
hankkeen toteuttamaan. Miksi tavallaan väkipakolla ajetaan
laitokset tilanteeseen, jossa tulee vaan turhaa pahaa mieltä ja
paljon sellaisia kustannuksia, jotka voitaisiin jakaa useammalle
vuodelle, koska ne ovat joka tapauksessa, lainausmerkeissä,
varmoja asiakkaita ja tulevat sieltä varmasti ne hankinnat
aikanaan tekemään.
Vuorovaikutteisuudesta, ed. Alatalo, ei tällä hetkellä kannata
kovin paljon puhua, koska näitä sen edellyttämiä mhp-standardilla
varustettuja bokseja ei oikein ole. Siellä on hyvin paljon
lastentauteja, niin kuin on myöskin kaapelikanavien bokseissa
lastentauteja. Vähän hämmästelenkin,
miksi päätelaitevalmistajat eivät ole
ottaneet tätä sillä vakavuudella ja tosissaan,
niin kuin olisi pitänyt tehdä. Ei ole tullut markkinaan
kohtuuhintaisia, varmakäyttöisiä, helppokäyttöisiä karvalakkiversioita
bokseista. Ei niiden tarvitse maksaa kuin kolmestakympistä viiteenkymppiin.
Siinä se tekniikka on, eikä se ole sen isompi juttu.
Silloin mahdollisimman moni pääsee luonnollisella
tavalla ostamaan ilman mitään tällaisia sosiaalitukijärjestelmän
puolella tarvittavia erillisjärjestelyjä.
Arvoisa puhemies! Täällä on jokunen
kantanut huolta sitten vielä näkyvyyskysymyksestä. Kyllähän
se peruskysymys on siinä, että kun Suomeen rakennetaan
kaiken aikaa uusia asuinalueita ja ne tulevat alueille, joissa on
erilaisia maastomuodostumia ja paljon katvealueita, niin totta kai
se tarkoittaa silloin, että jakeluverkkoyhtiön,
eli Digita Oy:n tässä tapauksessa, täytyy lisätä sitten
signaalien tehoja. Joko signaalien tehon lisäämisellä tai
sitten niin sanottujen alilähettimien lisäämisellähän
siitä selvitään hyvin näppärällä tavalla.
Eivät ne ole niin merkittävähintaisia,
ne alilähettimet, etteikö niitä voida
sitten rakentaa, koska kyse on myöskin tasavertaisuudesta.
On päivänselvä asia, että kun
yhteiskunta tällaisen ratkaisun on digitaaliseen televisiotoimintaan
siirtymisestä tehnyt, täytyy huolehtia myöskin
siitä, että kaikilla sitten on tasavertainen mahdollisuus
ottaa se digitaalinen signaali vastaan. Silloin täytyy
muodostaa tasavertaiset katseluolosuhteet kaikkialla maassa. Ei voida
ajatella, että jossakin päin maata hyväksytään
tilanne, että se näkyykin vaikkapa vaan laajakaistalla
tai on parempi lähettää vaikka sitten dvd-kasettina
ohjelmat jälkikäteen, että se on halvempi
ja perustellumpi ratkaisu, vaan kyllä lähdetään
siitä, että digitaalinen signaali sitten näkyy
joka paikassa.
Arvoisa puhemies! Summa summarum, vaikka lakialoite oli eksakti
ja kohdentuu tavallaan vaan nyt tähän digiboksien
hankinnan verovähennyskelpoisuuteen yhdestä vinkkelistä,
niin minä ymmärrän näin, että ed.
Alatalo kantaa tällä tavallaan vähän
laajempaakin huolta siitä, miten koko tämä hanke
onnistuu. Mutta samalla, kun tästä puhumme, meidän
täytyy aika huolella tavallaan nyt analysoida myöskin
tässä talossa eri yhteyksissä sitä teknologista
toimintaympäristöä, joka on meneillään
nyt paljon nopeampana kuin ehkä sitä näemmekään,
ja pyrkiä sitten kaikin mahdollisin keinoin siihen vaikuttamaan, että lainsäädäntö
ja
regulaatio ei tule olemaan esteenä tämän
tietoyhteiskunnan kehittymisen kannalta keskeisen asian sisältöjen,
jakeluteiden ja päätelaitteiden yhteisen kehittymisen
tiellä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Asialle tulee kova kiire: asentajat vähissä,
aika hupenee. Toiseksi, jos jaetaan boksit ilmaiseksi, jo ostaneille
aiheutuu ongelmia ja kaikille ei käy samanlainen eikä saman
hintainen, vaatimuksia ja ominaisuuksia on paljon. Esimerkiksi Salossa paikallinen
puhelinlaitos jakoi 13 000 boksia ilmaiseksi. Ajatus oli varmaan
hyvä ja hyvä markkinointiajatus, mutta perusbokseista
erittäin suuri osa tuli takaisin, niitä ei huolittu
vaihdossa, ja se oli aikamoinen selkkaus kaiken kaikkiaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aika muuttuu, Eskoseni, sanoi Aleksis
Kivikin teoksessaan Nummisuutarit, ja tekniikka sen ajan myötä.
Muistan hyvin tuon 50—60-luvun taitteen, jolloin ensimmäiset
televisiot tulivat myös maaseudulle. Silloin niitä saattoi
olla yksi kappale kylässä, ja sinne kokoonnuttiin
katsomaan sitten jotakin ohjelmaa, saattoi olla Sirkus Papukaija
tai muuta vastaavaa. Miehet yleensä tupakoivat sisällä,
eli savua oli kuin seppien pajassa. Tänä päivänä useassa
talossa on jo useampi vastaanotin ja tekniikka on kehittynyt hyvin
voimakkaasti. Niin kuin ed. Laukkasen puheenvuorossa edellä kuultiin,
vastaanottimet muuttuvat näiden kaistojen myötä hyvin
voimakkaasti.
Olemme keskustelleet tästä ed. Alatalon tekemästä aloitteesta,
ja tämä on todella kyllä kannatettava,
koska tämähän sitoo ihmisiä välttämättä toteuttamaan,
jotta kuva näkyy, nykyistä laitekantaa. Mutta
ellei tätä nyt tässä muodossa
pystytä toteuttamaan, niin tietysti voitaisiin ottaa harkintaan
myös sitten yhdeltä vuodelta antaa televisiolupamaksut
anteeksi, tai ei anteeksi vaan jättää perimättä.
Toisaalta myös tuota siirtymäaikaakin, minkä ed.
Laukkanen tuossa totesi, minun mielestäni vielä pitäisi
ennen kaikkea miettiä, koska monissa kohteissa nimenomaan
täällä yhteiskunnan palvelurakenteissa
tulee ongelmia tämän digiboksin suhteen.
Mutta, arvoisa puhemies, haluaisin vielä muutaman sanan
todeta tuosta huonosta kuvanlaadusta. Meillä on Evijärvellä kirkonkylässä kaapelitelevisio,
ja olemme hankkineet omaan kotiimme digiboksin. Kuva on alkuillasta
kyllä erittäin hyvä, mutta sanotaan,
että kello 10:n jälkeen signaali heikkenee niin,
että siellä ei kerta kaikkiaan näe kuin
sellaista pysäytettyä kuvaa aina. (Ed. Laukkanen:
Jos se johtuu katsojasta!) — No, ei se siitä varmaakaan.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa ed. Ahonen puuttui siihen ongelmaan,
mikä tässä on, että on paikallisia
näkyvyysongelmia, on myös maantieteellisiä tekijöitä.
Tässä juuri tarvitaan sitä apua, teknistä apua, että saadaan
nämä toimimaan. Nämä eivät
vielä toimi virheettömästi. Näitä pysähtyneitä kuvia on
todella muualtakin kuin eduskunnan salista. Elikkä tämä on
todella suuri ongelma, ja tässä mielessä tuo
aloite siitä, mikä on valtioneuvostolta tullut,
että on väläytetty sitä mahdollisuutta, että voidaan
näitä digisovittimia, asennuksia myös,
saattaa kotitalousvähennyksen piiriin, on erittäin
aiheellinen.
Tässä ed. Laukkanen ansiokkaasti kuvasi tätä koko
viestinnän kentän muuttumista. Todellakin lähtökohta,
se miksi lähdin tätä aloitetta tekemään,
ei ole ehkä niinkään, että se
on teknisesti hyvä laki, vaan se, että halusin
tähän hätään kiinnittää huomiota.
Monet vanhat ihmiset esimerkiksi ovat todella huolestuneita, mitä tässä nyt
tapahtuu, eivät siellä enää näe
sitä ohjelmaa. Todella, kaapelitalouksista 63 prosenttia
on ilman digi-tv:tä, antenniverkoistakin 35 prosenttia,
ja todella, niin kuin ed. Laukkanen tuossa sanoi, miljoona sovitinta
pitäisi yhtäkkiä ensi vuoden aikana myydä ja
asentaa. Mistä löytyy se keskusliike tai elektroniikkaliike,
joka suostuu ottamaan satojatuhansia bokseja myyntiin, ja todellakin,
mistä löytyvät ne asentajat siinä loppuvaiheessa?
Eli tämä on ollut tässä huolen
aiheena, että me pääsisimme nopeasti
tätä digitalisointia suorittamaan.
On totta, että tulevaisuudessa todella on monenlaisia
verkkoja, on langatonta ja langallista, on mobiili-tv-verkkoa, on
3G-verkkoa. Nythän Etelä-Koreassa on mobiili-tv
jo hyvin pitkälle levinnyt, ja toivottavasti meistä ei
tule Pohjois-Korea ensi kesänä. Kodeissa tulee
olemaan todella mediakeskuksia, joissa on tämä pda-systeemi.
Se käyttää kaikkia tekniikoita. Sieltä voidaan
imuroida elokuvia, musiikkia, katsoa televisio-ohjelmia, käydä myös
internetissä.
Tässä muuttuneessa viestintäkentässä lupamaksujen
oikeutus tulee tietysti myös esille, niin kuin täällä on
todettu, mutta joka tapauksessa on sovittu, että vuoteen
2010 mennään näin Yleisradion rahoituksen
osalta. Tuohon ed. Ahosen ehdotukseen, että lupamaksu annettaisiin
anteeksi jonain vuonna: Se on tietenkin täysin mahdoton Yleisradion
talouden kannalta, kun sitä muutenkin koetetaan nyt tervehdyttää.
Budjettirahoitus: Olen siitä itsekin kirjoittanut ja
pohdiskellut sitä asiaa. Se on yksi mahdollisuus. Tietysti
vanhana yleläisenä olen aina ajatellut sitä,
että tiedonvälityksen pitää olla
riippumatonta eduskunnasta ja hallituksesta, että se ei olisi
riippuvainen. Tietenkin voidaan ajatella, että se olisi
joku korvamerkitty raha, joka automaattisesti lankeaa Yleisradiolle,
jolloin siihen eivät pääse päättäjät
vaikuttamaan muulla kuin jollakin kahden kolmasosan enemmistöllä täällä salissa.
On puhuttu myös sellaisesta vaihtoehdosta, että tuon
vuoden 2010 jälkeen se voisi olla joku tällainen
radiorahaston kautta kerättävä veronluonteinen
maksu. Näinhän on esimerkiksi Kreikassa, se kai
tulee sähkölaskun yhteydessä. Olisiko
se joku tällainen mediavero sitten. Joka tapauksessa kyse
on kansalaisista, haluavatko he edelleen julkisen palvelun viestintää,
asiallista, puolueetonta uutisointia, hyviä ohjelmia vai
haluavatko he vain maksukanavien näitä erilaisia hömppäohjelmia.
Tässä olisi mahdollisuus siihen nimenomaan myös
sitten, että ne, jotka haluavat maksaa, saavat näitä viihdeohjelmia.
Joka tapauksessa olen iloinen siitä, että tämä lakiehdotus
kaikkine teknisine puutteineenkin aiheutti tämän
keskustelun. Toivon mukaan saamme myös päiväsaikaan
tämän asian myös täällä isossa
salissa käsittelyyn edelleen, ja nimenomaan, että katastrofia
ensi elokuussa ei tapahdu tämän tv:n osalta, että lumisadetta
mahdollisimman vähän suomalaisissa kodeissa olisi
tv-vastaanottimissa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä me uskomme, että ed.
Alatalolla on ihan asiallinen huoli tästä asiasta.
Haluan vain todeta sen, että on mukava nähdä,
että hallituspuolueista joku myöntää tämän
ongelman olemassaolon ja kantaa siitä huolta, ja siitä ei
varmasti ole epäilystäkään.
Kiitos vielä kerran, että teitte aloitteen.
Keskustelu päättyy.