Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikki ovat liikuttavan yksimielisiä siitä,
että joukkoliikenteen liikenneosuuden lasku tulee pysäyttää,
ja erityisen akuutti tilanne on Pääkaupunkiseudulla,
Turussa ja Tampereella, joissa tehdään 60 prosenttia
Suomen kaikista joukkoliikennematkoista. Silti nimenomaan suuret
kaupungit ollaan valtiovarainministeriön viime vuonna antamista
lupauksista huolimatta jättämässä ensi vuonna
täysin ilman joukkoliikennetukea. Keskisuurten kaupunkien
joukkoliikenteen kustannuksista valtio maksaa 20—40 prosenttia,
mutta Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere ja Turku eivät saa
mitään. Kysynkin:
Miksi hallitus ei halua tukea suurten kaupunkien joukkoliikennettä päinvastoin
kuin kaikissa muissa Euroopan maissa tehdään?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nyt tässä budjetissa, joka
eduskuntaan on tuotu, saimme 8 miljoonaa euroa lisää tämän
kehyksen päälle ja tällä 8 miljoonalla
eurolla kykenemme turvaamaan sen palvelutason joukkoliikenteessä,
joka tällä hetkellä on eri puolilla maata
olemassa. On aivan selvää, että näissä joukkoliikenneasioissa niin
suurissa kaupungeissa kuin myös muualla maassa on enenevässä määrin
myös toisenlaisia tarpeita, joita nämä tällä hetkellä käytössämme olevat
resurssit eivät valitettavasti anna mahdollisuutta olla
mukana toteuttamassa. Mutta sen kyllä kiistän,
etteikö valtiovalta suurten kaupunkien joukkoliikenteen
eteen mitään tekisi. Kysymys on isoista infrastruktuurin
rakentamisista monissa mainitsemistanne kaupungeista, joissa valtiovalta
on hyvin voimakkaasti mukana.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tosiaan, näistä infrastruktuurihankkeista:
Espoon valtuusto päätti maanantaina jatkaa metroa
Espooseen. Alustavasti on myös keskusteltu, että valtio
voisi osallistua kustannuksiin 30 prosentin osuudella, mikä tieto
on otettu Espoossa ilolla vastaan. En ymmärrä miksi,
sillä 30 prosenttia on hyvin vähän. Esimerkiksi
Kehä II:n kustannuksiin valtio osallistui 90 prosentin
osuudella. Ei mikään ihme, että Espoo
on vuosikymmenten ajan rakentanut liikennejärjestelmänsä ja
kaavoituksensa moottoriteiden eikä kiskojen varaan. Kysynkin:
Koska hallitus alkaa kohdella joukkoliikenteen hankkeita yhtä tärkeinä kuin
yksityisautoiluhankkeita ja osallistuu joukkoliikenneinvestointeihin
yhtä suurella osuudella kuin yksityisautoilun vaatimiin
investointeihin?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Haluan kyllä ehdottomasti kiistää sen,
etteikö tämä hallitus olisi panostanut
myöskin joukkoliikenteen edellytyksiin. Olemme juuri avanneet
muun muassa historiallisen raideyhteyden, Kerava—Lahti-oikoradan,
yli 300 miljoonan euron hanke. Sillä saamme nopeutettua
koko itäisen Suomen liikennettä huomattavasti.
Eli kyllä tässä valtiovalta pistää aika
paljon panostusta nimenomaan raideliikenteeseen ja joukkoliikenteeseen
muutoinkin.
Mitä sitten tulee tähän Espoon metropäätökseen,
olemme tämän 30 prosenttia ottaneet jo aiemmista
ministerityöryhmistä, joissa on tätä asiaa
alustavasti käsitelty, ja se on myös se sama osuus,
jolla on osallistuttu aikanaan toisen puolen metrolinjan rakentamiseen.
Eli siitä tulee tämä 30 prosenttia. Olemme
halunneet odottaa ensiksi kaupungin omaa päätöstä,
koska kyse on kaupungin sisäisestä liikenteestä,
ja nyt kun se päätös on tullut, aion
viedä tämän asian vielä syksyn
aikana talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyyn.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt vielä tarkemmin,
millä perusteella valtio tukee yhtä Suomen rikkaimmista
kaupungeista, Espoota, eikö heillä ole varaa itse
rakentaa. Esimerkiksi itse tulen Pornaisista, jossa varmasti rahan
tarvetta liikenneasioissa olisi paljon enemmän, mutta tuskin
voi edes haaveilla, että valtio ... (Ed. Kiljunen: Metro
tulisi sinne!) — Tai mitään muita hankkeita.
Sehän on sama, onko se metro tai mikä hyvänsä. — Mutta
varsinainen kysymys:
Nyt kun joukkoliikennerahoista on niukkuutta, niin millä määrin
ministeri on ajatellut, että esimerkiksi tähän
oikoradan liikenteeseen, johon saatiin joukkoliikennerahoja, voidaan
vielä saada lisäresursseja, jotta tämä liikenne
lähtisi hyvin alkuun. Ehkä sitten, kun matkustajamäärät lisääntyvät,
se ei enää siinä määrin
tarvitse tämmöistä tukea.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nimenomaan oikoradan liikenteessä on
kyse siitä, että nyt odotamme innolla myös
sitä, että matkustajat ottavat tämän
radan ja siellä liikennöivät junat omakseen,
jotta sitten voimme mahdollisesti olla lisäämässä jatkossa
myös näitä vuoroyhteyksiä, mutta
ne ovat nyt jo kyllä aivan kelvolliset. Mielestäni
siellä pääsee hyvin liikkumaan.
Mitä tulee valtiovallan tukeen, korostan sitä, että hallitus
ei ole metroasiaa vielä oikeastaan millään
tavalla käsitellyt ja sen vuoksi on tarpeellista viedä se
talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsiteltäväksi
vielä tämän syksyn aikana. Mutta kyllä mielestäni
on aivan selvää, että näin isossa
hankkeessa on myöskin valtiovallan syytä olla
mukana. Se on koko Pääkaupunkiseudun hanke, ja
mielestäni näitä ratkaisuja, joilla voimme
paitsi nopeuttaa kansalaisten liikkumista paikasta toiseen myöskin
vähentää ympäristölle
koituvaa rasitetta, myös valtion pitää olla
tukemassa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä joukkoliikenteen tukiasia
suurille kaupungeille oli myöskin esillä valtiovarainvaliokunnassa,
ja siellä liikenne- ja viestintäministeriön
edustaja sanoi, että mikäli valtio tukisi suuria
kaupunkeja, niin silloin kaupungit voisivat lopettaa omat avustuksensa.
Mielestäni tämä perustelu on kestämätön,
koska mikäli valtio avustaisi, niin se tietysti voisi tälle
avustukselleen asettaa ehdoksi sen, että näillä kaupungeilla
pitää olla tietenkin oma rahoitusosuus. Kysyisin:
Miksi tätä asiaa ei edistetä, koska
kyseessä on paitsi joukkoliikenteen käytön
vähenemisen estäminen — tai päinvastoin,
tavoitteena pitää olla lisääminen — niin
myöskin erittäin merkittävät ekologiset,
ympäristölliset näkökohdat?
Eikö tätä nähdä tarpeelliseksi
liikenneministeriössä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Päinvastoin tämä asia
on noteerattu kyllä ja myöskin eduskunnan asiaan
kiinnittämä huomio on noteerattu hyvin korkealle.
Kyse ei ole siitä, ettemmekö me näkisi
tätä tarpeellisena. Minunkin mielestäni
olisi tärkeää suurissa keskuksissa ja
myös muualla maassa mahdollisuuksien mukaan lisätä joukkoliikenteen
tukea juuri siitä syystä, että saisimme lisää matkustajia.
Meillähän valitettavasti on käymässä niin,
että autoistumisen myötä muun muassa
ja monista muistakin syistä johtuen joukkoliikenteen matkustajaosuudet
ovat joiltakin osin olleet aika rajussakin pudotuksessa. Siksi näitä uusia
tapojakin pitää löytää.
Mutta tällä hetkellä kyse on nimenomaan
tästä rahasta. Muistutan vielä, että saimme
todella 8 miljoonaa kehyksen päälle, jolla tämä palvelutaso
voidaan turvata. Jos olisimme halunneet tehdä uusia avauksia,
niin olisimme toki tarvinneet paljon suuremmat resurssit. Kuten
täällä on kuvattu, kaupungit itse tukevat
jo paljon paljon suuremmilla summilla kuin esimerkiksi jollain 8 miljoonalla
näitä kyseisiä toimintoja.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin tämä joukkoliikennekeskustelu on erittäin
hyödyllistä ja
arvokasta. Kysyisin nyt liikenneministeriltä koskien joukkoliikenteen
tukemista:
Länsimetropäätös on erittäin
viisas päätös. Se tukee Pääkaupunkiseudun
liikennettä oikealla tavalla. Mutta siinä yhteydessä sitten
tulee väkisin mieleen, kun sanoitte vievänne asian
talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan, nouseeko tässä keskustelussa
millään lailla esille se, että kun keskustelimme
vuoden 2007 talousarviosta, niin siinä yhteydessä nousivat
esille myös nämä Pääkaupunkiseudun
ulkopuolisten alueiden liikenneongelmat, jotka keskittyvät
lähinnä näihin alueellisiin teihin, joiden
kunto on aivan, sanotaan suoraan, onneton, samoin yksityisteiden
kunto. Nouseeko tässä yhteydessä esille
myös näiden teiden peruskunnon nostaminen, joka
koskee sen alueen joukkoliikennettä erittäin vahvalla tavalla?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tämä metropäätös
on tietenkin niin suuri ja kauaskantoinen päätös,
että tässä vaiheessa valtionkin käsittely
on periaatteellisella tasolla. Rahoituspäätösten
ja muiden aika tulee varmasti sitten, kun nämä suunnitelmatkin
saadaan eteenpäin.
Kävimme budjetin lähetekeskustelussa pitkän keskustelun
juuri näistä perusväylänpidon
rahoista. Viime viikolla kyselytunnilla jatkoimme tätä keskustelua.
Varmasti niitä toiveita ja tarpeita on vielä paljon
senkin yli, mitä olemme tässä budjetissa
saaneet. Mutta en kyllä pidä järkevänä sitäkään,
että käymme asettelemaan vastatusten näitä eri
liikennemuotoja. Kyllä mielestäni täytyy
nähdä se, että kaikilla ei ole mahdollisuutta
oman auton käyttöön. Siksi tarvitaan
joukkoliikennettä, myös ympäristösyistä.
Sitten on taas alueita, joilla ihmisillä pitää valitettavasti
olla myös omia autoja, ja silloin pitää huolehtia
myös tiestöstä, jotta siellä voidaan
liikennöidä.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän, että suurten
kaupunkien joukkoliikennetukea, joka ei sisälly hallitusohjelmaan,
voi tässä vaiheessa vaalikautta olla vaikea viedä eteenpäin.
Eduskunnan tahtohan käy ilmi jo vuoden 2006 budjettimietinnöstä,
ja silloin viime vuonna tähän aikaan annettiin
vähän ymmärtääkin,
että hallitukselta voisi tämmöinen esitys tulla.
Helsinki käyttää yksin yli 100 miljoonaa euroa
joukkoliikenteen tukiin, kun koko maahan valtion budjetin kautta
ohjautuu noin 80 miljoonaa euroa. Tästä saa jonkinlaisen
perspektiivin.
Kysyisin, että kun lipputuki vähentää myöskin
infran rakentamistarvetta, koska silloin tielle mahtuu enemmän
ihmisiä, busseihin esimerkiksi, niin onko liikenneministeriö selvittänyt,
miten tämä lipputuki heijastuisi infran rakentamistarpeisiin,
ja jos ei ole, niin onko tarkoitus selvittää ja
vähän puntaroida näitä asioita
myös tältä kantilta.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tiedossani ei ole tämän
kaltaisia selvityksiä, joita varmasti kyllä on
aivan hyödyllistä tehdä, koska tarvitsemme toki
sitä tutkittuakin tietoa siitä, miten sitten näiden
asioiden suhde oikein on. Mutta kyllä korostan sitä,
että meillä on tällä hetkellä monissa
kaupungeissa hyvin toimivat joukkoliikennejärjestelmät
ja silti meillä tuntuu olevan tuolla tiellä kovasti
sitä ruuhkaa. Eli kyllä kyse on myös
paitsi siitä, minkälaisia järjestelmiä me
valtiovaltana luomme, myös pohjimmiltaan ihmisten valinnoista.
Tätäkin puolta pitää mielestäni
tuoda esiin, että ihmiset yhä useammin voisivat
myöskin ihan omasta tahdostaan, kun niitä järjestelmiä on
olemassa, tehdä sen valinnan yksityisautoilun sijasta joukkoliikenteen
välineisiin. Mutta tätä asiaa voimme
ilman muuta selvitellä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tänään valtiovarain
liikennejaostossa olivat kuultavina juuri joukkoliikenteen edustajat.
Heidän kantansa oli se, että 80 prosenttia linja-autoliikenteen
harjoittajista ei saa minkään näköistä lipputukea,
vaan he tulevat toimeen tällä maksulla, minkä he
niistä matkalipuista saavat. Kysymys valtiovarainministeri
Heinäluomalle: Onko mahdollista, että se 8 prosentin
arvonlisävero jossain vaiheessa poistettaisiin näistä lipuista?
Tuntuu ihmeelliseltä, että valtio antaa rahaa joukkoliikenteeseen,
mutta kuitenkin kerää sen 8 prosenttia heti takaisin.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Juuri sen takia, että maassamme on
pitkät etäisyydet ja joukkoliikenteellä on erityinen
merkitys, meillä on alennettu arvonlisäverokanta
joukkoliikennemaksuissa. Se on ollut käsittääkseni
näkökanta, jonka koko eduskunta on yhteisesti
hyväksynyt, ja siihen perustuu tämä 8
prosentin, joka on siis alhaisin, verokanta. Hallituksella ei ole
tähän muutossuunnitelmia olemassa. Kun katsoin
kokoomuksen viikko sitten julkistamaa ehdotusta ensi vuoden vaihtoehtobudjetiksi,
niin ei ollut muuten kokoomuksellakaan ehdotusta puuttua tähän
asiaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitushan on asiallisesti ottaen
sitoutunut jo, arvoisa ministeri, tähän valtion
osuuden maksamiseen koskien metroa. Ensimmäiset kommentit
olivat hyvin selviä. Tämä oli tietysti sikäli
mielenkiintoista — kysymys on vähän päinvastainen
kuin ed. Kasvi täällä esiin nosti — koska
tähän asti ne hankkeet, mitä täällä on
tässäkin salissa tänä syksynä tullut,
on aika lailla kylmästi torjuttu ja todettu, ettei ole
rahaa, mutta nyt on selkeästi se noin 50 miljoonaa euroa
tähän.
Nyt kysynkin, arvoisa ministeri Huovinen vielä, millä tavalla
te aiotte nyt tätä kakkoskoria valmistella seuraavaa
vaalikautta silmälläpitäen tämän
hallituksen piirissä, koska nythän me tarvitsemme
kokonaisvaltaisen näkemyksen siitä, millä tavalla
tulevina vuosina valtio aikoo väyläinvestointipolitiikkaansa
toteuttaa. Ykköskori on tavallaan nyt satamassa. Se on
hieno asia ja hyvä päätös, mutta
Pääkaupunkiseudullakin on erittäin paljon
myöskin muita liikenneväylähankkeita
kuin tämä, myös raideliikennehankkeita.
Marja-rata odottaa sekin toteuttamistaan. (Puhemies koputtaa)
Eli millä tavalla tämä hallitus vielä työstää, ministeri
Huovinen, teidän johdollanne kakkoskorin sisältöä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Olen kyllä lähtenyt
siitä, että ykköskorin toteuttaminen
oli se keskeisin tavoitteemme tälle vaalikaudelle, ja se
on nyt pitkäjänteisen työn tuloksena
saatu satamaan. Kakkoskorin osalta täytyy sanoa, että siellä tällä hetkellä on
yli 20 hanketta listattuna, ja olen ymmärtänyt
niin — en ole itse ollut tässä infraministerityöryhmän
työssä aikanaan mukana — että se
järjestys, joka sinne on tehty, ei ole millään
tavalla tärkeysjärjestys. Sen vuoksi kyllä katson,
että tulevan hallituksen täytyy omalta osaltaan
tehdä liikennepoliittiset linjaukset ja tuoda samalla tavoin,
kuin on tällä kaudella yritetty, tätä pitkäjänteistämistä käytäntöön.
Meillähän on myös esitys Matti Vuorian
työryhmän johdolla siitä, että eduskunta osallistettaisiin vieläkin
voimakkaammin liikennepoliittisen selonteon myötä myöskin tähän rahoitukseen
ja näihin yksittäisiin hankkeisiin.
(Puhemies koputtaa)
Sinänsä en kiistä sitä,
että kakkoskorissa on iso lista merkittäviä hankkeita,
mutta ei tämän hallituksen puolelta voida kyllä tulevan
puolesta sitoumuksia alkaa tekemään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan yhtyä niihin,
jotka kiittävät niin tätä hallitusta
kuin edellisiä ja politiikkaa eli myös samalla
eduskuntaa siitä, että joukkoliikenteeseen eli
raideliikenteeseen on viime vuosina tai kymmenen vuoden kuluessa
kiinnitetty huomiota jopa niin, että Espookin on ruvennut
hyväksymään raideliikenteen, ja olisin
nyt kysynyt — se on hyvä, niin tämä Lahti-oikorata
kuin siihen liittyvät asiat, joihin eduskunnan rautatien
ystävät eilen kävivät tutustumassa — kun
siihen liittyy myös tämä yhtenäislippujärjestelmä,
millä tavoin nyt aiotaan tätä lippujärjestelmää kehittää, jotta
voidaan hyödyntää näitä kaikkia
eri joukkoliikennemuotoja.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Niin näissä lippujärjestelmissä kuin
sitten myös tässä koko joukkoliikenteen
ohjausjärjestelmässä tehdään jatkuvasti
tätä kehittämistyötä yhdessä kaikkien toimijoiden
kanssa. Esimerkiksi harvempaan asutulla seudulla on erittäin
tärkeää, että päästäisiin
tähän niin sanottuun kutsuohjattuun joukkoliikenteeseen,
jolla voitaisiin sitten vähän ehkä räätälöidymmin
palvella niitä ihmisiä ja kansalaisia, jotka tarvitsevat
noilla alueilla tätä liikennettä. Mutta
myös nämä lippuasiat ovat kyllä pohdinnassa,
ja sitä teemme yhteistyössä kaikkien
näiden toimijoiden kanssa, ei suinkaan vaan niin, että ministeriössä tätä asiaa
yksistään pähkäillään.