2) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2008
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen itsenäisyyden juhlarahaston
Sitran tehtävänä on edistää Suomen
vakaata ja tasapainoista kehitystä, talouden määrällistä ja
laadullista kasvua sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja
yhteistyötä. Sitra voi tarvittaessa ottaa tavallista
suurempia riskejä rahoittaessaan innovatiivisia hankkeita.
Tämä Sitran toiminta on ollut ja toivottavasti
on jatkossakin tärkeä asia ennen kaikkea juuri
tämän tyyppisissä yhteiskunnallisissa
ja taloudellisissa tilanteissa, joissa Suomi, Eurooppa ja koko maailma
on. 2000-luvulla talousvaliokunta on seurannut tätä Sitran
ohjelmien kehittämistä. 2000-luvullahan näihin
yhteiskunnallisiin haasteisiin on varauduttu muun muassa seuraavilla
ohjelmilla: terveydenhuollon ohjelma, energiaohjelma, koneteollisuuden
kasvuohjelma, kuntaohjelma, elintarvike- ja ravitsemusohjelma ja
Intia-ohjelma. Näillä on koetettu saada käynnistettyä Suomeen
uutta ja uusia ideoita, uusia innovaatioita, joita tällä hetkellä erityisesti
kaivataan.
Sitran peruspääoma vuoden 2000 lopussa oli 626
miljoonaa euroa. Peruspääoman markkina-arvo on
vaihdellut voimakkaasti osakemarkkinoilla tapahtuneiden heilahdusten
johdosta. Vuoden 2008 lopussa peruspääoma oli
sijoitettu osakkeisiin 32-prosenttisesti, korkoinstrumentteihin
58-prosenttisesti ja muihin kohteisiin noin 10 prosentin osuudella.
Tämä taloudellinen lama näkyy myös
Sitran toiminnassa. Tilikauden alijäämä oli
noin 101 miljoonaa euroa, joka on erittäin suuri summa.
Kuluvana vuonna tulos on kääntynyt positiiviseksi.
Talousvaliokunta on nyt tässä mietinnössä,
samaten kuin aikaisemmissakin, kiinnittänyt huomiota siihen,
että meillä tämä innovaatiotoiminta
on jakautunut hyvin useille toimijoille. Tällaisia ovat
Sitran ohella yliopistot, Tekes, Keksintösäätiö,
Suomen Akatemia, Teollisuussijoitus, te-keskukset, Finpro ja Finnvera.
Yhteistyötä pitäisi olla, myös
kilpailua voisi näitten välillä olla, mutta
ennen kaikkea yhteistyötä sen osalta, että meidän
maamme ja elinkeinoelämämme menestyisivät
ja työllisyys tulisi turvatuksi. Tämä on sellainen
iso haaste, jota nimenomaan tämän kertomuksen
yhteydessä koetettiin perätä meidän hallinnoltamme,
joka on Sitran hallintoneuvosto, hallitus ja tilintarkastajat. Ja
yleisesti ottaen voisi todeta, että tällä hetkellä kyllä kaivataan niitä ideoita
ja avauksia, joilla päästäisiin eteenpäin
esimerkiksi viennin osalta, sillä Suomen vienti on romahtanut.
Suomen vienti on romahtanut, ja kysymys on siitä, mitä pitäisi
tehdä. Tässä suhteessa Sitrankin merkitys
on tärkeä.
Talousvaliokunta on katsonut, että nykyinen järjestelmä edellyttää selkeyttämistä
ja
toiminnan koordinoinnin tehostamista erityisesti yksittäisen
asiakkaan suunnasta katsottuna. Valiokunta korostaa resurssien tehokasta
käyttöä ja projektien tuottaman tietotaidon
tehokasta hyödyntämistä. Tämä viimeksi
mainittu on juuri sitä, miten näitä ohjelmia
ja tutkimustuloksia käytännössä hyödynnetään.
Se on tietysti monessa muussakin organisaatiossa iso kysymys, vaikkapa
Euroopan unionissa, miten päätökset tai
tutkimukset pannaan käytäntöön.
Näissä Sitran omissa asiakirjoissa todetaan, että yrityskehitystoiminta
on jatkunut kertomusvuonna niin, että päämäärä on
uusien liikekonseptien kehittäminen, yritysten kasvustrategioiden
tukeminen. Sitra toimii riskirahoittajana yhteistyössä muiden
pääomasijoittajien kanssa. Tässä mietinnössä talousvaliokunta
loppuosassa tuo esille sen, että tärkeää on
Sitran yrityskehitys- ja rahoitusstrategian tukeminen uuden yritystoiminnan
hautomovaiheessa ja kriittisessä kasvuvaiheessa. Kun yritys
ei enää tarvitse Sitran tapaista riskisijoittajaa,
Sitra voi irrottautua yrityksestä ja sijoittaa sitten nämä varat
uuden yritystoiminnan kehittämiseen. Toimintaan liittyy
riskejä, joita saattaa realisoitua, mutta epäonnistumisen
uhallakin Sitran tulee julkisoikeudellisena rahastona osallistua
innovatiivisiin hankkeisiin. Kun katsoo tätä Sitran
vuoden 2008 kertomusta, siinä on näitä ohjelmia
ja niiden merkitystä tuotu esille ja samalla sitten koetettu
vastata siihen kysymykseen, millä tavoin Suomen itsenäisyyden
juhlarahasto pystyy vastaamaan tähän toimintaan.
Puhemies! Haluaisin päättää tämän
esittelyn siihen henkilökohtaiseen toteamukseen, että kun tämä on
eduskunnan alaista toimintaa ja me kansanedustajat tiedämme
hyvin paljon asioita ja meillä on myös sitten
suuri vastuu siitä, miten me viemme näitä eri
toimintoja eteenpäin ja suomalaista yhteiskuntaa eteenpäin,
niin tämän Sitran toiminnan kehittäminen,
kun hallinto on valittu eduskunnan toimesta, on yksi sellainen asia,
josta meidän itse pitää pitää huolta.
Tästä ei voi syyttää kovin paljon
muita kuin sitä, millä tavoin me olemme itse pystyneet
tähän vastaamaan, ja tässä mielessä myös
tämän yhtiökokouksen eli eduskunnan täysistunnon
merkitys on suuri, jos me niin haluamme.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on varmaan valiokunnan
puheenjohtaja aivan oikeassa, kun hän vaatii toimia ja
vaatii nopeaa reagointia ja vastaamaan tämän päivän
ongelmiin. Tässä oikeastaan on ehkä parhaiten
käynyt ilmi tämä toimintakertomuksien
syvällisin ongelma, kun ne ovat edelliseltä vuodelta.
Tuokin toimintakertomus kertoo ajasta, jolloin elettiin aivan erilaisessa
Suomessa ja erilaisissa olosuhteissa kuin tänä päivänä ollaan,
aivan toisenlaisessa talous-, työllisyys- jne. tilanteessa.
Sitrahan on nyt tämän syksyn aikana lähtenyt hakemaan
vastauksia nimenomaan tuohon, mistä puheenjohtaja Skinnari
puhui, elikkä nämä Suomen elinvoiman
lähteet, vaikuttajafoorumit, on järjestetty syyskuun
loppupuolella ensimmäisen kerran, toinen on vielä tässä tämän
vuoden puolella, ja kolmas on itse asiassa ensi vuoden alkupuolella.
Tällöin on haettu korkeakoulujen, Suomen yrityselämän,
poliittisten vaikuttajien ja virkamiesten kanssa vastauksia siihen,
mitä pitää tehdä, milloin pitäisi
tehdä, ja nyt toimitaan nopeasti. Yritetään
löytää hyviä, oikeita vastauksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa kerrotun mukaan Suomen vienti on
romahtanut suhteessa enemmän kuin missään muussa
Oecd-maassa tämän talouskriisin aikana, mikä on
vakava tilanne. Mitä siitä opimme? Siitä opimme
ainakin sen, että jos se vientiteollisuus, jota harjoitetaan,
perustuu paljon ainetta ja paljon energiaa vaativiin ratkaisuihin,
niin ei näytä olevan enää pärjäämisen
mahdollisuuksia, ja tämän vaihtoehtona ovat vähän
ainetta ja vähän energiaa vaativat ratkaisut,
muun muassa ict-ratkaisut kautta linjan.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
liittyy tämä asia ihan olennaisesti. Tässä valiokunnan mietinnössä niin
kuin Sitran kertomuksessakin on aivan oikein kerrottu, että kyllä Suomessa
näitä innovaatiotoimijoita, niitten etsijöitä ja
tekijöitä, on pilvin pimein. Se, mitä tässä nyt
kerta kaikkiaan kaipaa täällä niin kuin
esimerkiksi Oulun kaupunginvaltuustossa, joka käsitteli
täsmälleen samanlaista asiaa maanantaina, on se,
että pitäisi evaluoida nämä toimijat
kautta linjan, mitä ne ovat todella saaneet kestävän
kehityksen ja tulevaisuuden hyväksi aikaiseksi. Siihen
Sitra sopii erinomaisen hyvin, kun se on eduskunnan instituutio,
ehkä paremmin kuin mikään muu, ja se sitten
raportoi eduskunnalle eli omistajalleen tästä.
Tässä olisi voinut olla tätä koskeva
pikku ponsikin lopussa, mutta viesti menee varmasti täällä olevan
pankkivaltuuston kautta perille.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on lama meneillään ja Suomi
on lamassa, ja kun vienti ei vedä, niin Sitralla on tässä iso
rooli tulevaisuudessa. Tässä nyt käsitellään
toimintakertomusta, mutta peruutuspeiliinkin täytyy katsoa,
mitä on tapahtunut siellä, ja varmaan on nyt niin,
että pitää katsoa, niin kuin ed. Martti
Korhonen sanoi, eteenpäin ja uudelleen junailla näitä asioita.
Sitralla, Finprolla ja näillä kaikilla on
suuri vastuu Suomen yhteiskunnasta ja viennistä, kun yritykset
ovat ruvenneet kehitysrahojaan pienentämään
ja ponnisteluja viennin osalta pienentämään.
Silloin tarvitaan tämä valtion osuus ja nimenomaan
Sitrankin osuus, ja sitten kaikkien uusien innovaatioitten kehittelyssä pitää olla
omaa tuotantoa, mutta yritysten kanssa yhdessä pitää myös
niitä ponnisteluja jatkaa.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin ilahduttavaa, että hallintoneuvoston
varapuheenjohtaja Antti Kalliomäki on täällä paikalla
seuraamassa, mitä nyt sitten eduskunnan täysistunnolla
on tähän asiaan sanottavaa, mutta eipä näy
muita hallintoneuvoston ... (Ed. Martti Korhonen: Kyllä näkyy!) — Anteeksi,
ed. Martti Korhonen on, joo, anteeksi, oli äänessäkin,
joo, kyllä. Näin kannattaa välillä erehtyä,
niin tulee paremmin otettua tämäkin asia huomioon,
että on kaksi.
Mutta kun eduskunnassa käsiteltiin talousvaliokunnassakin
tätä hallituksen innovaatiostrategiaa, niin täytyy
sanoa, että kyllä into ja innovaatio siitä asiantuntijakierroksesta
puuttuivat. Kyllä tällä hetkellä on
Suomessa sellainen tilanne, että tarvittaisiin vähän
toisen tyyppistä otetta näihin asioihin, kun todellakin
vienti on romahtanut ja pitäisi miettiä ihan toisen
tyyppisiä asioita. Kyllä tässä suhteessa
odottaisi yliopistoilta, joiden professoreita talousvaliokunnassa
on kuultu, korkeakouluilta, joiden asiantuntijoita eduskunnassa
muun muassa talousvaliokunnassa on kuultu, elinkeinoelämän
edustajilta ja tietysti sitten meiltä maakuntien edustajilta
kansanedustajina tai muutoin, mitä todellakin pitäisi
käytännössä tehdä,
ja pitäisi tuoda niitä esityksiä käsittelyyn.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari käytti edellä puheenvuoron,
jota lyhyesti kommentoin.
Me todella käsittelimme vasta Suomen kansallisen innovaatiostrategian,
ja jos peräänkuulutetaan intoa ja innostusta,
niin rohkenen sanoa, että kyllä me edustajinakin
saamme katsoa omaa vastuutamme, olemmeko me innostuksen välittäjiä tähän
arvokkaaseen, tärkeään työhön
vai käykö niin, että meidän
energiamme suuntautuu enemmän tämmöisen
byrokratian synnyttämiseen ja aikaansaamiseen, joka on
uuden luomisen ja innovaation este enemmän kuin kannustin.
Siinä mielessä tämä Sitran toiminta
ja siihen liittyvä toimintakertomus on yksi tärkeä arviointi
asiana. Nimittäin Sitrahan on uudistanut omaa strategiaansa
nimenomaan tämän kansallisen innovaatiostrategian
pohjalta, jossa olennaista on se, että kapean, teknologiakeskeisen
innovaatiomääritteen täydentäjäksi
on otettu nimenomaan laaja-alainen innovaatiokäsite, joka
merkitsee ei vain teknologisten innovaatioiden vaan myös
toimintatapainnovaatioiden, prosessi-innovaatioiden ylös
nostamista, ja jos milloinka niin nyt elämme semmoista
yhteiskunnallista vaihetta, että kaikelle tälle
on äärimmäisen tärkeä tilaus. Sen
vuoksi minusta on arvostettavaa, että Sitra on sovittamassa
omaa toimintaansa näihin käsillä oleviin
vaatimuksiin, ja pysähdyn erityisesti siihen, mitä merkitsee
tämä systeemisten muutosten ja uudistusten aikaansaaminen.
Sitrahan on viime vuosina toteuttanut hyvin monia ohjelmia,
on ollut mukana terveydenhuollon kehittämisessä,
energia-asioiden ratkaisemisessa ja myös kansainvälistymisessä lähinnä Venäjä-
ja Intia-ohjelmien kautta, mutta se, mitä henkilökohtaisesti
peräänkuulutan, on se, että minusta Sitran
pitäisi mennä rohkeammin ja pidemmälle
näissä innovaatioprosesseissa. Ajattelen esimerkiksi
tätä terveydenhuollon haastetta, jos ajatellaan
nimenomaan systeemisten innovaatioiden aikaansaamista. Aikanaan
merkittävä kansallinen systeeminen innovaatio
on ollut neuvolajärjestelmä. Sillä on
luotu perustaa lasten terveyden rakentumiselle. Nyt jos ajatellaan
ikääntyvän Suomen haastetta, me jokainen
edustaja tunnistamme sen, että lähivuosien kaikkein
merkittävin kysymys on se, miten me saamme taloudelliset
voimavarat riittämään ikääntyvän
väestön terveyspalvelujen järjestämiseen.
Sen vuoksi minusta Sitra on nimenomaan meidän innovaatiojärjestelmässämme
toimija, jolla on edellytyksiä, mahdollisuuksia, ottaa
vielä nykyistä vahvempi rooli nimenomaan muutosten
läpiviejänä ja muutosten toteuttajana
yhteistyössä muiden julkisten toimijoiden kanssa.
Tämmöistä katalyyttistä vaikutusta
peräänkuulutan nimenomaan sen vuoksi, että ilman
systeemisiä muutoksia, systeemisiä uudistuksia,
me emme välttämättä tavoita
sitä kustannusten hallintaa, joka meidän pitäisi
pystyä löytämään.
Toisena asiana, joka liittyy uudistettuun Sitran strategiaan,
nostan esille yrityshautomotoiminnan. Se on asia, josta on puhuttu
paljon vuosien, rohkenenpa sanoa jo parin vuosikymmenen, aikana
mutta tätä hautomotoimintaa ei ole kovin onnistuneesti
meillä Suomessa kyetty mallintamaan. Pääsääntöisesti
nämä yrityshautomot toimivat hyvin niukoilla voimavaroilla.
Ne ovat liian irrallisia siitä innovaatioympäristöstä,
mikä meille on rakennettu, millä tavalla todella
hautomotoimintaa integroidaan, nämä julkiset toimijat,
julkiset rahoittajat, ammattikorkeakoulut, yliopistot, ja tässä mallinnustyössä minusta
Sitra riskinottajana voisi antaa vielä nykyistä selvästi paremman
panoksen. Meillä on muun muassa ammattikorkeakoulujen toiminnassa
eri puolilla Suomea hyviä yrityshautomokokeiluja, on osin päästy
jopa tulokselliseen toimintaan, mutta tiettyä lisäpotkua
tällä alueella tarvitaan. Tarvitaan kansainvälisten
yhteyksien välittäjää. Ajattelen, että sillä suhdeverkostolla,
joka Sitralla on käytettävissä, on annettavissa
ihan selkeä lisäpanos ja -panostus tähän
toimintaan.
Meillähän on koko innovaatiojärjestelmää ajatellen
parhaillaan kansainvälinen arviointi menossa. Kun ed. Skinnari
peräänkuulutti tätä arviointia,
niin minä uskon, että tämän
arvioinnin yhteydessä tulee myös tiettyä näkökulmaa
Sitran ja muiden tässä innovaatioympäristössä olevien toimijoiden
rooliin. Minusta näiden johtopäätösten
käsitteleminen olisi äärimmäisen
tärkeää. Nostan jopa tässä ajatuksen
siitä, voitaisiinko eduskunnassa käydä ajankohtaiskeskustelu,
kun tämä kansallinen arviointi suomalaisesta innovaatioympäristöstä valmistuu,
joka auttaisi meitä kansanedustajiakin perehtymään
ja paneutumaan paremmin Suomen tulevaisuuden kannalta ihan keskeiseen
kysymykseen, millä tavalla me vahvistamme, uudistamme suomalaista
innovaatiojärjestelmää, jota kautta me
luomme edellytykset uuden yritystoiminnan syntymiselle, nimenomaan
sellaiselle yritystoiminnalle, joka paikkaa ja täydentää niitä menetyksiä,
jotka nyt muun muassa tämän taantuman kautta kohdistuvat
perinteiseen vientiteollisuuteen, joka tuskin palaa enää entisessä roolissa
kaikilta osin suomalaisen talouskasvun vauhdittajaksi. Me tarvitsemme
kipeästi uutta. Tässä mielessä suomalainen
innovaatiojärjestelmä on todellisessa koetuksessa,
ja kaikki virikkeet, voisiko sanoa, ne sytykkeet, joilla suomalaisia
innostetaan uuden aikaansaamiseen, uuden luomiseen, ovat tarpeellisia.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Karjulan kanssa vahvasti eri mieltä siitä,
että meillä yrityshautomotoiminta ei toimisi.
Se ei kaikkialla toimi, mutta otan kaksi esimerkkiä: Hervanta
ja Tampereen teknillisen yliopiston yhteys, ja Oulu ja siellä teknisen
osaston hyöty yrityksille. Täytyy sanoa, että kummankin
kaupungin menestykseen juuri tällä hautomotoiminnalla
ja sillä, että on yliopisto ja sieltä keksintöjä tulee
eteenpäin, on ollut erittäin merkittävää sille,
että niissä on ollut vahvaa taloudellista kasvua.
Olen ed. Karjulan kanssa samaa mieltä siitä, että Sitra
tekee erinomaista työtä, mutta olemme erittäin
suurten haasteitten edessä. Metsäteollisuus menee
alaspäin, it-sektorin alihankinta on menossa alaspäin,
ja sen lisäksi myöskin koneenrakennuksellamme
on erittäin suuria haasteita. Mutta näihin on
etsitty ratkaisuja. Panostus tutkimukseen ja tuotekehitykseen kasvaa.
Sen lisäksi myöskin nyt rakennetaan huippuyliopistoja,
ja tämä maa tarvitsee pari huippuyliopistoa, jotta siellä tehdään
sitä innovatiivisinta työtä.
Täytyy sanoa, että kun täällä ed.
Skinnari sanoi, ettei ole mitään ehdotuksia, niin
oppositiolta nyt odotamme joitakin ehdotuksia. Niitä ei
ole tullut, ja se on teidän tehtävänne
haastaa hallitus. Hallituksella on tosiaan tutkimus- ja tuotekehitys
ja huippuyliopistot.
Sen lisäksi haluan vielä lyhyesti todeta sen, että energia
ja tietotekniikka ovat sellaisia, ohjelmistojen tekeminen, joissa
Suomi varmasti voi menestyä tulevaisuudessa.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille sen verran, että tunnen
Oulun ympäristön aika hyvin, ja siinä mielessä joudun
toteamaan, että on saatu paljon hyvää aikaan,
mutta tässä tilanteessa tarvitaan lisäpotkua
myös tähän hautomotoimintaan. Olen saanut
tutustua myös Tampereen seudulla tähän hautomotoimintaan,
ja minusta siellä Finlaysonin vanhoissa tiloissa toimiva
Demola on erittäin hyvä esimerkki tämmöisestä uuden
tyyppisestä yritysten ja oppilaitosten välisestä yhteistyöstä.
Mutta kaiken kaikkiaan olennaista on se, että on toki
monilla paikkakunnilla tehty hyvää työtä,
mutta jos ajatellaan sitä haastetta, mikä meillä on
edessä uuden yritystoiminnan ylös nostamiseksi,
niin nämä konstit, mitkä meillä ovat
tähän asti olleet käytettävissä,
eivät riitä. Meidän pitää löytää lisäarvoa
myös tähän yrityshautomotoimintaan.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin vain ed. Sasille todennut sen, että en
itse ole katsonut, että Sitra olisi sellainen, jossa tehdään
oppositio—hallitus-politiikkaa, vaan olemme yrittäneet
nämä omat ehdotuksemme tuoda hallituksen osalta
hallituksessa ja taas Sitran osalta niin, että oltaisiin
mahdollisimman yksituumaisia. Se, mitä puhuin näistä ehdotuksista,
tarkoitti ennen kaikkea sitä, että kun olemme
kutsuneet asiantuntijoita muun muassa juuri innovaatioselonteon
yhteydessä, niin yksi ongelmahan oli se, että asiantuntijoina
olivat ne, jotka olivat tehneet tämän innovaatio-ohjelman.
Kun kutsuttiin sitten muita, niin kyllä se käytännön
tilanne on se, että tällä hetkellä haasteet
ovat koko maailmassa toisaalta niin uusia ja toisaalta niin vaikeita,
että tällaisia, jotka panevat itsensä likoon
niin, että ne laitetaan paperille, jotta voi 10 vuoden
päästäkin katsoa, mitä kaikkea
tuli ehdotettua, on aika harvassa.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasin puheenvuoro oli kyllä tämmöistä poliittista
liturgiaa, ei siinä paljon muuta sisältöä ollut,
ihan hyvä siinä mielessä, mutta eiväthän
nämä kysymykset ole oppositio—hallitus-kysymyksiä,
jos Suomea yritetään viedä eteenpäin.
Se, että meillä on hieno menneisyys, ei hirveästi
lämmitä sinne tulevaisuuteen, niin kuin äsken
sanoin.
Sitra on lähtenyt toimimaan. Sitra piti Suomen elinvoiman
lähteet -ohjelman ensimmäisen vaikuttajafoorumin,
jossa oli useampi sata tämän maan huippuasiantuntijaa
niin yrityspuolelta, elinkeinoelämästä,
yliopistoista, korkeakouluista, maakunnista, politiikasta. Siellä yritetään
hakea vastauksia siihen, miten tästä päästäisiin eteenpäin.
Ei tässä nyt hirveästi lämmitä jargoni, että poliittisesti
hoetaan vanhaa liturgiaa, että on tehty sitä tai
on tehty tätä. Ongelmat ovat käsissä,
ongelmat ovat sylissä. Nyt pitää hakea
kaikkien vastauksia. Minusta on kyllä naurettavaa, jos tämä kysymys
lähdetään politisoimaan hallitus—oppositio-kysymykseksi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tilanne on se, että jargonilla me
emme todellakaan tällä hetkellä pärjää.
Halusin vain ottaa muutaman konkreettisen esimerkin. Huippuyliopisto,
Aalto-yliopisto, säätiöyliopisto Tampereelle
olennaisesti vahvistaa sitä, että syntyy uutta
tässä maassa. Ed. Kalliomäen aikana tämä pantiin
jo käyntiin, mutta tämä hallitus on hoitanut
tämän loppuun asti ja niin, että se tehdään
menestyksellä.
Ja se, että panostetaan tutkimus- ja tuotekehitykseen:
Nyt suhteellinen osuus, panostus, tulee kasvamaan — tosin
johtuu jossain määrin bkt:n alenemisesta. Mutta
halusin juuri ottaa sen, että jos me katsomme jotakin Sulake-nimistä yhtiötä esimerkiksi,
niin kyllä ohjelmistotyössä suomalaisyritys
voi pärjätä. Sinne kannattaa panostaa.
Ja energia: Meillä tehdään Euroopan
ainoata ydinvoimalaa tällä hetkellä.
Sen osaamisen levittäminen, vieminen muualle, siinä varmasti
meillä on mahdollisuuksia. Uskon myöskin, että terveydenhuollon
teknologiassa meillä on mahdollisuuksia. Mitä tarvitaan?
Täällä salissa voidaan myöskin
tuoda ehdotuksia, ei vain sitä, että pitäisi
tehdä jotakin, vaan konkreettisia ehdotuksia tarvitaan
tässä tilanteessa.
Antti Kalliomäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tuohon ed. Sasin viittaukseen Aalto-yliopistosta se,
että olette aivan oikeassa, se on todella hallituksen aloitteesta
lähtenyt liikkeelle, mutta edellisen hallituksen aloitteesta,
ei tämän hallituksen, vaan nykyisen opposition.
Mutta muuten minusta on kyllä hyvä tässä nyt todeta
se, mikä aikaisemmin tuli esille ed. Korhosenkin ja ed.
Skinnarin puheenvuoroissa, että Sitran kohdalla ei ole
oikeastaan hallitus—oppositio-asetelmaa, siellä ollaan
samassa rivistössä. Esimerkiksi tämän
syksyn liikkeellelähdöt Sitran osalta ovat juuri
sen tyyppistä työtä, jossa vaikuttajafoorumin
kautta ja siihen liittyvän aikamoisen koulutusohjelman
kautta yli kaikkien hallitus—oppositio-rajojen pyritään
löytämään Suomelle uusia avaintekijöitä,
koska iso kysymys on se, mihin ed. Skinnari viittasi: Suomen vientikysyntä maailmanmarkkinoilla
vaatii aivan uusia eväitä. On todennäköistä,
että finanssikriisi merkitsee sitä, että meidän
vientiämme koskeva kysyntä on toisen tyyppistä kuin
tähän mennessä ja vanhoilla eväillä ei
pärjätä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olemme käyneet erittäin
hyvää keskustelua, jossa halutaan etsiä uusia
innovaatioita, uusia ratkaisuja ja luoda tulevaisuutta Suomelle
ja Suomen vientiteollisuudelle. Erään tällaisen
otan tässä yhteydessä esille, ja olen
tätä muun muassa useilla kirjallisilla kysymyksillä kuluvan
vuoden aikana halunnut vauhdittaa.
Kysymys on kotimaisesta rokotetuotannosta. Meillähän
on menneillä vuosikymmenillä loppunut Suomesta
rokotetuotanto, eikä sitä ole käynnistetty,
ja tällä hetkellä tämä kysymys
on ajankohtainen pandemiauhan edessä. Meillä Suomessa
on tilanne ratkaistu tässä vaiheessa siten, että on
tehty ostosopimuksia ulkomaiden kanssa. Ongelmat ovat käsissämme:
emme ole saaneet sieltä sovitussa aikataulussa tilattuja
määriä tuotteita, ja on ennakoitavissa,
että nämä tulevat — pahoin pelkään,
vaikka toivon, että pelkoni on väärä — yhä vain
jatkuvasti viivästymään. Eli ongelmat
ovat käsissä sen takia, että meillä ei
ole kotimaista alan rokotetuotantoa. No, voi olla niin, että sitä ei
juuri tähän hätään
välttämättä olisi saatu. Ikävintä on
se, että tahto ja halu puuttuvat. Toivoisin, että meillä olisi
lääketeollisuudella enemmän innovatiivista
kehittelypyrkimystä, ja näkisinkin nyt, että Sitra
nimenomaan olisi oikea taho vauhdittamaan ja kehittämään
suomalaista lääketeollisuutta yleensäkin
ja erityisesti tällaisessa huoltovarmuuden kannalta aivan
elintärkeässä kysymyksessä,
mitä rokotetuotanto edustaa.
Meillä Suomessa on tämmöinen ajattelu,
että on Suomi köyhä ja siksi jää,
ainakin lääketeollisuudessa alan yrityksillä on
tällainen näkemys, valitettavasti. Tarvittaisiin
aivan uutta näkemystä, aivan kuten ed. Karjula
täällä erinomaisesti toi esille, että tarvitaan
uusia näköaloja, tarvitaan innovaatioympäristöä.
Ja kun meillä nyt on nämä paljon puhutut
innovaatioyliopistot, joille kansanedustajatkin ovat antaneet omat
roponsa, monet kansanedustajat, muun muassa Keski-Suomessa on näin
tehty, niin meidän pitää ottaa nämä innovaatiot
käyttöön, innovaatiot nimenomaan uuden
luomiseksi. Meidän ei pidä surra sitä,
jos tappiota ja menetyksiä on tullut muualla, vaan pitää vaan
katsoa eteenpäin.
Näkisin, että sen tilanteen asemesta, että on Suomi
köyhä ja siksi jää ja että puhumme,
että Suomi on pieni, meidän pitää nähdä,
että Sveitsi on pieni maa — ei ole väkiluvultaan
kovin suuri, eikä pinta-alaakaan ole kovin paljon — mutta
se on juuri lääketeollisuudessa maailman kärkimaa.
Suomella on monella tavalla kärkiosaamista, mutta tässä tarvittaisiin
se, että tämä kärki- ja huippuosaaminen
laajenisi kapeasta keihäänkärjestä laajemmillekin
sektoreille ja ennen kaikkea tulisi tuotannoksi, joka loisi työpaikkoja
huippuosaamiseen, erikoistuneeseen teollisuuteen. Sitä kautta
Suomesta tulisi tehdä kansainvälisille markkinoille — nyt
tässä olen esille tuonut lääketeollisuuden
ja rokotetuotannon — näille alueille todellinen
viejä.
Maailmasta eivät valitettavasti sairaudet ole loppuneet,
uusia aina löytyy, ja sen takia maailmassa on todella haasteita.
Toivonkin, että hyvin voimakkaasti nyt käytäisiin
panostamaan siihen, että meillä palautettaisiin
lääketeollisuuteen rokotetuotanto. Jos me nyt
olemme pandemian kanssa saaneet armonaikaa tässä pari
kuukautta ennakoiduista uhkakuvista — toivon mukaan saamme
edelleen lisää — niin seuraaviin pandemia-aaltoihin
meidän tulisi kehittää hyvin nopeasti
jo rokotetuotantovalmiudet. Minä näkisin, että silloin
Sitran tulisi olla tässä se innovaatioympäristön
luoja, joka huolehtii siitä, että tulee tuotantoa.
Sitra voisi ottaa tässä sen riskin, ja tämä nimenomaan
olisi panostusta terveydenhuoltoon, aivan uuteen. Näen,
että tällä tavalla Suomi voisi olla uuden
osaamisen mallimaa ja tekijä maailmassa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen itsenäisyyden juhlarahasto
Sitra tekee omalla sektorillaan erittäin arvokasta työtä ja
nimenomaan sellaista työtä, joka tähtää aitoon
uuden luomiseen tässä maassa. Suomen tulevaisuus
ja sen hyvinvointi riippuvat nimenomaan näistä uusista
innovaatioista, uuden luomisesta. Sitra on aivan oikein oivaltanut
mielestäni tämän oman tehtävänsä.
Se on menossa ja on mennyt yrityksiin tekemään
yhteistyötä riskialoille, ja on erittäin
arvokasta, että Suomessa joku toimija selkeästi
uskaltaa ottaa riskejä. Meidät on monesti leimattu
innovaatioyhteiskunnaksi, mutta tässä on ollut
se ongelma, että sellaisen uuden luomisessa riskinottokykyä ja -halua
ei kerta kaikkiaan ole ollut. Mielestäni tässä yhteydessä Sitralla
on erittäin terve toimintamalli, ja Sitra on myös
toiminut niin, että kun uusi yritys, uusi innovaatio, on
lähtenyt liikkeelle ja elää sillä tuotannollaan,
uudella tuotannollaan, ja vie sitä ulkomaille saakka, niin
Sitra irtautuu siitä suuntautuen uusille aloille.
Toivonkin, arvoisa puhemies, että tulevaisuudessa eduskunnan
ja Sitran yhteys säilyy elävänä ja
pystymme ohjaamaan ja elävää keskustelua käymään
sen suhteen, että Sitran toiminta vahvistuu ja ennen kaikkea
suuntautuu yhä selkeämmin riskialoille ja uuden
luomiseen.
Toivoisin, että eduskuntakin osoittaisi omassa työssään
tätä innovatiivisuutta. Nimittäin nythän meillä tämä laajakaistahomma
on käsittelyssä tässä talossa,
ja on puhuttu paljon siitä, että esimerkiksi Euroopan
unionin rakennerahaston rahoja jää käyttämättä paljon.
Jos halutaan maaseudun kannalta tärkeitä innovaatioita
luoda, niin on aivan välttämätöntä,
että laajakaistaverkko rakennetaan mahdollisimman nopeasti.
Sen mukaantulo on kerta kaikkiaan ensiarvoisen tärkeää,
että saadaan tähän maahan luotua uutta.
Tällä maalla ei kerta kaikkiaan ole varaa pitää yli
puolta Suomea tavallaan tyhjäkäynnillä,
kun eivät tietoliikenneyhteydet pelaa. Siinä olisi
eduskunnan innovaatio: käytettäisiin nämä säästyvät
rakennerahastojen rahat tähän tärkeään
innovaatioon. Riittääkö meillä siihen
rohkeutta ja innovaatiota?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten talousvaliokunta mietinnössään
katsoo, nykyinen tutkimus- ja kehittämistoiminnan järjestelmä edellyttää selkeyttämistä
ja
toiminnan koordinoinnin tehostamista, erityisesti yksittäisen
asiakkaan suunnasta katsottuna. Valiokunta korostaa myös
resurssien tehokasta käyttöä ja projektien
tuottaman tietotaidon tehokasta hyödyntämistä.
Pidän tärkeänä, että pienessä Suomessa
voimavarat kootaan niin, että aikaansaadaan riittävän
suuria ja vaikuttavia tutkimus- ja kehittämishankkeita,
joiden tulokset ovat kansainvälisestikin merkittäviä.
Pelkästään Akatemian puitteissa on 13
tutkimusohjelmaa, jotka jakautuvat pienen pieniin tutkimusprojekteihin,
18 huippuyksikköä sekä 6 osaamisen keskittymää.
Teknolo-gian kehittämiskeskuksella on 19 ohjelmaa, 6 osaamisen
keskittymää. Sitralla on 4 ohjelmaa ja valmistelussa
2 ohjelmaa. Valtion teknillisellä tutkimuskeskuksella on
13 tutkimusteemaa sekä 3 tutkimusaluetta, jotka jakautuvat
osa-alueisiin.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä,
että nämä pienet tutkimusprojektit tuovat
työtä tiedeyhteisölle ja tutkijoille,
mutta vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden kannalta Suomessa voisi
olla korkeintaan viisi kuusi tutkimus- ja kehittämisohjelmaa,
joissa voidaan tehdä huippututkimusta ja aikaansaada merkittäviä innovaatioita.
Nykyinen voimavarojen käyttö on tuhlailua, koska aikaansaannokset
ovat usein melko vähäisiä. Vetoankin
hallitukseen, että se ajattelisi sitä asiaa uudelleen.
Mielestäni Suomeen olisi luotava täysin uusi tutkimus-
ja kehittämisorganisaatio, johon kaikki voimavarat kootaan,
samalla kun Akatemian, Tekesin, Sitran ja Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen
toiminta lopetettaisiin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Muistelen tuossa, että vuosi sitten
tämän Sitran toimintakertomuksen yhteydessä jäin
pohtimaan sitä, mikä on Suomen visio esimerkiksi
sinne vuoteen 2050 asti. Sellaista meillä ei ole. Meillä on
kasa yksittäisiä asioita, joita olemme nostaneet
sille, eikä kukaan ole niitä nivonut yhteen. Suunnittelurytmi
eduskunnassa on sellainen, että paneudutaan kovasti yhteen
vuoteen, esimerkiksi tällä hetkellä käsitellään
talousarviota, jossa katsotaan yhden vuoden näkökulmaa,
tai maksimissaan katsomme kehysten aikaa, neljää vuotta.
Tässä voisi sanoa, että hyvin lyhyellä perspektiivillä Suomeen
suunnittelua tehdään.
Mitä se Suomi-visio 2050 on, en siihen tässä lähde
hakemaan ratkaisua, mutta jos lähdetään katsomaan
tätä lyhyen tähtäimen haastetta,
joka on myöskin pitkän tähtäimen
haaste, niin se on se, miten Suomi saa kilpailukykyä lisää,
selviytyy ja pystyy jatkossakin toimimaan vahvana vientimarkkinoilla
ja mitkä ovat ne uudet liiketoiminnat.
Kun lähdemme katsomaan Sitran toimintatehtävää,
niin Sitran tehtävänä on edistää Suomen vakaata
ja tasapainoista kehitystä, talouden määrällistä ja
laadullista kasvua sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja
yhteistyötä. Tämän päivän
taloustilannetta kun katselee, niin Sitran toiminnan painopisteen
pitäisi siirtyä seuraaviksi vuosiksi puhtaasti
näihin viimeisiin kahteen kohtaan eli keskittyä kansainvälisen
kilpailukyvyn vahvistamiseen.
Seuraava pohdinnan paikka onkin sitten se, miten Sitran ohjelmat
tukevat kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamista ja miltä osin
on ohjelmia, joissa voisi pohtia, ovatko ne turhia ja löytyykö vastaavan
tyyppistä ohjelmatyötä muualtakin.
Jos otetaan pohdintaan se, mitkä ohjelmat kuuluvat
Sitraan, niin voi todeta, että energiaohjelma on varmastikin
perusteltu. Energiatehokkuustoimikunta tekee varmasti työtä sen
eteen, että meillä löytyy uusia teknologioita
ja sitä kautta ehkä mahdollisuuksia tehdä uutta
liiketoimintaa. Meillä on koneteollisuuden kasvuohjelma — varmasti
tukee myös meidän kilpailukykyämme ja
voidaan siltä osin nähdä perusteltuna.
Sitrassa on myös kuntaohjelma. Voisi sanoa, että meillähän
on Kuntaliittokin, ja tähän löytyy toimijoita, jotka
miettivät näitä kuntakysymyksiä mukaan lukien
yliopistot. Elintarvike- ja ravitsemusohjelma on jo tiensä päätepisteeseen
tullut vuonna 2008. Sen lisäksi Sitralla on terveydenhuollon ohjelma,
joka on vuosille 2004—2009. Se on paneutunut hyvinkin konkreettisiin
asioihin — hyvä, mutta meillä on erittäin
merkittävät panostukset STM:ssä, Thl:ssä,
joilla pitäisi vastata juuri näihin samoihin haasteisiin.
Voi kysyä, miksi me teemme kahdessa eri paikassa samoja
asioita.
Tämä vastaava asiahan tuli esille jo ed. Skinnarin
puheenvuorossa, että meillä löytyy useita toimijoita,
jotka paneutuvat näihin samoihin hankaliin ongelmakohteisiin,
ja tässä kohden yhteistyötä tullaan
tarvitsemaan ja myös kykyä luopua tietyistä hankkeista
ja ohjelmista.
Samoin me tarvitsemme yhä enemmän vahvoja
hankkeita, jotka myös johtavat toteutuksiin asti, laajamittaisiin
toteutuksiin, ei niin, että ne ovat pistemäisesti
tietyissä paikoissa. Suomen ongelma on se, että me
olemme hankkeiden ja projektien luvattu maa, joista valitettavan
usein syntyy vaan pelkkiä brosyyreja lopputuloksena eikä aitoa
toimintaa. Tässä meillä on yleisesti
syytä katsoa peiliin jokaisen toimijan osalta. Sen sijaan Sitran
osalta täällä on todettava, että täällä on
hyvinkin konkreettisia hankkeita, niin että en tässä kohden
niin paljon lähde kritisoimaan Sitran toimintaa, joka on
ihan ansiokkaasti löytänyt konkreettisia kohteita.
Tietenkin on pohdinnan paikka siinä, minkälaiset
rakenteet me tarvitsemme tällaiselle hanketoiminnalle ja
kenen pitäisi siitä Suomi-visiosta vastata ja
koordinoida sitä. Jollain tavalla kokisin, että jos
ei eduskunnan tulevaisuusvaliokunta sitä tee, niin jonkun
se vastuu täytyy ottaa kantaakseen. Voisi kysyä,
miksi Sitra ei ottaisi kantaakseen vastuuta Suomi-vision koordinoinnista.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä tietenkin ihan
perusteltuja kysymyksiä ja ehkä ihan hyviä näkemyksiäkin,
mutta se peruskysymys, miksi tehdään samoja asioita:
ei tehdä samoja asioita, on se oikea vastaus. Ei Kuntaliitto
tee sitä, mitä Sitra tekee. Kuntaliitto on etujärjestö,
ja Kuntaliitto toimii tietenkin siitä etujärjestöroolista
käsin. Jos ed. Lauslahti ei ole huomannut, niin minä voin
kertoa, että tuolla kuntakentällä on
pieniä ongelmia esimerkiksi tietoliikenteen käsittelyssä,
tietoliikenneyhteyksien rakentamisessa jne. Ne ongelmat ovat olleet
siellä kymmeniä vuosia, niihin ei ole löytynyt
vastauksia. Se maksaa tälle yhteiskunnalle miljardeja — sanotaan
nyt satoja miljoonia, todennäköisesti puhutaan
suuremmista summista — niitten yhteensovittaminen ja koordinointi
ja tuloksien saaminen. Aivan sama on sosiaali- ja terveystoimen
osalla, että esimerkiksi potilastietojen sähköiset
siirtojärjestelmät eivät vaan toimi tässä maassa.
Jonkun pitää tehdä, ja Sitra on erinomaisen
hyvä väline tekemään: projekti
ja projektin kautta tuloksia, ja sitten se loppuu ja mennään
uuteen. Näinhän tässä on tarkoitus
ollut ja on tarkoitus tehdä tulevaisuudessakin.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan niitä Sitran käytettävissä olevia
varoja, ne eivät yksinkertaisesti tule riittämään
kaikkeen. Silloin meidän täytyy tehdä valintoja,
mihin me niitä rahallisia panostuksia pistämme,
jotta ne tehtävät voidaan hoitaa. Olen prikulleen
samaa mieltä, että kuntakenttä on hyvin
hajanainen ja siellä keksitään asioita
uudestaan, mutta pohdin kuitenkin sitä, onko se Sitran
tehtävä juuri lähteä sitä kuntakenttää kehittämään
vai onko joku toinen toimija luontevampi.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Martti Korhosen esiin nostama esimerkki
tietotekniikasta kunnissa ja kuntayhtymissä on oikein hyvä esimerkki.
Siinä ei kuitenkaan ole kysymys siitä, etteikö sinänsä olisi
edellytyksiä tai etteikö olisi mahdollisuuksiakaan.
Kysymys on ennen kaikkea siitä, että muutamat
yritykset ovat onnistuneet hankkimaan itselleen lähes monopoliaseman
esimerkiksi näitten terveydenhuollon ohjelmien hallinnassa
ja sen takia niistä ei ole heidän kannaltaan kannattavaa
tehdä yhteensopivia. Jotta siihen yhteensopivuuteen voitaisiin
päästä, niin todennäköisesti
tarvittaisiin täällä päätöksiä,
ja kysymys on nyt niin suurista summista, että siihen todellakin
tarvitaan ehkä jotain enemmän kuin pelkästään
Sitra. Siihen tarvitaan maan hallitus ja eduskunta, että saadaan
aikaan sellaiset päätökset, joilla suomalaisen
terveydenhuollon tietotekniikkajärjestelmät saadaan
toimimaan yhdessä, mikä säästää todellakin
paljon rahaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten hyvin muistatte, niin viime eduskuntakaudellahan
hyväksyimme jo sen lain, millä nämä potilastietojärjestelmät
yhteensovitetaan. Nyt vasta päästään
tässä sähköisessä reseptissä kokeilemaan sitä ensin
Turun seudulla. Ei se ole enää Sitran asia hoitaa
tätä asiaa. Sitra kyllä toimi silloin
monia vuosia sitten sen aloitteen tekijänä, mutta
nyt ne rahat kyllä ovat STM:ssä, ja nyt vaan pitää toivoa
parasta, että se onnistuu. Mutta Suomihan on ensimmäinen
maa maailmassa, jossa yritetään potilaan sairauskertomusta
saattaa yhdenmukaiseksi koko maassa, että kyllä se
on aikamoinen haaste.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näinhän se justiin menee,
että Sitralla on aika ja paikka ja sen jälkeen Sitra
poistuu ja toimijat jäävät tekemään
sitä, mutta ongelma on tässä meidän
yhteiskunnassamme tietenkin se, että kun toimijoita on
samalla kentälläkin niin runsaasti ja monesta
lähtökohdasta lähteviä, että tällaista
yhteiskunnallista kokonaisnäkemystä ei löydy,
ja siinähän se Sitralla on se rooli ja paikkansa
ja sen hakeminen. Minä olen täsmälleen
samaa mieltä, että Sitra koostuu projekteista,
jotka määritellään tarkasti,
tehdään reunaehdot tarkoiksi, ja se homma tehdään
ja sitten mennään ja muut jäävät
toteuttamaan. Mutta ongelmahan on ollut siinä, että esimerkkinä jos käyttää tätä sosiaali-
ja terveystointa, niin toimijoita on kerta kaikkiaan liikaa. Ihan
sama ongelma on kuntakentällä: näitä intressitahoja
on aivan liikaa, ei synny yhtenäistä näkemystä.
Ja niin kuin ed. Erkki Virtanen tuossa sanoi: Sitra tekee työt,
Sitra tekee pohjat, ja poliitikkojen päätökset
johtavat sitten siihen lopputulokseen, jos johtavat, mutta niiden
esitysten pitää jostakin tulla, ja tässä mielessä Sitra
on se hyvä työkalu nimenomaan.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun itse olin mukana Sitran toiminnassa enemmänkin,
niin silloin puhuttiin paljon näistä tietokoneohjelmista,
että ne eivät puhu keskenään.
Nyt lakivaliokunnassa on tullut esiin, että on monta paikkaa,
missä ne eivät puhu: ministeriöiden kesken,
kunnat ja eri tuomiolaitokset, kaikki nämä. Olisi
aika kummallista, että me emme voisi ylhäältä päin
määrätä, että näiden
on pakko puhua keskenään. Se tulee tosi kalliiksi
tämä homma, ja mitä enemmän
aikaa menee, sitä enemmän tilkkutäkkiä tämä koko homma
on. Olisi tosi kiva antaa nyt jollekin diktaattorin oikeudet tässä,
että saataisiin kaikki ohjelmat puhumaan samaa kieltä keskenään,
ja jos Sitra vaikka saisi valmiiksi sen valmistelun, joka koskisi
koko yhteiskuntaa, sitä kaikkea, missä virallista
toimintaa tehdään, niin se olisi erittäin hyvä.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sitralla ovat 15 miljoonaa kulut olleet vuonna
2008. Se kuvastaa sitä, että rahat ovat aika pienet
ja siltä osin varmasti ne resurssitkin siellä rajalliset.
Oikeastaan tämä keskustelu osoittaa sen, että meillä on
hyvin hajanainen joukko toimijoita, jotka eivät tiedä täysin
niitä roolejansa, kuka tekee missäkin kohdin.
Tässä on a) tämä Suomi-vision
rakentaminen ja käydä läpi nämä kaikki
toimijat ja heidän roolinsa prosessin eri vaiheissa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisessa keskustelussa innovaatio
mielletään hyvin usein automaattiseksi menestymiseksi.
Usein toki innovaatioita tarvitaan, ja melkein kaikkien menestymistarinoiden
takana on myös innovaatioita, mutta innovaatioiden todennäköisyys
menestymiseen ei ole korkea. Kaiken kaikkiaan Suomessa toimijoiden
yhteenlaskettu panos näiden innovaatioiden tuottamiseen
on bkt:stä varsin kilpailukykyinen osuus prosentteina laskettuna,
mutta kansainvälisesti Suomi on pieni maa ja siinä mielessä meidän
kokonaispanostuksemme innovaatioihin on euromääräisesti aika
alhainen.
Jos katsotaan sitten Suomen keskeisimpiä vientiyrityksiä,
niin niiden tuotesortimentissa on kuitenkin selkeästi nähtävissä innovaatiopainotteisuus.
Olemme onnistuneet liittämään tuotteidemme
kilpailukykyyn jotain poikkeavaa, jonka varassa pystytään
myymään varsin kallista suomalaista työvoimaa
normaaliolosuhteissa maailmanmarkkinoilla varsin hyvin. Taantuman aikana
vastaavasti sitten tilanne on sitäkin huonompi, kun innovaatioita
ei edes kysytä, mutta pidemmälle on katsottava.
Olen istunut Tekesin hallituksessa ilmeisesti 7—8 vuotta
ja myös sitten Sitran eräässä matkailuun
panostavassa rahastossa vieläkin pidempään.
Voisin kokonaisuudessaan sanoa, että ehkä on sittenkin
hyvä, että tätä innovaatiopolitiikkaa harjoitetaan
usealla taholla aina teollisuussijoituksista korkeakoululaitokseen
jne. Se riski, jos kaikki haalittaisiin yhteen organisaatioon, että koko
organisaatio panostaa väärään
asiaan, olisi liian suuri Suomen tulevaisuuden kannalta.
Kaikissa näissä hankkeissa, mitä olen
läheltä nähnyt, useimmiten ongelmaksi
muodostuu viime kädessä oikeiden ihmisten löytäminen
siinä vaiheessa, kun innovaatiot täytyy tuoda
markkinoille tai täytyy luoda tuotantolaitos tai ottaa omaa
henkilökohtaista riskiä. Niin kauan kuin riski
on valtiolla, on mielenkiintoista tutkia, käydä seminaareissa,
tehdä mappeja ja hankkia ehkä rahoitustakin, mutta
kun joutuu panemaan oman varallisuutensa riskialttiiksi, halukkuus
alenee olennaisesti. Yhdysvaltalaisiin korkeakouluopiskelijoihin
verrattuna suomalaiset ovat valtion virkaan hakeutuvia. Yhdysvalloissa
teknisen tai vastaavan tiedekunnan opiskelijat yleensä haluavat
yksityiselle sektorille ja käynnistää yrityksen tai
olla merkittävänä osakkaana yrityksessä.
Suomessa arvopohja on toisenlainen.
Innovaatiomyyminen on myös verotuksellisesti huomattavasti
järkevämpää. Yleensä siinä vaiheessa
riski on ollut valtiolla osittain tai jopa kokonaan, mutta myyntitulot
tulevat kyllä sitten sille, joka osaa siitä tehdä hyvän
tarinan ja myydä sen pahimmillaan kansainväliselle
sijoittajalle, ja vielä pahinta on usein, että se
on suomalaisen yrityksen kilpailija, joka ostaa valtion varoin luodun
innovaation. Verotus suosii myyntiä. Verotus ei suosi sitä,
joka panee pääoman tähän yritystoimintaan
riskille alttiiksi.
Suomessa on ollut 82 000 työnantajayritystä kymmenen
vuotta. Uudet yritykset, joihin usein vedotaan, eivät ole
työnantajayrityksiä. Ne ovat hyvin usein pelkkiä elinkeinonharjoittajia,
jotka toimivat palvelualalla, ja siellä yliedustettuina ovat
aktiiviset, parempaa elämää hakevat maahanmuuttajat.
Heille työpaikan saanti ulkopuolelta on vaikeaa, sen sijaan
oman yrityksen perustaminen palvelualalle on suhteellisesti ottaen paljon
helpompaa.
Mitä sitten on tulevaisuudessa nähtävissä? Julkisuudessa
on jo käyty keskustelua yritysverotuksen, yhteisöveron
ja oikeastaan liiketoimintaan liittyvän verotuksen kokonaisuudistuksesta. Aika
huolestunut olin pari viikkoa sitten, kun näin professori
Heikki Niskakankaan kommentit, kuinka verotusta pitäisi
muokata. Hänen keskeinen lähtökohtansa
ajattelussa oli, että riskistä ei pidä palkita
vaan verotus ei saisi ottaa huomioon sitä; jos riskiä on
enemmän, se kannustettavuus syntyisi verotuksen kautta.
Siis puhutaan tietyllä tavalla veroneutraalista. Jos näin
toimitaan, oletan, että ne pääomat, joita
yksityisellä sektorilla on, hajautuvat vielä enemmän
pörssiin, jossa voidaan todella hajauttaa, tai kiinteistöihin,
joissa riskiä on tavanomaista vähemmän.
Suomi kuitenkin tarvitsisi uusille toimialoille uusia kilpailukykyisiä kansainväliseen
kauppaan pystyviä yrityksiä. Yhden henkilön
yritykset harvoin pystyvät siitä kynnyksestä menemään
yli. Tässä mielessä nykyisen verotuksen uudelleenarviointi
olisi vähintäänkin tarpeellista, muuten
meistä tulee maa, joka on kovin innovoiva, mutta hyödyn
korjaavat muut valtiot. Tämänhetkistä kokonaistilannetta
voisi kuvitella siten, että yritämme tukemalla
innovaatioita aikaansaada kansainvälisiä yrityksiä,
mutta kun ei ole halukkaita riskinottajia, ei ole Einari Vidgrénejä tai
vastaavia pilvin pimein, joita tarvittaisiin, niin koko hanke usein
tulee lähelle narulla työntämistä.
Tämä verotusasia, jos ei siihen uskalleta käydä käsiksi,
tulee jatkumaan, ja sitä kautta suomalaisten korkeasti
koulutettujen henkilöiden asiallisen työn saanti
ei ole kovin varmaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun nyt hehkuteltiin tällä innovaatiolla,
innovatiivisuudella sen verran paljon Sitran ja Tekesinkin yhteydessä,
niin hyvä esimerkki oikeastaan koko asiasta on se, että Pekka
Himasella on taas uusi työryhmä kehittelemässä,
miten suomalaista innovatiivisuuspolitiikkaa ja näitä tukirahoja
sitten suunnattaisiin. Todellisuudessa siitä ei ole kuin reilut
viisi vuotta, kun tuli samasta asiasta meillekin kirja nimeltään
"Suomalainen unelma". Sama herra oli puikoissa, ja toin tämän
esille, kun meillä tulevaisuusvaliokunnassa vieraili suomalaisen
puurakentamisen osaajia tässä taannoin. Kaikkien
mielipide oli se, että Suomessa on strategioita, kaiken
näköisiä innovaatioita tällä alalla
ihan tarpeeksi. Ainoa, mikä ... Huom! Tämän
kirjankin sanoma sitten on se, että Suomessa ei osata panna
näitä innovaatioita toteen, käytäntöön,
ei todellakaan hyödynnetä niitä. Tärkein
vastuu tässä on tietysti poliittisilla päätöksentekijöillä tai
sitten niillä ihmisillä, jotka poliittiset päätöksentekijät
ovat valinneet, jotka eivät osaa viedä sitten
loppuun tätä juttua.
Voin ihan hyvin esimerkkinä vaikka mainita sen, kun
ainakin meille on puhuttu suoraan siitä, kuinka Sitra rahoittaa
tiettyjä firmoja, mikä on tullut täällä esille
useasti: sukulaiset ja vanhat kansanedustajat perustavat firmoja,
jotka sitten ovat suoraan kytköksissä Sitraan
ja muuta. Mutta sitten esimerkiksi, kun Suomen Keksijäin
Keskusliitto, arvoisa puhemies, käy paikalla, kaikki todistavat,
että Sitralta ja Tekesiltä ei tule ollenkaan rahoja
keksintöjen kehittämisvaiheeseen ja muuta, kun
ei ole mitään todisteita, päinvastoin, ollaan
heti suosittelemassa siirtämään johonkin isoille
firmoille, jotka sitten useimmiten varastavat koko idean, kun ne
ovat olleet tässä kehittämisessä mukana.
Hyvin yleinen käytäntö Suomessa.
Mutta hyvänä esimerkkinä vaan tästä,
kun täällä on kaiken näköisiä vanhoja
päättäjiä paikalla, tähän
puurakentamiseen liittyen voin lukea, mitä olen kirjoittanut
siitä, muokannut vähän. 2000-luvun alussa — tähän
rahoitukseenkin ja innovatiivisuuteen — tiedostettiin tarve
vahvistaa puurakentamisen kehitystyötä maassamme,
ja niinpä vuosina 2003—2004 valmisteltiin vuosille
2004—2010 — siis nyt olisi voimassa — laaja-alainen
puurakentamisen edistämisohjelma, jonka valtioneuvosto
hyväksyi 17.3.2005. Edistämisohjelmaa ei kuitenkaan
miltään osin noudatettu tai pantu toimeen, päinvastoin.
Valtio lopetti kaikki panostukset puurakentamisen edistämiseen
ja kehitystyöhön vuoden 2005 alussa. Tällä hetkellä kyseinen
sektori on tärkein innovatiivisuuden, tärkein
ilmastonsuojelun ym. muoto Pohjois-Euroopassa. Ruotsi, Saksa panostavat,
1 500 alan osaajaa tulee kuulemma vuodessa lisää.
Suomessa on tällä hetkellä yksi professuuri.
Tästä halusin kyselytunnillakin kysyä vähän
tarkemmin, mutta kun ministeri Pekkarinen tiesi, että kaikki
on hyvässä mallissa, niin hän ei vastannut
tähän ollenkaan, kuka ja mikä taho on
tämän ajanut. Ainakaan Sitra ja Tekes eivät
ole tukeneet tämän alan toimintaa millään muotoa,
muuta kuin joillain kälysillä viisikymmentuhansilla
suunnilleen.
Tämä kuvastanee sitä poliittisen
päätöksenteon heikkoutta ja näitten
tiettyjen, jos voisi puhua vanhasta pääministeristä Esko
Ahosta, tyyppien palkitsemista, jotka ovat tavallaan ehkäisseet
innovatiivisuuden ja luovan toiminnan käytäntöönpanon
tässä maassa. Ikään kuin nämä firmat
olisivat samanlaisia — tai miksi tämmöistä Sitraa voi
sanoa — säätiöiden jatkeita,
mitä keskustelua ei ole vielä aloitettu, ei media
eikä muukaan, kun mennään pitemmälle
tässä suomalaisen poliittisen rakenteen pöyhimisessä.
Sitra esimerkiksi kaikin muodoin, yleensä kaikkien asiantuntijoiden
taholta, jotka alkavat rehellisemmin puhua tulevaisuusvaliokunnassa — tai
totta kai aina rehellisesti puhutaan — jotka vähän
enemmän avaavat suutaan, koetaan aikamoisena mätäpaiseena,
korruptoituneena, näivettyneenä, vanhakantaisena,
jos uskaltaisi, puhemies, käyttää näin rankkaa
kieltä.
Eli se tästäkin raportista. Samalla lailla
se on kirjoitettu kauniisti ja noteerattu. Toivon, että tähänkin
saataisiin, jollei muuta, niin jonkinlainen "varatarasti" asiaa
tutkimaan, miten näitä kyseisiä tukia
jaetaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtaselle tekee mieli sanoa, ja
yleisemminkin, tästä puurakentamisen toimimattomuudesta,
että eduskunta omasi merkittävät edellytykset,
ja maan hallitus tietysti, parantaa puurakentamista ja innokkuutta siihen
Suomessa pelkästään muuttamalla sprink-lerisäännöksiä.
Muutaman puutalon rakentaneena ja muutaman puukerrostalon rakennuttamista suunnitelleena
tekee mieli väittää, että keskeisin este
puukerrostalojen rakentamiseen Suomessa on se, että sprinklerijärjestelmät
tulevat niin kalliiksi, että rakennuttajat eivät
halua siihen ryhtyä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies, hyvät kansanedustajat! Me olemme
laajalti keskustelleet paitsi Sitrasta yhtenä laitoksena
myös innovaatiopolitiikasta Suomessa. Jos ajattelemme meidän
pientä maatamme, meillä ei työvoima tule
määrällisesti välttämättä räjähdysmäisesti
lisääntymään eivätkä luonnonvaratkaan
eikä energiankulutus. Silloin me joudumme omissa talousstrategioissamme
lähtemään niin sanotun endogeenisen kasvun
lähtökohdasta eli siitä, että me
laitamme ne nykyisin meillä käytössä olevat talouden
resurssit paremmin tuottamaan, ja tämä tapahtuu
innovaatioiden kautta.
Meillä teolliset murrokset ovat tapahtuneet teknologisten
innovaatioiden kautta: höyryvoiman kehittäminen,
sähkö, polttomoottoreiden kehittäminen.
Tälle vanhalle keinolle ei ole löydetty mitään
vaihtoehtoistakaan mallia. Meidän pieni maamme voi pärjätä ja
menestyä vain, jos se pitää tästä innovaatiopohjasta
kiinni. Suomessa on kuitenkin hyvin harvoja varsinaisia teknologisia
innovaatioita syntynyt, ja meidän taloudellinen kasvumme
ja menestyksemme on perustunut siihen, että me olemme pystyneet
siirtämään innovaatioita omaan tuotantoomme
hyvin joustavasti paremmin kuin monet muut maat.
Me olemme myös huomanneet, että ne taloudelliset
kriisit, joihin me olemme joutuneet, on voitu ratkaista vain sitä kautta,
että tuotannollisen toiminnan eri sektoreitten tuottavuutta
on voitu lisätä. Hyvin muistamme vuoden 1995 tilanteen,
jolloin lähti tämä talouden peruskorjaus käyntiin
laman jälkeen, jolloin nimenomaan tutkimus- ja tuotekehityspanostukset
kasvoivat merkittävästi. Se oli osa meidän
strategiaamme silloisen kauppa- ja teollisuusministeri Antti Kalliomäen
johdolla.
Tänä päivänä on
paljon kokenut muutoksia meidän koulutus- ja oppimisjärjestelmämme, meille
on tullut tuon ajan jälkeen muun muassa ammattikorkeakoulu-uudistus.
Ajatus on ollut se, että voisimme osaamista yhdistää hyvin
lähellä työelämää ja
hyvin lähellä sitä todellista työnteon
paikkaa. Me olemme lähteneet myös siitä strategiasta,
että ei pelkästään tieteellis-teknologinen
huippuinnovointi vaan lähellä käytännön elämää tapahtuva
eri prosessien parantaminen, niin kuin täällä on
monessa puheenvuorossa korostettukin, tuottaa tässä kohtaa
jopa nopeammin tuloksia. Siellä kohtaa innovaatiopanostuksen
rajatuottavuus on suurempaa kuin jos odotetaan vain suuria mullistuksia
huipputeknologian ja tieteen eri aloilla, vaikka nämäkin
ovat erittäin tärkeitä.
Mutta haluaisin tässä puheenvuorossa, kun
jokin näkökulma pitää kuitenkin
tähän hyvin laajaan ja ehkä vähän
liturgiseen teemaan ottaa, ottaa näkökulmakseni
nimenomaan sen korostamisen, että me ylläpitäisimme
sellaista järjestelmää innovaatiopolitiikassa,
joka on alueellisesti kattava. Me emme voi lähteä pelkästään
siitä, että Pääkaupunkiseudulla
tapahtuu kaikki edistys, vaan jos me haluamme laajempaa tulosta,
meidän pitää ottaa käyttöön
ja huomioon koko se osaamiskapasiteetti ja ne resurssit, joita meillä on melko
tasaisesti eri alueilla. Tässä kohtaa esimerkiksi
alueelliset yliopistokeskukset, ammattikorkeakoulut ja yhä enemmän
myös ammatillinen opetus voivat olla sellaisia asioita,
jotka työelämässä tuovat parempia
ratkaisuja hyvinkin nopeasti, jos sieltä vaan saadaan pää auki
tähän suuntaan.
Toinen asia yliopistokeskusten ja ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan
ja lähellä työelämää tapahtuvan
kehittämistoiminnan korostamisen lisäksi on se,
että me olemme monet kerrat täällä puhuneet,
kuinka me rakastamme hyvinvointivaltiota, ja itsellenikin sosialidemokraattina
tämä hyvinvointivaltio on hyvin rakas aihe, se
on keskeinen osa sitä hienoa suomalaista menestystarinaa,
jolla me olemme pärjänneet. Sen ytimessä ovat
olleet nimenomaan kunnalliset palvelut, koulutuspalvelut, sosiaalialan
palvelut, terveydenhuollon palvelut, ja meillä edelleen
on hyvinkin nähtävillä, että näissä palveluissa
puuttuvat paitsi resurssit myös tietynlainen uusi innovointi.
Monet kaavamaiset työotteet ja ratkaisumallit ovat
vallalla, ja eri ammattikunnat noudattavat hyvin pitkälle
jo varhain opittuja traditioita, eikä aina osata katsoa
eteenpäin. Tässä erityisesti koulutusjärjestelmän,
jossa opettajia, sosiaaliohjaajia, terveysalan työntekijöitä koulutetaan,
pitäisi voimakkaasti muuttua siihen suuntaan, että uskallettaisiin
luoda uudenlaisia palvelukäytäntöjä ja
uudenlaisia tapoja kohdata asiakas. Minun mielestäni tämä on
semmoinen yksi pullonkaula koko meidän hyvinvointiyhteiskuntamme kehittämisessä.
Me voimme löytää uusia, hyviä käytäntöjä vanhustenhuollossa,
lastensuojelussa, lastenhoidossa, terveydenhuollossa, palvelualalla,
sosiaalityössä, syrjäytymisen ehkäisyssä.
Siellä on valtava kenttä kehittää uusia
malleja, ja kun näitä kehitetään,
se tarkoittaa, että meillä on myös taloudellisesti
tuottavampi, tavoitteita saavuttavampi ja kannattavampi julkinen
sektori. Haluaisin nimenomaan tälle alalle niitä uusia
innovaatio-, osaamispanostuksia, jotta me löydämme
uusia lähestymistapoja siihen, miten meidän julkiset
palvelumme vielä paremmin voisivat kohdata ne inhimilliset
tarpeet, joita kansalaisilla ja palveluiden asiakkailla on.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Teollisten työpaikkojen vähentyessä elinkeinorakenteen
muutos on väistämätön tosiasia, ja
se edellyttää määrätietoisia
toimia osaamiseen ja innovaatioihin perustuvan elinkeinorakenteen vahvistamiseksi.
Menestyvä osaamislähtöinen innovaatiopolitiikka
edellyttää sekä osaajista että luovasta
innovaatioympäristöstä huolehtimista. On
mielestäni tehtävä paljon nykyistä enemmän töitä sen
eteen, että yhteistyö yliopistojen, ammattikorkeakoulujen,
tutkimuslaitosten, Sitran sekä myös ammatillisen
koulutuksen ja työelämän kesken esimerkiksi
sujuu saumattomasti.
Innovaatiotoiminta tapahtuu yhä enemmän verkostoissa,
joissa tutkimus- ja kehitystoiminta sekä käytännön
tuotanto- ja palvelutoiminta ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa.
Innovaatiopolitiikan onnistuminen edellyttää yhä parempaa
ennakointiosaamista. On tunnistettava ajoissa yhteiskunnan muutostrendejä ja
osattava ottaa kiinni niiden tarjoamista mahdollisuuksista. Esimerkiksi
ilmastoteknologian kehittäminen sekä bio- ja nanoteknologia
synnyttävät paitsi uutta tietoa myös
mahdollisuuksia uusille sovelluksille.
Innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia on vahvistettava myös
julkisella sektorilla. Väestön ikääntyminen
ja palvelutarpeen kasvu edellyttävät sitä,
että hyvinvointipalveluihin liittyvät palveluinnovaatiot
lisääntyvät.
Olen erityisen tyytyväinen siitä, että innovaatioketjun
toimivuuden arviointi on nyt otettu selvitysten kohteeksi. Temmi
on asiaa tutkinut kansainvälisillä arviointipaneeleilla,
ja opetusministeriö asetti myös työryhmän,
ja siellä tarkastellaan nimenomaan ammattikorkeakoulujen
tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopolitiikan linjauksia ja niiden
istuttamista vahvemmin koko innovaatioketjuun, johon luonnollisesti
tämä tänään käsiteltävä Sitran
toimintakin liittyy.
Opetusministeriön työryhmän keskeisiä haasteita
joka tapauksessa on linjata, mikä on tavoiteltava julkisen
ja yksityisen rahoituksen suhde esimerkiksi ammattikorkeakouluissa,
ja vastausta haetaan tuossa työryhmässä myös
ajankohtaisiin haasteisiin, millaisia linjauksia pitäisi
tehdä julkisen tutkimus-, kehitys-, innovaatiotoiminnan
rahoittajien, kuten Suomen Akatemian ja Tekesin, ohjaukseen rahoitusinstrumenttien
kehittämiseksi. Henkilökohtaisesti odotan tuota
opetusministeriön työryhmän loppuraporttia
suurella mielenkiinnolla.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lehti nosti erittäin tärkeän
näkökulman täällä aiemmassa
puheenvuorossaan liittyen meidän keksintöihimme
ja niiden menemiseen rajojemme ulkopuolelle.
Kävin itse tuossa Helsingin yliopiston lääketieteellisen
tiedekunnan puolella tutustumassa siellä tehtyyn tutkimustyöhön
ja kysäisin sitten, miten nämä näkyvät
sitten suomalaisessa työpaikkamuodostumisessa. Kyllä sieltä tuli
vastaus, että moni näistä siirtyy meidän
rajojemme ulkopuolelle eli ei tule työllistämään
suomalaisia. Eli Suomen rooli on olla tämmöinen
innovaatiokeskittymä.
Tietenkin on kysymys siitä, mikä meidän
järjestelmässämme on vikana. Meillä löytyy
rahaa tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan maassa noin pari miljardia
euroa, joka on mielestäni kohtuullisen paljon, jos se vielä tehdään
järkevällä tavalla. Kysymys onkin siitä,
minkä ed. Lehtikin nosti esiin, riittävätkö sitten
meidän panoksemme enää siihen, että se
liiketoiminta käynnistetään ja liiketoimintaa
lähdetään kasvattamaan, ja mitkä meidän
mekanismimme ovat siltä osin ja ovatko ne tänä päivänä riittävät.
Tämä on se kysymys, johon meidän pitäisi
hakea hyvinkin nopeasti vastaukset.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä on keskusteltu aika
paljon talousvaliokunnassa, ja se tuli Sitrassakin silloin, kun
olin siellä mukana, aika usein esiin, että meillä on
erittäin luovaa väestöä Suomessa,
tämmöisiä, joilla propelli päässä pyörii
ja jotka keksivät hyviä ideoita. Jotkut niistä saadaan
alkuunkin aika hyvin, kun meillä on mukana tämmöistä alkurahaa
ja alkutoimintaa. Mutta siinä vaiheessa, kun se idea on
jo niin iso ja hieno, että siihen tarvittaisiin suuri markkinointisatsaus
ja oikein suuria rahoja, että saadaan mukaan markkinointi,
niin siinä vaiheessa Suomessa ei löydykään
sitä rahaa ja sitä osaamista ei ehkä myöskään.
Silloin on paljon helpompi myydä se idea, aika valmiskin
idea, jollekin ulkomaalaiselle sijoittajalle, ja se kaikki työ ja
kaikki kunnia ja rahat menevät sitten lopulta jonnekin
muualle. Se yksi keksijä saa kyllä jonkunmoisen
rahallisen kiitoksen tästä asiasta, mutta me Suomi
maana emme kyllä kovasti siinä rikastu.
Ainoa näitä onnellisia tarinoita on se, kun AW-Energy,
tämmöinen pieni aaltoenergiayritys, oli keksinyt äärimmäisen
yksinkertaisen ja hyvän idean. Olisin ollut itse jopa valmis
ottamaan vaikka miten paljon lainaa siihen, jos olisin voinut ostaa
sen idean ja viedä maailmalle, mutta eihän ihminen
saa semmoisia rahoja mistään. No, Fortum sitten
osti tämän suureksi ilokseni. Se on kuitenkin
aika suomalaista toimintaa. Mutta näitä on aika
harvassa, että joku suomalainen taho ottaa sitten nämä haltuunsa,
vaan ne päätyvät johonkin USA:han. Kun
saisi enemmän sitä suurta riskirahaa niihin melkein
valmiisiin ideoihin Suomessa, niin se olisi erittäin hyvä.
Lopuksi vielä sanon tästä atk-ohjelmien
yhteensopivuudesta, jossa yksikään ei ole oikeastaan
Suomessa vastuunkantajataho. Silloin, kun olin itse mukana Sitran
toiminnassa, oli mielestäni aika luontevaa, että Sitra
ainakin yrittää saada aikaan tämän
yhteensopivuuden. Ei ole rahaa muuttaa niitä atk-ohjelmia,
mutta on ehkä rahaa niin paljon, että saa jonkun
asiantuntijaporukan pohtimaan, että tämä pitäisi
tehdä. Sitten on hallituksen tehtävä pakottaa
se läpi ja löytää siihen rahat.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun täällä muistaakseni
ed. Lauri Oinonen viittasi rokotekehitykseen yhtenä innovaation
mahdollisena lähteenä, niin lääke-
ja geeniterapian innovaatioita itse asiassa Sitra on rahoittanutkin eivätkä tulokset
ole olleet mitenkään hyviä. Kysymys on
niin suuresta pääomatarpeesta ja niin pitkäaikaisesta
tutkimustyöstä, että ongelmat syntyvät
sitä kautta. Siinä tietenkin Suomen rajalliset
mahdollisuudet nousevat esiin.
Ohjelmistojen osalta yksinkertaisin keino todennäköisesti
olisi kirjoittaa ne ohjelmistot uudelleen, mutta kun ongelma on
se, että sairaalat ja mitkään muutkaan
järjestelmät eivät toimi Suomessa ilman
jo olevia ohjelmia, ja kun ne ovat tiettyjen yritysten patenteilla
suojattua yksinoikeutta, niin sitä kautta ne ongelmat syntyvät.
Sitten tietysti voi kysyä, mikä on todennäköisesti
suomalainen innovaatio, joka on laajimmin maailmassa käytössä ja
josta on kuitenkin suhteessa sen innovaation käytettävyyteen
ja käyttöön syntynyt vähiten
puhtaasti rahallista hyötyä Suomelle. (Ed. Anderssonin
välihuuto — Eduskunnasta: Sauna?) — Ei
ole sauna eikä ed. Anderssoninkaan mainitsema asia, jota
nyt en edes kuullut, mikä se oli, mutta se ei ollut tekstiviesti. Tekstiviestihän
on suomalainen innovaatio, joka syntyi aivan tuosta vaan ja levisi
yleiseen käyttöön. Itsekin tuossa kirjoitin
tekstiviestiä, ja tekee mieli sanoa, että se innovaatio
juuri tällä hetkellä haittasi varsinaisen
työni hoitamista.
Puhemies:
Niin, eikä täällä saisi
edes käsitellä puhelinta.
Keskustelu päättyi.