5) Hallituksen esitys laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetun lain 13 §:n muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Kysymys tässä lakiesityksessä on
siitä, että hoitovapaata laajennetaan nyt koskemaan
myöskin yrittäjiä. Tietysti perustuslain
kannalta on kohtuullista, että yrittäjiä kohdellaan
tässäkin asiassa sosiaaliturvan osalta samoin
kuin työsopimussuhteessa olevia, kunhan nyt huolehditaan
siitä, mihin valiokuntakin on viitannut, että se
yrittäjän määrittelyn alaraja
saatetaan sellaiselle tasolle, että ihan oikeasti sitten
puhutaan yrittäjistä.
Mutta erityisesti haluaisin kiinnittää huomiota
nyt kuitenkin tämän sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön viimeiseen kappaleeseen, jossa todetaan: "Osittainen
hoitoraha rahoitetaan kuntien ja valtion budjeteista. Ehdotetun
muutoksen aiheuttamat kustannukset kunnille vuonna 2010 ovat 3,1
miljoonaa euroa, josta valtion osuutena kunnille korvataan puolet
eli 1,55 miljoonaa euroa." Eli kunnille jää nettona
1,55 miljoonaa. Tämä on yksi osa niitä tehtäviä,
joita näköjään jatkuvasti siirretään
tai tässä salissa säädetään
kunnille, ja vastaavasti sitten rahaa annetaan vaan puolet niistä tehtävistä,
ja sen jälkeen sitten ihmetellään, minkä takia
niitten kuntien taloudelliset vaikeudet sen kun vaan pahenevat.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä todellakin
ensinnäkin korotetaan tätä osittaista
hoitorahaa 20 eurolla kuukaudessa eli 70 eurosta 90 euroon ja sitten
myös laajennetaan tämä oikeus osittaiseen
hoitorahaan koskemaan yrittäjiä. Nämähän
ovat molemmat myönteisiä ehdotuksia, minkä vuoksi
myös tämä valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Erityisen tärkeänä pidän
tätä esitystä naisyrittäjien
kannalta. Heillä ei siis nykylain mukaan ole lainkaan oikeutta
osittaiseen hoitorahaan. Tosin täytyy todeta, että 20
eurolla korotettunakin osittainen hoitoraha on tasoltaan varsin
vaatimaton kompensoimaan palkan alennusta, joka osittaisesta hoitovapaasta
seuraa, ja tämä varmasti myös osaltaan
selittää sen, että osittaista hoitorahaa
on käytetty varsin vähän. Eli meillä on
maassa vuosittain noin 10 000 perhettä tätä mahdollisuutta
käyttänyt. Valtaosa heistä on käyttänyt
sitä juuri tuossa esiopetusvaiheessa ja koulun aloitusvaiheessa.
Mutta iloitsen siitä, että pieneltä osin tässä mennään
oikeaan suuntaan ja eteenpäin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys todella on
erittäin hyvä, koska tämä hoitorahahan
nousee melkein 15 prosenttia ja se on sekä lasten että perheiden
edun mukainen.
Mutta tässä on juuri se ongelma, mistä jo
vasemmistoliiton ed. Erkki Virtanen sanoi: se lisää kunnan
menoja kaksi kertaa niin paljon kuin mitä valtio tästä uudistuksesta
maksaa. Me olemme luvanneet, että kuntien menot eivät
lisäänny, mutta kyllä ne nyt näyttävät
taas pikkuisen lisääntyvän. Pääkaupunkiseudun
kuntien kannalta tämä on erittäin rasittavaa,
että näin tapahtuu, koska nämä valtionosuudethan
häviävät täältä Etelä-Suomen
kunnista lähes kokonaan tämän verotulotasauksen
myötä, joten ei tämä mikään hirveän
positiivinen asia ole kunnille.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettua lakia muutettavaksi
siten, että osittainen hoitoraha korotetaan nykyisestä 70
eurosta 90 euroon kuukaudelta ja oikeus osittaiseen hoitorahaan
laajennetaan koskemaan myös yrittäjiä. Mielestäni
tämä esitys on järkevä ja kannatettava,
vaikka ehdotettu korotus onkin sangen pieni. On tärkeää,
että yhteiskunta tukee pienten lasten osa-aikaista kotihoitoa
ja näin helpottaa työn ja perhe-elämän
yhdistämistä.
Lasten varhaisten vuosien palveluiden kehittämiseksi
lapsiasiavaltuutetun julkaisemien teesien mukaan alle 3-vuotiaiden
päivähoito tulisi järjestää aina
perhepäivähoitona tai muuten kodinomaisena. Mitä pienempi
lapsi on, sitä parempi hänen on olla kotona, ja
oman vanhemman läsnäolo ja hoiva on tietysti paras
mahdollinen vaihtoehto. Valitettavasti monilla vanhemmilla ei kuitenkaan
ole taloudellisia mahdollisuuksia jäädä vanhempainvapaan
jälkeen kokonaan kotiin. Tällaisissa tapauksissa
osa-aikainen työ on usein hyvä vaihtoehto ja on
hyvä, että yhteiskunta edes hiukan korvaa lastensa
hyväksi töitä vähentäville
vanhemmille aiheutuvia ansionmenetyksiä. Osittaisen hoitorahan
ulottaminen myös yrittäjille on ilman muuta paikallaan.
Ihmisten tulisi voida oman elämäntilanteensa mukaan
päättää, mikä on heille
ja heidän perheelleen paras rat-kaisu.
Nyt käsiteltävä hallituksen esitys
parantaa nykytilaa, mutta toivottavasti jatkossa saamme perheiden
palveluihin tuntuvampiakin parannuksia. Lasten hyvinvointiin panostaminen
maksaa itsensä tulevaisuudessa moninkertaisesti takaisin.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä siis
osittaista hoitorahaa ollaan korottamassa 70:stä 90 euroon,
ja tämä esitys on sinänsä oikein
tervetullut, etenkin kun se koskettaa naisyrittäjiä.
Tämä on myös oikein, sanoisinpa jopa,
antelias kädenojennus työ- ja perhe-elämän
yhteensovittamiselle. Nuorten ja etenkin naisten kohdalla työn
ja perhe-elämän yhteensovittamisen ongelmat voivat
monesti asettua esteeksi sille, että yrittäjäksi
ei ryhdytä.
Tämä tuen laajentaminen myös yrittäjiin
parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa yhdenmukaistamalla yrittäjäasemassa
olevien pienten lasten vanhempien oikeudet, jotka näin
voidaan rinnastaa jopa palkansaajavanhempien oikeuksiin. Osaltaan
tämä uudistus parantaa jälleen yrittäjien
sosiaaliturvaa oikeudenmukaisempaan suuntaan, ja tämänhän
asian arvellaan koskevan noin 500:aa yrittäjää.
Tähänkin kysymykseen kuitenkin liittyy joitakin
epäkohtia ja pohdittavia asioita. Onko yrittäjällä mahdollisuus
jäädä osittaiselle hoitovapaalle, kuka
tekee ne puuttuvat tunnit? Ja koska työajan lyhentämisestä johtuva
ansionmenetys on merkittävästi suurempi kuin osittaisen
hoitorahan määrä ja alle 3-vuotiaiden
lasten perheiden taloudellinen tilanne on usein tiukka, tätä osittaista
hoitovapaata ei voida kuitenkaan käyttää siinä laajuudessa
kuin perheet varmasti haluaisivat. Pohdittavaa on myös
siinä, miten kunnat pystyvät vastaamaan tähän
haasteeseen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tuoda vielä esiin sen
seikan, joka valiokunnassa herätti keskustelua ja nousi
esiin myös asiantuntijakuulemisessa, että ihan
kaikkia yrittäjiä tämä esitys
ei vieläkään koske, nimenomaan yrityksen
osaomistajia, ja jonkin verran keskustelua käytiin tai
toiveita heräteltiin siitä, olisiko jo tässä vaiheessa
pitänyt tämä korjaus ottaa huomioon.
Mutta valiokunta sai selvityksen siitä, että tällä hetkellä työryhmä on
parhaillaan valmistelemassa nimenomaan näitten yrityksen osaomistajien
osalta määrittelyä, jolloin hekin tulisivat
automaattisesti tämän lain piiriin.
Haluan vielä todeta sen, että osittainen hoitorahahan
koskee alle 3-vuotiaita lapsia ja lisäksi peruskoulun ensimmäisellä tai
toisella luokalla olevia lapsia, ja aivan erityisesti tuo nivelvaihe, jossa
lapsi aloittaa koulunkäynnin, on usein sellainen, jossa
hän tarvitsee sitä vanhemman aikaa, ja on tärkeää,
että äiti tai isä on ottamassa lasta
vastaan, kun hän tulee koulusta. Tätä tarkoitusta
varten erityisesti sekä hoitovapaata että sitten
oikeutta osittaiseen hoitorahaan on käytetty.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä työelämä muuttuu
hurjaa vauhtia, ja olemme antaneet yhä enemmän
elinkeinovapauksia, siis siten että työn ja perheen
yhteensovittaminen on joillakin ryhmillä selvästi
vaikeutunut ja odottaa vielä ratkaisua. Meillä esimerkiksi
kaupan alan työaikojen vapauttaminen ja sitten kunnalliset palvelut
lastenhoidon suhteen eivät mitenkään kohtaa
tällä hetkellä, ja tuo yhtälö on
kokonaan vielä auki ja ajattelematta.
On myönteistä, että erilaisia joustavia
malleja kehitetään siihen, että työ ja
lastenhoito voidaan järjestää ja että vanhemmilla
on useita vaihtoehtoja. Hyvin tärkeä lähtökohta
tälle on ollut se, että aikoinaan on päivähoito
tullut subjektiiviseksi oikeudeksi, ja se oli tärkeää saada
ensin kuntoon, mutta tätä täytyy kehittää yhä enemmän
joustavampaan ja monipuolisempaan suuntaan.
Yleiskeskustelu päättyi.