Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen on
vihdoinkin ryhtynyt puhumaan totta käynnissä olevan
talouskriisin vaikutuksista. Hän on tänään
Brysselissä — siinä muuten erittäin
mielenkiintoinen paikan valinta — varoittanut, että maailmanlaajuisen pankkikriisin
vaikutukset yrityksiin ja työpaikkoihin ovat vasta edessä.
Brysselissä puhuessaan Vanhanen muistutti, että konkursseja
ja luottotappioita on tulossa, kun rahoituskriisi alkaa vaikuttaa
talouteen.
Työpaikoilla on jo yhteistoimintaneuvotteluja käynnistetty.
Tämä totuus, että menee huonommin, on
jo monen työpaikan arkea tällä hetkellä. Talous
on nyt matkalla taantumaan, ja tämä tulee vaikuttamaan
myös ihmisten arkeen, myös kuntiin ja kuntapalveluihin.
Talouden kasvu ilmeisesti on hidastumassa, ehkä jopa pari
prosenttia. On selvää, että eniten näistä kuntien
vaikeuksista joutuvat kärsimään hyvin
tavalliset ihmiset: eläkeläiset, lapsiperheet,
vammaiset, monet ryhmät, jotka todella tarvitsevat kuntien
palveluja. Nyt käännyn kuntaministerin puoleen — toivon, että hän
ei pidä tätä pääministerin
tämänpäiväistä puhetta
pahana pelotteluna, kun arvioidaan talouden vaikutuksia — ja
kysyn teiltä, kuntaministeri:
Oletteko te arvioinut ja onko hallitus arvioinut, mitä kuntatalouteen
tulee vaikuttamaan, jos talouden kehitys on niin paha kuin mitä pääministeri
on tänään sanonut?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Pääministerin kuvaus talouden
tilanteesta koski tietenkin koko taloutta ja vähän
pidempää kehityskulkua kuin pelkästään ensi
vuotta. Me olemme todellakin osaltaan myös arvailujen varassa
sen suhteen, millaiseksi talouskasvu sitten kuitenkin ensi vuonna
kehittyy. Totta kai valtiovarainministeriössä sekä kuntatalouden
osalta että laajemmin talouden osalta seurataan tilannetta
tarkasti, mihinkä se tulee kehittymään,
millaiseksi tuo ensi vuoden talouskasvu sitten loppujen lopuksi
tulee asettumaan, koska se on kuitenkin kuntatalouden tärkein
tekijä.
Jos talouskasvu on vähintäänkin kohtuullista ja
sitä kautta verotulot kasvavat, niin sitä kautta myös
kunnilla on mahdollisuus hyvin tästä tilanteesta
selvitä, ja valtionosuuksien kautta valtio tekee myös
oman osansa. Tällä vaalikaudella verotulot kasvavat
selkeästi enemmän kuin mitä viime vaalikaudella,
eli siinäkin mielessä tämä perustilanne
on vähintäänkin kohtuullinen. Mutta tilannetta
on ilman muuta tarkasti seurattava.
Puhemies:
Tämä kysymys varmasti kiinnostaa laajemmin.
Lisäkysymyksen esittämistä varten pyydän
ilmoittautumaan seisomaan nousten ja painamalla V-painiketta. Tämän
jälkeen pidetään minuutista tarkkaan
kiinni.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntaministerin vastaus jäi kyllä sellaiseksi,
että siitä ei kai voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin
että ei ole arvioita siitä, miten tämä tulee vaikuttamaan
kuntatalouteen, tämä talouden taantuman ylöstulo.
Hallituksen budjettiesitys on kaikessa olennaisessa viime keväänä tehdyn
kehysratkaisun mukainen. Hallitus ei ole tähän mennessä reagoinut
talouden uusiin, ikäviin uutisiin. (Ed. Saarinen: Ei millään
lailla!)
Maailma on kuitenkin muuttunut aivan radikaalisti viime viikkojen
aikana. Kaikkialla mietitään, mitä pitää tehdä myös
kotimaan politiikassa. Hallituksen johto näyttää edelleenkin
vannovan vain näiden aikaisemmin päätettyjen
ylisuurten veronkevennysten nimiin katsomatta sitä tosiasiaa,
että meillä kotitaloudet ovat velkaantuneet ihan
eri tavalla kuin kahdeksan vuotta sitten. Kaksi kertaa enemmän
on velkaantumisaste tällä hetkellä. (Ed.
Zyskowicz: No, juuri sen takia tarvitaan sitä tukea!) Nyt
tarvittaisiin monipuolisempaa elvytystä. Rakennusteollisuus
on tänään vaatinut sitä, jotta
asuntorakentaminen saataisiin uudelleen käyntiin. Samaten
pitäisi kuntatalouteen satsata, jotta siellä ei
jouduta irtisanomisiin eikä lomautuksiin.
Onko valtiovarainministeri valmis tässä tilanteessa
avaamaan ensi vuoden budjetin työllisyyttä tukevalla
tavalla?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä budjettiesityshän
on Euroopan elvyttävin tai ainakin elvyttävimpiä johtuen
siitä, että meillä on siihen varaa, koska olemme
maksaneet roimasti velkaa pois. Jos sitä ei olisi tehty,
niin kuin täälläkin ovat monet vaatineet,
niin nyt ei olisi mahdollisuuksia yhtä elvyttävään
budjettiin. On totta, niin kuin aikaisemminkin olemme sanoneet,
että tämä talousongelma, joka on globaali,
tulee vaikuttamaan Suomen kasvulukuihin, mutta se toisaalta todennäköisesti
vie meidän kasvulukuja sille tasolle, jossa me tulemme
olemaan seuraavat kymmenet vuodet ihan joka tapauksessa, 1 ja 2
prosentin väliin.
Totta kai me katsomme myös budjetin osalta, voiko vielä jotakin
enemmän tehdä, mutta tosiasia on siis se, että tämä on
erittäin elvyttävä sekä veronkevennysten
kautta ihmisten ostovoimaa tukeva, jota nyt siis ihmiset kiivaasti
tarvitsevat, että sitten myös erityisesti työllisyyteen
satsaava.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalaisissa kodeissa todella huolestuneina
seurataan tilannetta, ja eduskunnan talousvaliokunnassa on jo pidemmän
aikaa todettu ajan merkit, niin että sillä tavoinhan
tämä ei ole tullut ollenkaan yllätyksenä.
Perustuslain 84 §:n mukaan seuraavan vuoden budjettiin,
jota nyt tällä hetkellä eduskunnassa
käsitellään, on otettava kaikki seuraavan
vuoden tiedossa olevat menot, ja kun sitä budjettia katsotaan
esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön osalta,
niin siellä on aika paljon pelkkää miinusta
juuri työllisyyden, rakennerahastojen ja jopa maakuntien
kehittämisrahojen osalta. Olisin kysynytkin nyt arvoisalta
valtiovarainministeriltä:
Voidaanko tältä osin, liikenneinvestointien osalta,
jotka ovat olleet tässä selonteossa esillä — tarvittaisiin
vain valtuutuksia — päästä rakentamaan
ja samaten korkotukijärjestelmään tai
sitten niin, että kotitalousvähennystä laajennettaisiin
myös asunto-osakeyhtiöihin, jolloin pienyritystoiminnassa
päästäisiin paljon rakentamaan? Suomalaiset
tarvitsevat nyt töitä (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
ja myös toimeentuloa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olen ihan samaa mieltä, että suomalaiset
tarvitsevat töitä. Hallitus katsoo kaikki ne keinot,
joilla budjetin kautta voidaan työllisyyttä lisätä,
mutta se on kuitenkin aika lailla rajallista, koska ongelmat tulevat
lähinnä siitä sekä rakentamisessa
että muualla, että ihmiset eivät välttämättä halua
ostaa ensi vuonna asuntoja, mikä on ongelma, tai toisaalta
rakentajat eivät saa rahaa. (Eduskunnasta vasemmalta: Vuokra-asuntoja!)
Kun rakentajat eivät saa rahaa, niin sitä rahamäärää ei
koskaan veronmaksajien taskusta löydy, mitä rakentajat
muutoin käyttäisivät.
Eli meidän kaikkein tärkein fokus nyt on tehdä kaikki
se, mitä Suomessa voidaan tehdä pankkimarkkinan
vakauttamiseksi, koska silloin puhutaan miljardeista. Kun pankit
alkavat jälleen luotottaa yrityksiä ja yksityisiä ihmisiä,
niin kuin normaaliaikana tekevät, niin siitä se
ratkaisu esimerkiksi rakennuspuolelle löytyy. Tieinfra-
ja muista kohteista me katsomme, niin kuin sanoin, hyvin tarkkaan,
mitä hallitus voi tehdä työllisyyden
lisäämiseksi, mutta infrarakentaminen valitettavasti
ei ole kauhean työvoimavaltaista. (Puhemies: Minuutti on
kulunut!) Ehkä vieläkin parempi on kotitalousvähennyksen
käyttö.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa herra puhemies! Suurissa asutuskeskuksissa on huutava pula
vuokra-asunnoista. Onko hallitus valmis alentamaan korkotukilainoitettujen
vuokra-asuntojen omavastuukorkoa, jolloin mahdollistettaisiin asumiskustannusten
alentaminen ja samalla saataisiin vuokra-asuntotuotanto käyntiin?
Nyt vuokra-asuntotuotanto on pudonnut kuin kivi. Mitä hallitus
aikoo tehdä kohtuuhintaisten uusien vuokra-asuntojen saamiseksi
markkinoille?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olen kysyjän kanssa täysin
samaa mieltä siitä, että meillä on
pula vuokra-asunnoista, ja mitä enemmän vapaarahoitteinen
omistusasuntotuotanto hiipuu, sitä suurempi pula meille tulee
vuokra-asunnoista. Tästä olemme tismalleen samaa
mieltä.
Mutta sitten itse kysymyksestä en ole ollenkaan samaa
mieltä, koska tällä hetkellä ongelma ei
ole vuokra-asuntotuotannon rakentamisen kustannukset. Itse asiassa
elämme tilanteessa, jossa tonttien hinnat ovat tulossa
alaspäin; olemme tilanteessa, jossa rakennusmateriaalien
hinnat ovat jo laskeneet; olemme tilanteessa, jossa urakkahinnat
onneksi tulevat varmasti laskemaan.
Ongelma tällä hetkellä vuokra-asuntotuotannon
osalta on rahoituksen saatavuus ja osin sen hinta, ja se on kiistaton
ongelma. Tämä on kysymys, jota jatkuvasti yhdessä valtiovarainministeriön
kanssa pohdimme, millä tavalla valtio siihen mahdollisesti
voisi tulla mukaan. Mutta tältäkin osalta pitää muistaa
se, että juuri tänään tai huomenna
ei ole sen päätöksenteon paikka. Meidän
pitää viikko, pari, kolme eteenpäin katsoa, miten
tämä yleinen rahamarkkinatilanne vakiintuu vai
vakiintuuko se, mutta valmistelemme parhaillaan useitten eri vaihtoehtojen
pohjalta sitä, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) miten valtio
voisi olla tässä mukana.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä puutun tähän
ed. Kuopan kysymykseen. On aivan oikein, että meillä on
pulaa vuokra-asunnoista ja ... (Eduskunnasta: Ei se ole oikein!)
Meillä on pula vuokra-asunnoista. (Eduskunnasta: Se ei
ole oikein! — Hälinää) — Tuota, kuka
meistä nyt oikein kysyy?
Meillä on pula vuokra-asunnoista, ja vuokra-asuntoja
tulee tuottaa lisää. Minusta se linja, minkä asuntoministeri
on nyt valinnut, ei tule johtamaan myönteiseen tulokseen.
Asuntorahastoja perustamalla luodaan uutta byrokratiaa, raskasta hallintoa.
Teidän pitäisi mennä sille linjalle,
jota noudatettiin ja sovellettiin 1970-luvulla ja 1960-luvulla ja
jolloin annettiin verohelpotukset suoraan sijoittajille.
Se synnytti uusia ja runsaasti uusia vuokra-asuntoja. Kysyn: Miksi
te ette valitse jo hyväksi koettua tapaa lisätä vuokra-asuntoja?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kuten kysyjäkin tietää,
niin verokysymykset eivät kuulu vastuulleni, mutta varmaan ministeri
Katainen tai Kiviniemi jatkaa, mutta viimeksi tänään
hallitus on valtioneuvoston istunnossa hyväksynyt niin
sanotun Reit-kiinteistörahastolainsäädännön,
jonka tarkoituksena on nimenomaan vauhdittaa vapaarahoitteista vuokra-asuntotuotantoa,
jossa käytännöllisesti katsoen tämän
tyyppisiltä kiinteistörahastoilta poistetaan verotus
kokonaan. Tämän tyyppisiä verohelpotuksia
on tehty. Muilta osin sitten asia kuuluu nimenomaan valtiovarainministeriölle.
(Zyskowicz: Hyvä, tätä odotettiin kymmeniä vuosia!)
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus näyttää luottavan
siihen, että veroelvytys yksin toimii, mutta se on kuitenkin
vain osa niistä keinoista, joilla taloutta voidaan elvyttää.
Me kaikki tiedämme, että investoinnit ovat menossa alas,
ja jos ajatellaan vaikkapa kotitalousvähennyksen vaikuttavuutta,
niin tällä hetkellä keskimääräin
se, mitä sitä on käytetty, on alle 700
euroa. Minä en oikein usko, että yhtäkkiä löytyy
ihmisiä, jotka voimakkaasti käyttävät
sitä enemmän. Toivon toki, koska sillä voi
olla myös elvyttävää merkitystä.
Mutta kysyisin työministeriltä, onko hän
sitä mieltä, että työ- ja elinkeinoministeriön
osalta esimerkiksi työllisyysperusteisten investointien leikkaus,
voimakas leikkaus, on suhdannepoliittisesti oikein ajoitettu, koska
budjetissa mennään huomattavasti alaspäin
näissä rahoissa ja te olette joskus sanonut, että on
parempi, että ei rakenneta seiniä, vaan tehdään
jotakin muuta. Mutta eikö silloin, kun rakentaminen alenee,
rakennusteollisuuden arvioiden mukaan jopa niin paljon, että me
menetämme parikymmentätuhatta työpaikkaa
tällä sektorilla ...
Puhemies:
Nyt kysymykseen, minuutti on kulunut!
... olisi syytä tukea rakentamista?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä on
erittäin tärkeätä, että työllisyystilanne
säilyy hyvänä, että pystymme estämään
työllisyystilanteen heikkenemisen. (Ed. Skinnari: Oikein!)
Tässä tilanteessa työ- ja elinkeinoministeriö varautuu
nimenomaan kaikin keinoin siihen, että pystymme työllisyystilanteen
säilyttämään hyvänä.
Lähtötilanne on erittäin hyvä.
Työllisyys on tällä hetkellä hyvä; rakennusalalla
on ongelmia, mutta muuten yleisesti ottaen hyvä. Pyrimme
varautumaan siihen. Olemme katsoneet työllisyysperusteisia
investointitukia ja katsomme nyt myös muutosturvaa sekä työpolitiikan
momenttia yleisesti, miten pystymme mahdollisimman hyvin pitämään työllisyyskehityksen
hyvänä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri puhui
Brysselissä, ja terveisetkin ovat Brysselin-terveisiä,
eli eihän sieltä mitään hyvää ole
tullut tähänkään asti, mutta
sana totuutta tietysti, että me olemme vakavassa paikassa.
Kysyisin tästä pankkikriisistä. Ensin
hallitus sanoi, että talletussuoja on 25 000.
Sitten se nostettiin 50 000:een. Brysselhän nyt
kertoi, että se pitää nostaa 100 000:een.
Oletteko samaa mieltä näistä Pyrsselin
terveisistä?
Sitten vielä pankki Kaupthing. Siellä on paljon
ihmisten talletuksia. Ihmiset ovat epätietoisia. Miten
hallitus katsoo, että tiedotustoiminta tässä on
onnistunut? Ja sitten Suomen Disneyland Espoo on sinne sijoittanut
15 miljoonaa. Miten neuvotte Espoon kokoomuslaisia nyt siinä, miten
hoidetaan, kun rahat ovat siellä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Varmasti rahoitusmarkkinoista vastaava ministeri
myös täydentää. Ed. Soinille täytyy
kyllä nyt todeta, että arvostan sitä,
että te olette linjakas EU-kritiikissänne, mutta älkää vaan
nyt kauhean paljon sitä hehkuttako. Jos Suomi ei olisi
ollut unionin jäsen, niin me olisimme erittäin
pahassa jamassa. Me emme olisi voineet vaikuttaa niihin toimenpiteisiin,
joilla eurooppalaista rahamarkkinaa, finanssimarkkinaa, nyt rauhoitetaan.
Tätä älkää käyttäkö nyt
esimerkkinä, voi joutua noloon tilanteeseen.
En ole komission kanssa samaa mieltä, että vuoteen
2010 mennessä talletussuojaa nostetaan 100 000
euroon. Suomessa ei ole tälle käytännössä tarvetta.
Meidän tarpeemme tulee siitä, jos vaikkapa Ruotsi
nostaa talletussuojaa ja meidän talletuksiamme alkaa virrata
Ruotsiin tai ruotsalaisomisteisiin pankkeihin. Tämän
välttääksemme me olemme sitten siinä tilanteessa,
että on pakko harkita, että meillä on
samanlainen talletussuoja. Tästä me teemme erittäin
tiiviissä yhteistyössä yhteisiä kannanottoja
ruotsalaisten kanssa.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Puhemies! Käytännössä jokaisen
ministerin taholta on syytä vähän hämmästellä tätä komission
esitystä, kun se tehtiin nyt näin pian sen jälkeen,
kun Ecofin-neuvostossa oli päätetty yhteisestä toimintalinjasta.
Sen mukaan myöskin Suomessa on sitten toimittu, koska on
tärkeää, että talletussuoja
tässä maassa on kilpailijamaiden, lainausmerkeissä,
kanssa samalla tasolla.
Mitä tulee tähän Kaupthing-tapaukseen,
niin näin on, että asiaa on valmisteltu hyvin
tiiviisti, mutta koska siitä ei ole vielä mitään
tiedotettavaa, niin ei voi siitä vielä tiedottaa.
Mutta on selvää, että tämä tilanne
on kyllä kaikille tallettajille äärimmäisen
hankala, ja niin nopeasti tiedotamme kuin vain Ratan puolelta on
mahdollista.
Antti Rantakangas /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen talouspolitiikan peruslinja on oikea. Sen
sijaan vasemmisto-opposition linja, jossa valtion pysyviä menoja
lisättäisiin, ei kyllä sovi tähän
suhdannetilanteeseen. Nyt tarvitaan ratkaisuja, joilla suomalaisten
yritysten viennin edellytykset pystytään turvaamaan
ja investoinnit, jotka lisäävät tuottavuutta
ja kilpailukykyä.
Kysyisin ministeri Pekkariselta: Mitä olette suunnittelemassa
suomalaisten vientiyritysten viennin rahoittamisen turvaamiseksi,
ja onko suunnitelmia lisätä panostuksia Suomen
Teollisuussijoitukselle tai Finnvera-osakeyhtiölle, jotka
voisivat generoida mittavan määrän uusia
investointeja kasvuyrityksiin ja niihin, jotka voivat pitää yllä Suomessa
työllisyyttä? Siis avainasia on vientiyritysten
toimintaedellytysten varmistaminen ja sitten tietenkin tämä kotimaisen
luottamuksen turvaaminen. (Ed. Kallis: Lisää menoja, lisää menoja!)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakangas vähintäänkin rivien
välistä on täysin oikeassa siinä,
että Suomen talouden tulevan kehityksen kannalta on ylivoimaisesti
tärkein asia se, miten käy meidän vientiteollisuuden,
muun teollisuuden ja muun yksityisen markkinatalouden. Se, mitä siellä tapahtuu,
ratkaisee, miten Suomen käy. Nyt on kieltämättä näköpiirissä ja
selvästi havaittavissa jo, että vienti on vaikeutunut.
Yritykset, jotka vievät, tarvitsevat paljon enemmän
takuita. Ne ovat kasvaneet moninkertaisiksi muutaman kuukauden aikaan
sen johdosta, että on vähän vaikeampaa
saada täältä luottoja ja toisaalta heidän asiakkaillensa
siellä kohdemaassa vieminen on entistä riskaabelimpaa
ja tarvitaan erilaista vakuutta myös julkiselta taholta.
Me pidämme tässä sormet kyllä hyvin
ajan hermoilla ja valmistaudumme siihen tilanteeseen, josko valtion
pitää sekä vientiin (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) liittyviä takausvaltuuksia että rahoitusta, molempia,
lisätä. Valmius siihen tarvittaessa on. Tästä ei
saa jäädä kiinni.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Eivät pelkät menot vaan
myös ne tulot. Espoossa me saimme viime maanantaina kylmän
suihkun: Verotuloarvioita jouduttiin huimasti laskemaan alaspäin,
yli 100 miljoonaa kahden vuoden aikana. Ei kannata tehdä liian
suoria johtopäätöksiä tästä.
Lähdenkin pohtimaan sitä kautta, millä tavalla
meidän valtion tulot tulevat kehittymään ensi
vuonna, miten ne tulevat kehittymään seuraavina
vuosina ja miten käy sen 153 miljoonan ylijäämän,
onko meillä ja kuinka paljon meillä on alijäämää ensi
vuonna ja tulevina vuosina.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Oikeita kysymyksiä, joihin ei täsmällisiä vastauksia
valitettavasti tällä hetkellä ole. Kukaan
meistä ei tiedä, mikä kasvu on ensi vuonna, ja
se kasvu määrittelee sitten verotulot. (Ed. Kallis:
Sehän on 1,8 budjetissa!) Niin kuin kysyjä totesi,
tällä hetkellä ylijäämä on
noin 153 miljoonaa euroa, ja on tietysti täysin mahdollista,
että ylijäämä supistuu alijäämäksi.
Tässä me olemme tietysti tämän
kansainvälisen talouden kannalta hyvin tiukassa paikassa.
Mutta olennaista nyt on se, että me pystymme Suomessa tekemään
sen, minkä Suomessa ylipäänsä pystyy
tekemään työllisyyden parantamiseksi,
koska se tuo ne verotulot ja toisaalta sitten minimoi tarpeettomat menot.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Cronberg sanoi, että hallitus
katselee työllisyysperusteisia investointimäärärahoja
ym. työllisyyden kannalta. Minusta nyt kyllä on
erittäin tärkeää saada kaikki
ne toimenpiteet käyttöön, joilla homekoulut
korjataan, vanhainkodit rakennetaan jne. Kysyisinkin ministeriltä:
Millä tavalla esimerkiksi EU-rahat saadaan nyt käyttöön,
koska tiedämme, että siellä lojuu rahoja
aika paljon?
Mutta varsinainen kysymys liittyy siihen, että Suomihan
joutuu Euroopan unionissa, Kansainvälisessä valuuttarahastossa,
YK:ssa ottamaan kantaa nyt tähän kapitalismin
kriisiin ja siihen, mitä uutta sääntelyä tarvitaan,
jotta tulevalta kriisiltä vältyttäisiin.
Kysyisin ministeri Kataiselta:
Mitä ideoita hallituksella on sääntelyn
suhteen, jotta todellakin tulevalta kriisiltä voitaisiin välttyä?
Nythän Euroopassa kovasti keskustellaan siitä,
mitä kaikkia toimenpiteitä tarvitaan. Mikä on
Suomen panos tähän?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kysymyksen jälkimmäiseen osaan
vastaan. Olemme tismalleen samaa mieltä, että tarvitsemme
parempaa, läpinäkyvämpää sääntelyä. En
tiedä, tarvitaanko enempi mutta ainakin parempaa, (Ed.
Gustafsson: Tervetuloa demarien linjalle!) koska nyt on osoittautunut,
että tämä ei ole ollut riittävää,
ja nimenomaan niin, että Euroopalla ja Yhdysvalloilla on
samat pelisäännöt, koska tämä ongelma,
jota me nyt katsomme, on lähtenyt Yhdysvalloista. Kaikki
tarvittavat toimenpiteet eivät varmasti kellään
ole vielä hallussa. Euroopassa tämä on
ehkä paremmin hallussa, tai onkin, kuin Yhdysvalloissa.
Yksi ihan tämmöinen konkreettinen, joka voi olla
aika pieni mutta kuitenkin merkittävä sääntelyä edellyttävä asia,
on se, millaisia bonus- ja palkkiojärjestelmiä pankkien
johdossa oleville ihmisille on syytä tai lupa antaa, jotta
ne estäisivät kohtuuttomat riskien ottamiset.
Nyt on nähty, erityisesti Yhdysvalloissa, että kohtuuttomia
riskejä on otettu ihan vaan lyhytaikaisen voiton maksimoimisen nimissä,
ja tässä ei ole mitään järkeä.
Martti Korhonen /vas:
Herra puhemies! Tässä syntyy väistämättä sellainen
kuva, kun seuraa, mitä ympärillä tapahtuu,
että vapaa pudotus on menossa ja hallitus ei ole vielä huomannut,
että siinä laskuvarjossa voisi olla joku pelastus.
Minä kysyn ministeri Kataiselta nyt liittyen tähän
pankkimaailmaan, kun te puhutte paljon pankkimaailmasta ja siitä,
että se pitää saada turvattua, se pitää saada
pelastettua:
Mikä se pankkimaailman vastuu on tällä hetkellä suomalaisesta
yhteiskunnasta?
Tänään saimme juuri lukea, että Elinkeinoelämän
keskusliitto valittaa siitä, että yritykset eivät saa
rahaa. Nyt Elinkeinoelämän keskusliitto huutaa
valtiota apuun rahoittamaan. Eihän tämä näin voi
mennä, että yhteiskunta turvaa pankkijärjestelmän,
yhteiskunta turvaa pankit, turvaa tallettajat. Tällä hetkellä suomalainen
pankkijärjestelmä teidän sanojenne mukaan
on kunnossa, siellä on rahaa. Miksi sitä rahaa
ei käytetä yhteiskunnan hyväksi?
Toinen kysymys ministeri Kiviniemelle: Kertokaa, mikä se
ennustelaskelma on kuntatalouteen, jos meidän kasvu ei
lähde liikkeelle, jos meidän työttömyys
lähtee menemään negatiiviseen suuntaan.
Meidän kuntatalous on romahtamisen partaalla silloin, vai?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Nyt tultiin kyllä aivan olennaisen asian ytimeen.
Pankkikriisi on megalomaaninen asia. Suomen budjetti on tärkeä asia,
mutta se on erittäin rajallinen, olipa se minkälainen
hyvänsä, korjaamaan niitä puutteita,
mitä tässä pankkien välisessä markkinassa
ilmenee. Pankit ovat Suomessa hyvässä kunnossa
Ratan mukaan. Siellä on myös likviditeettiä,
mutta pankit eivät lainaa toisilleen eikä ulospäin
niin paljon rahaa kuin pitäisi.
Tästä perusanalyysistä olen ed. Martti
Korhosen kanssa ihan samaa mieltä. Me olemme nyt ensi viikon
alkuun saamassa ensimmäisen osan tästä eurooppalaisesta
pankkien kriisipaketista voimaan, eli me takaamme pankkien välisen
rahamarkkinan, jotta ne uskaltaisivat käydä normaalia
rahakauppaa ja antaa rahaa sekä kotitalouksille, ihmisille,
perheille että yrityksille, erityisesti yrityksille, jotka
takaavat meidän työllisyyden. Tämä on
ensimmäinen lääke. Minä toivon
ja uskon, että se puree.
Puhemies:
Tähän vielä lisäkysymys
ed. Kankaanniemelle. Sen jälkeen siirrytään
seuraaviin kysymyksiin, jotka sivuavat hyvin läheltä tätä samaa
aihepiiriä kuitenkin, jotenka periaatteessa keskustelu
voi jatkua.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Heinäluoma lainasi pääministerin
viestiä Brysselistä ja totesi — pääministeri
siis totesi — että työttömyys
on kasvamassa ja konkurssit uhkaamassa. Talousvaliokunnassa olemme
kuunnelleet muun muassa ennustelaitosten johtajia viime viikolla
ja tällä viikolla, ja kaikki varoittavat, että älkää missään
tapauksessa päästäkö työttömyyttä valloilleen,
että siihen pitää nyt satsata. Kun ed.
Heinäluoma kysyi tätä, niin ministeri
Kiviniemi sanoi, että seurataan tilannetta. Ei tämä tilanne
nyt ratkea kyllä katseella seuraamalla. Tarvitaan toimenpiteitä.
Onko hallitus todella tekemässä nyt nopeita
ja tehokkaita toimenpiteitä, että työttömyys
ei lähde kasvuun? Tuleeko kunnallisvaalien jälkeen joku
leikkauslista, vai onko joitain muita keinoja, ja toisaalta korjaako
hallitus mahdollisesti veromalliaan, joka täällä eduskunnassa
jo on, jolla työttömyyttä estettäisiin?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kun sanoin, että seurataan tilannetta,
niin seurataan tilannetta siitä näkökulmasta,
miten pitää talousennusteita ja myöskin
kuntatalousennusteita ensi vuoden osalta sitten rukata, jos päädytään
siihen, että talouskasvu tulisikin dramaattisesti heikkenemään, mutta
kaikki ennustelaitokset ovat, myös ulkomaiset, tähän
mennessä kuitenkin luvanneet Suomelle positiivista talouskasvua,
ei aivan sitä, mitä valtiovarainministeriön
ennusteessa budjetin osalta ennustettiin. Siinä mielessä tämän
syksyn aikana totta kai pitää katsoa myös
se, minkälaisia vaikutuksia tähän on.
Mutta ed. Martti Korhosen aikaisempi väite siitä,
että kuntatalous olisi nyt romahtamassa, ei kyllä pidä paikkaansa.
Kuntatalouden tila on tänä vuonna ja myös
ensi vuonna parempi kuin se on ollut moniin vuosiin, mutta nämä haasteet
ikääntymisen myötä ja myös
tämän hidastuvan talouskasvun myötä ovat
erittäin kovat.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Lisäisin tähän
kysymykseen, jonka ed. Jaakonsaari otti esille, miten hallitus varautuu. Olemme
kolmannessa lisäbudjetissa esittämässä nimenomaan
työllisyysperusteisiin investointitukiin lisäyksiä siten,
että pääsemme asiassa eteenpäin.
Ensi vuonna näitä työllisyysperusteisia
investointitukia on lisätty jo äkillisten rakennemuutosten
takia.