3) Hallituksen esitys laiksi autoverolle kannetun arvonlisäveron
suuruisen veron palauttamisesta eräissä tapauksissa
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on jatkoa sarjassa
"valtio vastaan EY-tuomioistuin". Suomen valtio on monessa autoverokysymyksessä ja
-riidassa hävinnyt, kun verovelvollinen suomalainen on
vienyt asian EY-tuomioistuimeen.
Tässä hallituksen esityksessä esitetään,
että niille verovelvollisille, joilta on peritty vero väärin
perustein, palautetaan, mutta palautetaan vain sellaisille, joilla
on valitusaikaa jäljellä. Hallituksen esityksessä annetaan
myöskin ymmärtää, että EY-tuomioistuimen
linja on muuttunut. Eli tämä päätös,
johon tämä automaattinen palautus perustuu, on
annettu vuonna 2009, ja vuonna 2002 EY-tuomioistuin antoi niin sanotussa
Siilinin tapauksessa päätöksen ja oikeastaan
samasta asiasta. Nyt siis hallitus katsoo, että linja on
muuttunut, se ei ole sama kuin vuonna 2002, vaan 2009 linja muuttui.
Minä en hyväksy tätä tällaista
kantaa, ja asiantuntijat, jotka ovat olleet valiokunnassa, ovat
katsoneet, siis eivät kaikki mutta eräät
asiantuntijat, että linja lyötiin selkeästi
lukkoon vuonna 2002. Tämä tarkoittaa silloin sitä,
että kaikilta, joilta on peritty niin sanottua elviä,
arvonlisäveroa, joka lasketaan tullimaksulle, tämä elvi
on peritty väärin perustein.
Kaiken kaikkiaan tällaisia auton maahantuojia on noin
130 000—140 000, taitaa olla jopa 150 000.
Niille, jotka ovat tuoneet vuoden 2006 tai sen jälkeen,
palautetaan nyt liikaa peritty vero. Eli se, joka tullasi autonsa
tammikuun 2. päivänä 2006, saa automaattisesti
tämän väärin perityn veron takaisin
tililleen, mutta se henkilö, joka tullasi autonsa joulukuun
viimeisenä päivänä 2005 eli
kolme päivää aikaisemmin, hän
ei sitä saa, katsotaan, että hän ei ole
siihen oikeutettu.
Tässä tulee toinen näkemysero. Valtio
ja hallitus katsovat, että kansallisen verotuksen vanhenemissääntöjä voidaan
tässä tapauksessa soveltaa. Minä ymmärrän,
että se olisi mahdollista, mikäli tämä olisi
aivan uusi päätös. Mutta se päätös
annettiin jo vuonna 2002 ja on, sanon vielä kerran, tavallaan
aika vaikea kuvitella, että EY-tuomioistuin olisi linjansa
muuttanut. Tästä syystä katson, että niille,
jotka ovat vuoden 2002 jälkeen tuoneet, niiltä on
siis väärin perustein peritty veroa ja niille
kaikille tulisi automaattisesti palauttaa.
Nyt annetaan kyllä ymmärtää,
että he voisivat hakea, kuten ovat myöskin hakeneet,
purkua korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Mutta monet ovat myöskin
sitä mieltä, että he voivat hakea vahingonkorvausta
valtiolta. Olen 101-prosenttisesti varma, että löytyy
tästä maasta asianajotoimistoja, jotka rupeavat
tämmöisiä kanteita valtiota vastaan ajamaan.
En ymmärrä, minkä takia hallitus on niin
itsepäinen, että katsoo, että on aina
oikeassa ja on valmis viemään ne asiat tuomioistuimeen.
Otin yhden muutosta koskevan päätöksen,
siis yhdestä autosta, ja niitä on tehty 40 000—50 000,
ja jokaisesta autosta ja päätöksestä on
annettu päätös, johon sisältyy
30—40 sivua. Tämä on työllistänyt
hallinto-oikeuksia, se on työllistänyt tulliviranomaista,
ja osittain sen takia hallitus katsoo, että nyt palautetaan
tietylle määrälle ja niin, että nämä ovat
tyytyväisiä, mutta 90 000 jää ilman
automaattista palautusta, vaikka lakia on heihin sovellettu yhtä lailla
väärin kuin on näihin, joille nyt palautetaan.
Sen takia, arvoisa puhemies, teen yksityiskohtaisessa käsittelyssä pykälämuutosehdotuksen,
jonka
mukaan palautetaan kaikille niille, joilta on vuoden 2002 Siilin-päätöksen
jälkeen väärin perustein peritty elviä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! EY-tuomioistuimen tekemä päätös
19.9.2002 merkitsi sitä, että Suomen valtio oli
perinyt väärin perustein maahan tuoduista käytetyistä autoista elvi-maksua
elikkä siinä mielessä toisaalta arvonlisäveroa.
Tämähän johti siihen, että tämä väärin
peritty vero on palautettava. Nyt kuitenkin, kun ihmiset valittivat,
osa valitti ja osa ei, suuressa määrin hallinto-oikeuksiin,
niin sen ruuhkan johdosta valtio on nyt osittain tehnyt päätöksen,
että 2006 ja sen jälkeen tuoduista käytetyistä autoista
palautetaan tämä väärin perustein
peritty vero automaattisesti, ja nämä, jotka aikaisemmin
ovat tuoneet, kuten jo ed. Kallis mainitsi, eivät saa tätä palautusta.
Mielestäni tämä ei sovi yhdenvertaisuusperiaatteen
mukaan lainkaan, vaan tässä on ihmiset asetettu
hyvin erilaiseen asemaan, vaikka tämä alkuperäinen
päätös, johon väärin
perityn veron palauttaminen perustuu, on tehty jo vuonna 2002. Mielestäni
tämä pitää toteuttaa niin, että myöskin
näille henkilöille tämä palautetaan. Nythän
on ilmoitettu, että tämä palautusmäärä on keskimäärin
900 euroa per asiakas, joka on tähän palautukseen
oikeutettu. Jotta tämä korkein hallinto-oikeus
ei kokonaan ruuhkaantuisi, niin myöskin sitä taustaa
vasten olisi järkevää, että valtio
palauttaisi nämä automaattisesti, koska nämä tiedot
löytyvät tulliviranomaisten rekistereistä.
Samalla toteutuisi se oikeus, mikä tasa-arvoisuuden pohjalta
kaikille Suomen kansalaisille kuuluu myöskin verotuksessa.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä elvi—alvi-asiat
ovat aina hankalia, ja silloin kun puhutaan EY-tuomioistuimesta
ja muistellaan näitä hetkiä vuosia taaksepäin,
niin tiedetään paljon siitä, mitä oltaisiin
lainsäädännössä kenties voitu
jo aiemmin tehdä. Mutta pääasia, että sisältölakia
on nyt saatu laitettua kuntoon.
Tämä laki, mikä meillä on
täällä käsittelyssä, on
puhdas menettelylaki, ja se täytyy muistaa tässä.
Tällä mahdollistetaan se massamenettely, ja se
on hyvä, koska me tiedämme, että näitä on kuitenkin
tuhansia tapauksia, jotka täytyy nyt saada hoidettua, jotta
tietty oikeudenmukaisuus toteutuu.
Valiokunnan kuulemisessa on kuitenkin esitetty myös
väitteitä siitä, että tässä kohtaa
tulisivat erilaiseen asemaan ihmiset, jotka olisivat mahdollisesti
oikeutettuja näihin palautuksiin. On annettu ymmärtää myös,
että on joukko ihmisiä, joille on viranomaisten
taholta annettu ymmärtää, että muutoksenhaku
on turhaa. Näitä tapauksia on ennen vuotta 2006
ollut. Sitä varten, jotta ei lähdetä pelkkien
väitteitten perään tai miettimään,
onko se oikein vai väärin, että tämä menee
kansallisten muutoksenhakusäännösten mukaisia
määräaikoja noudattaen tämä säännös, keitä tämä koskee,
jotta tähän saadaan selkeämpi selvyys,
niin sosialidemokraattinen valtiovarainvaliokunnan ryhmä on
esittänyt vastalauseen 2. Tulen toisessa käsittelyssä esittämään
lausumaa, että selvitetään oikeusturvan
ja tasapuolisen kohtelun vuoksi näiden virheellisten autoveropäätösten
palautukset myös ennen 2006 tehtyjen päätösten
osalta, jotta ei ole sellaista epäselvyyttä, mikä on
totta, mikä ei ole totta, mikä kuuluu tämän
käsittelyn alle, mitä lainsäädäntöä on
tapahtunut milloinkin, ovatko menettelyt muuttuneet vuoden 2002
jälkeen, ovatko tulkinnat kehittyneet johonkin suuntaan.
Jotta saadaan selvyys, oikeudenmukaisuus ja, voi sanoa, tasapuolisuus tähän
kohtaan, niin meillä on vastalause 2 siellä olemassa,
josta löytyy selkeästi sisältö myös.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Tämä on kyllä sarjassa
ratkaisuja autoverotuksen osalta, mitä ei välttämättä olisi
silloin aikoinaan pitänyt tehdä. Sen seuraamuksena
me nyt sitten tässä makselemme, ja tämä valituskierre,
niin kuin ed. Kallis täällä hyvin omassa
puheenvuorossaan totesi, sen kuin vain jatkuu. On tärkeää tietenkin nyt,
että näitä epäoikeudenmukaisuuksia
ja virheellisyyksiä korjataan vuosilta 2006—2009, mutta
kyllä on todettava se, että ilmeisesti tässä on
käymässä epäoikeudenmukaisuus
niitä kohtaan, jotka ovat ennen vuoden 2006 joutuneet tämän
verotuksen kohteeksi väärin perustein virheellisesti
perityn veron osalta.
Vähintä, mitä tässä nyt
voidaan tehdä, on se, mitä ed. Paasio täällä totesi,
että nyt tämä kysymys välittömästi
selvitetään ja sen pohjalta sitten ryhdytään
jatkotoimenpiteisiin, vaikka henkilökohtaisesti hyvin pitkälle
kyllä ajattelen samalla tavalla kuin ed. Kallis omassa
vastalauseessaan on kuvannut ja esittänyt. Kyllä tässä pitää nyt
hakea se kaikkien asiakkaitten ja kansalaisten kannalta oikeudenmukainen
ratkaisu.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallista kuunnellessa ihmetyttää käsittely.
Jos valitusaika on umpeen kulunut tai jos on väärin peritty
vero, on veronpalautus mielestäni täysin aiheellinen
ja oikeudenmukainen sekä joustava. Kannatan ed. Kallista.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä hallitus on jo selvittänyt,
onko peritty väärin vai ei, ja hallitus on todennut,
että on peritty väärin. Ei lainsäädäntö Suomessa
ole muuttunut vuoden 2002 jälkeen tältä osin.
Eli hallitus on selvittänyt: on väärin
peritty, on peritty jotakin, mitä ei saisi periä.
Nyt hallitus kuitenkin nojautuu siihen, että kansallisen
verotuksen vanhenemisaikaa voidaan soveltaa, ja siitä asiantuntijat
ovat eri mieltä. Minä en ymmärrä,
jos tietoisesti — tietoisesti, uskallan näin sanoa,
koska Siilin-tapaus oli aika selkeä — on peritty
veroa, jota ei olisi saanut periä, että silloin
voi mennä vanhenemisajan taakse ja sanoa, että annetaan
niille vaan, joilla on vielä mahdollisuus valittaa, te
muut jäätte ilman. Ei se ole oikein, se ei voi
olla oikein. Jos tämä laki ilman tätä perustelulausumaa
näin hyväksytään, olen melko
varma, että EY-tuomioistuin käsittelee asiaa uudelleen.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä täsmennyksenä se,
mitä ed. Kallis sanoi aivan oikein, että siis
siitä ei ole epäselvyyttä, onko väärin
peritty vai eikö, vaan juuri tämän vanhenemisajan
kohdalta, mikä on tilanne. Jos me lähdemme yhdessä laissa
poikkeamaan siitä, mikä on yleinen säännös,
niin täytyy miettiä aina, mikä on se
seuraus siitä mahdollisesti muihin vanhenemissäännöksiin.
Tätä varten me haluamme asian selvitettävän
ennen kuin me alamme tehdä yhdessä asiassa poikkeusta,
koska kaikki tietävät, että sen jälkeen
alkaa tulla tilanteita, että vain tämän
kerran, vain tämän kerran. Sitten voidaan kysyä sen
perään, mikä vaikutus on niillä säännöksillä,
joita meillä yleisesti on annettu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tämän
näkökannan, mutta sitä en ymmärrä,
että jos on väärin perustein peritty
selkeän päätöksen jälkeen,
niin menisi sitten vanhenemisajan taakse ja sen perusteella ei maksaisi.
Se minun oikeustajuuni ei kerta kaikkiaan sovi. Kyllä minulla
on se käsitys, että ei EY-tuomioistuin voi tällaista
hyväksyä.
Yleiskeskustelu päättyi.