Täysistunnon pöytäkirja 93/2009 vp

PTK 93/2009 vp

93. TORSTAINA 15. LOKAKUUTA 2009 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

Tuotenimikkeen suojaaminen Tornion oluttehtaan lopettamisen yhteydessä

Esko-Juhani  Tennilä /vas:

Arvoisa puhemies! Kemijärven sellutehtaan lopettamisen jatkoksi Lapista ollaan nyt sulkemassa siellä 36 vuotta Torniossa toiminut oluttehdas, jossa on tehty Lapin Kultaa. Työpaikkoja on menossa toistasataa jo tehtaalla, ja lisäksi kysymys on brändiryöstöstä. Lapin Kullan nimi, sen imago ja koko historia liittyvät Lapin luontoon, tunturipurojen raikkauteen, ja tätä ei voida hyväksyä, tällaista nimen väärinkäyttöä. Tämän siirron takana on Hartwall, jonka omistaja nykyään on Heineken, jättimäinen yhtiö. Arvatkaa vain, minkälainen mellakka Italiassa tulisi, jos joku parmankinkkutehtailija päättäisi siirtää tuotteen tekemisen Helsinkiin! Siellä Berlusconi varmaan tulisi suosituimmaksi italialaiseksi nostamalla semmoisen metakan, että peruuntuu.

Mitä te aiotte Heinekenin suuntaan tehdä, että tämä brändiryöstö estetään?

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! On aika vaikea löytää sellaisia keinoja voimassa olevan lainsäädännön pohjalta, joilla suoranaisesti tällainen toimi voitaisiin estää. Siinä paras mahdollinen on tehty ja ollaan valmiita edelleenkin tekemään, jos asianomainen yritys on valmis siihen, että katsotaan niitä mahdollisuuksia, millä tuo toiminta voisi jatkossakin pyöriä nykyisellä paikkakunnalla. Mutta olen ymmärtänyt niin, että yrityksessä on kerta kaikkiaan arvioitu jatkamismahdollisuudet tuolla Lapissa ja päädytty siihen, että pyritään kuitenkin Suomessa tätä toimintaa pyörittämään. Tällainen ratkaisu on tehty. Niin kuin sanottu, kaikki se, missä valtiovalta olisi voinut olla mukana, on tehty. Jos jotain uutta vielä yrityksen toimesta esitetään, ilman muuta ne vaihtoehdot katsotaan vielä läpi.

Esko-Juhani Tennilä /vas:

Arvoisa puhemies! Siis ei mitään toimia Heinekenin Hartwallin suuntaan. Tämä on sitä samaa, mitä oli silloin, kun Kemijärven sellutehdasta lopetettiin. Isot yhtiöt tekevät, mitä tekevät, mutta ei tämä näin avutonta saisi olla. Ja kaikki eivät jätä tekemättä: nyt on syntymässä laajapohjainen boikottiliike Heinekenin tuotteille. Minä en haasta tähän boikottiin Lapin Kullan osalta pääministeriä, koska tiedän, että se boikotti ei paljon vaikuttaisi, mutta miten olisi, jos me, arvoisa elinkeino-ministeri, (Naurua) tälläkin tavoin viestittäisimme Heinekenille, että ei täällä mitä tahansa voi tehdä täällä Euroopassa? Nimittäin on Euroopan unionin säädös, jolla estetään tuotenimikkeiden väärinkäyttö. Siinä ovat muun muassa tämä parmankinkku, Lapin puikula ja on myöskin mämmi, josta ei kai kilpailua ole käytykään muualla Euroopassa. (Naurua) Mutta tehdään jotakin. Ja jos valtion osalta jotakin pitää tehdä, niin ottakaapa se kuljetustuki uuteen käsittelyyn, se on kymmenesosa siitä, mitä se oli 1990-luvun alussa. Sekin vaikuttaa näihin tehtaiden siirtoihin.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Mielenosoitukset ja mielipiteen näyttämiset, jos niillä voisi jotenkin auttaa asiaa, niin voisin olla, ed. Tennilä, mukana jossakin jonkunlaisessa demonstraatiossa. Ei siitä enempää.

Toinen asia, vain hivenen vakavammin sanottuna, on se, onko ihan oikein meillä edellytyksiä siihen. Minun ymmärtääkseni sellaista lainsäädäntöä ei ole, sellaista eurooppalaista normistoa ei ole, joka nimenomaisesti tässä tapauksessa antaisi oikeuden meille valtiovaltana puuttua viranomaistoimin tähän asiaan. Jos sellainen löytyy, niin mieluusti sellainen katsotaan ja ryhdytään sen pohjalta toimenpiteisiin. Ainakaan tähän saakka kukaan minulle ainakaan ei sellaista keinoa ole kaivanut.

Juha Korkeaoja /kesk:

Arvoisa puhemies! Lapin Kullan tapaus ei ole ainoa laatuaan, vaan myöskin Porin Karhun (Naurua) valmistaminen Porissa on vastikään lopetettu. Viimeinen kuorma lähti pari kuukautta sitten. Kysymys tässä on tietysti, niin kuin ed. Tennilä sanoi, brändin siirtymisestä alueelta pois, siis brändin, joka on luotu vuosikymmenien ja vuosisatojen kuluessa. Tästä nousee kysymys kyllä tästä EU:ssa käytössä olevasta alkuperäismerkintäkysymyksestä. Tähän asti sitä on käsitelty tällaisena kollektiivisena brändinä muun muassa fetajuustolle tai parmankinkulle. Mutta kysymys kuuluu: Olisiko sitä sovellettavissa tällaisiin kuitenkin aluepohjalta syntyneisiin brändeihin ja niiden käyttämiseen?

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Sanon ihan vilpittömästi, että on tärkeätä, että tämä asia täällä tuli esille, ja pyrin omasta puolestani vielä tekemään kaiken voitavani, että kaikki pinot, paperit käännetään, löytyykö sellaista mahdollisuutta, jolla tähän voitaisiin tarttua. Minä hivenen epäilen sen takia, että nämä mahdollisuudet tähän saakka yleensä ovat kuitenkin maakohtaisia, ne ovat niin kuin maakohtaisia brändejä, joihinka voitaisiin puuttua. Jos tässä tapauksessa tämän Lapin Kullan sijoittuminen tuonne Tornioon ja pohjoiseen, jos siihen löytyy sellaiset pidikkeet, niin katsotaan, mitä niillä pidikkeillä voidaan sitten tehdä.

Mitä muutoin tulee, niin jos kuljetustukea meillä olisi enemmän — siinä ed. Tennilä on ihan oikeassa — voisi olla, että jonkun verran voitaisiin helpottaa tuon toiminnan pysymistä tuolla Torniossa, mutta vain rajalliset ovat mahdollisuudet siinä. Kuljetustuen määrä on ollut niistä ajoista lähtien, kun tekin olitte hallituksessa, reaalisesti samalla tasolla, millä se on tänä vuonna 2009 ja 2010.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.