3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lastensuojelulain 29 §:n
muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Lastensuojelussa on paljon resurssipuutteita,
kuten hyvin tiedämme, mutta siellä on myös
muita kehittämishaasteita. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan lastensuojelun avohuollon toimintakulttuuri
on perinteisesti ollut aikuiskeskeinen. Lastensuojelutyön
osaamista, työnjakoa ja työkulttuuria on syytä tietoisesti
kehittää siihen suuntaan, että lapsesta
tulee päähenkilö ja työntekijät
toimivat aidosti lapsen kanssa ja lasta kuunnellen.
Yksi työväline siihen on asiakassuunnitelma, jota
tehtäessä myös lasta on kuultava. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Asiakassuunnitelmien tekemisessä useissa kunnissa
on tällä hetkellä vakavia puutteita.
Tässä laissa muutetaan lastensuojelulakia niin,
että lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän
tai muun lapsen tai hänen perheensä kanssa työskentelevän
lastensuojelun työntekijän velvollisuutta tavata
lasta henkilökohtaisesti selkeytetään.
Lapsen asiakassuunnitelmaan tulee jatkossa kirjata tapaamisten
tiheys. Suunnitelma tehdään yhdessä niin,
että kaikki osapuolet ovat siitä tietoisia, ja
uudistuksen tarkoituksena on varmistaa lastensuojelulain käytännön
toteutus niin, että työntekijä varmasti
tapaa lasta riittävän usein henkilökohtaisesti.
Tällä lailla ei toki lastensuojelun kokonaistilannetta
vielä kovin paljon korjata, mutta tämä laki
on askel oikeaan suuntaan.
Kuten sanoin, yksi tärkeä tavoite on saada
lapsen ääni paremmin kuuluviin, ja siinä mielessä kysymys
on tärkeästä asiasta. Lain toteuttamisen varmistamiseksi
sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa asiakassuunnitelmien laatimisen
ja tapaamisten toteutumisen seurantaa sekä kuntien että valvontaviranomaisten
toimesta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä voisi tietyllä tavalla
kutsua yhdeksi Lex Eerikaksi. Valtioneuvoston tutkintaryhmähän
totesi, että 8-vuotiaana surmattu Eerika olisi voitu pelastaa.
Viranomaisten yhteistyö ei kuitenkaan toiminut, eikä väkivallan
merkkejä tunnistettu ja lasta itseään
ei kuultu tarpeeksi, ja tiedonkulku vielä ontui. Kokonaiskuva
ei siis tuossa surullisessa tapauksessa hahmottunut kenellekään.
Tämä asia sivuaa tietyllä tavalla
tätäkin surullista tapahtumaa. Lapsen asioista
vastaavan sosiaalityöntekijän tai muun lapsen
tai hänen perheensä kanssa työskentelevän
lastensuojelun työntekijän velvollisuutta tavata
lasta henkilökohtaisesti ehdotetaan siis selkeytettäväksi
nykyisestä lainsäädännöstä.
Lapsen asiakassuunnitelmaan tulisi jatkossa kirjata, kuinka usein
tapaamiset toteutettaisiin. Tilanne on siis ollut tähän
asti sellainen, että lasta eli sitä kohdetta,
jota olisi pitänyt auttaa, ei ole välttämättä lainkaan
tavattu.
"Lakia säädettäessä tarkoitetulla
tavalla siten, että lastensuojelun työntekijä tapaa
lapsen riittävän usein henkilökohtaisesti",
sanotaan valiokunnan kannanotossa. Minun mielestäni valiokunta
nostaa tärkeällä tavalla esille sen toteamalla:
"Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lastensuojelun avohuollon
toimintakulttuuri on ollut aikuiskeskeistä. Lastensuojelutyön
osaamista sekä työnjakoa ja työkulttuuria
on syytä kehittää siten, että lapsi
nähdään lastensuojelun päähenkilönä ja
työskentely hänen kanssaan yhtä tärkeäksi
kuin muiden asianosaisten kanssa."
Arvoisa puhemies! Toivon, että lastensuojelua kehitetään
jatkossakin näin tähän suuntaan, jossa
lapsi on keskiössä. Pidän myös
myönteisenä sitä, että tänään
sisäministeriö on ryhtynyt selvittämään
tiedonvaihdon esteitä myös esimerkiksi näissä lukuisissa
perhesurmissa, joita Suomi on kohdannut.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esitetään
lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän
tai muun lapsen tai hänen perheensä kanssa työskentelevän
lastensuojelun työntekijän velvollisuutta tavata
lasta henkilökohtaisesti selkeytettäväksi
nykyisestä.
Yllätyksekseni havaitsin joitakin vuosia sitten, että nuori
ja varmasti vanhempikin henkilö voi saada toimeentulotukea
kuukausikaupalla peräjälkeen ilman, että hän
missään vaiheessa kohtaa sosiaalityöntekijän.
Ainakin Helsingissä kuulemma tilanne on tämä,
ja tilanne on myös kuulemma se, että tällaista
toimeentulotuen hakijaa ei voida velvoittaa kohtaamaan sosiaalityöntekijää eli
se ei ole mikään toimeentulotuen epäämisperuste,
jos henkilö ei suostu tapaamaan kunnan sosiaalityöntekijää.
Minun mielestäni tilanne on nurinkurinen. Se olisi
varmasti tämän toimeentulotukiasiakkaan kannalta
ja varmasti yleiseltäkin kannalta perusteltua, että ennen
kuin toimeentulotukea voidaan saada tai ainakin ennen kuin sitä voi
saada pitemmäksi aikaa, niin tulisi tavata sosiaalityöntekijä, jonka
kanssa varmasti käytäisiin asianomaisen toimeentulotukiasiakkaan
kanssa muitakin ongelmia läpi kuin pelkästään
rahanpuute.
Nyt kun peruspalveluministeri Huovinen on paikalla, vaikkakaan
ehkä ei ollut tilaisuudessa ihan alusta saakka kuunnella,
mitä sanoin, niin kysyn häneltä: onko
hallituksen piirissä harkittu sellaista muutosta, että toimeentulotukiasiakkaalla
tai ainakin nuorella asiakkaalla olisi velvollisuus tavata sosiaalivirkailija,
ennen kuin voi saada pitempään toimeentulotukea?
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
lastensuojelulain muuttamisesta on todella tervetullut. Tosiasia
nimittäin on, että etenkin suurissa kaupungeissa
saattaa olla tilanteita, että lastensuojelun työntekijä tapaa
lapsen vain paperilla, ja näinhän ei todellakaan
voi olla, vaan kyllä se lapsi pitää ihan
livenä tavata. Asiakassuunnitelma on toki tärkeä työväline
ja apuväline toiminnassa, mutta eihän se korvaa
sitä, jos resursseja puuttuu, kun valitettavasti monessa
paikassa lastensuojelussa ei ole riittävästi työntekijöitä,
ei etenkään päteviä työntekijöitä.
Täällä edustaja Heinonen otti tämän
surullisenkuuluisan tapaus Eerikan esiin, jossa lapsi sai surmansa
vanhempiensa väkivallan uhrina. Tässä oli
kyllä enemmänkin kysymys siitä, että lastensuojelun
toiminta ei toiminut, eikä niinkään viranomaisyhteistyöstä.
Mutta se on tosiasia, että nyt tämä viranomaisyhteistyö ei
kaikilta osin toimi lainsäädännön
takia, koska eri viranomaiset eivät valitettavasti vieläkään
tänä päivänä pysty
vaihtamaan tietoa lapsen asioista niin hyvin kuin pitäisi.
Esimerkiksi koulu ei saa sosiaaliviranomaisista tietoja, niin kuin
pitäisi, koska kouluissa, päiväkodeissahan
se lapsi kohdataan ja nähdään, onko hänessä fyysisiä vammoja
tai jotain muuta asiaa, mihin pitäisi puuttua. Saattaa
olla, että rehtori, opettaja tekee lastensuojeluilmoituksia,
mutta sen jälkeen ei mitään palautejärjestelmää olekaan,
onko se johtanut toimenpiteisiin vai ei, ja jos on, niin voitaisiinko
niitä tehdä vaikka koulumaailman kanssa yhteydessä.
Minä tiedän, että tässä on
erilaisia hankkeita olemassa, ja toivon, että nimenomaan
lapsi olisi keskiössä ja tietoa lapsen asioista
eri viranomaisten välillä voitaisiin vaihtaa järkiperustein,
todella maalaisjärkeä noudattaen eikä mitään
amerikkalaismallista pykälänikkarointia noudattaen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys uudistuksena melko uuteen
lastensuojelulakiin on erittäin tervetullut ja hyvä,
koska siinä tarkoituksena on varmistaa lastensuojelulain
käytännön toteutus lakia säädettäessä tarkoitetulla
tavalla siten, että lastensuojelun työntekijät
tapaavat lapsen riittävän usein nimenomaan henkilökohtaisesti.
Niin kuin täällä valiokunnan kannanotoissa todetaan,
tämän lastensuojelulain, joka 2008 tuli voimaan,
jälkeen nimenomaan lastensuojeluilmoitukset ja nämä erilaiset
toimenpiteet sijaishuoltoon liittyen ja avohuollon toimenpiteet
ovat lisääntyneet. Se on aiheuttamassa varmasti
melkoista ruuhkaa lastensuojelutyöhön, kun siihen vielä otetaan
rinnalle se, miten meillä lastensuojelutyössä on
liian vähän henkilökuntaa, koulutettuja
sosiaalityöntekijöitä ja niin edelleen
ja miten työ on vaikeaa.
Tämä näkökulma, että kirjataan
tämä aika, on tärkeä ja myös
se painotus, minkä tässä valiokuntakin
on ottanut, että kyllä lastensuojelulakikin jo edellytti
sitä ja nyt sen työssä täytyy
konkreettisesti näkyä, että aina on kysymys
lapsen edusta, että tästä aikuisnäkökulmasta,
mikä tässä on, me pääsisimme
pois. Ammatillisesti vahvoja työntekijöitä siellä tarvitaan,
mutta kaikkien tulee lähteä siitä, mikä on
lapsen etu ja millä tavalla hän on mukana siinä koko
palveluprosessissa työntekijöiden kanssa ja millä tavalla
siinä on moniammatillisuutta ja niin edelleen.
Täällä on myös todettu se,
että hallituksen esityksen mukaan lastensuojelun kehittämiseen
varatulla määrärahalla voidaan tehdä noin
70 työntekijän lisäys kunnissa, ja tämähän
on todella tärkeä asia. Mutta sitten hyvin on
myös valiokunta ottanut tähän loppuun
sen, että nyt kun on tämä sosiaali- ja
terveysministeriön asettama lastensuojelun toimivuutta
selvittänyt työryhmä antanut loppuraportin,
niin sieltä loppuraportistahan löytyy 54 eri tämmöistä toiminnan
kehittämiseen liittyvää toimenpide-ehdotusta.
Täällä jo todetaan, miten tärkeää olisi,
(Puhemies koputtaa) että nekin tulisivat jatkossa käsittelyyn.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Lapsen ja hänen biologisten vanhempiensa
mutta myös sijaisvanhempien ottaminen paremmin huomioon
koko lastensuojeluprosessissa, myös ja erityisesti niin
ratkaisevan tärkeissä asioissa kuin huostaanotoissa,
niitten valmistelussa ja huostaanottojen purkua valmisteltaessa
ja niistä päätettäessä,
on erittäin tärkeää. Nyt esimerkiksi sijaisvanhemmilla
on äärettömän huonot mahdollisuudet
olla mukana päättämässä lapsen
asumisen muutoksesta, vaikka saattaa olla tilanteita, että lapsi
on elänyt vuosikaudet, koko ikänsä sijaisperheessä.
Heidän juridinen asemansa on todella heikko tänä päivänä.
Sitä pitäisi korjata.
Nyt lastensuojelussa on myös niin vähän
työntekijöitä, kuten täällä on
jo monesti otettukin esille, että tämä kuuleminen,
josta tässä nyt on kysymys, ja sen kuulemisen
parantaminen jää todella marginaaliseksi. Ei voi
syntyä niin iholle menevässä prosessissa
kuin lastensuojeluun liittyy — muun muassa nämä huostaanotot
ja myös avohuollon tukitoimet — luottamusta lapsen
ja perheiden ja sosiaalityöntekijöitten välille,
ellei tähän kuulemiseen varata aikaa. Sitä tarvitaan paljon
enemmän kuin nyt esitetään, mutta toki tämä on
hyvä alku, tämä on oikea suunta.
Lapsen tilanteen selvittäminen vaatii myös kotikäyntejä.
Se vaatii kotikäyntejä myös virka-ajan
ulkopuolella. Lapsen elämää ja tilannetta
on selvitettävä siellä lapsen arjessa
ja aivan riittävällä tavalla, jotta esimerkiksi
pikku Eerikan tapainen kohtalo ei kenenkään kohdalla
toistuisi.
Olin itse mukana tuossa lastensuojelun laatusuosituksia selvittävässä ryhmässä,
ja muun muassa nämä asiat nyt nousivat molemmissa ryhmissä voimakkaasti
esille. Koko lastensuojelu tarvitsee meillä kokonaisremontin.
Tämä on pieni mutta tärkeä askel
oikeaan suuntaan.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että lastensuojelulakia
korjataan aina, kun siihen on tarvetta, ja nimenomaan nyt sitten
lähdetään siitä, mikä on
lapsen etu. Mutta tämä korjaus ei tietenkään
poista sitä, että lastensuojelussa on liian vähän
henkilökuntaa ja siellä on liian monet toimet
täytetty ei-pätevillä työntekijöillä johtuen
ihan siitä, että hakijoita ei ole, työ on
raskasta ja vaativaa ja palkkaus ei vastaa ehkä sitä työtä,
mitä nämä sosiaalityöntekijät
tekevät.
Monissa kunnissa on tilanne, että nuoret sosiaalityöntekijät
erityisesti sitten sijoittuvat lastensuojeluun, joka on tietysti
toisaalta hyvä asia mutta toisaalta sitten huono, koska
heiltä puuttuu se työkokemus ja pitkäaikainen
osaaminen, mitä lastensuojelussa todella tarvitaan. Kaikkein suurin
ongelma on tietysti se, että heillä ei ole oikeastaan
vanhempien työntekijöitten ja pitkäaikaisten
työntekijöitten tukea, koska näitä ei
kerta kaikkiaan ole siellä kunnassa eikä lähipiirissä,
ja näin ollen he joutuvat kyllä olemaan melkoisissa paineissa.
Lastensuojelussa tarvitaan yksilöosaamista, mutta itse
katson, että siellä tarvitaan myös paljon
perheosaamista, eli perheterapiaa, perhetyöntekijöitten
ammattitaitoa siellä tarvitaan, ja näin ollen
tämmöinen moniammatillinen työryhmä, joka
pystyisi tukemaan lastensuojelutyötä, olisi todella
tarpeellinen joka ainoassa kunnassa.
Niin kuin me tiedämme, kunnat ovat eriarvoisessa asemassa
lastensuojelun näkökulmasta riippuen ihan niistä resursseista,
riippuen siitä, millaisia työntekijöitä he
ovat saaneet ja kuinka on järjestetty nämä tukitoimet,
esimerkiksi työnohjaukset ja näin edespäin.
Siellä on selvästi puutteita olemassa, ja näin
ollen minä toivon, että ministeriö tarkkaan
nyt sitten seuraa sitä, millä tavalla näitä tapaamisia,
joita nyt sitten laissakin edellytetään, suoritetaan
ja minkälainen se laatu on näitten tapaamisten
sisällä, koska eiväthän ne kerrat
ja määrät kerro vielä mitään,
jos se tapaamisen sisältö ei vastaa sitä vaativuutta,
mitä lastensuojelutyölle on tällä hetkellä tarkoitettu.
Kuntien sosiaalityöntekijät tarvitsevat kaiken tuen,
mitä on yhteiskunnassa saatavissa. Toivotaan, että nyt
sitten saataisiin sinne lisäresursseja ja myös
päteviä työntekijöitä,
jotka pystyisivät myös lain näkökulmasta
tekemään ne velvoitteet, mitkä sosiaalityöntekijöille
kuuluvat.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön toimesta
on selvitetty lastensuojelun toimivuutta. Loppuraportti sisältää useita
ehdotuksia lastensuojelun kehittämiseksi.
Nyt käsittelemme lastensuojelulain 29 §:n muuttamista.
Tällä lailla nimenomaan turvataan se, että sosiaalityöntekijä tai
muu lastensuojelun työntekijä tapaa lapsen, kuulee
lasta ihan oikeasti ja aidosti. Tuntuu aivan mahdottomalta, että on voinut
käydä niin, että ammattihenkilö asioi
vain lapsen vanhempien kanssa eikä tapaa lasta ollenkaan.
Tämä on äärettömän
tärkeä uudistus, ja varmasti nytten näitä lakimuutoksia
tulee jatkossa muitakin nimenomaan tämän selvitystyön pohjalta,
ja se on hyvä asia.
Lea Mäkipää /ps:
Esityksen tarkoituksena on, että asiakassuunnitelmaan
tulisi jatkossa kirjata, kuinka usein tapaamiset toteutettaisiin.
Mutta kun arvoisa ministeri on paikalla, niin minä haluaisin,
että te ottaisitte tämän lastensuojelun
aivan uusiin uomiin, eli tarkoitan sillä sitä,
että lapsi otettaisiin kokonaisvaltaiseen käsittelyyn
yhdessä perheen kanssa ja pystyttäisiin entistä enemmän
tekemään tätä avopalvelutyötä ja
ennalta ehkäisevää työtä,
joka tarkoittaa sitä, että perhe kokonaisuudessaan
otetaan huomioon jo neuvolasta lähtien ja sieltä alemmilta
luokilta, koska tämä lastensuojelu on hyvin semmoista hienotunteista
ja siinä pitää olla todella ammattitaitoista
työntekijää ja sitä ihmispsykologia,
joka pystyy ottamaan tämän tilanteen haltuunsa.
Olen myös sitä mieltä, vaikka tämä pykälä ei sitä nyt
juuri kosketakaan, että jo hyvin pieni lapsi haluaa määritellä esimerkiksi,
missä hän haluaa asua, niin että otettaisiin
tämä lapsen huomioon ottaminenkin entistä enemmän
huomioon.
Tärkeätä on tietysti työntekijäpuute,
mutta korostaisin tätä, että me pystyttäisiin
tähän ennaltaehkäisyyn ja avohuoltoon,
niin että meidän lapsemme eivät joutuisi
huostaanottoon. Tietysti on aina niitä, on puhuttu Eerikan
tapauksesta, että se huostaanotto olisi ollut paras mahdollinen
hänelle. Mutta nykyisellään on paljon
parantamisen varaa. Se vaatii voimavaroja, mutta uskon, että ne
määrärahat, jotka siihen ennaltaehkäisyyn
satsataan, tuovat sitten kyllä tulevaisuudessa ne rahat
yhteiskunnallekin takaisin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Lapsen kuulemisen ja aidosti kohtaamisen
pitäisi olla ilman muuta keskiössä ja
luonnollinen osa asioiden hoitamista lastensuojelutilanteissa, mutta
näin ei valitettavasti kuitenkaan tällä hetkellä ole.
Eihän sitä toki ole kielletty nytkään,
ja kyllähän sen pitäisi kuulua ammattieettiseen
toimintaan ihan luonnostaan, mutta monista eri syistä tämä ei
siis toteudu. Kysymys on varmasti osittain resursseista, sitä ei
kiellä kukaan, mutta myös toimintakulttuurin vanhanaikaisuudesta.
On totuttu tekemään työtä pelkästään
aikuisten kanssa, ja tämä laki toivottavasti ohjaa omalta
osaltaan tätä kulttuurin muutosta.
Puhemies! Olen toki huolissani myös lastensuojelutyössä toimivien
ammattilaisten jaksamisesta tällä hetkellä,
sillä tutkimusten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstöä uuvuttaa tällä hetkellä eniten
ammatti-identiteetin ja todellisuuden välinen ristiriita.
Lastensuojelussa olevat työntekijät joutuvat koko
ajan työskentelemään tämän
ristiriidan keskellä, ja tämä helposti uuvuttaa
työntekijää, ja uupunut työntekijä ei
valitettavasti kykene auttamaan lasta eikä perhettä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tänään käsiteltävä asia
on erittäin hyvä avaus lastensuojelun kehittämiseen
ja parantamiseen, ja tähän on toki helppo antaa
tukensa, kunhan myös samalla tiedostetaan, ettei tämä toimenpide
ole yksin riittävä ja että sen parhaaseen
mahdolliseen toteuttamiseen varatut määrärahat
ovat aika riittämättömät, jos
näin voisi sanoa.
Lähtökohtaisestihan on täysin oikea
ajatus, että lapsen ja hänen perheensä tapaamisia
sosiaalityöntekijän kanssa tiivistetään.
Näin ollen lapsen tilanteen säännöllinen
seuranta mahdollistuu, koska näin varmasti on myöskin
mahdollista löytää entistä paremmin
oikea-aikaiset toimenpiteet lapsen ja perheen tilanteen parantamiseen. Mutta
näitä toimenpiteitä ei kuitenkaan edelleenkään
voida pitää riittävinä, ja perussuomalaisten odotukset
ovatkin nyt vahvasti kohdistuneet peruspalveluministeri Huoviseen,
ja hänelle on nyt tässä esitettävä vilpitön
toive siitä, että hän ottaa tämän
lastensuojelun kokonaisvaltaisen tilanteen tiukasti työn
alle.
Lastensuojelun tilannehan on tällä hetkellä jopa
katastrofaalinen, kuten varmasti kaikki tiedämme, ja tässä lastensuojelun
tilannetta läpi käyneen työryhmän
raportissa nostettiin esiin lukuisia epäkohtia, joihin
tulisikin nyt todella tiukasti puuttua. Luotan siihen, että ministeri
Huovinen saa tuon lausuntokierroksen raportit, ottaa tämän
asian työkseen täydellä voimalla ja myös että hallitus
on valmis lisäinvestointeihin tarvittavien parantavien
toimenpiteiden rahoittamiseen.
Nostaisin sen verran vielä esiin tässä,
että ongelmanahan lastensuojelussa on myöskin
monin tavoin tämä niin sanottu työkulttuuri,
joka vaatisi muutoksen ja monenlaista selkiyttämistä,
ja on myös totta, että lastensuojelu on tällä hetkellä hyvin
pitkälti nimenomaan aikuisten lähtökohdista rakentuvaa.
Lastensuojelutyössä jos missä vaaditaan
myös kykyä asettua lapsen asemaan ja kohdata hänet
iänmukaisella tasolla. (Puhemies koputtaa) Tässä on
eräs merkittävä tekijä myöskin liittyen
tähän sosiaalityöntekijöiden
tulevaan koulutukseen ja sen kehittämiseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Huovinen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kiitän osaltani tästä hyvästä keskustelusta,
joka on käyty tämän mietinnön pohjalta.
Todellakin kyse on yhdestä osasta tätä Aulikki
Kananojan työryhmän työtä, johon
täällä on useaan otteeseen viitattu,
ja haluan myös osaltani yhtyä niihin kiitoksiin,
joita täällä on esitetty tuolle työryhmälle,
koska se työ oli todella laatutyö, jos näin
voi sanoa. Siinä nostettiin esille sellaisia epäkohtia,
joissa nyt hallitus on halunnut tämän yhden esityksen
osalta lähteä liikkeelle hyvin rivakasti, ja siksi
se on tuotu eduskuntaan, ja hyvä, että saamme
sen myös nyt eteenpäin.
On totta, että lastensuojelun osalta meillä on monia
erilaisia haasteita. Yksi on tämä henkilöstön
riittävyys-, koulutus-, saatavuuskysymys, ja siinä kyllä uskon,
että paitsi että tarvitsemme koulutusmäärien
lisäämistä, jota on jo tehty, niin tarvitsemme
kyllä myös ehkä harkintaa siihen, millä tavalla
saisimme niitä sosiaalityöntekijöitä,
jotka syystä tai toisesta ovat hakeutuneet muihin töihin,
palaamaan myöskin tämän lastensuojelun
tai muun sosiaalihuollon tehtävien pariin.
Sen vuoksi minä olen kyllä vähän
huolissani siitä, että jos lastensuojelusta pääsääntöisesti
julkisuuden kautta välittyy kovin negatiivinen kuva, niin
se ei ole kyllä omiaan rohkaisemaan alan ammattilaisia
hakeutumaan näihin töihin. Ehkä meidänkin
pitäisi nostaa — vaikka tiedämme, miten
haasteellisessa tilanteessa monissa kunnissa ollaan — kuitenkin
niitä onnistumisia, miten hienoa on sitten, jos pääsee
auttamaan lapsen tai nuoren oikealle elämänpolulle,
ja miten palkitsevaa se voi olla myös ammattilaisen kannalta.
Mutta haasteet eivät toki lopu tähän
henkilöstökysymykseen, vaan meillä on
myös resursseissa korjaamisen paikka, ja niin kuin hyvin
ymmärrätte, niin tämä haaste
on ehkä se kaikkein isoin kysymysmerkki, koska olemme taloudellisesti
muutoin hyvin vaikeassa tilanteessa. Mutta niin kuin olen täällä kyselytunneilla
ja muutoin kertonut, nyt kun olemme saaneet tästä Kananojan
työryhmän työstä nuo lausunnot,
niin käymme ne huolellisesti läpi, todennäköisesti
järjestämme vielä tuon työryhmän
kanssa keskustelua, ja sen jälkeen sitten täytyy
tätä asiaa kyllä myös koko hallituksen
toimin kyetä pohtimaan, mitkä ovat ne kaikkein
kiireellisimmät toimenpiteet tuosta työryhmän
työstä, joita voitaisiin lähteä viemään
sitten mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Täällä nostettiin hyviä teemoja
esille muun muassa tästä, että pitäisi
syntyä jollekin ammattilaiselle aina kokonaiskuva lapsen
tilanteesta. Tämä on todella tärkeä asia,
sillä on mahdotonta auttaa, jos ei kukaan ikään
kuin ota sitä vastuuta, ja voi vain kuvitella sellaisen
lapsen tunteita, joka jää tämän
tilanteen alle tai sivuun ja kokee, että häntä ja
hänen tilannettaan ei kukaan ota vakavasti tai ei kykene
auttamaan. Sellaisilta toivoisin vältyttävän.
Sitten täällä nousi esille myös
tämä tietosuojakysymys. Tästäkin
olemme keskustelleet aikaisemmin, ja on totta, että tätä tietosuojaa
tulkitessa ehkä osittain tehdään varsin
varovaisia tulkintoja, ja sitten toisaalta se lainsäädäntökin
voi olla vähän epäselvä. Me
olemme nyt kuitenkin lähteneet yhdessä THL:n kanssa
rakentamaan sellaista opasta, joka on kaikille lasten ja nuorten
parissa työtään tekeville, ja siellä käsitellään
myöskin tätä tietosuojan tulkintakysymystä.
Aina ei ole kyse siitä, että laki estää,
vaan usein voi olla kyse myös siitä, että sitä lakia
tulkitaan ehkä liian tiukasti, koska nämä erot
myös maan sisällä ovat tässä kysymyksessä varsin
isot. Tämän oppaan ohella on tarkoitus sitten
tehdä tällainen koulutuskierros, jossa selkiytetään
näitä asioita, ja toivottavasti näin
saadaan sitten myös tätä yhtenäisempää tulkintaa
näissä kysymyksissä aikaiseksi.
Pidän tärkeänä myös
sitä näkökulmaa, joka täällä hyvin
tuli esille, että lasten ja nuorten omaa ääntä kuunnellaan
myös näissä prosesseissa, ja meillä on
kyllä esimerkiksi lapsiasiavaltuutettu tehnyt hyvää työtä yhdessä lukuisten
järjestöjen kanssa, joissa sijaishuollossa olevilta
nuorilta on kysytty omia kokemuksia näistä tilanteista.
Näitä kokemuksia, kokemusasiantuntijoita meidän pitäisi
monissa muissakin palveluissa mielestäni käyttää paljon
enemmän hyväksi.
Vielä lopuksi totean, että edustaja Zyskowiczin
kysymykseen en tältä istumalta osaa ottaa kantaa
muutoin kuin siten, että nuoria kyllä jo tälläkin
hetkellä velvoitetaan monissa meidän tukimuodoissa,
esimerkiksi työttömyysturvan osalta. En ole aivan
varma, miten hyvin pystymme tähän toimeentulotukeen
tämän saman ajatuksen tuomaan, mutta totta kai
pitää tässä yhteydessä,
kun toimeentulotukiasioita käsittelemme muutoinkin, ottaa
tämä vinkki huomioon ja katsoa, mitä sille
voidaan tehdä.
Ihan lopuksi, puhemies: Jotta voimme välttyä lastensuojelun
toimenpiteiltä, niin meidän pitää panostaa
ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäisyn roolin nostaminen
sille tasolle, jolle se kuuluu, on aivan keskeinen asia. Se on paitsi
inhimillisesti tärkeää, niin se on myöskin
kansantaloudellisesti tärkeää.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri otti tärkeän
asian esille, eli sen, millä tavalla lastensuojelun myönteisyyttä tuotaisiin julki
niin, että yhä useampi sosiaalityöntekijä intoutuisi
siihen työhön, puhumattakaan että lähtisi
sitä opiskelemaan. Silloin kun lastensuojelutyö onnistuu,
niin sehän on se tulos valtavan voimaannuttava. Se on voimaannuttava
lapsille, perheille ja koko yhteiskunnalle. Mutta koko sosiaali-
ja terveydenhuoltohan on ollut tämän hankalan
myytin kanssa tekemisissä: toisaalta sosiaali- ja terveydenhuollon
työ on aina ollut ihmisten mielissä tärkeää,
se on välttämätöntä ja
se aiheuttaa tekijöilleen paljon onnea, mutta se on toisaalta
myös hirvittävän vaativaa, vastuullista,
ja ollaan paineissa silloin, kun tuntuu, että kädet
eivät tahdo riittää. Molempien tietoisuuden
ikään kuin esillä oleminen on välttämätöntä,
mutta se, kumpiko siinä sitten nousee vahvemmaksi, on aina
iso kysymysmerkki.
Ennalta ehkäisevä työ, ministeri
Huovinen, on kanssa todella tärkeätä,
koska näinhän se on, että jos me emme
siinä onnistu, niin me joudumme tekemään
korjaavaa työtä tavattoman paljon. Mutta ennalta
ehkäiseväänkin työhön
me tarvitsemme lisää resursointia, ehkä uusia
toimintamalleja, toimintatapoja, miten saataisiin entisillä euromäärillä enemmän
aikaiseksi kuin mitä tänä päivänä.
Ja viranomaisten välinen yhteistyö on todella
välttämätöntä, jotta
me onnistumme lastensuojelutyössä nyt ja tulevaisuudessa
nykyistä paremmin.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa tässä vielä esiin
tämän erittäin suuren epäkohdan
liittyen juuri tähän ennalta ehkäisevään
työhön ja varhaiseen puuttumiseen. Perussuomalaisten
mielestähän eräs suurimmista tekijöistä lastensuojelun
kokonaisvaltaisessa parantamisessa olisi tämän
niin sanotun lastensuojelukertoimen muuttaminen nimenomaan varhaisen
puuttumisen kertoimeksi sekä lastensuojelun määrärahojen
palauttaminen ainakin osittain korvamerkityiksi, koska me katsomme,
että näin painopiste saataisiin aidosti siirrettyä sieltä viimesijaisista
toimenpiteistä nimenomaan ennalta ehkäisevän
ja varhaisen puuttumisen suuntaan.
Ongelmahan ei siis ole vain vuoden 2008 lastensuojelu-uudistuksen
jälkeinen lastensuojeluilmoitusten lisääntyminen
tai avohuollon tukitoimien ja sijaishuollon lukumäärän
kasvu. Ongelma on myös vuonna 2006 voimaan astunut lastensuojelukerroin,
joka poissulkee monin tavoin mahdollisuudet tehdä työtä pitkäjänteisesti
ja kestävällä tavalla nimenomaan perheen
ja lapsen lähtökohdista. Tämä vuonna
2006 Suomessa voimaan tullut lastensuojelukerroin korvasi aiemmin
käytössä olleen tasausjärjestelmän,
jonka tavoitteena oli turvata riittävät lastensuojelupalvelut
oikea-aikaisesti kunnissa kunnan taloudellisesta tilanteesta huolimatta.
Lastensuojelukerroinhan perustuu huostaan otettujen lasten määrään
kunnassa, ja jo lähtökohtaisesti tämän kertoimen
laskenta-ajatus antaa täysin kieroutuneen ja väärän
mielikuvan siitä, miten lastensuojelu ja sen tarkoitus
tulisi ymmärtää.
Vuonna 2006 lastensuojelun laitos- ja perhehoidon käyttökustannukset
olivat 433 miljoonaa euroa, vuonna 2011 noin 650 miljoonaa euroa,
ja tällä vauhdilla miljardin euron rajapyykki
lähenee kovaa vauhtia, kun samaan aikaan lastensuojelun
avohuollon kustannukset ovat laskeneet. Eli tässä ei
siis ole kysymys mistään mitättömästä asiasta,
ei inhimillisesti, toimintakulttuurin kannalta eikä taloudellisesti
mitaten. Suunnan olisikin muututtava tämmöisen
kestävän politiikan suuntaan myöskin
tämän lastensuojelun osalta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tiedetään, että monissa
kunnissa on huutava pula ammattitaitoisista sosiaalityöntekijöistä,
ja se varmaan on ollut osaltaan syynä, kun näitä lapsiasiakkaita
ei ole ennätetty riittävästi tavata tai
on saattanut käydä niin, että ei ole
tavattu ollenkaan tässä lastensuojelutyössä.
Mutta tässä tuli esiin tämä ennaltaehkäisy,
ja kyllä minä ennaltaehkäisyn puolesta
puhuisin. Monissa kunnissa on tällä hetkellä se
tilanne, että lastensuojelun kustannukset ovat nousseet
huimasti, ja se johtuu ihan siitä, että kiireelliset huostaanotot
ovat lisääntyneet, ja se kertoo siitä, että ei
ole riittävästi sitä henkilökuntaa,
ja se kertoo myös siitä, että heillä ei
ole mahdollisuutta silloin siellä sosiaalitoimessa tehdä sitä työtä niin perusteellisesti
ja hyvin kuin he muuten pystyisivät.
Haluan tuoda ilmi senkin, miten arvokasta on, että meillä on
kunnissa sosiaalityöntekijöitä, jotka
tekevät tätä arvokasta työtä.
Olisi myös tosi arvokasta, jos heillä olisi mahdollisuus
tehdä myös tätä ennalta ehkäisevää työtä.
Monesti sosiaalitoimessa on lähdetty siitäkin, että perustetaan
perhekeskuksia, minne on sitten lapsiperheiden helppo tulla ja saavat
siellä sitten vertaistukea. Tämäkin on
ollut hyvä apu useille perheille, mutta tietenkään
pelkästään nämä perhekeskuspalvelut
eivät riitä, vaan tarvitaan sitä ammattitaitoista
henkilökuntaa riittävästi sinne sosiaalitoimeen,
tarvitaan sitä ennalta ehkäisevää työtä ja
tarvitaan sitä pitkäjänteistä hoitotyötä asiakkaan
kanssa, niin että pystytään hoitamaan
kokonaisvaltaisesti koko perheen asiat ja löytämään
niihin hyvät ratkaisut.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä on viimeisissä puheenvuoroissa
viitattu tähän ennalta ehkäisevään
työhön, ja todellakin on näin, että ellemme
pysty parantamaan suomalaisten perheiden hyvinvointia noin yleisesti,
niin mitkään resurssit eivät riitä näihin
toimiin, jotka liittyvät lastensuojeluun muun muassa ja
muihin toimiin, jotka ovat tämän, sanoisinko,
taudin oireiden hoitamista.
Kun pohditaan tätä ongelmien ennaltaehkäisyä,
niin haluan tässä nostaa yhden yksittäisen
tekijän esille, ja se on alkoholi. Se on sellainen tekijä,
joka yksittäisenä tekijänä kenties
kaikkein eniten aiheuttaa tämänkaltaisia ongelmia
meidän yhteiskunnassamme. Mainitsen vain, että alkoholinkulutus
on vuodesta 1970 lähtien noin kaksinkertaistunut, kun se
lasketaan henkeä kohti absoluuttisen alkoholin kulutuksena.
Jos emme pysty parantamaan alkoholipolitiikkaamme niin, että tämmöinen
humalajuominen, joka sitten johtaa erilaiseen pahoinvointiin perheissä,
ei vähene, niin silloin me olemme todella tämmöisen kroonisen
tilanteen edessä, että resurssit eivät
riitä sitten tähän apuun, mitä joudutaan
antamaan perheisiin ja lasten hyvinvointiin.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Jäin miettimään
tuota perussuomalaisten ajatusta siitä, että lastensuojelun
valtionosuudet olisivat korvamerkittyjä. Kun olen ollut
päättävissä elimissä silloinkin,
kun nämä terveydenhuollon valtionosuudet olivat
korvamerkittyjä, ei se poistanut sitä ongelmaa,
etteivätkö nuo rahat olisi olleet riittämättömiä aina.
Minulla ei ainakaan tältä seisomalta ole tietoa siitä,
että olisi kuntia, jotka merkittävässä määrin olisivat
käyttäneet lastensuojeluun tarkoitettuja rahoja
jonnekin muualle. Minusta enemmänkin on kyse siitä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon määrärahat
ovat pienet riippuen siitä, mikä se tarve tällä hetkellä on,
enkä usko, että korvamerkintä poistaisi
tätä ongelmaa. Enemmänkin meidän täytyy
lähteä siitä, että meidän
tämmöinen poliittinen ja yhteiskunnallinen ajatus
muuttuu siihen suuntaan, että me pyrimme lisäämään
kunnissa olevia voimavaroja, tulivatpa ne valtiolta tai kunnalta
itseltään, nimenomaan niihin ryhmiin, jotka ovat
kaikkein haavoittuvaisimpia tässä yhteiskunnassa.
Tähän ryhmään kuuluvat tietysti
lapset ja erityisesti ne lapset, jotka tarvitsevat lastensuojelun
toimenpiteitä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Huovinen oli ihan oikeassa
siinä, että lainsäädäntö on
tietyiltä osin ihan ajantasainen, mutta toki on jotain
puutteitakin, esimerkiksi tämä niin sanottu palautejärjestelmä,
jossa lastensuojelu antaa palautetta esimerkiksi koululle, ja myös
tietojenvaihto ammatti-ihmisten kesken.
Monessa tapauksessa olen aina sanonut, kun olen tätä viranomaisyhteistyötä aikaisemmin
tehnyt, että lainsäädäntö hidastaa
viranomaisten yhteistyötä mutta ei estä sitä kaikissa
tapauksissa. Nyt tosiasia on, että valitettavasti lakia
tulkitaan nykypäivänä monessa viranomaisessa
siltä kannalta, ettei vain itse joutuisi mitenkään
tästä asiasta vastuuseen. Juristit siellä vääntävät
pykäliä elämälle vieraalla tavalla
siten, että he eivät vain joudu mihinkään
juridiseen vastuuseen eikä myöskään
se työntekijä. Elikkä entistä enemmän siirrytään
tämmöiseen sairaaseen amerikkalaismalliseen yhteiskuntaan,
jossa pykälät ja juristit päättävät
siitä, mikä on lapsen etu. Eihän se näin voi
olla.
Kyllä pitää tehdä rohkeita
päätöksiä lapsen edun nimissä,
ei lakia rikkoen mutta lakia terveellä tavalla tulkiten.
Näin tehdään monessa paikassa, ja sen
takia esimerkiksi viranomaisyhteistyö on hyvin hyvin erinäköinen
eri paikkakunnilla. Joillain paikkakunnilla uskalletaan ja osataan
tehdä rohkeita päätöksiä,
jotka ovat lapsen edun mukaisia, ihan lainmukaisia, mutta joillain
paikkakunnilla lakia tulkitaan todella tiukasti epäterveellä tavalla.
Samoin voi sanoa, että joillain paikkakunnilla on pahoja
asennevammoja eri viranomaisten välillä, että yhteistyö ei
toimi. Se on se paha yhdistelmä, mikä tässä pitää nyt
saada kuntoon ja hoitaa. Se ei ole pelkästään koulutusta,
vaan se on monta muuta asiaa ihan yhteistyötoiminnoista
ja -malleista lähtien.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Nostan nyt vielä tässä esiin
tämän ajatuksen, että todella lapset,
nuoret ja perheet olisi tulevaisuudessa saatava aidosti lastensuojelutyön
keskiöön ja lastensuojelutyön tulisi
nimenomaan lähteä heidän lähtökohdistaan,
ei siitä, mikä on juuri viranomaisille tai järjestelmälle
parasta, saati sitten puhtaasti taloudellisista lähtökohdista.
Nyt kaikki tiedämme, että myös lastensuojelu
on kärsimässä kuntien valtionosuusleikkauksista
ja lomautukset alkavat olla pian jo mitä suurimmassa määrin
sielläkin arkipäivää eli tilanne
on siis monessa kunnassa täysin kestämätön.
Perussuomalaiset esittävät yhtenä vaihtoehtona
pohdittavaksi tätä osittaista korvamerkinnän palauttamista
nimenomaan siten, että se kohdennettaisiin sinne varhaiseen
puuttumiseen ja ennalta ehkäisevään työhön.
Pidämme myös tärkeänä sitä,
että huolehditaan siitä, että tulevaisuudessa
meillä on riittävästi päteviä lastensuojelun
työntekijöitä, ja siksi onkin erittäin
hyvä, että opiskelun aloituspaikkoja ollaan nyt
lisäämässä. Tärkeää on
myös selkiyttää lastensuojelussa toimivien
työnkuvia ja poistaa niitä raja-aitoja eri viranomaisten
väliltä ja selkiyttää sitä,
mikä niin sanotusti kuuluu kenenkin työhön.
Lastensuojelussa tarvitaan monenlaisia ammattilaisia, ja matalan
kynnyksen palveluita on lisättävä kaikilla keinoin.
Tässä varmasti yli puoluerajojen on meillä hyvä hetki
pohtia, mitkä niitä keinoja sitten olisivat.
Yleiskeskustelu päättyi.