8) Laki rikoslain 11 luvun 10 §:n muuttamisesta
Jussi Halla-aho /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessa esitetään
rikoslain 11 luvun 10 §:n muuttamista. Kyseinen
pykälä käsittelee rikosta nimeltä kiihottaminen
kansanryhmää vastaan. Aloitteen tavoitteena on
yhtäältä kohentaa perustuslaissa taattua sananvapautta
supistamalla rangaistavien tekojen joukkoa, toisaalta vähentää lakipykälän
nykyistä tulkinnanvaraisuutta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia
viranomaismielivaltaan.
Tästä lakialoitteesta on ollut runsaasti keskustelua
julkisuudessa, osin sen vuoksi, että erään hallituspuolueen
nuorisojärjestö on esittänyt kyseisen
lakipykälän kumoamista kokonaan. Julkisuudessa
on annettu se kuva, että aloitteen tarkoituksena olisi
rohkaista tai lisätä vihanlietsontaa. Tästä ei
tietenkään ole kysymys.
On selvää, että kiihottaminen esimerkiksi
etnisiä ryhmiä vastaan on tuomittavaa. On myös
hyvä, että asiasta sanotaan jotakin laissa. Systemaattisen
kiihottamisen seuraukset voivat olla karmeat, kuten nähtiin
30-luvun Saksassa tai vaikkapa 90-luvun Ruandassa.
Samaan hengenvetoon on kuitenkin huomautettava, että sananvapautta
rajoittavien lakien puuttuminen ei automaattisesti johda vihanlietsontaan
tai hirmutekoihin. Yhdysvallat on yli 200 vuotta vanha katkeamaton
demokratia ja oikeusvaltio. Siellä ei ole koskaan ollut
lakia, jolla niin sanottua vihapuhetta pyrittäisiin rajoittamaan.
Päinvastoin, korkein oikeus on todennut, että myös
vihapuhe nauttii perustuslain suojaa eikä sitä voi
rajoittaa. Kuitenkaan Yhdysvalloissa ei juuri ole kansanryhmiin
kohdistuvaa vainoa.
On siis mahdollista ajatella, että laaja sananvapaus
on venttiili, jolla yhteiskunnan kiihkeimmät elementit
voivat päästellä pahimmat höyrynsä pihalle.
Lisäksi on huomioitava, että jos vähä-älyisten
ja leimaavien väitteiden esittäminen on kielletty,
niitä vastaan ei voida argumentoida ja näin ne
tosiasiallisesti jäävät elämään.
Nykyisen rikoslain 11 luvun 10 §:ssä on
ongelmallista rikoksen epämääräinen
määrittely. Laitonta on paitsi uhkaaminen ja yllyttäminen, myös
sellaisen mielipiteen tai jopa tiedon ilmaiseminen, jonka joku katsoo
solvaavaksi tai panettelevaksi. Tämä joku on käytännössä apulaisvaltakunnansyyttäjä,
jolla on asian suhteen harkintamonopoli. Epämääräisestä pykälästä seuraa se
oikeusvaltion kannalta kestämätön tilanne, että tekoon
ryhtyessään ihminen ei voi lakitekstiä lukemalla
etukäteen tietää, onko teko laillinen
vai laiton. Lähihistoria tuntee tapauksia, joissa täsmälleen
sama aineisto on eri oikeusasteissa todettu vuoroin lailliseksi
ja vuoroin laittomaksi. Jos tulkinta on oikeusoppineille näin
vaikeaa, se on maallikolle mahdotonta. Vika ei ole oikeusoppineissa
eikä maallikoissa vaan lainsäädännössä.
Arvoisa herra puhemies! Kaikissa totalitaarisissa järjestelmissä on
ollut niin sanottuja kaatopykäliä, jotka on määritelty
niin laveasti, että mikä tahansa väärän
mielipiteen ilmaisu on haluttaessa voitu sen nojalla todeta rikolliseksi.
Rikosnimikkeenä on voinut olla esimerkiksi huliganismi,
vastavallankumouksellinen toiminta tai jotain muuta.
Oikeusvaltiossa rikoskuvausten pitäisi olla selkeitä ja
tyhjentäviä. On oikeusturvan kannalta kyseenalaista,
jos lainsäätäjä luovuttaa käytännössä avoimen
tulkintavaltakirjan syyttäjälaitokselle ja tuomioistuimelle.
Toinen ongelma on se, että muodostuneessa oikeuskäytännössä laki
kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ei suojele
kaikkia ryhmiä vaan ainoastaan osaa niistä. Laki
siis ei ole niin kuin se on kirjoitettu, vaan poliisi ja syyttäjälaitos
ovat omaksuneet lainsäätäjän
roolin. Epäsymmetristä tulkintaa on perusteltu
sillä, että jotkut ryhmät tarvitsevat
enemmän suojelua kuin toiset. Tämä tulkinta
on ristiriidassa paitsi kyseisen lakipykälän,
myös perustuslain takaaman yhdenvertaisuuden kanssa.
Lisäksi, ja mikä vakavinta, se on ristiriidassa Suomen
allekirjoittamien kansainvälisten sopimusten kanssa. Vuonna
1976 ratifioitu kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva
kansainvälinen yleissopimus edellyttää kansallisilta lainsäädännöiltä muun
muassa seuraavaa: "Kaikki ihmiset ovat oikeudellisesti yhdenvertaisia
ja oikeutettuja ilman minkäänlaista syrjintää yhtäläiseen
lain suojaan." Se, että kiihottaminen valtaväestöä vastaan
on sallittua mutta vähemmistöjen loukkaaminen
kiellettyä, on paitsi moraalitonta ja epäloogista,
myös kansainvälisten sopimusten vastaista.
Arvoisa puhemies! Nykyinen lakipykälä ei edellytä,
että teko olisi tosiasiallisesti omiaan aiheuttamaan väkivaltaisuutta,
vihamielisyyttä tai syrjintää. Se ei
myöskään edellytä tahallisuutta, toisin
sanoen sitä, että lausuma olisi vakavissaan tehty.
Lain esitöissä nämä mainitaan,
mutta korkein oikeus, samoin kuin Valtakunnansyyttäjänvirasto,
on ottanut sen linjan, että kontekstilla tai tarkoitusperillä ei
ole mitään merkitystä. Jokin ilmaisu
tai lause voi siis olla rikollinen täysin riippumatta siitä,
miksi ja missä yhteydessä se on esitetty. Myös
tämä avaa ovia tarkoitushakuisille ja poliittisesti
ohjatuille oikeusprosesseille.
Arvoisa puhemies! Kaikki edellä kuvatut ongelmat tiivistyvät
erääseen paljon julkisuutta saaneeseen oikeusprosessiin:
Sanomalehti julkaisee pääkirjoituksessaan väittämän,
joka leimaa voimakkaasti suomalaisia kansanryhmänä.
Viranomaiset eivät heille tehdyistä ilmoituksista
huolimatta ryhdy toimenpiteisiin. Tämän jälkeen
yksityinen kansalainen arvostelee syyttäjälaitosta omassa
blogissaan toimettomuudesta ja kaksoisstandardista kyseisen lakipykälän
tulkinnassa.
Osoittaakseen kaksoisstandardin hän kopioi sanomalehdessä olleen
väittämän, mutta korvaa sanan "suomalaiset"
eräällä erästä vähemmistöä tarkoittavalla
sanalla. Syyttäjä nostaa syytteen tästä mukaelmasta.
Käräjä- ja hovioikeus hylkäävät
syytteen, koska niiden mielestä on ilmeistä, että kirjoituksessa
on haluttu arvostella syyttäjälaitosta ja sen
harjoittamaa kaksoisstandardia eikä niinkään
kyseistä vähemmistöryhmää.
Korkein oikeus kuitenkin kumoaa tämän päätöksen ja
toteaa, kuten sanottua, että tarkoitusperillä ei ole
mitään merkitystä.
Tuomio johtaa vielä sellaiseen hullunkuriseen tilanteeseen,
että kirjoittajaa vaaditaan poistamaan laittomaksi todettu
lause omasta blogikirjoituksestaan, mutta samaan aikaan kaikki tiedotusvälineet
levittävät sitä julkisuuteen. Tämän jälkeen
apulaisvaltakunnansyyttäjä lausuu julkisuudessa,
että kyseinen henkilö ei saa edes linkittää niihin
tiedotusvälineiden uutisiin, joissa laiton lausuma on julkaistu.
Lopputulos on siis se, että kaikilla muilla paitsi
tuomitulla itsellään on oikeus vapaasti julkaista
ja levittää lausetta, joka on todettu laittomaksi.
Syyte on nostettu ja tuomio annettu tekstistä, jossa
arvostellaan syyttäjälaitosta itseään.
Tuomion jälkeen arvostelun kohteena ollut valtionsyyttäjä julistaa
sanomalehdessä, että korkein oikeus on nyt vetänyt
rajan sille, kuinka paljon vallanpitäjiä, siis
syyttäjälaitosta, saa arvostella. Hän
siis myöntää, että kyse on kaiken
aikaa ollut herkkähipiäisen virkamiehen kunniasta,
ei vähemmistön loukkaamisesta.
Arvoisa herra puhemies! On selvää, että epäjohdonmukainen
laintulkinta ja epäilys syyttäjälaitoksen
tarkoitushakuisesta toiminnasta ovat omiaan rapauttamaan kansalaisten
luottamusta oikeusvaltiota kohtaan. Tämänkin vuoksi
lakia on syytä selkeyttää.
Kansainväliset sopimukset velvoittavat kieltämään
syrjinnän. Näihin sopimuksiin on vedottu myös
keskusteltaessa nyt käsillä olevasta lakialoitteesta.
Suomessa astui vuonna 1970 voimaan kaikkinaisen rotusyrjinnän
poistamista koskeva kansainvälinen yleissopimus. Sen 4
artikla velvoittaa säätämään
kansallisesti rangaistavaksi muun muassa seuraavat teot: rodulliseen
ylemmyyteen tai vihaan perustuvien aatteiden levittäminen,
rotusyrjintään kiihottaminen, väkivaltaiset
teot tai niihin yllyttäminen rotuun perustuen ja rotusortotoiminnan
avustaminen tai rahoittaminen.
On huomattava, että edes tämä artikla
ei velvoita kriminalisoimaan solvaavia tai panettelevia mielipiteitä tai
tietoja siinä laajuudessa kuin Suomen lainsäädäntö sen
tällä hetkellä tekee. Euroopan maista
Ranska, Belgia, Italia, Malta, Britannia, Irlanti, Itävalta
ja Sveitsi ovat lisäksi pidättäytyneet
artiklan soveltamisesta vedoten sanan- ja mielipiteenvapauteen.
Samoin Yhdysvallat on kieltäytynyt kokonaan kyseisen artiklan soveltamisesta
ilmaisunvapauden nojalla. Arvoisa herra puhemies! Nämä luetellut
maat eivät liene ihmisoikeusvertailuissa aivan häntäpäässä.
Lakialoitteen tarkoitus ei ole lisätä tai
edistää vähemmistöihin kohdistuvaa
vihapuhetta. Uskon, että tämän nykyisen
lain avulla on puututtu myös sellaisiin tapauksiin, joihin
on ollut syytäkin puuttua. Nykyisessä muodossaan
kyseinen pykälä kuitenkin aiheuttaa enemmän
ongelmia kuin ratkaisee niitä. Oikeusvaltion kannalta on välttämätöntä,
että laki on selkeä ja ennakoitava ja että se
suojelee kansalaisia paitsi toisiltaan, myös viranomaisten
mielivallalta.
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessa esitetään,
että rikosnimikkeellä "kiihottaminen kansanryhmää vastaan"
rangaistavaksi jäävät paremmin rikosnimikettä vastaavat
teot eli rikokseen yllyttäminen tai sillä uhkaaminen
etnisen taustan tai vastaavan seikan perusteella.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää Kokoomuksen
Nuorten Liittoa siitä, että se rohkeasti, tarmokkaasti nosti
tämän tärkeän aiheen julkisuudessa
esille vastikään.
Yleisesti sanotaan, että ilman sananvapautta ei ole
demokratiaa ja ilman demokratiaa ei ole sananvapautta. Mielestäni
tämä on hyvin sanottu, ja näenkin, että juuri
tästä tässä kyseisessä edustaja
Halla-ahon lakialoitteessa on pohjimmiltaan kysymys. Sanan-, ajatuksen-
ja omantunnonvapaudet ovat jo sinällään
arvokkaita, mutta erityinen painoarvo niillä on tasapainoisen
kansalaisyhteiskunnan kehityksen edistämisessä.
Sananvapauden rajoittaminen esimerkiksi lainsäädännön
keinoin johtaa vain turhaan kansalaisten radikalisoitumiseen ja
katkeroitumiseen, ja sitähän meistä ei
varmasti kukaan halua.
Arvoisa puhemies! Se, että kannatan kyseisen lain pykälän
"kiihottaminen kansanryhmää vastaan" muuttamista
astetta selkeämpään ja jossain määrin
lievempään suuntaan, ei tarkoita sitä,
että minä henkilökohtaisesti itse hyväksyisin
vihapuheen. Todettakoon selkeästi, että ei, minä en
hyväksy vihapuhetta siinä muodossa kuin vihapuheen
itse ymmärrän. Jos kuitenkin ajatellaan tilannetta,
että joku henkilö päättää levittää julkisuuteen
alentavia, loukkaavia tai vaikkapa paikkansa pitämättömiäkin
mielipiteitään jostakin kansanryhmästä,
niin oman typeryytensähän kyseinen henkilö tällä toiminnallaan
vain osoittaa, mutta ei tuon mielipiteen esittäminen kuitenkaan laitonta
saisi olla. Eli tarkoitan sitä, että liberaalissa
länsimaisessa yhteiskunnassa myös niin sanottujen
typerienkin mielipiteiden tulee olla sallittuja.
No, jos kaivaudutaan hieman pintaa syvemmälle ja tarkastellaan
rikoslain muotoilua, niin kyseisen pykälän tekee
ongelmalliseksi erityisesti kohta, jossa todetaan, että kiihottamiseen
kansanryhmää vastaan syyllistyy se, joka "asettaa yleisön
saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai
pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen
tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin
ryhmää." Tämä kohta on ongelmallinen,
sillä se kattaa myös sananvapauden piiriin kuuluvia
provosoivia mielipiteitä. Lain lavean tulkinnan mukaan
se saattaisi siis tehdä rikollisia kaikista kansanryhmiä negatiiviseen
sävyyn stereotypisoivista ihmisistä.
Ongelmana tämän kyseisen pykälän
kohdalla on myös se, ettemme tarkkaan tiedä, missä sananvapauden
rajat todellisuudessa menevät eli mitä kriittistä tai
negatiivista Suomessa uskaltaa lausua esimerkiksi maahanmuutosta
tai maahanmuuttajista joutumatta siitä rikosoikeudelliseen vastuuseen.
Tämä puolestaan voi vähentää ihmisten
halua ja uskallusta osallistua kriittiseen maahanmuuttokeskusteluun,
mikä taas on sananvapauden ja demokratian toteutumisen
kannalta huono asia.
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntamme johtavalla eliitillä on
jo vuosikymmenien ajan ollut vakaa pyrkimys asettaa tiettyjä uskontoja
ja niiden perusteella muodostuvia vähemmistöryhmiä erityissuojelun
ja -suosinnan kohteeksi. Kuten olemme saaneet nähdä,
oikeuslaitoksemme pääsääntöisesti
rankaisee kiihottamisesta kansanryhmää vastaan
vain sellaisia henkilöitä, joiden kritiikki suuntautuu
vähemmistöryhmiä tai tietyn uuden tuontiuskonnon
edustajia vastaan. Kantasuomalaisten ja maamme enemmistöuskonnon
edustajien herjaaminen sitä vastoin on käytännössä täysin
sallittua, eikä siitä ole ollut tapana jakaa rangaistuksia
kenellekään.
Henkilökohtaisesti haluan korostaa, että mikään
asia ei saa olla niin pyhä, etteikö sitä saisi asettaa
julkisen keskustelun kohteeksi myös negatiivisessa valossa.
Emme yksinkertaisesti saa uhrata sananvapautta poliittisen korrektiuden
alttarilla. Sananvapauden oikeutetut rajoitukset eli suoja herjauksilta
ja kunnianloukkauksilta sekä henkeen tai terveyteen kohdistuvilta
uhkauksilta ovat mielestäni täysin perusteltuja,
mutta mitään muita rajoituksia ei lainsäädäntöön
sananvapauden suhteen tarvita.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Halla-ahon tekemää lakiesitystä.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun me seuraamme urheilulajia, missä kilpailijoiden
paremmuus ratkaistaan arvosteluperusteisesti, kuten esimerkiksi
taitoluistelua, me olemme aika usein eri mieltä näitten
kilpailujen tuomareitten näkemyksistä, ja tämä on
kuitenkin ihan hyväksyttävää niin
urheilussa kuin viihteessäkin. Mutta lainsäädännössä ei
saa olla hyväksyttävää, että laintulkinta
perustuu kulloisenkin lainkäyttäjän omaan
arvomaailmaan ja asenteisiin.
Tässä lainkohdassa, johonka lakialoitteella haetaan
järkevämpään suuntaan vieviä muutoksia,
on tilanne lainkäytön kohteena olevan kannalta
täysin ennalta arvaamaton. On voinut perustellusti epäillä,
kohdellaanko näiden pykälien kyseessä ollessa
kansalaisia yhdenvertaisesti.
Tässä salissa tänäkin iltana
on moneen kertaan tuotu esille viesti, että lainsäätäjän
viesti kansalle on lain muodossa. Minä en usko, että me haluamme,
että lainsäätäjän viesti
on se, että liian suuren tulkinnan muodostavat sananvalinnat, sanamuodot,
lakitasoisessa tekstissä aikaansaavat suurta epävarmuutta
koko lainkäytön ketjussa, niin tuomioistuimen
tuomareissa, syyttäjissä, esitutkintaviranomaisissa
kuin ennen kaikkea kansalaisessa, joka lainkuuliaisuutta tavoitellakseen
saattaa joutua epäilynalaiseksi kaikesta huolimatta.
Lain pitää olla mahdollisimman yksiselitteinen
ja myös helposti kansalaisen omaksuttavissa. Näiltä osin
edustaja Halla-ahon esittämät muutokset ovat askel
oikeaan suuntaan, ja tämä pätee, arvoisa
herra puhemies, myös päiväjärjestyksen
seuraavaan kohtaan.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tänään
on kuultu, rikoslain 11 luvun 10 §:n mukaan kiihottamiseen
kansanryhmää vastaan syyllistyy se, joka asettaa
yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen
levittää tai pitää yleisön
saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan,
panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun,
ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen
alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai
vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella.
Minulla kalskahtavat korvaan sanat "vakaumus" sekä "niihin rinnastettava
peruste". Voisiko tämä vakaumus olla poliittista
vakaumusta, jäsenyyttä puolueessa tai puolueen
kannattamista? Ainakin poliittinen näkökanta on
laissa määritelty niihin rinnastettava muu peruste.
Olen viimeisten vuosien ajan bongannut sosiaalisesta mediasta
kymmeniä mielipiteitä, uhkauksia, solvauksia ja
valheita, joiden pohjalta on luonnehdittu perussuomalaisia ja heidän
kannattajiaan. Perussuomalaisten on kerrottu olevan tyhmiä,
työttömiä, juoppoja, naisten hakkaajia
ja lahjattomia. Edelleen on väitetty perussuomalaisten
olevan taloudellinen taakka yhteiskunnalle, kun he valituksillaan
ja eriävillä mielipiteillään
rasittavat päätöksentekokoneistoa kautta koko
maan. Tämänsuuntaisesti väitti sosiaalisessa
mediassa erään toisen puolueen kaupunginvaltuutettu — kaupungin,
jonka talouden tämä toinen puolue on itse saattanut
lähes konkurssin partaalle ja jonka samaan puolueeseen
kuuluva kaupunginjohtaja on tällä hetkellä rikostutkinnassa
matkusteltuaan kunnan varoilla pitkin maailmaa viininhuuruisilla
reissuillaan.
Kaikkein vakavimpia kirjoituksia ovat olleet ne, joissa on haluttu
nähtävän, kuinka persujen veri vuotaa.
Perussuomalaiset on haluttu hakata ja ampua. Lievemmissä tapauksissa
on esitetty maasta karkottamista tai vankilaan pistämistä. Myös
on julkisesti esitetty, että perussuomalaisilta pitäisi
kieltää osallistuminen vaaleihin.
Kaikissa näissä tapauksissa on mainittu tieto asetettu
julkisesti nähtäville siten, kuten se tässä laissa
kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on määritelty.
Esittäjinä ovat olleet ihan tavalliset suomalaiset
ihmiset ja osin myös maahanmuuttajat. Kaikkein hurjinta
on ollut huomata tämänkaltaista kirjoittelua muihin
puolueisiin kuuluvien ihmisten foorumeissa ilman, että he
ovat mitenkään julkisesti tuominneet tai irtisanoutuneet
siitä. Tietääkseni ketään
ei koskaan ole tuomittu kiihottamisesta perussuomalaisia vastaan,
vaikka maailma on täynnä esimerkkejä siitä,
kuinka puheet poliittista vähemmistöä kohtaan
ovat eskaloituneet veriteoiksi.
Arvoisa puheenjohtaja! Mitäs sitten, vaikka perussuomalaisista
kerrotut väitteet olisivatkin totta? Näinhän
ei toki tietenkään ole, vaan tyypillinen perussuomalaisten äänestäjä on
35—50-vuotias mies, joka saa keskimääräistä parempaa palkkaa
perusduunarina tai yksityisyrittäjänä. Mutta
entäpä jos tosiaan olisimmekin tyhmiä ja työttömiä yhteiskunnan
elättejä, sellaisia, jotka loisisivat yhteiskunnan
varoilla ja olisivat väkivaltaisia rikollisia? Saisiko
sen ilmoittaa julkisesti panetellen? Nykyisen lain mukaan ei pitäisi saada,
sillä tuomioita on annettu muihin yhteisöihin
kuuluvien henkilöiden ihan vastaavien ominaisuuksien julki
tuomisesta.
Arvoisa puhemies! Kannatan Jussi Halla-ahon perusteltua lakialoitetta.
James Hirvisaari /ps:
Arvoisa puhemies! Rikoslain 11 luku edustaa erittäin
raskasta sarjaa. Otsikossa puhutaan sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan.
Ensimmäisinä tulevat mieleen Jugoslavian julmuudet
ja raiskausleirit. Tulee mieleen antisemitismi ja avoimen vihan
täyteinen yllyttäminen juutalaisia kohtaan. Luvun pykälillä onkin
alun perin tarkoitettu jokseenkin järeitä kansankiihottamistoimia.
Nykymuodossaan lain teksti on kuitenkin niin epämääräinen,
että se jättää tilaa mielivaltaisille tulkinnoille.
Kyseinen kohta kuuluu näin: "Joka asettaa yleisön
saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai
pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen
tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin
ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän,
kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen,
seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka
niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta
kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
kahdeksi vuodeksi."
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, rikoksen tunnusmerkkien
täyttyminen ei lain otsikosta huolimatta nyky-Suomessa
edellytä laisinkaan edes yllytysaspektia, vaan pelkkä mielipiteen esittäminen
tai jopa tiedon välittäminen voi johtaa oikeustoimiin.
Solvaamiseksi on näet tulkittu kelpaavan ihan minkä tahansa
kritiikin, pelkkien tosiasioiden luettelemisen ja jopa huumorin.
Liian ahtaat ja yleisen oikeustajun vastaiset tulkinnat ovat vääntäneet
totuutta kieroon hyvin vakavalla tavalla. Vaikuttaa siltä,
että pykälää on käytetty
poliittisiin tarkoituksiin, sananvapautta vastaan ja erityisesti
maahanmuuttokriittisten poliitikkojen suun tukkimiseen.
Mutta mitä sitten on solvaaminen? Onko siis mikä tahansa
kritiikki solvaamista? Miksi pykälä on laadittu
noin äärimmäisen epämääräisesti tulkittavaksi?
Miksi kritiikki on kriminalisoitu? Eikö solvaaminen ole
jonkinlaista haukkumista? Miksi mielipiteestä on tehty
rikos? Eikö tässä ole kysymys vallan
väärinkäytöstä ja oikeuslaitoksen
käyttämisestä häpeällisellä tavalla
poliittisiin tarkoituksiin?
Arvoisa puhemies! Oikeusjärjestelmässämme suurta
arvovaltaa nauttiva Valtakunnansyyttäjänvirasto
on mielestäni liian kireillä tulkinnoillaan heikentänyt
kansalaisten luottamusta oikeuslaitokseen. (Perussuomalaisten ryhmästä:
Juuri näin!) Tuomitessaan mielipiteensä ilmaisseita kansalaisia
rikoksista ihmisyyttä vastaan oikeuslaitos on mielivaltaisilla
ja tarkoitushakuisilla tulkinnoillaan tehnyt itse vakavia hyökkäyksiä sananvapautta
vastaan.
Arvoisa puhemies! Kokoomusnuoret ehdottavat pykälän
poistamista rikoslaista, vaikkakin arvelen kyseisen kannanoton olevan
vain viekas julkisuustemppu, jolla pyritään viemään
kilpailijoilta kannatusta. Arvostan heidän rohkeuttaan esittää asiat
suoraan. Tosin kokoomus puolueena ei nuorten ohjelmaa tule koskaan
hyväksymään.
Kiihottamista kansanryhmää vastaan en voi hyväksyä.
En hyväksy myöskään rasismia,
viharikoksia enkä väkivaltaa. Pykälää ei
siis mielestäni ole syytä kokonaan poistaa, mutta
sitä olisi välttämättä muokattava
selkeämmäksi ja tarkkarajaisemmaksi. Niinpä esimerkiksi
islamilaisen maailman ääri-ilmiöitä tai
Lähi-idän ja Afrikan kulttuurien joitakin äärimmäisen
karmeita yleisten ihmisoikeuksien vastaisia ominaispiirteitä täytyy
saada Suomessa raskaastikin moittia ilman rangaistuksen pelkoa.
Olisi pikemminkin rikollista niistä vaieta, ja niiden leviäminen
länsimaihin on torjuttava.
Arvoisa puhemies! Yhdyn täysin tähän
edustaja Halla-ahon lausumaan: "Minä, sen enempää kuin
todennäköisesti kokoomusnuoretkaan, en ole sitä mieltä,
että ryhmiä vastaan kiihottaminen olisi hyvä ja
kannatettava asia. Sen sijaan olen sitä mieltä,
että laki, jolla voidaan haluttaessa tehdä melkein
mistä hyvänsä rikollista, on huono ja
sitä tulee muuttaa."
Arvoisa puhemies! Nykyinen kansankiihotuspykälä on
epäonnistunut. On sietämätön
tilanne, että ihminen tekoon ryhtyessään
ei voi etukäteen tietää, onko teko rikollinen
vai ei. Laillisuuden raja ei voi eikä saa olla riippuvainen
epämääräisestä tulkinnasta.
Perustuslain laillisuusperiaate on tässä todella
kovilla. Sananvapauden tukahduttaminen ja erityisesti poliitikkojen
suun tukkiminen on äärimmäisen häpeällistä toimintaa.
On täysin selvää, että lakeja
ja myös oikeusjärjestelmäämme
on tarvittaessa kritisoitava, ja nyt siihen on aihetta. Tavallinen
kansalainen siihen ei uskalla ryhtyä, ja syyttäjälaitos
on tehnyt parhaansa, etteivät poliitikotkaan uskaltaisi.
Arvoisa puhemies! Kaiken edellä olevan perusteella
annan vahvan kannatukseni edustaja Halla-ahon erinomaisen hyvin
perustellulle lakialoitteelle.
Keskustelu päättyi.