Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Työttömiä on keskuudessamme
jo liki 350 000. Määrä on kasvanut
viimeisen vuoden aikana suurin piirtein saman verran kuin Lohjalla
tai Kokkolassa on asukkaita. Työttömyyden tilastolukujen
takana on monta tarinaa. On yt-neuvottelujen irtisanomia, pitkäaikaistyöttömiä,
nuoria syrjäytyneitä. Tänään
julkistetun tiedon mukaan myös akateemisten työttömien
määrä on kasvanut vuodessa 25 prosenttia.
Työtön tarvitsee yhteiskunnalta tukea. Mutta mitä tekee
maan hallitus? Se ajoittaa samaan tilanteeseen työttömyyden
nousun kanssa vuosisadan uudistuksen työ- ja elinkeinotoimistoissa. Luotetaan,
että sähköisillä palveluilla
hoituu kaikki. Monilla paikkakunnilla laitetaan työkkärin
luukku kiinni ja viranomainen on kasvoton, ihmisiä ei kohdata.
Tämän vuoksi työllisyysmäärärahoja
jää tänä vuonna käyttämättä satoja
miljoonia.
Arvoisa puhemies! Onko hallitus valmis aidosti panostamaan työllisyyden
hoitamiseen? Miten hallitus aikoo varmistaa, että käyttämättä olevat
työllisyysmäärärahat tulevat
työttömien työllistämiseen?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Työllisyysmäärärahat,
joita tälle vuodelle on käytettävissä,
ovat kaikkiaan vähän yli 600 miljoonaa, koska
viime vuodelta siirtyi jonkin verran tälle vuodelle. Ne
tulevat varmaan hyvään käyttöön
vielä tänä vuonna. Jos jotain jää, niin
ne eivät katoa, ne siirtyvät myös ensi
vuoden puolelle. Me pystymme sen 30 prosentin aktivointiasteen,
johon me olemme sitoutuneet, ylläpitämään
myöskin ensi vuonna koskien työttömiä.
Vaikka se määrä on nyt ollut kasvussa,
niin näiden määrärahojen suhteen
me olemme sopineet, että jos tätä tavoitetta
ei kyetä saavuttamaan, niin me palaamme sitten lisäbudjettien myötä tähän
uudestaan ja koetamme huolehtia siitä, että nämä rahat
riittävät.
Te-toimistojen osalta on tehty tärkeä rakenneuudistus,
että on kolme palvelulinjaa, jotka ovat tärkeitä:
nopeasti työllistettävien linja, koulutuksen linja
ja tuetun työllistämisen linja. Se konsepti on
sinänsä hyvä, mutta totta kai meillä on haasteita
siinä, miten pystytään henkilökohtaista palvelua
te-toimistoissa paremmin suorittamaan tulevaisuudessa. Me tämän
tiedostamme. Olemme lisänneet ja olen tehnyt päätökset:
200 henkilötyövuotta loppuvuodesta tulee lisää te-toimistoihin
purkamaan näitä ruuhkia, auttamaan käsipareja
työttömien avuksi. Se on aika iso määrä.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Työministeri nosti äsken
esiin henkilöstön. Sitä on tähän
mennessä vähennetty. Myös osana tätä uudistusta,
hallitus, te aiotte karsia rajusti toimipisteitä eri puolilta
Suomea. Se asettaa työttömät eriarvoiseen
asemaan. Tässäkin asiassa on käynnissä vahva
keskittäminen. Omalla seutukunnalla sijaitseva te-toimipiste
vaikuttaa merkittävästi kaupungin ja sen seutukunnan
työllisyyteen ja työpaikkaomavaraisuuteen. Se
palvelee myös seutukunnan työvoimaa tarvitsevaa
yrittäjää. Työttömäksi
jääneelle te-toimisto on mielestämme
lähipalvelu. Työpaikan etsimiseen tarvitaan paikallistuntemusta
ja myös asiakkaan elämäntilanteeseen
perehtymistä. Sitä ei kone osaa.
Arvoisa puhemies! Miten maan hallitus kykenee turvaamaan työttömien
yhdenvertaisen aseman eri puolilla Suomea?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Työttömyyden hoitoon liittyvästä te-toimistopalveluverkostosta,
se on totta, palvelupisteitä määrällisesti
on monistakin syistä jouduttu vähentämään,
mutta samalla, kun näitä palvelupisteitä on
keskitetty, myös sitä palvelujen laatua ja osaamista
on voitu keskittää näiden kolmen palvelulinjan
toiminnan kautta, että me voimme enempi antaa sitä henkilökohtaista
neuvoa, jota nuoret ja monet muut tarvitsevat, eikä vain
sitä nettipalvelua tai sähköistä palvelua
tai puhelinpalvelua, joka sekin on tärkeä, jonka
merkitys kasvaa, että ei tässä olla...
Kaikessa tässä työssä, joka
siellä tänä päivänä tehdään,
nämä ihmiset, jotka siellä etulinjassa
palvelevat työttömiä, tekevät
tosi pitkää päivää ja
ahkeraa työtä ja yrittävät auttaa
ihmisiä tässä tilanteessa. Minä uskon,
että me selviämme kyllä näistä haasteista, mutta
totta kai ainahan voisi palveluja parantaa, aina voisi olla lisää käsipareja
auttamassa näitä työttömiä,
mutta kyllä tämä konsepti on kuitenkin
varsin hyvä Suomessa tänäkin päivänä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime vuonna tosiaan noita työttömyyden hoitoon
tarkoitettuja määrärahoja jäi
muistaakseni noin 80 miljoonaa käyttämättä,
ja toivottavasti tahti on parempi kuluvana vuonna.
Olemme esittäneet, että ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen yksinyrittäjät
saisivat tuen. Idea on yksinkertainen: Meillä on 160 000
yksinyrittäjää Suomessa. Jos he ottavat
töihin työntekijän, valtiovalta tulisi
vastaan ja maksaisi sivukulut esimerkiksi alenevasti kahden vuoden ajan.
Tämä olisi äärimmäisen
tehokasta työllisyysvarojen käyttöä,
koska euroakaan ei kuluisi, ellei syntyisi tuota uutta työpaikkaa.
Esimerkiksi työelämävaliokunta on tätä aiemmin
esittänyt. Miksei hallitus tartu tässä ja
nyt tämän kaltaiseen ihmisten ymmärrettävään
tukimuotoon?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on tarttunut siltä osin
näihin ajatuksiin, että nuorisotakuuhan pitää sisällään
sen, joka on siis palkkatuki, tämä Sanssi-raha,
että jokaiselle työnantajalle maksetaan 700 euroa
kuukaudessa 10 kuukauden ajan Sanssi-rahaa, jos ottaa nuoren työntekijän
palkkalistoilleen. Näitä Sanssi-rahoja on nyt
jaettu yli 20 000 nuorelle työttömälle.
Tilanne vain on työmarkkinoilla se, että sen 700
euron tasoisen työvoimakustannuksen alentamisen mallikaan
ei ole johtanut yhtä suureen työllistämisen
määrään kuin näitä kortteja
on jaettu. Siellä on 5 000 nuorta saanut tämän
Sanssi-rahan kautta nyt työpaikan, sekin on paljon, ja nuorten
työttömyyshän on heinäkuusta
laskenut 7 000:lla tähän elokuuhun. Mutta
joka tapauksessa tarkoitus on, että me koemme, että tämä nuorten
työllistämiskynnyksen alentaminen on se pääjuttu.
Siitä ensimmäisen työntekijän
palkkaamisesta, jota kokeiltiin aikoinaan, kuten hyvin muistatte,
ei ollut kovin rohkaisevia tuloksia silloin aikoinaan. Kaikkia ideoita
voidaan toki miettiä, mutta nyt me keskitymme tähän
nuorten ensimmäisen työpaikan saamiseen, jota
me tuemme merkittävästi myös palkkatuella,
jonka nimi on Sanssi-raha.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Heinäkuusta elokuuhun kävi
näin kuin kerroitte, mutta, arvoisa ministeri, elokuusta
elokuuhun 2012—2013 nuorten alle 30-vuotiaitten määrä,
työttömien sellaisten, lisääntyi
Suomessa 7 000 nuorella. Se on vakava juttu se. Vielä niitten
määrä, jotka ovat vailla työtä mutta
joilla on tutkinto, oli yli 32 000 henkilöä Suomessa.
Olen varma, että te, arvoisa ministeri, teette kaiken voitavanne
tämän ongelman voittamiseksi, mutta nyt ne keinot,
mitkä ovat käytössä, eivät
kerta kaikkiaan tepsi.
Tarvitaan lisää väkeä sinne
hallintoon, se on ihan oikein. Se on ihan oikein. Edellisen vaalikauden
aikaan silloinen asioista vastaava ministeri teki päätöksen,
että yhtään te-toimipistettä ei lakkauteta
missään Suomessa. Nyt te olette lakkauttaneet.
Tämä on väärä tie.
Tarvitaan henkilöstöä lisää hallintoon,
mutta tarvitaan myös sen mallin parannusta, millä työllistetään
yrityksiin suoraan entistä useammin sen sijaan, että kuntiin tai
erilaisiin työpajoihin. (Puhemies koputtaa) Työpajojen
jälkeenkin nämä monet nuoret pitää uudelleen
kuitenkin kouluttaa.
Työministeri Lauri Ihalainen
Juuri näin. Palkkatukihan on ensisijaisesti tarkoitettu,
myös Sanssi-raha, yksityisiin yrityksiin ja sitä kautta työllistävyyteen.
Sanssi-rahan saavat myös kunnat ja kolmas sektori, jonka
kannattaisi ehkä tässä herätä,
että sekin mahdollisuus on.
Meillä on 39 000 alle 25-vuotiasta nuorta
nyt kortistossa. Se on iso määrä, se
on enempi kuin vuosi sitten, mutta tämän nuorisotakuun
myötä 93 prosenttia näistä nuorista
on saanut työllistymissuunnitelman kolmen kuukauden sisällä,
73 prosenttia on saanut työpaikan tai muun toimenpiteen.
On totta, että 27 prosenttia nuorista valuu vielä yli
sen kolmen kuukauden työttömyyden. Sitä lukua
me haluamme painaa alas, ja tähän liittyy monia
hankkeita, niin kuin tiedätte, koulutuspaikkojen lisäämisen
suhteen, oppisopimuskoulutuspaikkojen lisäämisen
suhteen ja myös tämän Sanssi-rahatietoisuuden
lisäämisen suhteen, josta kaikilla yrityksillä ehkä ei
vielä ole tiedossa tämä mahdollisuus,
jota yhteiskunta tarjoaa.
Mutta töitä tehdään, ja
siellä maakunnissa tekevät sadat ihmiset nyt kovaa
työtä tämän nuorisotakuun käytännön
jalkauttamiseksi. Minä toivon, että tämä eduskunta
on näissä talkoissa mukana ja otetaan tämmöinen
positiivinen ote ja lähdetään kaikki
näihin talkoisiin. (Mauri Pekkarinen: Tulosten pitää olla
positiivisia!)
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin, noita työllisyysmäärärahoja
käsittääkseni oli jäänyt
käyttämättä viime vuonna noin
90 miljoonaa euroa, ja sehän on aivan liikaa. En syyllistä hallitusta,
hallitus tekee varmaan parhaansa eikä ilkeyttään
tee näitä toimenpiteitä tai jätä tekemättä,
mutta yksi semmoinen ongelma, minkä itse olen ollut huomaavinani, kun
tehdään joitain päätöksiä,
on tämä vaikutusten arviointi ja sitten tämmöinen
nopeampi reagointi. Onko meillä tarpeeksi ketterä tämä järjestelmä,
että kun tehdään joitakin päätöksiä ja
otetaan se käyttöön, joku systeemi, pystyttäisiin
nopeammin reagoimaan siihen, että nyt se menee metsään,
niin että emme tuhlaa resursseja tämmöiseen
aivan turhaan?
Toiseksi nämä kriteerit näille työllisyysmäärärahoille.
Jos huomataan, että niissä on jotakin viilattavaa,
niin nopeasti korjataan. Tämähän on aivan älytöntä tuhlaamista:
Jos meillä on käyttämättä rahoja
ja joku toinen taho tarvitsee niitä rahoja, niin miksei
voitaisi reagoida nopeammin? Onko tähän mitään
kehitteillä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tässä oli tärkeitä viestejä ja
tärkeä puheenvuoro.
Tämä 95 miljoonaa viime vuodelta siirtyi.
Sitä käytetään tänä vuonna,
ja minä luulen, että ennen kuin tämä vuosi
on loppu, niin kaikki tämän vuoden, nyt siirretytkin,
määrärahat tulevat käytettyä.
Siinä määrin tämä työttömyysmääräraha tässä on
kuitenkin kasvamassa.
Pulma on se, että näillä tukitasoilla,
joita me voimme antaa, ei vain tahdo syntyä sitä kysyntää siellä työmarkkinoilla.
Palkkatukeen, niin kuin tiedätte, meillä on rahaa
osoittaa, mutta täytyy syntyä niitä yrityksiä,
jotka sillä palkkatuella ottavat nuoria tai muita työntekijöitä tai
pitkäaikaistyöttömiä. Nyt tämä ongelma
on tässä päässä.
Sitten minä kerron yhden asian. Elokuussa vetäytyi
62 000 ihmistä työmarkkinoilta vuoden
takaisesta lisää, vetäytyi pois. Siihen
on monia syitä, mutta yksi syy on myös se, että siellä on
paljon ihmisiä, jotka pyrkivät, yrittävät,
hakevat ja turhautuvat ja vetäytyvät, että ei
riitä tässä maassa pelkästään
työvoiman tarjonta, vaan pitää olla myös
näille ihmisille kysyntää työmarkkinoilla. Nyt
meillä on tämmöinen ilmiö, että on
paljon ihmisiä, jotka eivät pääse
työmarkkinoille, vaikka kuinka yrittävät,
ja he luovuttavat. Tämä on huolestuttavaa sen
takia, että tämä on vastoin kaikkea sitä,
mitä työllisyysasteen nostamiseksi meidän
pitäisi tehdä. Ja siellä on muuten erittäin
paljon (Puhemies koputtaa) työikäisiä naisia.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindström tässä peräänkuulutti
nopeaa reagointia ja oikeastaan sitä, että pitää tehdä niitä toimia,
jotka toimivat, ja pitää levittää niitä.
Yksi tämmöinen asia, joka nyt näyttäisi
toimivan, on tämä työllisyyden kuntakokeilu.
Esimerkiksi Vantaalla Korso—Koivukylä-alueella
750 pitkäaikaistyötöntä on tullut
tämän piiriin. 350:lle on löydetty joku
paikka, ja kesään mennessä lähes 150
on työllistynyt avoimille työmarkkinoille. Mitä aiotte
tehdä, aiotteko jatkaa tätä työllisyyden
kuntakokeilua, ja aiotteko turvata resurssit siihen?
Mutta, arvoisa puhemies, kysyttäisiinkö välillä yrittäjiltä?
Suurin osa uusista työpaikoista syntyy pieniin ja keskisuuriin
yrityksiin. (Välihuutoja) Kysytäänpä yrityksiltä,
mikä on se asia, mikä kirraa nuorten työllistämisessä.
Pk-barometrin 2012 mukaan suurin nuorten työllistämisen
este on tehtäväkohtaisen erityisosaamisen puute
ja yleisten työelämävalmiuksien puute,
ei suinkaan liian korkeat kustannukset. Mitä hallitus aikoo tälle
asialle tehdä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Pitkäaikaistyöttömyyden
taittamiseen tähtäävä kuntakokeilu
on lähtenyt eri puolilla maata varsin hyvin liikkeelle.
Jyväskylässä, Muuramessa ja Jämsässä on
saatu erittäin hyviä tuloksia, myös Vantaalla.
Siitä huolimatta meillä on tämä haaste,
ollaksemme rehellisiä: pitkäaikaistyöttömyys
on edelleenkin vähän kasvussa. Mutta se olisi
vielä suuremmassa kasvussa ilman näitä toimenpiteitä.
Valtio panostaa 20 miljoonaa vuosittain tähän
erityiseen hankkeeseen, joka on kuntavetoinen, ja mehän
pohdimme myös tämän lisäksi
tämän rakenneuudistusohjelman myötä,
että työvoiman palvelukeskukset, jotka keskittyvät
pitkittyvän työttömyyden hoitamiseen,
tulisivat kattavasti koko maahan, lakisääteiselle
pohjalle. Ja työmarkkinatuen vastuuta — mutta
myös vähän rahoitusta — siirretään
kuntatasolle. Niin että tämä pitkittyvän
työttömyyden hoitamisen koko konsepti tulee tulevaisuudessa olemaan
enempi myös tämmöistä kuntavetoista, mutta
muiden kanssa tapahtuvaa, yhteistyötä.
Mutta on huolestuttava ilmiö, että 55-vuotiaitten
työttömyyden kesto on 81 viikkoa, kun keskimäärin
se on 42 viikkoa. Jos pitkittyvä työttömyys
ja ikääntyneisyys lyövät yhteen,
niin onpa suuria vaikeuksia ihmisillä päästä työttömyyden jälkeen
työmarkkinoille. Puhutaan mitä puhutaan, mutta
tässä työelämässä ikääntyneitä ei kohdella
samalla tavalla.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuskin on tärkeämpää asiaa
Suomen jatkoa ajatellen kuin se, että nuoret valmistuneet
ihmiset pääsevät työurallaan
alkuun, ja se koskee kaikkia ammattiin katsomatta. Viime keväänä keskusteltiin siitä,
että nuorten on mahdollista tulla tutustumaan työhön
myöskin sellaisiin yrityksiin, joissa on lomautuksia ja
irtisanomisia. Työministeri itse oli aktiivinen viemään
tätä asiaa eteenpäin. Nyt on käynyt
ilmi, että vain muutamat liitot ja työnantajat
ovat kyenneet sopimaan tästä järjestelystä,
että voi tulla työhön tutustumaan ja
sen jälkeen esimerkiksi vanhemman henkilön opastuksella,
kuten rakennusalalla on esitetty, opetella sitä työtä,
saada siihen palkkatuki ja sitä kautta päästä työhön.
Rakennusliitto arvioi, että tuhannet nuoret voisivat tätä kautta
saada työpaikan, mutta pitävät asian
etenemistä mahdottomana, jos työsopimuslakiin
ei tehdä tätä koskevia muutoksia. Onko
hallitukselta tulossa esityksiä työsopimuslain
muuttamiseen tältä osalta?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Rakennusalan osapuolet ovat tehneet hyvän
konseptin, joka lähtee perehdyttämisestä, työkokeilusta,
harjoittelusta ja sitten osa-aikaisen työn portaittaisesta
etenemisestä. Hallitus on tuomassa työkokeilun
osalta eduskuntaan esityksen tilanteesta, jossa työkokeiluun
voisi osallistua, vaikka olisi lomautuksia ja irtisanomisia. Muutenhan
näitten ihmisten käy mahdottomaksi päästä siihen
työkokeiluun. Mutta sitten, kun me menemme palkkatukimuotoiseen
tukeen, niin siinähän pelisäännöt
ovat ne, että silloin ei voi määräaikaisessa
tai osa-aikaisessa työssä ottaa toisia, jos on
lomautettu ja irtisanottu, jos on etuoikeus palata takaisin töihin.
Tämä on minusta ihan looginen lähtökohta.
Mutta tähän kohtaan tulee muutos, joka helpottaa
työkokeilun kautta tulemista työpaikalle, vaikka
olisi lomautuksia ja irtisanomisia.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Nuorisotyöttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys ovat
todellakin vakavia ongelmia ja huolia tässä meidän
yhteiskunnassamme. Onkin siis äärimmäisen
tärkeää löytää tälle
porukalle mielekästä ja yhteiskunnallekin hyödyllistä tekemistä. Omalla
seutukunnallani toimii aktiivinen Paja 66, joka järjestää työpajatoimintaa,
jota rahoittavat kunnat, ely-keskus ja opetus- ja kulttuuriministeriö pääosin
hankerahoituksen kautta.
Herra puhemies! Kuinka hallitus varmistaa sen, että resurssit
riittävät työpajatoimintaan jatkossakin?
Kiristyvä taloustilanne ja kuntien valtionosuusleikkaukset
eivät ainakaan helpota tätä tilannetta
tällä hetkellä.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Itse asiassa työpajatoimintaan painottaminen
on yksi osa nuorisotakuuta, joka on niitä tärkeimpiä hallituksen
keinoja, joilla on pyritty taklaamaan tätä nuorisotyöttömyyttä.
Nuorten työpajojen rahoitus on tämän
hallituskauden aikana vahvistunut, meillä on entistä enemmän
nuorten työpajoja, ja siinä sivussa olemme myös
vahvistaneet etsivän nuorisotyön rahoitusta, jolla
pyritään hakemaan niitä nuoria, jotka
tarvitsevat tätä pajajaksoa. Tämä on
se tapa, mikä meillä on ollut hallituksessa, ollaan
haluttu vahvistaa nuorten työpajojen toimintaa tässä vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun uudistuksia tehdään,
niin haluaisin kysyä ministeriltä: Kuinka on huolehdittu
valmiuksista suoriutua työtehtävistä?
Kuinka motivaatiosta on huolehdittu, että näissä uusissa
työtehtävissä pystytään
tuottamaan niitä palveluja?
Tämä käyttämättä jääneiden
rahojen summa näin ay-liikkeen silmin katsottuna näyttäytyy
sille, että siellä henkilöstön
sisällä on joitakin asioita, ja kysyisinkin, onko
ministeri tietoinen, että TEMistä on ohjeistettu
työpaikoilla suoritusten arviointeja. Työmoraali
on romahtanut. Siellä tunnetaan tuskaa. Lainaan esimerkiksi
ministeriön lähettämää kirjettä:
"Jos tehtävien vaatimustaso on selvästi noussut,
suoritustasoa uudessa tehtävässä ei tule
ylittää toimiston keskimääräisestä."
Eli vaikka työtehtävät olisivat nousseet,
silti sen kyvykkään virkailijan omaa palkkaa ei
saa nostaa eikä suoristuspisteitä yli toimiston
keskiarvon. Minä toivoisin, (Puhemies koputtaa) että kuulisin
joltakin, mitä täällä nyt tapahtuu
koko henkilöstössä. (Eduskunnasta: Se
on ihan sekaisin!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus on tosi iso,
ja ehkä tavallaan jos haluaa olla itsekriittinen, niin
vuoden alusta tuli liian monta uudistusta yhtä aikaa. Työllisyys- ja
yrittäjälainsäädäntö muuttui,
tämä palvelukonsepti muuttui, ja palveluverkostouudistus
tuli, ja samaan aikaan tuli tämä nuorisotakuun
toteuttaminen. Ne ihmiset, jotka etulinjoissa töitä tekevät,
ovat olleet tosi tiukoilla, kun he asettautuvat näihin
uusiin palvelulinjoihin ja löytävät sen
paikkansa, ja varmaan palkkausjärjestelmässäkin
on kehittämisen tilaa tämänkin jälkeen.
Minä olen koettanut kuin silmäterää huolehtia siitä,
että näitä ihmisiä ei nyt syyllistetä siitä,
että näitä palvelujen jonotuksia tulee.
Se ei ole näitten ihmisten vika. On pidetty paljon palavereja siitä,
että nämä ihmiset jaksavat ja ovat motivoituneita,
ja se on erittäin tärkeää, että myös
tällä sektorilla ihmiset voivat hyvin työssään
ja pystyvät antamaan palvelua, jossa he siellä etulinjassa kohtaavat
ihmiset murheineen. Se on erittäin vaativaa ja raskasta
työtä. Tämä asia on kyllä hyvin
tiedostettu, ja kysymys oli tässä mielessä hyvin
aiheellinen.