Täysistunnon pöytäkirja 94/2001 vp

PTK 94/2001 vp

94. PERJANTAINA 14. SYYSKUUTA 2001 kello 13 (12.58)

Tarkistettu versio 2.0

1) Vahvistamatta jääneinä palautuneet arpajaislaki, laki arpajaisverolain muuttamisesta, laki rahankeräyslain muuttamisesta, laki viihdelaitelain muuttamisesta, laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta, laki rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun lain 3 ja 6 §:n muuttamisesta, laki näkövammaisten kirjastosta annetun lain 5 a §:n muuttamisesta ja laki raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä (HE 197/1999 vp)

 

Gunnar Jansson /r:

Värderade talman! Vårt land behöver en ny, modern lotterilagstiftning, det är alldeles uppenbart. De lagar som riksdagen fattade beslut om på sommaren utgör en god grund för en sådan lagstiftning, naturligtvis på villkor att de svårigheter och hinder som har uppkommit avlägsnas, dvs. att lagstiftningen står i överensstämmelse med Ålands självstyrelselagstiftning.

För egen del är jag naturligtvis beredd och villig att på alla sätt samarbeta till en sådan lagstiftning och jag vet att min grupp är av samma åsikt.

Arvoisa rouva puhemies! Maamme tarvitsee pikaisesti uudenaikaisen arpajaislainsäädännön. Olen vakuuttunut siitä, että eduskunta yhteistyössä hallituksen ja Ahvenanmaan kanssa löytää sellaisen ratkaisun, joka tyydyttää kaikkia tahoja. Henkilökohtaisesti olen ja ryhmäni on myöskin valmis siihen, että tällainen lainsäädäntö saadaan voimaan ensi vuoden alusta.

Matti  Saarinen  /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jansson hyvässä puheenvuorossaan sanoi tavallaan asian ytimen. Tähtään samaan tavoitteeseen vähän eri sanoin.

Tämän asian saaman käänteen johdosta totean, että kun arpajaislakia on kaiken kaikkiaan valmisteltu hyvin kauan, eduskunta ei ole siinä syyllinen, päinvastoin sankari. Eduskunnassa tämä lakipaketti eteni varsin ripeästi, kiitos niille valiokunnille, jotka asian kanssa ovat puurtaneet ja töitä tehneet. Mutta käytetty aika valmistelussa ja myöskin muuttunut tilanne koko pelimarkkinoilla todella vaatii, että lainsäädäntöä tulee nopeasti nyt uudistaa. Tämän vuoksi olisi nyt erittäin tärkeätä, että eduskunta toimisi sillä tavalla, että tätä lakipakettia ei enää Ahvenanmaata koskevaa kohtaa lukuun ottamatta avattaisi vaan arpajaislaki saatettaisiin voimaan ensi vuoden alusta. Eduskunnan mahdollisuudethan ovat hyväksyä tai hylätä tämä paketti, ja sitten hallitus miettii tykönänsä, miten hallitus tulee tässä toimimaan. Kaikkien tahojen tulisi siis toimia sillä tavalla, että se työ, mitä on eduskunnassa ja hallituksen toimesta tehty, ei menisi hukkaan vaan tämä paketti muilta osin saatettaisiin voimaan ensi vuoden alusta.

Siltä osin kuin pitää miettiä, miten Ahvenanmaan itsehallintolakiin tässä yhteydessä suhtaudutaan, siihen pitää ottaa aikaa ja miettiä, minkälainen lakiteksti siltä osin kirjataan.

Juridisten menettelytapojen osalta tästä eteenpäinkin on edelleen vaihtoehtoja. Olen varma, että esimerkiksi hallituksen ja eduskunnan ryhmien edustajien välillä käytyjen keskustelujen jälkeen löytyy tarkoituksenmukainen tapa hoitaa asia myös teknisesti siten, että se saadaan vihdoinkin kuntoon. Asetan toiveita myös sen suhteen, että nyt, kun tässä pikkasen asiaa korjataan, yhä laajemmat ryhmät voivat olla hyväksymässä arpajaislakipakettia jatkossa siten, että ne, jotka viime kerralla eivät katsoneet voivansa tähän yhtyä, voivat tulla mukaan. Uskon ja toivon, että eduskunta jatkossa hyväksyy tämän nopeasti ja yksimielisesti.

Jaakko  Laakso  /vas(vastauspuheenvuoro):

Rouva puhemies! Olen samaa mieltä ed. Saarisen kanssa siitä, että tämä laki on saatettava mahdollisimman nopeasti ja yksimielisesti voimaan. Korostan kuitenkin sitä myös ed. Saariselle, että yksimielisyyden pitää täyttää Ahvenanmaan itsehallinnon ehdot. Me, jotka toimimme kansainvälisissä järjestöissä, käytämme Ahvenanmaan esimerkkiä usein mallina monille sellaisille kansakunnille, joilla on sisäisiä ongelmia. Me järjestämme Ahvenanmaalla monia sellaisia seminaareja, joissa esimerkiksi Nagorno-Karabahin edustajat ovat olleet läsnä, Transnistrian ongelmallisen alueen edustajat ovat olleet läsnä. Tästä syystä me emme kerta kaikkiaan eduskunnassa saa tehdä sitä, että me hyväksyisimme äänestämällä jotakin, joka ylittäisi Ahvenanmaan itsehallinnon. Tämä on tärkeää, jotta me voimme myös tulevaisuudessa käyttää Ahvenanmaan itsehallintoa myönteisenä esimerkkinä siitä, kuinka vaikeatkin ongelmat voidaan ratkaista.

Matti  Saarinen  /sd(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laakson puheenvuoron johdosta totean, että ei tässä ole kenelläkään intressiä toimia Ahvenanmaata vastaan jollain lailla sortaen tai loukaten. Tässä on konsensusta haettu kaiken aikaa. Ongelma on lähinnä lakitekninen, ei niinkään substanssissa kiinni oleva. Olen varma, että tämän pienen kurssikorjauksen jälkeen tässä löytyy sellainen ratkaisu, että eduskunta voi sen yksimielisesti hyväksyä, eikä tätä pientä mutkaa tässä pidä sen enempää sitten dramatisoida vaan asiallisesti hakea toimiva malli, jolla voidaan edetä. Taivaan merkit ovat sen suhteen ihan hyvät. Jatkossakin voidaan käyttää kansainvälisissä yhteyksissä mallina Ahvenanmaan ja Manner-Suomen suhteita ja asioitten hoitotapaa.

Puhemies:

Vastauspuheenvuoron mitta on siis 1 minuutti, niin kuin kumpikin äsken käytetyistä vastauspuheenvuoroista olikin.

Jukka  Gustafsson  /sd:

Arvoisa puhemies! Lyhyesti, mutta kuitenkin varmuuden vuoksi puhujakorokkeelta.

Käytettyjen puheenvuorojen hengen mukaisesti toivon myöskin, että tämä asia voidaan hyvin nopealla ja siivolla tavalla käsitellä nyt eduskunnassa. Asiaa käsiteltiin myöskin erittäin perusteellisesti sivistysvaliokunnassa. Haluan tässä yhteydessä vielä sen asian todeta, jonka me kansanedustajat hyvin tiedämme ja myöskin Suomen kansa tietää, että Veikkauksen monopoli, joka tuottaa 2,2 miljardia markkaa suomalaiselle kulttuurille — tieteelle, taiteelle, nuorisotyölle — on tavattoman tärkeä. Tässä mielessä yhdyn edustajatoverini Matti Saarisen ajatuksiin siitä, että toivon nyt edettävän sillä tavalla, että vain tarpeelliset pykälät muutetaan sillä tavalla, että kunnioitamme Ahvenanmaan itsehallintolakia. Se on selvä ja tärkeä asia.

Jos nyt näin vapaasti saan Suomen kansanedustajana ilmaista itseäni, en kuitenkaan haluaisi nähdä myöskään Ahvenanmaan itsehallintolakia sillä tavalla, että se ajaisi Veikkaus Oy:n veikkaustoimintamonopolilain yli. Tämä on tärkeä kansallinen kysymys, mutta olen vakuuttunut siitä, että siihen löydetään sen kaltainen lakitekninen ratkaisu, että tämä tärkeä ja pitkään valmisteltu ja käsitelty laki saadaan voimaan ensi vuoden alusta.

Tuija Brax /vihr:

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Janssonin puheenvuoro oli hyvin harkittu, ja olin siitä hyvin iloinen. Toimikaamme mahdollisimman nopeasti ja yksimielisesti, mutta rauhassa tässä asiassa. Muutama kommentti kuitenkin sallittaneen.

Kysymys on meille kaikille uudesta haasteesta, siitä miten Internetiä kohdellaan. Perustuslakivaliokunnan miettiessä tätä asiaa edellisellä kertaa ei varmaan ole mikään salaisuus, että itse toin jo silloin esiin, että nykyisenkin Ahvenanmaan itsehallintolainsäädännön mukaan oli päivänselvää, että asia jossain vaiheessa päätyy korkeimman oikeuden arvioitavaksi joka tapauksessa. Siinä oli pari vaihtoehtoa, ja niistä ensimmäinen jo toteutui. Tästäkin syystä on nyt kaikkien muistettava pysyä rauhallisina eikä pidä nähdä tätä arvovaltaongelmana. Tiedettiin jo silloin, että korkein oikeus tulee omalta osaltaan tätä arvioimaan, eikä silloin pidä provosoitua eikä menettää tästä yöuniaan.

Haluaisin vielä painottaa, että jokaisella, jolla on tässä asiassa vielä läksyntekotarpeita, olisi syytä lukea EY-tuomioistuimen perustelut sille, minkä takia monopoli tällä alueella on sallittu. Meidän on löydettävä paitsi Ahvenanmaan itsehallintolakia kunnioittava ratkaisu myös ratkaisu, joka ei ole ristiriidassa EY-tuomioistuimen perustelujen kanssa, koska muuten me avaamme tien sille, että yksittäisen kanteen avulla koko Veikkauksen monopoli ja myös Pafin monopoli Ahvenanmaalla on vaarassa.

Rakel  Hiltunen  /sd(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Kun ed. Gustafsson nosti esille veikkausvoittovaroja saavien järjestöjen aseman, minä puolestani haluan siihen rinnalle nostaa Raha-automaattiyhdistyksen avustuksista riippuvaiset järjestöt sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Yli miljoona Suomen kansalaista toimii näissä järjestöissä, ja vanhusten, lasten, pitkäaikaissairaiden ja monien muiden palvelut ovat niistä riippuvaisia. Toivon todella, että jatkossa laki saa sen muodon, että se kestää kaikki mahdolliset tarkastelut tulevaisuudessa oikeudellisesti ja että se saadaan pian voimaan niiltä osin, joilta se on valmis hyväksyttäväksi.

Kari Uotila /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn niihin puheenvuoroihin, joissa toivotaan asian nopeaa käsittelyä, hyvää yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken ja sitä, että laki saataisiin voimaan jo ensi vuoden alusta, ja siihen käsitykseen, minkä ed. Saarinen totesi, että ei pidä nyt avata arpajaislakia muutoin kuin niiltä välttämättömiltä osin, jotka ovat tarpeellisia, jotta ongelma, joka on syntynyt, pystytään ratkaisemaan.

Me muistamme, että niin tällä vaalikaudella kuin jo edellisellä vaalikaudellakin olemme toistuvasti asiaa kiirehtineet ja pyrkineet viemään eteenpäin. Varmasti monet kokivat tämän eräänlaisen takaiskun aikamoisena pettymyksenä, mutta sen pettymyksen yli pitää katsoa ja löytää todella toimiva malli. Olen myös sitä mieltä, että tässä yhteydessä pitää ehdottomasti löytää myös ratkaisu, joka kunnioittaa Ahvenanmaan asemaa ja itsehallintoa.

Irja  Tulonen  /kok:

Arvoisa puhemies! Varmasti eduskunta toivoo, että tämä on viimeinen kerta, kun käsittelemme arpajaislakia. Harvaa lakia näin perusteellisesti on eduskunta tehnyt.

Mielestäni ed. Janssonin puheenvuoro oli järkevä, rauhallinen, ja sitä kovin kannatan. Mutta toteaisin myöskin sen, että oltaisiin maltillisia ja tehtäisiin vain ne pykälämuutokset, jotka tässä nyt on esitetty, jotta saataisiin laki voimaan alkuperäisen suunnitelman mukaan. Muistutan vain siitä, että sivistysvaliokunta kävi aikamoisen jaakobinpainin siinä, että saimme eduskunnan taaksemme muutettuamme hallituksen esitystä niin, että veikkausvoittovarat jaetaan niille edunsaajille, jotka ovat alkuperäisen tarkoituksen mukaisia.

Arvoisa puhemies! Totean vielä, että Veikkauksen hallintoneuvosto oli tänään koolla eikä niin ihanalta näytä se Veikkauksen tuotto. Me olemme jäljessä noin 64 miljoonaa markkaa. Kun täällä puhuttiin Raha-automaattiyhdistyksestä, sen voittotuotto on 10 prosenttia korkeampi kuin budjetoitu. Vakavasti tämä asia täytyy ottaa lainsäädännön kohdalla, koska isänmaan etu näin vaatii.

Klaus  Hellberg  /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä moniin aikaisempiin puheenvuoroihin, missä on todettu, että on tärkeää, että tämä pitkään valmisteilla ollut laki nyt saataisiin voimaan ensi vuoden alusta alkaen ja että tämä muilta osin hyväksyttäisiin nykyisessä muodossa, mutta Ahvenanmaan itsehallintoa on kunnioitettava muuttamalla lakia siltä osin, että se ei sitä loukkaa. Nykyaika Interneteineen on tietysti hyvin vaikea tällaisen monopolitoiminnan osalla. Mutta toivon kuitenkin, että tähän nyt myönteinen ratkaisu saadaan aikaiseksi ja että laki mahdollisimman pian käsitellään ja siltä osin saatetaan voimaan ensi vuoden alusta.

Kalevi Olin  /sd:

Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Janssonin esitystä. Totean samalla, että pitäisi ehkä hyvin tarkkaan jatkossakin kaikkien itsehallinto-oikeuden piiriin kuuluvien yhteisöjen etuja ja oikeuksia valvoa. Tältä osin tämä signaali tulee myös tähän suuntaan.

Toisaalta tiedämme, että Internet-aikana valtiollisten monopolien asema on varsin kriittinen, mutta tältä osin Suomi on saanut erityisvapauden. Toivomme, että se, kun voitot tuloutetaan hyviin tarkoituksiin, säilyy mahdollisimman pitkään.

Arvoisa puhemies! Edelleen korostaisin sitä periaatteellista näkökulmaa, että kun eduskunta säätää uusia lakeja, kuten tätäkin lakia, hallitus osaltaan toimeenpanossaan varautuisi siihen. Nythän veikkaustoiminnan ja arpajaislain osalta, jos se ensi vuoden alusta tulee voimaan, markkojen jaossa näin ei välttämättä ole. Sujuva hallinto toimisi sillä tavalla, että uusi laki voimaan tullessaan myös toimeenpanotasolla vaikuttaa maksimaalisesti.

Jukka Vihriälä /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Voimassa oleva arpajaislaki on vuodelta 1965. Uutta lainsäädäntöä on valmisteltu yli kymmenen vuoden ajan ja saatu hyvä lopputulos kokonaisuudessaan aikaan. Nyt, kun on käynyt nimenomaan Ahvenanmaan itsehallintolain suhteen niin kuin on käynyt, toivon myös hartaasti sitä, että eduskunta pystyy mahdollisimman yksituumaisesti ja nopeasti viemään ja myös matalalla profiililla tämän lainsäädännön nyt läpi ja ponnella edellyttää ne muutokset, mitä tarvitaan Ahvenanmaan itsehallintolain takia.

Haluan myös korostaa sitä, kuten ed. Hiltunen toi esille, että Raha-automaattiyhdistykselle tämä laki on erittäin tärkeä, ei vain Raha-automaattiyhdistykselle vaan vapaaehtoisille sosiaali- ja terveysalan järjestöille tässä maassa.

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Aivan samalla tavalla haluan painottaa ed. Hiltusen näkemystä kuten ed. Vihriäläkin. Hän luetteli hyvin tärkeitä toimintakohteita, mihin näitä monopolin kautta saatuja tuloja voidaan käyttää. Nyt on tärkeätä, että tulevaisuudessa riittää euroja myös näille järjestöille. Silloin on tärkeätä, ettei niitä rahoja suunnata sellaisiin kohteisiin, jotka sinänsä kuuluisivat valtion budjetista rahoitettaviksi, jolloin ristiriitaa, josta olen aiemminkin puhunut, ei syntyisi eikä se tulisi keskusteluun. Tässä mielessä kyllä on tärkeätä painottaa budjetin tekijöiden vastuuta tässä asiassa.

Pirkko  Peltomo  /sd:

Arvoisa rouva puhemies! On totta, että arpajaislakia on valmisteltu kuin Iisakin kirkkoa eli kymmenen vuotta. Matkan varrella on melkoista kompurointia ollut. Nyt on päästy tähän tilanteeseen, että siinä on enää pari pykälää, jotka pitää korjata, eli keilailun termeillä sanottuna nämä paikot on syytä tehdä, jotta se ei ole ristiriidassa Ahvenanmaan itsehallinnon kanssa.

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka toivat esille sen, että tämä on yksituumaisesti syytä viedä eteenpäin ja saattaa mahdollisimman pian voimaan eli ensi vuoden alusta.

Ed. Tulonen toi juuri hyvin esille sen, että Veikkauksen voittovarat ovat ehtymässä eli pitää turvata näiden edunsaajien asema.

Kalevi Olin /sd:

Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani tarkoitin juuri sitä, mihin ed. Tiusanen osaltaan myös puuttui, että Suomessa on tämän uuden lain, arpajaislain, sittemmin voimaan tultua huolehdittava, että Veikkauksen tuotosta ei rahoiteta esimerkiksi kirjastojen toimintoja siinä määrässä kuin nyt tehdään tai ei menetellä siten kuin aikaisemmin, että jopa asuntoloiden rakentamiskustannuksiin on käytetty näitä varoja, eikä siten, että esimerkiksi taiteen professuurin palkkamenoihin käytettäisiin näitä varoja, vaan ne ovat budjetin yleiskatteisia.

Matti Saarinen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Ikään kuin vastauspuheenvuorona edustajakollega Olinille toteaisin, että juuri näitä periaatteitahan on siihen lakipakettiin kirjattu, joka nyt palautuu eduskuntaan. Kertauksen vuoksi toteaisin, että nyt olisi tärkeätä, että paketti pysyy muilta osin koossa lukuun ottamatta Ahvenanmaa-kysymystä ja että aikataulu on ripeä. Katson läsnä olevien eduskuntaryhmien puheenjohtajien suuntaan. Sen menettelytavan osalta te varmasti löydätte siihen sellaisen reitin, että tässä suksi luistaa mahdollisimman hyvin.

Gunnar   Jansson  /r:

Arvoisa puhemies! Edustajakollega Saarinen otti sanat suustani, elikkä juuri näin: Tämä rakentava, ystävällinen — kiitoksia siitä — keskustelu osoittaa ihan selvästi, että vallitsee poliittinen yksimielisyys siitä, millaiseen lopputulokseen pyritään. Kun näin on, niin juridisteknisesti perustuslakivaliokunnassa ja hallintovaliokunnassa varmasti löytyy myöskin sellainen ratkaisu, joka tyydyttää koko eduskuntaa, hyvissä ajoin ennen joulua.

Keskustelu päättyy.