1) Hallituksen esitys kansaneläkkeen tasokorotusta koskevaksi
lainsäädännöksi
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun tänään
käsittelemme kansaneläkkeen tasokorotusta 7 eurolla
ja ylimääräisen rintamalisän enimmäismäärän
korottamista 3 eurolla kuukaudessa, minun on pakko kysellä lähinnä keskustan
ministereiltä ja kansanedustajilta poliittisen moraalin
perään. Olen kyllä jo aikaisemmin tiennyt
sen, kuinka kaksinaamaista politiikkaa keskusta harjoittaa, mutta
tämä on mielestäni moraalittomuuden huippu.
Vaalien alla olin useissa paneeleissa ja yhteistilaisuuksissa
keskustan ehdokkaiden kanssa ja sain kuulla, kuinka he lupasivat
panna eläkeläisten asiat kuntoon, jos saavat riittävästi
kannatusta ja valtaa. Ministeri Hyssälä lupasi
vaalien alla pienimpiin eläkkeisiin 300 euron korotuksen,
ja nyt hän istuu hallituksessa, joka tarjoaa 7 euroa. Tuolla
7 eurolla, hyvät ystävät, te saatte eduskunnan
ruokalasta lihapullat tykötarpeineen ja tuolla rintamalisän
3 euron korotuksella muutaman kupillisen kahvia. Tällaisen
ehdotuksen te teette eläkeläisille ja veteraaneille,
kun te samaan aikaan perustelette poliittisten valtiosihteereitten vakanssien
perustamista ministereitten luottohenkilöiksi ja esitätte
rahaa moniin muihin todella turhiin hankkeisiin ja toimintoihin.
Pidän tällaista toimintaa suurena loukkauksena
eläkeläisiä ja veteraaneja kohtaan.
Jo eilisessä välikysymyskeskustelussa lähinnä keskustan
edustajat hakivat selitystä surkealle työttömyystilanteelle
siitä, että Suomessa oli vaikeina vuosina kokoomuslainen
valtiovarainministeri kaksitoista vuotta. Olen varma, että niin
te tulette tekemään myös eläkekysymysten
osalta; se on teidän ainoa perustelunne. Annan teille samanlaisen
vastauksen kuin eilen. Kokoomuslainen valtiovarainministeri joutui
todella vaikeassa tilanteessa nostamaan Suomen taloudellisesti jaloilleen
ja kattoi punamultahallitukselle sen pöydän, jonka
te olette valitettavasti jo kaataneet. Kun pääministeri
Lipposen hallitusten työn tuloksena taloutemme oli paljon
vankemmalla pohjalla kuin aikaisemmin, uskoimme ja edellytimme,
että eläkeläisten ja veteraanien ongelmiin
paneudutaan tomerasti tällä vaalikaudella. Nyt
meille annettu esitys on kuitenkin vastoin kaikkia kohtuusnäkökohtia,
ja korostan edelleen: se on poliittisesti täysin moraaliton
ehdotus. Keskusta on räikeällä tavalla
pettänyt lupauksensa jälleen kerran.
Kansaneläkkeen korotusesityksen perusteluissa todetaan
muun muassa: "Kansaneläkkeen saajista yli puolet on naisia,
joten tasokorotus parantaisi erityisesti pientä eläketuloa
saavien naisten taloudellista asemaa." Oletteko todella tosissanne
ja harkitusti sitä mieltä, että taloudellinen
asema paranee 7 eurolla? Kun asiaa on valmisteltu virkatyönä sosiaali-
ja terveysministeriössä, valmistelun on täytynyt
tapahtua sellaisten henkilöiden toimesta, joilta puuttuu
kosketus todelliseen, elävään elämään.
Kun kuitenkin hallituksen ministerit liikkuvat kentällä ja
samoin hallitusta edustavat kansanedustajat ja kuulevat eläkeläisten
ja veteraanien mielipiteitä ja palautetta, olisi luullut
ministerin pysäyttävän asian esittelyn
pöydälleen ja vaativan alaisiltaan uuden esityksen.
Mutta kun näin ei ole käynyt, vetoan kaikkiin
kansanedustajiin, että korjaamme ehdotusta, hylkäämme
tämän esityksen, joka meillä on käsiteltävänä,
ja korjaamme sitä niin, että todella kunnioitamme
eläkeläisten ja veteraanien elämäntyötä.
Heidän ansiostaan täällä on
tänä päivänä juhlittu
uuden 60 miljoonan euron lisärakennusta, ja heidän
ansiostaan me yleensä täällä työtä teemme.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä 7 euron korotusta,
sen aientamista, perusteltiin sillä, että kansaneläkeindeksi
olisi tuonut alkoholin hinnanalennuksen vuoksi niin pienen korotuksen
kansaneläkkeeseen, että tämä 7
euron korotus nyt sitten korvaa tämän matalan
indeksikorotuksen. Hallitusohjelmassa ymmärtääkseni
lähdettiin siitä, että tällä olisi
pitänyt nostaa kansaneläkkeensaajien ostovoimaa.
Näin ei tule tapahtumaan, ja siitä syystä tämä korotus
jää liian pieneksi. Mielestäni tähän pitää lisätä vähintäänkin
se 7 euroa till, joka tarvitaan, jotta tällä on
ostovoimaa korottava merkitys. Kokoomus tulee omassa talousarvioaloitteessaan
esittämään, että korotus on
15 euroa.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
paljon näistä vaalilupauksista eri yhteyksissä,
ja nyt kiinnitän huomiota vaan siihen, kun tämä 7
euroa on todellakin kovin vähän, että kokoomuksen
ohjelmassa ennen eduskuntavaaleja ei löytynyt tähän
asiaan ollenkaan rahaa. Siellä ei ollut euroakaan, arvoisa
ed. Vielma ja myös ed. Zyskowicz, ihan tyhjää.
Tässäkin asiassa te olette jälleen kääntäneet
kelkan, niin kuin näissä eräissä muissakin
asioissa on tapahtunut. Voisitteko kertoa, miksi ennen eduskuntavaaleja
täällä ei ollut teillä ollenkaan
rahaa tähän tarkoitukseen?
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Heinäluoma ihmetteli kokoomuksen
menettelyä, että kokoomuksen vaaliohjelmassa ei
ollut penniäkään kansaeläkkeiden tasokorotukseen.
Täytyy sanoa, että ilmeisesti kokoomus seurasi
tässä SDP:n esimerkkiä, koska myöskään
SDP:llä ei ollut vaaliohjelmassaan minkäänlaista
tasokorotusta kansaneläkkeisiin.
Kun hallitus sitten sopi tästä tasokorotuksesta,
niin lähtökohta oli se, että tämä tasokorotus tehdään
vasta vuonna 2006. Mutta nyt tämä tasokorotus
on päätetty aikaistaa sen takia, ettei mentäisi
pakkasen puolelle sen takia, että viinan hinnan alennus
leikkaa eläkeläisten indeksejä. Eli kyse
ei ole tasokorotuksesta, vaan kyse on indeksioikaisusta, viinan
hinnan alennuksen tuomasta välttämättömyydestä huijata
eläkeläisiä nyt kunnallisvaalien edellä väitteellä,
että eläkkeitä korotetaan maaliskuun
alussa.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluomalle sanoisin, että — todella
vastaus tuli jo täältä — ei
sitä ollut myöskään sosialidemokraattien
ohjelmissa, joita minä ole nähnyt. Mutta tämä ei
olekaan tässä tärkeintä. Tärkeintä on
se, mitä tehdään, eikä se, mitä luvataan.
Minä peräänkuulutin puheessani juuri
sitä, että keskustapuolue on luvannut vaalien
alla jokaisessa tilanteessa, missä minä olen ollut,
hoitaa sekä taitetun indeksin että pohjaosan ja
pienimpien kansaneläkkeitten korotuksen. Nyt te tarjoatte
7:ää euroa. Tämä on sitä moraalitonta politiikkaa,
jota minä tarkoitan ja josta vähän muistutan
teitä.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen tullut eduskuntaan yhtä aikaa
ministeri Liisa Hyssälän kanssa ja kuuntelin kahdeksan
vuotta, siis kaksi kautta, jonka olin hallituspuolueen kansanedustajana
ja myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, koko ajan
hänen joskus aika ilkeämielisiäkin puheenvuorojaan
siitä, miten ne hallitukset eivät ajatelleet köyhiä ja
eläkeläisiä. Kun viime kaudella nostimme
kaksinkertaisella summalla, lähestulkoon, kansaneläkettä,
silloin meiltä kysyttiin, kuinka viitsimme nöyryyttää näin
pahasti eläkeläisiä. Nyt tietysti olisin
toivonut, että ministeri Hyssälä olisi
täällä vastaamassa sanoistaan ja ennen
kaikkea tästä kuuluisasta vaalilupauksestaan,
minkä hän itse on antanut: "Minimieläke
on saatava nykyisen 400 euron tasosta noin 700 euroon kuukaudessa."
Minusta on kohtuutonta meitä kohtaan, (Puhemies koputtaa)
jotka olemme kantaneet vastuuta kahdeksan vuotta, että hän
ei ole täällä nyt vastaamassa.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä esittää 20
euron korotusta minimieläkkeeseen, ja tämä ehdotuksemme
noudattelee vaaliohjelmaamme, sitä, mitä esitimme
eduskuntavaaleissa. Lisäksi meillä on vaihtoehtobudjetissamme
myös rahoitus tälle esitykselle toisin kuin kokoomuksen
vaihtoehtobudjetissa. Nimittäin tuloveronkevennyksillä ei
tätäkään hyvää parannusta
rahoiteta. Kun kysellään poliittisen moraalin
perään, niin kyllä ajattelen, että ihan yhtä lailla,
kuin hallituspuolueille on kysymyksiä esitetty, myös
oppositiopuolueilla on vastuunsa kertoa, mistä rahoitus.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Heinäluoma nosti esille
kokoomuksen kuuden kohdan vaaliohjelman. Missään
vaiheessa ei se ollut tyhjentävä. Kukaan ei ole
ajatellutkaan, että kokoomuksella koko neljän
vuoden aikana on tasan kuusi asiaa, joita se ajaa, ja muita asioita
ei olisi.
Oleellista meidän linjassamme oli se, että lupaamme
vähemmän, teemme enemmän. Keskustan linja
on täysin päinvastainen: luvataan tolkuttomasti,
tehdään naurettavasti. Tässä ministeri Hyssälän
kuuluisassa, surullisen kuuluisassa, vaaliesitteessä hän
lupaa palauttaa pohjaosan, hän lupaa poistaa taitetun indeksin — me
kaikki tiedämme, miten siinä on käynyt — ja
sitten hän lupaa, kuten täällä jo
todettiin, 300 euron korotuksen, 300 euron korotuksen, kansaneläkkeeseen
ja nyt esittää ministerinä 7:ää euroa.
Minä uskon, että ministeri Hyssälä huolimatta siitä,
että hän kuuluu keskustaan ja on keskustalainen
poliitikko, (Puhemies koputtaa) on pohjimmiltaan rehellinen ihminen.
Ajattelen, että kyllä varmasti häntä nolottaa
nyt: kehtaa esittää 7:ää euroa,
kun 300 on luvannut. Hän ei ole paikalla. Pitäisikö tämä asia
laittaa pöydälle, (Puhemies: Minuutti!) jotta
ministeri Hyssälä voisi olla mukana osallistumassa
tähän keskusteluun?
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ilmeisesti on hyvä, että tätä hallitusohjelmassa
olevaa eläkkeiden tasokorotusta on aikaistettu nyt, niin
kuin tässä lakiesityksessä tehdään.
Mitä keskustan linjaan tulee, niin puoluekokouksessa
kesällä todettiin, että juuri näin
pitäisi tehdä ja mikäli talouden kehitys
on suotuisa, pitäisi katsoa, mitä enemmän
voitaisiin vielä tehdä eläkeläisten
hyväksi. Tämä on yhdessä päätetty hallituksen
linja, ja tämä on hyvä. Minusta täällä ei
kannata yksittäisiä vaaliesitteitä lukea,
vaan nyt rakentavasti edetä, ja kun me tiedämme
tämän indeksiongelman, mikä tässä viime
vuonna on, minusta tämä on hyvin perusteltu esitys.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jälleen on käynnissä vanhojen
puolueiden eläkeläisharhautus. On oikeastaan tällainen
eläke-ekumeeninen jenkka: yhdet lupaavat yhtä,
toiset toista. 7 euroa on nyt tulossa. Jos eläkeläistä oikein
normaalilla tavalla harhautetaan, kun nämä tulevat
taas vaalien alla, sitä haaleeta saludoa pahvimukista ja
siivu pullaa, niin hän voi kokea saaneensa 10 euroa: 7
euroa sieltä ja 3 euroa kahvissa ja pullassa. Pääsette
toiselle kymmenelle peräti. Kyllä täytyy
sanoa, että samaan aikaan herranvirkoja ja valtiosihteereitä, 7 500,
ja pienimmälle eläkeläiselle 7 euroa,
ja tämmöinen vaalitäky: juuri nyt kunnallisvaalien alla
ilmoitetaan, että joskus ensi vuonna tulee.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole niin hirvittävän
tarkasti seurannut kansanedustaja Hyssälän vaalilupauksia,
mutta muistan kyllä varsin hyvin hänen puheensa
täällä eduskunnassa, varsinkin kun hän
kyseli peruspalveluministerin tekemisiä ja esitti niistä kysymyksiä.
Silloin esitettyihin mielipiteisiin verrattuna toimet ovat tietysti
aika paljon poikenneet. Minusta tämä ei ole ainoastaan
yksittäisen kansanedustajan ongelma, vaan katsoisin kyllä vähän
tuonne lehterille päin. Miten on mahdollista, että lehdistö päästää opposition
tai hallituspuolueet niin vähällä lupauksistaan?
Kyllä minusta olisi paikallaan myös, että lehdistö vaatisi
kokoomukselta nyt varjobudjettia. (Ed. Gustafsson: Aivan oikein,
aivan oikein! — Ed. Lamminen: Älkää siihen
mikrofoniin huutako!) Jos tähän kokoomuksen politiikkaan mahtuu
kovin suuri kansaneläkkeen korotus, niin kyllä minä haluan
nähdä sen laskelman, miten ne suuret veronalennukset
siihen mahtuvat.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustajat Räsänen
ja Soininvaara kuuluvat siihen koulukuntaan, joka onneksi on hupenemassa,
johon koulukuntaan kuuluivat ennen eduskuntavaaleja myös
keskusta ja demarit, jotka ajattelivat, että työnteon
verotuksen keventäminen johtaa vääjäämättä valtion verotulojen
vähenemiseen ja sitä kautta vaikeuttaa erilaisten
sosiaalisten tulonsiirtojen tai peruspalvelujen tuottamista. Nyt
kuitenkin esimerkiksi sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuorossa ed.
Huovinen, eilisessä puheenvuorossaan pääministeri
Vanhanen ja monet muut ovat todenneet, että nimenomaan
tämän hallituksen tähän asti
tekemät työnteon verotuksen keventämiset ovat
tukeneet työllisyyttä. Jos tähän
uskotaan, kuten me uskomme myös, työllisyyden
tukeminen ja edistyminen merkitsee sitä, että hyvinvointipalveluihin
ja sosiaalisiin tulonsiirtoihin tulee lisää varoja
eikä suinkaan vähemmän varoja. Meidän
ajatuksemme on se, että kun toimitaan työllisyyden
edistämiseksi eri keinoin muun muassa työnteon
verotusta keventämällä, saadaan lisättyä ja
edistettyä työllisyyttä (Puhemies koputtaa)
ja sitä kautta lisää myös veropohjaa.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Zyskowicz käyttää täällä tätä George W.
Bushin retoriikkaa. (Ed. Zyskowicz: Ed. Huovinen!) Amerikkalaisethan
ovat lähteneet Bushin johdolla siitä, että lasketaan
veroja valtavasti, dynamiikka hoitaa sen, että veroja kuitenkin
kertyy kassaan. Niin kuin me olemme nähneet, Amerikan vaje
on kerta kaikkiaan romahtanut siitä alkaen, kun on maailmantalous
ollut tänä päivänä jo
kiinni. Kyllä, ed. Zyskowicz, me tiedämme myöskin
sen, että sellaista dynamiikkaa ei ole, että jos
esimerkiksi 600 miljoonaa euroa aiotaan laskea veroja, niin yli
300 miljoonaa palautuisi valtion kassaan. Me tiedämme jokainen,
mihin se johtaa. Se johtaa palvelujen karsimiseen ennemmin tai myöhemmin.
Sellaista dynamiikkaa, ed. Zyskowicz, ei ole, että kun
me laskemme veroja 600 miljoonaa, niin tulee vastaavasti saman verran
takaisin valtion kassaan. Sitä ei vaan ole.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilälle haluaisin sanoa,
että tämä ei ole mikään
tasokorotus. Tämä on indeksin korvaus siitä,
että nämä ihmiset eivät saa
indeksiä alkoholiveroalennuksen takia, jonka te, arvoisat
keskustalaiset olette myös tehneet. Haluankin kysyä teiltä nyt,
oletteko antamassa sitten sen hallitusohjelman lupaaman oikean tasokorotuksen,
7 euroa, vielä myöhemmin, koska sehän
olisi reilua eläkeläisiä kohtaan, tai
muutenhan teidän hallitusohjelmanne ei edes toteudu, jos
ette tätä 7:ää euroa erikseen
vielä myöhemmin anna. Vasemmistoliitto on johdonmukaisesti
koko ajan ollut sitä mieltä, että kansaneläkkeen
tasokorotus on sosiaalipoliittisesti ja köyhyyttä ehkäisevästi
kaikista järkevin tapa korottaa eläkkeitä,
koska sitä kautta myöskin pienintä työeläkettä saavat
henkilöt saavat korotuksen nimenomaan eläketulovähennyksen
kautta.
Jyri Häkämies /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälä tunnetusti on
ollut liikkeellä antamassa eläkeläisille
katteettomia vaalilupauksia. Mutta, ed. Heinäluoma, pari
viikkoa ennen eurovaaleja te näyttävästi muistaakseni
Seura-lehdessä otitte kantaa siihen, että alkoholin
veronalennus vaikuttaa kielteisesti, niin kuin hyvin tiedämme,
kansaneläkkeiden indeksiin, ja vaaditte uutta indeksiä eläkeläisille.
Olitteko liikkeellä kenties lähestyvien eurovaalien
takia vai mitä aiotte tehdä tälle vaatimukselle?
Teillä on tunnetusti vaikutusvaltaa sosialidemokraateissa.
Miten asia etenee? Eläkeläiset varmaan ovat kiinnostuneita.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ollut ehdokkaana eurovaaleissa, mutta sen
sijaan puhuin tästä eläkeläisten
toimeentulo-ongelmasta, joka on aito, tilanteessa, että alkoholivero
laskee inflaatiota ja indeksikorotukset uhkaavat jäädä pieniksi.
Siihen on kaksi lähestymistapaa. Toinen on se, että katsotaan,
onko tämä indeksi oikea. Toinen on se, että tehdään
eläkkeiden korotus. Hallitus on nyt tehnyt eläkkeiden
korotuksen varhaistuksen ensi vuoteen, ja ed. Laakso on tässä oikeassa,
että sen syynä on se, että muuten indeksikorotukset
ensi vuonna jäisivät mataliksi. Muutoin ed. Laaksolle sanon,
että kyllä siellä demarien ohjelmassa
on pienimpiä äitiyspäivärahoja
saavien köyhyydentorjuntaan tarkoitettu rahasumma olemassa,
johon liittyy myös pienten kansaneläkkeiden korotus,
joka nyt tässä toteutuu, joten se on hyvin linjassa
sen kanssa, mitä hallitus tekee.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En voi olla pääsemättä siihen
havaintoon, että Suomen keskusta alkaa mennä paniikkiin
jo nyt tässä vaiheessa, kun otetaan huomioon ed.
Ala-Nissilän äskeinen puheenvuoro, jossa hän
sanoi, ettei kannata muistella sitä, mitä vaalien
alla todettiin. Kahdeksan vuotta te tolkutitte meille hallituksessa — vihreille
seitsemän vuotta — siitä, mitä te
olette tehneet ja mitä te ette ole tehneet ja kaikkea.
Ja nyt te sitten retoriikallanne ulvahtelette täällä,
että me emme muuten saa teidän tarinoitanne, jotka
olivat vastaus siihen meidän politiikkaamme, emme saa todeta
näitä tosiasioita. Ja kun teillä on niin jumalattoman
huono muisti, niin teille siitä pitää erikoisesti
muistuttaa.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän hyvin kuvaavaa
oli, että kun radiosta kuului Mikkelin torilla tieto siitä,
että kansaneläkettä korotetaan, niin
kaveri kysyi: "Kuule, Väinö, mitä sinä meinaat
sillä 7 eurolla tehdä?" En kuullut vastausta enkä jäänyt kuuntelemaan,
mutta puheenvuoroni koskee sitä, kun täällä puhutaan
ylimääräisestä rintamalisästä.
Sehän on kohdistettu juuri heikoimmassa taloudellisessa
asemassa oleville rintamaveteraaneille. 3 euroa tulee tänne
lisää, se on jotenkin nöyryyttävää!
Siis heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevat rintamaveteraanit,
jotka ovat taistelleet tämän maan, isänmaan,
vapauden ja itsenäisyyden puolesta! Se tuntuu kyllä kornilta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä sanon, ettei meidän
kannata yksittäisten ehdokkaiden vaali-ilmoituksia täällä lueskella
(Naurua — Ed. Pulliainen: Kaikkein suulaimmathan sitä kuuluvat!). Arvoisa
puhemies! Vaaliohjelman, jonka keskusta silloin helmikuussa esitti,
mukaan on toimittu hyvin pitkälle; siinä ei ole
ollut juuri poikkeavuutta. On hyvä asia, että Suomessa
voidaan näitä pienimpiä esimerkiksi sairaus-
ja äitiyspäivärahoja korottaa, voidaan
tehdä pieni tarkistus eläkkeisiin, ettei ole niin
kuin Ranskassa, Saksassa, jossa julkistaloudellisessa hallinnossa
ollaan leikkausten tiellä. (Ed. Zyskowicz: Kiitos edellisten
hallitusten!) Kuitenkin meillä voidaan pienimpiä etuisuuksia
korottaa, se on hyvä asia. On hyvä, jos tällä tiellä voidaan
jatkaa, niin kuin totesin, myös eläkkeiden osalta
jollain aikavälillä.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Kyllä tosiaan ei voi puhua tasokorotuksesta,
että kyllä tämä indeksin oikaisu
on ja tämän viinaveroalennuksen se jotenkin peittää.
Pitäisi olla joku 18 euroa, mikä on vasemmistoliitolla.
Täällä ed. Soini kertoi, että kahvit
ja pullan sillä saa ja sitten voi kuvitella, että hyötyy
tästä korotuksesta. Jos pullon juo kossua, voi
siitäkin hyötyä ja saa vähän
aikaa olla niin kuin huumattuna, ettei tarvitse olla siinä kurjuudessa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Elo vannoi sen nimiin, että verotuksen
keventämisellä ei voida, näin ymmärsin,
tukea työllisyyttä ja talouskasvua ja siten viime
kädessä myös vahvistaa hyvinvointipalveluiden
rahoittamista. Hän näki, että se on jotain
Bushin veropolitiikkaa. Ed. Soininvaara sanoi kesällä,
että se on woodoopolitiikkaa ja hurlumheioikeistolaisuutta,
paitsi tietysti ne veronalennukset, joita ed. Soininvaara ajaa.
Ne ovat semmoisia, että ne eivät heikennä hyvinvointipalveluiden
rahoittamisedellytyksiä. Ne eivät vähennä valtion
verotuloja, ne ovat juuri niitä veronalennuksia, jotka
päinvastoin toimivat toiseen suuntaan.
Mutta, ed. Elo, nyt vastaan teille, kun näin sanoitte.
Luen teidän, siis sosialidemokraattien, ryhmäpuheenvuoronne,
muutaman päivän takaa, missä teidän
ryhmänne johtoon kuuluva ed. Huovinen sanoi sanatarkasti
seuraavaa: "Ansiotulojen verotuksen alentaminen on kiistatta ylläpitänyt
kotimaista kysyntää ja parantanut erityisesti
palvelualojen työllisyyttä. (Puhemies koputtaa)
Ilman veroratkaisuja työttömyys olisi kääntynyt
kasvuun myös meillä Suomessa." Kai tällä nyt
on ollut myös jokin vaikutus verotuloihin, myönteinen
vaikutus?
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! On aivan selvää, ed. Zyskowicz,
että tietynlaista dynamiikkaa on olemassa, mutta sen laatuinen
ajattelu, mitä kokoomuksella on, että kaikki veronalennukset
palautuisivat takaisin lisääntyvinä verotuloina
ja vähentyvinä työttömyysmenoina
valtion kassaan, ei kyllä pidä paikkaansa. Meillä on
kaksi vaihtoehtoa: joko me otamme lisää valtionvelkaa
tai me leikkaamme palveluja. Jos esimerkiksi valtiovarainministeriön
ehdotukset 600 miljoonan euron veronalennuksista ensi vuodelle,
vuodelle 2006, ja 300 miljoonaa euroa vuonna 2007 aiotaan toteuttaa, aivan
varmaan se tulee johtamaan joko velkaantumiseen tai sitten palvelujen
leikkaamiseen. Palvelujen leikkaamistahan meillä ei kukaan
halua.
Mitä sitten, puhemies, tulee tähän
edustajien Laakson, Huotarin ja Heinäluoman teoriaan siitä,
että alkoholin kulutus jotenkin jakautuisi sillä tavalla,
että eläkeläiset eivät ollenkaan
sitä kuluta, niin olen vähän ed. Kankaan
kanssa samaa mieltä, että kyllä kai alkoholia
kulutetaan kaikissa ikäluokissa. Ei kai nyt voi lähteä siitä,
että ... (Välihuutoja — Puhemies koputtaa)
En minä aio eläkeläisenä luopua
kuitenkaan alkoholin käytöstä.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kaksi linjaa vastakkain:
Kokoomus ajaa suuria verohelpotuksia ja samalla kansaneläkkeeseen
pientä korotusta. Siitähän tässä on
kysymys. Hallitus esittää vielä pienempää korotusta
kansaneläkkeisiin elikkä 84 euron vuotuista korotusta.
Jos se jaetaan päivää kohti, siitä ei
todellakaan paljoa tule. Se on olematon, hädin tuskin korvaa
edes hintojen nousun. Epäilen, ettei sitäkään
täysimääräisesti. Näyttää siltä,
että kokoomus on kyllä valmis antamaan tuhansia
tai kymmeniä tuhansia euroja ansaitseville satojen eurojen
veronalennuksen, mutta vaarantaa kyllä veronalennuspolitiikallaan
sen, että eläkeläiset saisivat edes kohtuullisen
korotuksen, eläkeläiset, joitten tulot ovat jopa
alle 500 euroa kuukaudessa. Tämä 7 euroa todellakin,
kun tämä pankkimaksuhommakin meni niin, että jos
joutuu maksamaan yhden laskun pankin tiskiltä, se 7 euroa
hukkuu siihen jo.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä ed. Zyskowiczin
kanssa samaa mieltä siitä, että toki
työllisyyden paraneminen antaa valtiontalouteen pitkällä tähtäimellä lisää liikkumatilaa,
mutta viime kaudella kokoomus itse ei hyväksynyt niin sanottuja
dynaamisia vaikutuksia tasapainottamaan budjettia. Juuri tästä samasta
asiasta te, ed. Zyskowicz, arvostelitte pääoppositiopuoluetta
keskustaa, joka ei tarjonnut oppositiokaudellaan tasapainotettuja
vaihtoehtobudjetteja, joissa olisi näkynyt se, miten he
rahoittavat ne kaikki menoesityksensä. Mutta valitettavasti
teillä näyttää olevan nyt aika
lailla sama linja johtavana pääoppositiopuolueena
kuin mitä keskusta harrasti kaksi vuotta täällä salissa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos puoli miljoonaa suomalaista kansaneläkkeensaajaa
kuuntelisi tätä keskustelua televisioruudusta,
niin kyllä moni eläkkeensaaja pistäisi
telkkarinsa kiinni. Siinä mielessä, kun ihminen
on työhistoriansa aikana maksanut tämän
kansaneläkkeen itselleen, niin on se väärin,
että tämä eduskunta on nyt ottanut pois
sen. Sitten kun puhutaan, että veroja pitää laskea,
niin totta kai niitä pitää laskea.
Ed. Elolle lähinnä kerron täällä,
että eilen valtiovarainvaliokunnassa Etlan johtaja esitteli meille
esimerkiksi sähkölampun vaihdon. Ed. Ahde sanoi,
että hän lähtee sähkömiehen
hommiin. Kun 20 euroa joutuu maksamaan sähkölampun
vaihdosta, niin se lopullinen kustannus sille maksajalle, tilaajalle,
on 125 euroa. Tässä on tarkka laskelma. Kysyn
ed. Elolta lähinnä, eikö olisi syytä välillisiä kustannuksia,
verotusta, laskea, että se sähkölampun
vaihtamisen hinta tulisi niin alas, että ed. Ahde ei pyrkisi
sähkömieheksi takaisin.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tuntien Matti Ahteen ehkä pitemmältä ajalta
kuin ed. Kuosmanen, minä uskon, että hän olisi
edelleenkin hyvä sähkömies, mutta minä olen
täysin vakuuttunut, että hän ei enää pyri
sille alalle kuitenkaan. (Naurua — Ed. Lamminen: Hän
sanoi eilen menevänsä!)
Mutta, puhemies, on aivan selvää, että meillä on
tietynlainen verokiila olemassa, ed. Kuosmanen, ja sitä en
halua kiistää. Mutta meidän täytyy kyllä myöskin
saada lisää talouskasvua aikaan, ennen kuin me
lähdemme kovasti nyt kaikkia maksuja alentamaan ja nostamaan
eläkkeitä. Ed. Kuosmanenkin on alkanut tulla tähän
populistiporukkaan, johon monet ovat minut laskeneet aikaisemmin.
(Naurua) Ed. Kuosmanen, minä ... (Ed. Pulliainen: Te olette
ihan saman näköisiäkin!) — Niin
me olemme. Ehkä, puhemies, on paras lopettaa tähän.
(Naurua)
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On myönteistä, että ed.
Heinäluoma totesi sen, että kysymys on indeksioikaisusta.
Haluaisin vielä todeta sen, että kaikkein huonoimmin
käy niille eläkeläisille, jotka eivät ole
täyttäneet 65:tä vuotta ja jotka eivät
juo viinaa, sillä heille tapahtuu todellakin aikamoinen indeksiromahdus.
Valtaosa eduskunnasta oli hyväksymässä uutta
indeksilainsäädäntöä,
jonka tuloksena todellakin nyt heikennetty eläkeindeksi
tulee ensi vuoden alusta koskemaan myös alle 65-vuotiaita
eläkeläisiä. Käytännössä tämä johtaa
siihen, että eläkkeet eivät todellakaan
nouse sillä tavalla kuin eläkeläiset
olisivat odottaneet.
Ed. Heinäluoma, kaikkein huvittavinta tässä tilanteessa
on se, että viinan hinnanalennus ja nämä veronalennukset
tehdään lainarahoin. Tällaista politiikkaa
ei olisi odottanut tältä hallitukselta.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa luvattiin parantaa eläkeläisten
asemaa ja sitten määriteltiin, että se
parannus on 7 euroa neljän vuoden aikana kuukaudessa. Nyt
sen jälkeen, kun alkoholiveroa kevennettiin, tällä 7
eurolla on tarkoitus kompensoida tuo tappio, mikä eläkeläisille
syntyy siitä, että he eivät käytä runsaasti
alkoholia, eli tosiasiassa hallitus luopuu hallitusohjelman tavoitteesta
parantaa kansaneläkkeitä. Täytyy sanoa,
että 7 euroa sinänsäkin on ehkä enemmän pilkkaa
kuin todellista tason parantamista.
Silloin, kun kokoomus ja vasemmistoliitto olivat yhdessä hallituksessa,
parannettiin yli 12 euroa kuukaudessa eli selvästi paremmin
ja sitä ei käytetty mihinkään
alkoholin hinnan alentamisen indeksivaikutuksen kompensoimiseen.
Täytyy sanoa, että silloin tehtiin ministeri Niinistön aikana
jatkuvasti veronkevennyksiä tuloverotuksessa, pääsääntöisesti
prosenttiyksikkö per vuosi, ja valtiontalous oli ylijäämäinen.
Me loimme silloin dynamiikkaa talouteen veronkevennyksillä ja
saimme aikaan ylijäämäisen valtiontalouden.
Se passiivinen toiminta, mitä nyt hallitus harjoittaa,
(Puhemies koputtaa) on johtanut siihen, että valtiontalous
on alijäämäinen.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun edellinen tasokorotus tehtiin,
silloinhan alun perin puhuttiin 10 eurosta ja sitten se nousi 12
euroon, ymmärsin, eduskunnan myötävaikutuksella.
Odotan tämän 7 euron osalta, että olisi
vähän saman tyyppinen myötätuuli
olemassa. Kun kuuntelee näitä puheita, kukaan
ei ole hirveästi vastaan tässä. Toivon mukaan
eduskunta tekee sen päätöksen, että 10 euroa
tulee sieltä. Se on sitten huutokauppaa. Jotkut puhuvat
18:sta, jotkut 20:stä ja tämmöistä.
Mutta kokoomuksen laskupolitiikka horjuu kyllä jotenkin
pahasti. Kun itse olen käynyt Elon laskuopin mukaan nämä yhteen-
ja vähennyslaskut, meillä olisi oppi-isiä täällä ihan
nimellä mainiten kokoomukselle, koska tämä teidän
laskuoppinne kyllä horjuu. Eilispäivän
jutut kun laski yhteen, odottaisi todella sitä varjobudjettia.
Mikä on se yhteenlaskettu summa, mitä menoja esitätte
tulevalle vuodelle, ja millä se katetaan?
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilälle vielä totean,
että ministeriksi valittu Hyssälä, joka
oli jo kaksi kautta ennemmin ollut täällä eduskunnassa ja
varsin hyvin tiesi, mikä on valtakunnan taloudellinen tilanne
ja mikä korotusvara näissä on, silti
lupasi 300 euroa. Kun viime kaudella nostimme 12 euroa kansaneläkettä,
silloin keskusta masinoi eläkeläisjärjestöt,
mummot ja vaarit soittelemaan kansanedustajille. Minullekin tuli useita
puhelinsoittoja 80-vuotiailta ihmisiltä, joilta ei ollut
ensimmäistäkään euroa leikattu, eikä heille
ollut kerrottu, että he saavat tämän
korotuksen. Heitä oli peloteltu sillä, että tämä hirveä hallitus
vaan leikkaa koko ajan teiltä. Nyt te ilkeätte
tämän kaiken jälkeen — ja ministeri Hyssälä,
joka oli tämän kaiken takana — nostaa 7
euroa tai (Puhemies koputtaa) korvata väärää indeksiä.
Minä kysyn toisen kerran, kun en saanut äsken
vastausta. (Puhemies: Minuutti!) Aiotteko tehdä todellisen
tasokorotuksen vielä?
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätä salia kun kuuntelee,
tuntuu, että täällä on kansanedustajilta
hämärtynyt käsitys siitä, mitä on
pienituloisen elämä. Jos 7 euron kahvia juodaan
tämän porukan toimesta, pienituloiset eivät
sitä juo. Kyllä tilanne on se, että suunta
tässä korotuksessa on ehdottomasti oikea. Siellä tullaan
niin pienillä eläkkeillä toimeen. Lisää varmasti
tarvitaan. Viimeksikin, kun tähän nyt yllättävää kyllä kokoomus
on niin innokkaasti pureutunut ja taivastelee ja kantaa syvää huolta
pienituloisista eläkkeensaajista, kävi niin, että silloisen
valtiovarainministerin suuresta vastustuksesta huolimatta siihen
saatiin muutoksia aikaan ja saatiin läpi. Kunnia tuosta
korotuksesta, joka silloin tehtiin, jota nyt niin mainostetaan,
ei todellakaan kuulu välttämättä sille
hallituskumppanille, joka sillä puolella istuu. Nythän
tämä on lähdössä lähetekeskusteluun,
ja katsotaan sitten, mitä valiokunta sille tekee. Toivottavasti
siihen saadaan parannusta. Katsotaan.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen muuten pyytänyt aika kauan sitten
puheenvuoron, ja tässä edustajat Zyskowicz ja
Elo onnistuivat käyttämään useita
puheenvuoroja siinä välissä, mutta haluan
vastata ed. Zyskowiczin ensimmäiseen puheenvuoroon. Tällä kertaa
olen — hyvin harvinaista kyllä — samaa
mieltä ed. Elon kanssa. Nimittäin sellaista ekonomistia
ei löydy, joka väittäisi, että tasasuuret
korotukset, joita ei ole suunnattu ollenkaan, tulisivat dynaamisten
vaikutusten kautta takaisin. Parhaimmillaan uskotaan, että puolet
voi tulla takaisin, mutta kukaan ei väitä, että kaikki
tulisi. Paul Krugman, joka on maailman johtavia kansantaloustieteilijöitä,
on kommentoinut tätä Bushin talouspolitiikkaa myös
sanoen, että empiria ei oikein tue siellä esitettyjä väitteitä.
Suomessa myös Suomen Pankin eronnut pääjohtaja
Matti Vanhala varoitti juuri siitä, mitä ed. Zyskowicz
täällä ajaa, että sellainen
politiikka ei ole tästä maailmasta, jos veroja alennetaan.
Ne pitää alentaa suunnatusti niin, että se
parantaa rakenteellista työttömyyttä.
Yhdyn kyllä tähän ed. Ala-Nissilän
ihmettelyyn. (Puhemies koputtaa) Kyllä omassa puolueessani
kannetaan jotain vastuuta siitä, mitä yksittäiset
ehdokkaat lupaavat. Eiväthän äänestäjät voi
mitenkään erottaa, että ehdokas (Puhemies: Minuutti!)
puhuu ihan palturia ja se, mitä puolueen papereissa lukee,
on se, mitä hän oikeasti tarkoittaa.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kai kuitenkin on syytä todeta, että Suomi
on poikkeuksellinen maa Euroopassa, että se nyt kuitenkin
hallitusohjelman linjastaan poiketen aientaa tätä kansaneläkkeen
korotusta näillä täällä äsken
kerrotuilla perusteilla ja tämän lisäksi
hallitus tekee ehkä Euroopan suurimmat terveydenhuollon
ja sosiaalisen hyvinvoinnin parantamista koskevat esitykset. Eihän
kannata eläkeläisten asemasta puhua kuitenkaan
pelkästään tämän kansaneläkkeen
tasokorotuksen tai indeksikorotuksen yhteydessä. Minusta
tämä hallitus on kuitenkin poikkeuksellisesti
pystynyt lisäämään yhteiskunnan
voimavaroja myös tälle vanhusväestölle.
Mitä tulee tähän sähköasentajakysymykseen, minä oikaisen
ed. Kuosmasta vain siinä entisenä sähköasentajana,
että minä totesin, että näiden
sivukulujen vaikutus on niin suuri tällä hetkellä Suomessa,
että kun sähköasentaja saa päättää vain
20 eurosta ja me täällä 105 eurosta,
totta kai minä mieluummin olen (Puhemies koputtaa) sitten
täällä päättämässä tästä 105
eurosta. Ed. Kuosmanen oli ymmärtänyt tämän
asian väärin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lipposen hallitukset leikkasivat pohjaosan sadoiltatuhansilta
eläkeläisiltä ja monilta kahteenkin kertaan,
ja osittain sitä sitten palautettiin kovan rähinän
jälkeen. Indeksejä Lipposen hallitukset huononsivat
kautta linjan, ja sitten kyllä lopulta kansaneläkkeisiin
tuli 12 euron korotus Lipposen toisen hallituksen loppumetreillä.
Se on kuitenkin kuva siitä politiikasta, jota edelliset hallitukset
hoitivat eläkeläisiä kohtaan, leikkausta
leikkausten päälle.
Tuolloin, kun näitä käsiteltiin,
viimeksi helmikuussa 2003 eli puolitoista vuotta sitten, täällä eduskunnassa
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa keskusta teki vastalauseen. Tuossa
vastalauseessa, jonka on laatinut ilmeisesti ed. Rehula, mutta siellä ovat
myös mukana silloinen edustaja Niilo Keränen sekä nykyiset
edustajat Inkeri Kerola ja Jaana Ylä-Mononen eli keskustan
vahvat sosiaalipoliitikot, keskusta toteaa: "Suuri kysymys eläkeläisten
toimeentulossa on erityisesti eläkkeen pienuus. Yksi tärkeimmistä eläkepoliittisista
tavoitteistamme on saada 150 000—200 000
eläkeläistä pois köyhyysrajan
alapuolelta." Edelleen: "Kansaneläke on Kansaneläkelaitoksen
laskelmien mukaan 50 euroa jäljessä työeläkkeiden kehityksestä."
Edelleen täällä vaaditaan, että jälkeenjääneisyyttä pitää korjata
kansaneläkeindeksiä parantamalla. Tämä oli
siis keskustan puolitoista vuotta sitten tekemä vastalause
kansaneläkkeitten osalta.
Täällä ed. Ala-Nissilä mainitsi
keskustan viime kesän puoluekokouksen kannanoton, ja todellakin
täällä 20. kesäkuuta 2004 keskustan puoluekokous
on vaatinut kohdassa 3.4 kansaneläkkeisiin suurempaa korotusta
kuin on sovittu hallitusohjelmassa. Keskustan periaateohjelmassakin
näyttää olevan kansaneläkepainotteisuus kovastikin,
niin kuin oikein onkin, eli meidän ei tarvitse yksistään
lukea tätä kansanedustajaehdokas Liisa Hyssälän
vaaliesitettä, jossa luvataan nosto 400:sta 700 euroon
kuukaudessa. Koko keskustan puolue ja eduskuntaryhmä ovat
olleet sillä linjalla, että eläkepolitiikkaan
tarvitaan selkeä, reilu muutos ja näihin pienimpiin
eläkkeisiin pitää saada selkeä tasokorotus.
Tällä hetkellä käsittelyssä oleva
lakiesitys ei mitään tasokorotusta todellakaan
merkitse. Se vaivoin korvaa sen menetyksen, mikä tulee
alkoholin hinnan alentamisen kautta indeksiin, eli tasokorotusta,
jos tämä jää ainoaksi hallitukselle tällä kaudella,
hallitukselta ei tule lainkaan kansaneläkkeisiin, niiden
150 000—200 000:n köyhyysrajan
alapuolella keskustan vastalauseen mukaan elävän
elintasoon ei tule lainkaan korotusta. Tätä nämä toimenpiteet
merkitsevät, mutta lupaukset, jotka ovat viime kesän
puoluekokouksessa, ovat puolueen periaateohjelmassa ja ovat ennen
kaikkea kansanedustajaehdokas Hyssälän vaalilupauksissa,
ovat kaukana toteutumisesta. Ne eivät toteudu lainkaan
tällä politiikalla.
Se, onko meidän kohtuullista tutkia yksittäisten
kansanedustajaehdokkaiden vaalilupauksia ja -ohjelmia, on tietysti
asia, jota voi pohtia, mutta kyllä ed. Hyssälä sai
näillä lupauksillaan niin paljon ääniä,
että ehkä Varsinais-Suomen vaalipiiristä tuli
joku — ei ollut varmaan ed. Ala-Nissilä mutta
joku muu — läpi eli saivat yhden lisäpaikan
näillä lupauksilla. Toisaalta hän sai
niin paljon ääniä, että häntä ei
voitu ohittaa ministereitä valittaessa, eli kyllä sillä on
ollut valtavan suuri merkitys sekä koko poliittiselle liikkeelle että hänelle
henkilökohtaisesti. (Ed. Pulliainen: Ministerivalinnalla
palkittiin nämä äänet!) — Nimenomaan
ed. Hyssälä palkittiin suuresta äänimäärästään
ministerinpaikalla. — Nyt, jos hän on johdonmukainen,
ryhdikäs keskustalainen kansanedustaja ja ministeri, hän
tekee johtopäätökset siitä,
että hänen tavoitteitaan ei hallituksessa toteuteta,
ja harkitsee, onko syytä olla sellaisessa hallituksessa,
joka ei lainkaan toteuta hänen keskeisiä vaalitavoitteitaan
ja -lupauksiaan. Näin menettelee rehellinen, aito suomalainen, erityisesti
vielä maaseudun — en aliarvioi kaupunkilaisedustajia,
mutta tällainen ryhdikäs maaseudun ihmistä ja
nimenomaan pieneläkeläisiä edustava henkilö — kansanedustaja,
joka on saanut mustan ministeriauton käyttöönsä kuljettajineen.
Kyllä tätäkin asiaa kannattaa pohtia
mutta nimenomaan tältä pohjalta, minkälaisin
lupauksin tänne voidaan päästä ja
onko todellakin mahdollista, että sitten jatketaan kuin
ei mitään olisi tapahtunut ja mitään
ei olisi ollut vaalityössä esillä.
Arvoisa puhemies, tämä kysymys on erinomaisen
vakava. Minä en lue tuota keskustan puolentoista vuoden
takaista vastalausetta millään kevyellä mielellä.
Teksti, joka siihen on kirjoitettu, että meillä on
150 000—200 000 köyhyysrajan
alapuolella elävää eläkeläistä,
on vakava viesti keskustan eduskuntaryhmältä viralliseen
eduskunnan asiakirjaan kirjoitettuna. Jos meillä on tällainen
joukko, niin se on äärettömän suuri
häpeä eduskunnalle ja vielä suurempi
häpeä hallitukselle, joka ei tee asian hyväksi
yhtään mitään. 7 euroa ei todellakaan
ole tasokorotus; se korvaa sen alkoholin hinnanalennuksesta johtuvan
menetyksen, vaivoin.
Kokoomuksen esittämä linja, että veronkevennyksillä hoidetaan
työllisyys kuntoon ja sen jälkeen sitten saadaan
varaa, jolla voidaan parantaa eläkkeitäkin, on
niin hidas linja ja hidas tulos, että ainakaan veteraanit
eivät saa tuota 3:a euroa enempää koskaan,
jos sitä jäädään odottamaan.
Kokoomus on nyt kyllä ollut täysin harkitsematon,
kun se on tehnyt tämän, jota se kutsuu vaihtoehtobudjetikseen.
Teillä on vain pelkkiä yksipuolisia lupauksia,
ei tulopuolta mistään, ei mistään.
Te olette äärettömän kaukana
Viinasen—Niinistön talouspoliittiselta linjalta,
kun te vain lupaatte miljardin parin menonlisäykset aloitteissanne
ja esityksissänne, ettekä tulopuolelle osoita
ensi vuodelle yhtään mitään.
Ei tällainen ole vastuullista politiikkaa. Te olitte mukana viime
hallituksessa, kun indeksit heikennettiin, kun pohjaosa leikattiin.
Näitä kaikkein pienimpiä se ei koskenut,
mutta kuitenkin kansaneläkkeitten pohjaosa leikattiin kahteenkin
kertaan suurelta joukolta eläkeläisiä,
eli teidän historianne ei ole kyllä kunniakas
tässä eläkepolitiikassa.
Mutta koko eduskunnan ja nyt tässä tilanteessa
erityisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnan on syytä paneutua
tähän asiaan ja miettiä sitä,
kun esimerkiksi ruoan arvonlisäveron kevennykseen ei olla
valmiita, vaikka vaalilupaukset ovat olleet kaikilla muilla paitsi
kokoomuksella selkeät tässäkin asiassa,
joka antaisi myös näille pieneläkeläisille
lisää käytettävissä olevia
varoja. Kun siihenkään ei olla valmiita, niin
näitten pienimpien eläkkeitten nostamiseen olisi
oltava huomattavasti enemmän kuin tuo 7 euroa.
Kristillisdemokraattisella eduskuntaryhmällä on,
minulla on tuolla se saatavana, vaihtoehtobudjetti, joka on tasapainotettu
yhtä lailla kuin hallituksen esitys, eli se on 150 miljoonaa
euroa alijäämäinen niin kuin hallituksen
esityskin on. Meillä on siis tulot, ja meillä on
siellä 20 euron korotus pienimpiin kansaneläkkeisiin,
ja sille on siis myös rahoitus. Näin pitää jokaisen
oppositiopuolueen tehdä. Jos ei ole rahoitusta vaan budjettia
velalla hoidetaan ja väitetään, että työllisyys paranee,
mutta kuitenkin liian myöhään, se ei
ole todellista rakentavaa politiikkaa. Se on todella kaukana siitä,
mitä esimerkiksi Niinistö ajoi. Toki Niinistö sitten
ajoikin tätä, mikä oli köyhän kansan
kurjistamista, mutta kansantalouden ja valtiontalouden kannaltahan
se oli tervettä politiikkaa. Tiettyyn rajaan asti se oli
oikein, mutta sosiaalisesti se oli epäoikeudenmukaista,
väärää, politiikkaa.
Nyt erityisesti keskusta, vasemmisto, sosialidemokraatit, kun
olette hallituksessa, teillä on valta ja teillä on
vastuu korjata ja nostaa näiden meidän seniorien,
tämän maan hyvinvoinnin rakentaneiden ja maan
puolesta taistelleiden, asema paremmaksi nyt eikä joskus
tulevaisuudessa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee ensi vuoden budjettiin,
ed. Kankaanniemi, niin kokoomus on päättäessään
ensi vuoden budjettiin liittyvistä talousarvioaloitteistaan
ilmoittanut, että se tulee valtiovarainvaliokunnan budjettimietintöön
todennäköisesti jätettävässä vastalauseessa
arvioimaan tarkemmin tekemiemme aloitteiden taloudelliset vaikutukset.
Mitä tulee pitkän päälle
rahoitukseen, niin pidän kiinni siitä väitteestäni,
johon nyt hallituskin ja hallituspuolueet ovat yhtyneet, että tukemalla järkevällä
veropolitiikalla
työllisyyskehitystä luodaan myös valtiontalouden
tasapainoon myönteinen vaikutus.
Tämän tueksi, jossa tietysti puhutaan vähän pitemmästä aikavälistä,
viittaan Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen tuoreisiin
lukuihin, joiden mukaan prosentin nousu työllisyysasteessa lisää välittömiä verotuloja
760 miljoonaa euroa ja vähentää sosiaalimenoja
400 miljoonaa euroa. Nämä ovat valtavia summia,
mitä saadaan prosentin muutoksella työllisyysasteessa.
Kyllä uskon, että järkevät veroratkaisut
työnantajamaksuissa ja työn verotuksessa johtavat
sen prosentin aikaansaamiseen työllisyysasteessa.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On kyllä eduskunnan onni, että kaikkien
läpi päässeitten ehdokkaitten vaalilupauksia
ei täällä käsitellä.
Muuten minusta tämä koko eduskunnan keskustelu
on menossa vikaraiteelle: jos me kaikki miettisimme, mitä itse kukin
on luvannut, niin se olisi aivan järjetöntä keskustelua.
Minä kyllä katsoisin mieluummin hieman eteenpäin
kuin taaksepäin. Minusta tämä olisi ainut
järkevä tapa viedä asioita eteenpäin.
Kokoomuksen aikaisemmissa puheenvuoroissa on korostettu voimakkaasti
veteraanien asemaa, ja se on ihan oikein, mutta muistuttaisin mieleen,
että veteraanit saavat ensi vuoden talousarviossa 21 miljoonaa
euroa kuntoutukseen. Kokoomuksen ollessa hallituksessa tähän
ei löytynyt rahaa penniäkään
(Välihuutoja kokoomuksesta) — Toki rahaa löytyi,
mutta ei tullut yhtään korotuksia. — Muistanpa
sen, että ed. Nepponen teki hyvin ahkerasti aloitteita,
että veteraanikuntoutusmäärärahaa
tulisi nostaa, mutta kokoomuksen ollessa hallituksessa valitettavasti
sitä rahaa ei löytynyt. Hieman näyttää siltä,
että pallo on hukassa myöskin kokoomukselta.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Zyskowiczille totean, että kyllä tässä vaiheessa
meillä pitäisi olla myös teidän
tulopuolen tietonne tiedossa, jotta voimme verrata todella, mikä on
teidän poliittinen linjanne siihen verrattuna, mikä hallituksen on.
Se on vastuullista. Te kun lupaatte tuloveronkevennyksinä hyvätuloisille
ne, mitä tuottoa tulee työllisyyden paranemisen
kautta, niin mistä te etsitte sitten rahat sosiaaliturvan
parantamiseen, kun lupailette hulvattomasti, kuten keskusta ennen
vaaleja?
Ed. Reijonen: Sen tähden, että en halunnut
paneutua vain ministeri Hyssälän vaalilupauksiin, kävin
läpi myös tuon keskustan puolentoista vuoden takaisen
vastalauseen ja teidän puoluekokouksenne 20.6.2004 tekemät
kannanotot. Niihin pitää myös voida puuttua
tai niiden pohjalta odottaa johdonmukaista toimintaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joudun toistamiseen kiinnittämään
Suomen keskustan edustajien huomiota siihen, että tämä on
poliittinen instituutio. Täällä käydään
poliittista debattia, ja siinä yhteiskunnallisessa keskustelussa
yksi osa ovat kaiken maailman vaalilupaukset ja sen sellaiset. Juuri
niin kuin ed. Soininvaara meidän puoleltamme totesi, kaikella
on merkitystä tässä politiikanteossa.
Se ei ole väärille teille menemistä, vaan
se on sitä politiikan ydintä, millä kansan asialla
ollaan.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Harvemmin puolustan kokoomusta, mutta
haluan nyt mainita, että Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen
aikaan veteraanikuntoutukseen laitettiin lisää rahaa.
Täällä salissa pitäisi kuitenkin
pysyä semmoisissa tiedoissa, mitkä voidaan ihan
historiankirjoista lukea.
Mutta ihan tähän asiaan liittyen: Kansaneläkkeen
tasokorotus on erittäin perusteltu. Köyhät eläkeläiset
hyötyvät siitä. Tietenkin tämän
korotuksen määrä saisi olla suurempi
kuin tämä 7 euroa. Huutokauppaa täällä tullaan
taas käymään siitä, onko se
10, 15 tai mikä tämä lukema tulee olemaan,
ja se sallittakoon sille oppositiolle, joka tällä hetkellä on.
Tämä raha kuitenkin enimmäkseen menee
kotimaiseen kulutukseen, ja sikäli on ihan hyvä,
että 7 euroakin tänne tulee, kun täällä on
taustalla indeksin heikkous.
Muistuttaisin vielä siitä, että tämä kansaneläke
ei ole ainut pieni tuloetuus, mikä on sidottu kansaneläkeindeksiin.
Myös toimeentulotuki on riippuvainen kansaneläkeindeksistä,
ja odottaisin sitä, että toimeentulotuen kohdalle
tulisi myös (Puhemies koputtaa) tasokorotus, jota ei vuosikausiin
ole tullut, ja muistettaisiin myös ne ihmiset, jotka ovat
kaikkein heikoimmassa asemassa tässä yhteiskunnassa.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin ed. Reijosta, kun hän
puhui, että yksittäisten kansanedustajien puheita
ja esityksiä täällä otetaan
esille, että kyllä viime eduskuntakaudella keskusta äänestytteli,
oliko se nyt kolme kertaa, pohjaosan leikkauksista. Se oli ryhmä,
joka äänesti ja ryhmäaloitteen pohjalta.
Sitä taustaa varten näihin huutoihin pitäisi
nyt sitten kyllä kyetä vastaamaan.
Ed. Ala-Nissilä kertoi, että keskusta olisi
valmis suurempaan eläkekorotukseen kuin 7 euroa, ja tästähän
puoluekokouskin on tehnyt omia päätöksiään.
Mutta tästä tulee sellainen vaikutelma, että nyt harhautetaan
edelleenkin keskustan taholta eläkeläisiä.
Kerrotaan, että "kyllähän me, mutta muut
eivät ole halukkaita", vaikka nyt ollaan hallituksessakin.
Minä kysyn, ketkä siellä hallituksessa
sitten vastustavat, jos kerta keskusta on halukas nostamaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiistaton tosiasia on se, että keskustan
hieno vaalivoitto sinänsä perustui osin siihen,
että aivan hulvattomilla lupauksilla saatiin eläkeläiset
innostumaan keskustan kannattajiksi. Nyt kun näitä lupauksia
pitäisi lunastaa ja tästä keskustellaan,
niin täällä salin puolella on tasan yksi
keskustan edustaja ja hän käyttää puheenvuoron,
jossa hän sanoo, että ei nyt pitäisi muistella
näitä, mitä vaalien alla puhuttiin, pitää katsoa
eteenpäin. Ymmärrän sen keskustan näkökulmasta.
Kuitenkin hän seuraavassa virkkeessä muistelee
itse, mitä kokoomus teki hallituksessa. Se meille sopii,
mutta muistelkaamme silloin oikein. Tosiasia on se, että veteraanietuuksia
parannettiin Lipposen molempien hallitusten aikana. Kunnia nykyiselle
hallitukselle siitä, ja sen olen antanut myös
ryhmäpuheenvuorossamme budjetista, että ensi vuodelle
esitetään tuntuvaa parannusta veteraanietuuksiin
ja veteraanikuntoutukseen, ja se on hyvä niin.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esiin asia, jonka takia kiirehdin huoneestani. Ed. Reijosen olisi
hyvä kyllä katsoa taaksepäin ja todeta,
mitä on tehty: Kuntoutukseen lisättiin, niin kuin
edustajat Koskinen ja Zyskowicz totesivat, ja myös hyvin
merkittävä korotus ylimääräiseen
rintamalisään ihan erillisenä korotuksena.
Se oli noin viisinkertainen, mitä nyt tehdään,
erillisenä korotuksena, kunnianosoituksena heikommassa
taloudellisessa asemassa oleville rintamaveteraaneille. Näin
täällä ilman totuutta puhutaan. (Ed.
Reijosen välihuuto) — Kyllä ne olivat
tuntuvia korotuksia. — Nyt poistuma on niin nopeutunut, että rahaa
olisi ollut vielä merkittävästi myöskin ylimääräisen
rintamalisän korottamiseen, johon tulee sitten vain tuo
3 euroa, kun kansaneläkettä vähän
korjataan.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Perho ja Huotari ihan perusteellisesti selvittivät
jo, miten nämä korotukset — siis indeksikorotukset — vaikuttavat
ostovoimaan ja tasokorotuksiin, niin että siihen en sen
enempää puutu. Mutta käsittelisin hieman
tätä poliittista moraalia.
Kun seurasin eduskunnan työskentelyä neljä vuotta
ulkopuolisena äänestäjänä,
niin täytyy sanoa, että olisi itse kullekin meille
ihan terveellistä katsella tämän Arkadianmäen
toimintaa muun muassa, niin kuin täälläkin
tänään illalla on tullut esiin, puoluemoraalin
suhteen. Toimin nimittäin sen neljä vuotta Kansallisten
Senioreitten piirin puheenjohtajana, kuljin paljon eläkeläisten
keskuudessa ja sain koko Satakunnasta kuvan vallan toisesta perspektiivistä kuin
aiemmin kansanedustajana ja tämän asiapitoisuuden
kuulla todella kentältä. Ongelmia tuli esiin paljon
ja erikoisesti sitten, kun silloisen edustajan — nykyisen
ministerin — Hyssälän testamentti tuli julkisuuteen.
Kuten sanoin, tämä on moraalikysymys.
Tilaisuuksissa keskusteltiin yhä uudestaan ja uudestaan
keskustan lupaamasta 300 euron suuruisesta eläkkeen korotuksesta.
Mitä lähemmäksi vaalit tulivat, sitä kuumemmaksi
tuli kysymys, miksi kokoomus ei voi luvata samaa. Mitkään
selitykset ja perustelut eivät tulleet kysymykseen, vaan
aina kuultiin sama: heidän on tartuttava keskustan ojennettuun
käteen, koska 300 euroa eläkkeessä on
niin tuntuva lisä, varsinkin pienissä eläkkeissä,
että jos tai kun keskusta pääsee hallitukseen,
niin heillä on ainakin leveämpi leipä.
Mitä sitten tapahtui, on tietysti historiaa. Seuraavissa
yhteisissä senioreitten tilaisuuksissa sitten tapahtui
niin, että pettymys oli suuri, kun näitä perättömiä lupauksia
vatvottiin varsinkin niiden kokoomuslaisten äänestäjien,
eläkeläisten, suhteen, jotka olivat äänestäneet
keskustaa, ja minä voin ilmoittaa, että heitä oli
paljon. Muun muassa minun entiset äänestäjäni
tulivat turuilla ja toreilla sanomaan minulle, että valitettavasti heidän
on pakosta nyt äänestettävä keskustaa, jotta
heillä eläke nousisi. Sanon vielä tässäkin, että nyt
on kysymys poliittisesta moraalista. En kiellä, etteikö silloin
olisi ollut kielen päällä monta kertaa
tämä kulunut slogaani keskustasta ja pettämisestä,
mutta en sitä julkisesti sanonut. Mutta niinhän
se taitaa vaan olla, että keskustassa oli niitä todellisia
poliitikkoja, jotka ajattelivat niin, että ei voi tehdä molempia,
luvata ja täyttää.
Täällä on tullut tänä iltana
jo esiin tämä Hyssälän tempaus.
Se oli aika kova tempaus, kuulkaa, äänestäjien
keskuudessa, ja se toi melkoisesti ääniä keskustalle
ympäri maata ja ainakin Satakunnassa. Tässä on
nyt vaan sitten kysyttävä, koska ne 393 euroa
sitten kilahtavat eläkeläisten tilille, vai onko
minun nyt uskottava Luumäen keskustan — sattumalta
löysin sen netistä — Valoisampi vaihtoehto
-nimistä kunnallisvaaliohjelmaa, jossa isoilla kirjaimilla
sanotaan näin: "Maaseutukuntia näivettävä keskittämispolitiikka
jatkuu niin kauan kuin nykyinen hallitus istuu." Tämä on
Luumäen keskustan Internet-sivuilta; sen voi jokainen tarkastaa.
Arvoisa puhemies! Minä nyt toivoisin, eläkeläisenä myös,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta olisi hyvin, hyvin
kriittinen tämän asian suhteen, kun se tätä asiaa
vastaisuudessa käsittelee.
Matti Kangas /vas:
Puhemies! Ensiksi toteaisin, että vasemmistoliitolta
tulee vaihtoehtobudjetti, jossa katetaan se 18 euron tasokorotus, mitä me
vaadimme.
Hallituksen esitys, missä esitetään
tasokorotusta kansaneläkkeeseen 7 euroa kuukaudessa, on
oikeaan suuntaan, mutta valitettavasti niin pieni. Paremminkin tällä korjataan
sitä notkahdusta, joka aiheutui viinaveron laskusta. Tämä olisi
vähän siedettävämpi, jos olisi
saatu lävitse taitettu indeksi siten, että 50
prosenttia perustuu kuluttajahintoihin ja 50 palkkaindeksiin, mutta sekään
ei mennyt vasemmistoliiton vaatimuksista huolimatta läpi.
(Ed. Zyskowicz: Vaikka kepu senkin lupasi!)
Tasokorotuksen tulisi olla vähintään
18 euroa ensi vuoden budjettiin. Jos sen alle menee, sitä ei voi
tasokorotukseksi sanoa. Keskustan pitäisikin tulla tässä vasemmistoliiton
linjoille ja sen esityksen taakse, mitä lupasi ennen vaaleja
eläkeläisille. (Ed. Zyskowicz: 18 euroa on keskustalle
liian pieni!) Myös minä kuuluttaisin sitä,
niin kuin täällä edellinen puhuja, milloin
Liisa Hyssälä järjestää ne
393 euroa eläkeläisille lupauksensa mukaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tarkastelen muutamia
tämän hallituksen esityksen asioita ja sen jälkeen
tulen tekemään erään ehdotuksen.
Sanotaan, että tämä on tasokorotus.
Taso-sana minusta tässä on oikein, korotus-sana
on vähintään ihmeellinen, ellei suorastaan
väärä, niin kuin täällä on
monissa puheenvuoroissa sanottu. Tämä on jonkinlainen
tason tarkistus. Ne, jotka ovat lukeneet huolella tämän
esityksen, joko mustakulman tai varsinaisen, voivat sieltä huomata,
että tässä on indeksitarkistuksesta kysymys
vuoden 2004 tasoon eikä mistään muusta.
Mutta tähän sumppuun heitetään
suurta yleisöä vasten termit, joilla sanotaan,
että tämähän kaikki oli jo hallitusohjelmassa
ja nyt se tuodaan paljon aikaisemmin esille. Minusta siinä puhutaan
suomen kieltä tavalla, joka ihan selkeästi johtaa
normaalia eläkeläistä ajattelemaan aivan väärin
perustein tätä asiaa. Tulee kuva siitä,
että nyt tuli joku erityinen suuri uusi etu. Tämähän
on minimaalinen tarkistus, 7 euroa kuukaudessa. Kun täällä ei
ole kukaan muu sitä jakanut viikoille ja päiville,
sanon sen tässä: se on 2,25 euroa viikossa ja
0,35 euroa päivässä. Miettikää sitten, miten
meidän rintamaveteraanimme tähän suhtautuvat,
niin kuin täällä aivan oikein on sanottu ylimääräisen
rintamalisän osalta, veteraanit, jotka ovat 83-vuotiaita.
Jos koko porukka ei loukkaannu tästä, niin onhan
se tosi ihmeellistä.
Tätä taustaa vasten en olleenkaan ymmärrä, että hallitus
näin rintoja rykien tuo tämmöisen tarkistuksen
tänne, vaikka se kuinka perustuisi johonkin hallitusohjelmaan
ja samassa esittelytekstissä sen lisäksi vielä — huomio! — käyttää perusteluna
ostovoiman parantamista, seikkaa, jota pitäisi yleensä eläkepolitiikassa
erityisesti muistaa ja tarkastella. Hallitus ei ole missään muussa
eläkepoliittisessa kuviossa pitänyt huolta tai
ottanut mainittavaa tarkastelukulmaa siihen, mitenkä eläkeläisten
ostovoimalle käy. Nyt tämmöisessä asiassa,
jolla ei ole mitään tekemistä ostovoiman
kanssa — 0,35 euroa päivässä — käytetään
tämmöistä. Se on, tekisi mieli sanoa, halventavaa,
ja voin jopa sanoakin näin.
Tässä on taustalla aikamoisia eläkepoliittisia asenteita.
Minusta tässä on ikädiskriminaatiota takana,
ja tästä on helppo heitellä niin sanotusti herjaa
tässä salissa. Osa tämän salin
keskustelusta on tänään ollut minusta
inhottavaa kuultavaa. Täällä on naurettu
ja pidetty hauskaa sillä, kuka on ollut viisain vitsien
laukoja asiassa, jota meidän hiljainen väestön
enemmistömme kuuntelee. Jollain lailla tätä keskustelua
kuuntelee toivottavasti edes pieni osa 1,2 miljoonasta eläkeläisestä.
Tämähän koskee noin 600 000:ta
heistä tavalla tai toisella, vähän. (Ed.
Pulliainen: 670 000!) — Niin.
On aika mielenkiintoista, jos ajatellaan, että tämä nostaa
eläkeläisen rintaa, röyhistää sitä kulmaa,
ja hän on mielissään, mitä kaikkea
hän on Suomi-nimiselle kansakunnalle työaikanaan
tehnyt. Minusta tämä on psykologisesti täysin
outoa politiikkaa. En voi muuta kuin voimakkaasti paheksua tätä.
Sen takia en käytä oikeastaan tämän pitempää puheenvuoroa,
puhemies, vaikka tunnen nämä asiat omasta mielestäni
aika hyvin.
Tähän loppuun haluankin tehdä ehdotuksen, että tämä asia
jätetään pöydälle johonkin
eduskunnan seuraavista istunnoista ensi viikolla, joko keskiviikkoon
tai torstaihin. Toivon, että puhemies päättää kumpana
päivänä tämä asia käsitellään
uudestaan. Tarkoitukseni peruste on se, että täällä ei
ollut yhtään valtioneuvoston jäsentä puolustamassa
tätä hallituksen esitystä, puhumattakaan
että täällä olisi ollut esittelevä ministeri
Sinikka Mönkäre tai ministeri Hyssälä,
joka esitti aivan mahdottoman isoja korotuksia vaalitaistelussaan,
niin kuin sanoin. Minulla on se käsitys, että kun
joku edustajista vaatii asian pöydälle, silloin
se ilman muuta myöskin jää pöydälle.
Tulen tämän vielä hallinnosta varmistamaan.
Eli toistan esitykseni, jotta se ymmärretään
oikein: Pyydän asian pöydälle johonkin
ensi viikon istuntoon niin, että istunnossa ovat paikalla sekä esittelevä ministeri
että ministeri Hyssälä. Toivon edustajilta,
että silloin käydään kunnollista
eläkepoliittista debattia myös muilta osin eikä tyydytä tämmöiseen
normaaliin herjanheittoon.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Akaan-Penttilä, pyydän teitä tarkentamaan
ehdotustanne pöydällepanon päivästä eli
sanoisitteko päivän. Puhuitte keskiviikosta.
Myös torstai käy tai vaihtoehtoisesti, jos
puhemiehistö niin harkitsee, jokin muu päivä ensi
viikolla, joka sopii paremmin. Jos lainsäädäntöjohtaja
Koivukangas ehdottaa keskiviikkoa, se sopii.
Ensimmäinen varapuhemies:
Siis keskiviikko 29. päivä?
Kyllä, sopii, aivan hyvin. Ehdotan siis, että asia
pannaan pöydälle ensi keskiviikon istuntoon.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kun ed. Akaan-Penttilä on ehdottanut asian pöydällepanoa,
pannaan asia työjärjestyksen 57 §:n mukaan
pöydälle. Onko muita ehdotuksia pöydällepanon
ajankohdasta?
Keskustelu pöydällepanosta päättyy.