3) Hallituksen esitys jäteverolaiksi
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Jäteveromuutos on osa hallituksen
vihreää verouudistuspakettia. Tämän
verouudistuksen ympäristötavoitteena on jätteiden
kaatopaikkakäsittelyn väheneminen ja jätteiden
hyötykäytön lisääminen.
Näin ollen verouudistuksella ei vain veroteta kaikkia
jätelajeja enemmän vaan kannustetaan jätteen
tuottajia ja kaatopaikanpitäjiä jätteiden synnyn
vähentämiseen sekä jätteen hyötykäyttämistä edistäviin
investointeihin ja toimintatapoihin. Aivan yhtä lailla
tällä voi olla merkitys siinä, että kannustamme
yksittäisiä kotitalouksia vähentämään
jätettä ja valitsemaan sellaisia pakkauksia ja
tuotteita, joita voidaan sitten hyötykäyttää.
Eli tässä on selkeästi lähdetty
siitä, että kun kerran verotuksella peritään
lisää rahaa hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin,
niin tehdään se ympäristöfiksummalla
tavalla ja kannustetaan siis jätteiden vähentämiseen
mutta myös niiden hyötykäyttöön.
Tässä esitetyssä jäteverolaissa
jäteveroa maksettaisiin niistä kaatopaikalle toimitettavista
jätteistä, joiden hyötykäyttö olisi
teknisesti ja ympäristöperusteisesti mahdollista,
eli kaikista jätteistä ei makseta vaan niistä,
jotka toimitetaan kaatopaikalle ja joita voitaisiin hyötykäyttää, joilla
olisi tekniset ja ympäristölliset perusteet hyötykäyttöön.
Myös yksityiset kaatopaikat tulevat jäteveron
piiriin. Erikseen on syytä mainita, että keräyspaperin
siistauslietteen verottomuudelle on tarkoitus hakea tai haetaan
Euroopan komission valtiontukilupaa.
Jäteveron tasoa korotetaan siten, että veroa olisi
maksettava 40 euroa tonnilta jätettä, joka toimitetaan
kaatopaikalle ensi vuoden alun jälkeen. Vuoden 2013 alussa
veron määrä nousee 50 euroon tonnilta
jätettä. Tällä hetkellä hinta
on 30 euroa tonnilta. Vero ei koskisi sellaisia jätejakeita,
joille ei ole kaatopaikkasijoitusta korvaavaa teknistä hyödyntämis-
tai käsittelyvaihtoehtoa tai joiden hyödyntämis-
tai käsittelyvaihtoehdot eivät ole ympäristöllisesti
ajateltuna kestäviä. Tämmöisiä ovat
muun muassa mineraalijäte, epäorgaanisissa kemian
prosesseissa syntyvät jätteet tai maa-ainekset.
Tämän veron piirissä sen sijaan olisivat
kaikki sellaiset yleiset yksityiset kaatopaikat, joille sijoitetaan
verolliseen jäteryhmään kuuluvaa jätettä.
Jätteiden verollisuus ei siten perustuisi nykyisen jäteverolain
mukaisesti siihen, toimitetaanko jätteet yleisille tai
niihin rinnastetuille kaatopaikoille vai yksityisille kaatopaikoille
tai läjitysalueille. Nykyistä vastaavasti jäteveron alaisena
kaatopaikkana ei pidettäisi jätteiden välivarastointialuetta,
maakaatopaikkaa, kompostointialueita eikä jätteen
hyödyntämisaluetta. Veroa ei maksettaisi myöskään
kaatopaikalla hyödynnettävästä jätteestä.
Ongelmajäte rajattaisiin niin ikään lain
soveltamisalan ulkopuolelle.
Tämän jäteveron tuotto vuonna 2009
oli noin 45 miljoonaa euroa. Esitetyt muutokset johtaisivat siihen,
että valtion verotulot keskipitkällä aikavälillä lisääntyisivät
ehkä noin 40 miljoonalla eurolla eli tuotto olisi yhteensä noin
90 miljoonaa euroa. Tässä on vähän
sama logiikka kuin autoverossa, että mikäli veroperuste
toimii eli aletaan toimia jätettä vähemmän
tuottavalla tavalla tai jätteitä hyötykäytetään
enemmän, myös tuotto laskee. Siinä on
tämmöinen ikiliikkujanomainen vaikutin, mutta
tämä rakenne on terve, kerätään
rahaa enempi tällä hetkellä. Mikäli
sitten järjellistä hyötykäyttöä jätteelle
on, tietysti voidaan aina arvioida sitä, nouseeko jäljelle
jääneen jätejakeen vero, jos halutaan
lisää verotuottoja.
Ihan pari pientä yksityiskohtaa vielä keskustelun
pohjaksi. Esitetyssä muodossa jätteenpolttoa ei
ehdoteta verotettavaksi muun muassa johtuen siitä, että jätteenpolton
nopea laajentaminen on tarpeen biohajoavien jätteiden kaatopaikkakäsittelyä korvaavana
laitoskäsittelynä. Meillä on myös
verottomista jätejakeista lista, jota seurataan ja jota
on syytä seurata tulevina vuosina tarkemmin.
Kysymys siis tiivistetysti on siitä, että kannustetaan
jätteen määrän vähentämiseen,
jätteen hyötykäyttämiseen ja
näin ollen rakennetaan uusi profiili jäteverolle,
jolla ainakin nyt näköpiirissä olevassa
tulevaisuudessa pystytään keräämään jonkin
verran lisätuloja hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia valtiovarainministerille
esittelystä. Asia on sen arvoinen, että ministerin
on hyvä olla paikalla.
Tämä on kanssa sellainen ylitse vaalikauden mennyt
kysymys, laajennetaanko jäteveroa myöskin yksityisille
kaatopaikoille. Nyt sitä laajennetaan, ja tämä on
hyvä asia. Tämä periaate, jolla tässä jaotellaan
jätteet veronalaisiksi tai sitten ei, on tietysti ymmärrettävä.
Silloin, kun ei ole uusiokäyttö-, hyötykäyttömahdollisuutta,
voi myös kaatopaikalle vienti olla verotonta.
Kysymys siitä, miten Suomessa on yleensäkin
jäteasia hoidettu, ei kuitenkaan ole kovin valoisa. Meillä esimerkiksi
pakkausjätteen osalta on vain osittainen tuottajavastuu.
Pitäisi olla toisin, eli sen pitäisi olla täydellinen
niin kuin on sähkö- ja elektroniikkajätteen,
romuajoneuvojätteenkin osalta. Tosin molemmissa näissäkin
on käytäntö heikko. Seuranta ja valvonta
on resursoitu hyvin vaatimattomasti. Se on siellä Pirkanmaan
elyn hoivissa. Käytännössä yksi
henkilö hoitaa tätä osuutta sähkö-
ja elektroniikkajätteiden, romuajoneuvojätteiden
osalta.
Arvoisa puhemies! Täällä voidaan
siis todeta, että olemme sillä tavalla menossa
oikeaan suuntaan, että myös yksityiset kaatopaikat
ovat veron kohteena. Ne ovat käyttäneet verottomuuttaan hyväkseen
ja ovat avanneet usein kaatopaikkansa portit muullekin jätteelle
kuin sille, mitä ne itse, siis omistajat, tuottavat. Omistajathan
ovat monesti teollisuuslaitoksia, esimerkiksi puunjalostusteollisuuden,
metalliteollisuuden laitoksia.
Lopuksi tuosta jätteenpoltosta, mistä valtiovarainministeri
totesi: Jätteenpolttoon tuodun jätteen pitäisi
mielestäni olla veronalaista. Se, että biohajoavan
jätteen polttokäyttö olisi erityisen perusteltua,
on kyllä asia, jota voi kahdestakin suunnasta katsoa. Kuitenkin
jos biojäte käsitellään niin,
että siitä saatava metaani otetaan talteen, käytetään
energian tuotantoon, niin silloin tämä kysymys
polttovaihtoehdosta tietysti asettuu toiseen näkökulmaan,
ja myöskin edelleenkin myös tämä kompostointivaihtoehto
on pätevä.
Jätteenpoltto kaiken kaikkiaan on iso ongelmakysymys.
Se vähentää jätteen lajittelua,
uusiokäyttöä, se vähentää kierrätystä ja
se johtaa sellaiseen bulkkityyppiseen käytäntöön,
että kaikki vain uuniin ja piipusta ulos. Se ei ole kestävän kehityksen
mukainen vaihtoehto. Meillä on aivan liikaa Suomessa suunniteltu
jätteenpolttolaitoksia ja niiden tulevaisuus on sidottu
olemassa oleviin jätejakeisiin useiksi kymmeniksi vuosiksi,
mikä vähentää taas kaikkein
tärkeintä asiaa, eli jätteen syntymisen
vähentäminen on se ykkösasia eli pyrittäisiin
siihen, ettei syntyisi jätteitä. Tässä on
myös se vaikuttava tekijä, että jos pakkausjätteen
kohdalla olisi täydellinen tuottajavastuu, niin varmasti
pakkauksiakin olisi vähemmän.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri jo perusteellisesti
esitteli hengentuotteensa, sen, mikä on ekologinen verouudistus
tällä kertaa, ja kertoi siinä yhteydessä, että tässä vaiheessa
verokertymän lisäys olisi valtiolle noin 40 miljoonaa
euroa. Nämä luvut ovat mielenkiintoisia sen takia,
että metsäteollisuus ilmoitti välittömästi
tähän, että metsäteollisuudelle
yksinomaan tämä kuulemma merkitseekin 40 miljoonan
euron lisämenoa. Siis missä tässä nyt
ne miljoonat oikein ovat, koska yksi asiahan pysyy selvänä,
että jäte jossakin syntyy ja se viedään
johonkin, joko penkkaan taikka laitokseen taikka fraktioitavaksi
tai johonkin muuhun sellaiseen? Tämä todennäköisesti
pysyy ennallaan suurin piirtein, mutta sitten kun siitä lasketaan,
niin sitten onkin jo hajonta aivan mahtava kerta kaikkiaan.
Sitten, millä tavalla ymmärretään
tämä viesti? Otetaan tyypillisenä esimerkkinä Oulu,
johonka ollaan nyt mainoslehtisten mukaan rakentamassa ekovoimalaa
ja jonka suunnittelijat, suuret konsulttiyhtiöt, ilmoittivat,
että sinne täytyy saada näin ja näin
ja näin paljon jätettä ja sitten ollaan
ihan siinä marginaalissa, kannattaako se jätteenpoltto
vai ei ja se ekovoimala vai ei. Niissä konsulttiselvityksissä ei
ole mitään siitä, hitustakaan, mitä arvoisa
ministeri äsken esitteli hallituksen esityksen perusteluina,
eikä siitä, mitä tänne on kuvattu.
Sen mallinhan pitäisi olla sillä tavalla, että vain
se rejekti, siis se, mitä mihinkään muuhun
ei voida hyötykäyttää, sinne
menee. Mutta käytännön mallit ovat konsulttiyhtiöillä jo
aivan kokonaan toisenlaiset.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Jäteveroa on kannettu jo 15 vuotta,
ja tälle lakiesitykselle on varmasti tarve. Kehitystä on
tapahtunut hyvinkin monella alueella. Merkittävä muutos
tässä uudistetussa jäteverolaissa on
se, että kaatopaikat tulevat tietyllä tavalla
yhdenvertaisiksi. Niin kuin ministeri totesi, aiemmin tätä veroa
ei ole tarvinnut kantaa eikä ole kannettu yksityisiltä kaatopaikoilta.
Kysynkin sitä, kun en tiedä historiaa, miksi näin
aikoinaan meneteltiin. Varmasti tämä asetelma
on tietyllä tavalla vääristänyt
kilpailua, ja nyt sitten jos tässä tilanteessa ajatellaan
kuntia ja yksityisiä kaatopaikkayrittäjiä,
niin tavallaan ne ovat samalla lähtöviivalla ja ovat
tasavertaisessa asemassa.
Arvoisa puhemies! Veroa ei tarvitse tämän esityksen
mukaan jatkossakaan kantaa niistä jätelajeista,
joiden hyödyntäminen on teknisesti mahdotonta
tällä hetkellä. Hyvä näin.
Tämä hyödyntämättömien
lajien lista varmasti pienenee, mutta se tietysti ehkä tietää myös
jäteveron nostamista. Huusin tuossa kesken ministerin puheen,
että veden kohdallahan näin on tapahtunut. Mutta
varmasti valiokunnassakin näitä tarkistuksia tullaan
tekemään tähän lakiesitykseen.
Sitten, arvoisa puhemies, aivan lopuksi: Meillä on
tällä hetkellä tiettyjä ainakin
minun mielestäni turhiakin hyötykäytön
rajoituksia. Tarkoitan tässä muun muassa tuhkalannoitusta.
Minusta sen käytön esteet pitäisi poistaa
ja pitäisi palauttaa se ravinnoksi näille suometsille.
Se olisi mielestäni tärkeä ja järkevä toimenpide,
ja tällä tavalla myös kaatopaikkajätteitten
määrää voitaisiin vähentää.
Aivan lopuksi (Puhemies: 2 minuuttia!) kysymys vielä ministerille,
joka tietää: ovatko täällä jäteveron
listalla vielä, kun jossakin vaiheessa lehdistössä oli,
muun muassa maatalouden puolella oljet, risut ja naatit.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa syntyi vuonna 2007 lähes
2,5 miljoonaa tonnia yhdyskuntajätettä. Kaatopaikoille
sijoitettiin yhdyskuntien sekajätettä vuonna 2007
noin 1,39 miljoonaa tonnia. Sekajätteen biohajoava osa
tuottaa kaatopaikalla hajotessaan metaania ja aiheuttaa valtaosan
jätehuollon kasvihuonepäästöistä.
Kotitalouksien ja julkisten palveluiden biojätettä,
puutarha- ja ruokajätettä kerättiin hyödyntämistä varten
vuonna 2007 yhteensä 277 500 tonnia. Biojätettä jää kuitenkin
edelleen paljon kaatopaikalle sijoitettavaan sekajätteeseen,
vaikka biojätteen kierrättäminen ja hyödyntäminen
kompostoimalla, mädättämällä ja polttamalla
on kasvanut viimeisten vuosien aikana merkittävästi.
Biojätteen ohella myös muiden yhdyskuntajätejakeiden
lajittelu ja keräys hyödyntämistä varten
on laajentunut.
Arvoisa puhemies! Tavoitteena tulisi olla, ettei jätteitä viedä kaatopaikoille
vaan se pyritään aina kierrättämään
tai hyödyntämään polttoaineena.
Jäteveron tarkoituksena on ollut kannustaa kaatopaikkakäsittelyn
vähentämistä sekä hyötykäytön
lisäämistä. Jäteveron ohjausvaikutusta
on pidetty vähäisenä, millä on
perusteltu yhtäältä verotason suunnitelmallista
korottamista pitkällä aikavälillä,
toisaalta koko verosta luopumista.
Jäteveron tasoa on pidetty liian matalana verrattuna
muun jätteenkäsittelyn kustannuksiin. Toisaalta
on esitetty, ettei veron määrää kuitenkaan
saa nostaa sellaiseksi, että jätteiden laiton sijoittaminen
lisääntyy. Veroa on myös esitetty porrastettavaksi
eri tavoin. Jätteitä tulisi käyttää ensisijaisesti
energiana sekä edistää energiankäyttöön
sopimattoman jätteen kierrättämistä. Jäteverosta
huomattavan osan maksavat yritykset. Veron laajentaminen ja korottaminen
tarkoittaa siten yritysten kustannusten lisäämistä.
Yritysvaikutusten arviointi on tältä osin kehnoa.
Keräyspaperin hyödyntämisessä syntyvä siistausliete
rajattiin viime hetkellä jäteverolain ulkopuolelle.
Siistauslietteen verovapaus on erittäin tärkeää,
jotta keräyskuidun käyttäminen paperinvalmistuksessa
ei vaarannu.
Arvoisa puhemies! Kannatan jätteenpoltolla tuotetun
sähkön ja lämmön tukemista.
Tukemalla jätteenpolttolaitoksia vähennetään
merkittävästi kaatopaikkojen metaanipäästöjä.
Metaanin kerääminen kaatopaikoilla polttoaineeksi
on mielenkiintoinen kokeilu, mutta valtaosa päästöistä pääsee
kuitenkin ilmaan. Poltettavan jätteen pitää tietysti
olla kierrätyskelvotonta. Jään mielenkiinnolla
odottamaan hallituksen ehdotusta jätelaiksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jäte on monessa mielessä myös
raaka-aine. Tänä päivänä on
opittu hyödyntämään näitä eri
jakeita. Minusta kyse on nyt siitä hyvin laajasti — enstäinkin
tähän lakiin ei sinällään
huomauttamista, se näköala vaan minulla on olemassa — jotta
käytännössähän tämän
veron määrän, kokonaiskertymän
määrän, pitäisi vähetä näillä toimenpiteillä,
mitä tässä on ajateltu, koska tarkoitus
on vähentää jätteen määrää.
Sitten tämä poltto vai mädätys -asia.
Minusta ne jakeet pitäisi kyllä osata tarkkaan
erottaa, ei sillä tavalla kuin tehdään
isoja polttolaitoksia, että siellä myös
poltetaan semmoisia osioita, semmoisia jakeita, mitkä voidaan
mädättää, koska se on hyötysuhteiltaan
huono, se jopa vie energiaa. Sen takia minusta näissä pitäisi
olla aika tarkat tämmöiset pasmat, miten tämä temppu
tehdään, jotta kaikesta, mikä voidaan
mädättää, saadaan kaasua, hyödynnetään
sitten lämmityksessä tai sähkönä tai
liikennepolttoaineena, ja sitten tämä polttojae,
mikä ei anna biokaasua, sitten poltettakoon.
Muutenhan meillä on opittu jo onneksi lajittelemaan
nämä lasit, metallit, paperit aika hyvin. Joka
paikassa se ei vielä toimi, mutta toivon mukaan nyt nämä järjestelmät
kehittyvät, ja uskon, että tämä jätemaksu,
käsittelymaksu, tulee tehostamaan tätä yhä edelleen.
Ja opitaan myös tekemään enemmän
sellaisia pakkauksia, jotka ovat pienempiä, ei tehdä tyhjää tilaa
niin kuin jossakin muropakkauksessa, missä puolet on muroja ja
joutavaa pahvia on sitten toinen puoli, että asiakas
luulee, että siinä on tavaraa sisällä.
Samaten on monissa muissa tuotteissa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Suomessa on varsin hyvin toimiva jätepaperin
keräysjärjestelmä, ja on syytä pitää siitä huoli,
että tämä keräysjärjestelmä säilyy
jatkossakin. Nyt oli tulossa — ja vieläkään
se ei lopullisesti ole ratkennut — melkoinen ongelma, jos
siistausjäte olisi tullut veron piiriin. Nythän
pyritään EU:lta anomaan lupaa, että valtio
voisi tukena hoitaa tämän, että siistausjäte
ei tulisi veron piiriin, ja sitä kautta edelleenkin voitaisiin
jätepaperin käyttöaste pitää korkealla
ja samalla myöskin kerätä jätepaperia
mahdollisimman paljon. Tässähän on myöskin
se hyöty, että kun jätepaperia käytetään paperinvalmistuksessa,
uusiomassaa ei tarvita niin paljon, vaan sillä tavalla
säästetään myöskin metsiä.
Suomessa jätepaperinkeräys on, kuten jo totesin,
ehkä yksi maailman korkeimpia prosentuaalisesti, ja mielestäni
sitä ei tule vaarantaa. Tässä on mielenkiintoinen
seikka se, että tätä siistausmassaa voi
toisissa maakunnissa polttaa, metsäteollisuus kattiloissaan
ottaa siitä energiaa, ja toisissa maakunnissa taas ei ympäristökeskus
ole antanut polttolupaa vaan sitä on varastoitu kaatopaikalle.
Toivottavasti ministeriöt selvittävät
tämän asian, että samanlainen käytäntö olisi
Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla, missä nyt selvästi
tietojen mukaan on niin, että Keski-Suomen puolesta saa
polttaa Kaipolassa, ja Mäntässä taas
ei saa polttaa. (Ed. Kankaanniemi: Me ollaan vähän fiksumpia!)
Se on todella aika erikoinen ratkaisu. Tämä jätepaperiasia
tulisi saattaa kuntoon, koska sillä on myöskin
työllisyysvaikutuksia, ja se, että se todella
säästää uusiomassaa ja metsää sitä kautta,
on erittäin tärkeää.
Jätevero tulee nostamaan myöskin jonkin verran
kotitalouksien verorasitusta. Se on arvioitu tässä hallituksen
esityksessä, että se on hieman yli 10 miljoonaa
euroa. On muistettava, että tämä on yksi
veronkorotus jälleen muitten veronkorotusten lisäksi.
Energiaveroahan on nostettu ja se tulee merkitsemään
kotitalouksille useiden satojen miljoonien eurojen lisälaskua.
Näistä kaikista veronkorotuksista kertyy kyllä melkoinen
lasku tavallisille kuluttajille.
Herra puhemies! Kun valtiovarainministeri on paikalla, haluan
kysyä lasinkeräyksen ongelmista, ovatko nämä vain
oletettuja ongelmia vai ovatko ne todellisia. Lasinkeräystä suorittava Uusioaines
Oy on kääntynyt kansanedustajan puoleen ja esittänyt
huolensa siitä, että lasinkeräys,
jos tämä laki tulee tässä muodossa
voimaan, tulee loppumaan ja ainoastaan palautuspullot, lasit ja
kirkas lasi vietäisiin kaatopaikalle ja murskattaisiin
siellä ja käytettäisiin kaatopaikan pohjien
rakentamisessa jne. Mutta sen sijaan, kun puhdistettua värierotettua
lasia on viety ulkomaille vientituotteena, joka maksaa noin 70 euroa
tonnilta, tämä tulisi verolliseksi ja näin ollen
tämä toiminta tässä suhteessa
vaarantuisi.
Samalla on muistettava, että Suomessa lasinkeräys
on myöskin varsin hyvällä tasolla. Tietenkin
siinä on paljon parantamisen varaa edelleenkin, mutta jottei
lakimuutoksilla ainakaan sitä vaarannettaisi vaan päinvastoin
parannettaisiin, olisi kyllä hyvä saada selvyys,
mikä tämän lasinkeräyksen lopullinen
kohtalo on ja kerätyn lasin verotuskohtelu jäteveron
osalta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Muutetaan jäteveroesityksiä vain
yhdeltä osalta ja se koskee tätä siistauslieteasiaa.
Haluan aivan aluksi antaa kiitokset ministerille ja hallitukselle
siitä, että tämä viime hetkillä otettiin
pois täältä veron piiristä ja
haetaan nyt Euroopan komissiolta lupaa sille, että voidaan
tätä esitettyä keräyspaperin
käyttöä jatkaa ja pitää tämä siistauslieteveron ulkopuolella.
Täytyy sanoa, että aika harvoin täällä eduskunnassa,
kun olen 7 vuotta saanut täällä istua,
on ollut sellainen tilanne, että voin allekirjoittaa sen,
mitä ed. Kuoppa on sanonut, mutta nyt täytyy kyllä sanoa,
että allekirjoitan täysin ed. Kuopan puheenvuoron
ainakin siltä osalta, mikä tätä siistauslieteasiaa
koski.
Tosiaan Pirkanmaalla olimme erittäin huolestuneita
tästä tilanteesta, koska Mäntän
paperitehtaan pehmopaperituotannon osalta ainakin vienti olisi käytännössä ajettu
alas, jos siistausliete olisi joutunut jäteveron piiriin
ja jos käytäntö olisi säilynyt
Pirkanmaalla, kuten ed. Kuoppa sanoi, toisenlaisena kuin mitä on
Keski-Suomessa. Silloin olisi kyllä vaarannettu iso määrä työpaikkoja.
Sieltä Mäntän paperitehtaalta on jo muista syistä johtuen
117 työpaikkaa vähennetty, ja koska kyse on valtavasta
teollisuuskiinteistöstä, jossa tällä hetkellä on
muistaakseni jonkun verran yli 400 työpaikkaa, tämä olisi
ollut aikamoinen isku sekä sille tehtaalle että sille
paikkakunnalle. On erittäin hyvä, että me
olemme täällä näissä asioissa
hereillä, ja paitsi että on tärkeää,
että ympäristönsuojelussa mennään
eteenpäin, on tärkeää myöskin
kantaa vastuuta taloudesta ja työllisyydestä ja
pitää huolta siitä, että näin
järkevä asia kuin keräyspaperin talteenotto
kannattaa myöskin jatkossa.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Te puhuitte ihan oikeaa asiaa, että pitää olla
rajansa kaikella, eikö niin, mutta tämä koskee
myös terästeollisuuden kuonaa. Sieltä on
lähtenyt pois, eli siellä on ollut suunnitelmat.
Tässä perehdytään asiaan juuri, että sinne
tulisi aivan hirmuisia veroja, jotka tekisivät turhaksi
koko toiminnan loppujen lopuksi. Hyvää asiaa ei
saa koskaan liioitella. Se kääntyy silloin päälaelleen
ja vastakohdakseen suorastaan, ja paperipuolella on ihan sama. Kaikki pitää miettiä
niin,
että se järkevin lopputulos luonnon kannalta myös
toteutuu, koska eihän sekään hyvä ratkaisu
ole, että jätteentuotto loppuu, kun loppuu koko
homma.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Parasta tietysti jätteiden osalta
olisi, että kuluttajat ja tuottajat minimoisivat sen jätteiden
tuoton. Silloin on jo paljon menetetty, kun mitä hyvänsä jätettä pannaan
jäteastiaan, olkoon se jäteastia minkälainen
hyvänsä.
Itse olen kunnanhallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa viime
vuosina ollut maakunnallisen jäteyhtiön hallituksessa
ja nähnyt siellä, miten paljon kierrätystä on
ja miten hyvä asia se kierrätys on mutta miten
hankalaa se on silloin, kun sekajätettä tuodaan
sinne jätteenkeräyskeskukseen. Erittäin
kallista ja vaikeaa on sitä hyödyntää enää siinä vaiheessa.
Sitten paljon puhutaan tästä biojätteen
kompostoinnista tai vastaavasta. Käytäntö on
osoittanut, että se on erittäin kallista, on suuret
investoinnit, ja toimiiko se kunnolla missään?
Olen itse käynyt tutustumassa tuolla semmoisissa paikoissa,
sanotaan, Saksassa, missä niiden pitäisi olla
EU:n korkeimmalla tasolla, mutta sielläkin enemmänkin
kuuluu sitten ongelmista, mitä siitä seuraa.
Valitettavaa tai realismia on, että monta kertaa se
paras hyötykäyttö on poltto, jota kohtaan kyllä monet
tuntevat vastenmielisyyttä, mutta käytännössä näin
on. Tosin polttokin on aika kallista. Meillähän
on muun muassa Kotkassa tällainen hyötyvoimalaitos,
jossa poltetaan energiajätettä osittain. Sekin
on kallis. Määräykset ovat tiukat, ja
on hyvin byrokraattinen laitos, toimii vain osan aikaa, koska lähikatua
ei saa ajaa viikonloppuisin jäteautoilla ja on tämmöisiä esteitä,
joiden vuoksi valtava investointi on sitten osittain hyötykäytöstä pois.
Paperinkeräyksen asemaa tämä hieman
parantaa, jos tämä poikkeuslupa saadaan. Lakiehdotuksessa
konkreettista parasta on se, että yksityiset kaatopaikat
ja kunnalliset kaatopaikat asetetaan samaan asemaan. Nythän
tässä on ollut semmoinen vääristymä,
jota ehkä on käytetty hyväksi sillä tavalla,
(Puhemies: 2 minuuttia!) että se ei ole jätteenkeräilyn
kannalta hyvä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuismalle tuohon Kotka-tuntemukseen
haluaisin todeta, että sinne on rakennettu ihan oma tie
vanhalta Kotka—Kouvola-tieltä ja käsitykseni
mukaan siinä ei ole mitään liikennöintiesteitä,
tällaisia, että viikonloppuisin ei voisi ajaa,
ja sitten aikaisemmin, kun se liikenne ajatettiin Korkeakosken kautta,
niin siinä vaiheessa se oli katuverkkoa. Nyt se ei enää ole
vaan sinne on tehty oma tie.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vierustoveri ed. Kuisma totesi, että poltto
on paras vaihtoehto jätteelle. Tämä on mielipidekysymys,
mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, mitä äsken
puhuinkin. Minusta ne jakeet pitää erottaa. Se,
mikä voidaan mädättää,
voidaan tehdä biokaasuksi, pitää tehdä biokaasuksi. Sitten
siitä jakeesta jätteestä, mikä voidaan
polttaa, tehdään lämpöä ja
energiaa, onko se sähköä tai mitä hyvänsä sitten,
mutta ei missään tapauksessa kannata lähteä semmoista
ainesta polttamaan, josta saadaan hyvää biokaasua,
koska se on kaikkein puhtain tapa ja energiatehokkain tapa.
Risto Kuisma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle: Vierailin tällä kyseisellä laitoksella
viime kesänä, ja siellä laitoksen johto
esitti yhden ongelman just nimenomaan, että siinä eivät
määrättyinä aikoina voi nämä jätteenkuljetusrekat
voi ajaa ja sen takia sinne on täytynyt tehdä siilo,
jossa yli viikonlopun varastoidaan jätettä. Niitä autoja
ei ole kovin suurta määrää.
Minusta se on hyvin erikoinen tilanne. Jos se nyt on loppunut syksyllä,
niin sitten ed. Tiusanen on oikeassa, mutta vielä kesäkuussa
oli tämmöinen rajoitus ja ongelma.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ympäristöpoliittisesti
hallituksen jäteverolakiesitys on erinomainen, ja siltä näkökannalta
tätä tietysti täytyy vahvasti tarkastella. Mutta
muutamia huomioita muiltakin osin on syytä nostaa esille.
Ensinnäkin voi todeta, että tämä on
verolaki, jonka veron tuottoa toivoisi mahdollisimman pieneksi eli
jonka ohjausvaikutuksen toivoisi olevan mahdollisimman suuri siihen,
että kaikki jäte, joka on hyödynnettävissä,
hyödynnettäisiin ja näin sitä veronalaista
jätettä ei tähän maahan syntyisi
niin paljon kuin tänä päivänä syntyy. Harvan
veron osalta toivoo sen tuoton pienuutta, mutta tässä voi
ilmeisesti näin tehdä. — Havaitsin, että ed.
Pulliainen nyökäytti hyväksyvästi tässä kohdassa.
Tähän liittyi pari kolme viikkoa sitten olleitten
tietojen mukaan muutamia ongelmia, ja ne hallitus on ohittanut oikealla
tavalla, hyvällä tavalla. Tämä paperiteollisuuden
siistausjäte oli sellainen, josta huolta meille esitettiin.
Se on nyt siirretty sivuun tästä esityksestä sillä tavalla,
että EU-komission lupaa sen verottomuudelle haetaan, eli
olemme tässä tietysti komission armoilla. Ainakin
henkilökohtaisesti toivon, että tuo lupa annettaisiin
ja siistausjätettä ei jätteeksi katsottaisi,
josta veroa pitäisi maksaa. Näin voitaisiin paperin
uusiokäyttö turvata näillä tehtailla
ja vielä tasapuolisesti niin Pirkanmaalla kuin Keski-Suomessa
ja kaikkialla muuallakin, lieneekö sitä muualla
Suomessa, sitä en tällä hetkellä tiedä.
Toinen asia, jonka hallitus tässä viime metreillä korjasi,
on metalliteollisuuden jäte, josta ed. Tennilä tuossa
kysyi. Talousvaliokunta vieraili jokin aika sitten Tornion jaloterästehtaalla,
(Ed. Tennilä: Siellä minäkin juuri äskettäin
olin!) ja siellä ei vielä silloin, elo—syyskuun
vaihteen aikoihin, tästä asiasta puhuttu, mutta
myöhemmin tapasin tehtaan johtajan lentoasemalla ja hän
sanoi, että se kaavailu, joka valtiovarainministeriössä oli
vielä muutama viikko sitten, on todella vakava asia. Se
toisi Tornion jaloterästehtaalle yksistään
jopa kymmenien miljoonien laskun. Oliko näin, sitä en
pysty tietysti varmistamaan tuon laskun suuruuden osalta. Mutta
erinomaista, että ei tähän nyt kuitenkaan
ole menty vaan tuo jäte on jätetty ulkopuolelle
tämän verotuksen.
Näistä kahdesta asiasta johtuen talousvaliokunnassa
syyskauden alussa ehdotin, että talousvaliokunta toimisi
siten, että saisi lausunnolle tämän jäteverolakiesityksen,
jotta tämän elinkeinopoliittiset vaikutukset voitaisiin
käydä huolella läpi. Kyllä luotan
valtiovarainvaliokunnan pieneen verojaostoon, joka hyvin pienellä miehityksellä verolait
aina valmistelee. Kuitenkin, vaikka luotankin, katsoisin, että olisi
ollut paikallaan, että talousvaliokunta elinkeinopolitiikan
näkökulmasta katsoisi tämän
todella tärkeän lakiesityksen läpi, arvioisi
sen vaikutukset. Nyt puhemiesneuvosto ei esitä kuitenkaan
talousvaliokunnan lausuntoa, esittää vain, että valtiovarainvaliokunta
tekee mietinnön ja ympäristövaliokunta antaa
lausunnon. Ehkä nyt tyydyn sitten sen tähden tähän,
että siistausjätettä ja sitten toisaalta
terästeollisuuden ja muun kuonajätettä koskeva muutos
tähän esitykseen on tehty järkevällä tavalla.
Siitä huolimatta kyllä korostan voimakkaasti sitä,
että tällaista lainsäädäntöä laadittaessa
on eduskunnan äärimmäisen huolellisesti
käytävä myös elinkeinopoliittiset
tekijät läpi ja erityisesti vertailtava meidän
lainsäädäntöä kilpailijamaittemme
lainsäädäntöön. Tältä osin
tämä hallituksen esitys ei sisällä mielestäni
riittävästi vertailutietoa. Täällä on
kansainvälisenä vertailuna vain neljän
tai viiden maan malli eli Ruotsin, Tanskan, Itävallan,
Ison-Britannian ja Ranskan. Jos katsoo näitä,
niin kyllä nyt mennään ainakin vuonna
2013 jo sitten aika tiukalle tässä jäteverotuksessa,
joka alkaa sitten vaikuttaa ehkä meidän teollisuuden
ja elinkeinoelämän kilpailuasetelmaan suhteessa
pahimpiin tai parhaisiin kilpailijamaihimme. On edettävä siis
ensi sijassa ympäristön ehdoin, ja se tässä toteutuu,
mutta otettava vahvasti huomioon myös suomalaisen elinkeinoelämän
ja työllisyyden ja suomalaisten raaka-aineiden jalostuksen
kilpailuasetelma kovilla kansainvälisillä markkinoilla.
Tätä puolta on tässä asian käsittelyssä vahvasti
pidettävä esillä samalla, kun on toivottava,
että tuo siistausjäte saisi EU:n komission luvan,
niin kuin hallitus on kaavaillut. Siitä ehkä voisi
ministeri pari sanaa todetakin, onko siihen mahdollisuuksia vaiko
ei.
Rouva puhemies! Hallitus esittää siis nyt
30 euron tonnilta jäteveron korottamista ensin 40 euroon
ja 50 euroon vuonna 2013, eli tulee varsin raju korotus jäteveroon.
Sitä voi tietysti varmasti pienentää sillä,
ettei tuota sellaista jätettä, josta sitten joutuu
maksamaan. Mutta tästä huolimatta on kyllä huomattava
se, että tämän maksavat myös
kotitaloudet. Jokainen suomen kansalainen osaltaan maksaa tätä kiristettyä jäteveroa.
Tältä osin
tietysti tämä esimerkiksi asumiseen liittyviä kustannuksia
jälleen nostaa niin sillä eläkeläisellä kuin
myös meillä jokaisella. Tämä on tasavero,
jota tässä korotetaan. Perustelut ovat hyvät,
mutta tämäkin puoli on otettava tietysti huomioon.
Pieni kysymys heräsi siitä, kun tuo siistausjäte
ja toisaalta tämä kuona jätettiin tämän
ulkopuolelle, onko edelleen niin, että tuottoarviot ovat
kohdallaan eli viime vuonna jätevero tuotti 45 miljoonaa
euroa, se tuottaa ensi vuonna 90 miljoonaa euroa ja 110 miljoonaa
euroa vuonna 2013 siitä huolimatta, että nuo aika
merkittävät teollisuuden puolen muutokset esitykseen
tehtiin verrattuna siihen, mitä oli kaavailua budjetin
tekemisen yhteydessä. Tämä jää vähän
mietityttämään eli se, ovatko tuottoarviot
sitten kohdallaan.
Näillä eväillä toivon, että asia
menee eteenpäin ja selvitetään, mitkä ovat
vaikutukset eri kannalta ympäristöön,
elinkeinopolitiikkaan ja kotitalouksiin ja taloudelliset vaikutukset
ihmisryhmienkin välillä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jäteverolaki on lakina ihan
perusteltu. Sillä pyritään tekemään
entistä parempaa ympäristöpolitiikkaa
ja kannustamaan siihen. Jätettähän toivottaisiin
syntyvän mahdollisimman vähän, ja olisi hyvä,
että sekin, mitä syntyy, voitaisiin hyötykäyttää.
Kaatopaikat eivät ole mikään komistus, vaan
ne ovat rumistus, ja niitä meillä tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa kyllä on jo aivan riittämiin.
Elinkeinopoliittisesta näkökulmasta on hyvä, että täällä on
tehty ihan selkeitä parannuksia ennakkoon liikkeellä olleisiin
tietoihin, elikkä siistausjäte on jäänyt
tämän ulkopuolelle ja myöskin terästeollisuuden
tuhka.
Kysymys siitä, miten käy keräyslasin,
kierrätyslasin, on hyvin merkittävä asia.
Forssassa on merkittävä toimija, joka hoitaa tätä valtakunnallisesti.
Heillä on niin hyvä toimintaidea, liikeidea, siinä,
että sitä ei tällä verolainsäädännöllä pidä mennä murskaamaan,
koska eihän puhtaassa lasissa itse asiassa ole minkäänlaista
ongelmaa, kun se hyötykäytetään.
Tässä myöskin totean sen, minkä ed.
Kankaanniemi totesi, että vaikka meillä talousvaliokunnassa
paljon töitä onkin, me olisimme myöskin
tästä halunneet lausua elinkeinopolitiikan näkökulmasta.
Mutta kun me siellä sitten käymme keskustelua,
me saatamme sitten pyytää asianomaista valiokuntaa
ottamaan vastaan meidän kirjelmämme, jos me sitten
siihen päädymme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ympäristövaliokunta
jo kahden edellisen vaalikauden ajan on vaatinut jäteveroa
myöskin yksityisille kaatopaikoille, niin vastaus oli aina valtiovarainministeriön
puolelta se, että jäteveron ohjausvaikutus on
vähäinen ja sen takia ei ole syytä siirtää sitä.
Kuitenkin tämä vaatimus on pysynyt koko ajan ympäristövaliokunnan
lausunnoissa ja mietinnöissä, siis jo pitkään,
vaatimus siitä, että näiden kahden erityyppisen
kaatopaikan, julkisen — usein kunnallisen — ja
sitten vastaavasti yksityisen, pitää olla samalla
viivalla. No nyt on, tämä on positiivista.
Edelleen täällä valtiovarainministeri
Katainen puheenvuorossaan kuvasi tätä osaksi hallituksen vihreää verouudistusta.
Mielestäni ed. Pulliainen on enemmän oikeassa,
kun hän puhui ekologisesta verouudistuksesta. Siihen vihreään — vielä kerran — liittyy
se paha ruskea väri sieltä turpeen suunnalta,
eli sitä mielestäni ei olisi nyt mitenkään
erityisen viisasta hehkuttaa.
Siitä, mikä liittyy biokaasuun, aivan oikein täällä on
todettu, että on turhaa polttaa sekajätettä,
jossa on mukana biokomponentteja; se tulisi ottaa erikseen ja käyttää metaanina.
Siinä toisaalta tehdään lainsäädäntöä tämän
edistämiseksi, ettei toimita päinvastoin.
Lopuksi, arvoisa puhemies, tuon esille ed. Kuisman puheenvuoron
Kotkaan liittyen. Varmistin asian. Kysymys on ihan itse jätehuoltolaitoksen
sopimuksesta jätteenkuljettajien kanssa siitä,
että jäte tuodaan arkipäivisin tai mahdollisesti
sitten lauantaina. Siinä ei ole kysymys mistään
sen kummallisesta asiasta kuin logistiikasta.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ympäristön kannalta
tämä jäteverolaki on hyvinkin perusteltu,
tällä ohjataan kuluttajien käyttäytymistä.
Mutta huolestuttavaa tässä asiassa on tietyllä tavalla
elintarvikkeiden pakkausjäte. Jos ajatellaan, että pistäydyt
ruokakaupassa, niin sinulla on jätettä ehkä enempi
mukana kuin varsinaista hyödynnettävää ruokatarviketta.
Tämä olisi jollakin tavalla saatava myös,
en nyt sano, että veron alle, mutta kumminkin jonkunlainen
järki tulisi saada tähän pakkausjätteen
kasvuun. Sillä olisi merkitystä jätteiden
lisääntymisen kannalta.
Meillä on lämpölaitoksia, joissa
on pystytty hyödyntämään hyötyjätettä,
ennen kaikkea just semmoista, mikä on palavaa, on kuivatettua
lietettä jnp. Mutta nyt kun metsätalouden rakennemuutos
on menossa, niin esimerkiksi Kajaanissa on jouduttu luopumaan osittain
tästä, ympäristökeskus on kieltänyt
hyötyjätteen polton. Nyt tämä ed.
Pulliaisen mainitsema Oulu on sitten imemässä myös
tämän Kajaanin poltettavan jätteen. Tulee
vaan mieleen kysymys, mitä hyötyjä tässä saadaan,
kun ajetaan liki parisataa kilometriä ja kuljetetaan polttojätettä Oulun
suuntaan. Jos saataisiin omaa konetta siihen kuntoon, että sillä voitaisiin
polttaa, niin se olisi kaikista järkevintä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, ed. Piirainen, mitä järkeä on
siinä, että Utsjoen Nuorgamista ja Karigasniemeltä ja sieltä ajetaan
jätettä rekka-autolla Ouluun poltettavaksi? Ei
todellakaan mitään järkeä. 40
perävaunurekkaa vuorokaudessa rallaa Pohjois-Suomea: siis
jotakin niin tyhmää kuin nyt ylipäätään tyhmää voi
olla!
Arvoisa puhemies! Tarkoitukseni oli kiinnittää huomiota
siihen, millä tavalla näitä asioita pitäisi
arvioida, ja se Saksan malli on nyt tässäkin ihan
hyvä. Aikoinaan kun ilmoitettiin, että se muuten
on sitten sillä tavalla, että nyt ei enää ole kaatopaikoille
yhtään aaria maata ja siihen kahtoen hoidatte
hommat, niin Aschenbach-niminen paikkakunta valittiin mallialueeksi
siihen, miten se temppu voidaan tehdä. Kolmessa vuodessa
niin sanottu kaatopaikka, se rejektikertymä, väheni
60 prosentilla, kun siis vain haluttiin tehdä jotakin.
Sittemmin on tuotu palettiin mukaan tämä biokaasutussysteemi
ja kehitetty siitä suorastaan taidetta. Juuri tällä tavalla,
kun arsenaalit tiedetään, välineistöt
tiedetään, on yhteiskunnan kokonaisedun mukaista,
että siihen myöskin satsataan. Kiusallista Suomen
kohdalla on se, että täällä hotua
on. Täällä voi mellastaa vielä toistaiseksi
ihan mitenkä tahansa, mutta kyllä siinä lompakko
tyhjenee.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliseen puhujaan viitaten voi hyvin jatkaa
tästä. On itsellä ajatus puhua vähän
samanoloista, mutta vähän pienemmässä mittakaavassa,
ei Utsjoki eikä Nuorgam, vaan Pohjois-Karjalan näkökulma.
Minusta se pitää katsoa, mikä on
järkevää. Nyt tällä hetkellähän
kun kunnat kotitalouksilta vaativat tietyn maksun ja lähes
kaikki ovat tämän keräilyn piirissä,
sinne mökinmummon pihaan tulee joka toinen viikko vähintään
auto, semmoinen hirveä raskas kalusto tulee sinne, smolvinki, joka
kippaa sen tyhjän pöntön sinne ja ottaa
maksun siitä. Minulla on Lieksasta kuvia. Yksi kaveri on
ottanut kuvia. Siis joka kerran, kun se kävi kippaamassa,
meni ottamaan jäteautosta kuvan ja sitten lähetti
minulle postia, että onko tässä mitään
järkeä. Hänen kotiinsa tulee tämä auto,
ja on pakotettu siihen järjestelmään
liittymään ja maksamaan tämä,
ja aina on tyhjä pönikkä siinä kuvassa,
kun se kippaa, koska heillä paperit poltetaan, biohajoava
jäte kompostoidaan, lasit viedään lasinkeräykseen
ja metallit metallinkeräykseen ja heille ei tule jätettä.
Tässä pitäisi olla kanssa järkeä siinä,
miten saadaan nämä kunnat tekemään
järkipäätöksiä, niin
kuin tässä Lieksankin tapauksissa, jos tämä vanha
pariskunta anoo vapautusta siitä pakollisesta keräysjärjestelmään
liittymisestä. Se on Jätekukko se firma, joka
hoitaa sen. Silloin pitäisi myöntää se
vapautus, kun voidaan osoittaa, ettei ole tämmöistä ongelmaa.
Mutta tämä ei pelkästään
ole ollut Pohjois-Karjalan ongelma, samanlainen ongelma on varmaan
tuolla Oulun seudulla tai Kainuussakin. Pitäisi siinäkin
sallia järjen käyttö.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä jäteverolaki
on hyvä lakiesitys noin pääpiirteissään.
Tässä laajennetaan veropohjaa näihin
yksityisiin kaatopaikkoihin, joita, niin kuin täällä on
käynyt esille, on pitkään jo odotettukin. Toisekseen
veronkorotus on myös positiivinen tässä,
koska sillä on selvä kannustava vaikutus siihen
suuntaan, että jätteen syntyä ehkäistäisiin.
Se, mikä tässä kokonaisuudessa minua
eniten mietityttää, on suhde jätteenpolttoon.
Jätehierarkiassahan on tämä jätteenpoltto
siellä toiseksi alimmaisena eli kaatopaikkasijoituksesta
edellisenä, ja EU-tasolla yleisesti priorisoidaan muuta
hyötykäyttöä, kuten materiaalihyötykäyttöä ja esinehyötykäyttöä,
ennen polttamista. Nyt tämä mietityttää,
miten tämä linjaus, jossa jätteen massapoltto
on jätetty jäteverotuksen ulkopuolelle, toimii
suhteessa jätehierarkiaan ja jätteen synnyn ehkäisyyn.
Nyt on nimittäin vaarana, että enenevässä määrin
sellaisia jätefraktioita, joilla olisi materiaalinakin
hyötykäyttömahdollisuuksia, ohjautuu
polttolaitoksiin, nimenomaan massapolttolaitoksiin. Myöskin
puuttuu kannustevaikutus siihen, että mieluummin kuin tehtäisiin massapolttoa,
haettaisiin erilaisia kaasutus- ja mädätysvaihtoehtoja,
jota kautta saataisiin monikäyttöistä metaania
polttoaineeksi. Mahdollisuudet näihinkin vaihtoehtoihin
ovat vähäisemmät sen johdosta, että polttaminen
on kokonaan verovapaata. Tässä toivonkin, että eduskuntakäsittelyn
aikana tähän asiaan vielä pureudutaan
ja mietitään tarkoin, onko tämä viisasta
näin.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalainen kuluttaja tekee valinnan joka
päivä kaupan hyllyn äärellä,
ottaako moneen kertaan pakatun tuotteen vai vain yhteen kertaan
pakatun tuotteen. Toivon mukaan tässä myöskin
elintarviketeollisuus kerran jälleen ryhdistäytyy
ja miettii pakkauksia niin, että sitä jätettä syntyisi mahdollisimman
vähän.
Täällä on puhuttu näistä jäteralleista.
Minuakin hirvittää kyllä se, että tuolta
Ivalosta haetaan Rovaniemelle ja Ouluun ja mihin niitä jätteitä ajetaankaan,
kun taas sitten Ivalossakin on parikin kotimaisen polttoaineen laitosta,
joissa siellä tuntureissa syntynyt sekajäte voitaisiin
hyvin polttaa. Polttamisen ehtona tietenkin on laitevaatimukset,
mutta kaiken kaikkiaan, kun puhutaan ympäristöstä,
ympäristönsuojelusta, myöskin tällä jäteverokysymyksellä,
joskin tämä on fiskaalinen vero, niin toisaalta
myöskin sitten pitäisi miettiä, mitä tämä jätteen
kuljetus yhteiskunnalle aiheuttaa. Kun nämä asiat
yhteensovitetaan, niin voitaisiin päästä vieläkin
parempaan lopputulokseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän poltto-
ja mädätyskysymykseen. Tässä näkyy
oikeastaan aika hyvin se linja, että nämä jätteenpolton
kannattajat ovat isoja toimijoita ja vahvoja, siinä mielessä hyviä lobbareita,
ja saaneet enemmän tahtonsa läpi kuin tässä biokaasulaitokset.
Ne ovat yleensä pienempiä toimijoita, siellä ei
ole tämmöisiä massiivisia laitoksia,
ja valitettavasti tässä on käynyt tämmöinen,
että tämä polttoideologia on mennyt edelle
näistä kaikista.
Siinä ed. Pulliasen esimerkki on aika hyvä, että jos
jätettä tuodaan 400—500 kilometriä (Ed. Pulliainen:
Yli 500 kilometriä!) — 500 kilometriä sitä jätettä — niin
eihän siinä ole kyllä mitään järkeä siinä hommassa.
Jos käydään laskemaan sitä tasetta
ympäristön osalta, niin todennäköisesti
on enemmän haittaa kuin hyötyä koko leikissä.
Sen takia kyllä tämmöisiin pitäisi
saada joku järki. Jos ei muuten, niin pitäisi
vaikka eduskunnan toimesta panna jotkut rajat. Sehän niin
kuin päinvastainen teko kuin ympäristöteko.
Keskustelu päättyi.