Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan unionin komissio on vajaa vuosi
sitten viitoittanut pohjoisen ulottuvuuden osalta, että se
on valmis käyttämään yhteisöveroja
pohjoisen ulottuvuuden hankkeisiin ja myös käynnistämään
uusia kumppanuuksia ja hankkeita. Meillähän on
meneillään ympäristökumppanuus
ja sosiaali- ja terveyskumppanuus, mutta tuoreimpina ovat sitten
tulollaan liikenne- ja logistiikkakumppanuus sekä kulttuurikumppanuus.
Käsillä oleva hallituksen esitys nivoutuu
suoraan tähän komission linjaukseen, sillä liikenne- ja
logistiikkapuolella on jo pidemmän aikaa ollut vireillä pohjoisen
ulottuvuuden kumppanuus. Jotta hihat saadaan käärittyä ja
päästään tositoimiin, on Suomen
oltava täysillä mukana hankkeissa, joissa on paljon
potentiaalia. Pohjoisen ulottuvuuden logistiikkakumppanuuden perustamisasiakirja
on hyväksytty, ja kumppanuudesta on mittava hyöty
myös Suomelle.
Nyt sihteeristön perustamisen jälkeen avoimiksi
jäävät enää budjettia
ja hankkeita koskevat päätökset. Suomen
infran kehittämis- ja korjaustarpeet erityisesti pohjoisessa
Suomessa ovat laajasti tiedossa, ja kuten parhaillaan käsittelyssä oleva
valtion budjetti ensi vuodelle osoittaa, on määrärahoista
jatkuva puute. EU:n pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuden ohjelman
laajentuminen liikenteen ja logistiikan puolelle laajentaa samalla
meidän kotimaistenkin hankkeidemme rahoitusmahdollisuuksia.
Esimerkiksi pohjoisen ulottuvuuden ympäristöhankkeiden
osalta on jo voitu havaita, että ne ovat jopa kymmenkertaistaneet
toimintarahoja kumppanuuden myötä.
Arktisten alueiden parlamentaarikkojen kokous linjasi syyskuussa
Brysselissä muun muassa, että EU:n pohjoisen ulottuvuuden
politiikan on huomioitava myös pohjoisimmat eli arktiset alueet
logistiikka- ja liikennekumppanuudessa. Ilmastonmuutos ja sen seurauksena
jään sulaminen avaavat uusia väyliä merenkäyntiin,
ja tämän myötä uusien pohjoisten
merireittien kehittäminen vaatii investointeja sekä myös
satamia ja rautatieyhteyksiä ja parempia teitä,
sillä pohjoisen alueiden liikennetarpeet näyttävät
vilkastuvan nopeasti.
Pohjoisten alueiden logistiikkakysymyksissä tarvitaan
läheistä yhteistyötä Venäjän,
Norjan ja Suomen välillä. Suomen tulee tässä toimia
erityisen aktiivisesti, sillä suomalaisilla yrityksillä on monipuolista
osaamista esimerkiksi rakentamisen, palveluiden ja offshore-teknologian
alueilla.
Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuuden
käyntiin saattaminen avaa useita uusia rahoitusmahdollisuuksia
alan hankkeille. Niihin on saatavissa yhteisörahoitusta EU:n
eri politiikkaohjelmilta, Euroopan investointipankin ja muiden investointitahojen
rahoitusta sekä myös yksityisen sektorin rahoitusta
aivan eri mittakaavassa kuin pelkän kansallisen tason hankkeisiin.
Hallituksen esitys pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuuden
sihteeristön perustamisesta Suomeen on hyvä ja
kannatettava, sillä jotta saamme Suomellekin pohjoisen ulottuvuuden
politiikkaohjelmien kautta edun, on sillä oltava rakenteet,
sisältö ja selvä työrukkanen.
Erityisen tervetullutta on, että sihteeristö halutaan
perustaa Suomeen, ja yksi haaste on voitettu, kun sihteeristö viimein
saadaan perustettua.
Keskustelu päättyi.