2) Hallituksen esitys laiksi Suomen Pankista annetun lain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on nyt Suomen
Pankkia koskevan lain muuttaminen. Harvoin, vaikka olen ollut monissa
valiokunnissa puheenjohtajana, haluan käyttää puheenvuoron
lähetekeskustelussa, mutta syistä, jotka kohta
ilmenevät, haluan sen nyt tehdä.
Aikanani olin ministerinä, kun tämä laki
valmisteltiin 1998, ja silloin omasta mielestäni otettiin
kantaa kaikkiin näihin kysymyksiin, jotka tässä nyt
ovat esillä. Suomen Pankin tärkeimpänä tehtävänä osana
Euroopan keskuspankkijärjestelmäähän
on se, että se huolehtii hintavakaudesta ja rahapolitiikasta:
se on pankin tärkeä tehtävä,
itsenäisesti vastata näistä kysymyksistä,
ja tämän mielestäni pitäisi
olla lähtökohtana. Kun tätä asiaa
nyt sitten sekä talousvaliokunnassa että perustuslakivaliokunnassa
selvitetään hallituksen näkökulmasta
niin lyhyellä aikataululla, sen takia tämä eduskunnan
täysistuntokeskustelu on tärkeä, koska
aikaa on vähän.
Onko tämä hintavakaus ja rahapolitiikka itsenäisesti
toteutettavissa sitten tällä järjestelmällä, jota
nyt esitetään? Silloin kun tämä nykyinen
laki — nyt puhun tässä aluksi pelkästään
tästä nimityspolitiikasta — tehtiin,
niin siinähän lähdettiin siitä,
että tasavallan presidentti, joka saa valtansa suoraan
kansalta, nimittäisi pankin pääjohtajan
ja myös muut johtajat. Viime kaudella tässä asiassa eräitten
nimitysten osalta syntyi tilanteita, jotka kuitenkaan mielestäni
eivät johtuneet laista vaan siitä, että suoraan
sanottuna asianomainen ministeri ei tiennyt, että hänen
vastuullaan on esitellä se asia tasavallan presidentille
ihan niin kuin kaikki muutkin asiat. Näin pääsi
syntymään tilanne, jossa asianomaiset henkilöt,
jotka joutuivat tähän pyöritykseen, varmasti
kärsivät.
Kun tätä lakiesitystä, joka on nyt
voimassa, valmisteltiin aikanaan, niin silloinhan perustuslakivaliokunta
otti sellaisen kannan, puheenjohtajana Ville Itälä ja
varapuheenjohtajana Johannes Koskinen, että Suomessa virat
julistetaan aina haettaviksi, mitä itse en pitänyt
kaikissa tilanteissa ihan hyvänä ratkaisuna, koska
voi olla tilanteita, joissa on vaikeaa henkilön saaminen hakemaan
julkiseen menettelyyn ja valtioneuvoston istunnon kautta, jossa
on aina mahdollista kaksi kertaa pyytää asia pöydälle.
Tämä ei ole sellainen menettely, että pätevät
ihmiset haluaisivat tähän rulettiin lähteä,
jos eivät ole varmoja siitä, että tulevat
valituiksi. Tämä periaate pääsääntönä silloin
otettiin kuitenkin sillä poikkeuksella, että olisi
mahdollista myös se, että presidentti voisi nimittää johtajan
tätä virkaa haettavaksi julistamatta.
Suomessa on ollut neljä valtion organisaatiota, laitosta,
jotka ovat eduskunnan alaisia. On Alko Osakeyhtiö, jolla
ennen oli suomalaisessa alkoholipolitiikassa ja myös terveyspolitiikassa vahva
asema, mutta voidaan kysyä, mikä se on näitten
hallintouudistusten jälkeen tällä hetkellä. Samaten
on Yleisradio. Sen hallinto-organisaatiota on muutettu. Sekin on
eduskunnan valvonnan alainen, ja tällä uudella
hallinnolla, jossa on ulkopuolinen hallitus, on pyritty siihen,
että Yleisradio pystyisi vastaamaan markkinatalouden uusiin
haasteisiin. Sen, kuinka se on onnistunut, jätän
jokaisen arvioitavaksi.
Mutta sitten on Kansaneläkelaitos, jonka hallinto on
tehty suurin piirtein samalla ajatuksella ja säännöstöllä kuin
Suomen Pankin. Siinähän on myös valtuusto,
joka valvoo Kansaneläkelaitoksen hallintoa, ja tasavallan
presidentti nimittää Kansaneläkelaitoksen
pääjohtajan ja muut johtajat, mutta kun tässä nimityspolitiikassa
on viime vuosina viimeistä nimitystä lukuun ottamatta päädytty
sellaisiin ratkaisuihin kuin on päädytty, niin
voidaan kysyä, mikä on Kansaneläkelaitoksen
asema nykyisessä sosiaalipolitiikassa. Yksi sellainen tekijä on
se, että esimerkiksi huomattava osa sairausvakuutuksen
menoista joudutaan kattamaan valtion budjetista. Toisin sanoen loppuvuodesta
Kansaneläkelaitoksesta joudutaan olemaan yhteydessä sosiaali-
ja terveysministeriöön ja kysymään,
voitaisiinko saada tilille rahaa, että voidaan sairausvakuutusmenot
maksaa. Tämä on käytännössä merkinnyt
sitä, että Kansaneläkelaitoksen asema
itsenäisenä, eduskunnan alaisena organisaationa
on menettänyt pikkuhiljaa merkityksensä.
Tässä hallituksen esityksessä lähdetään
rahoituksen osalta saman tyyppisestä ideasta, siitä, että jos
Suomen Pankissa syntyy voittoja, se voitto siirtyy suoraan valtion
budjettiin ja syntyy saman tyyppinen tilanne käytännössä kuin
nyt on sosiaali- ja terveysministeriön ja Kansaneläkelaitoksen
välillä. Tämä on nyt kysymyksen
muodossa: Tuleeko se käytännössä merkitsemään
sitä, että Suomen Pankin asema itsenäisenä,
riippumattomana pienen valtion keskuspankkina tulee käytännössä muuttumaan
niin paljon, että se ei ole enää rahapolitiikan
vastaajana, hintavakauden vastaajana ja itsenäisenä organisaationa
vastapaino valtiovarainministeriölle? Käykö tässä niin,
että valtiovarainministeriö tulee määräämään
talouspolitiikan, rahapolitiikan ja hoitaa myös hintavakauden?
(Ed. Kanerva: Puhujan ääni ei kuulu, kohinaa!) — Voi
olla, vaikka yritän parhaani.
Tämä on tässä se olennainen
kysymys, ja näyttää siltä, että hallitus
on jättänyt sen eduskunnalle, niin kuin monet
ovat sanoneet hallituksen ympärillä, että tämä on
sitten eduskunnan asia päättää.
Minä jossain määrin huolestuneena kysyn, miten
Suomen Pankin osalta tulee tässä asiassa tapahtumaan.
Onko se enää sillä tavoin itsenäinen,
kuin sen pitäisi olla, vai tuleeko siitä jollakin
tavoin valtiovarainministeriön pankki ja kaikki asiantuntemus
siirtyy valtiovarainministeriöön?
Muistan, että kun silloin siellä monesti mietittiin
näitä Suomen talouselämän ongelmia,
joita 90-luvun alkupuolella erityisesti oli pankkikriisin muodossa,
niin ongelma oli, että yleensä meidän
talousasiantuntijamme ovat Helsingin yliopiston valtiotieteellisen
tiedekunnan kansantaloustieteen opiskelijoita, jotka ovat valmistuneet samojen
opettajien ohjauksessa. Lopputulos usein on sitten se, että erot
ovat 0,9 prosenttia tai jotain sinne päin, jotta näyttäisi
ulospäin siltä, että ollaan joissakin
asioissa todella eri mieltä. Tämä on
pienellä maalla aivan eri asia kuin se on Ranskalla ja
Saksalla. Sen takia minusta tätä asiaa ei ole
sillä tavoin harkittu, ja se on nyt sitten eduskunnan perustuslakivaliokunnan
ja talousvaliokunnan tehtävä.
Ennen kaikkea, kun silloin 90-luvun alkupuolella olin sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, jolloin leikattiin miljardikaupalla — silloin
miljardi oli se mittaluku, jolla leikattiin ja kerättiin
rahaa pankkikriisin menojen kattamiseen, josta vastuut olivat parhaimmillaan
lähes 100 miljardia sen aikuista markkaa — silloin
Rahoitustarkastus oli se elin, joka oli hyvin tärkeä Suomen
Pankin ohella ratkaistaessa näitä kysymyksiä.
Tässähän Rahoitustarkastuksen johtajan nimittäminen
siirretään myös pankkivaltuustolle, joka,
kuten sanoin, on sekä valvoja että olisi myös
nimittäjä. Tässä on kysymys
siitä, miten tämä järjestelmä tulee
uskottavasti toimimaan käytännössä niin,
että niitä pankkeja ja finanssitavarataloja ajatellen,
joissa yhdistyvät käytännössä organisatorisesti
pankkitoiminta, vakuutustoiminta ja työeläkevarat,
tämä tulee toimimaan sillä tavoin, että tarkastus
on riittävän tehokasta, kun ottaa huomioon kansainvälisen
rahaliikenteen. Kun ottaa huomioon myös sen, että Euroopan
unionin perustuslaillisessa sopimuksessa lähdetään
siitä, että Euroopan keskuspankkijärjestelmä ottaa
enemmän tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä annettuja
tehtäviä, jotta kymmenen uuden jäsenmaan,
joista suurimpana on Puola, pankkijärjestelmää voidaan
valvoa, koska Suomeen voi tulla puolalaisia pankkeja ja muitakin
pankkeja toimimaan, ja kun tietää lahjonnan ja
muut ongelmat, niin on täysin selvää, että täytyy
olla hyvin varuillaan siitä, mitä tulee tälle
rahoitusjärjestelmälle Euroopan unionin alueella
tapahtumaan.
Sitten vielä ihan lopuksi toisin esille nimityspolitiikan
seurauksena tulevan epäkohdan, kun on kysytty sitä,
toimiiko tämän jälkeen, jos hallituksen
esitys toteutetaan, Suomen Pankin johto kollegiona vai onko Suomen
Pankki päällikkövirasto. (Ed. Ala-Nissilä:
Kollegio!) Kollegiossahan käytännössä sama
nimittäjä toimii, mutta nythän käytännössä tulisi
tilanne, jossa pääjohtajan nimittää tasavallan
presidentti ja muut johtajat pankkivaltuusto, ja erottaminen tapahtuisi
tietysti myös samassa järjestyksessä.
Minusta tämä enemmän muistuttaa päällikkövirastoa,
vaikka pankki ei voi kuitenkaan toimia kuin kollegiona. Se ei voi
toimia kuin kollegiona, koska siellä pitää olla
pääjohtajan varamies, tämä sijainen
täytyy nimittää, ja tässä suhteessa
tulee nimittäjäviranomaisen kirjavuus.
Kaiken kaikkiaan tämä asia on Suomen näkökulmasta
erittäin merkittävä, ja nämä näkökohdat
halusin tuoda jo tässä vaiheessa esiin, koska nyt
hallituksen tavoitteena on se, että tämä pikavauhtia
täällä käsiteltäisiin.
Siihen on aina kyllä mahdollisuus olemassa, mutta kysymys
on nyt siitä, onko tämä sillä tavoin
kypsä esitys, että eduskunnan kannattaa tämä kaikkine
riskeineen viedä lävitse. Mutta itsekin pitkäaikaisena
kansanedustajana lähden tietysti siitä, että valta
on tässä talossa ja me teemme nämä päätökset.
(Ed. Kanerva: Asiantunteva puheenvuoro!)
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on pohjalla hallituksen esitys, jossa on löytynyt kokonaisuus,
joka toimii. Tämän nimitysmenettelyn osalta ja
kollegiossakin pääjohtaja on Ekp-järjestelmässä erilaisessa
asemassa, sen sijaan johtokunnan muiden jäsenten tehtävät
ovat entistä enemmän operationaalisempia ja tämmöistä raskasta
nimitysmenettelykoneistoa, mikä heidän osaltaan
on, ei kannata ylläpitää. Tässä suhteessa hallituksen
esitys mielestäni on ihan hyväksyttävissä.
Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että Suomen ainoan
rahaviranomaisen tase säilyy vahvana, että se
voi toimia kaikissa olosuhteissa. Minusta on erittäin tärkeätä,
että ei ole syntynyt eikä ole haluttukaan synnyttää mitään
konfrontaatiota Suomen keskuspankin ja toisaalta eduskunnan suuntaan.
Se on eduskunnan pankki edelleenkin ja näin sen pitää olla.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että tässä tapahtuu niin,
että pääjohtajan nimitys eriytyy muiden
johtokunnan jäsenten nimityksestä. Mutta täytyy kuitenkin
muistaa, että pankkivaltuustolla myöskin pääjohtajan
osalta nähdäkseni säilyy samanlainen
vaikuttamismahdollisuus kuin tähänkin asti on
ollut koko johtokunnan osalta elikkä esityksenteko. Minusta
on kuitenkin hyvää se, että tämmöistä postikonttorivaiheistusta
vähennetään ja siltä osin muiden
johtokunnan jäsenten kuin pääjohtajan
osalta pankkivaltuustolle tulee nimitysvalta.
Ed. Ala-Nissilän kanssa olen samaa mieltä, että vaikka
tässä nyt voiton tuloutuksen osalta mennään
siihen suuntaan, että pankin voitto otetaan valtiolle,
on kuitenkin erittäin tärkeää,
että vakavaraisuus ja valmistautuminen erilaisiin heilahteluihin
säilyy edelleenkin. Ne rohkeimmat ehdotukset ja kovimmat,
voisiko sanoa, Suomen Pankin vakavaraisuutta vaarantavat ehdotukset jäivät
kuitenkin tästä hallituksen esityksestä pois.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen Pankki -lakia on muutettu viimeisten
kymmenen vuoden aikana useamman kerran. Ensimmäisen kerran
lähinnä siitä syystä, että Suomi
oli mukana siinä prosessissa, jossa yhteinen valuutta euro tuli
ja Emu-järjestelyt ja -valmistelut edellyttivät,
että Suomen Pankin asemaa muutettiin ja sitä tehtiin
itsenäisemmäksi.
Viimeisimmät muutokset ovat vuodelta 98, jolloin tietysti
ne keskustelut, jotka tänään käydään,
olisi ihan yhtä hyvin voitu käydä esimerkiksi
juuri pankin vakavaraisuuden suhteen, mutta tuolloin varmasti aika
ei ollut siihen vielä kypsä senkään
vuoksi, että 90-luvun rahoitusmarkkinoiden raju kriisi
oli niin lähellä ja haluttiin saada enemmän
kokemuksia siitä, mikä tulee olemaan kansallisen
pankin asema Euroopan keskuspankkijärjestelmässä,
millaiseksi valuutaksi euro kehittyy ja miten Euroopan keskuspankki
ottaa rahapolitiikan koordinaatiotehtävän vastaan.
Nyt meillä on tästä paljon tietoa, ja voimme
sanoa, että rahoitusmarkkinoiden toimintaympäristö on
muuttunut hyvin paljon siitä, mitä se oli esimerkiksi
90-luvun alussa, jolloinka rahoitusmarkkinoita kaikkialla maailmassa kohtasivat
enemmän tai vähemmän kriittiset vaiheet.
Voidaan sanoa, että Suomen Pankin tuloksen vaihtelevuuteen
vaikuttavat tänä päivänä vain valuuttojen
ja korkojen muutosten aiheuttamat valuuttavarantojen muutokset.
Sellaisia riskejä, joita 90-luvun alussa rahoitusmarkkinoilla
Suomen markan silloista arvoa vastaan kohdistui, ei enää ole.
Sehän on osoittanut sen, että päätös
siitä, että Suomi on liittynyt Euroopan talousjärjestelmään
ja on ottanut valuutaksensa euron, on ollut oikea ja selvästi
rahoitusmarkkinoita vakauttava ratkaisu. Sehän oli se pääargumentti
myöskin sen puolesta, että Suomen tulee olla mukana Emussa,
jotta pienen maan rahoitusjärjestelmä voidaan
pitää vakaana.
Nyt valmistelua on tapahtunut tämän lain osalta
työryhmässä, jossa olivat mukana sekä Suomen
Pankin että valtiovarainministeriön edustajat.
Siitä on pyydetty lausuntoja, ja se on saanut tämän
muotonsa. Olisin kyllä oikeastaan toivonut, että asianomainen
ministeri olisi esitellyt tämän lakiesityksen
eduskunnalle, koska nyt joudun kertaamaan joitakin asioita, jotka
ehkä olisivat voineet tulla hänen puheenvuorossansa
esille.
Alkuperäinen työryhmä esitti toki
paljon enemmän, kuin mitä tässä lakiesityksessä on
sanottu. Siinä lähdettiin siitä, että kantarahasto
olisi voitu purkaa tai itse asiassa vararahastoa olisi myöskin
voitu purkaa. Nämä ehdotukset ovat hyvin perustellut
kansainvälisen vertailun näkökulmasta
käsin, mutta ne saivat heti aika suuren vastarinnan, koska
meidän tiedotusilmapiirissämme on mielenkiintoisempaa
tarjoilla vastakkainasetteluja kuin analyyttistä pohdintaa.
Tässä tarjonta siitä, mitä oltiin
tekemässä, järjestyi sellaiseksi, että vastakkain
ovat hyvä Suomen Pankki ja paha valtiovarainministeriö:
Hyvä pankki haluaa varjella omat rahansa, ja paha valtiovarainministeriö haluaa
ne riistää. Näin ei tietenkään
asianlaita missään mielessä ole koskaan
ollut siitäkään huolimatta, että työryhmä oli
erimielinen, niin että Suomen Pankin edustajat jättivät
asiasta eriävän mielipiteen.
Millainen on nyt sitten Suomen Pankki? Suomen Pankin tilanne
on erittäin vakavarainen. Sillä on 463 miljoonaa
vararahastossa ja 2 768 miljoonan varaukset, eli yhteensä siellä on
rahaa 3 200 miljoonaa euroa. Arvomuutostileillä on 478
miljoonaa euroa. Kantarahastossa, jota ei ole koskaan käytetty
eikä missään vaiheessa olekaan voitu
käyttää Suomen Pankin tappioiden kattamiseen,
ei edes 90-luvun rahoitusmarkkinakriisin aikana, on rahaa 841 miljoonaa
euroa. Sen lisäksi on vielä eläkerahastossa
328 miljoonaa euroa. Suomen Pankki on siis tavattoman vakavarainen.
On tietenkin kansallinen kysymys myöskin se, miten eri
instituutioissa rahoja on ja miten niitä käytetään.
Suomen Pankin laajan oman pääoman osuus taseesta
on 34 prosenttia. Keskiarvo EU-maissa on 22 prosenttia. Jos katsotaan
muita Pohjoismaita, niin riippumatta siitä, ovatko nuo
maat mukana euroalueessa vai eivät, Norjan keskuspankin
oman laajan pääoman osuus taseesta on 18, Tanskassa
12 prosenttia, Ruotsissa toki kyllä 43.
Tilanne on joka tapauksessa sellainen, että hyvin erilaisia
pankkeja on. Tämä kannattaa pitää mielessä silloin,
kun arvioidaan Euroopan keskuspankin antamaa lausuntoa tästä Suomen Pankki
-lakiesityksestä. Euroopan keskuspankin lausunto oli sellainen,
jossa se katsoi, että monet niistä esityksistä,
joita tässä tehtiin, olisivat vaarantamassa Suomen
Pankin itsenäisen aseman. Kuitenkin, jos verrataan Suomen
Pankin asemaa vaikkapa Italian keskuspankkiin, Ranskan keskuspankkiin
tai Saksan keskuspankkiin, ne ovat hyvin erilaisia. Tässä suhteessa
on jokaisessa maassa itse aika lailla ratkaistu se, miten järjestetty
ja millainen varallisuus keskuspankeilla on, jotta ne voivat huolehtia
kaikki ne tehtävät, jotka liittyvät rahoitusjärjestelmään
ja maksuvalmiuteen.
Euroopan keskuspankin lausunto tukee niitä näkemyksiä,
joita Suomen Pankki on omissa lausunnoissaan korostanut. Sen keskeinen
viesti on se, että mikäli kantarahastoa olisi
purettu, mikä oli rahoitusmarkkinoista vastaavan ministerin
oikea ehdotus, se johtaisi siihen, että Suomen Pankin pitäisi
myydä valuuttavarantojaan. Tämä ei varmasti
olisi ollut mikään kovin merkillinen asia, kun
katsotaan, minkälaisia rahamääriä näissä eri
rahastoissa on.
Rahoitusriskitkin ovat toki hyvin erilaiset. Tänä päivänä on
aika vaikeata ajatella, että Suomen Pankki olisi Euroopan
keskuspankkia tukemassa sellaisissa rahoitusmarkkinoiden interventioissa,
joita mahdollisesti voisi tulla. Ajatellaanpa nyt, että Euroopan
keskuspankki haluaisi ryhtyä tukemaan ostoilla vaikkapa
omaa eurovaluuttaansa. Tänä päivänä rahoitusmarkkinat
ovat jo niin nopeiksi tulleet ja muutokset niin suuria, että tällaisiin
operaatioihin tuskin olisi enää mitään mahdollisuuksia,
vaan on lähdettävä siitä, että silloin
valuutat kelluvat. Eli tavallaan se vanha aika, jolloinka tukiostoilla
tuetaan omaa valuuttaa, on mennyttä. Rahoitusmarkkinat
elektronisessa muodossa ovat täysin hallitsemattomat näiltä osin.
Mutta sehän on aivan selvä asia, mitä mielestäni
missään vaiheessa ei edes tässä valmistelevassa
työryhmässä ole kiistetty, että totta
kai Suomen Pankin tulee olla sillä tavalla vakavarainen
ja sen pääoman vahva, jotta se pystyy selviytymään
niistä tehtävistä, jotka sillä osana
Euroopan keskuspankkijärjestelmää on.
Oma näkemykseni myöskin pankkivaltuuston jäsenenä oli se,
että tämä ei ole ollut uhattuna etenkään,
jos puututaan vain kantarahastoon, koska silloinhan vararahaston
varat olisivat aina olleet käytettävissä mahdollisten
kurssiheilahtelujen kattamiseksi.
Tässä lakiesityksessä ei kuitenkaan
tuota kantarahaston purkua esitetä. Toivonkin, että eduskuntakäsittelyssä nyt
paneuduttaisiin huolellisesti siihen, mikä on todellakin
Suomen Pankin tase, ja katsottaisiin sitä kansainvälisessä vertailussa,
ja sen pohjalta arvioitaisiin, mikä on Suomen Pankin itsenäinen
asema osana keskuspankkijärjestelmää.
Sitä vastoin tässä laissa esitetään
voiton tuloutusta, ja tätäkin on osa pitänyt
julkisessa keskustelussa huonona asiana. Kuitenkin jälleen
kerran kansainvälinen vertailu osoittaa, että pääsääntö eri
keskuspankeissa on se, että joko kokonaan tai lähes
kokonaan voitot tuloutetaan valtiolle. Tässä tultaisiin
noudattamaan sitä käytäntöä,
joka eurooppalaisissa maissa on yleisenä käytäntönä, kuitenkin
toki niin, että pankkivaltuusto voi perustelluista syistä jättää tulouttamatta
voitot valtiolle. Tämä mielestäni on
juuri osoittamassa sitä joustavuutta ja näkemystä siitä,
että keskuspankin asemaa ei missään tapauksessa
haluta horjuttaa.
Täällä on puututtu jo hiukan näihin
nimityskysymyksiin. En omasta puolestani halua niihin mennä,
ne tulevat aikanaan perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi
ja olen siellä mukana, jotenka voin tuossa vaiheessa kyllä vaikuttaa
asiaan riittävästi.
Lopuksi haluaisin vain yhteenvetona todeta sen, että kun
on sanottu, että Suomen Pankki tarvitsee kaikki nämä varansa
sen opetuksen johdosta, joka meillä oli 90-luvun alussa,
niin nimenomaan tämä sama argumentaatio olisi
minun mielestäni puolustanut sitä, että kantarahastoa
olisi pienennetty. Minusta olisi veronmaksajien kannalta etu se,
että myöskin Suomen Pankki omalta osaltaan olisi
helpottamassa valtion velan lyhennystä ja ylipäätänsä julkisen
talouden tilannetta, koska kyllä totuus on se, että kriisi
oli vaikea paitsi Suomen Pankille, myöskin valtiovallalle,
ja minun mielestäni olisi nyt kohtuullista se, että Suomen
Pankki kantaisi myöskin oman kortensa kekoon ja olisi voitu
tämä kantarahaston pienentäminen tehdä.
Se olisi ollut sellainen asia, jolla myöskin Suomen Pankki olisi
hakenut sitä oikeutusta ja legitimiteettiä kansalaisten
näkökulmasta. (Ed. Kanerva: Suomen Pankki kantoi
vastuunsa!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On ollut mielenkiintoista kuunnella kaksi
ensimmäistä varsinaista puheenvuoroa, edustajien Skinnari
ja Alho. Ed. Skinnari katsoi, että tässä on
joitakin riskejä. Arvoisa ed. Skinnari, ei tässä ole
mitään riskejä. Kun on näin
vakavarainen pankkijärjestelmä, joka Suomessa
säilyy edelleen, ja kun mihinkään muuhun
ei oikeastaan ole puututtu kuin siihen, että voiton tuloutussysteemi
on normaalin eurooppalaisen käytännön
mukainen, ei tässä mitään riskejä ole.
Tätä on valmisteltu mielestäni kohtuuttoman kauan.
Tämän hallituksen esityksenhän olisi
pitänyt tulla välittömästi yhteisvaluuttaan
siirtymisen jälkeen. Se tulee nyt vasta.
Ed. Ala-Nissilä aivan oikein totesi, että silloin kun
on siirrytty Ekp-järjestelmään, myöskin
nimitysasiat pitää laittaa uusin puihin. On aivan
oikein, että vain johtokunnan puheenjohtajan nimittää tehtäväänsä tasavallan
presidentti ja muut pankkivaltuusto. Näin myöskin
vältetään sellaiset arvottomat näytelmät,
joita on ollut muiden johtokunnan jäsenten kuin pääjohtajan
nimitysoperaatioissa viime vuosien aikana.
Välittömästi tämä asia
käsittelyyn ja vihdoinkin laki voimaan.
Ed. Matti Vanhanen merkitään
läsnä olevaksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan kolmeen asiaan muutama kommentti.
Ensinnäkin vakavaraisuuteen ja siihen, kuinka paljon
maailma on muuttunut ja kuinka paljon ei. On totta, että se
on muuttunut. Ei varmasti Suomen Pankissa eikä pankkivaltuustossa
eikä missään niissä tahoissa,
jotka ovat tätä asiaa valmistelleet, ole lähdetty
siitä, että mikään ei ole muuttunut
sen jälkeen, kun on siirrytty yhteisvaluuttaan. Totta kai
riskit ovat monelta osin pienentyneet, tilanne on vakaampi ja esimerkiksi sellaista
korkoriskiä ei ole käytännössä kuin
aikaisemmin oli, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki
samalla olisi ohi ja mitään riskejä ei
olisi jäljellä. En tiedä, millä tavalla
valiokunnissa tätä asiaa arvioidaan, mutta minusta
lähtökohtana se, mitä hallituksen esitykseen
sisältyy, voi olla ihan terve lähestymistapa,
että voitto kotiutetaan valtiolle, mutta sitten pidetään
huoli vakavaraisuudesta suurin piirtein nykyisellään.
Minua vähän vaivaa se, että VM:ssä kyllä haluttaisiin,
nyt kun velan maksua halutaan kiihdyttää ja antaa
suurituloisille valtavasti verohelpotuksia vuodesta toiseen, sitä rahaa
jostain imuroida. Jollain tavalla henkilökohtaisesti näen
tällaisena yhtenä kohteena tämän,
johon on sitten huomattavasti voimavaroja ja aktiivisuutta VM:n
taholta kiinnitetty. Toivottavasti tämä sama innostus
ei kovin äkkiä laajene, koska kyllähän niitä rahastoja
ja muitakin vielä sentään jonkin verran
on. Olen jonkin verran huolissani esimerkiksi Valtion asuntorahaston
tulevaisuudesta, koska tuntuu, että VM:ssä olisi
myöskin jonkin verran innostusta päästä myöskin
niihin varantoihin käsiksi.
Mitä tulee johtokunnan jäsenten ja pääjohtajan
valintaan, voi olla, että ed. Pulliainen on aivan oikeassa
ja varmaan kaikki ovat oikeassa, että oli eräällä tavalla
arvottomia näytelmiä tai imagon kannalta kyseenalaista
toimintaa, kun on johtokunnan jäseniä viime vuosina
valittu, mutta täytyy lähteä siitä,
että kun on laki olemassa, joka antaa mahdollisuuden johtokunnan
jäsenen valintaan vaikuttamiseen sekä pankkivaltuustovaiheessa
että valtioneuvostovaiheessa, ja kun asiasta on poliittisia
tai muita asiallisia erimielisyyksiä, se johtaa siihen,
että tulee erimielisiä ehdotuksia, ja se voi näyttää ulospäin
oudolta ja jopa arvottomalta. Silloinhan se menee tietenkin hyvin
siististi, kun pankkivaltuusto täysin yksimielisesti tekee
ehdotuksen ja valtioneuvosto, hallitus, toimii postikonttorina ja
kiikuttaa sen presidentille ja toteaa, että hyvin pyyhkii.
Mutta jos asiassa on erimielisyyksiä, niin silloin asia
ei mene näin yksinkertaisesti.
Itse olen ollut näillä kierroksilla mukana
pankkivaltuustossa ja olen rohjennut olla eri mieltä valinnoista
pankkivaltuustossa, ja se on ollut varmaan osittain yksi syy, joka
on johtanut siihen, että myöskin hallituksessa
näistä nimityksistä on oltu eri mieltä.
Se on johtanut myös siihen, että myöskin
tasavallan presidentti on joutunut arvioimaan tilannetta myös
siltä näkövinkkeliltä, että tässä on
jännitteitä, tässä on erilaisia
intohimoja, ja on ehkä ottanut huomioon vähän
sitä keskustelua ja niitä erimielisyyksiä,
jotka ovat olleet ketjussa pankkivaltuustosta hallitukseen ja hänen pöydälleen
tuotuun esitykseen asti.
Nyt tilanne tietenkin selkeytyy johtokunnan jäsenten
nimittämisen osalta, koska pankkivaltuustolle siirtyy nimitysvalta.
Pääjohtajan osalta tilanne säilyy ennallaan,
mutta minusta tämä kyllä on ehkä liian
rohkea johtopäätös, että kollegiaalisuus
tässä täysin romuttuu, koska uskon, että pääjohtajan
nimityksessä kuitenkin, kun puhutaan yhdestä henkilöstä,
sen kollegion vetäjän henkilöstä,
niin varmasti tämä pankkivaltuuston rooli käytännössä kuitenkin
johtaa siihen, että he käsittelevät johtokuntaa
kokonaisuutena.
Mitä tulee sitten näihin pätevyysvaatimuksiin,
kelpoisuusvaatimukseen, niin siinähän on nyt aika
oleellinen muutos. Ennen riitti pääpiirteittäin,
että oli, niin kuin 13 §:ssä todetaan,
pätevyyttä noin yleisellä tasolla, elikkä johtokunnan jäseneltä edellytettiin
tehtävien edellyttämää asiantuntemusta.
Nyt sitten on selvästi tarkennettu tätä kelpoisuusvaatimusta
sillä, että on "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto,
hyvä perehtyneisyys rahatalouteen tai rahoitustoimintaan
sekä käytännössä osoitettu
johtamistaito ja johtamiskokemus". Tämä on tietysti
jo huomattavasti tarkempi toimenkuva ja vaatimustaso silloin myöskin,
kun ehdokkaita ilmoittautuu tähän kisaan ja kun
pankkivaltuusto sitten valintaa johtokunnan jäsenistä tekee.
No, vanhassakin laissa oli niin, että virat täytetään
niitä avoimeksi julistamatta, ja se on tässä uudessakin.
Silloin kun edellisillä kierroksilla ensimmäisen
kerran tämä suurempi ruljanssi nimityksissä oli,
kyllä pankkivaltuuston täytyi ottaa aivan vakavasti
se, mitä oikeuskansleri totesi. Siitä huolimatta,
että laki lähti tästä, että virat täytetään
niitä avoimeksi julistamatta, niin kuin oikeuskansleri
totesi, että nykylainsäädäntö muilta
osin edellyttää, että tällaiset
paikat pitää avoimesti ilmoittaa esimerkiksi Virallisessa
lehdessä, niin kyllä pankkivaltuusto joutui sen
tosiasian eteen, että ei siinä nyt oikein mitään
oikotietä tai muuta sujuvampaa mallia silloin ole. Se johti
tietysti siihen, että ehdokkaita tuli runsaasti ja syntyi
myös ehdokkaiden ympärillä laaja julkinen
keskustelu.
Kaiken kaikkiaan, vaikka tämän lakipaketin valmisteluun
on liittynyt paljon intohimoja sekä pankin vakavaraisuuden
että myöskin näiden nimitysmenettelyjen
ympärillä, niin näin oppositiostakin
katsottuna en minä nyt tätä hassumpana näe.
Minun mielestäni tämän voivat aivan asiallisesti
ja ilman suuria intohimoja täällä eduskunnassa
asianomaiset valiokunnat käsitellä ja viedä eteenpäin.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! En halua muuten tähän sinänsä tärkeään
ja mielenkiintoiseen asiaan puuttua, vaikka mielipide on, mutta
sen sijaan ed. Uotilan puheenvuoroon siltä osin, kun hän
kosketteli pätevyysvaatimuksia johtokunnan jäsenten
osalta. Oudoksun sitä nimittäin, että ed.
Uotila puhui tavalla, joka antaisi käsityksen, että pätevyysvaatimuksissa
olisi käytännössä tapahtunut
jokin muutos. Ed. Uotila on itse ollut pankkivaltuuston jäsenenä — olen
itse johtanut ne kaikki kokoukset — hyväksymässä ne
kriteerit, joilla pankkivaltuusto omat ehtonsa asettaa johtokunnan
nimitystä valmistellessaan. Niihin ovat kuuluneet se, että asianomaisella
täytyy olla hyvä asiantuntemus tähän
tehtävään, asianomaisella täytyy olla
hyvä perehtyneisyys tähän tehtävään
rahapolitiikkaa koskien, asianomaisella täytyy olla suoritettu
ylempi korkeakoulututkinto ja asianomaisella täytyy olla
osoitettu johtamistaito käytännössä tämän
kaltaisiin tehtäviin.
Sen vuoksi minusta, puhemies, on väärin, että eduskunnan
puhujakorokkeelta annetaan sellainen vaikutelma, että aikaisemmin
pankkivaltuusto ja koko tämä prosessi ei olisi
ottanut näitä laatuvaatimuksia huomioon ja että nyt
vasta ne otettaisiin tästä eteenpäin
huomioon. Älkää puhuko tällaisia,
ed. Uotila.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä viittasin, että lakiin
on tullut muutos kelpoisuusvaatimusten osalta. Kyllä minä aivan
tarkkaan muistan, miten pankkivaltuusto tätä hakuprosessia
käsitteli, millä tavalla se valmistautui nimitysmuistion
tekemiseen, millä tavalla se perusteli prosessia, jossa
sitten nimitysmuistiolla päädyttiin ottamaan nämä kaikki
ed. Kanervan mainitsemat seikat huomioon. Mutta mitä tulee
lakiin ja siihen kelpoisuusvaatimukseen, joka tulee näkyviin
silloin, kun ihmiset ilmoittautuvat näihin paikkoihin,
siinä on varmasti tapahtunut muutos. En usko, että kovin monta
talonmiestä tai jotain muuta levyseppääkään
nyt ilmoittautuu enää näiden kelpoisuusvaatimusten
jälkeen, mutta kymmenittäin tuli kyllä kaikenlaisia
ehdokkaita, koska kelpoisuusvaatimus oli hyvin yleisellä tasolla
ja kuka tahansa saattoi eräällä tavalla
väittää olevansa sen alan asiantuntija
siinä laajuudessa kuin edellytettiin. Vetosin vain siihen,
että tämä lakiin sidottu kelpoisuusvaatimus
on nyt huomattavasti tarkempi kuin aiemmin.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin korjaisin, kuten täällä varapuhemies
korjasi, ed. Uotilan puheenvuorosta sen, että tässä nykyjärjestelmässähän
ministeri ei toimi postikonttorina. Hän tekee aivan samalla
tavoin esityksen kuin hän tekee jostakin pääjohtajasta,
aivan samalla tavoin hän tekee Suomen Pankin johtajasta
ja pääjohtajasta tämän esityksen.
Viime kierroksesta jäi ehkä sellainen kuva, että ministeri
on sivustakatsoja, mutta hän tekee aivan samalla tavoin.
Tasavallan presidentin osalta on kolme poikkeusta, joissa valtioneuvosto
toimii postikonttorina, ja Suomen Pankki ei kuulu näihin.
Perustuslakia muutettiin juuri tältä osin niin,
että valtioneuvosto ei ole mikään postikonttori,
kun se on Suomen hallitus, ja se tekee esitykset ihan samalla tavoin
kuin aikaisemminkin, mutta tässä nyt tämä systeemi
muuttuu. Pääjohtajan osalta tilanne säilyy
samana, eli valtioneuvosto ei myöskään
siinä ole mikään postikonttori, vaan
se tekee esityksen. Asianomaisen ministerin tehtävänä on
ja olisi ollut viime kierroksellakin se, että hän
neuvottelee pankkivaltuuston kanssa ja presidentin kanssa ja hallituksen
kanssa erityisesti ja saa sellaisen esityksen, joka saa enemmistön
taakseen hallituksessa. Sen jälkeen voidaan arvostella,
onko tämä laki hyvä vai huono, mutta
viimeksihän ei näin tapahtunut.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Olen sitä mieltä, että ed.
Uotila on oikeassa: kyllä tässä täsmennetään
ja tiukennetaan pätevyysvaatimuksia. Oikeastaan sitä taustaa
vasten tuntuu vähän erikoiselta taas toisaalta
se, että tässä ehdotetaan nimittämisvaltuuden
siirtämistä nyt presidentiltä pankkivaltuustolle
kaikkien muiden paitsi johtokunnan puheenjohtajan osalta. Tätä jotkut
ovat täällä aprikoineet, että tämä olisikin
koko lain oleellinen ydin, eli lain tarkoituksena, ministeri Wideroos,
täällä epäillään
olevan se, että saadaan johtokunnan nimitys muutetuksi,
mutta muulla asiasisällöllä sitä asiaa
vain vähän kuorrutetaan.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean tässä yhteydessä vain sen,
että aiemmin noudatettu käytäntö Suomen Pankin
johtokunnan nimityksiä toteutettaessa on pankkivaltuuston
hyväksymällä linjauksella tehty jo käytännössä täsmälleen
niillä perusteilla, mitä tämä lakiesitys
tässä nyt esittää käytäntöön otettavaksi.
Se on ollut vallitseva käytäntö, ja sitä on
toteutettu kaikkien nimitysten kohdalla.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä asia menee nyt
talousvaliokunnan käsittelyyn, ja valiokuntahan osaa tehtävänsä. Siinä mielessä ei
laajoja saatteluja tarvita. Pari kommenttia kuitenkin tähän
keskusteluun on syytä tehdä.
Ensinnäkin se toive, että kun Suomen
Pankki -lakia nyt uudistetaan, uskon näin, että se
pieni, miksi sitä nyt nimittäisi, viime vaalikaudella
ollut pankin toimintaa häiritsevä epämääräisyys poistuu
ja näissä nimitysasioissa ja pankin toiminnassa
päästään kokonaan vakiintuneisiin puitteisiin.
Näin uskon.
Suomen Pankin vakavaraisuutta mielestäni ja pankkien
vakavaraisuutta ei pidä tarkastella absoluuttisina lukuina,
mitä taseessa on, vaan niitä on aina tarkasteltava
suhteessa pankin riskeihin, joista valuuttavarannosta johtuva riski
on, totta kai, keskuspankilla kaikkein keskeisin. Kun sanotaan,
ettei ole enää nykymaailmassa riskejä, niin
luulen, kun meillä osakekurssit laskivat kolme vuotta peräjälkeen,
että jos ne olisivat vuoden vielä laskeneet, niin
uskon näin, että esimerkiksi jossain vakuutussektorilla
tai tällä sektorilla laajasti ottaen olisi oltu
vaikeuksissa jo. Eivät ne sen kauempana ole, nämä finanssisektorin vaikeudet.
Vakuutusyhtiöt ovat hiukan eri asia, mutta kyllä on
tietysti hyvä asia, että osakkeet ovat kääntyneet
nousuun ja tällä tavalla riskit ovat taas kohta
ohi. Tämä kurssiriski on siis olennaisempi oman
pääoman tarpeeseen vaikuttava tekijä kuin
taseen loppusumma, johon on viitattu. On myöskin sanottu,
että kantarahastoa ei voida käyttää.
Eihän se ole tarkoitettukaan käytettäväksi.
Eihän osakeyhtiön osakepääomakaan
ole tarkoitettu käytettäväksi voitonjakoon;
se on tarkoitettu turvaamaan toimintaa. Valuuttavarantoon suhteutettuna
Suomen Pankin oma pääoma on nykyisin eurojärjestelmän
keskitasoa pienempi. Suomen Pankin taseeseen ja toimintaan liittyvät
riskit eivät ole euron käyttöönoton
yhteydessä missään tapauksessa vähentyneet
sillä tavoin kuin mielestäni tässä työryhmän
muistiossa on esitetty.
Valuuttakurssimuutokset ja korkomuutokset vaikuttavat valuuttavarannon
arvoon ja luottoon euron käyttöönotosta
huolimatta aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Euron kurssivaihtelut
dollariin ja muihin keskeisiin valuuttoihin nähden ovat
viime vuosina olleet suuria ja käytännössä ennakoimattomia.
Kansalliset keskuspankit kantavat taseillaan muiden riskien ohella
viime kädessä myös Ekp:n toiminnassa
syntyvät riskit. Myös rahalaitosten hätärahoituksen
periaatteet ja riskit ovat Rahaliiton oloissa olennaisesti sittenkin
samat kuin ennen Rahaliittoon liittymistä.
Poikkeusoloihin varautuminen merkitsee Suomen Pankin taseen
kannalta erityisesti velvoitetta pitää riittävää valuuttavarantoa
Suomen kansainvälisen maksuvalmiuden turvaamiseksi. Poikkeusoloihin
varautuminen ja mahdolliset hätärahoitusoperaatiot
on otettava huomioon valuuttavarannon mitoituksessa. Valuuttavarannon ylläpito
taas on keskeinen oman pääoman tarpeeseen vaikuttava
tekijä.
Euroopan keskuspankilla on jossain määrin kyllä omiakin
varoja, mutta pääasiassa järjestelmä toimii
keskuspankkirahoituksen kautta. Jos Suomen Pankilla ei olisi omia
rahoja, niin kun se osallistuisi Euroopan keskuspankkijärjestelmän operaatioihin,
meidän roolimme olisi sen jälkeen rahattomien
rupattelua. Ei se voi olla Suomen rahaviranomaisen toiminnan etu.
Mielestäni Suomen Pankki toimii ainoana Suomen rahaviranomaisena,
ja sen toiminnan edellytykset on turvattava kaikissa olosuhteissa.
Tämä hallituksen esitys, joka lähtee
siitä, että nyt aktivoidaan Suomen Pankin tuloutusta — sehän
on vasta muutaman vuoden tulouttanut valtion talousarvioon — on
hyvä asia ja mielestäni perusteltavissa. Siinä varmasti
myöskin voidaan puhua merkittävistä summista,
varsinkin jos Suomen Pankin toimintaa voidaan tehostaa. Tosin on
todettava, että Euroopan unioni tuo joka paikkaan oman
byrokratiansa, niin kuin Suomen maatalouteen. Euroopan keskuspankissahan
toimii työryhmiä kymmenittäin, ja Suomen
on niissä oma roolinsa tehtävä ja tämä byrokratiakin täytyy
hoitaa ja se tehtävä asiantuntevasti, ja se vaatii
tietenkin tietyt resurssit.
Puhemies! Myöskin tämä nimitysmenettely tällä tavalla,
kuin se nyt on esitetty, mielestäni on perusteltavissa.
Toki voitaisiin ajatella, että pankkivaltuusto nimittäisi
kaikki pankkivaltuuston jäsenet. Se olisi perustuslain
hengen mukaista ja mielestäni myöskin eduskunnan
ponsien mukaista. Mutta toisaalta pääjohtajan
asemahan on tässä järjestelmässä hyvin
vahva, ja kun sitä halutaan korostaa, niin tasavallan presidentin
nimitysmenettely on siitä näkökulmasta
perusteltu. Kyllä tässä laissa on myös
tärkeitä yksityiskohtia, jotka tulevat nyt hoidettua
tässä yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Siksi on syytä toivoa, että talousvaliokunta
muilta kiireiltään nyt ehtii sitten lain käsitellä siten,
että se saadaan ensi vuonna voimaan.
Arja Alho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä mainitsi, että täällä olisi
oltu sitä mieltä, että rahoitusmarkkinoilla
ei olisi riskejä. Sitähän ei tietysti
kukaan ole sanonut, vaan totta kai rahoitusmarkkinoilla on paljonkin
riskejä. Sehän oli juuri se syy, minkä takia
Suomi liittyi Emuun ja on mukana Euroopan keskuspankkijärjestelmässä,
jotta näitä riskejä voitaisiin hallita.
On aivan selvä asia, että totta kai Euroopan keskuspankkijärjestelmä ja
euro kohtaavat myöskin rahoitusmarkkinoilla riskejä, mutta
sellaista vanhakantaista ajatusta, että Suomen Pankille
ikään kuin sanottaisiin, että alkakaapas
nyt latoa tänne pöytään rahaa,
että pidetään valuuttaa vakaana, ei enää ole.
Mutta sitä vastoin voi sanoa tietysti, kun Saksassa
on tehty tällainen ratkaisu, että on päätetty, että vararahasto
on jonkin suuruinen, ja jos se sitten menee yli, niin voitot palautuvat
valtiolle, niin tällaista tietysti voitaisiin meilläkin
täällä ajatella. Kyllä luulisi,
että tämä 3,2 miljardia euroa olisi jonkin
sorttinen puskuri myöskin valuuttamarkkinoiden heilahteluille
ja niiden riskien arvioimiselle. En usko, että Suomi jotenkin olisi
hyvin erikoisessa asemassa verrattuna muihin Euroopan unionin jäsenmaihin
tässä riskien hallinnassansa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Myös minä olen sitä mieltä,
että talousvaliokunta osaa asiansa ja tekee varmasti hyvän
mietinnön. Mutta siihen, mihin talousvaliokunnan puheenjohtaja
omassa puheenvuorossaan viittasi, että ministeri Siimes
ei olisi viime vaalikaudella tiennyt jotakin, vaan olisi menetellyt
tietämättömyyttään
jotenkin väärin, tuohon ajatteluun en yhdy ja
totean, että niin hänen kuin presidentinkin toiminta
oli heidän lähtökohdistaan johdonmukaista
ja linjakasta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Laki Suomen Pankista annetun lain muuttamisesta
on täällä käsittelyssä.
Minun mielestäni sen jälkeen, kun Euroopan keskuspankkijärjestelmä rakennettiin,
olisi heti tämä hallituksen esitys todella pitänyt
tuoda tänne, niin kuin ed. Pulliainen sanoi.
Itse aikaansa seuraavana edustajana heti tein talousvaliokunnassa
lakialoitteen, jonka uusin tänä vuonna. Lakialoite
n:o 88/2003 lähtee siitä, että eduskunnan
arvovaltaa täytyy nostaa. Lakialoitteeni lähtee
siitä, että eduskunta valitsee Suomen Pankin pääjohtajan
ja pankkivaltuuston. Pankkivaltuusto valitsee johtokunnan jäsenet. Tämä minun
mielestäni olisi looginen linja.
Lakialoitteeni tukee vuonna 2000 voimaan tullutta Suomen perustuslakia
siltä osin, että tavoitteena on vahvistaa hallitusjärjestelmän
parlamentaarisia piirteitä ja lisätä eduskunnan
valtaoikeuksia. Samaisen perustuslain mukaan presidentin nimitysvallan
piiriin tulisi ainoastaan kuulua sellaisia virkoja, joita koskevan
nimitysvallan osoittaminen presidentille on perusteltua presidentin
valtiosääntöisen aseman tai hänelle kuuluvien
tehtävien vuoksi taikka asianomaisen viran riippumattomuuteen
liittyvistä tai muista vastaavista erityissyistä.
Tämä lähtee perustuslaista. Voimassa
olevalle nimitysvallalle ei perustuslaista tarkoituksenmukaisen
kannan puolelta löydy hyväksyttäviä perusteita.
Mielestäni eduskunnan pitäisi muuttaa hallituksen
esitystä sillä tavalla, että todella
eduskunta valitsee Suomen Pankin pääjohtajan ja
sitten pankkivaltuusto valitsee johtokunnan jäsenet. Jos
talousvaliokunnassa ollaan riittävän aktiivisia,
olisi syytä lukea tämä minun lakialoitteeni
ja sen pohjalta tehdä sitten mietintö.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen on ollut oikeilla ahkerilla jäljillä tehdessään
aktiivisesti työtä niin, että lakia Suomen
Pankista muutetaan. Mutta se, mitä ed. Kuosmanen äsken
puheenvuorossaan sanoi, että tämä nostaisi
eduskunnan arvovaltaa, ei tule käymään
näin, vaan kyllä täytyy sanoa, että ne, joiden
arvovalta tässä pelastuu, ovat jossain muualla.
Eduskunta on ollut aina tässä oikeilla jäljillä,
niin kuin ed. Kuosmanenkin, mutta muut pelin politiikan, miten sanoisin,
sorvaajat ovat epäonnistuneet tässä monin
osin, ja siltä osin eivät ole olleet Suomen tasavallalle
eikä Suomen Pankille eduksi ne kuviot, mitä tässä moneen kertaan
on tapahtunut.
Mutta ed. Kuosmanen on oikeassa siinä, että talousvaliokunta
seuraa aikaansa ja kyllä ottaa oikein onkeensa ja onneensa
tässä asiassa, ja uskon, että myöskin
tällä näköalalla ed. Kuosmasen
puheenvuoro eduskunnan arvovallasta tulee talousvaliokunnassa huomioitua.
Uskon, että tämä asia, vaikka tämä lähetekeskustelu
näin kuiva ja vaatimaton onkin, antaa viitteitä myöskin talousvaliokunnalle,
että päästään oikeaan
suuntaan.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Itse olisin kyllä pitänyt,
kuten ed. Alho täällä edellä, parempana
sellaista esitystä, mitä ministeri Wideroos alun
perin esitti, joka perustui tähän toimikunnan
työhön. Kyllä aika erikoista on, että halutaan
yhteisiä valtion rahoja pitää näinkin merkittävissä määrin
jossain eri kasoissa ja normaalin demokraattisen päätösvallan
ulkopuolella. Ymmärrän, että Suomen Pankki
puolustaa sitä, mutta ihmettelen hieman sitä,
että eduskunnan edustajat Suomen Pankissa ovat itse asiassa, niin
kuin monesti käy, Suomen Pankin edustajia eduskunnassa
ja katsovat vain Suomen Pankin näkökulmasta asiaa.
Suomen Pankki on yksi pieni osa Suomen valtiota, jolla on joku tehtävä.
Tietysti voidaan sanoa, että Suomen Pankilla on vastuuta,
mutta jos todella ajatellaan, niin näilläkään
suurilla pääomilla, kun meillä oli kymmenen
vuotta sitten pankkikriisi, ei Suomen Pankki kyennyt sitä hoitamaan.
Päinvastoin voisin sanoa, että se oli yksi syyllinen.
Kyllä tämä eduskunta viime kädessä sen
hoiti ja eduskunnan vastuulle se tuli huolimatta niistä suurista
rahoista. On ihan selvä, että jos tulee kriisi,
niin eduskunnan vastuulla se on, eikä siinä auta
vetoaminen Suomen Pankin näin suuriin tai pienempiin tai
vielä suurempiin vararahastoihin tai tulouttamattomiin
voittoihin. Kyllä minusta kansanvallassa ja demokratiassa
on erikoista, jos puolustetaan sellaista järjestelmää,
jossa joku yhteiskunnan rahojen summa eristetään
toisenlaisen päätöksenteon piiriin. Sitä ei
voi pitää miltään näkökannalta
järkevänä.
Mitä tulee nimityksiin, niin on ehkä hyvä niitä muuttaa.
Itse en ole edes kuulunut siihen joukkoon, joka on välttämättä sitä mieltä,
että ne arvottomat näytelmät, joissa
henkilöitä loukattiin, ovat olleet kansanvallalle
eduksi. Enkä ole myöskään täysin
vakuuttunut, että ne lopputulokset ovat olleet parhaita
mahdollisia.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuisman puheenvuoron johdosta on syytä pari
kommenttia todeta. Tämä nimitysmenettely täällä jo
tuli edellä käsiteltyä. Mitä tulee
tähän taseeseen, niin minusta nyt kannattaisi
lukea tämä Euroopan keskuspankin lausunto. Me
olemme osa Euroopan keskuspankkijärjestelmää ja
sitoutuneet näihin säännöksiin.
Silloin kun Skopissa oli kriisi — sehän tuli
nimenomaan Suomen Pankin syliin — oli toimittava päivässä.
Tämä eduskunta ei pysty hoitamaan kriisiä yhdessä päivässä,
niin kuin keskuspankki pystyy hoitamaan ja luomaan vakautta siinä kriittisessä tilanteessa.
Kyllä eduskunta, totta kai, hoiti oman tehtävänsä,
mutta voi olla sellaisia kriisitilanteita, joissa on päivässä reagoitava.
Minun ymmärtääkseni tämä laitos
ei sellaiseen ole pystynyt eikä pysty.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Samasta asiasta kuin pankkivaltuuston nykyinen puheenjohtaja
ed. Ala-Nissilä mainitsi, ettei jää ihan
väärää kuvaa tässäkään
täysistunnossa asiasta, jossa sanotaan, että Suomen Pankki
ei ottanut vastuuta pankkikriisin ratkaisemisesta myönteisellä tavalla:
Ed. Kuisma, se ehdottomasti teki näin. Osapuilleen 5 miljardin vanhan
markan suuruisella vastuulla Suomen Pankki tuli rahoittamaan 90-luvun
alun pankkikriisiä, johon eduskunta vastaavasti reagoi
noin vuonna 95. En muista tarkkaa päivämäärää,
mutta vuosia vuosia jälkeenpäin. (Ed. Pulliainen: Skopin
rahat otettiin!) — Kyllä Skopin rahat tulivat
Suomen Pankista suoraan, ja pankki tuli suoralla vastuulla välittömästi
tähän yhteiseen vastuunkantoon mukaan. Siihen
ei oltaisi kyetty normaalin parlamentaarisen päätöksenteon
mukaisessa järjestyksessä eikä missään
tapauksessa siinä aikataulussa, ed. Kuisma. Että ei
kannata myöskään jättää tätä puolta
mainitsematta ja noteeraamatta.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Kuismalle ja muistutan siitä,
että Suomen Pankki on itsenäinen ja riippumaton
elin. En hyväksy sitä, että valtiovarainministeriö sekaantuu
Suomen Pankin asioihin näin voimakkaasti enkä hyväksy
sitä, että valtiovarainministeri haluaa sitaateissa
sanottuna ryöstää Suomen Pankin. (Naurua)
Minusta se on ihan virheellinen ajatusmaailma. Suomen Pankin tase
pitää säilyttää ja kasvattaa
sitä. Suomen Pankissa ovat mielestäni paremmat
asiantuntijat sijoitustoiminnassa kuin valtiovarainministeriössä.
Sen olen tarkistanut; olin ministeri Wideroosin kutsuilla. Siinä mielessä kannatan
tätä vanhaa systeemiä, että valtiovarainministeri
pitää näppinsä erossa Suomen
Pankista. (Naurua)
Risto Kuisma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pankkikriisistä ei kovin paljon kannata
ehkä nyt keskustella, ehkä jossain toisessa yhteydessä.
Minusta siinä tehtiinkin se virhe, muistan hyvin, vaikka
en ollut täällä eduskunnassa silloin,
että Suomen Pankista taisi olla pankinjohtaja Ollila pankkikriisin
alkaessa, joka sanoi, että tämä on pikkujuttu,
että Suomen Pankin voittovaroilla tämä hoidetaan.
Olisi ollut parempi, että eduskunta olisi heti ottanut
sen asian käsittelyyn. Ehkä koko pankkikriisin
hoitaminen olisi lähtenyt oikealle tolalle.
Arja Alho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on kyllä nyt vallan tavatonta,
että täällä puhutaan asioista,
ilman että on nyt ensinnäkään
luettu tuota Suomen Pankkia koskevan lainsäädännön
tarkistamisen ehdotusta ja tätä kansainvälistä vertailua.
Kyllä nyt pitäisi kuitenkin ajatella näin,
että abc-tiedot ovat selvät. Sen lisäksi
minusta on kyllä myöskin kummallista antaa nyt
rahoitusmarkkinoitten kriisistä 90-luvun alussa tällaista
kuvaa, mitä täällä yritetään
antaa. Tästä on tehty monta kirjaa, ja voin kyllä suositella
niitä luettavaksi. Omat muistikuvani asiasta ovat hyvin
kirkkaat, koska satuin olemaan siihen aikaan Suomen Pankin tilintarkastaja.
Yritän kyllä väittää,
että tässä kannettiin kumpikin yhteistä vastuuta.
Nyt ajattelisin näin, että Suomen Pankin erittäin
vahva tase olisi kestänyt sen, että veronmaksajat
olisivat saaneet tästä jotain takaisin.
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Herra puhemies! Pitkin syksyä on käyty hyvä ja
avoin keskustelu. Se on ollut varmaan paikallaan. Aina välillä tietysti
itsekin ihmettelee, vähän niin kuin ed. Alho täällä sanoi, että ehkä nyt
ei ole tarpeeksi kuitenkaan luettu mustaa valkoisella.
Suomen Pankki toimii eduskunnan tuella ja hoidossa. Minä toivoisin,
että eduskunta myöskin luottaa siihen. Hiukan
ehkä olen pettynyt tähän Euroopan keskuspankin
lausuntoon siinä mielessä, että mielestäni
tätä ei ole noteerattu. Mielestäni tämä on
aika vahva viesti eduskunnasta, että keskuspankki toimii
eduskunnan tuella ja hoidossa, ja sen pitäisi minun mielestäni
riittää. Koen myöskin ongelmallisena
sen Ekp:n lausunnossa, että aloitteellinen voisi olla ainoastaan
pankin johtokunta; siis pankkivaltuusto ei voisi olla aloitteellinen,
esimerkiksi jos asia koskee pankin rahastoja, ainoastaan johtokunta.
Se on mielestäni myöskin pieni ongelma.
Sitten tässä puhuttiin, että yhdessä päivässä pitää voida
reagoida, jos syntyy ongelmia. Ei kantarahasto tähän
vastaa, ei millään. Se minun alkuperäinen
ehdotukseni, että kantarahastosta olisi voinut siirtää valtiolle
kertaluontoisena, ei olisi ollut auttamassa nyt, kun tämä raha
kuitenkin sinne jää, Suomen Pankkia siinä tilanteessa, että todellinen
kriisi syntyisi, koska siihen ei voi muu kuin eduskunta koskea.
Sitten tästä voitonjaosta. Toivon, että nyt
luetaan tarkkaan, mitä lakipykälässä sanotaan: "Suomen
Pankin voitto, sen jälkeen kun Euroopan keskuspankkijärjestelmässä kertyvä rahoitustulo
---. Pankkivaltuusto voi Euroopan keskuspankkijärjestelmän
tehtävien hoidon turvaamiseksi tai muusta erityisestä syystä päättää voiton
käyttämisestä toisin." Elikkä pankkivaltuustolla
on mahdollisuuksia, jos on hyviä perusteluja — lain
perusteluista käy myöskin ilmi, minkälaisia
nämä perustelut voisivat olla — päättää toisin.
Minun mielestäni tämä nyt takaa sen,
että valtuustolla on tällaisia mahdollisuuksia.
Ei pitäisi olla vaikea mielestäni tätä hyväksyä täällä.
Muuten toivon, että laki voidaan nyt sitten, vaikka
on muutakin työtä valiokunnassa, käsitellä sillä tavalla,
että se voisi tulla voimaan ensi vuoden alusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin edellä ministeri
totesi, valtuuston asema jollakin tavalla tässä on
turvattu ja vahvistettu, että se ei ole mitenkään
epäselvä.
Mutta kahteen asiaan, ensinnäkin nimityskysymykseen:
Minusta tässä jotenkin hallitus turhaan lähti
hötkyilemään. Olisi pidetty ennallaan vanha
systeemi. Tämähän lähti siitä prosessista liikkeelle
joku vuosi sitten, kun presidentti käytti valtaoikeuksiaan,
niin kuin kuuluikin käyttää, ja tapahtui,
mitä tapahtui. Sitten kun lähdetään muuttamaan
sen takia lakia, niin tämä on jotenkin hassunoloinen
juttu.
Mutta sitten toinen asia, josta olen aina puhunut näissä yhteyksissä:
Minusta kuitenkin Suomen Pankin organisaatiota pitäisi
yhä uskaltaa tarkastella sillä tavalla, onko se
tämän päivän ajan tasalla ja
tarvitaanko siellä semmoisia henkilömääriä,
kun kuitenkin joka tapauksessa sen toiminnan luonne on muuttunut.
Täällähän on aikaisemmin vakuuteltu
minulle, jotta työtä on ihan riittämiin
olemassa, mutta minä olen ymmärtänyt
sillä tavalla kuitenkin, jotta kaikissa organisaatioissa
pitää pyrkiä katsomaan, mitä siellä tarvitaan
ihmisiä. Mitä olen käynyt Suomen Pankissa,
viimeksi hiljattain käytiin, niin henkilökuntaa
siellä ainakin on aika runsaasti. Nykytekniikalla, ja kun
kuitenkin meidän oma valuuttamme on hävinnyt,
oma markka on heitetty roskakoppaan, maalaisjärjellä ajateltuna
tuntuisi, että työmäärää on
siltä osin vähän vähemmän.
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Kun nyt muuten on täällä VM:ää moitittu,
täytyy näistä organisaatioasioista ja
henkilöstöasioista sanoa sen verran, että se
ei sitten kuulu meille siellä VM:ssä, vaan se
on Suomen Pankin asia arvioida ja sitten vetää johtopäätökset,
mikä on tarpeellista ja mikä ei ole.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Perustuslain mukaan Suomen Pankki toimii, kuten
ministeri täällä totesi, eduskunnan takuulla
ja hoidossa, ja tällä lailla nyt säädellään
sitä, millä tavoin tämä tapahtuu.
Mielestäni tämä hallituksen esitys on
tasapainoinen kokonaisuus myös nimitysmenettelyjä myöten
ja antaa hyvän lähtökohdan lain uudistamiselle.
Mielestäni on syytä välttää ristiriitojen
nostamista esille tässä tilanteessa eduskunnan
ja Suomen Pankin välille ja nähdä asiat
niin, että tämä Suomen Pankki tärkeänä rahaviranomaisena
ansaitsee meidän tukemme ja tietysti niin, että eduskunta
on mahdollisimman yksituumaisesti tätä lainsäädäntöä myös
täällä aikaansaamassa ja sitten hoitamassa
tätä tärkeää Suomen
Pankkia.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Kun vertaa tätä lakiesitystä niihin
johtopäätöksiin, joihin valtiovarainministeriön
työryhmä viime keväänä päätyi,
voi todeta, että ei syntynyt takkia, mahtoiko syntyä edes
tuluskukkaroa, siksi etäällä nämä ovat
toisistaan ja erityisesti suhtautumisessa kantarahaston alentamiseen.
Tämä esitys kantarahaston alentamisesta, joka
käsittääkseni oli myös ministeri
Wideroosin lähtökohtana tälle lakiesitykselle,
ammuttiin aikanaan hyvin näyttävästi
alas erityisesti Suomen Pankin toimesta ja Ekp:n hyvällä avustuksella
ja ehkä hieman värikkäin sanakäänteinkin.
Ei tämä mielestäni aivan ratkaisevasti
olisi Suomen Pankin vahvaa tasetta romuttanut eikä vienyt
toimintaedellytyksiä Suomen Pankilta, kuten annettiin ymmärtää.
Maailma on muuttunut, ja riskit ovat tältä osin
vähentyneet.
Sinänsä olen sitä mieltä,
että Suomen Pankilla tulee olla niin vahva tase, että se
tarvittaessa pystyy vastaamaan eteen tuleviin kriisitilanteisiin, mutta
ei tätäkään pitäisi
liioitella.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Lain mukaan Suomen Pankki toimii Euroopan
keskuspankkijärjestelmän osana sen perustamissopimuksen
mukaan, joka liittyy Emuun, ja se toteuttaa Euroopan keskuspankkineuvoston
suuntaviivoja rahapolitiikan hoitamisessa. Mutta samalla täytyy
alleviivata nyt sitä, joka on ollut aina Suomen Pankin
erityispiirre ja jota on myöskin eduskunnassa arvostettu,
että Suomen Pankki toimii eduskunnan vakuudella ja sille
on säädetty yhteistyövelvoite. Sen tulee
olla yhteistoiminnassa valtiovarainministeriön ja muiden
viranomaisten kanssa. Onnistunut rahapolitiikka aikaisemmin ja onnistunut
rahapolitiikka nykyisinkin edellyttää kyllä keskusteluyhteyttä Euroopan keskuspankkijärjestelmänkin
kautta suhteessa muihin toimijoihin. Eihän voi ajatella,
että rahapolitiikka sen jälkeen, kun se on siirtynyt
Euroopan keskuspankkiin, olisi jollakin tavalla umpiossa tehtävää.
Ministeri Wideroos mainitsi aivan oikein tästä Euroopan
keskuspankin lausunnosta, jossa oikeastaan pankkivaltuustoa ei ole
ollenkaan otettu huomioon, että sehän myöskin
tässä voi toimia niin, että se takaa
Suomen Pankin vakavaraisuutta, eikä ole otettu huomioon
lainkaan sitä, että viime kädessä totta
kai Suomen valtiovalta, eduskunta lainsäätäjänä,
on takaamassa sitä, että Suomen Pankki selviää niistä velvoitteista,
joita sillä on.
Kannattaa vielä ehkä muistaa sekin, että kun rahoitusmarkkinoiden
kriisiä arvioidaan, kyllähän se 90-luvun
alun kriisi oli myöskin valvonnan puutteen kriisi. Meillä toivon
mukaan on nyt kunnollinen Rahoitustarkastus ja asianmukainen lainsäädäntö niin,
että tällaiset päivässä reagoimiset
eivät enää tule eteen, ja jos niitä tulisikin, silloin
tietysti täytyy lähteä siitä,
että tämäkin kriisi ratkaistaan yhteistyössä sekä Suomen
Pankin että myöskin valtiovallan kanssa. Ei voida ajatella,
että näin pienessä kansakunnassa olisi varaa
eriseuraisuuteen. Sen vuoksi tietysti tämä kantarahastokysymys
ei edes tähän keskusteluun liity, koska niitä varoja,
joita siellä olisi, ei missään tapauksessa
voitaisi käyttää tämäntapaisten satunnaisten
ja äkillisten kriisien hoitamiseen. Aina pitää olla
keskusteluyhteys Suomen Pankin ja valtiovaranministeriön
ja koko valtioneuvoston välillä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Rahoitustarkastus, jota täällä on
vähän sivuttu, on minusta erittäin olennainen
osa tätä kokonaisuutta. Helposti unohdetaan se,
että Rahoitustarkastuksen asiantuntemus nojaa Suomen Pankin
henkilöstöön. Kansainväliset
pääomaliikkeet ovat niin vaikeita, isojen fuusioitten
ja muitten, kun ajatellaan esimerkiksi suomalaisten ja amerikkalaisten
yritysten yhdistymistä ja siinä tapahtuvia pääomaliikkeitä,
niiden valvonta sillä tavoin, ovat ne sitten eläkeläisten
tai palkansaajien tai osakkeenomistajien etuja, että ne
tulevat oikein hoidetuiksi. Tässä kun valvova
viranomainen ja nimittävä viranomainen yhdistyvät,
silloin tietyissä tilanteissa vallan kasautuminen ei ole
hyvä asia, on se eduskunnan valtaa tai kenen valtaa tahansa.
Myös asiantuntemuksissa, mitä sanotaan Suomen
taloudellisesta kehityksestä ja muusta, nyt tämä valta
on kasautumassa valtiovarainministeriölle. On siellä sitten
kuka tahansa, ei koskaan ole hyvä, että se kasautuu
yhteen paikkaan.
Talousvaliokunnan edustajat olivat viime kesäkuussa
Tshekeissä, joka on kaksi kertaa isompi kansa kuin Suomi.
Siellä oli toteutettu Euroopan keskuspankkijärjestelmän
ohjeitten mukaisesti näiden oma hallintomalli, jossa oli
seitsemän presidentin nimittämää johtajaa.
Siinä ei ollut pankkivaltuustoa, ja eduskunnalla siellä ei
ollut tähän mitään sanomista.
Mutta Tshekki on Tshekki ja Suomi on Suomi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! On totta, että Suomen Pankki toimii
eduskunnan vastuulla ja hoidossa, mutta yhtä totta on se,
että Euroopan keskuspankin perussäännöissä sanotaan hyvin
tiukasti tämä riippumattomuus, että toimiessaan
osana Euroopan keskuspankkia kansallinen keskuspankki ei saa ottaa
minkäänlaisia ohjeita miltään
taholta. Yhteistoiminnastakin todetaan, että muissa kuin
keskuspankkiin liittyvissä asioissa on yhteistoimintavelvoite
valtioneuvoston ja tarvittaessa muiden viranomaisten kanssa.
Tämä riippumattomuus on tässä hyvin
keskeinen, ja se eräällä tavalla perustelee
myös sitä, että pääjohtaja
keskuspankkineuvostossa ei voi myöskään
ottaa minkäänlaiselta kollegiolta siellä konkreettisessa
päätöksenteossa ohjeita vastaan. Suomen
perustuslain mukaankin, mihin ed. Kuosmanen viittasi, presidentillä säilytetään
nimitysvaltaa silloin, kun tehtävään
liittyy riippumattomuusulottuvuutta erityisesti, ja minusta tämä kyllä perustelee
myöskin tätä. On muistettava, että Suomen
Pankki ei ole samanlainen kuin joku muu organisaatio, joka toimii
eduskunnan alaisuudessa. Sillä on ihan erillinen rooli, joka
tulee keskuspankkisäädösten kautta.
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Aivan totta, näinhän se
on, ja niin ovat myös keskuspankit toimineet eri tavalla
eri maissa ja reagoineet myöskin euroalueeseen liityttyään
eri tavalla. Esimerkiksi Saksan keskuspankki tuloutti valtiolle
runsaasti rahaa ennen kuin liittyi Euroopan keskuspankkiin. Näinkin
olisi tietysti Suomessa voitu tehdä, jos silloin olisi
ollut rohkeutta tarpeeksi.
Keskustelu päättyy.