3) Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonlisäverolain
muuttamisesta on sinänsä oikeaan osuva. Idea siitä,
että huojennetaan tietyssä mitassa pienten yritysten
arvonlisäveromäärää tai
arvonlisäverotilitystä, on oikean suuntainen.
Voi olla, että tämä auttaa pieniä yrittäjiä siinä mielessä, että arvonlisävero
ei rankaise heitä välittömästi riippuen
tietysti yrityksen toiminnan luonteesta.
Tällä voi olla myös se positiivinen
merkitys, että tällä voidaan ehkäistä harmaata
taloutta. Voi olla, että moni keinottelee pysyäkseen
arvonlisäverorajan alapuolella, jolloin sitten osa toiminnasta
tapahtuu pimeillä markkinoilla tai harmaan talouden piirissä.
Siinä mielessä tätä voi tervehtiä ilolla
ja sitä on hyvä kannattaa.
On myös hyvä, että tässä ovat
mukana alkutuottajat. Siitähän oli monenlaista
porua pitkin syksyä. Mietittiin, vaikuttaako tähän
esitykseen artiklan 141 loppuratkaisu EU:n komission kanssa vai
millä tavalla kohdellaan alkutuottajia. Nyt se on tänne
mukaan otettu. Se ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta,
koska alkutuottajia kohdellaan siis alkutuottajina, jolloin lasketaan
se, mitä alkutuotannosta tulee, mukaan siihen, minkä perusteella
määritellään yrityksen liikevaihto.
Mutta koska tässä on jätetty metsätalous
ulkopuolelle, se johtaa siihen, että niillä alkutuottajilla,
joilla on myös metsänmyyntituloja, metsänmyyntitulot
lasketaan liikevaihtoon mukaan, jolloin se voi johtaa niihin tilanteisiin,
että alkutuottaja muuten pääsisi arvonlisäverohuojennuksen
piiriin mutta metsätalous ja metsätulot mukaan
lukien ei siihen sitten pääsekään.
Jos kerran metsätalous on päätetty
jättää ulkopuolelle hallituksen esityksessä,
olisi pitänyt jättää myös
selvyyden vuoksi metsänmyyntitulot sen ulkopuolelle, millä määritellään
liikevaihdon rajat. Se olisi ollut selkeä ja johdonmukainen.
Nyt tämä esitys ei ole siltä osin selkeä ja
johdonmukainen. Jos ajatellaan ihan pelkästään
verotuksen neutraalisuuden kannalta ja, voisi sanoa, ehkä oikeudenmukaisuudenkin
kannalta, silloin olisi selvää, että kaikkia
tuloja käsitellään samalla tavalla ja
kaikenlaista yritystoimintaa käsitellään
samalla tavalla riippumatta siitä, mistä yritystoiminnan
tulo tulee. Tämä on asia, johon valtiovarainvaliokunnassa
täytyy kiinnittää huomiota.
Se, että metsätalous jätetään
ulkopuolelle, perustellaan esityksessä erilaisilla laskelmilla
siitä, mitä se olisi tullut maksamaan valtiolle,
paljonko sitä kautta mahdollisesti tulisi veronmenetyksiä.
Täytyy sanoa kyllä tältä paikalta,
että nämä laskelmat ja luvut, jotka täällä ovat,
eivät kyllä vakuuta ainakaan minua. Erilaiset
tutkimuslaitokset ovat tehneet myös omia laskelmiaan siitä, mikä vaikutus
olisi sillä, jos metsätalous olisi mukana tässä arvonlisäverolain
muuttamisessa, ja näiden tutkimuslaitosten lukemat ovat
aivan erilaisia kuin valtiovarainministeriön omat laskelmat.
Syytä olisi kyllä selvittää,
mistä tällainen ero, joka on jopa kymmeniä miljoonia
euroja, voi johtua. Täytyy sanoa, että valitettavan usein
tai ainakin monta kertaa on törmännyt aiemminkin
siihen, että jostain kumman syystä, kun tehdään
maataloudesta tai metsätaloudesta erilaisia laskelmia,
ne luvut eivät aina ole pitäneet yhtä varsinaisen
todellisuuden kanssa. Saattaisi olla, että ehkä valtiovarainministeriössä tarvittaisiin
pikkuisen lisää asiantuntemusta maa- ja metsätaloussektorillakin,
että saataisiin vähän täsmällisempiä lukemia
näihin esityksiin.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Lähetekeskustelussa oleva hallituksen
esitys keventää merkittävästi
sen piiriin kuuluvien erityisesti työvaltaisten pienyritysten
arvonlisäverorasitetta. On arvioitu, että jopa
80 000 verovelvollista tulisi tämän järjestelmän
piiriin, saisivat huojennusta arvonlisäveroon. Mielestäni
tämä esitys on todella tärkeä ja
merkittävä uudistus arvonlisäverokäytännössä erityisesti
juuri työvaltaisten, kuten pienten palveluyritysten sekä käsityöyritysten, osalta.
Näissähän työn osuus on varsin
korkea, ja jo alun pitäen katsottiin, että tulisi
jatkossa kiinnittää huomiota, kun arvonlisäverojärjestelmää uudistetaan,
näihin työllisyysnäkökohtien
kannalta tärkeisiin kysymyksiin. Nyt tässä ollaan selkeästi
etenemässä. On tietysti hyvin tärkeää, että uudistuksesta,
kun se tulee voimaan, tiedotetaan ja annetaan tarvittavaa ohjeistusta
myös verovelvollisille.
Kysymys alkutuotannon ja erityisesti metsäasian osalta
on tietysti valiokuntakäsittelyssä, niin kuin
muiltakin osin, käytävä huolella läpi (Ed.
Ala-Nissilä: Verojaosto hoitaa!) ja katsottava, löytyykö siihen
jotain sellaista ratkaisua, jolla mahdollisia keskustelussa esille
nousseita ongelmia voitaisiin vielä valiokuntakäsittelyssä ja eduskuntakäsittelyssä
korjata.
(Ed. Taipale: Melkein kuin saksalainen lause tuo viimeinen!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun hallitus esittää jotakin,
joka on todella hyvää, sitä pitää tulla
oikein puhujakorokkeelta kehumaan, vaikkei nyt yli kahta minuuttia
kehuisikaan. (Ed. Ala-Nissilä: Sekin riittää!)
Arvoisa puhemies! Edellisten hallitusten aikana tämä asia
oli esillä lukemattomia kertoja. Suomen Yrittäjät
ry toi oman kortensa kekoon esittämällä oman
mallinsa, joka on meidän kaikkien hyvin tietämä.
Siinähän pyrittiin, tai tietysti pyritään
edelleenkin, liukuvaan järjestelmään,
niin kuin hallituksen esityksessä nyt pyritään.
Siinä systeemi pelaisi sillä, että otettaisiin
ostojen alvit ja niistä vähennettäisiin
myynnin alvit ja sitten sijoitettaisiin tämä jakojäännös
tiettyyn kaavaan ja sillä tavalla saataisiin se kokonaisuus,
jolla liukuva järjestelmä toteutuu.
Nyt on esitetty vähän monimutkaisempi malli.
Kun katsoo niitä esimerkkejä, jotka hallituksen
esitykseen on upotettu, ei voi muuta kuin sanoa, että myönteiseen
suuntaan Suomen Yrittäjät ry:n malliin nähden
on menty selvästi. Tämä malli, jota nyt
esitetään, lähentelee hyvin paljon Hollannissa
käyttöön otettua mallia. Hollannissa on
saavutettu jotakin, joka on matkimisen arvoista. Nimittäin
siellä oli kaksi ongelmaa: harmaan talouden ongelma ja
pilkkomisongelma, eli liikevaihto pilkotaan osiin ja sillä tavalla
pyritään alvit estämään.
Siellä tällä uudella menettelyllä päästiin
siihen, että harmaan talouden houkutus väheni
raporttien mukaan ratkaisevasti. Minä toivon hartaasti,
että Suomessa käy nyt tällä järjestelyllä aivan
samalla tavalla kuin Hollannissa on käynyt.
Se, että metsätalous jätettiin nyt
ulkopuolelle, mihin ed. Jari Koskinen kiinnitti huomiota, on selvä poliittinen
valinta. Alkutuotannon, mikä taas on mukana tässä systeemissä,
ongelmia varmasti voitaisiin selvittää sitten
jaostossa käyttämällä simulaatiomalleja
ja miettimällä erilaisia vaihtoehtoja niin, että myöskään
ei pidä sellaista ratkaisua saada aikaiseksi, jossa ehkä tavallaan ostetaan
uusi järjestelmä sellaisella hinnalla, mikä ei
ole sen väärtti.
Mutta joka tapauksessa, arvoisa puhemies, tässä on
erinomaisen merkittävästä edistysaskeleesta
kysymys, ja hienoa, että hallitus on tämmöisen
saanut aikaiseksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edelliset puhujat ovat käyneet
tätä historiaa läpi ja niitä toiveita,
mitä on esitetty. Meillähän vähän
nuoremmalta ajalta silloin, kun eduskuntavaaleja käytiin,
muistetaan, että jokaisessa tilaisuudessa lähes
poikkeuksetta eri puolueiden edustajat vakuuttivat, että tämmöinen
liukuva alvimalli rakennetaan, ei justiinsa tämän
mallista ollut varmaan mielessä, mitä ed. Pulliainen
käytti esimerkkinä, yrittäjien mallia,
mutta kuitenkin tässä mennään
nyt eteenpäin.
Tuon rajan osalta olisi toivonut, että ylempi raja
olisi ollut 25 000 euroa eikä 20 000.
Sitä en tiedä, miten päädyttiin
tähän rajaan. Mutta kuitenkin, kun ollaan menossa
oikeaan suuntaan, tätä on pidettävä hyvänä ja
sillä tavalla tehtävä tässä,
jotta mahdollisimman nopeasti tämä saadaan lopulliseen
muotoon. Tässä eduskunta toivon mukaan vielä parantelee
tätä, mahdollisesti tuota rajaakin nostaa, ja
sitten tiedotus päälle, koska tämä antaa
kuitenkin positiivisen signaalin tuonne pienyrittäjille,
jotta nyt tämä homma on hoidettu.
Tämähän koskee sinällään
kaiken kaikkiaan pääsääntöisesti
yksinyrittäjiä ja antaa vähän
viestiä siihen suuntaan, että nyt tässä yhteiskunta kannustaa
heitä yrittämään ja helpottaa
myös verotuksen osalta, jolloin selviytyminen ja mahdollisesti
yrityksen kasvaminenkin on paljon mahdollista. Se tie, jota me odotamme,
jotta mahdollisesti yritys voisi palkata ihmisen siihen, se kai tässä olisi
kaikkein parasta herkkua. Nimittäin muuten sitä sadantuhannen
uuden työpaikan lukua ei kyllä tulla saavuttamaan
tällä hallituskaudella.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain muutoksesta
koskee arvonlisäveron alarajan muuttamista liukuvaksi,
mikä sinänsä on erittäin hyvää ja
kannatettavaa. Niillä perusteilla, mitä täällä on
jo useaan kertaan toistettu, hallituksen esitys on sellainen, että se
valiokunnassa on syytä viedä eteenpäin,
mutta mielestäni siihen olisi kuitenkin ollut mahdollisuus
tehdä vähän parempia esityksiä.
Täällä monessa puheenvuorossa on
sanottu, että tämä koskee pienyrittäjiä,
(Ed. Ala-Nissilä: Uutta se, kun verotus alenee!) kaikista
pienimpiä, ja täysi verohyöty tulee 20 000
eurosta elikkä 1 600 eurosta kuukaudessa. Ed.
Ala-Nissilä, kysyn vain, kuinka moni yrittäjä elättää tällöin
itsensä. Jos ajatellaan, että 1 600 euroa
on liikevaihto ja siitä vaikka puolet olisi katetta, niin
se on 850 euroa kuussa tuloa. En usko, että sillä kovin
yrittäjyyttä sinänsä edistetään.
Tämä suuntautuu aivan muihin tahoihin kuin varsinaisiin yrittäjiin.
Sinänsä tämä on hyvä ja
kannatettava.
Mutta kun se suuntautuu muihin tahoihin ja aivan sivutoimisiin
yrittäjiin, niin olisi suonut, että tämä olisi
ollut huomattavasti yksinkertaisempi. Nythän kaikkia muita
paitsi alkutuotantoyrityksiä tai maanviljelijöitä koskien
tämä pitää anoa seuraavana vuonna
takaisin. Kun on muutamasta kymmenestä eurosta muutamaan
sataan euroon takaisin anottavaa, niin epäilenpä,
kuinka moni puolentoista vuoden päästä siitä,
kun on maksanut jo, muistaa ja tulee niitä anoneeksi. Se
tietää byrokratiaa siellä hallintopuolella.
Siinä hallitus on laskenut kymmenen henkeä lisää ja
kustannuksia sille, mutta ennen kaikkea se tietää monimutkaisuutta
sinne verovelvollisen puolelle.
Minusta olisi ollut paljon parempi, että myös nämä,
jotka kuukausittain maksavat arvonlisäveroa, olisivat saaneet
sen itse vähentää. Kyllä yrittäjiin
ja näihin pienempiinkin yrittäjiin on syytä sen
verran luottaa, että he osaisivat sen vähentää samalla
lailla kuin alkutuotantoyrittäjätkin. Olisin myös
nähnyt mielelläni nämä pienet
metsänmyyntitulot siinä mukana.
Sinänsä liikevaihtoon perustuva liukuva arvonlisäveron
alarajan muuttaminen on jo jotenkin arveluttavaa. Sen on varmaan
hallitus huomannut itsekin, kun on esityksessä kovin pitkään perustellut
sitä, miksi tätä ei voi tehdä verosta
vähennyksenä, vedonnut moneen kertaan EU-direktiiveihin
ja muihin. Minusta olisi ollut selvempää ja hallituksen
olisi syytä neuvotella, jos neuvotteluja tarvitaan, EU:n
kanssa niin, että verovähennys, perusvähennys,
olisi voitu tehdä verosta ja se olisi tehty oma-aloitteisesti.
Meillä on paljon muitakin veroja, joista vähennykset
veronmaksaja huolehtii. Tietyllä summalla, suurin piirtein
samalla euromäärällä, mikä tähän
käytetään, olisi tehty perusvähennys,
ja se olisi tehty suoraan arvonlisäverosta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kurvinen käytti tässä ihan
hyvän puheenvuoron. Kommentoin sen verran ensinnäkin
sitä, että arvonlisävero kuitenkin on
se vero, jolla pitää yhteiskunnassa verotuottoja
kerätä mittavasti hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseksi.
Näin ollen on aina harkittava tarkkaan, kun siitä tehdään
poikkeuksia. Mutta yrittäjyyden nimissä voidaan
tehdä, ja tässä juuri on siitä kysymys
kylläkin aika pieniin yksinyrittäjiin kohdistuen,
niin kuin tässä todettiin.
Puhemies! Tietysti kun tässä nyt alkaa ensimmäinen
hallituksen yrittäjyyttä edistävä veronkevennys,
tämä on uutta kokoomukselle. Kun sitä kahdeksaan
vuoteen ei ole täällä eduskunnassa nähty,
niin tämä nyt tähän suuntaan
on alku, ja tähän pitää nyt
teidän vaan tottua.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Luontainen vaatimattomuuteni estää minua
nyt muistelemasta tarkoin tämän kyseisen liukuvan
arvonlisäverorajan historiaa, mutta haluan vain sanoa, että parempi
myöhään kuin ei milloinkaan. (Ed. Ala-Nissilä:
Ed. Alholla on tässä kunniakas historia!) — Niin,
siinä onkin kunniakas historia, ja olisi tietysti ollut
mukava kertoa, että tämä on oikeastaan
Suomen malli, jota Hollannissa on myöskin menestyksellisesti
sovellettu.
Mutta pidän siis tätä esitystä erinomaisena
sen vuoksi, että se alentaa yrittäjäksi
ryhtymisen kynnystä ennen kaikkea juuri käsityöläisammateissa
ja itsensä työllistävissä yrityksissä,
siis mikroyrityksissä, joita kuitenkin Suomessakin tarvitaan,
jotta yrittäjyysohjelma ja työllisyysasteen nostaminen
hallituksen esittämällä tavalla voisi
onnistua. Se varmasti alentaa siis tätä yrittäjäksi
ryhtymisen kynnystä, mutta myöskin varmasti lisää sitä,
että arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröidytään,
ja näin ollen tietysti harmaan talouden osuus saattaa täältä osin
pienentyä. Ainakin sitä sopii toivoa.
Menettelytavan suhteen olisin kyllä ed. Kurvisen kanssa
samaa mieltä, että on hiukan pulmallista, jos
esimerkiksi hatuntekijä joutuu odottamaan kaksikin vuotta
sitä, että saa liikevaihdon ylittyessä tämän
hyvityksen itsellensä, koska usein pienellä yrittäjällä varat
ovat juuri sellaiset, että hädin tuskin selvitään
näistä velvoitteista. Siinä mielessä tämmöinen
oma-aloitteinen liukuvan rajan seuraaminen voisi olla paikallaan.
Mutta toivon, että valiokunta sitä voisi miettiä ja
löytää sellaisen ratkaisun, joka tukisi juuri
näitä päämääriä.
Valitettavaa sinänsä on se, että uskon,
että talkkareiden tai talonmiesten tulo takaisin tämän lain
myötä ei enää varmaan onnistu.
Tämä olisi pitänyt siinä mielessä toteuttaa
aikaisemmin, etteivät kiinteistöyhtiöt
olisi tehneet näitä ratkaisuja ja siirtyneet erilaisten
yhtiöiden palveluiden ostamiseen. Talkkarihan olisi aika
monen ihmisen kannalta paras turva arkielämän
selviämisessä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys arvonlisäverolain
muuttamisesta on selkeästi niitä ensimmäisiä askeleita,
joita yrittäjyyden politiikkaohjelma ottaa, ja näitä esityksiä tulee
nyt sitten tihenevällä tahdilla tähän
saliin ja hyvä niin. Niitä on pitkään
kaivattu, ja nyt ne sitten alkavat. Erityisesti tämä painottuu
tietenkin yksinyrittäjien aseman parantamiseen, harmaan
talouden torjumiseen, niin kuin täällä on
monessa yhteydessä jo todettu, kuin myöskin yrittäjyyden
alkutaipaleen helpottamiseen, koska sehän on meillä yhteisesti
tunnustettu tosiasia, että meillä se yrittäjäksi
lähtemisen kynnys on turhan korkealla, ja tämä omalta
osaltaan sitä kynnystä selkeästi alentaa.
Olen myöskin tyytyväinen siitä, että alkutuotanto
otettiin mukaan tähän. Mielestäni suuria
rajauksia ei tämän tyyppisessä lainuudistuksessa saisi
olla, ja siksi tuo metsätalouden ulkopuolelle jättäminen
on myöskin omasta mielestäni hieman ongelmallinen,
ja katsotaan nyt sitten, mitä valiokunta siitä sanoo.
Ainakin siltä osin, että tulot kuitenkin lasketaan
siihen tulopottiin mukaan, josta tuo huojennus otetaan, tätä problematiikkaa
täytyy hieman miettiä ja avata.
Muuten olen samaa mieltä, kuin mitä täällä ed. Jari
Koskinen sanoi valtiovarainministeriön laskelmista liittyen
alkutuotannon fiskaalisiin vaikutuksiin valtiontalouteen. Sieltä on
kyllä aika tavalla suurenlaisia lukuja aina tullut, ja
välttämättä ne eivät
ole osoittautuneet aivan oikeiksi. Tässäkin tapauksessa
katsotaan nyt sitten valiokuntakäsittelyn aikana, miksi
nuo oikeat luvut muodostuvat. Mutta kaiken kaikkiaan positiivinen
esitys.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Käytetyissä puheenvuoroissa
pääsääntöisesti tätä lakiesitystä on
kehuttu, ja myös allekirjoittanut näkee sen erittäin
tärkeänä askeleena eteenpäin yrittäjyyden
edistämisessä. Toivoisi, että tätä 20 000
euron ylärajaa jatkossa ja nopeallakin aikataululla pystyttäisiin
nostamaan. Tämä lakiesitys varmasti aluekehityksen
kannalta ei ole merkityksetön. Yrittäjyyttä se
varmuudella edistää, ja mieleeni tulee muun muassa
käsityöyrittäjät. Monet heistä ovat
tarkoituksella jättäneet myyntinsä alle
noin 8 400 euron, vaikka näille tuotteille olisi
kysyntää. Myös harmaan talouden vähentämisen
kannalta tämä lakiesitys on hyvä.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Suomihan on siitä kummallinen
maa, että meillä yrittäjät ovat
olleet tähän saakka, ja ovat vieläkin,
lähes tulkoon lainsuojattomassa asemassa. Yrittäjäksi
lähtemisen kynnys on todella suuri. On erittäin
hienoa, että hallitus on aloittanut lupaustensa mukaan
tällaisen yrittäjyyden kunnioittamisen, koska
se on ainoa mahdollisuus, millä Suomi tulevaisuudessa pärjää.
Emme voi kuvitella, että julkinen sektori tai mikään
muukaan kommervenkki voi tätä kansakuntaa elättää,
muu kuin uusi ja innokas yrittäjyys. Edustajien Kurvisen
ja Jari Koskisen kanssa olen ihan samaa mieltä siitä,
että ammattilaisia olisi voitu tietenkin käyttää hiukan
enemmän noissa laskelmissa ja myöskin siinä,
että yrittäjille olisi annettu tuo itselaskemisen
mahdollisuus.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain tehdä huomion tässä,
kun arvoisat edustajat käyttävät mielellään
tästä yrittäjyyden edistämiseksi
ja yrittäjille suunnatusta alennuksesta myötämielistä sanaa.
Enkä minäkään sitä kielteisenä näe,
mutta täytyy muistaa nyt, hyvät ystävät,
kuitenkin, että jos liikevaihto on 1 600 euroa
kuukaudessa, niin siitä voi jäädä itselle
parhaassa mahdollisessa tapauksessa 800 euroa. Ei sillä vielä yrittäjän
nimikettä saa, ei sillä elätä itseään,
ei sillä elätä perhettä, saati
sitten työllistä ketään. Täytyy
muistaa, että tämä suuntautuu pääasiassa
sivutoimisiin ja sellaisiin yrityksiin, jotka muulla toiminnalla
kuin yrittäjän riskillä elättävät
itseään.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Vasemmistoliitonkin puolesta totean, että tässä on
nyt erittäin hyvä ja tärkeä esitys.
Juuri tällä tavoin pitää näitä ihan
pieniä yrittäjiä vastaan mennä,
auttamaan heidän tilannettaan. Ei se varmaankaan ratkaise
kaikkea, mutta on parempi kuin ei mitään. Näinhän
sitä pitää askel askeleeltakin mennä eteenpäin.
Minä odotan tässä suunnassa toimenpiteitä myöskin
vähän sitä isompaa yrittäjää kohtaan auttamismielessä,
eli niitten sivukulujen porrastamista, sitä, että sen
ihan pienen rasitusta vähennetään ja
sitten otetaan ne rahat näiltä pääomavaltaisilta
yrityksiltä. Pitää myöskin huolehtia, että ne
rahat kertyvät.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun on jonkin aikaa täällä talossa,
muutaman eduskuntakauden, ollut, niin voi tyydytyksellä todeta,
että siinä, mistä on paljon täällä puhuttu jo
edellisenkin hallituksen aikana ja mitä monta kertaa sitä ennenkin
on tuotu esiin, nyt on saatu pää auki edes. Voi
näin päin sanoa, että tietysti ed. Kurvisen
kanssa voi olla ihan samaa mieltä siitä, että ei
tämä sinällään mitään
suuria muutoksia tuo nimenomaan yrittäjyyteen, mutta ainakin
antaa käsityöammateissa minun mielestäni jonkinlaista
tukea siihen. Ainakin minun mielestäni nimenomaan yrittäjyyden
alkuvaiheessa, silloin kun yritystä kehitetään,
yksinyrittäjät lähtevät perustamaan
liikkeitä jne., tästä saattaa olla jonkinlaista
apua ja tukea toimintaan.
Arvoisa puhemies! Minua hämmästyttää eniten
tämä metsätalouden osuus tässä ja
ainakin se, millä tavoin se on tarkoitettu vaikuttamaan
koko maatilatalouden osuuteen. Ja taas toisaalta, kun tietää,
millä tavoin metsäyritystoiminnan osalta yrittäjiä kohdellaan,
muun muassa vähennysten osalta kilometrikorvauksissa jne.,
niin tuntuu siltä, että metsätalousyrittäjät,
nimenomaan metsätalousyrittäjät, jäävät
kyllä hieman lapsipuolen asemaan, vaikka meillä määrätty
siirtymäkausi tällä hetkellä onkin.
Keskustelu päättyy.