4) Hallituksen esitys autoverolain muuttamisesta annetun lain
voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Meillä Suomessa liikenteessä olevia
ajoneuvoja verotetaan kovin monella eri tavalla. Nyt on kysymys
autoverolain muuttamisesta. Autoverohan tarkoittaa maahan tuodulle
autolle määrättävää veroa.
Meillä on erikseen ajoneuvoverolaki, joka taas käsittelee
sitä veroa, joka kannetaan rekisterissä olevista
ajoneuvoista. Meillä on erilaisia polttoaineveroja, ja
alv tietysti monin eri tavoin tuo varoja valtion talouteen. Liikenteen
tuoma resurssi fiskaalisesti on tietenkin merkittävä, ja
se on vakavasti otettava. Suomi on kuitenkin melko nopeaan tahtiin
muuttunut kansantaloudeltaan, ja me ymmärrämme
hyvin sen vaiheen, jolloin oli suuri valuuttapula ja siihen liittyvä kiusaus
verottaa korkealla tavalla harvalla valuutalla saatuja ajoneuvoja.
Tämä autoverolain muutos, joka eräiden
vaiheiden jälkeen ja myös kansainvälisten
päätösten jälkeen on nyt Suomessa
ollut käytössä, tämä autoverojärjestelmä ja
sen jatkaminen vuoteen 2004, on niillä perusteilla, jotka
hallitus esittää, luonnollisesti hyvin perusteltu.
Tämä joka tapauksessa on ilmentänyt vielä sitä kehittymättömyyden
vaihetta, joka Suomessa autoiluun ja autojen omistamiseen liittyy.
Kun käytettyjen autojen verotusta yksinkertaistettiin
ja myös madallettiin, on kyllä ainakin asiantuntijat
yllättänyt täydellisesti se autojen määrä,
joka maahan tulee. Kun perusteluista ilmenee, että tänä vuonna
on arvioitu noin 40 000 käytetyn auton maahamme
tulevan, on se johtanut siihen, että meidän tullimme
on aivan ruuhkautunut johtuen järjestelmässä edelleen
olevasta kovasta epätarkkuudesta ja siitä, että ei
ole voitu vielä mennä siihen tavoitteeseen, johon
pitäisi mennä.
Kun nykyinen auton hinta määritellään
vähittäishintana, tiedämme, että siihen
keskimääräistä enemmän
vaikuttaa meidän autokauppamme eikä niinkään
normaali markkinatalous. Meidän on päästävä hyvinkin
nopeassa tahdissa tässä autoveroasiassa siihen,
että normaali kuitti antaa tiedon, mikä on auton
hinta, ja lopullisena tavoitteena mahdollisimman pian tulee olla
se, että käytetty auto on käytetty auto,
jota autoveron osalta on verotettu jo aikaisemmin toisessa EU-maassa.
Kukin maa hoitaa sitten omalla tavallaan ajoneuvoverolain, polttoaineverotuslain
ja kaiken muun siihen liittyvän, mutta tämän
täytyy olla pikainen tavoite. Tämä vähän
kuin pyhään lehmään suhtautuminen,
autoon suhtautuminen, joka meillä vielä on, aiheuttaa
tällaisen kiusallisen välivaiheen.
Kun tämän esityksen perusteluissa esityksen vaikutuksista
sanotaan, että tämä järjestely
vähentää käsittelyaikojen pitkittymistä ja
antaa työrauhaa autoverojärjestelmän
hallinnoitavuuden kehittämiseksi, haluaisin tässä tuoda
esiin erään kuitenkin kokonaisuudessaan pienen
yksityiskohtien joukon autoasioissa, nimittäin muuttoautoproblematiikan,
jota puolustusvaliokunnan jäsenet ovat joutuneet tietenkin
paljon tapaamaan tavatessaan YK-joukkoja.
Kun meillä on hiljattain ollut käsittelyssä hallituksen
esitys 111 näiltä valtiopäiviltä ajoneuvoverolaista,
tässä ajoneuvoverolain perusteluissa selvitetään:
"Ajoneuvoveroon liittyy myös kansainvälinen näkökulma.
Euroopan yhteisöjen komissio on esittänyt 9. päivänä syyskuuta
2002 antamassaan tiedonannossa neuvostolle ja Euroopan parlamentille — Henkilöautojen
verotuksesta Euroopan unionissa — vaihtoehdot toimille
kansallisella ja yhteisön tasolla - - jäsenmaille suosituksen
käyttää fiskaalisten tarpeidensa täyttämiseen
hankinnan verotuksen sijasta mieluummin vuotuisia ajoneuvoveron
tapaisia veroja." Tämä siis tarkoittaa sitä,
että tämä meidän perinteinen
autoveroon liittyvä järjestelmämme voitaisiin
korvata. Tämä on kuitenkin ainoastaan suositus
eikä tällaista lainsäädäntöä vielä ole
tehty, ja näitä ehdotuksia ei ole vireillä lukuun
ottamatta eräiden ajoneuvojen tilapäistä käyttöä ja muuttoautojen
verotusta koskevien komission esitysten uusimishanketta, jota komissio
on ilmoittanut valmistelevansa.
Juuri tämä muuttoautoasia on sellainen, joka kirpaisee
meidän rauhanturvatyötämme. Me osallistumme
entistä laajemmin useiden järjestöjen
kautta rauhanturvatyöhön kautta maailman, se on
Suomelle merkittävä asia, ja erittäin
tärkeätä on silloin löytää Suomen
miehiä ja naisia lähtemään tähän
tärkeään tehtävään.
On itsestään selvää, että kun
meillä on korkea verotus ollut autoissa, sekä autovero-
että ajoneuvovero, on auton hankinta tämän
työn yhteydessä ollut yksi palkan lisä.
Joka tapauksessa tämä hankintajärjestelmä etenkin
nyt, kun järjestelmät ovat muuttuneet nopeampitempoisiksi
ja ajoiltaan lyhyemmiksi, on tullut niin monimutkaisen vaikeaksi
ja myös niin epäkäytännölliseksi,
että siihen pitäisi nopeasti, viitaten tuohon
Euroopan komission suositukseen, saada käytännön
muutos.
Mehän olemme osallistuneet rauhanturvatoimintaan vuodesta
56 alkaen, ja 60-luvulta lähtien rauhanturvaajat ovat käyttäneet
hyväkseen oikeutta tuoda ulkomailta oleskeluajan perusteella muuttoauto
verovapaana Suomeen. Tällä oikeudella on ollut
rauhanturvapalveluksen motivoinnin ja rekrytoinnin kannalta positiivinen
vaikutus. Positiivisista tekijöistä huolimatta
käytäntöön on liittynyt myös
sekä yksityisen kansalaisen että rauhanturvajoukon
kannalta negatiivisia piirteitä. Esimerkkinä mainittakoon
jo vanha Namibian Untag-rauhanturvaoperaatiossa 89—90 muodostunut
tilanne, jossa Afrikan maahan laivattiin satoja kalliita autoja
suomalaisten rauhanturvaajien käyttöön.
Kyseinen toimenpide ei edistänyt rauhanturvajoukon motiivien
uskottavuutta. Lisäksi operaatio jouduttiin lopettamaan noin
kahdeksan kuukauden jälkeen, jolloin autojen Suomeen palauttamisen
osalta jouduttiin turvautumaan poikkeusjärjestelyihin.
1960—80-luvuilla rauhanturvaoperaatioita toteutettiin
ainoastaan YK:n johdolla, ja ne olivat yleensä melko pitkäkestoisia.
Tämä mahdollisti järjestelyjen vakioimisen
ja myös muuttoautojen kuljetusten ja käytön
toteuttamisen jotenkin tyydyttävällä tavalla.
1990-luvulla sotilaalliset kriisinhallintaoperaatiot muuttuivat
entistä monimuotoisemmiksi. Tällä hetkellä Suomi osallistuu
YK-operaatioiden lisäksi Naton ja EU:n johtamiin sekä koalitio-operaatioon
Afganistanissa.
Kaikissa niissä olosuhteet, järjestelyt ja
säännöt poikkeavat voimakkaasti toisistaan.
Yhteisenä piirteenä on kuitenkin se, että uusissa
operaatioissa toiminta on normitettu voimakkaan sotilaallisesti.
Tällöin kaikenlainen rauhanomainen toiminta ja
muun muassa liikkuminen palvelustehtävien ulkopuolella
toiminta-alueella on erittäin rajoitettua. Tällä on
vaikutuksia myös mahdollisuuteen käyttää oikeutta
verovapaan muuttoauton tuomiseksi ja säilyttämiseksi
toimialueella. Esimerkiksi Afganistanissa tällaista mahdollisuutta
ei tilanteen vaarallisuuden ja mahdottomien kuljetusyhteyksien vuoksi
ole. Nato-operaatioissa varsinaiselle toimialueelle, esimerkkinä juuri
Kosovo tai Bosnia, ei ole ollut mahdollista tuoda eikä siellä säilyttää omia
ajoneuvoja. Tällöin on turvauduttu säilytykseen
toisen valtion alueella, joko Makedoniassa tai Unkarissa, kuten
puolustusvaliokunta saattoi todeta.
Suomen tuorein rauhanturvaoperaatio Eritreassa käynnistyi
kesäkuussa tänä vuonna. Tähän YK:n
rauhanturvajoukkoon kuuluu 200 sotilasta. Heilläkään
ei ole mahdollisuutta verovapaan ajoneuvon hankintaan. Syynä tietenkin
kuljetusten hankaluus, jopa mahdottomuus sekä aivan mahdottomuus
säilyttää ajoneuvoa tuolla toimialueella.
Nämä nykyisen järjestelmän
ongelmat kulminoituvatkin juuri ajoneuvon säilyttämiseen
ja käytettävyyteen. Suomalaisista rauhanturvajoukoista
tätä menetelmää käyttää 60—70
prosenttia sotilaista, ja he joutuvat samalla työnsä ohella huolehtimaan
merkittävän taloudellisen arvon omaavasta henkilökohtaisesta
omaisuudestaan sotatoimialueella tai lähietäisyydellä.
Tämä asettaa suomalaiset myös hyvin kiusalliseen
asemaan. Muut maat ovat näet joko ratkaisseet autoverokysymyksen
kokonaan eri tavalla kuin Suomi tai sallivat muuttoautojen säilyttämisen
kotimaassa tai hankinnan vasta operaation jälkeen.
Nämä rauhanturvamiehet joutuvat siis ensinnäkin
hankkimaan joko yksin tai koordinoidusti tämän
ajoneuvon. He joutuvat itse säilyttämään ajoneuvon
joko osuuskuntaperiaatteella tai itse hankkimalla. Rauhanturvaajat
eivät voi itse vartioida ajoneuvojaan, vaan valvonta perustuu
palveluksen ja tilanteen sallimissa puitteissa toteutettuihin käynteihin.
Tämän jälkeen, kun tilanne päättyy,
he joutuvat itse järjestämään
kuljetuksen joko yhteiskuljetuksella tai ajamalla, ja tämä kaikki
on täysin poikkeavaa siitä, mitä muiden maiden
sotilaat joutuvat tekemään. Rauhanturvajoukon
kannalta paras tilanne saavutetaan silloin, kun muuttoautoja ei
hankita toimialueelle. Tällöin pystytään
keskittymään rauhanturvatyöhön.
Tämän vuoksi minusta olisi välttämätöntä kiiruhtaa
Suomessa tämän komission suosituksen mukaisesti
sellaista järjestelmää, jossa rauhanturvaaja
tämän edun saatuaan, täytettyään
muutoin ehdot, voi hankkia verovapaasti ajoneuvon kotimaastaan Suomesta.
Tällainen laivoilla rahtaaminen köyhään
Afrikkaan satoja autoja ja sieltä edelleen takaisin antamalla
niiden olla vaaralle ja pölylle, lialle ja vahingonteolle
alttiina ei edistä sitä innostunutta työtä,
jota suomalaiset nuoret rauhanturvaajat maailmalla tekevät.
Ja kuten sanoin, vaikkakin autoverotuksen kokonaistaso Suomessa
vähitellen laskee, niin kuin pitää, tämä on
kuitenkin edelleen merkittävä etu rekrytoinnissa
meille sopiviin rauhanturvatehtäviin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos minä ymmärsin oikein,
niin ed. Juhantalo oli sitä mieltä, että pitäisi
näissä autokaupoissa siirtyä kuittipohjaisuuteen.
Minä esitän nyt mallin, jonka takia tätä asiaa
voi vielä ehkä yhteen kertaan miettiä.
Ajatellaan, että Saksassa autokauppaan sisäänostohinta
on 8 000 euroa, ja nyt sen suomalainen käy sieltä 10 000
eurolla ostamassa eli siinä on 2 000 euron myyntivoitto.
Jos siirryttäisiin kuittikauppaan, niin epäilisin,
että systeemi pelaisi sillä tavalla, että kuitti
kirjoitettaisiin 8 500 euroa, siis sisäänostohinta
oli se 8 000, että se olisi uskottava sikäläisessä kirjanpidossa,
jolloinka se täyttäisi jonkinlaiset kaupanteon
kriteerit. Siinä jää 1 500 euroa
väliä, ja se pannaan puokkiin. Se on siis kummankin
etu, sen suomalaisen ja sen saksalaisen, ostajan ja myyjän
etu. Se tarkoittaa sitä, että täällä sitten
vero määräytyisi sen 8 500 euron
mukaan. Me siirtyisimme harmaasta taloudesta erittäin tuttuun
kuittikauppajärjestelmään, jossa aina
niin kuin pelattaisiin omaan pussiin. Minä epäilen,
että tästä mainitusta syystä johtuen
valtiovarainministeriössä saattaa olla lievää vastusta
tälle hankkeelle.
Kauko Juhantalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Lausuin tuossa, että tämä järjestelmä,
joka nytkin on keinotekoinen, on sellainen, että se ei
vastaa auton todellista arvoa vaan antaa meistä kuvan,
että me edelleen verotamme siitä, jos on vähän
eriskummallinen peili tai leveämpi rengas, että pitää verottaa
kuin ennen vanhaan savupiipuista. Ei tämä ole
sivistyneen, taloudellisesti vahvan maan arvon mukaista. Kuittiin
meneminen on normaalia. Kuten sanoin, se on välivaihe.
Meillä on mentävä siihen, että koko
liikenteen verotus kerätään muutoin kuin
käytetyn auton autoverolla. Käytetystä autosta
on vero maksettu johonkin toiseen EU-maahan, ja kun tuo säädösten
täyttämän käytetyn auton, siitä ei
mene enää autoveroa. Siitä verotetaan
ajoneuvoveroa, siitä verotetaan polttoaineveroja jne.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Ed. Juhantalo puuttui erinomaisen vaikeaan
ongelmaan käsitellessään tätä muuttoautokysymystä. Mielestäni
muuttoautokysymys kaiken kaikkiaan on täysin sekava järjestelmä olemassa
niine esimerkkeineen, mitä ed. Juhantalo kuvaili. Autot
on rahdattava, hoidettava, valvottava, huollettava ja sitten vielä rahdattava
tänne takaisin.
Tässä tietysti ongelmana on rajanveto, kenelle
tämä muuttoauto on suotavissa. Jos tätä ongelmaa
yksinkertaistettaisiin, se voisi tapahtua ostolla jälkikäteen
ostaen se maahantuojan varastoon tai ostaen se yleensäkin
tänne kotimaahan ja ottaen sen jälkeen käyttöön.
Mutta ed. Juhantalo mielestäni rajasi tämän
asian erinomaisen hyvin sillä perusteella, että rauhanturvatehtävissä tätä asiaa
ei tarvitsisi sinne rahdata ja hoitaa. Onhan niin, että tässä järjestelmässä,
mikä nyt on olemassa, se auto ei edes kokonaisuudessaan
ole verovapaa, vaan se on verohuojennuttu määrätyiltä osin
määrättyyn ylärajaan saakka.
Tämän asian puitteissa kyllä pitää löytyä kansantaloudellisesti
sekä maailmantaloudellisesti myöskin suorempi
ja selvempi järjestelmä ja tämmöinen
edestakaisin kuljettelu saada loppumaan ja järjestykseen.
Herra puhemies! Tässä täytyy sanoa,
että ed. Juhantalo ei ole kovin usein puhunut täällä,
mutta näyttää, kun hän tänään
avasi sanaisen suunsa, niin puhui asiaa koko ajan. Ed. Juhantalo
tuntee nämä asiat perimmiltään,
niin kuin puolustusvaliokunnan puheenjohtajan pitää tällaisessa
asiassa tunteakin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! On käyty hyvää keskustelua
autoverotuksesta. Meillähän autovero uudistettiin
sen jälkeen, kun EY-tuomioistuimen päätös
linjasi suomalaisen autoveron osin yhteislainsäädännön
vastaiseksi. Aivan liian myöhään lähdettiin
uudistamaan, ja ongelma oli, että eduskuntaan tuli erittäin
monimutkainen esitys, jota ei voitu toteuttaa, vaan eduskunta sitten
omin voimin uudisti autoverolainsäädäntöä kovassa
kiireessä mutta siinä mielessä myönteisellä tavalla,
että tänä vuonnahan on tullut autoveroja
ja arvonlisäveroja yli 400 miljoonaa euroa lisää ja
nyt ensi vuoden talousarviotakin joudutaan vielä täydentämään
kai 100 miljoonalla eurolla lisää verotuottoja.
Kauppa käy ja varasto vaihtuu, ja autoalalle taitaa tulla melkein
parituhatta uutta työpaikkaa. Verodynamiikka on hyvin toiminut.
Voin yhtyä näihin ajatuksiin autoveron uudistamistarpeesta.
Eduskuntahan laittoi näitä ponsia muun muassa
tästä muuttoautoasiasta, mutta useita muitakin.
Pitkässä aikajuoksussa varmasti on niin, että tästä arvon
perusteella tapahtuvasta autoverouudistuksesta täytyy kokonaan
siirtyä ympäristöperusteiseen autoveroon
ja vähän pitemmällä aikavälillä vielä kokonaan
auton hankintaan liittyvästä verotuksesta pois
ajoneuvoveron suuntaan, joka ei ole tietenkään
ongelmaton, mutta on varmaan oikea suunta. Tällä hetkellä Euroopassa EU-alueella
kolme neljäsosaa autoista ainakin myydään
ilman hankinnan verotusta.
Puhemies! Nyt juuri tähän hallituksen esitykseen
liittyen on eräs ongelma, joka pitäisi vielä korjata.
Vuonna 2003 autoverolakia muutettiin siis siten, että auton
verotusarvon määrittely siirrettiin hankintapohjaisesta
järjestelmästä kuluttajahintapohjaiseen
järjestelmään. Autoverolain siirtymäsäännöksessä olevan
niin sanotun kuuden kuukauden säännön
mukaan ajoneuvo katsotaan verotuksessa uudeksi, jos sitä on
käytetty liikenteessä tai se on ollut rekisteröitynä enintään kuusi
kuukautta. Valtiovarainvaliokunta ehdotti mietinnössään,
että säännöksestä luovutaan
lyhyen siirtymäajan jälkeen 1.1.2004 lukien. Siirtymäsäännöksen
aikataulua harkittaessa oltiin optimistisia ja arvioitiin, että muutosprosessi saadaan
kuluvan vuoden loppuun mennessä valmiiksi.
Arvon määrittely erityisesti ajoneuvon varustelun
osalta on osoittautunut vielä alun perin arvioitua vaikeammaksi.
Uuden ja päivän vanhan käytetyn auton
verotuskohtelu eroavat merkittävästi toisistaan.
Tämä johtaa selkeästi eriarvoiseen kohteluun
ja saattaisi markkinat käyttäytymään
siten, että hyvin varustellut uudet autot keinotekoisesti
vanhennettaisiin rekisteröimällä ne ensin
ulkomailla veroetujen saamiseksi. Paitsi että tästä aiheutuisi
automarkkinoille sinänsä tarkoituksetonta spekulatiivista
toimintaa, se vähentäisi myös merkittävästi
autoverotuloja. Näistä syistä Euroopassa
on yleisesti käytössä arvonlisäverotuksessa
kuuden kuukauden määrittely uuden ja käytetyn
tavaran osalta. Myös niissä maissa, joissa on
arvoon pohjautuva autoverotus, on jouduttu tekemään
edellä esitetyn mukaisia rajanvetoja uuden ja käytetyn
auton välillä.
Suomessa olisi myös tarpeen selvittää käytetyn
ajoneuvon määritelmän yhtenäistämistä eri verolaeissa.
Sen takia mielestäni tätä kuuden kuukauden
säännön soveltamista pitäisi
nyt jatkaa verotettaviin autoihin vielä ensi vuonna. Tämä on
tullut verojaostossa esille ja aiomme, arvoisa puhemies, tehdä tästä huomenissa
lakialoitteen.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Varsinaisesti hallituksen esityshän
käsittelee ajolupamenettelyn jatkamista ensi vuoden loppuun,
mutta tässä yhteydessä on nostettu esiin niitä ongelmia
ja puutteita, joita autoverolakiin sisältyy. Siksi yhdyn
myöskin niihin, jotka odottavat, että tätä lakia
tarkistettaisiin. Siitä on tullut monia monia hankaluuksia
ja ongelmia, eriarvoisuutta, ja jotta se saataisiin oikeisiin uomiin,
niin pikaisesti hallituksen pitäisi esityksiä tuoda.
Ed. Juhantalo nosti aivan ansaitusti täällä YK-miesten
muuttoautoasian esiin. Viimeksi kun puolustusvaliokunta kävi
Kosovossa, tämä jälleen kerran nousi
siellä keskusteluissa esiin. Tuo autojen edestakainen siirtely
pitäisi saada loppumaan. Se on kuitenkin merkittävä motivaatiokeino
saada pystyviä rauhanturvaajia suomalaisiin joukkoihin
ja sitä menettelyä tulee jatkaa, mutta tällainen,
millä tavalla nyt se voidaan saada käyttöön,
pitäisi saada loppumaan.
Tänään nousi eräässä puhelinkeskustelussa esiin
muun muassa, että henkilöauton ja pakettiauton
verotuksessa on eroja. Ulkomailta pakettiautona tuotua ja Suomessa
pikkubussiksi rakennettua autoa verotetaan yli 10 prosenttia enemmän
kuin lähes vastaavaa ulkomailta valmiina tuotua pikkubussia.
Tämä on vakava ongelma, koska Suomessa valmistetaan
paljon näitä niin sanottuja pikkubusseja. Tämä johtaa
ilmastointilaitteilla ja muilla pelaamiseen, jotta auton arvo saataisiin
alemmaksi, ja tämä on sellaista keinottelua, josta
meidän pitäisi päästä irti
ja saada tasavertaiseen asemaan kaikki autot, niin että kaiken
kaikkiaan myöskin meidän autokantamme uusiutuisi
nopeammin, vielä nopeammin kuin se tänään
tapahtuu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Käytin tuossa jo puheenvuoron ja
siinä vain vastasin ed. Juhantalolle tähän
kuittimalliin. Sitten ed. Ala-Nissilä toi esille tämän
ympäristöperusteisuuden, ja olen hänen
kanssaan täsmälleen samaa mieltä tästä rakenteellisesta
uudistuksesta, mikä tarvittaisiin, elikkä siirryttäisiin
kokonaan ympäristöperusteiseen autoveron määräytymiseen.
Sehän tarkoittaisi käytännössä sitä,
jos käytettäisiin absoluuttisia ympäristöperusteita,
että oikein iso auto ja paljon kuluttava ja paljon hiilidioksidia
ilmoille pöllyttävä olisi tietysti arvokkaampi
tässä suhteessa kuin Smart tai joku muu vastaava
pieni kottero, joka pari litraa satasella kuluttaa ja jossa on kaikki
mahdolliset hillihtimet sille, että pakokaasut ovat mahdollisimman puhtaita.
Tämä tarkoittaa sitä, että samanaikaisesti
kuitenkin pitäisi mielestäni toteuttaa käyttömaksun remontti,
perusteellinen remontti, elikkä käyttömaksu
tulisi myöskin ympäristöperusteiseksi.
Se vaan on tiukassa paikassa sen takia, että pitäisi kääntää päälaelleen
nykyinen käyttömaksujärjestelmä.
Kun tämmöinen ajatus vihjauksenomaisesti tuotiin
esille täällä salissa silloin, kun käytiin
viimeksi tätä autoverokeskustelua, niin voi sitä e-mail-tulvaa,
mikä tuli. Se oli kuin paras spammauspäivä,
kun oli tietysti luettu hyvin tarkkaan Internetistä, mitä täällä salissa
oli itse kukin lausunut. "Minulla on vuoden 86 Simca. Se on niin
hienosti pidetty. Se on niin siisti auto. Minä ajan sillä vain
400 kilometriä vuodessa. Te ette voi käyttömaksua
lisätä yhtään." No, melkein
itkuhan siinä pääsi. Se oli niin kerta
kaikkiaan hellyttävä tarina. Kun asianlaita on
näin, se tekee tietysti tämän muutoksen
poliittisesti erittäin vaikeaksi.
Sitten, kun näin hienosti päästiin
ekologisille rintamille, niin en voi olla kommentoimatta ed. Juhantalon
rauhanturvaajien autonhankintahommaa, joka siis nyt on ekologisesti
niin päin seiniä kuin olla vaan voi. Ei tässä järjestelmässä ole
mitään järkeä. Minusta olisi
tämä homma hoidettavissa niin yksinkertaisesti,
että rauhanturvaajille, jotka tietyn minimiajan palvelevat,
annettaisiin oikeus vapaasatamasta, vaikka Hangon vapaasatamasta,
hankkia se auto. Se olisi lainsäädännöllisesti
hoidettava asia. Tämä hillitön rahtaaminen
ja vempulointi ja vämpylöinti ja varkauksille
altistaminen jnp. olisi rakenteellisesti estetty, ja lopputulos
olisi täsmälleen turvallisemmin se sama.
Kauko Juhantalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Juuri tätä äsken
tarkoitinkin, kun päätin puheenvuoroni siihen,
että kansainvälisten sopimusten mukaisesti sen
ajan täytyttyä, jonka olemme säätäneet,
veronalainen ajoneuvo voitaisiin verolla vähennettynä hankkia
kotimaasta. Se olisi järkevää, on se
vapaasatama tai on hän sitten saanut hankkia sen jo johonkin
kotisäilytykseenkin, ettei tarvitse maksaa vapaasatamassa
auton säilyttämistä.
Minusta ympäristöperusteiden huomioon ottaminen
on tulevaisuutta. Sitä en toki usko, että pelkästään
ympäristöperusteet tulevat olemaan ajoneuvoveron
perusta. Kyllä siihen vaikuttaa moni muukin seikka, mutta
kuten tiedämme jo autoteollisuudesta, ympäristövaikutteiden
huomioon ottaminen on yksi tärkeimpiä autoteollisuuden
kehityshankkeita tänä päivänä.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin omalta osaltani toivon,
että hallitus toisi mahdollisimman nopeasti tarkennukset uuteen,
vielä tuoreeseen autoverolakiin. Niin paljon siitä on
tullut palautetta, tosin pienistä mutta kuitenkin aika
monesta puutteesta, jotka ovat selvästi jääneet
siinä kiireessä, jonka tiesimme tässä talossa
sentään lakia säädettäessä tulevan.
Toinen asia, mitä vähän ihmettelen:
En tässä nyt ole saanut selville, miksi tätä väliaikaista
ajolupamahdollisuutta jatketaan vuodella. Eikö siinä voisi
olla joku pysyvä käytäntö? Voihan
olla, että neljän vuoden päästäkin
on huippu, jolloin tulli taas tarvitsisi parin kuukauden puskurin.
Siinä voisi olla pysyvä käytäntö,
ehkä kaksi kuukautta tai joku sellainen.
Keskustelu päättyy.