4) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2002
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Laillisuusvalvonta oikeusvaltiossa on niin
tärkeä asia, että siitä olisi
odottanut täällä olevan pitkä puhujalista,
mutta näyttää siltä, että jälleen
kerran se menee melko lyhyellä (Ed. Pulliainen: Mutta taso
on korkea!) — Toivottavasti taso nousee keskustelun alusta
kohti loppua, kun arvoisa oikeusasiamieskin on paikalla. On ilolla tervehdittävä sitä,
mutta tietysti valitettavaa, että sali on näin
tyhjä.
Herra puhemies! Käsittelyssä on perustuslakivaliokunnan
mietintö oikeusasiamiehen kertomuksesta vuodelta 2002.
Tähän liittyvät hallintovaliokunnan ja
lakivaliokunnan lausunnot myös. Vuonna 2002 on laillisuusvalvonta-asioiden määrä kasvanut
vajaalla sadalla ja lähentelee jo 3 000:ta tapausta.
Kanteluiden keskimääräinen käsittelyaika
on kuitenkin lyhentynyt, ja siitä on tietysti oltava tyytyväinen.
Kertomuksesta ilmenee, että suurin osa vuonna 2002
annetuista toimenpideratkaisuista on sisältänyt
oikeusasiamiehen käsityksen lainmukaisesta menettelystä,
hyvän hallintotavan vaatimuksista tai perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumista edistävistä näkökohdista.
Moittivia näistä käsityksistä on
169 ja ohjaavia 173. Moittivien käsitysten määrä näyttää olevan
aika voimakkaassa kasvussa ainakin edelliseen vuoteen verrattuna.
Pitempiä trendejä ei ole tässä käytettävissä.
Huomautuksia sisältäviä toimenpideratkaisuja
oli 16 ja muutama lainsäädännön
muuttamis- ja epäkohdan korjaamisesitys.
Huomattavaa on, että kertomusvuonna ei määrätty
nostettavaksi yhtään virkasyytettä. En
kyllä muista, koska viimeksi oikeusasiamies olisi virkasyytteen
nostanut. Tietysti on positiivista, että virkasyytteitä ei
ole noussut, mutta kun joutuu täällä eduskunnassa
ja maakunnassa, ehkä vielä allekirjoittanut tuolla
omassa maakunnassaan erityisesti, kohtaamaan ihmisiä, jotka
näitä asioita selvittävät ja
tutkivat, niin heidän näkemyksensä on
se, että olisi ollut syytä jopa virkasyytteisiin
asti.
Perustuslakivaliokunta ei ole arvioinut eikä sen tapa
yleensä ole ollutkaan arvioida oikeusasiamiehen yksittäisiä ratkaisuja
ja kannanottoja, ja näyttää olevan niin,
että asiaryhmittäisiä katsauksia kertomuksessa
on laajennettu ja yksittäisten kanteluratkaisujen kertomusselosteita
on vähennetty. Toivottavasti se, että niitä on
vähennetty, ei ole kuitenkaan johtanut siihen, että mielenkiintoisia
tapauksia olisi jäänyt selvittämättä. Olisiko
sitten perustuslakivaliokunnan syytä joskus tai säännöllisesti
ottaa arvioitavaksi myös yksittäisiä ratkaisuja
ja kannanottoja, on tietysti mielenkiintoinen kysymys ja siihen
voisi perustuslakivaliokunta paneutua jossakin yhteydessä, ehkä seuraavan
kertomuksen yhteydessä.
Viime maaliskuussa 17. päivä perustuslakivaliokunta
järjesti seminaarin, oikeusturvaseminaarin, tuolla auditoriossa,
ja siellä näitä kansalaisaktivisteja
ja eri tahoja kuunneltiin ja käytiin keskustelua. Mielestäni
oli erittäin antoisaa ja arvokasta, että sellainen
seminaari saatiin järjestettyä ja purettua niitä paineita,
joita tosiasiassa meillä on. Ei niitä kannata
kiistää. Kun näitä paineita
on runsaasti, niin on lähdettävä ainakin
näin maalaisjärjellä ajatellen siitä,
että kyllä siellä myös on ongelmia,
jotka ovat aivan todellisia. Silloin tulee eteen se, että meillä tämä laillisuusvalvonta
ei välttämättä toimi ehkä niinkään
hyvin kuin sen pitäisi ja tämän valvojien
valvojan eli eduskunnan pitäisi ehkä olla vielä aktiivisempi
tässä työssä. Ennen kaikkea
tuo kuuluu perustuslakivaliokunnalle.
Tuo seminaari maaliskuussa oli todellakin sellainen, mistä tuli
hyvin paljon myönteistä palautetta niiltä,
jotka siellä olivat. Tosin kritiikkiäkin tuli
muun muassa siitä, että siitä ei laadittu
mitään muistiota tai pöytäkirjaa.
Ei seminaarista niitä aina yleensä laaditakaan,
mutta sellaista kyllä monet odottivat. Ennen kaikkea on
odotettu, että sille tulisi jatkoa ja sitten myös
tuloksia. Vetoankin siihen, että eduskunta ja perustuslakivaliokunta
jatkossakin tällaisia tilaisuuksia järjestäisivät,
kuuntelisivat näitä asioita ja sitten siltä pohjalta
myös joihinkin yksittäisiinkin ratkaisuihin, ei
niinkään oikeusasiamiehen työn arvosteluun
vaan näiden tapausten selvittämiseen, vielä jossain
määrin paneutuisivat.
Perustuslakivaliokunta on tavattoman työllistetty.
Tiedän sen varajäsenenä itse, että siellä on valtava
kasa asioita jatkuvasti, koska lähes kaikki lainsäädäntöasiat
menevät perustuslakivaliokuntaan lausunnolle ja siellä on
joitakin mietintöasioitakin. Työmäärä on
niin suuri, että tällaisten yksittäistapausten,
oikeusturvatapausten, tutkimiseen ei helposti aikaa löydy.
Kansalaisten kannalta ne ovat kuitenkin niin peruskysymyksiä tällaisessa
oikeusvaltiossa, että ei niitä voida ohittaa ihan
noin vain. Perus- ja ihmisoikeuskysymykset ovat keskeisesti esillä ja
yleisessä keskustelussa, ja se edellyttää,
että ne on myös mallikelpoisesti järjestetty
meidän yhteiskunnassamme.
Meillähän on nyt näitä sopimuksia:
On oman perustuslain perusoikeussäädökset,
sitten on Euroopan neuvoston säädökset,
ja nyt on tulossa lainsäädäntö perustuslakitasolle
myös Euroopan unionin perusoikeusasiakirjasta. Eli säädöksiä on.
Sitten on vielä tietysti YK ja muut sellaiset. Mutta toteutuvatko
ne meidän yhteiskunnassamme riittävän
hyvin, se on aina herkästi seurattava asia.
Herra puhemies! Vaikka en sinänsä yhdy siihen
räikeään moittimiseen, mikä kohdistuu
usein eduskunnan oikeusasiamiestä ja myös oikeuskansleria
kohtaan heidän laillisuudenvalvontatehtävissään,
niin kuitenkin pitäisin mahdollisena tai ehkä jopa
tarpeellisena sitä, että tämä meidänkin
perinteisesti kunniakas oikeusasiamiesjärjestelmämme
ja laillisuusvalvontajärjestelmämme otettaisiin
ulkopuolisen, riippumattoman arvioijan tutkittavaksi ja selvitettäväksi. Selvitettäisiin,
mikä on todellisuudessa tämmöisen laillisuusvalvonnan
tila nyky-Suomessa. Ulkopuolinen, ehkä kansainvälinen
tarkastelija voisi tehdä evaluaation tästä tilanteesta.
Ehkä sillä tavalla voisimme saada, voi sanoa,
rauhan niidenkin sisimpään, jotka kokevat, että järjestelmä ei
toimi.
Meillä kansanedustajina ja koko eduskunnalla on tässä kuitenkin
keskeinen rooli, koska olemme näiden laillisuusvalvojien
yläpuolella siinä mielessä, että he
raportoivat tällä tavalla, niin kuin nytkin on
tämä meillä käsittelyssä.
Siksi eduskunnassa on syytä käydä tällaista
keskustelua siitä, onko siihen tarve vai ei. Sitten itse
katson, että jonkin asteista tarvetta olisi tällaisen
ulkopuolisen riippumattoman arvioijan palkkaamiseen. Sellaisen selvityksen
saaminen laillisuusvalvonnan tilasta Suomessa voisi olla ihan paikallaan.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen täysin eri mieltä ed. Kankaanniemen
kanssa siitä, millä tavalla oikeusasiamiehen toiminta
Suomessa toimii. Minun mielestäni se toimii erittäin
hyvin, koska tavallisella suomalaisella kansalaisella on erittäin matala
kynnys ottaa yhteyttä oikeusasiamiehen toimistoon, ja minun
mielestäni sieltä vastauksen saa tänä päivänä melko
nopeasti. Siinä mielessä ed. Kankaanniemen arvostelu
näin eduskunnan ja kansanedustajan kannalta on ihan aiheetonta.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En niinkään tuossa puheenvuorossani
halunnut arvostella — se oli spontaani puheenvuoro, ei
ollut kirjoitettu valmiiksi — tätä toimintaa,
joka meillä on käytössä, vaan
toin esiin niitä tunteita, tuntemuksia, mitä kentältä tulee
tätä meidän järjestelmäämme
kohtaan. Kun tällaista tulee jossakin määrin,
mielestäni siinä on oltava herkkänä tuomitsematta
tai hyökkäämättä ketään
vastaan.
Rakentavaa keskustelua ja järjestelmän miettimistä,
joka on kuitenkin aika vanha perustaltaan, on syytä aina
käydä. Meillä on jo valtiontilintarkastusta
ja valtiontalouden tarkastusviraston toimintaa yhdistetty ja näin
ollen kehitetty tarkastustoimintaa uuteen malliin 2000-luvun tarpeita, toivottavasti,
vastaavasti. En tarkoita, että oikeuskansleri ja oikeusasiamies
yhdistettäisiin samaan pytinkiin, niillä on omat
selkeät tehtäväroolinsa, mutta koko järjestelmän
pohjan ja perustan ja tarkoituksenmukaisuuden arviointiin on mielestäni
aina syytä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äsken käyty sanailu sopii
hyvin johdannoksi sille, mitä aion nyt sanoa.
Luulen, että kumpikin äsken puheenvuoron käyttäneistä on
omalla tavallaan oikeassa. Ero nimittäin johtuu minun ymmärtääkseni
siitä, että meidän ekolokeromme tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa ovat niin kovin erilaiset. Uskoisin, että ed.
Kankaanniemellä ja juuri puhuvalla on hyvin samanlainen
ekolokero eli ne kansalaiset, jotka ottavat meihin yhteyttä,
ovat hyvin samaa porukkaa. Voin kuvitella, että ed. Kuosmasen kohdalla
on vähän toisenlainen palautejärjestelmä.
Eli me peilaamme suomalaista yhteiskuntaa hyvin, hyvin erilaisista
lähtökohdista. Seuraavana puhuu ed. Vistbacka,
ja uskon, että hänen ja juuri puhuvan kohdalla
on hyvin samanlaisesta viiteryhmästä kysymys,
ja se varmasti tulee ed. Vistbackan puheenvuorossa kohta esiin.
Nimittäin se viiteryhmä, joka meikäläiseen
ottaa yhteyttä, valtaosin ottaa yhteyttä juuri
sen takia, että tähän ryhmään
kuuluvien käsitys oikeasta ja kohtuullisesta poikkeaa aika
radikaalisti siitä kuvasta, minkä oikeusasiamiehen
kertomus tälläkin kertaa luo. Nämä luvuthan
ovat aika sokeeraavia. Nämä ovat ed. Kuosmasen
johtopäätöksen kanssa tietysti täysin
yhteneväisiä: 2 984 ratkaistua laillisuusvalvonta-asiaa.
Sehän on lähes 3 000. Ja sitten kun katsotaan,
mihin se on johtanut: moitittavia näistä käsityksistä oli
169 ja ohjaavia 173; huomautuksia sisältäviä toimenpideratkaisuja
oli 16; esityksiä lainsäädännön muuttamiseksi
tai epäkohdan korjaamiseksi oli vain 2; ja lisäksi
virkasyytteitä ei nostettu yhtään ainutta
kappaletta.
Minä muistan oikein hyvin tämän seitsemäntoista
ja puoli vuotta kestäneen kansanedustajana toimimiskauden
alkupuolelta, kun silloiset oikeusasiamiehet katsoivat olevan aiheellista
tehdä ehdotuksia lainsäädännön
korjaamiseksi. Laki- ja talousvaliokuntakin melkein seisoi asennossa,
kun oikeusasiamies kävi selvittämässä silloin
sitä, mitä kaikkea pitäisi nyt tässä saada korjauksen
alaiseksi. Silloinen oikeusministeri, joka eteni sittemmin muistaakseni
huikeasti — jaa, hänestä ei tullut Euroopan
oikeusasiamiestä, se oli toinen tapaus — mutta
joka tapauksessa oikeusministeri ryhtyi välittömästi
toimenpiteisiin ja korjaavat esitykset tulivat ihan muutamassa kuukaudessa
eduskunnan käsiteltäväksi. Elikkä maailma
on muuttunut sillä tavalla toisenlaiseksi.
Tämä muuttuminen näkyy oikein hyvin
tässä perustuslakivaliokunnan mietinnössä.
Täällä viitataan siihen, mitä tässä varsinaisessa
kertomuksessa todetaan. Tässä todetaan nimittäin:
"Oikeusasiamies Paunio tähdentää puheenvuorossaan huolta
perheväkivallasta, asunnottomuudesta, kaikkein vaikeimmassa
asemassa olevien lasten tilanteesta sekä vähemmistöihin
kohdistuvasta suvaitsemattomuudesta ja syrjinnästä."
Aivan totta. Näinhän siinä tapahtuu.
Mutta se, mikä tästä huolenkannosta
puuttuu täydellisesti, on 1990-luvun alkupuolen taloudellisen
laman uhrien joukko. Heitä on tässä yhteiskunnassa
200 000—300 000, ei siis kovin vähäinen
määrä suomalaisia ja maamme kansalaisia. Juuri
tässä joukossa ovat ne kaikkein vaikeimmat tapaukset,
ja nämä tapaukset ovat aika mielenkiintoisia siinä,
että näistä kaikkein eniten epäoikeudenmukaisesti
kohdelluiksi itsensä tuntevista on valtaosa yrittäjiä,
entisiä yrittäjiä, jotka ovat pudonneet
korkealta ja äärimmäisen alas sen takia,
että minkäänlaista turvaverkkoa ei ollut
olemassakaan.
Erikoisen hyvin kannattaisi oikeusasiamiehen konttorinkin perehtyä Arsenalin
uhrien suureen joukkoon, jossa erään toisen laillisuusvalvojan ennen
korkeaan asemaan tulemista usein toteama hokema, että tuomioistuimet
tekevät huonoja päätöksiä,
tulee erittäin näyttävästi esiin,
siis sillä tavalla, että kun niitä päätöksiä lukee
Arsenalin tarkastajana, ei voi muuhun tulokseen päätyä, kuin
että voi hyvänen aika, kuinka on voinut tuomioistuin
korkeinta oikeusastetta myöten päätyä tämän
laatuiseen ratkaisuun. No, sitä asiaa on nyt sitten selvitetty
ja tuskaa ja vaivaa on nähty. Eli tässä yksi
palaute.
Toinen palaute liittyy — se on myöskin tässä mietinnössä yleisellä tasolla — yksityisyyden
suojaan.
Tämä suomalainen yhteiskunta ja koko se teknokulttuuriyhteiskunta,
jota elämme, toistaa kulttuurien historiaa siinä,
että kun taistelu niukentuvista luonnonvaroista kiihtyy,
siitä automaattisesti seuraa se, että aina jotkut
putoavat alas, ja kun putoavat alas, heitä kohdellaan sellaisilla
tavoilla, että kun oli vielä ylimääräistä jaettavaa,
pidettiin hyvänä tapana olla kohtelematta kanssaihmisiä sillä tavalla.
Siis toisin sanoen, tällaisessa yhteiskuntakehityksessä niin
sanotusti pahat tavat ritualisoituvat, tulevat yleisemmin hyväksytyiksi,
ja se näkyy sitten jo laillisuusvalvonnassakin. Siis toisin
sanoen, meiltä puuttuu tällä hetkellä aivan
kokonaan sellainen laillisuusvalvonnallinen tarkastelu, joka peilaa
kulttuurikehitykseen arviointiaan. Tämä olisi
loistava väitöskirjan tekemisen aihe jollekin,
joka sattuu olemaan oikeushistoriasta kiinnostunut.
Toivotan oikeusasiamiehelle tsemppiä!
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on kaksi puheenvuoroa
käytetty, ja en lähde kovinkaan paljon toistamaan
niitä asioita, mitä täällä on
tullut esiin. Mutta sen voin kyllä tähän
alkuun heti todeta, että pitää paikkansa,
mitä ed. Pulliainen sanoi siitä, minkälaista
viestiä ainakin allekirjoittanut saa ja näitten
puheitten perusteella myös ed. Kankaanniemi. Se on kyllä aivan
toisenlaista, mitä ed. Kuosmanen täällä totesi.
Saattaa tosiaan viiteryhmä olla aivan toisenlainen; en
tiedä sitten, mikä on. Itse olen täällä yhtä pitkään
ollut ja taistellut näistä asioista tai ollut
seuraamassa niitä kuin ed. Pulliainen eli noin seitsemäntoista
ja puoli vuotta.
Minua itseäni eniten tässä nyt hämmästyttää se,
että täällä salissa ei ole yhtäkään
perustuslakivaliokunnan jäsentä, ei puheenjohtajaa,
ei varapuheenjohtajaa, ja kuitenkin kyse on siitä elimestä tässä talossa,
joka tarkastelee toisen ylimmän laillisuusvalvojan kertomusta
ja toimintaa. Minun mielestäni tämä asia
on vakava ja pitäisi ottaa vakavasti. Tämä antaa
väärän viestin kansalaisille siitä,
millä tavoin perustuslakivaliokunnan johto ja jäsenet
suhtautuvat siihen. Minun mielestäni heidän olisi
kannattanut kyllä pitkittää päivää sen
verran, että olisivat jääneet tänne.
Itse olen kiinnittänyt huomiota myös jo silloin lähetekeskustelussa
siihen, että näitä puuttumisia on loppujen
lopuksi yllättävän vähän,
ainakin niitten viestien perusteella, mitä tulee, ja sen, mitä ed.
Pulliainen totesi näistä esityksistä lainsäädännön
muuttamiseksi. Kun itse on nyt tässä valituksia
ja muita kirjoitellut aika paljon vaikeuksissa olevien ihmisten
osalta, niin kyllä minun mielestäni ainakin monta
kertaa niissä olisi paikkaamisen varaa. Toisaalta myöskin
korkeimman oikeuden presidentti totesi tässä hiljakkoin,
että harkintavalta yleensä lainsäädännössä on
viime aikoina mennyt sillä tavoin, että kansalaiset
eivät ole enää yhdenvertaisia lain edessä.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan muutama mielipide perus- ja ihmisoikeuksista.
Valiokunnan mietinnössä todetaan minun mielestäni
hyvin kauniisti näistä asioista. On muistettava
tietysti se, että laillisuusvalvonta koskettaa aina viranomaisten
menettelytapoja ja on arviointia siitä, mitä he
ovat tehneet. Useinkaan ei lähdetä puuttumaan
niin sanotussa yksityisessä työsuhteessa olevien
toimintaan ja muihin vastaaviin asioihin.
Ed. Pulliainen otti esille, taisi olla ed. Kankaanniemi, yksittäisten
tapausten käsittelyn perustuslakivaliokunnassa. Apulaispääsihteeri
oli silloin neuvoksena, kun muistamani mukaan kahta tapausta käsiteltiin
perustuslakivaliokunnassa, ja minun mielestäni ne olivat
sellaisia iäisyyskysymyksiä, joita pyöritettiin
pitkään. Toinen niistä, Oswald O. Laakso,
selvisi sen jälkeen, kun sitä käsiteltiin
perustuslakivaliokunnassa. Sen jälkeen oikeusasiamiehen
toimistossa oikeusasiamies Lehtimaja suhtautui erittäin
vakavasti siihen ja se saatiin vietyä siihen ratkaisuun,
mikä sillä hetkellä oli mahdollista,
eli Jyväskylän poliisilaitokselta saatiin niiden
kahden konstaapelin nimet, jotka olivat olleet sillä onnettomuuspaikalla.
Tästä alun perin oli kyse silloin, kun lähdettiin
liikkeelle, ja se paisui paisumistaan, mutta valitettavasti asianomainen
henkilö ehti poistua keskuudestamme, ennen kuin sitä päästiin
viemään eteenpäin.
Lähetekeskustelussa — en muista, oliko se
tämän kertomuksen, mutta eräässä laillisuusvalvojien
kertomuksen lähetekeskustelussa — perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Sasi ilmoitti, että on tarkoitus ottaa aina
joku tapaus esille valiokunnassa. Minä itse olen sitä mieltä,
että kannattaisi näin tehdä, joissakin
tällaisissa niin sanotuissa iäisyyskysymyksissä selvittää,
onko valiokunnan käsityksen mukaan se kirjallinen menettely,
jota esimerkiksi oikeusasiamiehen toimistossa joissakin tapauksissa
on tehty, ollut riittävä ja kun heillä on
pari tutkijaa, ainakin yksi, joka voi käydä myös
kentällä, onko selvitetty riittävästi
sitten niitä problematiikka-asioita, jotka niihin usein
liittyvät.
Itse olen hieman huolestunut siitä, mitä perustuslakivaliokunta
toteaa Perus- ja ihmisoikeudet -osan viimeisessä kappaleessa
näistä huomautuksista, joita oikeusasiamies on
antanut sosiaalisten oikeuksien toteuttamiseen liittyvistä ongelmista.
Muistelen, että niitä oli hyvinkin paljon siellä.
Kyllä minun mielestäni valiokunnan olisi voimakkaammin
pitänyt ottaa kantaa siihen, että valtioneuvostossa
myös huolehdittaisiin niistä asioista, jotka oikeusasiamies
on todennut ongelmallisiksi ja mahdollisesti antanut niistä huomautuksia
jne. Olisi pitänyt ottaa tiukempi kanta, koska oikeusasiamiehen
toimistosta ei ole päätösten yhteydessä esitetty
kuin kaksi kertaa lainsäädännön
muuttamista tai epäkohdan korjaamista, vaikka minun ymmärtääkseni
niissä monta kertaa on ollut sellainen tilanne, että on ehkä sitten
tulkittu väärin.
Se, mitä ed. Pulliainen totesi laman uhreista: Uskon
näin, että edustajat Pulliainen ja Kankaanniemi
ja allekirjoittanut saavat viikoittain erilaisia viestejä,
sähköpostiviestejä, useimmiten käsin
kirjoitettuja viestejä, siitä, millä tavoin,
juuri niin kuin ed. Pulliainen sanoi, tuomioistuimet ovat kohdelleet,
ja nyt uudelleen, kun Aktiv Hansa on lähtenyt perimään
ikään kuin uudelleen sitten niitä, jos
on sattunut tekemään vähän ylitöitä. Eli
en osaa arvioida sitä, onko lainsäädäntö siltä osin
niin ongelmallinen sitten, että näiden osalta, jotka
ovat maksuohjelmansa vieneet läpi, juuri ennen kahta vuotta
lähdetään setvimään
sitä kymmenen tai seitsemän vuoden aikaa, mikä aikaisemmin
on ollut. Viime viikonvaihteessa perehdyin yhteen tällaiseen
tapaukseen, joka oli aika säälittävä monessakin
suhteessa. Niitä on näköjään
viime aikoina nimenomaan Aktiv Hansan taholta lähtenyt
liikkeelle hyvin paljon, ja siellä käyttäydytään
hyvin aggressiivisesti, kun ottaa puhelimitse yhteyttä.
Olen sen itse kokenut.
Herra puhemies! Täällä on hyvin pitkälti
käsitelty telepakkokeinojen ja peitetoiminnan valvontaa.
Siihen haluaisin vaan sen todeta, että minun mielestäni
oikeusasiamiehen toimiston kannattaisi jollakin tavoin reagoida
siihen, että valvonnasta vastaava henkilö ministeriöstä totesi, että sitä valvontaa
suoritetaan vain sivutoimisesti, kun ei ole resursseja. Minun mielestäni
se oli rehellinen toteamus, mutta se oli hälyttävä toteamus.
Minun mielestäni laillisuusvalvojien pitäisi reagoida
hyvin voimakkaasti silloin. Tämä seikka kuulunee
lähinnä Oikeuskanslerinvirastoon enemmänkin,
koska kyse oli ministeriöistä.
Arvoisa puhemies! 50 sekuntia aikaa. Toteaisin lopuksi vain
sen, mitä ed. Kankaanniemikin sanoi ja niin kuin aikaisemmin
olen todennut, minun mielestäni riippumaton tarkastelija
Suomen laillisuusvalvonnan tilasta ja järjestelmästä olisi
paikallaan. Minun mielestäni Oikeuskanslerinviraston ja
eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston asioita voitaisiin yhdistää ja
jättää erikseen, tietysti, Oikeuskanslerinviraston
toimintaa, joka tavallaan kohdistuu suoraan ministeriöihin
ja valtioneuvoston tarkkailuun. Tähän sanoisin
vielä jälleen kerran, että itse hämmästelen
sitä ja muistelen, että myöskin silloin,
kun perustuslakia valmisteltiin, hämmästelin jollakin
tavoin sitä, että hallitus valitsee itse itselleen
valvojan eli oikeuskanslerin.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Vistbackalle, että Valtion
vakuusrahaston valtuuston puheenjohtajana olen yhdessä ed.
Pulliaisen kanssa samassa valtuustossa todella yrittänyt
auttaa näitä yrittäjiä, jotka
ovat ottaneet yhteyttä tähän meidän
Vakuusrahastoomme. Kuitenkin me olemme saaneet hyvin kylmää vettä tuolta
valtiovarainministeriön ja ennen kaikkea Arsenalin selvitysmiesten
taholta. Siinä mielessä tietysti, jos laillisuusvalvonta
kuuluu oikeusasiamiehen toimeen, olisi hyvä puuttua tämmöiseen
asiaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä jo 10 vuoden takana
ollut lama ja sen uhrit nousivat sekä ed. Pulliaisen että ed.
Vistbackan puheissa vahvasti esille. Se on todella sellainen asia,
joka edelleen hiertää hyvin voimakkaasti, pankkien
toiminta silloin ja sen jälkeen, oikeuslaitoksen toiminta
suhteessa pankkeihin ja näihin tapauksiin. Tällä hetkellä tuntuu,
että onkohan lainsäädäntö sittenkään
ihan mallillaan tänäkään päivänä näissä asioissa.
Tältä osin todella näiden entisten yrittäjien,
yhä ahdingossa elävien — tänään
viimeksi sain yhteydenoton tällaisesta tapauksesta — aseman,
ihmisarvon ja oikeudenmukaisen kohtelun turvaamiseksi nyt tarvittaisiin
kyllä toimenpiteitä. Nämä ed.
Kuosmasen toteamat Vakuusrahaston valvojat ja Arsenalin valvojat
aiemmin, se järjestelmä ei ole toiminut, ja te
olette saaneet sitä kylmää vettä niskaanne.
Mutta ei voi ajatella, että näin voisi jatkua,
näin laaja, näin kipeä ongelma, joka
koskettaa, niin kuin ed. Pulliainen sanoi, jopa satojatuhansia suomalaisia
yksilöitä ja perheitä, niin että se
voi mennä ja jäädä historiaan
tällaisena avoimena haavana. Se tarvitsee kyllä nyt
vieläkin selvittämistä, ja se on yhteiskunnan,
koko kansan etu, että näin tehdään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
syytä todeta se, että ei jäisi pöytäkirjan
kauttakaan väärää kuvaa tilanteesta, että ed.
Kuosmanen on Vakuusrahaston valtuuston puheenjohtajana toiminut
niin tarmokkaasti, sanotaanko, suorastaan loistavan rohkeasti, että hän
on uniikkitapaus tässä suhteessa, miten hän on
yrittänyt paneutua näihin tapauksiin, joissa voisi
puhua jopa oikeusmurhasta. Elikkä ed. Kankaanniemelle:
Tässä on ihan viime aikoina saatu läpimurtoa
aikaiseksi. (Ed. Kankaanniemi: No hyvä!) Katsotaan, miten
pitkälle se kantaa.
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kiitän
tilaisuudesta käyttää puheenvuoron. En
koskettele kertomusta enkä toimintaa vuonna 2002 enempää,
koska minulla oli vuosi sitten mahdollisuus täällä lähetekeskustelussa
se tehdä. Myöskään perustuslakivaliokunnan
mietinnössä ei ole tullut esille sellaisia seikkoja,
joihin katsoisin tässä yhteydessä tarpeelliseksi
puuttua. Haluaisin tässä vain nyt todeta oikeusasiamiehen
toimenpideratkaisuista muutaman seikan. Useat puhujat ovat käyttäneet
puheenvuoron ja tuoneet esille sen, että niitä on
kovin vähän eivätkä ne johda
mihinkään ja ovat kovin vaatimattomia luonteeltaan.
Jos me laskemme oikeusasiamiehen toimenpideratkaisut kaikista niistä asioista,
joissa oikeusasiamies on tutkintaa suorittanut, prosenttiluku on
noin 20. Tässä noin 3 000 laillisuusvalvonta-asian
kokonaisuudessa on paljon sellaisia asioita, joita me emme ota tutkittaviksi,
joissa kantelijaa ohjataan kääntymään
oikean viranomaisen puoleen ja vastataan tiedusteluihin. Mutta niistä asioista,
jotka tutkitaan, noin parikymmentä prosenttia johtaa toimenpiteisiin, ja
se on kansainvälisestikin vertaillen ihan merkittävä luku.
Se on myös kasvanut. Totta kai kanteluiden määrätkin
ovat kasvaneet, mutta tämä suhteellinen osuus
ei ole ainakaan vähentynyt. Tietysti on sillä tavoin,
että oikeusasiamiehen laillisuusvalvonta on viime vuosina
painottunut tällaiseen hallintoa kehittävään
ja ohjaavaan toimintaan. Se näkyy juuri näiden
toimenpideratkaisujen luonteessa.
Tietysti on myös paljon vuosittaista vaihtelua. Vuonna
2002 oli todellakin ainoastaan kaksi esitystä. Esimerkiksi
viime vuonna niitä oli enemmän; tietysti puhutaan
silti yksittäisistä määristä. Viime
vuonna esityksiä oli yhdeksän. Tänä vuonna
on tehty jo paljon enemmän. Esimerkiksi tänä vuonna
on annettu kaksi syytemääräystä. Kyllä toimenpiteissä vaihtelua
on. Mutta toki on niin, että luonteeltaan toimenpideratkaisut
ovat enemmän ohjaavia kuin aikaisemmin. Täytyy tietysti
ottaa myös huomioon se, että lainsäädännön
muutostyö on viimeisten vuosikymmenien aikana ollut tavattoman
voimakas ja suuri, ennen perusoikeusuudistusta ja sen jälkeen.
Siinä mielessä tilanne on ehkä hiukan
erilainen, kuin mihin ed. Pulliainen viittasi.
Sitten vielä korostaisin sitä, että oikeusasiamiehen
laillisuusvalvonnan piirissähän on viranomaistoiminta
ja se tuo tietysti tietyt rajoitukset. Myöskin on tosiasia,
että me toimimme kanteluiden pohjalta, toisin sanoen oikeusasiamiehellä on
hyvin laaja velvollisuus tutkia hänen tutkittavakseen saatettuja
kanteluita, ja ihmisten kantelut ovat se seikka, joka suuntaa oikeusasiamiehen
toimintaa.
Sitten vielä haluaisin sanoa, että meidän
verkkosivumme, jossa yksittäisiä toimenpideratkaisuja
nyt on enemmän kuin aikaisemmin, on se pääasiallinen
väline, jolla me pyrimme tiedottamaan yksittäisistä ratkaisuista.
Muuten olen tarkalla korvalla ja herkällä mielellä kuunnellut keskustelua
ja kiitän siitä.
Keskustelu päättyy.