5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maankäyttö-
ja rakennuslain ja asuntokauppalain 7 luvun 7 §:n
muuttamisesta
Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti sanon tästä lakiesityksestä muutaman
sanan. Oikeastaan siksikin haluan tuoda tässä esiin,
että tämä on nyt yksi vastaus siihen,
mitä eduskunnan tarkastusvaliokunta aivan erinomaisen hyvässä ja
seikkaperäisessä selvityksessään näistä homeongelmista
toi edellytyksenä hallitukselle.
Kun valiokunnan puheenjohtaja Tuija Brax esitteli tätä erinomaista
eduskunnan mietintöä viime keväänä täällä salissa,
hän sanoi, että jos hän jotain haluaa
tästä keskustelusta jättää mieleenne,
niin hän ainakin haluaa korostaa tätä kelpoisuusvaatimusten
saattamista lain tasalle. Itse asiassa juuri tässä esityksessä on
kyse tästä asiasta, mitä eduskunta on
halunnut ja mitä eduskunta on edellyttänyt. Sen
lisäksi myös perustuslaki edellyttää,
että tämä varsin hajanainen ja monella
säädöstasolla oleva säätely
tuodaan nimenomaisesti ja yksinkertaisesti lain tasolle. Kaiken kaikkiaan,
kun tänä päivänä puhumme
aika paljon eräänlaisten pykäläviidakkojen
karsimisesta, niin todettakoon, että tämän
lainsäädännön myötä näiden
130 säännöksen, joita on tällä hetkellä erilaisissa
määräyksissä, ohjeissa, asetuksissa
ja selostuksissa, määrä laskee 70 säännökseen.
Kyseessä on nyt sitten muutos, joka koskee rakennushankkeeseen
ryhtyvän huolehtimisvelvollisuutta, rakennuksen suunnittelijoiden
ja työnjohdon tehtäviä ja kelpoisuutta
sekä rakentamisen viranomaisvalvontaa. Sisällöllisesti
tämä säätely pysyy ennallaan
kutakuinkin. Eli oikeastaan mitään suurta muutosta
tässä ei tapahdu, vaan nykytilanne säilyy,
mutta, mikä olennaisinta, säädöspohja
tulee sitten perustuslain vaatimalle ja eduskunnan edellyttämälle
lain tasolle, ja se on tietenkin erittäin hyvä asia.
Todettakoon nyt tässä vielä kerran,
puhemies, tämän eduskunnan edessä, että olen
kovasti tämän tarkastusvaliokunnan mietinnön
jättämisen jälkeen usein tähän
mietintöön vedonnut ja nostanut eduskunnalle aidosti
hattua siitä, että tämän työn
myötä haluttiin tosissaan puuttua näihin
homeongelmiin ja kysymyksiin, miten laatua kaiken kaikkiaan voidaan
parantaa. Kaikki nämä toimethan eivät
suinkaan tule pelkästään tänne asumisen
ja maankäytön sektorille, vaan hyvin paljon näitä toimia
löytyy sitten myös koulupuolelta, terveydenhuollon
puolelta ja muuta, ja meidän ministeriössämme
esimerkiksi on käynnissä Hometalkoot, joihin saimme
nyt talousarviossa määrärahan, jotta
näitä talkoita voidaan jatkaa, ja meillä on
ikään kuin tällainen tietynlainen koordinoiva
rooli tämän osalta.
Oikeastaan sellainen sisällöllinen muutos, joka
tulee korjausrakentamiseen: tulee lisäys, että rakennusluvassa
voidaan edellyttää pätevän henkilön
laatimaa selvitystä rakennuksen kunnosta. Tämä ei
sinänsä muuta nykyistä tilannetta, eli
nykyäänkin tätä voidaan edellyttää,
mutta se, mikä tässä nyt sitten korostuu,
on tämä sana "pätevä", koska
tämä tuli myös eduskunnan terveisiä ajatellen
tähän lakiin tällä tavalla kirjoitetuksi.
Tämähän on sitten tarkoitus myöhemmin niin
eräänlaisilla oppailla kuin sitten myös
soveltamalla yhteen sosiaali- ja terveyspuolella valmisteltavan
lainsäädännön kanssa saada tarkemmin
määritetyksi.
Kelpoisuussäätelyyn kaiken kaikkiaan tässä lausuntokierroksen
aikana liittyi muutamia huolia. Tässä lausunnossa
ei oltu huomioitu vanhoja tutkintoja, ja samoin liittyi epäselvyyksiä siihen, mitä
ne
kelpoisuusvaatimukset tässä kaikista vaativimmassa
luokassa sitten ovat ja vastaavatko nykyisiä. Lausunnonantokierroksen
jälkeen tämä esitys on nyt siinä muodossa,
että kaikki nytkin olemassa oleva säilyy siinä suhteessa,
että edelleen nämä vaativuusluokitukset
ovat samat ja nyt myös sitten aiemmat tutkinnot on huomioitu
ja kelpoisuusvaatimukset ovat kaiken kaikkiaan samat.
Säätely selkeytyy, kuten jo sanoin. Viittasin pykälien
määrään. Se on positiivinen
asia, ja se selkeyttää kaiken kaikkiaan hajanaista
ja päällekkäistä ja paikoin
ristiriitaistakin säätelyä, mikä tänä päivänä on,
ja sitä kautta myös sitten tietenkin viranomaistoiminnan
ennakoitavuus ja yhtenäisyys paranevat ja myös
kuntakohtaiset soveltamiserot vähenevät.
Muutama ehkä kiinnostava huomio:
Täällä katsotaan näitä kustannuksia.
Tässä ei ole merkittäviä kustannuksia,
päinvastoin arvellaan, että niin kotitalouksien
kuin yritystaloudelliset vaikutukset voivat olla positiivisia. Julkistaloudellisesti
muutamia lisäkustannuksia tulee tiedotukseen, oppaisiin,
neuvontaan, tämän tyyppiseen kansalaisen palveluun
liittyvään toimintaan, liittyen realistiseksi.
Sitten täällä lausuntokohdassa minua
itseäni kiinnosti se, kun täällä kerrottiin,
että on kiinnitetty huomiota esimerkiksi siihen, että rakennushankkeeseen
ryhtyvän kyky huolehtia velvoitteistaan vaihtelee suuresti
esimerkiksi kertarakentajan ja ammattirakentajan osalta. Tämä on sellainen
asia, että parhaillaan meillä on ministeriössä käynnissä maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisarviointi. Tämä arviointivaihe
tulee päätökseen tämän
vuoden loppupuolella, ja siellä käydään
pykälä pykälältä parhaillaankin
läpi palautetta, mitä maankäyttö-
ja rakennuslain toimivuudesta eri toimijoilta meille tulee. Kuulin,
kun kysyin tätä asiaa, että tämäntyyppiset
seikat, mitä täällä on tullut
tässä yhteydessä ilmi, tullaan sitten
arvioimaan sen maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksessa
ja vielä parhaillaan pohditaan näitä seikkoja.
Eli jos teillä, arvoisa eduskunta, on näihin asioihin
terveisiä antaa, niin mielelläni niitä otan
myös vastaan, koska tässä on todellakin
merkittävä arviointityö kaiken kaikkiaan
käynnissä.
Samoin lausunnoissa on ollut ehdotuksia siirtymisestä suunnittelijoiden
ja työnjohdon kelpoisuuden toteamisen osalta valtakunnalliseen
auktorisointiin, ja tämän osalta myös
kuulin, että valmistelutilanne on sen suuntainen, että tässä lain kokonaisarvioinnissa
myös näihin asioihin kiinnitetään
huomiota. Mutta koska tämän lähtökohta
oli se, että suurin piirtein olemassa oleva säätely
säilyy sellaisenaan, pykälien määrä yksinkertaistuu,
selkeytyy ja vähenee ja kelpoisuudet nostetaan lain tasolle,
niin sen vuoksi tässä ei ryhdytty nyt sen isompiin
muutoksiin, joita sitten myöhemmin saattaa olla tulossa.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on maankäytön
ja rakennuslain ja asuntokauppalain muutos. Nykyisen lain mukaan
rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä,
että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista
koskevien säännösten ja määräysten
sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Hänellä tulee
olla hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät
edellytykset sen toteuttamiseen sekä käytettävissään
pätevä henkilö.
Nyt ehdotuksessa lakitekstiä on täydennetty niin,
että 119 §:ssä rakennushankkeeseen
ryhtyvän huolehtimisvelvollisuutta on lisätty
seuraavasti: "Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava
myös siitä, että rakennushankkeessa on
kelpoisuusvaatimukset täyttävät suunnittelijat
ja työnjohtajat ja että muillakin rakennushankkeessa
toimivilla on heidän tehtäviensä vaativuus
huomioon otettuna riittävä asiantuntemus ja ammattitaito."
Eli edelleen lähes kaikki vastuu on rakennushankkeeseen
ryhtyvällä, mutta viranomaisvalvontaa on lisätty
150 a §:ssä, Viranomaistarkastukset
rakennustyön aikana. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi
uusi 150 a §, jossa säädettäisiin
viranomaistarkastuksista. Nykyisin viranomaistarkastuksista säädetään
150 §:ssä sekä maankäyttö-
ja rakennuslain 176 §:ssä. Pääosin mainituissa
pykälissä kuitenkin säädetään
katselmuksista, ja on hieman epäselvää,
mitä eroa on katselmuksella ja tarkastuksella.
Mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa siinä suhteessa
myös, että palataan aikaan ennen varsinaisen maankäyttö-
ja rakennuslain suurta muutosta, joka tapahtui 1990-luvun vaihteessa.
Silloinhan valvontaviranomaisilla ja vastaavalla työnjohtajalla
oli vastuita huomattavasti enemmän. Tältä osin
lakiin on tulossa korjausta, sillä viranomaisvalvontaa
lisätään ja katselmuksia ja tarkastuksia
työmailla lisätään viranomaisten
toimesta.
Kansanedustajien on kuitenkin muistettava, että muutokset
maksavat. On turha tulla sanomaan, että rakentaminen on
kallista, koska se on näiden muutosten jälkeen
vielä kalliimpaa. Muutoksessa mennään
aivan eri suuntiin kuin mitä ex-asuntoministeri Kiuru vielä vuosi
sitten puhui kohtuuhintaisista asunnoista. Ministerin puheet olivatkin
ilmeisesti vain hänen omia höpinöitään.
Nyt ministeri Viitasen puheet ovat olleet huomattavasti rakentavampia.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että tulevaisuudessa
syntyy vähemmän sutta ja sekundaa ja hometaloja.
Keväällähän tarkastusvaliokunta
ehdotti mietinnössään rakennusten kosteus-
ja homeongelmat -asiassa, kuten täällä ministerikin
jo totesi, 14 kannanottoa, joista mainitsen kohdan 3:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ottaa jo nyt käynnissä olevassa maankäyttö-
ja rakennuslain sekä rakentamismääräyskokoelman
muutosten valmistelussa rakennusten terveellisyyden paremmin huomioon.
Valmisteluun tulee sisältyä myös selkeät
rakennusalan pätevyysvaatimukset, joiden avulla parannetaan
alan osaamista ja lisätään pätevien
asiantuntijoiden määrää. Pätevyysvaatimusten
tulee olla myös yhdenmukaisia terveydensuojelua ja työsuojelua
koskevien säännösten kanssa."
Mielestäni moni ongelma liittyy nimenomaan huonoon
rakennusvalvontaan. Esimerkkejä huonon rakennusvalvonnan
seurauksista löytyy tällä hetkellä hyvinkin
paljon, ja pahinta on, ettei kukaan ole vastuussa virheistä.
Nyt tätä tilannetta ollaan hieman korjaamassa,
hyvä niin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän maankäyttö-
ja rakennuslain valmistelussa eri järjestöt ovat
olleet aktiivisesti mukana jo vuosia. Nyt en ihan tarkkaan kyllä saanut
kiinni tuosta ministerin puheesta, että missä määrin
vielä täydennystä tähän
on tulossa, mutta kun hän totesi, että voi evästääkin,
niin käytänpä nyt tilaisuutta hyväkseni.
Olen nimittäin seurannut tätä pääsuunnittelijan
pätevyysvaatimusasiaa ja samalla myös työnjohtajien
pätevyysvaatimusasiaa aika kauan, ja tällä hetkellä ainakin
se on menossa erittäin huonoon suuntaan. Me kaikki tiedämme
sen, että ministeriössä on varmaan erittäin
kova kädenvääntö eri ammattiryhmien
välillä, ja ne luonnokset, joita on ollut jaossa,
ovat olleet hyvin pitkälti SAFA-arkkitehtien tavoitteitten
mukaisia, ja tässä kaikki muut koulukunnat on
tavallaan sivuutettu.
Ministeriötä on lähestynyt hyvin
laaja asiantuntijajoukko, jossa on ollut RIA, RIL, RT ja Rakennusmestarien
keskusliitto. He ovat olleet erittäin huolestuneita suunnittelijoitten
kelpoisuusvaatimusten rajaamisesta siten, että jatkossa
vain rakennussuunnittelijan pätevyysvaatimukset on kirjattu
niin, että ylempi korkeakoulututkinto riittää tähän,
ja se on kyllä aika huono tilanne. Minä uskon,
että välttämättä kaikki
mestarit ja insinöörit eivät ole syyllisiä,
että tasakattoisia ja räystäättömiä rakennuksia
on Suomessa rakennettu. Kyllä rohkenen väittää,
että myös arkkitehdit niitä ovat suunnitelleet,
ja nehän ovat olleet tietynlaisten virtausten mukanaan
tuomia juttuja, että näin on tehty, ja nyt näitä ongelmia sitten
korjataan.
Olisi ollut erittäin hyvä, että olisi
järki tullut käteen ja olisi lähdetty
liikkeelle siitä, että semmoista vahvaa kokemusta
ja omaa osaamista olisi myös arvostettu näissä ratkaisuissa.
Nythän on nimittäin niin, että jos tämä menee
tällaisenaan läpi, niin vanhat teknikkotutkinnon
suorittaneet rakennusmestarit eivät jatkossa voisi olla
enää vastaavina työnjohtajina. Kuvitellaanpa
sitä tilannetta: esimerkiksi Kampin ostoskeskus, Musiikkitalo
Helsingissä, molemmissa vastaavana työnjohtajana
rakennusmestari. Kyllähän tämä maankäyttö-
ja rakennuslain uudistus on minusta menossa hieman väärään
suuntaan. Toivon kyllä, että joku järki
tähän tulee.
Meille kaikille kansanedustajille on tullut paljon sähköpostia
eräältä lvi-teknikolta. Hänellä on ollut
suunnittelutoimisto, ja jos nyt tämä laki menee
läpi, jossa vain korkeakoulututkinto hyväksytään,
niin osa näistä lvi-suunnittelutoimiston työntekijöistä jää tyhjän
päälle. Heillä ei ole enää tulevaisuutta.
He eivät voi harjoittaa ammattiaan, jos heillä ei
siinä toimistossa ole korkeakoulututkinnon suorittanutta
työntekijää, eli erittäin huono
on tämä tilanne.
Otan yhden esimerkin. Jos ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut
insinööri on kyseessä, hän on
rakennussuunnittelutoimistossa ja suunnitellaan puurakenteinen yli
16 metrin jännevälin naulalevyristikko, niin tämä amk-insinööri
ei voi sitä suorittaa, kun hänellä ei
ole korkeakoulututkintoa.
Siis tämän lain lähtökohta
on ollut ihan keskeisesti pelkästään
SAFA-arkkitehtien tavoitteitten mukainen, eikä näin
voi suomalaisessa yhteiskunnassa toimia, koska minusta jo perustuslaki
lähtee siitä, että jokaisella henkilöllä,
yksilöllä, pitää elinkeinon
harjoittamisen oikeus olla, ja näin perustuslain 18 § muun
muassa sanoo, että jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia
toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla
tai elinkeinolla. Tässähän viedään
isolta joukolta ammatissa toimimisen mahdollisuus. Toki aina pitää laatua
korostaa ja sitä osaamista, mutta pelkästään
mistään oppilaitoksesta, minkään
tason ammatillisesta oppilaitoksesta, ei koskaan tule valmista.
Kyllä se työ opettaa, ja minä toivoisin, että tätä kokemusta
myös arvostetaan silloin, kun tämä maankäyttö-
ja rakennuslaki pannaan lopulliseen muotoon.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nykyisin rakentamisen sääntelyn
kokonaisuus muodostuu maankäyttö- ja rakennuslaista sekä sen
nojalla annetuista maankäyttö- ja rakennusasetuksesta
ja rakentamismääräyskokoelmasta. Nykyisin
säännösten soveltamisessa on merkittäviä kuntakohtaisia
eroja eikä soveltaminen ole aina ennustettavissa etukäteen.
Tämä on asettanut eri puolilla Suomea kuntalaiset
ja eri kunnissa toimivat rakennusalan yritykset ja yrittäjät eriarvoiseen
asemaan. Sääntely on nykyisellään siis
ongelmallista sen hajanaisuuden ja päällekkäisyyden
vuoksi. Se on tosiasia.
Nyt hallituksen esityksen tarkoituksena on siis selkeyttää hajanaista
sääntelyä ja edistää säännösten
yhtenäistä soveltamista. Hallituksen esityksen
tavoitteena on siis rakennusluvan hakemisen, rakennuksen suunnittelun,
rakentamisen valvonnan ja rakennushankkeen laadun varmistamisen
käytäntöjen yhtenäistäminen
ja selkeyttäminen ja nyt näiden asioiden laittaminen
yhteen kansioon. Tärkeitä asioita ja kohtia ovat
lähinnä 120 § elikkä entinen
Rakennuksen suunnittelu -kohta, joka nykyään
kuuluu uudessa esityksessä Rakentamista koskeva suunnitelma,
sen pykälä alakohtineen. Tarkennuksia on asetettu etenkin
eri vaativuusluokkaa olevia suunnittelutehtäviä suorittavien
suunnittelijoiden kelpoisuusvaatimuksille.
Kun hallituksen esitystä lukee, niin viitaten tuohon
edustaja Reijosen puheeseen helposti tulee mieleen, mitä oikeastaan
tarkoitetaan tarkalleen vaativalla suunnittelutehtävällä,
tavanomaisella suunnittelutehtävällä ja
vähänomaisella suunnittelutehtävällä.
Kun ministeri Viitanen on paikalla, niin oikeastaan haluan kysyä,
mitä nämä ovat tarkalleen, ihan niin
kuin edustaja Reijonen tuohon jo viittasi. Ministeri totesi omassa
puheenvuorossaan, että suunnittelijoiden pätevyys- tai
koulutuspohjavaatimuksia ei muuteta. Onko nyt todellakin näin,
että niitä saa edelleen toimia suunnittelijoina
niin kuin aikaisemmissakin kohteissa ja myös vastaavina
työnjohtajina? Mutta mitä ovat nämä vaativuusluokat
tarkalleen? Voisiko niistä saada esimerkkiä?
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä rakentaminen on Suomessa heikentynyt nyt
muutamien kymmenien vuosien aikana. Sen on jokainen meistä varmaan
huomannut. 10—20 vuotta vanhat rakennukset, varsinkin julkiset
rakennukset, ovat homeessa. Meillä on 1900-luvun alusta,
jopa 1800-luvun puolelta rakennuksia, jotka ovat tällä hetkellä todella
hyvässä kunnossa. Silloin on rakennettu juuri
niin kuin edustaja Reijonen sanoi: siellä on harjakattoa,
siellä on pitkät räystäät,
ja tällä tavalla se suojaa runkorakenteita.
En tiedä, onko ongelma valvonnassa. Osaksi se on varmaan
myös koulutuksessa ja siinä, että on
menty koulutuksessa ehkä liian pitkälle teoreettisella
tasolla. Muistelen, kuinka aikoinaan rakennusmestareita arvostettiin.
He perustivat omia yrityksiä, pystyivät tekemään
käytännön työtä samalla
ja olivat hyviä työnjohtajia. Nyt ehkä on
menty pikkuisen liian pitkälle, niin että koulutettua
käytännön osaajaa ei tällä hetkellä ole.
Arvoisa puhemies! Tämä ei ehkä ihan
liity tähän, mutta osaltaan liittyy: elikkä asunto-osakeyhtiölaista
on kysymys. Tein kirjallisen kysymyksen Helsingissä 6.
päivänä helmikuuta, ja se liittyi juuri
tähän valvontatehtävään.
Kun kysyin, tuleeko uudistusta tähän asunto-osakeyhtiölakiin,
niin oikeusministeri Henriksson vastasi silloin, että ei
näillä näkymin ole tulossa. Mutta tässä on
juuri tämä tarkkailijan kohta ollut ongelmana.
Kun asunto-osakeyhtiössä yksi neljäsosa
osakkeista on myyty, niin sen jälkeen osakkeenomistajien
olisi mahdollista valita tähän tarkkailija, mutta
sitä ei sitten yleensä valita, koska siellä on
rakennuttajalla jo viran puolesta tämä valvoja.
Tämä hyvä tarkkailija on ostajalle ja
rakentajalle hyvä asiantuntija rakentamisen laadunvalvontaan,
ja yleisen edun mukaista olisi, että ulkopuolisia tarkkailijoita
käytettäisiin aina perusurakoitsijan velvoitteella.
En tiedä ihan tarkkaan, miten se käytännössä tapahtuu,
mutta tämähän on aika pitkälle
myös sen urakoitsijan harkinnassa, millä tavalla
tässä menetellään.
Kun ministeri on tässä paikalla, niin kysyn: Mitenkä tämä uusi
laki vaikuttaa näihin asunto-osakeyhtiöihin ja
siihen valvontaan? Ja kun täällä esitettiin
vielä sitäkin, että tämä nostaa
nyt sitten hintaa, niin nouseeko tässä sitten
asunto-osakkeenkin hinta?
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arvostan, että ministeri on
paikalla esittelemässä tätä lakia,
ja siksi kysynkin ihan käytännön asioita,
kun tässä on tullut ilmi tätä yhtenäistämistä ja
eri koulutustasovaatimuksia erilaisissa rakennushankkeissa.
Esimerkki: Jos joku haluaa rakentaa omakotitalon, minkä tason
suunnittelija sinne riittää? Täytyykö lähteä korkeakoulututkinnon
suorittanutta suunnittelijaa hakemaan, vai riittääkö entiseen
malliin? Esimerkiksi omalla kohdallani yhtään
rakennusta, mitä meillä on rakennettu, ei ole suunniteltu
korkeakoulututkinnon suorittaneen taholta, ja erittäin
tyytyväinen olen kaikkeen siihen, mitä suunniteltu
on.
Mitä tarkoittaa yhtenäistäminen?
Tarkoittaako se kustannuksissa ja käytännöissä sitä,
että yhtenäistytään kaupunkien
käytäntöihin, joissa pientenkin rakennusten
rakennuttaminen on hidasta, kankeaa ja kallista, vai voivatko joustavat käytännöt,
tämmöiset maalaisjärkiset käytännöt, ja
hinnoittelut edelleenkin jatkua? Toivoisin, että ihan tällaisen
asiakkaan näkökulmasta ministeri hieman vielä avaisi
tätä lainsäädäntöä.
Vielä vastuukysymyksistä: Joskus ihmisistä on
tuntunut siltä, että vaikka maksetaan sekä suunnittelusta,
luvista että rakennustarkastuksista, niin vastuun vastineeksi
ei kuitenkaan ole ikään kuin saatu mitään.
Miten jatkossa tämä asia on?
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Itse olin lukevinani tästä lakitekstistä hieman
eri lailla kuin mitä Reijonen toi tuossa esille. Näistä pätevyysvaatimuksista
hän mainitsi, että sieltä löytyisi
kuitenkin siirtymäsäännöksiä,
ettei kukaan jo tätä ammattia harjoittavista kuitenkaan
joutuisi työttömäksi. Tältä kohdin toivon,
että ministeri vielä tutkisi tätä asiaa
tarkemmin, oliko Reijonen oikeassa tässä asiassa.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun ministeri on paikalla, niin mielelläni
tässä viestiä välitän
hänelle — ja kiitos myös vierailusta
Valkeakoskella Sointulan asuntoalueella.
Tarkastusvaliokunta viime vuonna kiinnitti huomiota selvityksessään
näihin homeasioihin. Se oli ansiokas työ. Nyt
sitten viime keväänä lisätalousarviossa
myönnettiin Hometalkoisiin muistaakseni 15—20
miljoonaa lisää, mikä sinänsä oli
oikea ele, mutta pieni koko maan mitassa. Rahaa sieltä kuitenkin
joihinkin kohteisiin riitti. Eräs kohde — en nyt
tässä kuntaa lähde mainitsemaan — sai
koulurakentamiseen 20 prosenttia kokonaisbudjetista, eli noin 2
miljoonaa tuli valtion rahaa, ja hyvä näin. Mutta
sitten kun perehdyin siihen, minkälaista taloa, koulua,
sinne rakennetaan, niin sinne rakennetaan tasakattoa. No, sitten
kysyin kunnan virkamiehiltä, että onko nyt ihan
varmasti mietitty loppuun asti, onko tämä hyvä ratkaisu,
niin vastaus oli, että nykyään osataan
rakentaa tasakattoratkaisut niin, että ne eivät
vuoda eikä tule hometta. Maallikkona minun on vaikea arvioida,
onko näin, mutta toivon nyt, että kun teillä on
ministeriön virkamiehet ja asiantuntemus takana, niin tätäkin
asiaa vielä katsotaan, etteivät nämä homerahat mene
sitten uusien hometalojen rakentamiseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Viitanen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Puhemies oli suopea, olin nimittäin
valmistautunut vastaamaan 3 minuuttia paikaltani, mutta hyvä näin.
Tässä tuli ihan tärkeitä huomioita,
ja varmasti nämä kaikki on syytä vielä valiokuntatasolla
katsoa läpi.
Edustaja Kiurulle: Kiitos kiitoksista. Valkeakoskella oli eilen
hyvä käydä, muun muassa siellä Sointulan
lähiössä. Ehkä juuri sen voisin
sanoa tästä homeasiasta, minkä aiheellisesti
otitte huomioon, että tämä on kyllä juuri
nyt niitä asioita, mihin ministeriönkin Hometalkoilla
halutaan puuttua, eli että se osaaminen näissä asioissa,
neuvonta, kaikki tällainen, toimisi mahdollisimman hyvin.
Mutta käytännössähän
meidän roolimme on sitten se 0,9 miljoonaa, eli meillä on vain
tämä pieni resurssi, jolla koordinoimme. Tietenkin
on myös hyvin tärkeää, mitä koulupuolella,
sosiaali- ja terveyspuolella, muualla tähän homekorjaamiseen
niin kuin muihinkin homeasioihin liittyvään kaiken
kaikkiaan tapahtuu.
Näiden kelpoisuusvaatimusten osalta oli käynyt
niin, että nimenomaisesti silloin, kun lähdettiin
sinne lausuntokierrokselle, tämä huoli oli ollut
suuri. Silloin nimenomaan oli tullut ilmi — ja tästä oli
moni lausunut ja oli monia huolestuneita — ja oli ollut
puhetta siitä, että näitä vanhoja tutkintoja
ei voisi ikään kuin enää hyödyntää,
ja sitten oli ollut myös tämän erityisen
vaativan korjaustyön määrittelyyn liittyen
jonkinlaista epäselvyyttä. Mutta kun tätä nyt
vielä varmistelin viimeksi tänään,
niin minulle kyllä sanottiin, että nimenomaisesti
mitään näitä kelpoisuusvaatimuksia
ei lähdetty muuttamaan. Eli lausuntokierroksen jälkeen
tämä esitys on muuttunut lausuntokierroksella
olleesta esityksestä siten, että aikaisemmat tutkinnot
huomioidaan nyt ja myös kelpoisuudet ovat kaikkien osalta
samat. Mitä tulee näihin kelpoisuusluokkiin, mistä täällä puhuttiin,
ne ovat myös yhtenevät tämänhetkisen
käytännön kanssa. Eli sinänsä mitään
radikaalia uutta tässä ei tapahdu.
Mutta se, mikä tässä on se eduskunnankin
vaatima ja edellyttämä, itse asiassa minun mielestäni
tärkeä uudistus, on juuri se, että nämä hajanaiset
säännökset nostetaan nyt lain tasolle,
ja sieltä lain tasolta on sitten selkeämmät
asetuksenantovelvoitteet jatkoon. Sitä kautta tämä on
myönteinen uudistus kaikkinensa. Varmasti se perimmäinen
tarkoitus tässä, niin ministeriöllä ja
ministerillä kuin sitten eduskunnallakin, on juuri se,
että ei syntyisi sitä sutta ja sekundaa samalla
tavalla vaan ihan oikeasti jokainen kohta pelaisi siinä rakentamisketjussa.
Tässä nyt puututaan muun muassa juuri näihin
kelpoisuuksiin ja niiden määrittämiseen
lain tasolla, mutta aivan yhtä tärkeää on se,
että jokainen ketjun osa toimii hyvin.
Erityisesti minä koen sen niin — kun täällä katsoo
tätä vaikutusten arviointia, kun täällä epäiltiin,
että lisääkö tämä nyt
sitten hintaa, tuleeko nyt sitten kalliimmaksi — että täällä nimenomaisesti
on arvioitu se, että niin kotitalouksien aseman kuin yritystaloudellisten
vaikutusten osalta tämä voi jopa parantaa sitä tilannetta, koska
suunniteltavuus paranee, ennakoitavuus paranee, yhtenäisyys
paranee ja on mahdollista saada heti tarkempi käsitys siitä,
mitä minun käyttäjänä tai
asiakkaana tai rakentajana oikeastaan tarvitsee tietää.
Käytännöt ovat yhtenäisemmät,
ja tätä kautta katsotaan, että ne vaikutukset voivat
olla hyvinkin positiivisia.
Täällä myös tämä kansantaloudellinen
vaikutus nähdään tietenkin sen kokonaisuuden
kautta. Eli jos tämä on se yksi porras, millä osaltaan
rakentamisen laatua pystytään parantamaan, niin sitä kautta
tietenkin myös koko kansantalous hyötyy, kun ei
tule näitä ikäviä tilanteita,
mitä tänä päivänä kyllä toden
totta — mitä aina silloin tällöin
vähän ihmetteleekin — on päässyt
syntymään. Pääsääntöisesti
suomalainen varmasti osaa rakentaa, mutta olen kyllä joskus
sanonut, että sellaista tietynlaista rakentamisen laatutalkoota
tarvitaan, ja se liittyy myös näihin homeasioihin
ja muuhun. Esimerkiksi rakennusteollisuus alana on minusta siinä mielessä toiminut
hyvin, että siellähän on nyt ala niin
kuin itselähtöisesti alkanut tehdä näitä rakentamisen
laatutalkoita, jos näin voisi sanoa. Siellä on
myös käynnissä toimenpiteitä.
Kaikkia toimijoita käytän-nössä näihin
isoihin talkoisiin tarvitaan.
Summa summarum, puhemies, näen tämän
lakiesityksen myönteisenä, yhtenä askeleena,
jota eduskunta on edellyttänyt näissä isoissa
rakentamisen laatutalkoissa. Toivon toden totta myös sitä,
että te voisitte siellä valiokunnassa vielä käydä tämän
tarkkaan läpi. Meidän ministeriön kaikki
asiantuntemus on käytettävissänne.
Tämä muuten, mitä joku kysyi, että mitä tarkoitin
sillä tulevalla maankäyttö- ja rakennuslain arvioinnilla,
niin tarkoitan sitä, että siellä on tällä hetkellä koko
laki arvioitavana, kaikki pykälät käydään
läpi, kerätään kaikki palaute,
mitä tulee eri toimijoilta. Toki voi jotain pykälää kohtaan olla
ristiriitaistakin palautetta: toinen voi sanoa, että toimii
hyvin, ja toinen voi sanoa, että ei ollenkaan hyvin. Tämän
ison urakan seurauksena tulemme vielä tämän
hallituskauden aikana ministeriössä arvioimaan,
mitä pykäliä maankäyttö-
ja rakennuslaissa tulee muuttaa. Se liittyy osittain myös
tähän rakennepaperiin, minkä hallitus
hyväksyi nyt syksyllä. Joitain pykälämuutoksia
tehdään, mutta sellaista kokonaisuudistusta emme
tällä hallituskaudella pysty tekemään, mutta
tätä ajatellen niitä terveisiä äskeisessä puheenvuorossani
pyysin.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy korjata. Minä sanoin äsken,
että on asunto-osakeyhtiölaissa, mutta kyllä täällä ihan selvästi
sanotaan, että tämä mainitaan asuntokauppalaissa.
Elikkä sehän liittyisi silloin tähän
lakiesitykseen tarkkailijasta. "Rakennustyön tarkkailijan tehtävänä on
seurata, että yhtiön rakennus valmistuu rakentamista
koskevan sopimuksen mukaisesti. Tarkkailijalla on oikeus saada osakeyhtiöltä ja
perustajaosakkaalta sellaiset tiedot, jotka tarvitaan työn
edistymisen seuraamiseksi, sekä päästä rakennuskohteeseen."
Tässähän tulee se valinta, kun nämä osakkeenomistajat
joutuvat tämän tarkkailijan palkkion maksamaan, että ottavatko
he vai eivätkö ota. Tämähän
olisi lisäkustannus tietysti, mutta kun ei ole tietoa, minkä hintainen
tämä lisäkustannus on, nostaako se miten
paljon osakkeen hintaa tai yleensä niitä kustannuksia — tästä ei
ole ministerillä tietoa, vai onko?
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ministerille lämmin
kiitos siitä selvityksestä, minkä just
annoitte, ja siitä lausunnosta, että suunnittelijoiden
kelpoisuusvaatimukset pysyvät nykyisinä myöskin
jatkossa.
Kysyn nimenomaan sitä, mitkä ovat nämä suunnittelutehtävien
vaatimusluokat. Mikä on vaativa, mikä on tavanomainen
ja mikä vähäinen suunnittelutehtävä?
Kun tätä 120 d §:ää lukee, niin
jos me haluamme koko Suomeen samanlaiset säännökset,
että kaikki kunnat noudattavat niitä, niin tämä kuuluu,
että "vaativuusluokka määräytyy
suunnittelutehtävän arkkitehtonisten, toiminnallisten
ja teknisten vaatimusten, rakennuksen ja tilojen käyttötarkoituksen,
rakennuksen terveellisyyteen ja energiatehokkuuteen liittyvien sekä rakennusfysikaalisten
ominaisuuksien, rakennuksen koon, rakennussuojelun sekä kuormitusten
ja palokuormien, suunnittelu-, laskenta- ja mitoitusmenetelmien,
kantavien rakenteiden vaativuuden ja ympäristöstä ja
rakennuspaikasta aiheutuvien vaatimusten perusteella". Eihän
tämä nyt aika yksiselitteisesti ole kyllä, tätä voi
lukea aika moni eri tavalla. Täällä sanotaan
myöskin lopussa sitten, että "ympäristöministeriön
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä suunnittelutehtävän
vaativuusluokan määräytymisestä".
Itse lämpimästi toivon, että tämä nyt
katsotaan jo tässä yhteydessä, kun tämä menee
valiokuntiin, mitä todellakin tarkoitetaan näillä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Te, ministeri, mainitsitte, että kyllä Suomessa
osataan rakentaa, en tietenkään itsekään
sitä epäile missään määrin.
Mutta osataanko Suomessa valvoa? Mielestäni, jos me rupeamme
nyt puuttumaan pelkästään tähän
suunnitteluun... Minä itse tällä tavalla
maallikkona kun katson tilannetta, niin en voi kuin ihmetellä sitä papereitten
määrää, kuinka paljon erilaisia
rakennuslupia pitää hyväksyttää rakennusvalvonnassa,
kun itse olen kahden talon rakennuttanut tässä muutaman
vuoden aikana ja sivusta seurannut. En epäile, etteikö ne suunnitelmat
ole tehty oikein, mutta sitä epäilen usein, onko
se valvonta riittävää, koska tänä päivänä valvotaan
vain rakenteita käytännössä,
mutta ei siinä rakennusvirheitä valvota. Esimerkkinä,
kun katon alle lyödään sinne vaikka joku
vettä eristävä kate tai piki, niin ei
sitä kukaan katso, onko se pitävä, vaan
se lyödään vain piiloon sinne ja thats
it.
Sitä olisin peräänkuuluttanut, minkä takia
ei tänä päivänä voida
hyödyntää tätä teknologiaa riittävässä määrin
lainsäädännön kautta. Kyllähän
nyt voisi olla kohtuullista joka ikisestä työvaiheesta
ottaa valokuvat tai videokuvaa, ei se vie aikaa keltään
sen enempää. Kun on dokumentoitu kaikki rakentamisen
vaiheet, niin ei pääse näitä yllätyksiä syntymään.
Tänäkin päivänä me
korjaamme viime vuonna rakennettuja kiinteistöjä julkisella
hallinnolla, kunnissa ja valtiolla. Rakennusvirheitä tulee paljon,
ja en yhtään ihmettele sitä, jos meillä on täällä tällä hetkellä eri
laskelmien mukaan myös 20 000—50 000
pelkästään Virosta tullutta ja idästä tullutta
rakentajaa. Heillä on oma kulttuurinsa siihen rakentamiseen.
Ei tämmöinen suunnittelumuutos yksistään
vähennä sitä hometalojen määrää,
vaan pitää kokonaisuutena katsoa tämä lainmuutosvalmistelu
tältäkin osalta.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun ministeri tuossa otti tämän
rakennepaketin, tai kuntien normitalkoot, esiin, niin kyllä ihan
näin kuluttajalähtöisesti haluan ministerin pohtivan
sitä, mihin me tällä ylenpalttisella
säätelyllä yksityisessä rakentamisessa
tähtäämme, mitä hyötyä me
siitä saamme versus siihen, kuinka paljon se aiheuttaa
kustannuksia sekä kunnalle että yksityisille ihmisille.
Silloin kun esimerkiksi kevyempää rakentamista
tehdään, sitä on osattu kautta aikain
Suomessa haja-asutusalueella tehdä, miksi sitä ei
tulevaisuudessakin osattaisi? Tämäntyyppisiä arvioita
toivoisin tehtävän. Se olisi todellista byrokratiatalkoota.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että laatua parannetaan
ja varmistetaan eri keinoin. Mutta yksi huolenaihe, josta haluaisin lausua
muutaman sanan, on tällä hetkellä jäykät kaavoitusprosessit.
Meillä on Suomessa useampia kohtuullisen isoja rakennusliikkeitä,
joilla on rahaa mutta jotka eivät pääse
käynnistämään rakennushankkeita,
sillä kaavoitusprosessit ovat byrokraattiset, pitkät
ja jäykät. Kysyn ministeriltä: onko Suomessa
mitattu valtakunnallisesti kaavoitusprosessien tehokkuutta esimerkiksi
tekemällä tutkimusta, mistä selviää,
mikä on kaavoitusprosessin tehokkuus ja läpimenoaika?
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalmari mainitsi, että tämä lisäisi
byrokratiaa. Minä en tiedä — tälläkin
hetkellä sitä on jo ihan merkittävästi — voiko
se enää lisätä sitä. Nimittäin
tässä justiinsa kesällä rakentaneena kyllä huomasin
sen, että aika monessa asiassa täytyy olla asiantuntija:
pitää olla suunnittelijat niin sähköpuolelle
kuin lvi-puolelle, ja sitten itse rakennukselle täytyy
olla suunnitelmat, ja sitten täytyy olla vielä vastaava
mestari ja viranomaistarkastukset ja kaikki hormintarkastukset,
niin että kyllä siinä tällä hetkellä valvontaa
on.
Mutta mitenkä on päässyt tässä menneinä vuosina
käymään sillä tavalla, että on
rakennettu semmoisia taloja, että ne ovat homehtuneita
rakennuksia? Minä ainakin muistelen, että meilläkin
kävi kunnasta arkkitehti tuolla uudella mantereella hakemassa
oppia ja tuli sieltä sitten ja rakennettiin semmoinen koulu,
missä ei ollut räystäitä ollenkaan,
ja vesi meni heti sisälle. Siinä ne tulokset.
Ne ovat erittäin kalliita olleet yhteiskunnalle ja kunnille
ennen kaikkea. Ja sitten kun ne ovat aiheuttaneet ihmisille sairauksia,
työntekijöille ja oppilaille ja niin poispäin,
niin kyllä tähän täytyy tietysti
muutosta saada, ja toivottavasti tällä lakiesityksellä siihen
nyt sitten hyvin vahvasti pyritään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Viitanen, 2 minuuttia paikalta.
Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Nimenomaisesti meillä on tässä siinä mielessä juuri
nyt iso haaste, että ensinnäkin meidän
täytyy samaan aikaan pyrkiä siihen, että meillä ei
ole turhaa normitusta tai turhaa säännöstelyä,
mutta samaan aikaan meidän täytyy varmistaa se,
että ihan oikeasti se suomalainen ihminen saa laadukasta
rakentamista, hyvän kodin, ja osaamme tehdä asioita,
eli laatu on varmistettava.
Tämä lakiesitys on juuri nyt sitten vastaus eduskunnan
hometalkoopaperin kolmanteen pylpyrään, mistä edustaja
Mölsä täällä mainitsi,
vastaus siihen, mitä eduskunta on edellyttänyt.
Minä myönnän, ja koska minä en
ole varsinaisesti rakennussektorin paras asiantuntija, niin sanon kyllä niin
maallikkona, että toden totta, jos tätä lukee
sillä tavalla, että katsoo niitä vaativuusluokkia — vähäinen
vaativuusluokka, keskitaso, vaativa tai erittäin vaativa — niin
en minäkään näistä,
mitä te luitte ääneen, heti sanoisi,
että onpas yksinkertaista, että tämä varmaan
on näin. Sen tiedän, että esimerkiksi
Tampereella muuten ei ollut yhtäkään
hanketta, joka on erityisen vaativa, mitä kovasti tamperelaisena
ihmettelen. Minä uskon, että nimenomaan, kun nämä ovat nykyisten
mukaiset luokitukset eli näissä ei tapahdu muutosta
samoin kuin kelpoisuudet ovat nykyisen mukaiset, niin tässä ei
sinänsä muutu, mutta juurikin erilainen ohjeistus,
selkeät kuviot siitä, mitä mihinkin luokkaan
kuuluu, varmasti on paikallaan.
Muun muassahan täällä lausunnoissaan
tämä kunnallistalouden ja -hallinnon neuvottelukunta edellytti
juuri sitä, että ehkä tässä siirtymäajassa pitää katsoa
sitten myös esimerkiksi toimeenpanoajan riittävyyttä ja
edellytysten täyttymiseen kattavaa opetusmateriaalia ja
koulutusta, että tämmöiset asiat ovat
sitten kunnissa kunnossa, että sen kuluttajan, sen käyttäjän,
on helppo sitten tähän kaiken kaikkiaan ryhtyä,
helpompi kuin tänä päivänä,
koska nyt yksinkertaistuu kuitenkin, kun lähdetään
sillä tavalla positiivisesti purkamaan tätä.
Se on ihan totta, että kaavoitusprosessi on useasti
kovin hidas ja saattaa takkuilla monesta eri syystä. Varmasti
matkan varrella on moniakin selvityksiä tehty pituudesta
plus valitusaikojen pituudesta, mutta nythän kaiken kaikkiaan
näiden meidän hallinnonalan rakenneuudistusten tarkoituksena
on myös sitten pyrkiä siihen, että mahdollisimman
joustavasti erilaiset käytännöt matkan
varrella menisivät ja saisimme näihin tietynlaista
nopeutta.
Keskustelu päättyi.