9) Hallituksen esitys laiksi omaishoidon tuesta annetun lain
4 ja 6 §:n muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy, ennen kuin alkaa tätä asiaa
valiokunnan näkökulmasta esitellä, todeta,
että omaishoitokysymys on iso kokonaisuus, johon pitäisi
pystyä hyvin nopeasti vastaamaan, siis niihin tarpeisiin,
jotka omaishoito tulevaisuudessa tuo meidän eteemme. Muistelen, että kun
Matti Vanhasen hallitusohjelmaan on kirjoitettu näitä tavoitteita,
niin sitä asiaa edistettiin muun muassa Vanhustyön
keskusliiton Elli Aaltosen selvityksellä, joka sisälsi
16 kohdan ohjelman, jolla yli 75-vuotiaista vanhuksista olisi päässyt
näiden toimenpiteiden piiriin vain 6 prosenttia. Jos oikein
muistan, ne kustannukset tältäkin osin olisivat
tehneet 370 miljoonaa euroa vuodessa. Jokainen ymmärtää,
miten laaja kokonaisuus on tässä taustalla, kun
tarkastellaan kokonaistarvetta tätä asiaa laajemmin.
Nythän tällä hallituksen esityksellä itse
asiassa ei muuta tehdä kuin lisätään
omaishoitajan oikeutta lakisääteiseen vapaaseen
kahdesta vuorokaudesta kolmeen vuorokauteen kalenterikuukautta kohti,
mikä sinänsä kylläkin on tarpeellista.
Valiokunta on kannanotossaan todennut, että se pitää hyvänä,
että hallitus jatkaa näin omaishoitajia koskevan
lainsäädännön kehittämistä.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että lainsäädännöllisistä parannuksista huolimatta
käytännössä omaishoitajien vapaiden pitäminen
ei tarkoitetulla tavalla toteudu. Selvityksen mukaan lakisääteisten
vapaiden käyttö on ollut vähäistä.
Kuluvalla hallituskaudella tehty uudistus, jonka mukaan lakisääteisen
vapaan aikaisesta tilapäishoidosta peritään
normaalia alempaa 9 euron päivämaksua, on vain
vähäisesti lisännyt lakisääteisen
vapaiden pitämistä. Valiokunnan mielestä tämä viittaa
siihen, että muut kuin taloudelliset seikat ovat merkittävämpiä vapaan
pitämisen esteitä. Merkittävimpänä vapaan
pitämisen esteenä omaishoitajan kannalta on tilapäishoidon
vaihtoehtojen puuttuminen ja niiden epätarkoituksenmukaisuus.
Valiokunta korostaa vielä, että omaishoito
on osa kotihoidon palvelukokonaisuutta, johon liittyy myös
tilapäisesti annettava sijaishoito. Sijaishoidon vaihtoehtoja
tulee kehittää paremmin vastaamaan palvelujen
käyttäjien tarpeita. Myös asianmukaisella
palveluohjauksella ja tiedon jakamisella voidaan omaishoitajia kannustaa
vapaiden pitämiseen ja samalla hälventää esimerkiksi
asenteisiin tai tunnepohjaisiin seikkoihin liittyviä esteitä vapaiden
pitämiselle.
Valiokunta toteaa myös, että sosiaali- ja
terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes on
tehnyt joka neljäs vuosi valtakunnallisen selvityksen omaishoidon
tilanteesta. Seuraava selvitys tehdään tämän
vuoden lopussa, jolloin selviää, minkälaisia
vaikutuksia vuoden alussa voimaan tulleella omaishoidon uudistuksella
on ollut kuntien toimintaan ja omaishoitajien asemaan eri puolilla
maata. Tämä antaa hyvät lähtökohdat
tarkastella erityisesti tätä omaishoidon tulevaisuuden
palvelutarvetta. Odotan mielenkiinnolla, minkälaisia johtopäätöksiä tästä selvityksestä
on
vedettävissä.
Arvoisa puhemies! Tähän sisältyy
vastalause, joka varmasti esitellään täällä erikseen.
Omalta osaltani lopetan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää omaishoitajan
oikeutta lakisääteiseen vapaaseen lisättäväksi
kahdesta vuorokaudesta kolmeen vuorokauteen kalenterikuukautta kohti. Esityksen
tarkoituksena on edistää omaishoitajien jaksamista
raskaassa hoivatyössä. Totuus on kuitenkin, että vapaat
jäävät usein omaishoitajilta pitämättä,
eikä aina tarvitse olla kyse rahastakaan. Niin kuin valiokunta
huomauttaa, omaishoitajan kannalta isoja esteitä on tilapäisavun
puuttuminen.
Olen valiokunnan kannalla siinä, että kuntien pitäisi
panostaa omaishoitajiin enemmän ja tukea heidän
jaksamistaan. Totuus on kuitenkin se, että omaishoito kärsii,
ihan samalla tavalla kuin muutkin kuntapalvelut, rahapulasta. Monilla paikkakunnilla
on tällä hetkellä vaikeaa saada avustajaa,
koska kunnilla ei ole varaa tällaisia palveluja antaa.
Omaishoitajille ei yksinkertaisesti löydy tuuraajia vapaapäiväksi.
Olen samaa mieltä ed. Rauhalan kanssa siitä, mitä hän
sanoo vastalauseessaan, että omaisiaan hoitavalla on suuri
riski uupua itse. Työ on erittäin raskasta. Tätä puolta
pitäisi tukea entistä voimakkaammin, ettei käy
niin, että pian meillä on yhden hoidettavan sijasta
kaksi hoidettavaa. Se tulee yhteiskunnallekin paljon kalliimmaksi
kuin omaishoitajien työn kunnollinen tukeminen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella omaishoitojärjestelmä ja omaishoitajat
ovat julkisen terveydenhoidon ehdoton tuki ja edellytys, että se
yleensä toimii. Meillä on niin paljon avohoidossa
olevia hyvinkin huonokuntoisia ihmisiä, joita läheiset
hoitavat, että ilman tätä tietysti lähimmäisenrakkauteen
ennen muuta pohjautuvaa hoitokäytäntöä meidän
mahdollisuutemme huolehtia ihmisistä eivät toteutuisi.
Vanhemmat huolehtivat lapsistaan hyvin pitkään,
vuosikymmeniä. Voi olla reumaattisesta sairaudesta kärsivä lapsi,
joka aikuistuu, ja aikuisiässä edelleen vanhemmat
hoitavat häntä. On monenlaisia esimerkkejä,
kuten juuri tämä puolison hoitaminen. Naisten
kohtalohan on tavallaan se, että he hoitavat ensiksi lapset
ja sitten vielä miehensä, ja tämä on
käytäntö hyvin pitkälti.
Mutta käytäntöön, puhemies!
Valiokunnan puheenjohtaja kiinnitti hyvin huomiota siihen, että tässä on
isosta asiasta kysymys, mihin itsekin viittasin, ja nyt tässä vain
yksityiskohtiin paneudutaan. Valiokunnan kannanotossa todetaan, että merkittävimpänä
vapaan
pitämisen esteenä on tilapäishoidon vaihtoehtojen
puuttuminen tai niiden epätarkoituksenmukaisuus. Sanoisin,
että näin varmaan on, mutta lisäisin
tähän kyllä tapauksen, joka
on monesti esimerkiksi Altzheimer tai jokin muu dementiasairaus,
ja tällöin tällaisen ihmisen vieminen
vuorokaudeksi tai kahdeksi pois tutusta ympäristöstä on
usein mahdotonta. (Puhemies koputtaa) Näin ollen siinä ei
sitten ole kysymys siitä, etteikö olisi paikkaa,
vaan tästä taudin luonteesta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Omaishoitajalainsäädäntöhän
on varsin uutta lainsäädäntöä.
On hyvä, että se kehittyy. Kun tässä valiokunnan
kannanotossa todetaan, että omaishoidon tilapäishoitoa
puuttuu paljon, niin onkin varmasti näin, että palveluohjaus
ja tiedon jakaminen on hyväksi, ja varmasti näin
löytyy sitten myös näitä tilapäishoitopaikkoja.
Kuitenkin palaute omaishoitajilta on usein ollut se, että heillä ei
ole välttämättä paikkaa, kun
taas sitten toisille tuntuu löytyvän se kovinkin
helposti.
Kiinnitin huomiota siihen, että Kelan pääjohtaja
kannattaa lämpimästi omaishoitajaa ja otti sen
omassa tiedotteessaan, oliko se tänään
vai viime päivinä, esille ja korosti omaishoidon
tärkeyttä. Itse haluaisin nähdä,
että omaishoitajat pääsisivät
joko yksin taikka sitten hoidokkinsa kanssa yhdessä kuntoutukseen.
Sillä voitaisiin ehkä pitää yllä kuitenkin
hyvä suhde hoidettavan ja hoitajan välillä ja
siten antaa mahdollisuuksia jaksaa jatkaa omaishoitajana toimimista.
Hoitopaikkoja tulee olla tarpeeksi. Tarve tulee varmasti lisääntymään
sitä mukaa kuin väki vanhenee ja omaishoitajien
määrä lisääntyy. Odotan
kyllä mielenkiinnolla tätä selvitystä,
koska kyseessä on tärkeä asia. Omaishoitajien
työ on erittäin arvokasta. Taloudellisesti se
on kuitenkin heikosti tuettua. Kun tätä tukea
määrätään, niin kannattaisi
miettiä tätä tuen määrää siltä pohjalta
myös, kuinka paljon yhteiskunta säästää sillä,
että omaishoitajat tekevät tätä työtään
sen sijaan, että tämä hoidettava joutuisi
laitokseen.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tulevaisuudessa hyvin moni meistäkin
saattaa olla omaishoitaja. On hyvä, että edetään
näissä vapaapäivien käytön
mahdollisuuksissa ja oikeuksissa. Vieläkään
ei päästä edes siihen, että kerran viikossa
olisi tämä lakisääteinen vapaa.
Mutta tähän esitykseen todella liittyy juuri
se mutta, joka käy valiokunnan mietinnöstäkin
ilmi, että käytännössä tämä sijaishoito
ei välttämättä toimi tai jos
se toimii, niin ratkaisu on usein se, että kotona hoidettava
joutuu osastolle, jossa on pelkästään
hyvin pitkälle dementoituneita ihmisiä, joissa
on pulaa henkilökunnasta, josta puuttuu virikkeitä.
Valitettavasti viime viikonloppuna olen joutunut tämän
toteamaan aivan henkilökohtaisesti.
Kysymys on ennen kaikkea siitä, että silloin, kun
on kysymys intervallihoidosta, joka ei suoraan liity tähän
lakiesitykseen, käy sillä tavoin, että sieltä intervallihoidosta
tulee takaisin kotiin omainen, läheinen, rakas puoliso,
jonka toimintakyky, jonka henkinen vireys ja tila ovat heikentyneet.
Silloin kyllä täytyy kysyä sen perään, onko
tämä oikein ja onko tämä asianmukaista.
Minulla oli viime maanantaina mahdollisuus ja suoranainen ilo
tutustua oman kaupunginosani omaishoitokeskukseen, jota rahoitetaan
Raha-automaattiyhdistyksen tuella ja osittain asiakkailta perittävillä ateriamaksuilla.
Siellä oli mielestäni onnistuttu erinomaisella
tavalla luomaan sellainen uusi välimuoto, että omaishoitaja
voi saada jopa päivittäisiä hengähdystaukoja
tai useamman hengähdystauon viikossa niin sanottuna työaikana.
Tässä keskuksessa oli kaiken kaikkiaan 70
asiakasta, joista jotkut kävivät tässä keskuksessa joka
päivä, jotkut parina päivänä,
ja siellä myös järjestettiin yhteisesti
toimintaa sekä omaishoitajalle että hoidettavalle.
Se oli hyvin virikkeellinen, siihen kuului liikuntaa, kulttuuriantia,
yhteisiä pelejä ja päiväkotilasten
käyntejä jne. Se oli myöskin sillä lailla
kuntouttava työyhteisö siellä työskenteleville
ja vapaaehtoisille, jotka monet olivat työkyvyttömyyseläkkeellä mutta
joilla oli annettavaa esimerkiksi musiikin tai jonkin muuan taidon
saralla.
Mielestäni tämä on yksi erinomainen
tätä järjestelmää täydentävä toimintamuoto,
johon toivon, että aikanaan pikkuhiljaa veteraanietuuksista
vapautuvia varoja voitaisiin käyttää,
niin että meillä olisi tällainen keskusten
verkosto, koska jo sen kokemuksen perusteella, jota tämän
keskuksen työntekijöillä oli, voidaan
siirtää pysyvään laitoshoitoon
tai tämmöiseen vaativaan palveluasumiseen siirtymistä olennaisesti.
Osa näistä kävijöistä asui
yksin, heidän läheisensä ja omaisensa
asuivat kaukana, eli ei välttämättä ollut
edes kysymys sellaisista asiakkaista, jotka olisivat tulleet kodissaan
toimeen omaishoitajan turvin.
Omaishoito on joka tapauksessa alue, jota pitää kehittää monipuolisesti.
Kunnissa pitäisi olla vastuuhenkilöitä,
jotka pystyvät tukemaan esimerkiksi Alzheimerin tautia
tai muita dementoivia sairauksia potevien omaishoitajia, jotta heillä on
myöskin tietoa siitä, mikä heitä kohtaa
tulevaisuudessa, ja tietoa tietenkin kaikista oikeuksistaan. Se,
että nykyistä sijaishoitoa näiden omaishoitajien
vapaapäivien ajaksi voitaisiin antaa inhimillisemmin, yksilöllisemmin,
virikkeellisemmin, on yksi omaishoidon tärkeistä kehittämisalueista.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
laki lisää siis omaishoitajien oikeutta vapaapäiviin
kahdesta vuorokaudesta kolmeen vuorokauteen. Näkisinkin,
että se omalta osaltaan edesauttaa omaishoitajien jaksamista
raskaassa työssä.
Mutta olen ed. Perhon kanssa samaa mieltä siitä,
että on myös pohdittava muita keinoja. Näkisin,
että esimerkiksi kuntoutus ja säännölliset terveydentilaseurannat
ja työnohjaus, järjestöjen
rooli, vertaistuki jne. ovat hyvin keskeisiä elementtejä,
kun puhutaan omaishoitajien jaksamisesta.
Olen myöskin vastaanottanut palautetta siitä, että omaishoitajien
vapaan käyttämisen esteenä ovat useimmiten
olleet ne kokemukset, että hoidettava palaa kotiin lomajakson
jälkeen hyvin huonossa kunnossa, joten tämä varmasti
omalta osaltaan nostaa sitä kynnystä, että itse
omaishoitaja jatkossa käyttäisi näitä vapaapäiviä.
Oli mielenkiintoista kuulla ed. Perhon kuvaus siitä, millä tavoin
tämä voidaan miettiä myös uusilla
keinoilla.
Selvitysmies Elli Aaltonen esitti raportissaan tällaista
omaishoitajarinkiä yhtenä mallina, joka ehkä omalta
osaltaan sitten auttaisi myöskin näissä ongelmissa,
mitä tässä on kuvattu. Omaishoitajien
laki ja kaikki nämä keinot, mitä tässäkin
laissa nyt tuodaan, ovat jatkuva prosessi. Minun mielestäni
hallitus on kyllä hyvin määrätietoisesti
tätä uudistustyötä tehnyt. Toivonkin,
että tätä voidaan jatkaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä on käsittelyssä siis
omaishoidon tuesta annettu laki ja sen yksi kohta. Täällä mielestäni
valiokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti nosti esille valiokunnan
käsittelyn lisäksi omaishoitoon liittyen tärkeitä asiakokonaisuuksia,
sen, että on kysymys todella suuresta kokonaisuudesta ja
nyt on käsittelyssä vain yksi kohta.
Samoin mielestäni valiokunta kannanotossaan kiinnitti
ihan tärkeisiin kohtiin huomiota, nimenomaan siihen, mitä se
sitten käytännössä tarkoittaa
ja miten käytännössä se voidaan
toteuttaa, jos nyt vapaapäiviä lisätään.
Niin kuin täällä on todettu, niin
ongelmia on vapaapäivien toteuttamisessa jo nyt näiden
kahden päivän, saatikka sitten kolmen päivän
vapaan osalta, nimenomaan jos ei ole siihen rinnalle ihmisiä,
sijaishoitajia, jotka mahdollisesti tulevat kotiin sellaisissa tilanteissa,
joissa sitä omaista ei voida viedä intervallipaikalle
jonnekin palvelutaloon tai muuhun laitospaikkaan tai vastaavaan.
Nämä hankkeet ainakin monessa paikassa ovat myös
kaatuneet siihen, että ei ole saatu näitä sijaishoitajia.
Sitten tietenkin olen aivan samaa mieltä siitä, mitä täällä ed.
Perho toi esille, että ne paikat eivät välttämättä ole
sellaisia, että voisi sanoa, että ne olisivat
kuntouttavia tai hoidollisia. Päinvastoin saattaa olla,
että se tilanne pahenee, kun siellä muutaman päivän
on. Se on tietysti ikävää, että näin
joudutaan toteamaan, että kun me olemme kuitenkin kaiken
kaikkiaan meidän vanhusten palvelujärjestelmäämme
myös, ei pelkästään omaishoitoa,
vaan palvelujärjestelmää, pyrkineet kehittämään
sillä tavalla, että olisi vaihtoehtoisia hoitomuotoja
ja erilaisia toimintamuotoja aina kuntoutukseen saakka, niin nyt
juuri näyttää siltä, että ne
paikat ovat aika tavalla kuitenkin perinteisiä. Ehkä se
suurin ongelma sitten kuitenkin on, että näissä hoitopaikoissa
on liian vähän hoitajia ja käsiä,
että ei pystytä semmoista monipuolisuutta ja vaihtelevaa
toimintaa luomaan, jota sitten erityisesti nämä intervallipaikalla
olevat tarvitsisivat.
Arvoisa puhemies! Tässä vastalauseessa on kysymys
siitä, että saataisiin neljäs vapaapäivä eli
viikoittainen vapaapäivä. Kyllä näen,
että kun he 24 tuntia vuorokaudessa tekevät työtä ja
me muut saamme 7—8 tunnin päivätyöstä viikkovapaan
tai kaksikin viikkovapaata, niin suhteutettuna siihen tämä on
mielestäni aivan oikeutettua, että lisättäisiin
siihen vielä hallituksen esityksen jälkeen se
yksi vapaapäivä. Eli tämän 4 §:n
muotoa tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään,
että se otettaisiin tämän vastalauseen
mukaan.
Itse myös odotan tältä Stakesin selvitykseltä paljon.
Tietysti odotin myös Elli Aaltosen raportilta paljon, että se
olisi mahdollistanut omaishoidon kehitystä siihen suuntaan,
mitkä odotukset kentällä ovat. Nyt askeleet
ovat aika lyhyitä ja voi sanoa, että nimenomaan
niihin olennaisiin kohtiin, mitä omaishoitajat ovat toivoneet,
ei ole tullut parannusta. Se on minusta tosi valitettavaa.
Kun meillä on omaishoitajayhdistyksiä ja niillä on
monipuolista toimintaa ja usein niissä meitä päättäjiä,
poliitikkoja, pyydetään käymään
ja itsekin olen aika usein niissä vieraillut, niin voi sanoa,
että se yleinen ilmapiiri on kyllä se, että he tekevät
hyvin aktiivisesti työtä ja ovat varmasti sillä lailla
myönteisesti elämään asennoituvia. Mutta
sitten kun kysytään sitä, miten he näkevät sen,
että on omaishoito pantu lain piiriin, mikä sen
merkitys on, niin kyllä he sanovat, että tilanne
huononi. Onko sitten kysymys yksittäisestä kunnasta?
Voi olla niinkin, mutta ainakin niillä alueilla, missä itse
olen käynyt, on tämmöinen toteaminen
ollut enemmänkin sääntö kuin
poikkeus, että omaishoidon tuen piiriin eivät
pääse kaikki, jotka kuitenkin täyttävät
ne kriteerit, ja hehän eivät ole myöskään
näitten muitten asioitten piirissä eli eivät myöskään
silloin vapaapäivät ja muut etuudet koske heitä ja
he ovat todella, voi sanoa, yksin.
Tällaista, ehkä voi sanoa, piilotarvetta meillä on
hyvin paljon, että meillä on omaisiaan, hyvinkin
sairaita omaisiaan hoitavia omaishoitajia todella paljon, jotka
tekevät sitä työtä ilman minkäänlaista
tukea. Silloin odotan tältä selvitykseltä sitä erityisesti,
puututaanko tähän, että jotenkin oikeudenmukaisuus
toteutuisi. Jos kerta omaishoidon kriteerit täyttyvät,
niin silloin näille kaikille pitäisi tasaveroisesti
ja oikeudenmukaisesti myös kohdentaa näitä palveluja
ja tukimuotoja.
Omaishoitajat itse ainakin minulle ovat esittäneet,
että se, mitä he erityisesti toivovat, on tietysti
ensisijaisesti omaishoidon tuki. Se olisi, niin kuin sanotaan, arvon
osoitus heille, että heidät hyväksytään,
että he tekevät arvokasta työtä. Toinen
on ollut sitten tämä vapaapäivä,
että niitä olisi riittävästi
sen jaksamisen tueksi ja ettei nimenomaan uupumista tapahtuisi.
Kolmanneksi olen kuullut, että erityisesti korostetaan,
että tarvitaan nämä palvelut, sekä tukipalvelut
kaiken kaikkiaan omaishoitajille että nimenomaan ne palvelut,
intervallipaikat ja sijaishoitajat, joita tarvitaan näitten
vapaapäivien aikana. Sitten neljäntenä on
kaiken kaikkiaan monta monta pientä asiaa, mutta ennen
kaikkea se, että vahvistettaisiin niitä terveyteen
liittyviä kuntoutusmuotoja, ettei vain sanota, että on
20 euron seteli, vaan että siinä, mitä kaikkea
he voivat oman terveytensä säilymiseksi saada
kunnalta, olisi vaihtelua ja monipuolisuutta ja enemmän
heidän itse kunkin yksilölliset tarpeet huomioon
ottavaa palvelua kuntien taholta tarjottavissa.
Eli todella katson, että tämä laki,
jota hallitus on esittämässä, on oikean
suuntainen ja omalta osaltaan jo osoittaa sitä, että hallitus
on kyllä tekemässä tämän
omaishoidon eteen sitä, mitä odotetaankin. Mutta
tässä taas sanon sen, että se, miten
se koetaan, pitäisi ottaa myös vakavasti. Se viesti,
mikä nimenomaan tulee omaishoitajilta itseltään,
pitäisi myös ottaa vakavasti. Kyllä he ovat
sen sanoneet aivan selvästi, että riittävien vapaapäivien
määrän pitäisi alkaa sillä nelosella. Toivon,
että tähän jatkossa päästään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ollaan siis nostamassa lakisääteistä oikeutta
vapaaseen kahdesta kolmeen vuorokauteen kalenterikuukautta kohti,
mikä on tietysti ihan erinomainen ja hyvä asia,
ja se neljäskin vuorokausi voisi olla todella erinomaisen
hyvä asia. Tämä tilanne on aika hankala.
Näiden parin vuosikymmenen aikana, kun on tilaisuus ollut
olla täällä näitä asioita
seuraamassa, semmoinen hyvin selvä, tasainen
soittovuo on noussut korkeammaksi ja tiheys korkeammaksi ja korkeammaksi, kun
omaishoitajat ovat ottaneet päätösasioissa yhteyttä,
uupumisasioissa yhteyttä, toivottomuusasioissa yhteyttä,
vaikka millä tavalla sitä nyt voisikaan kutsua,
mikä on ollut tämän yhteydenoton erityinen
syy. Minusta tuntuu, että kun koko yhteiskunnassa tällä omaishoidolla
on ihan perustavaa laatua oleva merkitys jo nyt väen ikääntyessä,
tarpeen kasvaessa ja kaikkinaisen ympäristön koventuessa
asenteellisesti, niin seuraavaan hallitusohjelmaan pitäisi
saada tästä aivan erityinen osio, jossa varauduttaisiin,
niin kuin hienosti sanotaan, kokonaisvaltaisesti tähän asiaan,
joka ei missään nimessä tule vaatimustasoltaan
vaatimattomammaksi vaan tulee nimenomaan erittäin ajankohtaiseksi,
polttavaksi ongelmaksi kaikkialla, koko yhteiskunnassa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Viisi minuuttia loppui kesken tämän
tärkeän aiheen käsittelyssä.
Haluan vielä muutamaan asiaan kiinnittää huomiota.
Usein puhumme iäkkäistä, iäkästä puolisoa
hoitavista omaishoitajista, mutta samanaikaisesti pitää muistaa
myös ne omaishoitajat, jotka hoitavat vaikeavammaista lasta
tai nuorta tai nuorta aikuista kotonaan ja ovat sidottuja 24 tuntia
vuorokaudessa jo sinänsä ja vielä sitoutuneet
jopa hyvinkin vaikeisiin ja aikaa vieviin hoitotoimenpiteisiin.
Tämä ryhmä varmasti kaipaa vielä erityisiä tukitoimia,
ja sijaishoito heidän kohdallaan on erityisen vaativaa.
Se pitäisi pystyä myös asianmukaisesti
järjestämään.
Toinen kysymys, mihin ed. Rauhala viittasi, on mielestäni
tärkeä, eli tulisi luoda kriteerit sille, että eri
hoitoisuusluokat määriteltäisiin tämän hoidon
vaativuuden mukaan ja tämä tuki selkeästi
määräytyisi näiden kriteerien
perusteella. Meillä on menetelmiä tehdä tämä asiantuntevasti.
Niitä on jo kehitetty vuosien varrella.
Lopuksi haluan vielä ilmaista kannatukseni ed. Rauhalan
ehdotukselle, että kerran viikossa tämä vapaapäivä omaishoitajille
suotaisiin.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni hallituspuolueet ovat
olleet lähinnä kiinnostuneita kohtuu- ja hyväpalkkaisista
keskituloisista ja näiden eduista, kun katsoo tämän hallituskauden
ratkaisuja. Mitä muuta voidaan tulkita, voi sanoa, kokoomuslaisesta
veronkevennyslinjasta, jota punamultahallitus on jatkanut, linjasta,
joka on rapauttanut niin kuntien talouden kuin myöskin
niitten palvelutuotantoa. Tämänkeväinen
luterilaisen kirkon yhteisvastuukeräys halusi muistuttaa
meitä, että ihmisillä ei ole viimeistä käyttöpäivää niin
kuin jollain koneella. Tasavallan presidentti Halonen painotti keräyksen
avauspuheessaan, että on tärkeää,
että myös tulevat sukupolvet kasvavat vanhuutta
ja vanhuksia arvostavalle perustalle.
Tämän vuoden alusta voimaan tullut omaishoitolaki
ei ole parantanut omaishoitajien tilannetta vaan päinvastoin
jopa heikentänyt heidän asemaansa kuntien yksipuolisesti
uusimien sopimusten vuoksi. Omaishoidon tuki toimii tällä hetkellä lähinnä laitoshoidon
korvaajana, ja omaishoitajista yli puolet on eläkkeellä,
lähes 20 prosenttia käy hoitotyön rinnalla
koko- tai osa-aikatyössä. Omaishoito kestää monilla
useita vuosia, ja omaishoitotukijärjestelmää tulee
kehittää mielestäni palvelemaan palvelun
tarvitsijaa nykyistä paremmin. Tähänhän,
niin kuin useat edustajat ovat täällä maininneet,
seuraavassa hallitusohjelmassa viimeistään on
syytä kiinnittää huomiota.
Monet omaishoitajat sinnittelevät jaksamisensa äärirajoilla,
ja omaishoitaja tarvitsee taloudellisen tuen lisäksi myös
viikoittaisen vapaapäivän, johon ed. Rauhala on
kiinnittänyt huomiota, ja sitä myöskin
kannatan. Myöskin riittäviin kotipalveluihin on
kiinnitettävä huomiota. Joissain kunnissa on käytössä toimiva
omaishoitajien lomitusjärjestelmä, jossa tuttu
ja omaisten hyväksymä l omittaja tekee omaishoitajalle
laissa määritellyt vapaapäivät.
Tällaisiin järjestelyihin myöskin tulee
kannustaa ja niitä tulee kehittää.
Omaishoito on, niin kuin täällä on
todettu, laitoshoitoa edullisempi ja usein myös vanhukselle itselleen
parempi ja toivotumpi ratkaisu, jolla mahdollistetaan myös
dementiaan sairastuneiden kotona tutussa ympäristössä asuminen pidempään.
Omaishoidon kehittämiseksi on luotava erilaisia
työelämän ja omaishoidon yhdistämisen
paremmin huomioivia järjestelmiä, muun muassa
mahdollisuuksia joustaviin työaikoihin, palkattomaan
vapaaseen, osa-aikatyöhön ja omaishoitotehtävistä työhön
palaavien työntekijöiden uudelleenkouluttamiseen.
Kun vanhus ei kykene enää omaishoitajansa
tai erilaisten tukipalveluiden avulla selviytymään kodinomaisissa oloissa,
hänelle tulisi turvata mahdollisuus myös laitoshoitoon.
Jos omaishoidon tukea saava potilas tarvitsee omaisen lisäksi kotipalveluja ja tukipalveluja,
hän
on samanlainen potilas tai asiakas kuin kotipalvelunkin asiakas.
Vuonna 2005 voimaan tullut eläkeuudistus on merkinnyt
huomattavaa muutosta omaishoitajien eläkemaksuihin, ja
monille omaishoitajille muutos on tullut nimenomaan ikävänä yllätyksenä,
kun heidän usein varsin nimellisestä hoitopalkkiostaan
on alettu periä eläkemaksua. Eläkkeellä oleva
omaishoitaja ei saa hyväkseen korotettua eläkekertymää tehdessään
työtä 63 ikävuoden jälkeen,
ja ennen tätä eläkeuudistusta eläkkeellä olevilla
omaishoitajilla ei ollut eläkemaksua. Uuden eläkelainsäädännön
mukaan omaishoitajan eläkemaksun suuruus on 5,8 prosenttia
palkkiosta silloin, kun omaishoitaja on iältään
53—68-vuotias. Tätä nuoremmilla eläkemaksu
on 4,6 prosenttia. Maksu on siis täysin saman suuruinen
kuin työsuhteisilla työntekijöillä, vaikka
omaishoitaja ei ole työ- vaan toimisuhteessa kuntaan. Eläkkeellä olevat
omaishoitajat säästävät yhteiskuntamme
varoja huomattavasti enemmän kuin saavat työstään
palkkiota. Tällaista arvokasta työtä ei
pidä rangaista korotetuilla eläkemaksuilla, joita
vastaan ei saa edes samaa eläkekertymää kuin
muut.
Perhehoidon kehittäminen on myös yksi tapa vastata
hoivapalveluiden lisääntyvään
tarpeeseen. Perhehoito on yksityisen perhehoitajan omassa kodissaan
järjestämää hoitoa, kasvatusta ja
ohjausta sitä tarvitsevalle henkilölle. Yksityisiä perhekoteja
ja pieniä perheenomaisia tukiasumisyksiköitä myös
tarvitaan Suomeen lisää. Perhehoitoa tulee laajentaa
myös vanhustenhoidossa ja perhehoitajien asemaa ja tukipalveluita
tulee parantaa. Tässä on kuntien kehitettävä ostajaosaamista
ja kyettävä varmistamaan ostopalveluna hankitun
hoidon korkea taso.
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa yhteiskunnassa iästä on
tullut yhä tärkeämpi mitta ja se määrittää arvomme,
osaamisemme ja paikkamme tässä yhteiskunnassa.
Julkisissa puheissa ikäsyrjintää usein
paheksutaan, mutta käytännön elämässä sitä näkyy
edelleen monessa muodossa esimerkiksi työelämässä,
ja voi sanoa, että jopa hoitotakuunkin toteutumisessa.
Kuitenkin aika kuluu ja ikä juoksee meillä jokaisella,
ja olisi virheellistä ajatella, että täydet
oikeudet elämään olisi vain tietyn ikäisillä.
Vanhuus ei ole ikävamma vaan arvokas kokemuskertymä.
Yleiskeskustelu päättyy.