Martin Saarikangas /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Selvitysmies Purasjoen raportti toistaa pitkälti
               niitä asioita, joihin talousvaliokunta ilmasto- ja energiaselonteon
               yhteydessä kiinnitti huomiota. Raportti osoittaa kiistatta
               sen, että Suomi tarvitsee lisää kapasiteettia
               sähkön tuotantoon pikavauhtia, jotta vaatimamme
               omavaraisuusperiaate toteutuisi. Samoin raportti osoittaa, että Suomen
               ja Pohjoismaitten sähkömarkkinat eivät
               toimi tyydyttävällä tavalla. Me kuluttajat,
               siis kaikki suomalaiset, tunnemme konkreettisesti tämän tilanteen
               kukkaroissamme korkeana hintana. Energian hinta ja sen nousu huolestuttaa
               suomalaisia jo enemmän kuin asuntolainojen korkojen nousu.
               Ministeri Pekkarinen:
            
            
            Mihin toimiin aiotte nyt ja välittömästi
               ryhtyä sähkön hintakehityksen hillitsemiseksi?
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Sekä sähkön hinta että hintakehitys,
               molemmat, huolestuttavat Suomea, Pohjoismaita, koko Eurooppaa, ja
               erityisesti sähkö on noussut koko Euroopan talouden
               kannalta hyvin suureen keskiöön. Tämä selvitysmiehen
               raportti todistaa sitä samaa, mikä toki on ollut
               päättäjien tiedossa pitempäänkin.
            
            
            Kapasiteettia  ei  ole  riittävästi
               Pohjoismaissa, siirtoyhteydet  eivät  toimi  riittävän  hyvin, pohjoismainen
               yhteinen sähköpörssi ei toimi niin kuin
               suotavaa olisi. Tarvitaan lisää kapasiteettia. Selvitysmies
               ehdottaa, että käynnistettäisiin ja vauhditettaisiin
               uusiutuvien ja bioenergian käyttöä. Tähän
               hallituskin tähtää omassa energiastrategiassaan,
               ja toki on toivottavaa, että vauhtia voitaisiin lisätä.
               Potentiaalia meillä kosolti on.
            
            
            Ydinvoiman osalta hallitus on määritellyt
               selkeän kantansa. Mitään yksittäistä energiamuotoa ei
               saa sulkea pois tulevista energiaratkaisuista, ja tämän
               jälkeen pallo on yksityisellä sektorilla siinä.
               Valtio voi uusiutuvien ja bioenergiavaihtoehtojen ja myös
               vesivoiman käytössä itse toimia. Ydinvoiman
               osalta selvästi valtio voi aukaista ovet, se on sen tehnyt,
               ja sen jälkeen on vuoro nimenomaan toimijoiden.
            
            
            Muun muassa näistä toimista, mitä tässä kuvaan,
               ovat monet meneillään kaiken aikaa ja monissa
               tarvitaan lisää vauhtia. Purasjoki — täytyy kiittää häntä — erinomaisessa
               raportissaan puhaltaa lisää tuulta moniin näistä asioista.
            
            
          
         
         
            Martin Saarikangas /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Sekä selvitysmies että ministeri
               Pekkarinen ovat lukeneet talousvaliokunnan selonteon erittäin
               hyvin. Kiitän siitä. Niin kuin sanoitte, meillä on
               vielä paljon mahdollisuuksia lisätä omaa
               energiaa ja sähköntuotantoa, mutta lainsäädäntö ja
               erilaiset muut esteet ovat siinä tiellä. Valjastamatonta
               vesivoimaa on runsaasti jo rakennetuissa jokiuomissa, samoin on
               suurta hukkaa se, että keväisin valtavien tulvavesien
               annetaan virrata ohi voimalaitosten. Tässä tarvitaan toimia.
               Samoin on tilanne jätepuolella. Meillä mätänee
               energiarikasta jätettä kaatopaikalle sen sijaan,
               että se poltettaisiin Ruotsin ja Tanskan mallien mukaisesti.
            
            
            Onko teidän, ministeri Pekkarinen, tarkoitus astua
               nyt foorumille ja ryhtyä toimenpiteisiin näiden
               esteiden poistamiseksi?
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Ehkä monille foorumeille on jo astuttu.
               Yksi esimerkki siitä koskee tätä jätettä.
               On aivan totta, että meillä kulkeutuu tällä hetkellä kaatopaikoille
               2 miljoonaa tonnia bio- tai puuperäistä jätettä,
               jota ei hyödynnetä. Meillä on ministeriössä hakemuksia
               sähköteholtaan noin 250 megan, lämpöteholtaan
               680 megan verran, mutta näitä ratkaisuja ei voida
               tehdä sen takia,  että  on  EU:n  direktiivi  ja  sen suomalainen  erittäin  tiukka
               tulkinta,  jossa lainsäädäntövastuu
               on vähän muussa ministeriössä kuin
               minun ministeriössäni, ja nämä tulkinnat
               estävät näissä asioissa eteenpäin
               menemistä.
            
            
            EU:ssa me olemme ryhtyneet toimenpiteisiin. Painostamme komissiota:
               jätedirektiiviä pitää muuttaa,
               sallia nimenomaan tämän biopohjaisen tavaran polttaminen.
               Se on tärkeä toimi. Mitä veteen tulee,
               sen lisärakentamiseen, hallitusohjelma ei sitä hyväksy,
               ja se on hallituksen kanta, olkoonkin, että kysyjä tietää minun
               henkilökohtaisen kantani, mutta siitä ei ole nyt
               kysymys. Minä vastaan hallituksen nimissä.
            
            
            Bioenergian osalta potentiaali on esimerkiksi kaksinkertaistaa
               nykyinen bion käyttö seuraavan 20 vuoden aikana.
               Hallitus on omassa strategiassaan puhaltanut, niin kuin sanoin äsken,
               tulta aika paljon purjeisiin. Erittäin paljon lisää voimaa
               kuitenkin tähän tehtävään
               tarvittaisiin.
            
            
          
         
         
         
            Mikko Immonen /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Hyvin hallituksen ja meidän kaikkien
               tiedossa on se, että ensi syksynä meille tulee
               energiapula. Me menemme kohti aikaa, jolloinka veden tulo alkaa
               vähetä ja alkaa sataa lunta, ja nyt on jo tilanne
               se, että vettä on pohjoismaisilla markkinoilla
               niin sanotusti liian vähän. Energian hinta tulee
               varmasti nousemaan. Ministeri Pekkarinen, sanoitte haastattelussa,
               että hallitus on tehnyt jo jotakin, että energiaa
               tulee syksyllä riittävästi.
            
            
            Mitä hallitus on tehnyt, että kansa ja teollisuus ovat
               tyytyväisiä energian saannin suhteen?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Puhemies! Ensinnäkin kannattaa vielä muistaa,
               että selvitysmies sanoi kaksi tärkeätä asiaa
               oman raporttinsa alussa. Ensimmäinen oli se, että hänen
               arvionsa mukaan suomalaiset sähkömarkkinat toimivat
               maailman parhaimmalla tavalla. Toisekseen hän sanoi, että Suomessa
               on läntisen Euroopan halvin sähkö. Siitä huolimatta yhdyn
               täysin kysyjään, se on meidän
               kaikkien mielestä liian korkealla tasolla.
            
            
            Miten turvataan se, että ensi talvikauden aikaan sähkö riittää?
               Se konkreetti toimi on vielä hallituksen käsissä näiltä osin.
               Se työ on tehty viime kesän ja talven aikana,
               ja eduskunta saa lähipäivien aikaan käsiteltäväksi
               hallituksen esityksen, jolla tarkoitus on turvata noin 1 000
               megawatin suuruinen varavoimateho, joka otetaan käyttöön,
               mikäli kulutushuiput sattuvat samanaikaisesti kuin kenties
               muualta tulevassa sähkössä, Ruotsista,
               Venäjältä, sattuu joitain ongelmia tulemaan.
            
            
            Tämä on yksi konkreettinen toimi, jolla sitä akuuttia
               tilannetta hoidetaan. Kapasiteetin lisäämisen
               osalta ne toimet ovat olleet lähinnä moneen kertaan
               jo kerrotusti uusiutuvan, lähinnä biopohjaisen
               energian tarjonnan lisäämistä. Siinä onkin
               (Puhemies: Minuutti!) päästy eteenpäin,
               vauhti on aika hyvä muun muassa kuulun risupaketin käytännön
               toteuttamisessa.
            
            
          
         
         
         
         
            Tarja Cronberg /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Raportti osoittaa myös aika selkeästi,
               että valvontaviranomaiset ovat olleet voimattomia sähkömarkkinoiden
               edessä ja että näiden oligopolistinen
               luonne johtaa myös väärinkäytöksiin
               ja valtionyritys Fortum on osa tätä ongelmaa.
               Valvontaviranomaisten roolit ja tehtävät on määriteltävä uudelleen.
               Miksi  asiaan  puututaan  vasta nyt?
               Nämä  asiat  ovat  olleet  tiedossa
               aika pitkään.
            
            
          
         
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Puhemies! Niin, nämä markkinat, ne yhtiöt,
               jotka ovat pohjoismaisilla yhteisillä markkinoilla, ovat
               syntyneet vuosien aikaan. Ne ovat olleet ei vain nyt olemassa nämä yhtiöt
               ja yritykset, vaan ne ovat olleet vuosia. Sanotaan, että nyt ainakin
               15 vuotta  perusrakenne pohjoismaisilla markkinoilla  on  ollut  suurin  piirtein
               samanlainen.
            
            
            Kun puhutaan pohjoismaisista markkinoista, on aika vaikea toimia
               niin, että Suomi tekisi yksin joitain sellaisia ratkaisuja,
               jotka ratkaisisivat koko Pohjolassa esimerkiksi tämän
               yhteisen sähköpörssin paremman toimivuuden
               tai jotka estäisivät sitä, että tuolla
               sähköpörssissä, yhteisessä sähköpörssissä,
               muutamat toimijat voivat vaikuttaa siihen hintatasoon aika lailla.
            
            
            Tässä tarvitaan yhteisiä pohjoismaisia
               toimia. Meillä on ollut monia yhteisiä hankkeita
               vireillä, on edelleenkin. Kannattaa vaan muistaa, että sähköpörssin
               omistavat norjalaiset ja ruotsalaiset valtaosaltaan. Meidän
               siivu, Suomen valtio omistaa siitä noin ... tai itse asiassa
               tämä on hyvin vahvasti, sanotaan lyhyesti, näiden
               maiden käsissä.
            
            
            Mitä tulee sitten Fortumiin, ehkä aika loppuu. Jos
               puhemies sallii, sanon aivan lyhyesti, että ...
            
            
            
            
               
               Puhemies:
               
               Sitä koski kysymys.
               
             
            
            
            
            Arvoisa puhemies! Sanon aivan lyhyesti, että selvitysmiehen
               esitys pitää sisällään
               hyviä esityksiä, monia, mutta niiltä osin,
               kun hän esittää, että valtiovalta
               yksipuolisin toimin joltakin suurelta pohjoismaisilla markkinoilla
               toimivalta yhtiöltä ottaisi vesivoiman pois — samaan aikaan
               se vesivoima jäisi muille toimijoille, niille, joilla on
               muuta perusvoimaa ja vettä — jos se yhdeltä otetaan
               pois, mitä tapahtuisi siellä yhteisessä pohjoismaisessa
               sähköpörssissä, jos siellä on
               nyt kolme suurta toimijaa, joilla on vettä? Montako niitä sen
               jälkeen olisi? Niitä olisi kaksi. Miten kuluttajan
               kävisi? Entistä harvempi määrittelisi
               sen, mikä on hintataso, ja me maksaisimme ja kansa maksaisi
               entistä enemmän.
            
            
          
         
         
            Jari Leppä /kesk:
               		
            
            Herra puhemies! Tämä hallitus on toiminut
               aktiivisemmin kuin ehkä mikään muu hallitus
               tuontienergiariippuvuuden vähentämiseksi, hyvä niin,
               erinomaisen hyvä asia. (Välihuutoja eduskunnasta.) — Tämä on
               totuus, tämä on totuus.
            
            
            Puhemies! Purasjoen raportissa oli eräs kohta, jota
               on jo hiukan sivuttu, elikkä ne pullonkaulat, joita sähkönsiirrossa
               pohjoismaisilla markkinoilla on.
            
            
            Miten, ministeri Pekkarinen, tähän voitaisiin vaikuttaa?
               Tämähän on sitä pohjoismaista
               yhteistyötä, jota meidän pitäisi
               laajentaa. Kuinka tähän voidaan vaikuttaa nykyistä paremmin?
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Siirtoyhteyksiä lisää Pohjoismaiden
               välille. Se takaisi sen, että silloin meillä olisi
               aito yhteinen pohjoismainen markkina. Nyt on jonkunmoisia hankaumia markkinoiden
               toimivuudessa tämän sähköpörssin,
               siihen liittyvien toiveiden, suhteen, ja niiden lisäksi
               ehkä se toinen ongelmakohta on näiden siirtoyhteyksien
               riittämättömyys. No, miten taas siellä päästään
               eteenpäin? Yksi konkreettinen keino olisi se, että me
               saisimme rakennettua yhden yhteisen pohjoismaisen kantaverkon. Nyt meillä on
               eri maissa omat kantaverkot. Ruotsissa ja Norjassa kantaverkon omistaa
               valtio, meillä valtionosuus on 20—30 prosenttia
               ja kaksi suurta yhtiötä, Fortum ja Teollisuuden
               Voima, ovat pääomistajat. Minusta olisi hyvä,
               niin kuin selvitysmies sanoo, että jos valtiolla on rahaa,
               sen kannattaisi lunastaa nämä yksityiset toimijat Suomen
               kantaverkosta  pois,  ottaa omistukseensa   kantaverkko,  ja  sen  jälkeen  edellytykset
               rakentaa
               yksi yhteinen pohjoismainen kantaverkkoyhtiö olisivat paljon
               paremmat, koska ei Ruotsin ja Norjan valtio voi hyväksyä sitä,
               että Suomesta tulisi kantaverkon omistajaksi sellainen
               taho, että siellä on yksittäisiä yrityksiä.
               Jos ei Norjasta ja Ruotsista ole, eivät ne hyväksy (Puhemies
               koputtaa) meiltäkään. Yhteinen kantaverkko
               (Puhemies: Aika!) on avainvastaus tuohon kysymykseen.
            
            
          
         
         
            Jouko Skinnari /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että valtio
               ja kunnat ovat vahvasti mukana tässä kehityksessä,
               kun katsotaan meidän omaa ympäristöämme,
               on sitten Ruotsi tai Norja tai Venäjä tai Eurooppa
               yleensäkin. Mutta maakunnissa rupeaa olemaan nyt sellainen
               ongelma, että jopa päästökauppa
               ja monet tekijät ovat vaikuttaneet siihen, että maakunnallisissa,
               energiayhtiöissä on myös taloudellisia
               suuria haasteita, ja nyt E.ON ja Vattenfall kiertävät
               maakuntia tarjoamassa, että voisimme teidätkin
               ostaa.
            
            
            Tässä suhteessa kysyisin nyt sitä,
               kun tässä Purasjoen esityksessä oli tätä maakuntaa
               tuotu esiin, millä tavoin hallitus aikoo nyt maakunnallisia
               yhtiöitä ottaa mukaan tähän
               energiakehitykseen, niin että meillä olisi tulevaisuudessa
               kohtuuhintaan riittävästi sähköä saatavissa
               koko Suomessa.
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Tässä markkinatalousjärjestelmässä,
               jossa siis sähkömarkkinat ovat osa sitä markkinajärjestelmää 90-luvulla tehtyjen
               ratkaisujen jälkeen — pääpiirteissään muuten
               oikeaoppisten ratkaisujen, puollan sittenkin näitä tehtyjä ratkaisuja — tässä markkinajärjestelmässä
               valtion
               voimat pakottavat niitä jonkunlaisiin toimiin. Ne ovat
               tietysti aika rajoitteisia. Valtio voi tehdä ainoastaan
               toimia, jotka houkuttavat, innostavat näitä alueellisia
               toimijoita myös entistä aktiivisempaan sähköntuotantoon.
               Tänä päivänä hallitus
               on valtioneuvoston istunnossa hyväksynyt eduskunnalle lähetettäväksi
               lakiesityksen. Se menee huomenna tasavallan presidentin esittelyyn
               ja tähtää siihen, että pienissäkin
               yhtiöissä tuotettujen pienten sähkömäärien
               verkkoon pääsy tehdään nyt mahdolliseksi
               niin, että siirtoverkon haltijoiden on pakko ottaa pienempimääräinenkin
               sähkö siihen verkkoon edelleen välitettäväksi.
               Ongelma on ollut, että kynnys pienillä sähköerillä päästä verkkoon on  ollut
               liian korkea. Nyt se lailla pakotetaan, tietyllä systeemillä,
               ja tämä tarkoittaa sitä, että arvio
               on, että vuosittain (Puhemies koputtaa) vajaasta 100 megasta
               ehkä yli 100 megaan voidaan saada lisää tehoa
               verkkoon.
            
            
          
         
         
         
            Sari Sarkomaa /kok:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Purasjoen raportissa tuotiin hyvin vahvasti kilpailullisia
               elementtejä ja ehdotuksia sähkömarkkinoille.
               Kysyisinkin vielä ministeri Pekkariselta:
            
            
            Mitkä ovat ne konkreettiset toimenpiteet, joita aiotte
               tästä raportista viedä eteenpäin?
               Melkoisen kovin sanoin, jos sallitte tässä näin
               sanoa, otitte vastaan tuon raportin. Aivan kuten ministerikin totesi,
               valtiovallan tehtävänä on luoda houkuttelevat
               olosuhteet investoida, ja kysynkin, onko hallitus miettinyt toimenpiteitä,
               millä houkuteltaisiin sellaisiin investointeihin, joita
               sähkömarkkinat tarvitsevat, eli esimerkiksi lisäydinvoiman
               rakentamiseen. Onko hallituksen piirissä pohdittu niitä keinoja,
               joilla näitä investointeja saataisiin nopeammin,
               koska me tarvitsemme lisäkapasiteettia? Kuten Purasjoki
               sanoi, lisäkapasiteetti on paras tapa hoitaa se, että sähkömarkkinat
               todella toimivat entistä paremmin.
            
            
          
         
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Ed. Sarkomaa on ihan oikeassa, että aika
               kovin sanoin otin vastaan selvitysmies Purasjoen raportin. Kovin
               sanoin, siis kovin kehuvin sanoin. (Ed. Kuosmanen: Muisti pätkii
               taas!) Lukekaa se paperi, minkä minä jaoin. Minä kehuin
               kauttaaltaan ne toimenpide-esitykset, kehuin kauttaaltaan ne toimenpide-esitykset,
               mitä hän toi esille: uusiutuvan energian käytön
               edistäminen, siirtoverkkojen parantaminen, Pohjoismaiden
               yhteisen sähköpörssin parempi toiminta,
               vesivoiman lisäkäyttö. Jokaisen nimeltä mainiten
               kehuin näistä toimista. Olin myös sitä mieltä,
               että yksi lisäyhtiökin voi tulla kysymykseen
               (Ed. Kuosmanen: Vastaa: ydinvoimaan!) ilman muuta. Se — ja
               nyt, ed. Sarkomaa, vielä kertaalleen — missä sitten
               olin negatiivisväritteisin viestein mukana ottaessani vastaan
               tuon raportin, oli sen esityksen kohdalla, että valtion pitäisi
               tulla ja jollakin tavalla repiä Fortumin sisältä vesivoima
               pois. Ed. Sarkomaa, ei vastuullinen (Puhemies koputtaa) päättäjä voi
               sanoa mielestäni (Puhemies koputtaa) mitään
               muuta kuin mitä sanoin, tuossa tiedotustilaisuudessa. Se
               ei voi tulla kysymykseen ...
            
            
            
               
               Puhemies:
               
               Anteeksi, ministeri! suosittelen arvoisalle ministerille, että vastaatte
                  välittömästi siihen varsinaiseen kysymykseen,
                  (Naurua!) ja puhemies antaa siihen kyllä mahdollisuuksia.
               
               
             
            
            
            
          
         
         
            Unto Valpas /vas:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Matti Purasjoen selvityksestä voi
               vetää myös sellaisen johtopäätöksen,
               että energiayhtiöiden, jotka on saatu aikaan veronmaksajien
               rahoilla, vieminen pörssiin oli paha virhe. Nyt keinotekoisesti
               korkealla sähkön hinnalla pörssiyhtiöiden
               omistajat ja johtajat rahastavat tavallisia pienkuluttajia, esimerkkinä vain
               Fortumin johtajien ylisuuret optiot ja palkkiot.
            
            
            Ministeri Pekkarinen jo totesi, että tähän
               Fortumin pilkkomiseen ei lähdetä, mutta aikooko ministeri
               ja hallitus ryhtyä toimiin, että tämä vesivoima
               saadaan pörssistä pois, niin kuin selvitysmies
               Purasjoki esittää? Pidättekö yleensä oikeana
               sitä, että sellaiset hyödykkeet kuin
               sähkö, lämpö ja vesi ovat pörssiyhtiöiden
               hallinnassa ja tätä kautta näiden hyödykkeiden
               hinta ja saatavuus ovat keinottelun kohteena?
            
            
          
         
         
         Ed. Kari Uotila merkitään
            läsnä olevaksi.
         
         
         
         
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! En tiedä niitä miljardeja,
               joilla normaalisti markkinaehtoisesti valtio voisi ostaa vesivoiman
               Fortumista ulos. En missään tapauksessa lähde
               suosittamaan toimia, joilla se väkipakolla otettaisiin.
               Näin hyvin yksiselitteisesti, noudattaakseni puhemiehen
               ohjetta.
            
            
          
         
         
         
            Oras Tynkkynen /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Selvityshenkilö Purasjoki vaatii,
               että kotimaisen uusiutuvan energiapolttoaineen mahdollisuuksia on
               parannettava investoimalla merkittävästi tuotannon
               laajentamiseen. Hän myös totesi, että energian
               säästöön pitää satsata
               nykyistä enemmän, mutta nykyään
               todellisten kannustimien puute tarjoaa vain marginaalituloksia,
               eli selvityshenkilö otti aika voimakkaasti kantaa energian
               säästön ja uusiutuvien puolesta. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona
               selvityshenkilö esitti uuden valtionyhtiön perustamista.
            
            
            Voisiko, ministeri Pekkarinen, teidän mielestänne
               tämä uusi valtionyhtiö keskittyä kotimaisten
               uusiutuvien energianlähteiden edistämiseen, ja
               olisiko tämä toteuttamiskelpoisempi ratkaisu kuin
               tämä Fortumin pilkkominen?
            
            
          
         
         
         Ed. Anneli Kiljunen merkitään
            läsnä olevaksi.
         
         
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Vielä lyhyemmin kuin äsken,
               kyllä. Eli jos uutta toimijaa markkinoille, valtio-omisteista
               tai valtio- ja kuntaomisteista, lähdetään
               panemaan pystyyn, minusta on luonteva ja luonnollinen toimiala keskittyä nimenomaan
               uusiutuvan ja bioenergian hyödyntämiseen. Toivon,
               että tämä kysymys voidaan käydä tarkkaan
               läpi, ja lupasinkin sen ottaessani vastaan raportin.
            
            
            Mitä säästöön tulee,
               aikaansaannokset Suomessa eivät ole vaatimattomia. Jo edellisen
               hallituksen aikana — ja tästä kiitos
               edelliselle hallitukselle, mieluusti aina sen jaan, kun on siihen edellytyksiä — (Naurua)
               edellisen hallituksen aikana käynnistetyillä energiansäästösopimuksilla on
               vuoden 2006 alkuun mennessä saatu noin 7 terawattitunnin
               suuruiset säästöt. Se on erinomainen
               aikaansaannos. Juuri mikään muu Euroopan unionin
               maa ei pysty osoittamaan vastaavaa tulosta.
            
            
          
         
         
            Toimi Kankaanniemi /kd:
               		
            
            Herra puhemies! Tämä Pohjoismainen sähköpörssi
               Nord Pool toimii varsin suljetusti. Hinnoittelu ei ole avointa,
               ja kansalaiset ja kuluttajat eivät tiedä, miten
               sähkön hinta siellä määräytyy
               eri yhtiöiden osalta edes. Tämä asia
               on varmasti ministerillä hyvin tiedossa, kuitenkin Ruotsi
               ja Norja Suomen tapaan ovat markkinatalousmaita.
            
            
            Miksi tämän sallitaan, mihin selvitysmies
               Purasjokikin päätyi, toimia edelleen tällä tavalla? Onko
               syy todella vain Ruotsissa ja Norjassa, ja onko ministeri Pekkarinen
               nostanut näitä avoimuuskysymyksiä ja
               ihan markkinatalouden perusasioita esille Nord Poolin osalta?
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Tietysti voisi sanoa, kuinka hyvin kansa tietää,
               miten osakkeen kurssi pörssissä ylipäänsä muodostuu.
               Ei ole ihan helpointa matematiikkaa. Mutta ed. Kankaanniemi on oikeassa,
               että kyllä avoimempi toiminta olisi parempi ja
               sitä pitäisi kyetä edistämään
               monella eri tavalla. Tässä on työtä yritetty
               tehdä, ja joitakin edistysaskeleita on ymmärtääkseni
               saatu aikaiseksi, sen myöskin Pohjoismaiden yhteiset selvitykset
               osoittavat, mutta vieläkin on tehtävää,
               niin kuin selvitysmies Purasjoki sanoi.
            
            
            No, kuinka paljon tämä Suomen valtio voi nyrkkiä lyödä pöytään?
               Yhteinen pörssi omistetaan niin, että suomalainen
               toimija omistaa siitä 20 prosenttia. Se on Fingrid. Suomalaisen
               toimijan osuudessa taas valtionosuus on noin 22—25 prosenttia.
               Siis valtio suoraan voi käyttää, jos
               tähän tapaan laskee, noin 5 prosentin verran puhevaltaa
               siellä. Ja vaikka on isokin mies lyömässä nyrkkiä pöytään
               pohjoismaisissa pöydissä, niin ei sillä 5
               prosentilla määräänsä enempää riehuta tuolla
               yhteisissä pohjoismaisissa pöydissä.
            
            
          
         
         
         Ed. Heidi Hautala merkitään
            läsnä olevaksi.
         
         
         
         
            Hannu Hoskonen /kesk:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Tähän ministerin äskeiseen
               vastaukseen liittyen, koskien pienvoimaloiden mahdollisuutta tulla
               verkkoon mukaan, olisin kysynyt vielä lisää.
            
            
            Nimittäin pienet voimalat, jotka toimivat käyttäen
               puuta ja turvetta, tuottavat lämpöä monessa pienessä taajamassa,
               mutta siinä sivutuotteena tulee myös sähköä.
               Mikä on valtion valmius lähteä tukemaan
               paikallisia voimaloita, jotka olisivat nimenomaan hyvät
               ilmastonsuojelun ja hiilidioksiditaseen hoidossa kuntoon ja tukisivat erinomaisesti
               paikallista työllisyyttä?
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Ei valtio voi toimintatukea näille
               yrityksille antaa, se on kielletty Euroopan unionin laajuisesti.
               Mutta valtio voi tukea niitä investointeja, chp:tä,
               siis yhdistettyä lämpöä ja sähköä tuottavia
               pienempiäkin laitoksia, ja sitä se tekee 30 miljoonalla
               eurolla tänä vuonna. Itse asiassa tänä vuonna
               valtio tulee tukeneeksi 40 miljoonalla eurolla kaiken kaikkinensa
               näitä hankkeita, ja se on se valtion tuen mitta.
               On kysyjä ihan oikeassa siinä, että ei
               tuki niin hirveän suuri ole, kun Saksa käyttää monta miljardia
               euroa oman kotimaisen energialähteen eli kivihiilen tukemiseen.
               Siihen verrattuna nämä ovat todellakin lillukanvarsia,
               nämä suomalaiset eurot.
            
            
          
         
         
            Klaus Hellberg /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Ruotsi ja Norja pyörittävät
               Pohjoismaiden sähköpörssiä,
               ja Suomen riippuvuus Venäjän energiasta on peräti
               71 prosenttia, kun otetaan öljytuotteet mukaan ja sähkö.
               Eli tilanne on erittäin vakava. Me tiedämme, että lähivuosina
               tulee olemaan puutetta sähköstä, se on
               aivan selvä asia.
            
            
            Eikö nyt pitäisi ryhtyä nopeasti
               toimenpiteisiin, että esimerkiksi saataisiin päätös
               kuudennesta ydinvoimalasta? Eikö hallitus voisi nyt olla aktiivinen
               energiayhtiöitä kohtaan ja patistaa niitä tulemaan
               hakemuksella sisään ja mahdollisesti tarjota joitain
               porkkanoita? Koska nämä energiakysymykset ovat
               erittäin kalliita ja pitkiä aikavälejä,
               investointeja vaativia, ne pitäisi saada nyt välittömästi
               liikkeelle. Muuten hukka perii Suomen, koska sähkö ja
               energia on meille elintärkeä asia. Nyt pitää hallituksen
               toimia.
            
            
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Energiaraaka-aineilla mitattu omavaraisuus
               siitä muuten ei kohene minkään vertaa,
               jos rakennetaan lisäydinvoimaa, eikö niin? Se
               uraani on ainakin tällä hetkellä ulkoa
               tuotu raaka-aine. Se on näin tällä hetkellä ja
               näin tilastossa, ja niin kuin te itsekin äsken laskitte,
               niin se perustuu juuri tähän laskelmaan. Siitä huolimatta,
               arvoisa puhemies, hallituksella on selvä kanta, ja se on
               se, että mitään energiavaihtoehtoa ei
               suljeta pois.
            
            
            Yhtä selvä on kanta hallituksen osalta: Hallitus
               ei meinaakaan tarjota mitään rahaa, että jos investoitte
               nyt ydinvoimaan, niin siitä teille tukea annetaan. Ei meinaakaan,
               eikä mielestäni tule kysymykseenkään.
               Ei muuallakaan näin tehdä, eikä näin
               tehdä meilläkään. Se, missä julkinen
               valta voi olla mukana, ovat nämä uusiutuvat kansalliset,
               selvästi kotimaiset energialähteet. Niin muutkin
               tekevät, ja se on muuallakin hyväksytty juttu,
               ja Euroopan unionikin hyväksyy tiettyyn mittaan asti sen,
               ja siinä Suomi voi ja sen kannattaa olla mukana. Se tarkoittaa
               vettä ja ennen kaikkea nimenomaan uusiutuviin energialähteisiin
               investointia.
            
            
            
            
          
         
         
            Raimo Vistbacka /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Sähkön hinta on ylhäällä,
               ja Fortumin optioita ei ole saatu kuriin, mutta se siitä.
            
            
            Arvoisa puhemies! Kun täällä on puhuttu
               hyvin paljon lisäenergiasta ja bioenergiasta, minua hämmästyttää kyllä se,
               että tässä pääluokassa ensi
               vuoden budjettiin Kemera-rahoitusta on pudotettu 5 miljoonaa euroa,
               ja täällä kauniisti kyllä kerrotaan
               energiapuun korjuusta ja haketuksesta, mutta ei varoja osoiteta
               eikä kannusteta. Kesällä kun tuli jonkun
               verran oltua metsähommissa, niin kyllä pahaa teki
               se, kuinka paljon pitää jättää sinne
               sitä bioenergiasysteemiä, joka olisi käytössä.
               (Välihuutoja) — Maksa siitä vähän.
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
            
            Arvoisa puhemies! Tämä metsänparannus-
               ja energiarahoitus on ollut pitkään noin 60 miljoonan
               tasolla, vähän vaihdellen vuosien mukaan sen kummallakin
               puolella. Se taso on, voi sanoa, ensi vuoden budjettiakin ajatellen
               suurin piirtein sama, eli nyt voidaan tätä tasoa,
               johon on tultu, jatkaa. Tarpeen olisi nostaa tätä tasoa,
               ja asiasta on käyty keskustelua metsäneuvostossa
               ja tulee käydä laajaa kansalaiskeskustelua siitä,
               pyrimmekö tuotannon kasvattamiseen. Mitä tulee ensi
               vuoden rahoitukseen, myöskin Kemera-lain uudistus, joka
               on tänään annettu, nyt tulee jatkossa
               erottamaan selvemmin tämän energiarahoituksen
               metsänparannusrahoituksesta ja tarjoaa sitä kautta
               tulevaisuudessa paremmat mahdollisuudet arvioida ja ohjata tätä rahoitusta
               haluttuun suuntaan.
            
            
          
         
         
            Ilkka Kanerva /kok:
               		
            
            Herra puhemies! Ministeri Pekkarinen antaa koko lailla tylyn
               kuvan hallituksen linjasta suhtautua energian lisätarpeeseen,
               mitä tulee ydinvoiman käyttömahdollisuuksiin.
               Ymmärrän tämän rahoituksellisen
               puolen, mutta en sitä, etteikö hallitus voisi
               helpottaa tämän kaltaisen ratkaisun syntymistä sillä,
               että lyhennettäisiin merkittävästi
               sitä pitkää, pitkää, ikuisesti
               kestävää lupabyrokratian marssia, joka on
               aiemmin edeltänyt lopullisen päätöksen
               tekemistä. Jos tämä sama pitkä marssi
               tullaan nyt tekemään seuraavan laitoksen perustamisen
               yhteydessä, on aivan selvää, että silloin
               ollaan kohtaamassa silmikkäin erittäin pitkäaikainen
               ja vaikea byrokraattinen prosessi, joka tulee vaikeuttamaan koko
               päätöksen syntymistä. Sen vuoksi
               toivoisin, että ministeri Pekkarinen voisi tässä sanoa,
               että periaatelinja on nyt hyväksytty ja mikäli edellytykset
               muutoin löytyvät, niin valmius päätöksen
               tekemiseen hallituksen puolelta on selvä.
            
            
          
         
         
            
            Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
            
            Arvoisa puhemies! Kun oikein saa hyvän syötön,
               niin siitä mieluusti laukaisee (Naurua), ja näinhän
               se on. Ed. Kanerva, minä moneen kertaan täällä olen
               sanonut, että mitään energiavaihtoehtoa
               ei suljeta pois. Ovi on auki myöskin ydinvoimalle. Valtio
               ei voi omilla tukitoimilla mennä houkuttelemaan ydinvoimaa
               sieltä esiin, ja te jos kuka tiedätte, miksi näin
               on asianlaita. Te otitte yhden konkreettisen asian esille, jota
               sietää tutkia, jota sietää katsoa.
               Se on se, onko meidän lainsäädäntömme
               näiltä osin liian vaikea ydinenergian käyttöön
               liittyvän lupahallinnon osalta. Teillä kaikilla
               on, meillä kaikilla on oma kokemuksemme siitä.
               Tätä sietää tarkastella ja arvioida.
               Kuitenkin meillä käydään, niin kuin
               monet meistä tietävät, katsomassa, kuinka sutjakkaasti
               sitten kuitenkin tämä Suomen koneisto on menneitten
               30 vuoden aikaan nämä asiat kyennyt käsittelemään.
               Voi olla, että tässä lupamenettelyssä on
               jotain sellaista, mikä kannattaa käydä läpi.
               Lupaan, että se voidaan käydä läpi.
               Muuhun valtio ei voi, rahallisiin tai vastaaviin toimiin, muunlaisiin
               toimiin, ryhtyä. Tämä on yksityisen toimijan,
               yksityisen sektorin asia.