4) Hallituksen esitys valtuudesta valtiontakuun myöntämiseksi
suomalaisille lentoyhtiöille koskien kolmansille osapuolille
aiheutuvia sotariskivahinkoja
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on lakiesitys,
jossa on harvinaisen suuria euromääriä kyseessä,
kun jatketaan lentoliikenteen valtiontakuita. Tätähän
alustavasti jo eduskunnassa valmistelevasti käsiteltiin
ja silloin voitiin todeta, että eräissä muissa
Pohjoismaissa on jo voitu mennä markkinaehtoisiin järjestelyihin.
Mielestäni tässä pitäisi olla
tavoitteena se, että Suomessakin joko toimivien yksityisten
yritysten kautta tai kansainvälisten liikenneturvallisuusjärjestelyihin
liittyvien vakuutusjärjestelyiden kautta voitaisiin päästä sellaiseen tilanteeseen,
että valtio ei olisi enää vakuutusyhtiön
asemassa. Perimmiltään tällaiset riskit
kuitenkaan valtiolle eivät kuulu. Tässä voi
nähdä ehkä myös tiettyä tukea
kansalliselle lentoyhtiölle; se ei sinällään
ole paha, mutta tässäkään ei
ole ihan tämän ajan henkeä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä viimeksi mainitusta
asiasta ajattelin minäkin lausahtaa jotakin. Nimittäin,
tämähän merkitsee käytännössä sitä,
että kun tästä syntyy nyt toistuva käytäntö,
niin me siirrymme järjestelmään, jossa
valtio subventoi myöskin lentoliikennettä. Tähän
saakkahan lentoliikenne on ollut siinä suhteessa puhdasta
liiketoimintaa, että esimerkiksi Ilmailulaitos perii lentoyhtiöiltä kaiken
sen, mitä niiden palveluista menoja koituu. Sillä tavalla
on ollut myöskin kysymys siitä, että lentolipuissa
ja rahtikuluissa maksetaan se, mitä rahaa kuluu ja mitä voitoksi
kohtuullista on tulla. Nyt ollaan reilun vuoden takaisen tilanteen
johdosta siirtymässä järjestelmään,
että lentoyhtiöt tulevat valtioiden subventiojärjestelmän
piiriin, ja se on kyllä epätervettä kehitystä.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa on tarkoitus käsitellä tämä lentoyhtiöiden
sotariskivahinkoja koskeva valtiontakuu hyvin nopealla aikataululla
eli niin, että mietintö olisi valmiina jo perjantaina,
koska nykyinen takuu päättyy 30. syyskuuta.
On totta kai harmillista, että tätä takuuta
edelleen jatketaan, mutta kuitenkin kehitys on mennyt siinä mielessä myönteiseen
suuntaan, että näköpiirissä on
kansainvälisiä järjestelyjä.
Varmasti tavoitteena on oltava se, että pääosin
markkinapohjalta toimitaan, mutta voi olla, että tässä ovat kyseessä niin
isot riskit, että ei täysin valtioista irrallaan
olevaa järjestelmää pystytäkään
saamaan aikaan. Itse asiassa parhaalta järjestelyltä näyttäisi
hallituksen esityksen perusteluissakin mainittu erityisvakuutusyhtiö,
joka olisi kansainvälinen, kaikille maille avoin, ja jossa
myös valtiot olisivat kuitenkin vielä takaajina.
Niin kuin verojaostossa kuulimme, tämän 11.9.
jälkeen lentotoiminta ja lentäminen on siirtynyt
vähän samanlaiseen riskisarjaan kuin ydinvoimaonnettomuudet,
joissa ei pystytä löytämään
kaupallisilta markkinoilta puhtaita järjestelyjä.
Kuitenkin tämä asiakin on varmasti tarpeen järjestää,
ja toivotaan, että mahdollisimman nopeasti tämä kansainvälinen
pooli tähän aikaan saataisiin.
Kiinnostavaa on se, että Ruotsi ja Tanska ovat jo luopuneet
tästä valtiontakuujärjestelmästä, mutta
heidän on ollut mahdollista luoda kaupallinen sopimus SAS:lle.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Juuri niin kuin ed. Aula totesi, täytyy
muistaa se, missä tilanteessa me jouduimme tällaisen
järjestelmän luomaan, olosuhteissa, jotka olivat
hyvin katastrofaaliset, ja markkinoilla ei ollut tarjottavana tällaisia
vakuutuksia, mistä nyt on kysymys. Saadun selvityksen mukaan
nyt on jonkin verran tarjontaa olemassa, mutta kyllä järkevää minunkin
mielestäni on hakea tässä sellaista yhteistä,
mahdollisuuksien mukaan maailmanlaajuista järjestelmää,
joka olisi mahdollisimman toimiva ja joka toimisi mahdollisuuksien
mukaan markkinaehtoisesti. Yhdyn myöskin siihen ed. Aulan
näkemykseen, että tuskinpa löytyy kuitenkaan
sellaista järjestelmää, että se
on täysin markkinaehtoisesti toimiva.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan se, että Suomen
ensisijaisena pyrkimyksenä on paluu kaikilta osin markkinapohjaiseen
vakuutusjärjestelmään niin pian kuin
se on mahdollista lentoliikenteen jatkuvuuden ja lentoyhtiöiden
tasapuolisen kilpailun turvaamisen kannalta. Tätä tavoitetta
pitää varmasti eduskunnan kovasti tukea.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Todella tämähän
on määräaikainen laki, joka menee huhtikuun
loppuun. Toinen näkökulma on tässä,
että kolmansille osapuolille aiheutuva esine- ja henkilövahinko
voisi olla 1,5 miljardia euroa eli 9 miljardia markkaa, ja kun niitä voi
olla useampiakin, nähdään, että tässä on
todella isoista asioista kysymys.
Mielestäni kyllä tässä eduskunnan
tahdon pitää aika selvästi mietinnössä nyt
näkyä, että tämä ei
sittenkään ole valtion toimintaa. Valtio voi olla näitä kansainvälisiä liikennevakuutusjärjestelyjä
edesauttamassa,
mutta jos kerran Ruotsi ja Tanska ovat tässä onnistuneet,
niin uskon, että Suomellakin täytyy olla mahdollisuus
päästä tästä eroon.
Tietysti lähtökohtana täytyy olla se,
että terrorismi säilyy maailmassa jossakin järjestyksessä ja
voidaan näitä kuitenkin hoitaa sillä tavalla
kuin on ennenkin hoidettu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Koneet eivät liiku, jos ei
ole tätä takuuta tai vakuutusta. Vuosi sitten,
kun tämä otettiin käyttöön,
ei saatu vakuutusta, ja silloin valtiot antoivat nämä takuusitoumukset.
Nyt olisi mahdollista saada kyllä kaupallisilta vakuutusyhtiöiltä vakuutuksia,
mutta hinta olisi korkeampi. Ottaen huomioon, että riski
lienee kuitenkin aika pieni, tällaisena ylimenokautena
tämä järjestelmä on varmasti
hyvä, mutta kyllä tässä voi
käydä niin kuin Soneran tapauksessa. Jos hyvin
menee, kukaan ei kiitä eikä kukaan puhu yhtään
mitään, vaikka valtion kassaan tulee tästä järjestelmästä noin
5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta jos yksikin vakuutustapahtuma
sattuu, niin kyllä se kalliiksi tulee, todella kalliiksi.
Eli me olemme tietoisia siitä, että jos hyvin menee,
niin tulee rahaa, jos huonosti menee, menee valtavasti rahaa. Haluamme
tämän riskin ottaa, vaikka olisi mahdollista siirtää se
kaupallisille vakuutusyhtiöille. Minulla on se käsitys,
että eduskunta tulee olemaan yksimielinen. Otetaan tämä riski,
mutta ei sitten jälkikäteen itketä.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis viittasi puheenvuoronsa lopussa,
että tämä järjestelmä tulee
kalliiksi, jos jotakin tapahtuu, ja näin varmasti on.
Mutta olen samaa mieltä ed. Aulan kanssa siitä,
että tämä järjestelmä kertoo
vain siitä, että tämä on lentotoimintaa
ja silloin kun puhutaan siitä, että terrorismi
voi olla mahdollista, niin silloin puhutaan asioista, jotka ovat
varmasti kalliita ja liikutaan samoilla alueilla kuin esimerkiksi ydinvoimalan
suhteen, jossa todellakaan, jos jotakin tapahtuu, sitä ei
mikään vakuutus täysin korvaa. Joka tapauksessa
yhteiskunta silloin on se, joka tässä on mukana
kustannuksia korvaamassa, ja silloin on hyvä, että meillä on
tämä järjestelmä. Vaikkakin
välivaiheena, tämä on tarpeellinen ja
välttämätön.
Keskustelu päättyy.