Paula Risikko /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tällä lakialoitteella ehdotetaan
muutettavaksi apteekkimaksulain (701/2002) 1 a §:n
1 kohtaa siten, että siinä määritellään
aikaisempaa tarkemmin ne laitokset ja toimintayksiköt,
joille tapahtuva lääkemyynti vähennetään
apteekkimaksua määrättäessä.
Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2003 voimaan tulleessa apteekkimaksulain
1 a §:n 1 kohdassa sanotaan, että apteekkimaksua
määrättäessä vähennetään
apteekin arvonlisäverottomasta liikevaihdosta "lääkelain
12 §:n 2 momentissa tarkoitetun sopimusvalmistuksen myynnin
arvo sekä sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksille tapahtuva
lääkemyynti". Asiaa koskevan hallituksen esityksen
46/2002 yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että "Ehdotuksen
mukaan apteekkimaksun perusteena olisi väestölle
tapahtuva lääkkeiden myynti". Tämän
vuoksi apteekin liikevaihdosta vähennetään
muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollolle tapahtuva lääkemyynnin
osuus.
Lain soveltamisen yhteydessä ongelmaksi on muodostunut
se, miten ja missä määritellään
sosiaali- ja terveydenhuollon laitos. Asiasta on saatu sosiaali-
ja terveysministeriön virkamiesten tulkintaohje, ja sen
mukaan Suomen Apteekkariliitto on ohjannut apteekkeja. Apteekkariliiton tulkinta
on perustunut lääkelaitoksen määräyksessä 4/99
esitettyyn lääketilauksen antamiseen oikeutettujen
tahojen määritelmään. Perusteluna tälle
tulkinnalle oli muun muassa se, että kyseessä olevan
lain muutoksen yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että apteekkimaksun
perusteena on väestölle tapahtuva lääkkeiden
myynti. Lisäksi apteekin kannalta vähennykselle
on oltava selkeä ja käytännön
kannalta toteuttamiskelpoinen määritelmä.
Lääketilauksen tulee täyttää sekä lain
perustelujen että toiminnallisuuden vaatimukset.
Lääkelaitos antoi kuitenkin ohjeissaan 17/2002
tulkinnan, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksia
ovat potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 2 §:ssä,
sosiaalihuoltoasetuksen 11 §:ssä ja kehitysvammaisten
erityishuoltolaissa sekä päihdehuoltolaissa tarkoitetut
laitokset, ei kuitenkaan lääkärin tai
hammaslääkärin yksityisvastaanottotoiminta.
Terveydenhuollon laitokset rajattiin koskemaan ainoastaan sellaisia
yksiköitä, joissa on sairaansijoja. Tulkintaansa
lääkelaitos perusteli viittaamalla muun muassa
potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 2 §:ssä olevaan
terveydenhuollon toimintayksikön määritelmään
sekä yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain
2 §:n mukaiseen terveydenhuollon palvelujen määritelmään.
Apteekkimaksulaki tai lääkelaki ei kumpikaan
valtuuta lääkelaitosta antamaan tarkempia määräyksiä apteekkimaksun
vähennysten perusteista. Lääkelaitos
on näin ollen rajannut ilman lakiin perustuvaa valtuutusta
apteekkimaksun vähennyksen ulkopuolelle yksityiset lääkäriasemat
ja hammaslääkäriasemat sekä työterveyshuollon.
Samoin vaatimus laitosten sairaansijoista on lakiin perustumaton.
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön
määräyskokoelmaan kuuluvassa julkaisussa
numero 81 vuodelta 1999 todetaan, että "lainsäädäntöön
perustuen sosiaali- ja terveysministeriö määrää ne
perusteet, joiden mukaan ratkaistaan, milloin kunnan järjestämät
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat laitoshoitoa". Soveltamisala
ei liity apteekkimaksulain tarkoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon
laitoksen määritelmään, mutta
sen perusteella voidaan todeta, että apteekkimaksulaissa
tarkoitetun sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksen määritelmän voisi
antaa vain sosiaali- ja terveysministeriö.
Lisäksi on otettava huomioon, että määritelmällä on
suora heijastusvaikutus valtioneuvoston asetukseen lääketaksasta,
jonka 4 §:ssä todetaan, että apteekki
voi antaa päättämänsä alennuksen
sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksille. Lääkelaitoksen
kannan perusteella yksityisille lääkäri-
ja hammaslääkäriasemille tai työterveyshuollolle
alennuksia ei näin ollen voisi antaa.
Lääkelaitoksen tulkinta on ristiriidassa myös aikaisemman
oikeuskäytännön suhteen. Korkein hallinto-oikeus
on antanut useita muun muassa laitos-sanan määrittelyyn
liittyviä ennakkopäätöksiä,
jotka ovat ristiriidassa lääkelaitoksen suppeamman
tulkinnan kanssa.
Jos sairaala-apteekki hyväksytään
terveydenhuollon laitokseksi, tulisi sellaiseksi hyväksyä myös
yksityinen apteekki. Siten apteekkien välinen raaka-ainekauppa
sekä lääkekauppa tulisi myös
hyväksyä vähennyksen piiriin. Apteekkimaksulakiin
tehtävän muutoksen yhteydessä olisi perusteluissa
selvästi todettava, että apteekit ja sairaala-apteekit
ovat asianomaisessa lainkohdassa tarkoitettuja terveydenhuollon
toimintayksiköitä.
Arvoisa puhemies! Asia tulee korjata siten, että lakiin
tulee hallituksen esityksessä todettu selkeä peruste,
jonka mukaan apteekkimaksun perusteena on apteekista väestölle
tapahtuva lääkemyynti.
Apteekkimaksua ei sen sijaan peritä myynnistä sosiaali-
ja terveydenhuollon laitoksille ja toimintayksiköille.
Tähän ryhmään kuuluvat myös apteekit
ja sairaala-apteekit sekä yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujen tuottajat.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite 135/2003,
laki apteekkimaksusta annetun lain 1 a §:n muuttamisesta, jonka
ed. Risikkko on tehnyt, on todella hyvä. Olen paljon keskustellut
eri apteekkialan ihmisten kanssa, ja todella, niin kuin perusteluissa
todetaan, tämän lain soveltamisen yhteydessä ongelmaksi
on nimenomaan muodostunut se, miten ja missä määritellään
sosiaali- ja terveydenhuollon laitos. Toisaalta tämän
lakialoitteen tarkoituksena on saada yksiselitteisesti määriteltyä, kuinka
arvonlisäverolaskelmassa noudatetaan myyntiä,
joten kannatan ed. Risikon tekemää lakialoitetta.
Keskustelu päättyy.