Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Lähes kaikki arvotavara tänä päivänä liikkuu
yli rajan Venäjän puolelle jollakin tavalla rikollisin keinoin.
Se tapahtuu yksinkertaisesti niin, että rekat lastaavat
joko Suomessa tai Ruotsissa arvotavaraa — elektroniikkaa,
kalliita vaatteita tai niin edelleen — ja vievät
sen yli rajan, ja sen jälkeen ennen Venäjän
puomia otetaan tarkasti väärennetyt paperit salkusta
ja siellä lastissa onkin jotain vähemmän
arvokasta, jauhetta tai niin edelleen, esimerkiksi 35 tonnia leivinjauhetta.
Venäjän tulli leimaa sen, ja näin on
tavara mennyt Venäjän puolelle.
Voiko Suomi yleensä mitään tehdä?
Voiko meidän tullilaitoksemme mitään
tehdä? Tullisihteeri Boxström ilmoitti, että he
ovat voimattomia. Voiko hallitus tehdä tähän
asiaan yhtään mitään?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! En tunne tällaisia tapauksia, mutta
kyllä Tulli tekee aika aktiivisesti yhteistyötä Venäjän
tullin kanssa. En tietenkään nyt pysty sanomaan,
onko yhteistyö kohdistunut juuri tällaisiin tapauksiin,
mutta luotan kyllä siihen, että kun Tulli on tästä tietoinen,
niin resursseja sille puolelle satsataan. On myöskin tehty
niin, että henkilötyövuosia on Itä-Suomen puolelle
siirretty juuri näitä tarkoituksia varten.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Samoinhan meillä tekniset tarkastusvälineet
rajoilla ovat parantuneet huomattavasti. Tämä yhteistyö tuotti
joitakin kuukausia sitten erittäin merkittävän
tuloksen, kun iso kännykkälasti, joka oli merkitty
kuulemma pingispalloiksi, saatiin kiinni. Se kertoo siitä,
että suomalaisten ja venäläisten viranomaisten
välillä tapahtuva yhteydenpito ja tiedonsiirto
tuottavat tuloksia ja tätä yhteistyötä pitää jatkaa.
Mutta varsinkin jos ed. Lammisella on vihjeitä näistä,
niin ei muuta kuin tieto viranomaisille, niin otetaan kiinni.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Ei tämä ole mikään
vihje, tämä on aivan totta, koska tullisihteeri
Boxström ilmoitti, että lähes jokaiseen
kuormaan, mikä menee yli rajan, sisältyy rikos,
mutta he eivät voi mitään, koska ne asiakirjat,
jotka he saavat käsiinsä, ovat oikeita. Siellä on
ne tietokoneet ja se elektroniikka, siellä on kännykät,
mitä pitääkin olla, mutta se vaihto tapahtuu
ennen Venäjän puomia, ja siellä sitten onkin
jauhetta jo. Tietokoneet ovat muuttuneet jauheeksi siinä matkalla.
Tässä tapahtuu nyt niin, että me
olemme menettäneet noin 4 000 työpaikkaa
kuljetusalalla, koska suomalaisia rekkoja ei enää tässä yli
rajan tapahtuvassa liikenteessä ole kuin ihan muutama.
Sitten toiseksi vielä se asia, että nämä Suomen
rekkafirmat ovat joutuneet myymään näitä moduleitaan
(Puhemies: Kysymys!) jopa puoleen hintaan.
Onko teillä yhtään mitään
konsteja, millä tämä asia voitaisiin
pysäyttää?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Voin vakuuttaa, että erityisesti
nyt Tullille viesti menee tästä eteenpäin,
että jos järjestelmä on näin
yksinkertainen, sitä varmasti tarkistetaan. Kyllä yhteistyö siinä kilometrin
kahden välillä pitää saada toimimaan.
En tiedä, kuinka yleistä se on vai minkälaisesta
kaupunkilegendasta tässä on kyse, mutta tämä viesti
menee perille, ja viranomaisten pitää pystyä tällainen kierto
kyllä estämään.