2) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2006
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eilispäivänä käytiin
täällä sotilaallista ja siviilikriisinhallintaa
koskeva varsin pitkä debatti, ja kun sitten ihan aiemmin
aikomatta tulin vilkaisseeksi, mitä tällä kertaa
tähän UaV:n mietintöön liittyy,
niin yllättäen aivan täsmälleen
sama asia, siis niin, että kun oli oikein hyvässä muistissa,
arvoisa puhemies, se, mitä keskustelua eilen käytiin,
ja kun olin tuon mietinnön lukenut kannesta kanteen, niin
kuin täällä juhlallisesti ilmoitin, ja asiat
olivat tuoreessa muistissa, niin niinpä sitten tulinkin
lukeneeksi tämän osan ja hämmästyin suuresti:
evoluutio oli käynyt kovaa vauhtia, mutta takaperoisesti.
Kun yritin tieteellisesti saada selville, miten tällainen
hajonta voi olla ylipäätään
mahdollista, ovatko unohtuneet asiat näiltä skribenteiltä,
niin sitten löysinkin tiedon, että tämä mietintö,
jota nyt käsitellään, on valmistunut
15. päivänä kesäkuuta, ja ilmiselvästi tämä eilinen
oli paljon myöhemmin valmistunut, jolloinka sopivasti oli
kesä välissä ja se, mitä keväällä ja
alkukesästä tuli kirjoitettua, oli jo unohtunut
lähestulkoon täydellisesti.
Jos, arvoisa puhemies, palautamme mieliin, mikä oli
eilispäivänä kupletin juoni, mitä mieltä eduskunta
eilen oli: Ulkoasiainvaliokunnan ehdotuksesta eduskunta oli sitä mieltä,
että siviili- ja sotilaallista kriisinhallintaa tulee käsitellä rinnakkain,
käsi kädessä, ja siitä löydettiin
sitten kokonaisuus. Sitten kuitenkin yksi poikkeus oli, että taistelujoukkojen
käytölle asetettiin aleneva kynnys. Siinä siis
mentiin jo ihan toisille rooteleille.
Mutta nyt sitten yllättäen tätä mieltä ei
siis ulkoasiainvaliokunta ollut ollutkaan vielä kesäkuun
15. päivänä tänä vuonna,
vaan silloin oli oltu sitä mieltä, niin kuin aikaisemmin
oli oltu mieltä, että nämä ovat
eri asioita, ja siellä pohdiskeltiin sitä, mitä käytettäisiin
nollaruutuna ja mihinkä suuntaan ollaan matkalla näissä asioissa. Silloin
päädyttiin muun muassa sellaiseen havaintoon,
että "siviilikriisinhallinnan merkityksen kriisinhallinnassa
pitäisi korostua jatkossa ja saavuttaa pidemmällä aikavälillä painoarvoltaan sotilaallinen
kriisinhallinta". Tuo asia oli siis ollut toisinpäin itse
asiassa eilispäivänä ja tänä syksynä.
Mielenkiintoista tämä on myöskin
Nrf-joukkojen osalta, koska tässä kesäkuisessa
kannanotossa pohdiskellaan hyvin selvästi Suomen ja Ruotsin
yhteispeliä ja sitä, millä tavalla nämä asiat
sieltä puolelta menevät rooteliin, ja ne asiat olivatkin
jo eilen sitten vähän toisessa asetelmassa.
Erittäin mielenkiintoinen osa tässä oli
se, joka koskee kaluston käsittelyä. Nimittäin
nythän me tiedämme tämän helikopteritilanteen,
mutta kesäkuun 15. päivänä sitä ei
tiedetty, mutta aavistettiin, että kyllä tämmöinen
kanta kuitenkin kuljetus-heko-hankintaan tulee, ja silloin jo otettiin mukaan
se, että nämä hekot, kun ne sitten joskus Suomeen
tulevat, niin ne lähtevät täältä maailmalle
rupellinsa avulla, ja näitä tullaan käyttämään
sitten asianomaisiin tarkoituksiin siellä, missä kriisinhallintatoimenpiteitä on.
Myöskin havaittiin silloin kesäkuussa, että onhan
meillä laivasto ja onhan meillä Ilmavoimat, ei
muuta kun hurrautellaan joko merta pitkin taikka ilmojen teitse
sinne, missä kapasiteettia tarvitaan näihin toimenpiteisiin.
Näitä ei ollut eilen käsitellyssä mietinnössä ollenkaan.
Elikkä nyt tietysti, arvoisa puhemies, kun seuraava
ulkoasiainvaliokunnan mietintö tulee käsittelyyn,
ehkä silloin tehdään uusi yhteenveto,
ja kun eilispäivänä päädyin
siihen tulokseen, että olisi todella aihetta tehdä semmoinen
kokoava selonteko, jossa myöskin arvioidaan lainsäädäntö ja
aivan erikoisesti arvioidaan ne alueet, joilla aiotaan toimia, niitten
taustat ja muut, niin se on entistä perustellumpi nyt tämän
lukemisen jälkeen.
Siinä yhteydessä pitäisi nyt selvittää myöskin se,
mikä tuo Afganistanin tilanne oikein on, koska siltä osaltakin
tietysti ajallisesti on eroa kesäkuusta tähän
syksyyn, niin että tilanne voi radikaalisti muuttua tällä tavalla.
Kun täällä eilispäivänä kiisteltiin
siitä, onko oopiumin osalta tapahtunut viljelyssä lisääntymistä tai
vähentymistä tai pysymistä entisellään,
niin tässä todetaan selvästi, että oopiumin
viljely on tilastojen mukaan kasvanut merkittävästi.
Elikkä se oli tieteellinen havainto viime kesäkuussa.
Puhemies:
Annan nyt puheenvuoron valiokunnan puheenjohtajalle ed. Salolaiselle.
Valittelen, että tämä esittelypuheenvuoro
jäi nyt toiseksi.
Pertti Salolainen /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä ei ole varsinainen esittelypuheenvuoro,
mutta haluan todeta tässä yhteydessä muutamia
asioita.
Sehän, mitä täällä ed.
Pulliainen äsken sanoi, on tietysti vähän
ongelmallista nyt, että nämä tulevat
näin eriaikaisesti tänne, ja siitä ei
ole kovin paljon hyvää sanottavana. Olisi hyvä,
että vastaisuudessa päästäisiin
tästä jollain tavalla eroon ja saataisiin oikea-aikaisesti
kukin valiokunnan mietintö käsittelyyn.
Mutta sen sijaan ihan näistä valiokuntani
käsittelemistä asioista haluan nostaa pari asiaa
esille, ensinnäkin erittäin myönteisen
asian, erittäin myönteisen asian. Nimittäin
muistatte, että me otimme täällä eduskunnassa
Itämeren kansainvälisen keskustelumme kohteeksi.
Täällähän todetaan, tässä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä, että edellytetään
sitä, että muodostettaisiin tällainen
EU:n erityinen Itämeri-strategia. Niin kuin olemme saaneet
nyt tietoomme valiokunnassa myöskin, ja varmasti koko eduskunta
on jo siitä tietoinen, huomenna Lissabonissa hyväksyttävissä konkluusioissa,
tämän Eurooppa-neuvoston kokouksen konkluusioissa,
tulee olemaan nyt Itämerta koskeva ja komissiota velvoittava
lausuma siitä, että Itämeri-strategia
on luotava ja sille on annettava sisältöä.
Tämä on erittäin hyvä asia,
ja hienoa, että se on sinne osittain Suomen ja eduskunnan
toiminnan johdosta saatu, se täytyy sanoa. (Ed. Ahde: Ja
se on hyvä!)
Toinen asia, josta haluaisin tässä yhteydessä mainita,
on se, mistä täällä joskus aikaisemminkin
on puhuttu, eli nämä kehitysyhteistyömäärärahat.
Tämä on aika hankala asia sen takia, että me
joudumme joka vuosi turhautumaan sen suhteen, että me emme
saavuta niitä tavoitteita, jotka me kuitenkin poliittisesti
olemme asettaneet ja joihin me olemme YK:ssa ja EU:ssa myöskin
sitoutuneet. Nyt ulkoasiainvaliokunta kiinnitti tähän
asiaan huomiota, että näin ei pitäisi
jatkaa, koska tämä on erittäin demoralisoivaa,
jos me annamme tällä tavalla asioitten edetä.
Kun meillä on kuitenkin asetettu nämä selkeät
tavoitteet nyt sekä EU:ssa että YK:ssa eli 0,7
prosenttia bkt:stä 2015 ja sitten tämä 0,51
prosenttia 2010:een mennessä, niin ulkoasiainvaliokuntahan
on lähtenyt siitä, että tähän
pitäisi edetä asteittain. Sehän on se
demoralisoiva puoli, että jos sitten bkt kasvaakin enemmän,
niin se prosentti on aina pienempi. Tämän vuoksi
lähtökohdan tulisi olla se, että se luku
korjataan sitten joko lisäbudjetilla tai seuraavan vuoden
budjetissa sillä tavalla, että prosentti todella
toteutuu.
Tähän asiaan täytyy kyllä kiinnittää huomiota,
koska se sitten vasta on demoralisoivaa, jos me emme tätä 0,51:tä saavuta
2010, joka tulee olemaan siis vielä tämän
eduskunnan toimikauden aikana. Toivottavasti kaikki nyt kiinnittävät tähän
seikkaan riittävästi huomiota. Tämä nyt
on ainakin meidän kaikkien tiedossa, että sitten
me tietoisesti emme noudata kansainvälisiä velvoitteitamme,
jos tähän ei päästä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Minunkin piti oikein hieraista silmiäni,
että mikäs paperi se tällainen on, ja
huomasin, että asia on tosiaan ulkoasiainvaliokunnassa
käsitelty kesäkuun 15. päivänä ja
nyt eletään joulukuun 13. päivää.
Täytyy kyllä sanoa, että aika outo tämä eduskunnan
käsittelytapa joskus on.
Mutta toisaalta tässähän paljastuu
tiettyjä asioita, kun valiokunta on silloin aika innoissaan käsitellyt
näitä Naton nopean toiminnan joukkoja ja valiokunnan
enemmistö on ollut aika tohkeissaan lähdössä sinne
mukaan ja kuten ed. Pulliainen tuossa sanoi, Ruotsin kanssa yhteistyössä.
No, sen jälkeen maailma sitten muuttui niin, että nämä muut
Nato-maat ja muut mukaan lähtijät eivät
olleetkaan ollenkaan niin innoissaan, vaan asia pistettiin jäihin,
ja sen takia vähän maltillisempi suhtautuminen
näkyy nyt siinä eilisessä kriisinhallintaa
käsittelevässä valiokunnan mietinnössä.
Mutta kaiken kaikkiaan allekirjoitan valiokunnan huolen siitä,
että kehitysyhteistyömäärärahat
ovat liian pienet, ja itse asiassa myös valiokunnan huolen
siitä, että kehitysyhteistyötä,
siviilikriisinhallintaa ja kriisinhallintaa tulisi käsitellä kokonaisuutena
ja että erityisesti siviilikriisinhallinnan määrärahojen
pienuus verrattuna sotilaalliseen kriisinhallintaan on ongelma.
Täällä eilisessäkin keskustelussa
ulkoministeri Kanerva puhui kyllä Afganistanin ja muidenkin
tehtäviemme osalta kriisinhallinnasta kauniisti, että Suomella
ei ole pelkästään se sotilaallinen kriisinhallinta
ykkössijalla, mutta valitettavan usein raha kyllä paljastaa,
missä oikeasti mennään, ja kyllähän
meillä sotilaallinen kriisinhallinta tuntuu olevan hallituksen
lemmikkilapsi. Mutta toivoa sopii parempaa eli sitä, että nämä puheet
kokonaisvaltaisesta tarkastelusta Suomen osallistumisessa maailman
politiikkaan muuttuisivat niin, että voisimme palata tällaiseen
perinteiseen kriisinhallintaan ja painottaa enemmän sitä,
että meidän vahvuutemme on kehitysyhteistyö ja
toivottavasti tulevaisuudessa entistä enemmän
myös siviilikriisinhallinta ja sitten ainoastaan välttämättömänä turvana
toisinaan myös tämä sotilaallinen kriisinhallinta.
Tämä hallituksen hyvinkin suopea kanta Naton
nopean toiminnan joukkoihin valmistautumisessa ja valiokunnankin
suotuisa kanta erityisesti vielä silloin kesäkuussa
aiheutti sen, että olen jättänyt tänne
vastalauseen koskien erityisesti suhtautumista näihin Naton
nopean toiminnan Nrf-joukkoihin. Perustelut pätivät
silloin ja pätevät edelleen, eli Suomi osallistuu
Euroopan unionin taisteluosastoihin, ja silloin kesäkuussa 2007
päättyi ensimmäinen päivystysvuoro.
Seuraavaksi Suomen on määrä osallistua
vuoden 2008 alkupuolella päivystävään
pohjoismaiseen taisteluosastoon. Kovin paljon erilaisia osallistumisilmoituksia
yhtä aikaa lähetettäessä tietenkin piilee
se vaara, että joku näistä oikeasti konkretisoituu,
ja en katso, että tämä on kovin järkevää. Suomen
rajalliset resurssit tuntien olen esittänyt ja esitän
nytkin, että Suomi ei jatkaisi tätä Naton nopean
toiminnan joukkoihin osallistumisen valmistelua.
Eilenhän tätä keskustelua käytiin,
ja toistan nyt vielä kerran, että vaikka osallistuminen
Nrf-joukkoihin täydentävänä joukkona
ei muodollisesti sisältäisi juridista liikkeellelähtövelvollisuutta,
niin kuitenkin, mikäli tässä olisimme
mukana, sellaisessa tilanteessa lähes yhtä sitova henkinen
sitoutuminen ja paine muiden tahoilta olisi tosiasia. Silloin välttämättä ei
aina pystyttäisi rauhallisesti tekemään
tätä arviota siitä, mihin lähdetään
tai ollaan lähtemättä. Katsonkin, että Suomen
ei ole syytä hakeutua sellaisiin tilanteisiin, joissa voi
olla vaikea välttää osallistumasta myös
kansainvälisen oikeuden vastaisiin sotilaallisiin toimiin.
Esitänkin eduskunnan hyväksyttäväksi
täällä vastalauseessa olevan ponnen:
"Eduskunta katsoo, että Suomen on perusteltua tyytyä hankkimaan
kokemusta EU:n kriisinhallinnasta ja hallituksen luopua aikeesta
osallistua Nrf:n toimintaan. Eduskunta painottaa, että muodollisen
liikkeellelähtövelvoitteen puuttuminen ei poista
todellista painostusta osallistua myös sen kaltaiseen operaatioon,
joka ei ole sopusoinnussa kansainvälisen oikeuden kanssa.
Eduskunta edellyttääkin, että Suomi ei
osallistu Naton Nrf-joukkoihin."
Antti Kalliomäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Riippumatta siitä, millä tavalla
ja painolla valiokunnan jäsenet suhtautuvat kukin tykönään
mahdolliseen Nrf-osallistumiseen, niin minusta on syytä korjata
kuitenkin äskeinen väite siitä, että valiokunta
olisi ikään kuin tohkeissaan lausunut tästä asiasta
selvän myönteisen kannan. Näinhän
ei ole, vaan todetaan valiokunnan mietinnössä,
että tällä olemassa olevalla EU-WG-joukkokapasiteetilla
ja sillä osaamisella olisi mahdollista osallistua myöskin
tuohon. Siltä osin siis nähdään
asia ja kerrotaan ihan realistisesti niin kuin se on eikä oteta
mitään kantaa suuntaan tai toiseen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Lapintien tekemää perustelulausumaesitystä.
Haluan lyhyesti todeta vaan, että kyllähän
tietenkin, jos Nrf-joukkojen harjoituksiin osallistutaan, hetken
päästä niissä ollaan mukana
ja jossain vaiheessa tulee kyllä tilanne, että ollaan myöskin
tositoimissa. Ennemmin taikka myöhemmin se tulee. Mieluummin
minä näkisin, että nämäkin
varat käytettäisiin kehitysyhteistyöhön.
Kehitysyhteistyörahat ja se tavoite 0,7 prosenttia
näyttävät olevan kuin sateenkaari, joka
on näkyvissä kyllä, mutta aina tavoittamattomissa. Se
siirtyy hallituksesta toiseen aina eteenpäin ja eteenpäin.
Vuosilukuja vaan kerrotaan, että silloin ja silloin on
tavoite, mutta itse asiassa tätä tavoitetta ei
olla saavuttamassa. Minä näen kyllä tämän
todella huonona esimerkkinä myöskin politiikanteosta.
Uskotellaan, että me nyt olemme tämän
saavuttamassa, mutta kumminkaan todellisia tekoja, että se
0,7 prosenttia saavutettaisiin, ei olla valmiita tekemään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyt puheenvuoro. Ed. Salolainen ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtajana kiinnitti huomiota tuohon Itämeri-konkluusioon,
joka on suurenmoinen asia kerta kaikkiaan myöskin meidän vihreitten
kannalta ja meidän politiikkamme teon kannalta. Juuri tällaisia
asioita me olemme yrittäneet nämä vuodet,
kun olemme täällä olleet mukana työssä,
viedä eteenpäin, ja nyt sitten tämä Suomen
aloitteellisuus johtaa hyvään suuntaan toivottavasti
myöskin käytännön tasolla.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkään en tunnistanut
tuota ed. Lapintien väitettä siitä, että ulkoasiainvaliokunta
olisi erityisen tohkeissaan keskustellut Naton nopean toiminnan
joukoista. Me olemme keskustelleet siitä asiasta ihan samalla
tavalla kuin muistakin ulkoasiainvaliokunnan asioista.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että kehitysyhteistyön vahvaa määrärahakehitystä pidetään
tässä toimenpidekertomuksessa esillä,
ja olemme sitä valiokunnassa toistuvasti korostaneet. Mutta
sen rinnalla on erittäin tärkeätä,
että tuota politiikkajohdonmukaisuutta vahvistetaan myös
tässä kehityspolitiikassa, ja siinä todella
riittää tehtävää. Ulkoasiainvaliokunta
on tässäkin asiassa ollut kyllä hyvin
yksimielinen, ja se on hieno asia.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä ulkoasiainvaliokunnan
Nrf-kannasta eli Naton nopean toiminnan joukkojen osalta ottamasta
kannasta: Kyllähän se nyt oli hyvin myötäsukainen
Suomen mukaanmenolle näihin taistelujoukkoihin. Eli jos
se UaV:n enemmistön kannasta olisi kiinni, niin sinne mentäisiin
heti. Muitakin päättäjiä kuitenkin
on olemassa, ja se saattaa tietenkin tätä prosessia
hidastaa tai kenties muuttaa sen kokonaan. Mutta jos se UaV:n paperista
olisi kiinni, niin eihän siinä ole epäilystä,
mihinpäin sillä tähdättiin.
Keskustelu päättyi.