3) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan
varainhoitovuodelta 2006
Matti Ahde /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta käsittelee tässä mietinnössään
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta eduskunnalle toiminnastaan
varainhoitovuodelta 2006. Tarkastusvirasto toteuttaa tarkastustehtäväänsä suorittamalla
tilintarkastusta
ja toiminnantarkastusta, jonka päämääränä on
edistää hallinnon tuloksellisuutta ja korkealaatuista
valtiontalouden hoitoa. Viraston palveluksessa työskenteli
kertomusvuonna 156 henkilöä. Kertomuksen pohjamateriaalin
muodostavat kaikkiin tilivirastoihin suoritetut tilintarkastukset
sekä 16 toiminnantarkastuksen raporttia. Niiden pohjalta
kertomuksessa käsitellään eduskunnan
kannalta tärkeimpiä valvontahavaintoja
ja keskeisimpiä tarkastustuloksia.
Tarkastusvaliokunnan yksimielisen mietinnön pohjalta
Valtiontalouden tarkastusviraston toiminta on hyvin tukenut eduskunnan
valvontavaltaa tuottamalla sille hyödyllistä,
luotettavaa ja monipuolista tietoa. Erityisen hyvin tarkastusvirasto
on onnistunut aihevalinnoissaan. On käsitelty muun muassa
lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja
kouluterveydenhuoltoa.
Kouluterveydenhuollon laatusuosituksia koskevassa tarkastuksessa
on todettu, että suositusten vaikutukset toiminnan suunnitteluun,
palveluiden järjestämiseen ja toiminnan seurantaan ovat
jääneet vähäisiksi. Valtionosuusjärjestelmän
kautta suunnatuilla voimavarojen lisäyksillä ei
ole ollut tavoiteltuja vaikutuksia. Apulaisoikeuskansleri on myös
kritisoinut kouluterveydenhuollon palvelujen tilaa. Sosiaali- ja
terveysministeriössä on meille kerrotun mukaan
käynnistetty kouluterveydenhuoltoa koskevan asetuksen valmistelu.
Tarkastusvaliokunta on ottanut mietinnössään kantaa
vanhustenhuollon palvelujen ohjauskeinojen toimivuuteen. Valtion
viranomaiset eivät ole kyenneet informaatio- ja laatuohjauksen
keinoin riittävästi ohjaamaan kuntia ja poistamaan eriarvoisuutta.
Erityisen merkittävä asema informaatio-ohjauksella
on ollut kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, joiden
käyttökustannusten valtionosuus oli vuonna 2006
yli 4 miljardia euroa.
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan mielestä eri
tahojen esittämiin johtopäätöksiin informaatio-ohjauksen
toimimattomuudesta on syytä suhtautua vakavasti, tunnustaa
ohjausjärjestelmän kyvyttömyys turvata
tasavertaiset palvelut ja on lähdettävä hakemaan
sellaisia uusia ratkaisuja, joiden avulla kansalaisten yhdenvertaisuutta
pystyttäisiin parantamaan. Tarkastusvaliokunta esittääkin,
että eduskunta edellyttäisi hallituksen selvittävän
vaihtoehtoisia ratkaisumalleja perustuslaissa turvattujen kansalaisten peruspalvelujen
yhdenvertaisuuden, saatavuuden ja laadun turvaamiseksi.
Haluankin tässä yhteydessä vielä erityisesti painottaa,
että perusoikeudet ovat perustuslain ihmisille takaamia
oikeuksia, joita ei saa loukata. Näillä yleisesti
hyväksytyillä perusoikeuksilla on siten erityinen
pysyvyys ja loukkaamattomuus.
Yleisradion toimeksiannosta marraskuun lopulla 2007 tehty haastattelututkimus,
johon vastasi 1 200 suomalaista, kertoo osin yllättäviäkin tietoja
siitä, mitä kansalaiset ajattelevat perusoikeuksista.
Kaikkein tärkeimpänä perusoikeutena suomalaiset
pitivät yhdenvertaisuutta lain edessä. Liki 70
prosenttia kansalaisista pitää yhdenvertaisuutta
tärkeimpänä perusoikeutena. Kolmen kärkeen
nousivat lisäksi yksityiselämän suoja
ja oikeus sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Arvoisa puhemies! Tarkastusviraston tekemissä tarkastuksissa
on käsitelty ja lasten ja nuorten syrjäytymisen
ehkäisyä. Lapset ja nuoret ovat keskeinen opetustoimen,
sosiaali- ja terveydenhuollon sekä työhallinnon
asiakasryhmä. Ohjaavia säädöksiä on
paljon, ja erityisesti monimutkaiset salassapitosäädökset
voivat estää varhaista puuttumista lasten ja nuorten
ongelmiin. Lasten ja nuorten palveluita pyritään
järjestämään moniammatillisen
yhteistyön avulla. Ongelmat ovat monimuotoisia, eikä yksittäisen
organisaation tieto aina riitä ongelman hoitamiseen. Yhteistyön
tarvetta lisää myös palvelujärjestelmän
pirstaleisuus ja sektoroitunut työskentelytapa. Jos nuori
ajautuu sosiaalisesti huono-osaiselle elämänuralle
ja syrjäytyy pysyvästi työmarkkinoilta,
niin on laskettu — tässä tarkastusviraston
raportissa se käy ilmi — että tästä aiheutuu
yhteiskunnalle noin miljoonan euron kustannukset, ennen kuin kyseinen
henkilö täyttää 60 vuotta. Lasten
ja nuorten palveluiden vaikuttavuudesta tiedetään
toistaiseksi liian vähän. Vaikuttavuuden arviointiin
liittyvät käytännöt ovat hallinnossa
vasta muotoutumassa.
Tarkastusvaliokunnan mielestä tämän
syksyn tapahtumat ovat hyvin konkreettisesti herättäneet
koko yhteiskunnan huomaamaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan, ennalta
ehkäisevän työn tärkeyden. Tarkastusvaliokunta
pitääkin tärkeänä,
että aihealueen vaikuttavuutta koskevaa arviointia lisätään.
Muun muassa syrjäytymisen ehkäisyyn käytettävien
kustannusten seuranta on hyvin hyvin hajanaista. Kokonaiskustannusten arvioidaan
tarkastusviraston mukaan olevan miljardiluokkaa. Mikäli
syrjäytymisen ehkäisyyn tarkoitettuja varoja ei
käytetä vaikuttavasti, voidaan tarkastusviraston
mukaan olettaa, että varsinaisen syrjäytymisen
johdosta yhteiskunnalle koituvat kustannukset ovat seurannaisvaikutuksineen
huomattavasti ennalta ehkäisevien toimien kustannuksia
suuremmat.
Puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle
sisältää muun muassa verotukia koskevan
tarkastelun, jonka tiedot perustuvat verotukia koskevaan tarkastuskertomukseen.
Tarkastuksessa selvitettiin, miten hallituksen tilivelvollisuus
eduskunnalle toteutuu verotukien osalta. Perustuslaissa ja talousarviosta
annetussa laissa ja asetuksessa määritellään
tilivelvollisuuden kriteerit. Niiden mukaan kaikki tiedossa olevat
määrärahoihin ja tuloihin vaikuttavat
seikat on huomioitava talousarviossa. Lisäksi hallituksen
on annettava tilinpäätöskertomuksessa
oikeat ja riittävät tiedot talousarvion noudattamisesta
ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.
Valiokunta toteaa, että verotukien käsittely eroaa
monin tavoin määrärahojen käsittelystä valtion
talousarviomenettelyssä. Vuotuisen talousarvion määrärahoja,
noin 40:tä miljardia euroa, käsitellään
talousarvion ja tilinpäätöksen osalta
noin 1 000 sivun verran. Verotukien, joiden laskennallinen
määrä on yli 11 miljardia euroa vuodessa,
käsittely on supistunut aikaisemmasta 8 sivusta vajaaseen
1 sivuun. Valiokunta katsoo, että verotuista talousarviossa
ja tilinpäätöskertomuksessa annettavan
informaation määrä on olennaisesti vähentynyt
ja verotukien käsittely ei enää anna
oikeaa ja riittävää kuvaa niiden valtiontaloudellisesta
merkityksestä.
Valiokunnan mielestä hallituksen tulee selvittää veropolitiikan
ja verotukien perusteita nykyistä tarkemmin ja nykyistä paremmin.
Veropolitiikan keskeisen merkityksen ja sen vaikutusten arvioinnin
kannalta valtiovarainministeriön on kiinnitettävä huomiota
verotukiin liittyvän tietosisällön parantamiseen.
Uuden verotukiselvityksen tekeminen vuoden 1998 selvityksen vuosittaisen
päivityksen sijaan on valiokunnan mielestä perusteltua.
Verotukien valinta tukimuodoksi vain sillä perusteella,
että näin menetellen pysytään
budjettikehyksessä, ei valiokunnan mielestä ole
asianmukaista eikä asianmukainen peruste. Tällaisetkin
kommentit me asiantuntijakuulemisissa kuulimme.
Tukikeinon valinta verotuen ja suoran tuen välillä on
tehtävä muiden kuin kehysvaikutusten perusteella.
Valiokunta ehdottaa, että eduskunta edellyttää hallituksen
laativan verotukiselvityksen, jossa tarkastellaan hallituksen veropolitiikan
perusteita, erityisesti verotuksen neutraalisuusperiaatetta ja verotukien
käsittelyä osana kehys- ja budjettimenettelyä,
sekä antavan eduskunnalle selvityksen toimenpiteistään
valtion seuraavassa tilinpäätöskertomuksessa.
Arvoisa puhemies! Tulosohjausta on valtionhallinnossa sovellettu
jo yli kymmenen vuotta. Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvioinut valtion
tulosohjauksen tilaa tarkastuskertomuksessaan. Kertomukseen on koottu
tietoja tulosohjauksen tilasta vuosien 2002—2006 tarkastushavaintojen
perusteella. Kun tulosohjauksen tilaa arvioidaan taloudellisuutta
koskevien tulostavoitteiden ja tunnuslukujen asettamisen ja niitä koskevien
oikeiden ja riittävien tilinpäätöstietojen
perusteella, näyttää tarkastusviraston
arvion mukaan siltä, ettei tulosohjauksessa ole edetty edellisiin
vuosiin verrattuna. Tarkastuskertomuksessa on osoitettu monia tulosohjauksen puutteita
ja käytännön toimintaongelmia.
Valiokunnan mielestä toimivaan tulosohjaukseen kuuluu,
että ministeriöt huolehtivat omalta osaltaan asianmukaisten
tulostavoitteiden asettamisesta ja virastot puolestaan esittävät
tilinpäätöksissään
toiminnastaan oikeat ja riittävät tiedot. Talousarviosäännökset
ja niihin perustuva tilivelvollisuus koskevat samalla tavoin ministeriöitä kuin
muitakin virastoja. Tulostavoitteet on aina yhdistettävä mahdollisimman
tiiviisti toimintaan ja määrärahoihin,
jolloin niiden saavuttaminen riippuu ministeriön tai viraston
tekemisistä ja toiminnan johtamisesta. Valiokunta haluaa
lisäksi painottaa aidon vuoropuhelun ja vuorovaikutuksen
merkitystä ministeriön ja viraston välisissä tulossopimusneuvotteluissa.
Tulosohjauksen nykytilaa koskevan kokonaisnäkemyksen muodostaminen
edellyttää valiokunnan mielestä valtion
tulosohjauksen ja tilivelvollisuusuudistuksen arviointia.
Lopuksi, puhemies, tarkastusvaliokunta on tarkastusviraston
kanssa samaa mieltä siitä, että valtionapujen
ja valtion antamien tukien käytössä on
kiinnitettävä huomiota siihen, että hallinnossa
päästään mahdollisimman yhtenäisiin
valtionavustuskäytäntöihin ja selkeään
kokonaisuuteen rahoitusjärjestelmien suhteen. Lisäksi
tarkastusvaliokunta kiinnittää huomiota hankerahoituksessa
havaitsemiinsa epäkohtiin. Hankkeet ovat usein pieniä,
rahoitus on pirstaleista, ja hankerahoituksella rahoitetaan usein
myös perustoimintaa, joka ei ole projektiluonteista vaan pysyvää.
Näin perustoiminnan jatkuvuus vaarannetaan projektin päättyessä.
Tarkastusvaliokunta on nostanut esille muutamia erityishavaintoja
mietinnössään liittyen investointien
kirjaamistapoihin, riskienhallintaan erilaisissa muutostilanteissa
ja saamatta jääneisiin väylämaksuihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kunnianarvoisa puheenjohtaja,
ed. Ahde kiinnitti huomiotaan siinä määrin
perusteellisesti mietinnön eri osioihin, että niihinpä en tässä sen
enempää puutu kuin tuon esittelypuheenvuoron viimeisen
virkkeen osalta, joka koski näitä saamatta jääneitä väylämaksuja.
Syy, miksi, arvoisa puhemies, niihin tässä kiinnitän
huomiota, on se, että eduskunnan pöytäkirjoista
löytyy kymmeniä kertomuksia siitä, mistä tässä oikein
on kysymys.
Kysymyshän oli siitä, että liikennevaliokunnan
tietoon saatettiin anonyyminä pienehkö aineisto,
joka sitten paisui ja paisui ja jossa kiinnitettiin huomiota siihen,
että väylämaksuasiat eivät ole
aivan kohdallansa. Kun kysymys oli ilmiselvästi merkittävästä ilmiöstä,
niin valiokunta ryhtyi kuuntelemaan asiantuntijoita asian tiimoilta.
Näin sitten tapahtui. Ensiksi Merenkulkulaitoksen virkamiehet
lakimiehen johdolla kertoivat, että mitään
ei ole, ei pienintäkään rikettä ole
olemassa. Sitten pikkuisen omatuntoa kolkutteli, ja sitten tuli
samainen lakimies kertomaan: no, kolme tapausta on löytynyt.
Sitten kun asia meni eteenpäin, niitä oli kymmeniä ja
määrä taisi nousta satoihinkin, ja sitten
lopulta Merenkulkulaitoksen silloinen pääjohtaja
tuli kertomaan julkisuuteen, että valtiolta on jäänyt
saamatta 360 miljoonaa markkaa väylämaksutuloja. Se
nyt noin suurin piirtein on 60 miljoonaa euroa nykyrahalla mitattuna.
Sitten mietittiin valiokunnassa, mitähän tämän
asian kanssa oikein pitäisi tehdä, ja sitten todettiin,
että ai, onhan meillä vallan oivallinen väline,
Valtiontalouden tarkastusvirasto, että jospa käännyttäisiin
sen puoleen. Sitten tulikin mielenkiintoinen ongelma, kuka voi kääntyä kantelukirjeellä
taikka
vihjekirjeellä tuommoisen viraston puoleen. Korkeasti oppineet,
nytkin eräät paikalla olevat oikeusoppineet, totesivat,
että valiokunta ei voi tehdä mitään
mutta valiokunnan jäsenet voivat tehdä kollektiivina
jotakin, ja niinpä sitten kirjoitimme kirjeen Valtiontalouden
tarkastusvirastolle. Kirjeen allekirjoitti 16 jäsentä 17:stä.
Se 17:s halusi päästä ministeriksi eikä uskaltanut
laittaa nimeänsä tähän asiakirjaan.
On hienoa, että asia sittemmin kiinnosti Valtiontalouden
tarkastusvirastoa siinä määrin paljon,
että Valtiontalouden tarkastusviraston kertomukseen, joka
tuli viime maaliskuulta ja jota nyt käsitellään
sitten viime vaiheessaan, tämä asia oli yltänyt.
Kun kävimme tätä prosessia sitten tarkastusvaliokunnan
tiimoilta, niin paljastui, että ehkä vielä oli
jäänyt havaitsematta jotakin, mikä on
sitten johtanut ilmoitukseen jälkitarkastukseen ryhtymisestä,
ja valiokunta innostui tästä niin paljon, että päättää tämän
oivan mietintönsä tätä asiaa
koskevaan toivomukseen, että asia saatetaan lopultakin
lopulliseen tietoon ja nyt se on saatettu myöskin eduskunnan
tietoon.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluan ihan lyhyessä puheenvuorossani
todeta, että Valtiontalouden tarkastusvirasto on myöskin eduskunnan
ja lainsäädäntötyön
kannalta erittäin hyödyllinen laitos. Otan esimerkiksi
tässä tarkastuskertomuksessa ja valiokunnan mietinnössä esiin
otetun nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen tarkastelemisen.
Tässähän todetaan, että nuorten
syrjäytymistä ehkäisevään
toimintaan käytetään kolmenkin ministeriön
kautta miljardiluokan kustannukset, mutta käytännössä emme
tiedä juurikaan, miten tehokasta ja vaikuttavaa tämä työ on.
Kuitenkin esimerkiksi, jos ajattelen itse lakivaliokunnan kannalta,
oikeushallinnolle on erittäin paljon hyötyä juuri
tämän tyyppisestä arviosta, koska se,
miten tehokkaasti onnistumme ehkäisemään nuorten
syrjäytymistä, vaikuttaa suoraan kriminaalipolitiikkaan
ja rikollisuuteen. Olemme esimerkiksi lakivaliokunnassa saaneet
tietää, että 4 prosenttia pojista tekee
75 prosenttia rikoksista, ja jos nämä pojat pystytään
tunnistamaan ajoissa, heitä voidaan tukea niin, että myös
tämä rikollisuus ehkäistyy.
Toiseksi haluaisin ottaa esiin varsin hyödylliset havainnot
verotuista. Todetaan, että verotuet ovat politiikkavälineenä sekä hyviä että huonoja,
mutta
aina ei ole selvää, miten ne vaikuttavat, kuka
hyötyy verotuesta ja kuka minkäkin verran. Haluaisin
kiinnittää huomiota siihen, että eduskunnan
täytyy hyvin tarkkaan pohtia erilaisten verotukien hyötyjä ja
haittoja. Niillä on merkittävää vaikutusta
yhteiskuntapolitiikkaan, ja voimme varmasti saada myöskin
lain valmistelussa ja budjetissa aikaisempaakin enemmän
tukea Valtiontalouden tarkastusvirastolta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssämme on nyt uuden
tarkastusvaliokunnan toinen mietintö tälle eduskunnalle
ja tälle salille. Korostan, että tämä on
toinen yksimielinen mietintö. Ja kun kukaan muu kuin kissa
ei häntäänsä nosta, niin sanon
tässä yhteydessä senkin, että harvoin
olen sellaisiin saavutuksiin, joissa itse olen ollut mukana, niin
tyytyväinen kuin näihin molempiin, sekä hallituksen
kertomuksesta että tästä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksesta annettuihin mietintöihin.
Valiokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti esitteli tätä niin laajalti,
että minäkin keskityn vain kahteen asiaan ja sattumoisin
aivan samoihin kysymyksiin, joihin ed. Hautala tuossa edellä,
eli lasten ja nuorten palveluihin ja verotukiin.
Arvoisa puhemies! Puhemiesneuvosto ja itse asiassa monet muutkin
ovat kiinnittäneet huomiota täällä siihen,
että täällä eduskunnassa järjestetään
kaikennäköisiä seminaareja. Niitä ei nyt
ainakaan pitäisi järjestää samaan
aikaan kuin valiokunnat istuvat eikä mielellään
tietysti täysistuntojenkaan aikaan, mutta pitää tehdä tunnustus
ja todeta, että poistuin kesken äskeisen kyselytunnin
tuonne alas Mielenterveysseuran eduskunnan ryhmän kokoukseen,
jossa professori Matti Rimpelä Stakesista käsitteli
syrjäytymistä yleensä ja erityisesti
lapsiin ja nuoriin kohdistuvia toimia, ja viittaan hänen
tavanomaisesti viisaaseen esitykseensä siltä osin
tässä jatkossa.
Tässä mietinnössä on todettu,
että syrjäytymisuhan alaisia lapsia
usein hoidetaan ikään kuin moniammatillisesti.
Eri alojen asiantuntijat ovat kantavinaan vastuuta lapsesta, mutta
kun ongelmana on se, että lapsi ei ole sivistyslapsi erikseen eikä sosiaali-
ja terveyslapsi erikseen eikä työ- ja tasa-arvolapsikaan
erikseen, vaan lapsi on ihan kokonainen ihminen, ellei ole erilaisista
ulkoisista syistä johtuen alkanut sisäisesti hajota,
mitä valitettavasti yhä enenevässä määrin
tapahtuu, niin tällainen moniammatillisuus pahimmillaan johtaa
siihen, mihin sekä tässä kertomuksessa että myöskin
mietinnössä on kiinnitetty huomiota, eli siihen,
että siitä lapsesta kaikki ovat kantavinaan vastuuta,
mikä tarkoittaa sitä, että kukaan ei
oikeasti sitä vastuuta kanna. On syntynyt — Matti
Rimpelää lainatakseni — tällainen
pois käännyttämisen periaate. Kun mikään
viranomainen ei oikein osaa tehdä mitään
ja ilmeisesti kaikki eivät haluakaan, siis viranomaiset,
tehdä mitään, niin sitten se asianomainen
ihminen käännytetään pois tästä omasta
viranomaisympäristöstä ikään
kuin toisten vaivaksi sillä toiveella, että joku
muu nyt tekisi jotakin, että joku muu kantaisi vastuuta.
Tällä tavalla ihmiset, jotka tarvitsisivat apua,
eivät sitä saa ja joutuvat joko syrjäytymisuhan
alaisiksi tai aidosti syrjäytyvät, kuten yhä enenevässä määrin
lapsille on tapahtunut. Tähän kehitykseen pitäisi
saada muutos. Tässä mietinnössä on
ansiokkaasti esitetty asiasta näkemyksiä, myöskin
näkemyksiä siitä, mitä pitäisi
tehdä. Matti Rimpelä esitti tuossa äsken keinoksi
sitä, että suunnattaisiin perheille intensiivitukea,
että otettaisiin vastuu tuen antamisesta, keskitettäisiin
se selkeästi jollekin ja tälle jollekin osoitettaisiin
myöskin riittävät voimavarat sen tuen
suuntaamiseen sitä tarvitseville lapsille ja nuorille.
Tätä työtä, mihin myöskin
tässä mietinnössä on ainakin
välillisestikin kiinnitetty huomiota, vaikeuttaa se, että oikeata
tutkittua tietoa suomalaisista perheistä ei ole riittävästi
olemassa. Sitä on olemassa joistain asioista, tietysti
tämmöisistä demografisista seikoista
sitä kyllä on, mutta tietoa siitä, minkälaista
elämä perheitten sisällä on,
ei oikeasti edes tutkittuna ole olemassa. Kun sekin tieto saattaa
olla, kuten tässä mietinnössä todetaan,
maksullista, jos se on esimerkiksi Tilastokeskuksen tuottamaa, ja
kehyssyistä esimerkiksi ministeriöt tai muut organisaatiot
eivät sitä käytä, niin ollaan
todella hakoteillä.
Mutta siis kysymys lasten asemasta on niin tärkeä ja
siihen liittyy kaiken inhimillisen ohella myöskin niin
suuria taloudellisia arvoja, että se ja paljon muutakin,
mikä tässä mietinnössä on
sanottu ja paljon muutakin, mitä tässä ei
ole sanottu, pitäisi ottaa huomioon ja ennen kaikkea pitäisi
myöskin tehdä jotakin.
Toinen asia ovat nämä verotuet. Täällä äskeisellä kyselytunnilla
puhuttiin asuntopolitiikkaa harvinaisesti ja pitkästä aikaa
tässä salissa. Asumisen kalleuteen ja etenkin
pienituloisimpien ihmisten asumisen vaikeuteen täällä Pääkaupunkiseudulla
kiinnitettiin aiheellisesti huomiota. Erilaisia keinoja kyllä esitettiin,
mutta huomiota ei kiinnitetty siihen, että ongelmaa voitaisiin
parantaa myöskin puuttumalla asumisen tukeen. Tässä salissahan
tunnetusti on poliittinen itsemurha, jos täällä sanoo,
että asumisen korkotukien verovähennysoikeuteen
pitäisi puuttua. Sanon sen nyt kuitenkin tässä.
Odotan valtiovarainministeriltä ja ehkä muultakin
hallitukselta jonkinlaista siviilirohkeutta, mutta jos se on mahdollista,
niin ainakin se pitäisi tehdä, että vuokra-asumistukea
pitää parantaa. Jos ei rohjeta puuttua omistusasumisen
tukeen, joka ei ole sosiaalisesti määräytyvä,
niin siihen asumistukeen, joka on sosiaalisesti määräytyvää,
eli vuokra-asumisen asumistukeen pitää kuitenkin
saada parannus. Tällä hetkellä sen ehdot ovat
sellaiset, että vain erittäin pienituloiset voivat
sitä saada, ja helsinkiläisessä asuntohintatilanteessa
siitä ei sen vuoksi ole juurikaan apua. Toisaalta asumistuki
on tämän suomalaisen kannustinloukkuongelman,
joka tässä salissa halutaan nähdä aika
monellakin tavalla, keskeisin laukaisija. Jos asumistuen suuruus
saataisiin kohtuulliselle tasolle, myöskin iso osa kannustinloukkuongelmista
ratkeaisi.
Arvoisa puhemies! 3,5 miljardia omistusasumisen asumistukeen
on paljon, ja kun se tulee ikään kuin automaattisesti
kuin manulle illallinen, niin voisi olla todella paikallaan, että budjetin
yhteydessä sitä käsiteltäisiin
ehkä hieman enemmän kuin jollakin osalla siitä yhdestä sivusta
niistä tuhannesta, joilla käsitellään
näitä varsinaisia menopääluokkia.
Tässä katsannossa minusta valiokunnan tästä asiasta
ja tietenkin näistä kahdesta muustakin asiasta
esittämät lausumat ovat erinomaisen perusteltuja.
Kun eduskunta nyt nämä lausumat hyväksyy,
jolloin ne tulevat tietysti Suomen kansan yhteiseksi tahdoksi perustuslain
mukaan, niin kannattaa muistuttaa, että tarkastusvaliokunta
on ikään kuin keskuudessaan päättänyt
myöskin huolehtia siitä, että näitä lausumia
ehkäpä aiempaa topakammin ja paremmin ja myöskin
niitten toteutumista tullaan seuraamaan. Tämä vaan
vihjeeksi hallitukselle, joka toivon mukaan ryhtyy näitä lausumia sitten
käytännössä toteuttamaan, jotta
valiokunnan ei seuraavassa hallituksen kertomuksen käsittelyn
yhteydessä tarvitse niihin puuttua.
Tuulikki Ukkola /kok:
Puhemies! Ed. Hautala taisi sanoa, että tämä tarkastusvaliokunta
on hyödyllinen laitos. Minä nyt olen vähän
ihmeissäni edelleenkin tämän valiokunnan
tarpeellisuudesta. Minusta se ei kunnolla istu tähän
eduskunnan järjestelmään. Meillä on
erikoisvaliokunnat, joiden tehtävänä on
antaa lausuntoja ja vaatia hallitukselta selvityksiä niistä epäkohdista,
mitä yhteiskunnassa on. Tämän näkee
tästä tarkastusvaliokunnan lausunnosta tarkastusviraston
kertomuksesta. Tässähän on käsitelty
kaiken maailman asioita. Tässä on käsitelty
lapset ja nuoret, täällä on verotuet,
täällä on sosiaali- ja terveydenalan
valtionavut, täällä on valtion tulosohjaus.
Yksi valiokunta näin monesta asiasta. Onko tämä valiokunta
edes, ed. Ahde, valiokunnan puheenjohtaja, pyytänyt erikoisvaliokunnilta
lausuntoja, vai millä perusteella te olette näin
hienoihin johtopäätöksiin tulleet, joita
tässä lausunnossanne on?
Sitten olisin kysynyt tästä päätösehdotuksesta kohdasta
2: "- - eduskunta edellyttää hallituksen selvittävän
vaihtoehtoisia ratkaisuja perustuslaissa turvattujen kansalaisten
peruspalvelujen yhdenvertaisuuden sekä saatavuuden ja laadun turvaamiseksi."
Mitä tämä tarkoittaa? Onko mahdollista,
että myös yksityisiä palveluja sallitaan?
Onko mahdollista, että kolmannen sektorin palveluja sallitaan
eikä pelkästään kunnan palveluja?
Elikkä esimerkiksi Oulussa on hyvin vaikea saada yksityistä palvelutuotantoa
käyntiin, koska siellä on vasemmistoenemmistö tällä hetkellä.
Tämä on toinen mietintö, jonka tämä uusi
tarkastusvaliokunta antaa. Ensimmäistä minä vertasin
Oulun kaupungin tarkastuslautakunnan antiin. Minusta se oli paljon
selkeämpi ja järkevämpi kuin teidän
valiokuntanne ensimmäinen mietintö. Minä en
saanut siitä mitään kunnon otetta. Tämä on
nyt sentään hieman parempi, koska tässä nyt
on pohjana tietenkin ollut tarkastusviraston kertomus, joka on sinänsä hyvin
tärkeä ja mielenkiintoinen asia, mutta ihan väärä valiokunta
käsittelee sitä.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensinnä ed. Ukkolalle. Hänellä tietenkin
saa olla minkälainen käsitys hyvänsä tämän valiokunnan
merkityksestä ja tarpeellisuudesta. Itse pidän
hyvin järkevänä sitä, että Valtiontilintarkastajien
ja valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaoston tehtävät
koottiin tähän uuteen valiokuntaan. Minä ennustaisin,
että tästä saattaa kehittyä yksi
eduskunnan vaikutusvaltaisimmista valiokunnista tulevaisuudessa.
Mutta sitten tähän varsinaiseen kysymykseen. Tarkastusviraston
kertomuksessa todellakin todetaan, että tällä informaatio-
ja laatuohjauksella ei ole päästy näiden
kansalaisille luvattujen peruspalvelujen tasavertaiseen ja tasa-arvoiseen tarjontaan
eri puolilla Suomea. Tarvitaan jotakin, joka on enemmän.
Tämä käsitys oli myös sosiaali-
ja terveysministeriöllä, ja silloin tässä yhteydessä tietenkin
kysymykseen tulee jopa normiohjauksen käyttöönotto
tiettyjen peruspalvelujen turvaamisessa tai sitten informaatio-
ja laatuohjauksen tehostaminen. Sosiaali- ja terveysministeriössä näitä kysymyksiä
paraikaa
myös pohditaan.
Oulussa ei ole sitten vasemmistoenemmistö, että ihan
vaan tämmöisenä pienenä korjauksena. (Ed.
Ukkola: Ei ole enää!)
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle tekisi mieli sanoa, että ei
sitä nyt hirveästi peiliä kannata syyttää,
jos oma naama on vino. Tarkastusvaliokunta toteuttaa sitä tehtävää,
jonka tässä salissa Suomen eduskunta on perustuslakia
muuttamalla sille antanut, ja tässä yhteydessä se
ottaa tehtävänsä mukaisesti kantaa Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomukseen omasta toiminnastaan. Jokainen näistä asioista,
jotka nyt niin kovasti tuntuivat ed. Ukkolaa närästävän,
on käsitelty ansiokkaasti, kuten valiokunta on todennut,
siinä kertomuksessa. Ehkä nyt ed. Ukkola voi ryhtyä tutkimaan
näitten substanssivaliokuntien pöytäkirjoja
menneiltä vuosilta. Onko nyt ympäristövaliokunta
esimerkiksi ottanut kantaa asumistukiin tai muihin sen valiokunnan
alueen verotukiin? Ei ole, enkä syytä siitä välttämättä ympäristövaliokuntaa,
koska substanssivaliokunnat voivat käsitellä vain
niitä asioita, jotka sinne tulevat hallituksen esityksinä.
Sen sijaan tarkastusvaliokunta voi puuttua esimerkiksi tällä tavalla
niihin asioihin, jotka kyllä eduskuntaa näyttävät
kiinnostavan mutta jotka ovat käsittelyn ulkopuolella siksi,
että hallitus ei niistä eduskunnalle anna esitystä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei se pidä paikkaansa. Substanssivaliokunta
saa pyytää hallitukselta selvityksiä asiaan
kuin asiaan omalta toimialueeltaan. Tämä on väärä käsitys,
ed. Virtanen, vaikka ilmeisesti olette ollut aika kauan täällä eduskunnassa,
en kyllä tiedä, miten kauan. Minä en
ole ollut tätä valiokuntaa perustamassa, koska
tämä on perustettu ennen edellisiä vaaleja.
Oli erittäin hyvä, että ed. Ahde
vastasi kohtaan 2: mitä nämä vaihtoehtoiset
ratkaisumallit tarkoittavat. Ne eivät suinkaan tarkoittaneet vaihtoehtoisia
palveluja, esimerkiksi kolmannen sektorin tai yksityisen sektorin
palveluja, julkisen sektorin rinnalle ja tueksi, vaan ne tarkoittivat
julkisen sektorin ja viranomaisten normiohjausta. Kiitoksia kovasti,
tämä muistetaan.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn kaimaedustajan asiaan pitkälle
ja miksei myös ed. Ahteen, koska tarkastuslautakuntahan,
valiokunta, mikä virasto tuossa nyt lukeekaan, on idealtaan
saman kaltainen kuin tulevaisuusvaliokunta, joka on varmaan tämän
laitoksen aliarvostetuin tai alikäytetyin valiokunta. Tässä on
sitä ideaa varsinkin näin, jos EU:sta voisi jotain
positiivista ajatella, että olisi vähän
ylipoliittisempi ja meitä kurissa pitävämpi,
holistisempi, kokonaisvaltaisempi lautakuntavirasto, joka ei todellakaan
olisi tällä alkeellisella poliittisella ja byrokratiaan
jämähtäneellä tasolla, jolla
ainakin tulevaisuusvaliokunnassa on päätetty,
että tämä muu eduskunta toimii.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle ystävällisenä huomautuksena
ja toivomuksena tavallaan, että kun hän on suhtautunut
tähän tarkastusvaliokunnan työhön
käytäväpuheissa erittäin kriittisesti
moitiskellen itse kutakin sinne sun tänne jnp., niin on
hienoa, että hän on nyt tullut isoon saliin kertomaan
mielipiteensä. Olisi ollut erinomaisen hyvä, kun
hän on ilmiselvästi lukenut sen meidän
edellisen mietintömme ja tämän mietinnön
täysin, että hän olisi yksityiskohtia
myöten ilmoittanut, olemmeko ihan hakoteillä koko tässä toiminnassa,
osoittanut yksilöidysti, että pieleen on mennyt.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämän normiohjauksen tai
informaatio—laatu-ohjauksen merkityksen nyt ed. Ukkola
ymmärsi väärin. Ensinnäkään
ei kysymys ole siitä, kuka palveluita tarjoaa. Tässä kannanotossa
ei ole kysymys siitä, ketkä palveluja tarjoavat.
Tärkeintä tässä on se, että varmistetaan
perustuslain toteutuminen. Suomen perustuslaissa taataan kaikille
kansalaisille tasavertaiset peruspalvelut riippumatta siitä,
missä ihminen asuu, ja nyt monen peruspalvelun suhteen tämä ei
ole tosiasiallinen tila. Näitä palveluja voi tarjota
sekä julkinen sektori että yksityinen sektori
että kolmas sektori, niin kuin Suomessa tehdään,
ja se on ihan hyvä, toimiva järjestelmä. Mutta
tässä tästä on kysymys.
Muutoin pidän kyllä valtavan tärkeänä tätä tarkastusvaliokunnan
toiminta-aluetta ja sitä perustuslaillista valtaa ja itse
asiassa oikeutta, joka sillä on, poikkeuksena moneen muuhun
valiokuntaan, että merkittävät tarkastushavainnot
voidaan tuoda eduskunnan täysistunnon käsiteltäväksi
valiokunnan omasta aloitteesta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Ukkola kovasti mainosti sitä,
että hän ei ole itse ollut päättämässä tästä perustuslain
muutoksesta, niin ehkä ed. Ukkola on sitten viime kesäkuussa
ollut jossain muualla.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Oli varmaan ihan tarpeellinen debatti, ja
itsekin jo ajattelin, tulenko puhujakorokkeelle vai lähdenkö debatoimaan,
mutta ihan mielenkiintoista oli kuunnella se, että sinänsä tästä tarkastusvaliokunnan
olemassaolosta olemme eri mieltä, siitä, tarvitaanko
sitä ja mitä asioita se käsittelee.
Kun on tietysti itse kuntapäättäjänä ja
kun täällä viitattiinkin siihen, että kunnissa
on tarkastuslautakunnat, niin ainakin omalla paikkakunnallani, kun
ajatellaan sitä prosessia, mikä merkitys tarkastuslautakunnalla
on ja minkälaisia asioita siellä käsitellään,
niin kyllähän, vaikka se nyt on tietysti varmasti
eri rakenteinen, kuitenkin näen, että on erittäin
tärkeää, että on kunnissakin
tämmöinen, jossa voidaan nostaa asioita, jotka
ovat ikään kuin, voi sanoa, määrällisiä ja laadullisia
asioita. Ehkä myös se on tärkeää, kuinka
paljon sinänsä niihin asioihin ei pelkästään
oteta eri yhteyksissä kantaa muissa toimielimissä vaan
kuinka paljon on sitten kysymys myös siitä, mitenkä asiat
menevät eteenpäin. On todettava, että on
puututtava asiaan ja tarkistettava, mistä sitten on kysymys,
jos asia on ikään kuin koko ajan keskustelussa
ja muutosta ei saada aikaiseksi.
Itse pidän erittäin hyvänä,
että meillä on tämmöinen tarkastusvaliokunta,
jonka toinen mietintö Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomuksesta eduskunnalle toiminnastaan varainhoitovuodelta 2006
tässä nyt on käsittelyssä. Erityisesti
tässä on otettu tulosohjauksen tila ja valtionavut
ja -tuet ja nimenomaan tämä informaatio-ohjauksen
toimivuus hyvin vahvasti esille. Mielestäni on
tärkeää se, mitä täällä jo
ihan toisella sivulla tästä informaatio-ohjauksesta
sanotaan: "- - sinänsä liian suuri tiedon
ja informaation määrä, annettujen suositusten
merkitysten epäselvyys, valtion viranomaisten ohjausroolin epäselvyys,
tietojärjestelmien kehittymättömyys ja
tiedon hajanaisuus, vaikuttavuudesta kertovaa tietoa ei ole tai
ohjausta ei ole lain tavoitteista huolimatta annettu, ohjauksen
vaikutukset jäävät satunnaisiksi."
Tämä on aika vahva erittely informaatio-ohjauksen
toimivuudesta. Muistaakseni käytin puheenvuoron siitä ensimmäisestäkin
valiokunnan mietinnöstä, että kun asiat
nostetaan aika vahvoilla sanoilla ja perustellustikin ja kun varmasti
asiantuntijoita on kuultu suuri joukko ja määrä ja
on tietoa saatu esiin, niin tietenkin silloin oikeus ja velvollisuus
on myös siitä edetä ja lähteä laatimaan
ihan selkeitä ohjeita, miten toimitaan näitten
kohdalla.
Ja tietysti nyt tämänkin tarkastusvaliokunnan kohdalla
voisi ehkä semmoista pientä kysymystä tähän
esittää, kun täällä tästä informaatio-ohjauksesta
valiokunta ehdottaa, että eduskunta edellyttää hallituksen
selvittävän vaihtoehtoisia ratkaisumalleja perustuslaissa
turvattujen kansalaisten peruspalvelujen yhdenvertaisuuden sekä saatavuuden
ja laadun turvaamiseksi. Tämä on hyvä ehdotus
ja lausuma tästä, ja tietysti sitä on mielestäni
nyt hallituksen selvitettävä, mitkä ovat
ne vaihtoehtoiset ratkaisumallit, jos nämä ohjausjärjestelmät,
mitkä meillä nyt on, jäävät epäselviksi
tai eivät oikeastaan ohjaa tavoitteisiin, sellaisiin tavoitteisiin,
joita ehkä yleisesti on esitetty, tai sitten ne ovat liian
yleisesti esitettyjä.
Mutta toivoisin, että tämä lausuma,
tämä ehdotus saisi lihaa ympärilleen
tai muodostuisi nyt selkeäksi konkretiaksi, että tästä päästään
eteenpäin sen suhteen, mikä on se muoto, mutta
kuitenkin tässä selvästi löytyisi
nyt uusia ratkaisumalleja, minkälaisen prosessin, minkälaisten
vaiheitten kautta siihen päästään.
Mutta näkisin niin, niin kuin tässä todetaan,
että meillä on tietoa paljon ja varmasti jo keskustelussa
ja asiantuntijoitten myötä on todettu ikään
kuin, missä ehkä ne olennaiset ongelmatkin ovat
olemassa.
Tänään olin siinä samassa
Mielenterveysseuran järjestämässä ryhmäkokoontumisessa,
jossa oli lasten ja nuorten terveyteen liittyvistä, mielenterveyteen
liittyvistä asioista Matti Rimpelä kertomassa.
Kyllä sielläkin tuli jotenkin sellaista esille,
että meidän asiantuntijoillamme on ikään kuin
ne avaimet jo ollut esitettyinäkin, mutta miten ne vaan
saadaan niihin päätöksentekoelimiin,
jotka hallituksen ja eduskunnan kautta sitten mahdollistavat joko
rahoituksen tai toimintamallien muuttamisen? Tietysti molemmista
on kysymys, myös rahoituksesta, ja siellä keskustelimme
siitä, onko nyt niin, että meillä kyllä,
niin kuin tarkastusvaliokuntakin toteaa, on palveluita, lasten ja
nuorten kohdalla meillä on palveluita, mutta siitä huolimatta
nämä asiantuntijat sanoivat, että intensiivituki
puuttuu. Eli se kohdennettu tuki on suunnattu väärin.
Ja hyvin selkeästi siellä tuli esille, kun
lapsi esimerkiksi ja nuori kasvaa perheessä, mitkä ovat ne
tuet, joita perheelle, lapselle perheessä kohdistetaan.
Ja kun sitten näitä moniammatillisia ryhmiä on,
ne asiat eivät saa jäädä vaan
niin, niin kuin täällä on todettukin,
että palveluja on paljon, moniammatillisuutta on, osaamista
on, ne eivät saa jäädä ikään
kuin kellumaan, ettei tätä asiaa viedä juuri
sen perheen tai sen lapsen kohdalla loppuun saakka, vaan aina otetaan
vain pala siitä lapsen hoitamisesta eikä ole niin
sanottua intensiivitukea niin, että se lapsi vaan vauvasta
lähtien hoidetaan niin kauan, että hänen
hyvinvoinnistaan voidaan sanoa, että hän on itsenäinen
ja selviää.
Kyllä ammatti-ihmiset varmasti, asiantuntijat ja tutkijat
pohtivat; ymmärsin, että eilen on sosiaali- ja
terveysministeriössä istunut yli 20 henkilön
asiantuntijaryhmä pohtimassa näitä. Ja
silloin se on niin, että jos syrjäytymiskehitys
ja syrjäytyneitten määrä on
kuitenkin koko ajan lisääntymässä,
niin jokuhan on silloin meidän instituutiossa,
jokuhan meidän palvelujemme muodoissa on silloin pielessä.
Ja jotakin meidän instituutioidenkin on opittava kaikesta
siitä, mitä nämä kertomukset
ynnä muut meille sanovat.
Erittäin hyvänä pidin sitä,
että tarkastusvaliokunta täällä sivuilla
9, 10 ja 11, kun on näistä lasten ja nuorten palveluista,
on ottanut maininnan Lasten puolesta -ryhmästä.
Jäin nimittäin miettimään sitä,
että kun meillä täällä eduskunnassa
on erilaisia ryhmiä, jotka kokoavat myös asiantuntijoita,
on se sitten ympäristöä, maataloutta
tai jotakin muuta, harrastukseen liittyvää, mutta
ihan vahvasti juuri näihin palveluihin liittyvää,
on mielenterveyteen ja ikäihmisten palveluihin ja niin
edelleen, niin se on tietysti semmoista harrastuneisuutta, joka
nousee useinkin meidän edustajien aktiivisuudesta.
Mutta kun nämä asiat vaativat sen, että kaikki se
tieto ja kaikki se kokemus, mitä on olemassa, tulisi käyttöön,
niin pidän erittäin hyvänä,
että tämä antaa arvon sille, että meillä on
näitä erilaisia asiantuntijaryhmiä ja
heidän lausuntojaan, niin kuin tässä on,
että lainsäädännön
lapsivaikutukset eivät koske vain sosiaali- ja terveydenhuoltoa
ja opetustointa, vaan tämä Lasten puolesta -ryhmä on
esittänyt tarkastusvaliokunnalle toimittamassaan muistiossa,
että lainvalmistelussa arvioitaisiin aina säädösten
lapsivaikutukset, jotta päästäisiin tämmöisiin
suurempiin kokonaisuuksiin.
Ja vielä ihan lopuksi, arvoisa puhemies, mielestäni
täällä erittäin hyvin lasten
ja nuorten palvelujen kohdalla sivulla 9 — en nyt lue sitä kokonaan — sanotaan
näin: "Onnistuakseen moniammatillinen yhteistyö edellyttää sektoreiden välisten
rajojen purkamista ja uudenlaisten toimintatapojen ja kulttuurin
omaksumista. Suuri haaste on myös erilaisten vastuurajojen
määrittely esimerkiksi sen suhteen, kuuluuko moniongelmainen
nuori opetus- tai työhallinnon tai kenties terveydenhuollon
vastuualueelle." Näitä me olemme monissa eri yhteyksissä sivunneet, mutta
tätä asiaa jos vietäisiin eteen päin
sekä kunnissa että täällä eduskunnassa,
niin näen, että se erittäin hyvin voisi
tuottaa tulosta.
Ja ihan lopuksi näkisin niin, että silloin,
kun me syrjäytymisestä puhumme, niin ei ole kyse marginaaliryhmästä,
vaan kysymys syrjäytymisestä on koko meidän
yhteiskuntamme kysymys, ja se pitää valtavirtaistaa
sillä tavalla, että se nähdään
kaikilla eri toimialoilla tärkeäksi tavoitteeksi
ja syrjäytyminen saadaan estettyä.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Rauhalakin tuossa puheenvuorossaan
toi esille, niin Valtiotalouden tarkastusvirasto on kertomuksessaan
nostanut esiin monia yhteiskunnan kannalta tärkeitä toimintoja
ja kehittämistarpeita. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja
Matti Ahde toi hyvin esiin nämä asiat, mitkä tässä valiokunnan
yksimielisessä mietinnössä nousivat esille.
Ehkä tällaisia keskeisiä asioita, mihin
itsekin haluaisin vielä puuttua, olivat lasten ja nuorten
ongelmat ja syrjäytymisen ehkäisy. Tässä meillä on
varmasti tehtävää paljon. Tässä kertomuksessa
näitä ongelmia tuotiin mielestäni kyllä hyvin
esille. Samoin vanhusten palveluihin liittyvät saatavuus-
ja laatuongelmat.
Paras-hankkeessa on kiinnitetty huomiota erityisesti palveluitten
saatavuuteen ja kustannuspuoleen, mutta tässä nousee
tämä laatupuoli esille kyllä hyvin. Se
on yksi tärkeä sektori, mikä pitää tässä palveluitten
kehittämistyössä ottaa huomioon, että kansalaisille
voidaan tarjota samanarvoisia palveluita asuinpaikasta riippumatta.
Tuossa ed. Ukkolan puheenvuorossa nousi epäilys tarkastusvaliokunnan
tarpeellisuudesta, mutta kyllä täytyy sanoa, että tämän
lyhyen kokemuksen aikana olen ymmärtänyt, että Valtiontalouden
tarkastusviraston tärkeän tehtävän
lisäksi tarkastusvaliokunnalla on kyllä edessään tärkeä ja
merkittävä työkenttä eduskunnan
budjettivallan ja ylipäätään
yhteisten varojen käytön vaikuttavuuden kehittämisessä.
Eräs seikka, minkä näen merkittävänä,
on ylipäätään tämän vaikuttavuuden
mittaamisen ja sitten näitten mittareitten kehittäminen,
jotta voidaan tässä työssä päästä eteenpäin.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on erinomainen yhteinen
mietintö asiasta, jossa tähän aikaan
liittyviä tärkeitä asioita voitiin nostaa
esille.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Asian tarkastelu vaatii ehkä hivenen
kauemman kuin 2 minuuttia. — Ensinnäkin vanhana
kielimiehenä ajattelin sitä, mitä minä olen kuullut
tässä nytten, että ilmeisesti ... — Mikä tämä nyt
on, lautakunta? (Ed. Ahde: Valiokunta!) — Valiokunta. — Kun
minä jo miljoona kertaa ... No, ja sitten taas joku sanoi
... Ja mikä tässä on, virasto lukee tässä vielä.
No niin, näin minä siis olen tarkastellut
tätä asiaa tai tarkistellut. Tämä on
vähän tämmöinen, jotenkin tuntuu
siltä, että tämäkin valiokunta,
valioyksilöistä muodostuva joukkio, on ilmeisesti jonkunlainen
tarkasteluvaliokunta. Tätä asiaa on selvästi
tarkasteltu aika monipuolisestikin, mutta tämmöinen
"tarkistus", jos sen muistaa kouluajoilta, kun pelättiin
oikein näitä "tarkastajia", kun tuli tarkastaja,
niin se jyty ja yty tästä niin kuin puuttuu selkeästi,
ollaan vielä tämmöisellä harrastelijamaisella
tasolla ehkä sillä lailla.
Aivan niin kuin sanoin tuossa äsken tulevaisuusvaliokunnankin
suhteen, tulevaisuus on sen verran varma juttu, että se
jotenkin tulee, niin että siihen ei eduskunnan kauheasti
poliittisesti ainakaan kannata puuttua. Sinänsä tulevaisuusvaliokunnan
suhteen, jos ette ole huomanneet, jos tarkastellaan nyt tätäkin
asiaa tässä, on se ikävä piirre,
että jos oikein tulevaisuusvaliokunnassa innostuu paljastamaan,
minkälainen tulevaisuus meillä on odotettavissa
tai tulossa, niin joku muu isompi puolue varastaa koko tulevaisuuden
ja pistää sen omiin nimiinsä ja sitten
meille ei tulekaan semmoista tulevaisuutta, koska se väärissä käsissä tietysti
muokkautuu toisenlaiseksi.
Tässä aina, kun asiaa tarkastelee tältä pohjalta,
niin tässä tarkistus- tai tarkastusvaliokunnassa
esimerkiksi voisi ajatella huippuna sitä, että me
eduskunnassa olemme ikään kuin sitten kaikki muut
valiokunnat ikään kuin tarkkiksella, kun oikein
tiukalle vedetään tämä homma.
Varsinkin aika kykenemätöntä, ainakin
kykenemätöntä olemaan paikalla tai harrastamaan
keskustelukulttuuria, jota puhemiehistökin aina peräänkuuluttaa,
on tämä ensimmäisen vuoden eduskuntasakki
ollut. Voisi vähän kovistella ja pistää heitä tänne
tarkkikselle.
Mutta tosiaan siihen, mitä tässä on
nyt tullut esille, minulla ei ole oikein mitään
sen enempää kuin mitä minä olen
pari kautta katsellut kyseisen lautakunnan, nyt sanon lautakunnan,
toimimista Tampereen kunnassa, siinä Nokian vieressä — kuuluisa
paikka. Siinä selkeästi into oli sen kaltaista,
että se saataisiin vähän tämmöiseksi tarkkailevammaksi,
jonkunlaiseksi, ei isovelimielessä, mutta sillä lailla
just tässä kun on tultu kuntalaisten tasavertaisuuteen,
miten siellä perustuslaissakin sanotaan. Demokratiassa
meillä pitäisi olla kaikki nämä palvelut
saatavilla aivan siellä viimeisillä Suomi-neidon
kuhmuilla ja selkärangan vinoutumilla. Joka paikkaan pitäisi
tämän demokratian ulottua. Sehän on tässä monin tavoin
tullut esiin, että tämä ei toimi. Sitä on
tarkasteltu aivan oikein, mutta nyt pitäisi sitten löytyä tämä voima
tai keino, parlamentaarinen mahti saada tämä asia
sitten tarkastuksen jälkeen kuntoon. Sitähän,
niin kuin asiaa tarkasteltuani ja todettuani olen todennut, tällä lautakunnalla
vielä ei ole.
Joten kaiken kaikkiaan hyvä idea kunnissa. Esimerkiksi
Tampereella tuntuu, että alkuinnostuksen jälkeen
politisoituminen johti siihen, että meillä on
jo pormestaristakin Tampereella nimetty lehdistössä se
firma, joka päättää pormestarin
ja muuta. Sekin liittyy vähän tähän
tarkastuslautakuntaan sillä lailla, että jotenkin
sitä kautta on huomattu, että voidaan sumplia.
Siinä mielessä ed. Ukkola on oikeassa, että hänen
kärjistyksensä on ehkä justiin tuolta
tulevaisuudesta. Sitten, kun kokoomuksesta kasvaa oikein iso puolue,
niin sitten mennään todella juuri tällä linjalla.
Mutta tosiaan, tämä on niin hyvä idea,
upea, parlamentaarinen, tämmöinen henkis-psykologinen
vahvistus tähän, jossa ikään
kuin annetaan mahdollisuus siihen, että jopa puolueelliset
puolueet antavat henkilöille, jotka pääsevät
tähän valiokuntaan, sitten luvan, että saavat
toimia koko kansan hyväksi enemmän kuin muissa
valiokunnissa, joissa on enemmän sitten oltava vaan pelkästään
puolueellinen. Suomessa tietenkään, kun isoin
puoluekin on alle 25 prosenttia, ei ole kuin neljäsosia,
mutta siis puolueellisuus kuiteskin tarkoittaa sitä, mikä ei
oikein sovellu tähän valiokuntaan.
Matti Ahde /sd:
Puhemies! Ed. Rauhalalle vain yksi kommentti tästä,
että valiokunta esittää, että eduskunta
edellyttää, että näitä vaihtoehtoisia
ohjauskeinoja hallitus selvittää: Se on sillä tavalla
tärkeä toive, että tämän
valiokunnan kaikkein tärkein tehtävä on
valvoa sitä, että eduskunnan päätökset
toteutuvat. Jos eduskunta edellyttää, että näitä vaihtoehtoisia
ohjauksen keinoja hallitus selvittää, niin tämä samainen
valiokunta varmasti tulee myös valvomaan, että me
saamme hallitukselta tähän asianmukaisen vastauksen.
Tämän valiokunnan tehtävänä on
siis nimenomaan puolustaa eduskunnan päätösten
toteutumista, valvoa eduskunnan päätösten
toteutumista, ja se on tämän valiokunnan kaikkein
tärkein tehtävä.
Keskustelu päättyi.