Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on valitettavasti tällä hetkellä käsissämme
huutava pula kohtuuhintaisista asunnoista erityisesti Pääkaupunkiseudulla
mutta myös muissa kasvukeskuksissa. Tilanne alkaa olla
aika mahdoton, kun jo monet pieni- ja keskituloiset joutuvat miettimään,
voivatko saada varoihinsa sopivaa asuntoa kaupungista, joutuvat
muuttamaan pois. Monet opettajat, sairaanhoitajat, lastentarhanopettajat
eivät saa tänä päivänä kohtuuhintaista
asuntoa. Kysyn arvoisalta ministeri Vapaavuorelta:
Miten näette tämän tilanteen? Tämähän
on nyt jo tällä hetkellä suorastaan esteenä työllisyyspolitiikalle,
kasvupolitiikalle, ja sitä kautta tilanne on tietenkin
todella vaikea. Mitkä ovat hallituksen konkreettiset keinot
nyt parantaa tätä tilannetta, ja aikooko hallitus
välittömästi ja pikaisesti esimerkiksi
esittää parannuksia valtion tukeman vuokra-asuntotuotannon
ehdoille siten, että tämä rakentaminen
rupeaisi jälleen kerran kiinnostamaan rakennuttajia, jotta
saisimme ihmisille lisää sellaisia asuntoja, joihin
heillä olisi myös varaa?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Näen tilanteen suunnilleen samalla lailla
kuin ed. Viitanen. Tilanne on huolestuttava, se on vaikea, ja se
on erityisen vaikea täällä Pääkaupunkiseudulla.
Myös eräissä muissa kaupunkikeskuksissa,
ehkä lähinnä Tampereen seudulla, on piirteitä saman
tyyppisistä ilmiöistä.
Tilanne on ollut hankala jo pitkään. Minua
ei sinänsä lohduta se, että se on ollut
yhtä hankala jo keväällä, kun
edellinen hallitus lopetti työnsä. Se on erinomaisen
vaikea asia, ja siihen on koko syksyn ajan haettu vastauksia sekä hallituksen asuntopoliittista
toimenpideohjelmaa valmistelevassa työryhmässä,
joka ilmeisesti tulee pitämään viimeisen
kokouksensa huomenna, sekä sitten valtion ja Helsingin
seudun kuntien välisessä aiesopimusmenettelyssä,
joka taitaa kokoontua vielä parhaillaan. Siellä on
iso joukko erilaisia toimenpiteitä todennäköisesti
tulossa, osa koskee valtiovaltaa, osa kuntasektoria. En voi sanoa,
että välittömästi, mutta pikaisesti
asia tuodaan hallituksen käsittelyyn tammikuun aikana ja
sen jälkeen ryhdytään asianmukaisiin
toimenpiteisiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Se on hyvä asia, että tulee
näitä toimia useitakin, mutta oikeastaan varmasti
kaikista tärkein asia niistä, mitä juuri
nyt kaivattaisiin, olisi se, että saisimme lisää asuntoja,
jotka olisivat halvempia. Siitä näkökulmasta
katsottuna tämä Valtion asuntorahaston tukema,
valtion rahoittama, asuntotuotanto on aivan olennaisessa merkityksessä. Me
kaikki tiedämme, että Valtion asuntorahastolla
on kohtuullisesti varallisuutta.
Aikooko nyt hallitus tässä ohjelmassaan ottaa vakavasti
sen asian, että nimenomaisesti puututtaisiin Ara-tuotannon
ehtojen parantamiseen siten, että niiden kautta ihan oikeasti
sillä vuokralaisella tulisi olemaan halvempi vuokra ja
ihan oikeasti syntyisi niitä vuokra-asuntoja kasvukeskuksiin?
Eli tässä korostan sitä, että tämä Valtion
asuntorahaston rahojen ja varojen käyttö juuri
siihen tarkoitukseen, mihin ne perinteisesti on tarkoitettu, olisi
tässä tilanteessa enemmän kuin poikaa,
ja toivon, että ministeri Vapaavuoren vastaus tähän
asiaan on myönteinen, eli että tähän
asiaan (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) kiinnitettäisiin
huomiota. Olisin halunnut kysyä tätä myös
ministeri Kataiselta, mutta hän ei valitettavasti ole paikalla.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuoren vastaus on myönteinen.
Se on selvää, että tähän
pitää puuttua ja tässä pitää hakea
uusia tapoja vastata tähän haasteeseen.
Sinänsähän Aran korkotukiehdot tai
muut siihen liittyvät elementit eivät ole muuttuneet,
ja siinä mielessä se ei ole muuttunut ikään
kuin huonommaksi kuin se aiemmin on ollut, mutta sitten johtuen
rakennuskustannusten noususta ja suhdannetilanteesta aiemmin hieman
kilpailukykyisemmät ehdot eivät sitä tällä hetkellä ole.
On ihan selvä, että tähän pitää puuttua.
Samaan aikaan pitää kuitenkin muistaa se,
että tältä osin on kysymys vain noin
viidenneksestä koko asuntotuotannosta. Helsingin seudulla
on yhteinen näkemys siitä, että tarvitsemme
noin 12 000 asuntoa vuodessa, josta 20 prosenttia olisi
valtion tukemaa tuotantoa. Tältä osin tarvitaan varmaan
ratkaisuja, jotka liittyvät muun muassa Aran korkotukipolitiikkaan,
mutta sitten meillä on myös koko joukko muita
haasteita, jotka liittyvät siihen jäljellä olevaan
80 prosenttiin ja siihen, miten myös sillä puolella
saataisiin edistystä aikaiseksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtion lainoittama asuntotuotanto on romahtanut, 525
vuokra-asuntoa tänä vuonna vain valmistuu. Aikooko
hallitus nyt todella lisätä korkotukilainoja ja
niitten korkoja alentaa, niin että vuokra-asuminen tulee
halvemmaksi? Lisätäänkö tätä tukea
selvästi euromääräisesti, ministeri
Vapaavuori?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olen nimittänyt laaja-alaisen työryhmän
pohtimaan tätä asiaa valtiovarainministeriön
alivaltiosihteeri Martti Hetemäen johdolla siten, että mukana
on myös tietenkin ympäristöministeriön
edustus ja koko joukko erilaisia intressitahoja. Tämä asia
on otettu siellä vakavasti, ja viimeksi pari viikkoa sitten
lähetin kirjeen kaikille työryhmän jäsenille,
että oikeasti edellytän, että sieltä tulee
sen tyyppisiä toimenpide-esityksiä, jotka tähän
vaikuttavat.
Minulla on tietenkin aavistus siitä, mitä sieltä saattaa
tulla, mutta tässä vaiheessa, kun työryhmä ilmeisesti
pitää huomenna viimeisen kokouksensa, ei olisi
korrektia esittää sitä, mitä sieltä todennäköisesti
tulee, mikä se konkreettinen metodi ja menetelmä on,
millä tähän pyritään
vaikuttamaan, mutta on selvä, että tämä on
otettu vakavasti. Olen varma, että tähän
liittyvää valtion tukipolitiikkaa tullaan parantamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Ministeri totesi, että tämä oli
tiedossa jo silloin, kun ministeri tuli tähän
hallitukseen. En tiedä monesko kerta se on, kun kuulen,
että toimenpiteitä suunnitellaan, on joukko toimenpiteitä.
Ministeri Vapaavuori on jokaisessa puheenvuorossa todennut, että toimenpide-esityksiä
tulee
pian. Ei budjetista käy ilmi mitään toimenpide-esityksiä.
Jos nyt on ollut kahdeksan kuukautta aikaa tuoda jotakin, niin ihmettelen,
minkä takia niihin toimiin ei ole vielä ryhdytty.
Kyllä meillä on aikaisemmin ollut vastaavanlaisia
ongelmia, että on ollut valtava asuntopula, ja se on hoidettu
aika nopeasti ja käytetty sellaisia keinoja, joilla on
saatu vuokra-asuntoja markkinoille. Olen monta kertaa ministerillekin
muistuttanut, minkälainen tilanne oli 60-luvun loppupuolella,
70-luvun alkupuolella, (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!)
kun ... — No, hän voi kertoa, mikä se
hyvä esitys on.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tiedän hyvin, että edellinenkään
hallitus ei välttämättä nauttinut
ed. Kalliksen luottamusta, mutta toimimme tässä tismalleen
samalla lailla kuin edellinen hallitus. (Hälinää)
Kun hallitusohjelma hyväksyttiin, niin todettiin, että ryhdytään
tekemään asuntopoliittista toimenpideohjelmaa,
jolle on varattu kutakuinkin se aika, joka ensimmäisen
hallituksen toimintavuoden aikana on. Tämä työryhmä on
täydellinen välttämättömyys
tässä tilanteessa, jossa tiedetään,
että lähellekään kaikki toimenpiteet
eivät ole valtiovallan toimenpiteitä, mitä tarvitaan,
vaan tähän tarvitaan myös kuntasektori
aidolla kumppanuudella mukaan. Tällainen työ vaatii
aina oman aikansa, ja olen antanut tälle toimenpideohjelmalle
yhtä paljon aikaa kuin edellinen hallitus antoi silloiselle
toimenpideohjelmalle.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Asumisen ongelmista ehkä pahin on
kuitenkin se, että ihmisellä ei ole ollenkaan
asuntoa, ei omaa kotia. Yksinäisiä asunnottomia
on Suomessa edelleen yli 7 000 ja asunnottomia perheitäkin
noin 250. Hallitus on jo aloittanut näitä toimenpiteitä,
ja te olette asettanut, arvoisa ministeri, tällaisen työryhmän
tätäkin asiaa pohtimaan. Mutta tässä kysymyksessä on
kyllä tavattoman tärkeää se,
että tätä ongelmaa, johon liittyy monia
muitakin ongelmia, syrjäytymistä, monia asioita,
ei ratkaista pelkästään rakentamalla
uusia asuntoja. Sen vuoksi haluan nyt kysyä:
Miten aiotte varmistua siitä, että tässä asunnottomille
suunnatussa työssä ja siinä, että heidän
tilannettaan parannetaan, kiinnitetään myöskin
huomiota siihen, että he tarvitsevat monenlaista tukea
ja apua, myös muuta palvelua tämän asunnon
rinnalle? Miten otatte tämän tärkeän
asian huomioon?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa lienee
varmaan aluksi syytä kiittää eduskunnan
valtiovarainvaliokuntaa siitä, että se on omassa
mietinnössään ottanut tämän
asian vakavasti ja päättänyt lisätä erityisryhmien
investointiavustuksen valtuutusta olennaisesti, joka on oikeasti
merkittävä keino ... (Välihuuto) — Ympäristövaliokunnan
loistavasta esityksestä valtiovarainvaliokunta on tehnyt loistavan
mietinnön tältä osin. Tämä pitää paikkansa.
Tältä osinhan meillä on niin sanottu
neljän viisaan raportti lokakuulta, jossa esitettiin hyvin monia
erilaisia toimenpiteitä. Nyt se on jatkovalmistelussa,
jossa selvitetään, ovatko valtiovarainministeriö,
sosiaali- ja terveysministeriö ja keskeiset kaupungit valmiit
sitoutumaan siihen. Tämäkin ohjelma tuodaan hallituksen
käsittelyyn tammi- tai viimeistään helmikuussa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On pakko sanoa kyllä, että niin
edellisellä hallituksella kuin tälläkin
hallituksella on kovin loivat liikkeet tämän asunto-ongelman
ratkaisun osalta. Se on ikävä kyllä vaan
faktaa, että tilanne karkaa käsistä yhä pahemmin
ja asuntojen hinnat karkaavat. Ette viitannut ollenkaan kahteen
olennaiseen kysymykseen.
Toinen olennainen kysymys on tietenkin maan hinta, mikä on
maan hinta. Varsinkin Pääkaupunkiseudulla se alkaa
olla 500—600 euroa per asuntoneliö. Sehän
on ihan järkyttävää, ei siinä ole
mitään järkeä enää.
Toinen on se, että kun vuokrasääntely
tästä yhteiskunnasta purettiin, sanottiin, että vuokrasääntelyn
purkamisen kautta tulee kohtuuhintaista asuntoa markkinoille riittävä määrä.
Ei näin ole tapahtunut. Nyt on pakko tehdä sitten
radikaaleja vastaliikkeitä, jos ne asiat, mitä on
tehty, eivät toteudu. Näitä pitäisi
uskaltaa tehdä. Kyllä nyt selvityksiä on
ihan riittävästi.
Ministeri Vapaavuori, milloin ne esitykset tulevat, konkreettiset
esitykset? Ensi vuoden talousarviossa ei ole mitään
merkittävää.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kun vuokrasääntely purettiin
90-luvulla, niin saavutettiin ne tulokset, mitä sillä haluttiin.
Mitä maan hintaan tulee, niin tämä taas
on erinomainen osoitus siitä, että kysymys ei
ole niinkään aina valtiovallan toimenpiteistä,
vaan ennen kaikkea kuntasektorin sitoutumisesta tähän
yhteiseen harjoitukseen. Kunnilla on meidän järjestelmässämme
kaavoitusmonopoli ja sitä kautta ylivoimaiset mahdollisuudet
vaikuttaa maan hintaan. Tämän takia tämä harjoitus
edellyttää aitoa kumppanuutta kuntasektorin ja
valtiovallan välillä, ja sitä kumppanuutta
parhaillaan haetaan.
Konkreettiseen kysymykseenne, koska nämä esitykset
ja päätökset tulevat: ne tulevat tammi—helmikuun
vaihteessa päätöksentekoon.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä kuntasektori tähän
huutoon vastaa, mutta kun esimerkiksi Helsingissä suunnitellaan
ja arvioidaan tarvittavan 5 000 asunnon rakentamista vuosittain,
niin eivät kyllä kuntien rahkeet riitä, tarvitaan
ehdottomasti valtiovallan tehokkaampia toimenpiteitä.
Mutta myös kysyn sitten, onko ajateltu hallituksessa,
kun meillä on vielä metropoliministerikin, ministeri
Pekkarinen, että sovitetaan yhteen se, että (Välihuutoja — Hälinää) — Niin,
herätys! (Naurua) — tarvitaan sen työpaikan
ja kodin väliin liikenneyhteydet. Nyt olemme juuri saaneet
faktatietoa siitä, että muun muassa Kehä kolmonen
ruuhkautuu. Onko hallitus sovittamassa asumisen ja liikenteen tarpeet
yhteen kokonaisvaltaiseksi ohjelmaksi Pääkaupunkiseudulla?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt minun täytyy sanoa, että niin
mielelläni kuin minä tähän kysymykseen
vastaisinkin, niin tämä nyt kuuluu ministeri Vapaavuorelle,
niin että jos puhemies sallii, niin Vapaavuori jatkaa.
Minä luulen, että sanat ovat saman suuntaiset
meillä, mutta tämä kuuluu hänen
vastuulleen. Olen otettu sinänsä tästä.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Melkein tekisi mieli sanoa, että niin mielelläni
kuin tähän vastaisin, se kuuluu ministeri Kiviniemelle.
(Naurua) Mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen, koska
mitä tähän metropolipolitiikkaan tulee,
olemme hallituksen sisällä sopineet, että siitä vastaa
hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä,
jota johtaa ministeri Kiviniemi, kuitenkin siten, että sen
alla olevasta sihteeristöstä vastaavat allekirjoittaneet,
niin että Kiviniemi ja minä olemme tässä yhteisvastuullisia.
Tätä työtä tehdään
koko ajan, se on itsestäänselvää,
ja se tulee olemaan osa sitä aiesopimusta, josta kuntien
kanssa neuvotellaan.
Mitä muuten vielä tähän
ed. Hiltusen juontoon tulee, niin kun minullakin on kokemusta Helsingin
kunnallishallinnon puolelta, niin uskallan väittää,
että kyllä kunnilla rahkeita riittää, ainakin
Pääkaupunkiseudulla, jos vain tahtoa on riittävästi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhdysvaltain asuntolainakuplahan on ollut
heijastuksiltaan aika voimakas myöskin Euroopassa. Tietysti
Yhdysvalloissa on luonut koko asuntomarkkina tavattoman paljon epävarmuutta.
Kysymys totta kai kuuluu täällä, miten
tähän kansainväliseen kriisiin pitäisi
reagoida nyt Suomessa.
Ministeri Vapaavuori, mikä on teidän tällainen
markkina-analyysinne nyt siitä, millä tavalla
suomalainen asuntomarkkina tulee kehittymään,
ja ennen muuta, mikä on teidän viestinne suomalaiselle
asuntovelalliselle, millä tavalla hänen tulee
nyt tästä eteenpäin käyttäytyä,
ja erityisesti niille, jotka harkitsevat, kenties nuoret parit,
uuden asunnon hankkimista Pääkaupunkiseudulla,
jossa keskimääräiset hinnat pyyhkivät
4 000 euron pinnassa kahta puolta? Minusta tämä on
erittäin tärkeä kysymys keskustelussa
asuntopolitiikan tulevaisuudesta. Tämän markkinakuvan
hallinta ja näkemys siitä on hyvin keskeinen osa,
että osataan tehdä oikeata politiikkaa.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämä oli varsin ovelasti
ellei jopa viekkaasti muotoiltu kysymys. (Ed. Laukkanen: Entäs
vastaus?) Käsittääkseni Yhdysvaltain asuntoluottokriisi
ei suoraan vaikuta Suomen asuntomarkkinoihin. Sillä tietenkin
saattaa olla tietty vaikutus Suomen kansantalouden kehitykseen,
ja siltäkin osin arvio, joka kuuluu sitten valtiovarainministeriön
toimialaan on se, että vaikutukset eivät ole kovin
suuria.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi ympäristövaliokunnan
asumiseen liittyvissä kuulemisissa on tullut kyllä tänä vuonnakin
esille se, että Pääkaupunkiseutu on aivan oma
lukunsa asumisen suhteen ja nämä hintaongelmat
nimenomaan kärjistyvät tänne. Tähän
on nyt avuksi esitetty juuri tätä kuntien keskinäistä yhteistä yleiskaavaa,
on keskusteltu tonttien hinnoista, mutta erikoiseksi tilanteen tekee
se, että kuitenkin toimitilarakentaminen tällä seudulla
on hyvässä vauhdissa eikä sillä puolella
tule vastaavaa kritiikkiä muun muassa hintojen noususta
tai tonttipulasta.
Miten ministeriössä on arvioitu sitä,
mikä selittää tämän
eron asumisen ja toimitilarakentamisen välillä tällä alueella?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On totta, että liike- ja toimitilarakentaminen
on vetänyt erittäin paljon paremmin kuin asuntorakentaminen
ennen kaikkea Pääkaupunkiseudulla. Kyse on markkinataloudesta,
ja eivätköhän vastaukset sitten siihen,
minkä takia se vetää paremmin, löydy
markkinataloudesta. Toki voidaan olettaa ja toivoa on, että tältä osin liike-
ja toimitilarakentamisen kovin buumi saattaisi lähiaikoina
olla ohi. Tämä helpottaisi kyllä huomattavasti
meidän tilannettamme asuntomarkkinoitten puolella sen takia,
että silloin rakennuskapasiteettia vapautuisi tälle
puolelle ja olisi helpompi saada useampia tarjouksia ja sillä lailla
vaikuttaa myös hintatasoon.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt ministeri Vapaavuorelta, kun
on puhuttu nimenomaan Pääkaupunkiseudun tilanteesta
ja kuntien yhteistyön tarpeesta ja kun on Lauri Tarastin
esitys muun muassa kuntien yhteisestä yleiskaavasta:
Mitä ajattelette tästä, ja mikä olisi
se lyhyt kolmen tai viiden kohdan ohjelma, mitä te muuttaisitte,
jotta Pääkaupunkiseudun asuntotilanne saataisiin
järjestykseen?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Yksi suurimmista haasteista Pääkaupunkiseudulla
ja monilla muilla kaupunkiseuduilla on hajanainen kuntarakentaminen.
Se, että meillä on erilaisia kuntia, jotka toimivat omista
intresseistään ja omista strategisista näkökulmistaan
samaan aikaan, kun kuitenkin asuntomarkkinat ja työssäkäyntialueet
ovat seudullisia, on erinomaisen suuri haaste ja ongelma. Olen itse
todennut useassa yhteydessä, että jos asuntopuolella
voitaisiin tehdä Pääkaupunkiseudulla
vain yksi asia, niin paras ratkaisu liittyisi kuntarakenteen
uudistamiseen. Mutta koska tämä ei ainakaan tällä hetkellä taida
olla realistista eikä se edes kuulu vastuualueeseeni, niin sen
takia on tärkeätä tehdä niin
hyvää ja niin tiivistä yhteistyötä kuin
suinkin mahdollista, ja yhteinen yleiskaava on yksi elementti tässä.