Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Bjarne Kallis /kd:
Puhemies! Minä luulen, että olen puhunut riittävästi näistä asioista jo tänä iltana.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin, jotta käydään vähän yksilöllisesti nyt läpi näitä aloitteita.
Minusta tämä käyttövoimaverokysymys pitäisi ottaa ihan kokonaan uudelleen tarkasteluun, ei näin kuin tässä esitetään, vaan minusta käyttövoimavero on vanhentunut vero. Siinä ovat ne ympäristöseikat, joita täällä on jo todettu aikaisemmin, koska dieselautot vievät vähemmän polttoainetta ja niitä pitäisi suosia. Sitten siinä ovat hiilidioksidipäästöt pienemmät, ja nykyisellä tekniikalla myös hiukkaset voidaan ottaa talteen, jotta se ei ole ongelma. Kun katsotaan, mitä on tapahtunut polttoaineiden hinnoille, niin dieselpolttoaine on nyt noussut, ei nyt ihan bensan hintaan mutta lähelle. Silloin tälle käyttövoimaverolle ei ole enää sitä perustetta, mikä aikanaan oli olemassa, että 20 000 ajokilometrin kohdalla vuodessa olisi sama hinta kuin bensiiniautoille. Ympäristösyihin vedoten minä olen sitä mieltä, että käyttövoimavero pitää poistaa kokonaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen ja muiden aloite tähtää käyttövoimaveron alentamiseen kaikissa ajoneuvoluokissa. Ymmärrän hyvin aloitteen taustan. Kotimaiset kuljetusyritykset ovat ahdingossa paitsi kohonneiden polttoaineiden hintojen myös ympäristöverojen ja polttoaineverojen korotusten takia. Samalla kilpailu kotimaisessa tavaraliikenteessä lisääntyy. Suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukyky on alentunut merkittävästi suhteessa venäläisiin kuljetusyrityksiin, joiden työvoima- ja polttoainekustannukset ovat huomattavasti alemmalla tasolla. Suomalaiset kuljetusyritykset ovat reagoineet tilanteeseen kahdella tavalla: joko myymällä kalustoa tai ulosliputtamalla yrityksensä halvan työvoiman maihin.
Arvoisa puhemies! Käyttövoimaveron poistaminen ammattiliikenteessä käytetyiltä ajoneuvoilta olisi oikea toimenpide, mutta hallitus ei ole esittänyt mitään ratkaisua tavaraliikenteen ahdinkoon. Ainoa kysymykseni on, onko aloitteella tarkoitus alentaa kaikkien dieselautojen käyttövoimaveroa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Laxell edellä sanoi, kuljetusalan yrittäjille käyttövoimavero ja korkeat dieselverot ovat ongelma tilanteessa, jossa on monenlaisia kustannuspaineita ja myös kabotaasiliikenteen kilpailua. Tilanne on vaikea kuljetusyrittäjien osalta. Meidän pitäisi myös muistaa puuhuoltotilanne, kuljettaa entistä enemmän myöskin kuorma-autoilla puutavaraa Suomessa. Jos meillä ei ole kuljetusyrittäjiä sen takia, että heidän ei kannata yrittää, ja yritykset joutuvat vaikeuksiin, jopa lopettavat, me olemme ongelmissa. Elikkä, aivan kuten edustajat Esa Lahtela ja Laxell toivat esille, tämä käyttövoimavero tulisi saattaa ihan erityiseen tarkasteluun ja katsoa, mitä olisi nyt järkevintä tänä aikana asian suhteen tehdä.
Keskustelu päättyi.