Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Työllisyystilanne Kainuussa on hankala,
ja me sosialidemokraatit haluamme olla täysillä tukemassa Kainuun
ja kainuulaisten työllisyyttä. Julkisuudessa olleiden
tietojen mukaan hallitus on nyt tilaamassa Kainuussa toimivalta
junavaunuvalmistajalta VR:lle 20 makuuvaunua. Tähän
väliin astuvat kuitenkin EU-säännöt,
joiden mukaan hankinta on ensin kilpailutettava kansainvälisesti. Kysyn:
Miten hallitus huolehtii ja varmistaa, että kainuulainen
yritys todella voittaa kilpailun, ja vaunutilaus päätyy
Kainuun työttömyysalueelle eikä vaikkapa
Italiaan tai jonnekin muuhun kilpailijamaahan?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On syytä varmaan tarkentaa heti
aivan aluksi, että hallitus ei ole tilannut, vaan VR Osakeyhtiö on
tehnyt päätöksen yhtiökokouksessa
tilata näitä kyseisiä vaunuja avoimen
tarjouskilpailun kautta. Tietenkin sitten aikanaan selviää,
miten kilpailussa käy, mutta uskonpa, että ei ole
niin kauhean epäisänmaallista toivoa, että Kajaanissa
toimiva Transtech tässä kilpailussa pärjäisi.
Mutta kilpailussa on EU-lainsäädännön mukaiset
velvoitteet ja periaatteet, ja aikanaan sitten tiedämme,
mihin tulokseen päädytään, mutta
haluan nyt alleviivata, kilpailun kautta.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Päähallituspuolue keskusta
kannattaa omissa linjauksissaan, muun muassa tuoreessa kuntavaaliohjelmassaan,
voimakkaasti joukkoliikenteen kilpailuttamista. Eilisessä Keskisuomalainen
lehdessä liikenneministeri Vehviläinen totesi,
että ei ole tyydyttävä tilanne, että VR
on yksin, ja että Suomen raideliikenteeseen tarvitaan kilpailua.
Markkina menee tunnetusti sinne, missä on tuottoa. Kysynkin:
Jos ja kun parhaat ja VR:llekin tuoton tuovat rataosuudet annetaan
kerman kuorijoille, kuka hoitaa hiljaisemmat mutta alueiden ihmisille
ja elinkeinoelämälle todella tärkeät
rataosuudet, kun nytkään hallitukselta ei perusradanpitoon
rahaa heru?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Vastasin tähän kysymykseen
toissapäivänä periaatteellisella tasolla,
ja se liittyy siihen, että olemme laittaneet hallitusohjelmaan linjauksen,
että selvitämme tällä hallituskaudella sen,
voitaisiinko raideliikenteessä myös henkilöliikennepuolella
avata kilpailu, ja on tarkoitus tehdä selvitys erityisesti
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen osalta.
Mutta sanon kyllä, että oma henkilökohtainen mielipiteeni
on, että sitä voitaisiin selvittää myös laajemminkin.
Tämä yhteistyö, mitä meillä on ollut
VR:n kanssa raideliikenteen järjestämisessä,
on pääosin sujunut hyvin. Mutta minusta ei ole
mitään järkeä siinä,
ettemme selvittäisi sitä, voidaanko kilpailua
myös avata.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kilpailuttamisessa suomalaiset tuntuvat olevan EU:ssa
paavillisempia kuin paavi itse. Muissa maissa kyllä näissä kilpailutuksissa
pyritään aluepoliittisia, kansantaloudellisia
asioita edistämään, mutta Suomessa pilkulleen
tehdään niin, että milloin lähiliikennejunat
lähtevät Sveitsiin, milloin raitiovaunut tehdään
Saksassa, milloin Suomenlinnan lautat Puolassa. Ja seurauksetkin nähdään.
Meidän Helsingin raitiovaunut ovat enemmän korjattavana
kuin liikenteessä, Suomenlinnan lautta törmäilee
viikosta toiseen, ja Pendolinot pysähtelevät.
Nyt kysynkin:
Pitäisikö hallituksen tähdentää sitä,
että kilpailutusohjeissa korostettaisiin osaamista pohjoisista
erityisolosuhteista, jolloin voimme saada laadukkaita ja kotimaassa
tehtyjä kulkuvälineitä, eikä näitä pysähteleviä,
törmäileviä ja varikolla koko ajan seisovia
ulkomaisia?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! On aivan selvää, että EU:n
kilpailutussäännöksiä tulee
tässä tapauksessa noudattaa, ja lähtökohta
on avoin kilpailuedellytys. Mutta myös tilaajalla on oikeus
määritellä se laatu, minkä hän
haluaa, ja ne asiat, joita haluaa itse korostaa. Siinä on
se mahdollisuus. Jälkeenpäin ei voi tuoda uusia
vaatimuksia, vaan ne on esitettävä siinä tarjouskilpailumateriaalissa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Arhinmäki on
siinä oikeassa, että kyllä eri eurooppalaiset
maat, EU:n jäsenmaat, uskon näin, aika tarkasti
noudattavat niitä kilpailunormeja, mitä EU asettaa.
Mutta samalla ne harjoittavat myöskin omaa kansallista teollisuuspolitiikkaansa,
ja minä ymmärrän, että sen mukaan,
mikä teollisuuspolitiikan puitteissa on mahdollista rikkomatta
näitä EU-normeja, meilläkin kaikilla
toimialoilla kaikessa teollisuudessa pitää toimia.
Ei niin, että niillä rikotaan kilpailunormeja,
mutta edistetään muutoin suomalaista teollisuutta
ja elinkeinoelämää.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ministeri Pekkarinen tuossa totesi,
että kilpailussa on noudatettava sääntöjä.
Mutta sitten kun sääntöjä ja
avoimuutta on noudatettu, voidaan myöskin harjoittaa kotimaista
teollisuuspolitiikkaa siihen yhdistettynä. Itse tein pari
kuukautta sitten päätöksen, jossa Sisu-autolta
tilattiin yli 200 maastokuorma-autoa avoimen tarjouskilpailun jälkeen.
Sillä varmistettiin tuon tehtaan tulevaisuus ja myöskin Suomen
huoltovarmuus tämän ajoneuvokaluston valmistamisessa.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä herää sellainen
kysymys, pitääkö valtion omistajaohjauksen
olla näin töksähtelevää,
että yrityksen toimiva johto joutuu lähtemään
tällaisten päätösten vuoksi.
Ei tunnu hyvältä itse yrityksen kannalta.
Mutta varsinainen kysymykseni on se, mitkä investoinnit
nyt siirtyvät tulevaisuuteen, kun aikaistetaan 20 junavaunun
hankintaa. Itse hyvien Valtionrautateiden ja julkisten palvelujen
ystävänä haluaisin myöskin tietää,
johtaako tämä siihen, että jotkut investoinnit
lykkääntyvät, heikkeneekö palvelu
jossakin tämän tilauksen vuoksi.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On hyvä muistaa, että VR
on erittäin hyvässä kunnossa. Yhtiön
omavaraisuus noin 90 prosentin luokkaa, että sillä on
edellytyksiä näihin investointeihin. Tämän
päätöksen ja tämän
investoinnin oletettava arvo ei tule syömään
tuota investointivaraa. Tässä suhteessa huoli
tai pelko on aiheeton.
Mutta on ihan selvää, että tämä prosessi
ei varmaan ollut paras mahdollinen, ja tässä yhteensovitettiin
toisaalta valtio-omistajan ja yhtiön johdon kokonaisnäkemys
Kainuun työllisyystilanteesta, ja lopputulos oli tämä.
Nyt sitten lähdetään liikkeelle uudistuneella
johdolla ihan lähipäivinä.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Täydennän ministeri Häkämiehen
vastausta siltä osin, että itse asiassa tällä ratkaisulla
palvelu aikaistuu myös, eivät pelkästään nämä hankinnat,
vaan palvelu. Näiden 20 kaksikerrosmakuuvaunun osalta myös
palvelu paranee. Meillä on tällä hetkellä käytössä noin
70 makuuvaunua, jotka ovat niitä vanhoja sinisiä vaunuja,
ja vain 20 näitä kaksikerrosvaunuja, hyviä luksusvaunuja.
Nyt tällä päätöksellä tilataan
20 lisää näitä parempia vaunuja.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyisin hallituksen yleistä suhtautumista
raideliikenteeseen ja osoitan kysymykseni pääministerille,
ja toivon, että hän vastaa suoraan. Nimittäin
siitä ei ole kauaa, kun Nurmijärven kunnanjohtaja
totesi, että Nurmijärvelle ei tule raiteita johtuen
siitä, että raiteiden mukana tulee huumeita. Sitten äskettäin
Espoossa pidetyssä vaalitilaisuudessa ministeri Väyrynen
nostatti pelkotiloja espoolaisissa todeten, että metro tuo
kaupunkiin maahanmuuttajia. Kysyisin:
Onko tämä ministeri Väyrysen oma
linja, onko tämä keskustapuolueen linja, vai onko
tämä peräti koko hallituksen linja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olisi kannattanut varmaan olla siinä tilaisuudessa
paikalla, missä Väyrynen puhui, niin olisi muodostunut
kokonaiskuva vähän paremmin. Olen huomannut, että samoin
kunnanjohtajakin on vastannut. Hallituksen linja raideliikenteen
kehittämiseen on erittäin myönteinen.
Se näkyy meidän liikenneselonteosta erittäin
vahvasti, kaikista niistä suurista investointipäätöksistä, joita
on tehty, ja myös näistä viime päivien
ratkaisuista, joissa kiinnitän huomiota myös palvelutason
vahvaan kehittämiseen.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Puhemies! Tämä kysymyksenasettelu ei liity
toimialaani, mutta kun nimeltä mainiten kysyttiin, niin
totean, että tuossa tilaisuudessa kerroin sen, mitä olen
kahdessakin eri ministerityöryhmässä saanut
tietää, eli että Helsingin seudulla on
suunnitelmia, että tämän alueen väestö kasvaisi
tulevina vuosikymmeninä 300 000—400 000
henkilöllä. Ja kun olen kysynyt Helsingin seudun
edustajilta, mistä nämä ihmiset tulisivat,
koska maakunnissa on jo työvoimapulaa, niin on sanottu,
että heidän pitää tulla ulkomailta.
Jos kerran Helsingin seutu haluaa kasvaa, niin muuttoliikkeen pitää tulla
ulkomailta. Tämän siellä totesin, että tällainen
informaatio on näille ministerityöryhmille annettu,
ja kysyin siellä espoolaisilta, onko teille kerrottu, että nämä alueen
kehittämissuunnitelmat perustuvat tällaiseen maahanmuuttoon,
ja he vastasivat siellä, että ei ole kerrottu.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On varmasti VR:n edun mukaista uudistaa vaunukalustoa.
Nämä siniset kalustot kaipaavat jo yhdenmukaistamisen
vuoksi uudistamista. Samoin koko maan liikennepolitiikan hoitaminen on
ehdottomasti juuri siinä tilassa, että me tarvitsemme
tätä uudistusta. Se, että se toteutuu
yhtiökokouspäätöksellä kuvastaa
sitä, että talossa on niin sanotusti isäntä ja
se hoitaa asioita. Tästä hallitukselle ehdottomasti
kiitokset. Kysyn myös:
Kuinka paljon silloin, kun turvaamme kotimaisen teollisuuden
säilymistä ja kehittymistä, voimme käyttää muun
muassa meidän huoltovarmuuslainsäädäntöämme
siinä, että meillä on esimerkiksi vaunutuotantoa
tai muuta raskasta metallituotantoa Suomessa kilpailulait tietystikin huomioon
ottaen?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Sen tapaisen teollisuustuotteen kuin tällaisen
vaunun osalta ei ole olemassa erityisiä normeja. Totta
kai teollisuuspoliittisesti on erittäin tärkeää,
että meillä on tuon alan osaamista, että koko
tämän klusterin, jossa valmistetaan näitä vaunuja,
oli kysymys raitiovaunuista tai junanvaunuista, osaaminen meillä on.
Transtechin ohella siinä samassa alihankintaketjussa on
kymmeniä yrityksiä, 10—20 yritystä,
ja niissä yhteensä työskentelee pitkästi
yli 1 000 henkilöä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysyisin hallitukselta, aiotteko te
valtio-omistajan edusmiehinä huolehtia siitä,
että myös Suomessa otettaisiin kotimaisuusaste
huomioon tarjouspyyntöjä jätettäessä,
tarjouspyyntöjä tehtäessä. Muissa
EU-maissa vedetään tyynesti kotiinpäin.
Milloin Suomessa toimitaan näin?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tilaajalla on mahdollisuus määritellä ne ominaisuudet
ja se laatu, mitä hän pyrkii hankkimaan. Hän
ei voi etukäteen sulkea pois minkään tyyppistä tilaajaa
eikä voi määritellä, että kotimaisuusaste
on se ja se. Se on nimenomaan kilpailun vääristämistä.
Mutta voidaan määritellä kaikki ne ominaisuudet,
joita näillä vaunuilla tulee olla, kaikki ne vaatimukset,
jotka liittyvät toimituksiin, ja tätä kautta
voidaan sitten ohjata tilausta. On tietenkin olemassa — ja
tässä täytyy muistaa, että kun
avoin tarjouskilpailu on ajankohtainen — se riski ihan
aidosti, että joku muu voittaa tämän
kilpailun.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämies sanoi,
jos oikein kuulin, että tässä prosessissa
ei kaikki ole mennyt ihan oikein. Tämä hankinta
on sinällänsä varmasti perusteltu, ja
sille on syytä antaa kaikki tuki, mutta jää kyllä kysymään,
mikä on meidän omistaja-ohjauksemme tilanne, jos
näin iso yhtiö, kuin VR on, joutuu tilanteeseen,
jossa sekä hallituksen puheenjohtaja että toimitusjohtaja
eroavat. Mitä tapahtuu omistaja-ohjauksessa? Hallituksen
puheenjohtajan, ministeri Häkämies, te vaihdoitte juuri
vuosi sitten. Hän ehti olla vain vuoden tässä tehtävässä.
On selvää, että tämä ero
on protesti sille toiminnalle, miten yhtiötä ilmeisesti
sekä omistaja-ohjausyksiköstä että liikenneministeriöstä ohjataan.
Kysyn:
Antaako tämä vakuuttavan kuvan, ministeri Häkämies,
omistaja-ohjauksen hoidosta, että kaksi näin keskeistä henkilöä lähtee
yhtä aikaa? Mitä aiotte tehdä, jotta
tällaisia uutisia ei enää jatkossa tule?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin yhtiön hallituksen puheenjohtaja
vaihtui, ja hän käynnisti merkittävän ja
tärkeän kehitys- ja uudistustyön, jonka
toivon jatkuvan uuden puheenjohtajan aikana. Työ oli hyvin
käynnissä. Haasteet ovat kovat, ja raideliikenteellä on
iso tulevaisuus edessään, niin kuin uskon, että tässä salissa
kaikki arvioivat. Myös pääjohtaja Kuitusella
oli pitkä kokemus ja aivan erityisesti se kokemus oli tuolta
Venäjän-liikenteestä ja niistä yhteyksistä.
Tältä osin totean, että jos prosessi
johtaa heidän eroonsa, ei tätä tietenkään
voi pitää missään tapauksessa
ihanteellisena. Tässä todellakin kaksi näkökulmaa
törmäsi, heidän näkemyksensä investointien
aikataulusta ja sitten toisaalta valtio-omistajan kokonaisnäkemys
siitä, minkä tyyppisiä rakennetoimia
olisi syytä tehdä. Kilpailun avaaminen tämän
päätöksen kautta näistä vaunuista
luo mahdollisuudet kajaanilaiselle yritykselle osallistua siihen
kilpailuun, ja se toivon mukaan voittaa.
Mitä nyt jatkossa tapahtuu, niin kuten sanoin, yhtiölle
valitaan uusi hallituksen puheenjohtaja ja hänen johdollaan
sitten käynnistyvät toimet. Omalta osaltani, totta
kai, teen parhaani, että tämä vuoropuhelu
on hyvää, niin kuin se on ollut tähänkin
asti omistaja-ohjauksen ja yhtiön kesken.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Jos ja kun Transtech tulee voittamaan tämän
kilpailun, niin kyllä Kainuulle tämä on
jättilottopotti. Erittäin hieno asia. (Ed. Tennilä:
Mitä te nipotatte sitten!) Tämä saattaakin
jäädä hallituksen ainoaksi aluepoliittiseksi
teoksi, (Paheksuntaa keskusten ryhmästä) koska
vaalikausi on erittäin lyhyt.
Mutta, arvoisa puhemies, minua jäi kyllä kaivelemaan
tuo liikenneministeri Vehviläisen tieto siitä,
että ollaan asettamassa työryhmä, jossa mietitään
raideliikenteen kilpailuttamista. Niissä maissa, niissä yltiöliberaalisissa
maissa, kuten Britanniassa, jossa juuri raideliikenne kilpailutettiin,
kadutaan eniten sitä, kadutaan eniten raideliikenteen kilpailuttamista,
koska se on johtanut erilaisiin tappioihin ja suuriin onnettomuuksiin
jne.
Onko ministeri Vehviläinen tietoinen muiden maiden
kokemuksista, mitä tulee raideliikenteen kilpailuttamiseen?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Kaikki tiedämme nimenomaan Englannin
ongelmat, että siellä se tehtiin todella huonosti
ja on ollut todella paljon ongelmia. Mutta ei voi sanoa, ed. Jaakonsaari,
että olisitte yllättynyt. Kyllähän
olette hyvin lukenut hallitusohjelmamme, että ei tässä nyt
mitään uutta ole. Mutta sitä selvitystyötä ei
ole vielä laitettu liikkeelle. Minusta on ihan järjetöntä,
että me ajattelemme, että tämä tilanne,
että meillä on monopoliyhtiö, on vain
se ainoa ja oikea ja betonoitu ja näin tulee vuosikymmenet
jatkaa. Minusta asia on ehdottoman tärkeätä selvittää.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhun peruskysymys lähti siitä,
että kannamme huolta Kainuun työllisyydestä.
Minusta on erittäin tärkeää huomioida
se, että Kainuun työllisyystilanne on tänään
parempi kuin 15 vuoteen. Se kertoo siitä, millä tavalla
nykyhallitus on toteuttanut systemaattisesti toimenpiteitä,
jotka tukevat myös Kainuun työllisyyttä.
Tällä hetkellä Kainuussa on myös
rakenteellisia haasteita, ja sen vuoksi olisin tiedustellutkin ministeri
Pekkariselta:
Millä tavalla hallitus reagoi nyt niihin erityisiin
haasteisiin, joita Kainuussa on tällä hetkellä käsillä,
ja millä toimenpiteillä varmistetaan Kainuun myönteinen
kokonaiskehitys?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todellakin, ed. Jaakonsaari, siellä on
muun muassa iso kaivoshanke, jonka pystyyn panemista hallitus on
jo tähän saakka edistänyt ja on jatkossakin
mukana hankkeissa, joilla luodaan edellytyksiä siihen,
että tuo kaivostoiminta voi siellä hyvin ja menestyy.
Tämän lisäksi nyt tämän
UPM:n ratkaisun seurauksena siellä menetetään
550 työpaikkaa. Sen lisäksi Transtechiltä on
väkeä lomautettu. Hallitus esitteli viime viikolla
tämän äkillisen rakennemuutoksen paketin,
joka pitää sisällään
yhteensä, Kainuun kehittämisrahaa, 22,1 miljoonan
euron lisäyksen. Se on se potti, millä Kainuun
siellä itse määrittelemiinsä keskeisiin
kohteisiin nyt valtiovalta resursoi, ja niillä voimavaroilla
yritetään kompensoida edes osa siitä menetyksestä,
mikä UPM:n seurauksena menetetään. Tämä ei
riitä kaikkeen siihen, mutta suurin yksittäinen
potti, äkillisen rakennemuutoksen potti, mitä mihinkään
paikkakuntaan on koskaan kohdennettu, oli tämä potti.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Mitä te, toverit sosialidemokraatit,
nyt oikein nipotatte? (Ed. Jaakonsaari: Mehän sanomme,
että hieno juttu!) Nythän on tehty semmoinen päätös
kuin piti tehdäkin. Kun lopultakin hallituksesta löytyy
valmiutta vaikuttaa valtionyhtiöihin, niin täällä tulee
kymmeniä kysymyksiä, joissa on semmoinen hyvin
selkeä viesti, että ainakin on väärin
sammutettu, kun Kainuuseen laitettiin töitä. Tätähän
tässä on pyydetty. Mutta se, mitä olisi
pitänyt tehdä, pääministeri:
(Hälinää — Puhemies koputtaa)
tätä samaa isännyyttä näyttää myöskin
Stora Ensolle, kun Kemijärven tehdasta lopetettiin. Tällä linjalla
eteenpäin, mutta se jäi silloin tekemättä.
Te vaan mumisitte, että ei tälle nyt mitään
voi. Nyt ruvettiin voimaan, ja näin sen pitää mennäkin.
(Naurua)
Puhemies:
Se taisi olla enemmin mielipide.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin me sosialidemokraatit olemme
olleet sitä mieltä tässä useissa
puheenvuoroissa, että Kainuu tarvitsee vetoapua, (Ed. Gustafsson:
Mitä se Tennilä pölisee omiaan täällä?)
ja pohtineet, miten se naula parhaiten vetäisi. Tässä on
aikamoinen riski, tuleeko tällainen jättitilaus
sinne vai eikö tule. Olisiko suora apu ollut esimerkiksi
parempi?
Mutta, arvoisa ministeri Vehviläinen, te olette nyt
vaihtanut VR:n johdon käytännössä ja
kantanut huolta vaunujen kunnosta. Moneen vuoteen yksikään
asiantuntija ei ole valittanut liikennejaostossa, että vaunut
ovat huonossa kunnossa. Kulunvalvonta on huonossa kunnossa, junat
seisovat, ja rataverkko on huonossa kunnossa.
Milloin te ryhdytte vastaaviin toimenpiteisiin? Jos näin
helposti löytyy 50—60 miljoonaa euroa, niin pistäkää takkinne
likoon myös siltä osin, että liikenne
on turvallista verkolla ja että kulunvalvonta toimii. Ne
eivät ole VR:n hanskassa. Ne ovat liikenneministerin ja
hallituksen hanskassa. Milloin ryhdytte toimenpiteisiin? Te olette
leikannut näitä rahoja kaiken kaikkiaan.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä ed. Saarinen sekoittaa pahasti
asioita. Mitähän se suora tuki on, mitä meidän
olisi tässä tilanteessa pitänyt antaa?
Nyt haluan korjata, että ymmärrätte,
mitä täällä on tapahtunut. Siis
eilen VR:n ylimääräinen yhtiökokous
on tehnyt päätöksen tämän
kalustohankinnan tilauksesta, ja siellä on tehty se päätös,
ja siellä se konkretisoituu sitten, että kannattaa
olla itse myös tarkkana siinä, missä päätökset
on tehty.
Mitä tulee sitten LVM:n rooliin tässä asiassa, niin
haluan korjata sellaiset käsitykset, että minulla
ja pääjohtaja Kuitusella olisi ollut jotenkin muissa
asioissa kovia ristiriitoja. Se ei pidä paikkaansa. Olen
tänä aamuna viimeksi keskustellut hänen
kanssaan, ja tämä meidän välisemme
ristiriita liittyy ainoastaan tähän investointien
aikaistamiskysymykseen.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeää,
että koko Suomi pysyy tasapainoisena työvoiman
suhteen ja meillä on mahdollisuuksia investoida aluekehitykseen. Keskustan
ollessa hallituksessa on alinomaan tehty ratkaisuja, jotka ovat
alueellistaneet meidän valtiollisia toimintojamme. Kainuuseen
tarvitaan täsmätoimenpiteitä. Kysyisin
ministeri Pekkariselta:
Mitkä ovat todella ne määrät,
mitä on rakenteelliseen aluekehitykseen Kainuuseen nyt
taloudellisia panostuksia viety?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä kyllä oikeastaan ydinsanoman äsken
yritin jo välittää, elikkä tässä äkillisen
rakennemuutoksen paketissa on 22,1 miljoonaa euroa. Se, miten se
käytetään, on keskeisesti Kainuun toimijoiden
käsissä kuitenkin niin, että he ovat
kertoneet meille, esitelleet ne kohteensa. Ne on hyviksi havaittu,
ja sillä perusteella tuo 22,1 miljoonaa euroa on sinne
annettu. Mutta sen lisäksi valtio on monilla muilla aluekehityksen toimilla
resursoinut Kainuuta. Kainuu kuuluu parhaimman EU-tuen piiriin,
parhaimman kansallisen tuen piiriin, ja sen lisäksi siellä sattuu
nyt olemaan yksi tämmöinen mammuttiluokan elinkeinopoliittinen
hanke, Talvivaaran kaivoshanke. Siinä on valtio ollut useilla
kymmenillä miljoonilla sen infran kuntoonpanemisessa mukana, mikä infra
tarvitaan, jotta se kaivos, joka työllistää välillisesti
yli tuhat henkilöä, saadaan toimimaan. Ehkä tässä tärkeimmät.