Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Esitän kysymyksen valtiovarainministeri
Kataiselle. Laskusuhdanne on tulossa ja tarvitaan elvyttäviä toimenpiteitä.
On lisättävä kotimaista kysyntää.
Pienten eläkkeiden, työmarkkinatuen ja lapsilisien
korotukset esimerkiksi olisivat sellaisia, jotka lisäisivät
kotimaista kysyntää. Sanoitte eilen puheenjohtajien
tv-keskustelussa, että valtion menot on sopeutettava tulojen
mukaan. Mitä te tarkoititte tällä sanalla?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Juuri näin. Ostovoimaa tukevia toimenpiteitä pitää tehdä,
ja niitä hallitus esittää ensi vuoden
talousarvioon. Ostovoima suomalaisten kotitalouksien kohdalla näyttäisi
kasvavan 3,5 prosenttia, kun se tänä vuonna kasvaa
2,5 prosenttia. Kun tiedämme palkankorotukset, tiedämme
veronkevennykset, tiedämme etuuskorotukset ja arvioimme
inflaatiota, niin tästä tulee tämä ostovoiman
lisäys. Se on erittäin tärkeää, koska
kotimainen ostovoima pitää talouden pyörät
pyörimässä toivon mukaan ensi vuonna.
Kun sanoin, että tulojen ja menojen pitää olla tasapainossa,
tarkoitin nimenomaan sitä. Se ei ole sen kummoisempi asia
kuin mitä suomalaiset ihmiset omissa kodeissaan ja omissa
kotitalouksissaan tekevät; tulojen ja menojen pitää olla
samalla tasolla. Ei kai poliitikoilta voida olettaa mitään
vähempää elikkä sitä,
että silloin kun me käsittelemme veronmaksajien,
suomalaisten ihmisten rahoja, meillä pitäisi olla
jotenkin huonompi talouslogiikka kuin tavallisilla suomalaisilla
veronmaksajilla. Meillä pitää olla yhtä hyvä eli
tulojen ja menojen tasapainossa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitus antaa satojen miljoonien eurojen verohelpotukset
rikkaille, hyvätuloisille. Samanaikaisesti kumminkin köyhyys
lisääntyy tässä maassa, sen tutkimukset
ovat osoittaneet. Myöskin työssä käyvien
köyhyys on lisääntynyt. Nyt kumminkin tarvittaisiin
ostovoimaa, kotimaan kulutuksen lisäämistä.
Te sanotte, että te sopeutatte valtion menot tuloihin.
Mitä tämä sopeuttaminen tarkoittaa? Se
tarkoittaa kansan kielellä sitä, että leikataan
jostain, vähennetään jostain.
Kertokaa meille, arvoisa valtiovarainministeri, mitä te
olette miettineet Sailaksen kanssa, mitä, mistä leikataan.
Sopeuttaminenhan tarkoittaa sitä. Ettekö voi sanoa
sitä nyt ennen vaaleja, vai kerrotteko sen meille vaalien
jälkeen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä tuloveronkevennysten
antamisesta. Ei siinä ole mistään antamisesta
kysymys vaan siitä, että otetaan vähemmän.
Siitä tässä on kysymys. Sen takia tuloveronkevennyksiä annetaan
korostetusti pienimpiin palkkatuloihin, jotta ostovoima siellä kasvaisi.
Kun me tiedämme palkankorotukset, tiedämme veronkevennykset,
tiedämme etuuskorotukset, niin ostovoima oikeasti kasvaa,
ja tähän me pyrimme.
Mutta on tämä suuri linja siitä,
että vähintäänkin muutaman vuoden
sihdillä tulojen ja menojen pitää olla
tasapainossa. Se on aivan kauhea tilanne, jos me lähdemme
siitä, että ei sillä ole väliä,
olkoot menot mitä luokkaa hyvänsä suhteessa
tuloihin. Eihän kukaan tavallinen suomalainen ihminen omassa
kotitaloudessaan sillä pärjää.
(Ed. Tennilä: Mutta lama-aikana pitää elvyttää!)
Eli siinä vaiheessa, kun on suhdannetaantuma tulossa, valtio
voi käyttää suhdannepaukkuja, niin kuin
käyttää. Meidän budjettimme
on Euroopan elvyttävin. Lyhyellä aikatähtäimellä tämä finanssikriisi,
pankkien välinen epäluottamus, ei millään
leikkauspaketilla oikene. Me teemme pankkipuolella paljon, me teemme budjettipuolella
paljon ja haluamme pitää talouden pyörät
pyörimässä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä valtiovarainministerin on
pakko tietää se, että valtion taloutta
kuitenkin hoidetaan toisella tavalla kuin yksittäistä kotitaloutta.
1990-luvulla, kun meillä oli erittäin vakava ja
historiallinen lama, jouduttiin ottamaan valtionvelkaa pahimpana
vuonna 60 miljardia mummonmarkkaa, jotta vältyttiin pahemmilta.
Näin se toimii.
Mutta ed. Kuopan kysymys on sen takia tärkeä,
että ei kaikilla kasva, ministeri, ensi vuonna ostovoima
3,5 prosenttia, jos kasvaa kenelläkään.
Nyt on olennaista se, että ei tapahdu yhteiskunnan kahtiajakautumista
vielä enempää, ja sen takia on välttämätöntä kohdentaa
myöskin ostovoimaa pientä työ- tai muuta
eläkettä saaville. Niinpä meidän
sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetissa on nämä korjausesitykset
tehty.
Ettekö te myönnä sitä, että nyt
olisi tarvetta tehdä oikeudenmukaisempaa tulonjakopolitiikkaa
eikä vedota tähän vanhaan (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) ajatukseen, että tulojen ja menojen
pitää olla tasapainossa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kyllä minä pidän
sitä edelleenkin tärkeänä, että me
poliitikot hoidamme veronmaksajien rahoja yhtä hyvin kuin
veronmaksajat hoitavat omia rahojaan. Tulojen ja menojen pitää olla
tasapainossa. Minä en vaan yksinkertaisesti tästä peruslogiikasta
halua lipsua, en senttiäkään. Meitähän
voitaisiin syyttää leväperäisyydestä,
jos me, kun näemme, että maailma on menossa siihen,
että Suomen talouskasvu on pitkällä jänteellä 1
ja 2 prosentin varassa, lykkäisimme pysyviä menolisäyksiä,
niin kuin vasemmistoliitto esittää tai kuten sosialidemokraatit esittävät,
tietäen, ettei meillä koskaan ole siihen varaa.
Mitä tulee pienimpiin eläkkeisiin, niin kansaneläkkeen
tasoa on korotettu. Ensi vuoden alusta tulee sekä työeläkkeisiin
että kansaneläkkeisiin inflaatiotarkistus, mikä on
aika mittava johtuen mittavasta inflaatiosta. Ensi vuonna hinnat
taas eivät nouse niin paljon kuin tänä vuonna,
onneksi, mikä on meidän kaikkien etu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä me varmasti jokainen
tiedämme sen, että ei voi elää yli
varojen kovinkaan pitkään. Tämän päivän
finanssikriisi osoittaa, että jos näin eletään,
niin huonosti käy. Mutta kun te, ministeri Katainen, luettelitte,
mitä kaikkea tiedämme, niin kyllä me
tiedämme myöskin, että tässä maassa
on 300 000—400 000 toimeentulotuesta riippuvaista
henkilöä, (Ed. Gustafsson: Ei Katainen tiedä!)
siis 300 000, ja heille 10 euroa, 20 euroa on valtavan
suuri summa. Jos me haluamme, me tiedämme myöskin,
ministeri Katainen, että me voimme näiden asemaa
parantaa korottamalla juuri niitä etuja, joista nämä ovat
riippuvaisia, ja minä en tiedä, onko se edes väärin.
Minusta se on aivan oikein, että autetaan niitä ryhmiä,
jotka ovat suurissa vaikeuksissa. Muu politiikka on epäsosiaalista
politiikkaa. Kysyn:
Tiedättekö te tämän? Oletteko
te mahdollisesti samaa mieltä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on korottamassa tulevan vuoden talousarviossa
pienimpiä vanhempainrahoja 160 eurolla kuukaudessa. Tämä on varmasti,
niin kuin moneen kertaan on todettu, Suomen tasavallan historian
suurin yksittäinen etuuskorotus. Aivan samalla tavalla
kannattaa muistaa, että tälle vuodelle on jo tullut
kansaneläkkeen tasokorotus, opintotuen korotus, tämän kaltaiset.
Etuuskorotuksia on tehty, mutta ei tietysti kaikkia etuuksia voida
kerralla nostaa merkittävästi.
Mutta näihin indeksisidonnaisiin menoihin tulee vuoden
jälkeen indeksitarkistukset, mikä on oikein, ja
toivon mukaan mahdollisimman moni tuen varassa elävä ihminen,
joka on työiässä, saa työpaikan.
Siitä se paras sosiaalinen turva tulee.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt on ehkä taas veljille ja sisarille
vasemmalta puolelta syytä opettaa, että katsoisitte
ensi vuoden talousarviota. Se on todella elvyttävä.
Siellä on lähes 600 miljoonaa euroa jo liikennehankkeiden puolelta,
mutta meidän filosofiamme on vähän erilainen.
Me uskomme siihen ihmisten toimeliaisuuteen, tekemiseen, annetaan
veronalennuksia, annetaan työpaikkoja, mahdollisuuksien
mukaan tilaisuuksia luoda työpaikkoja Suomeen.
Mutta yksi tärkeä on pitää usko
myöskin yrittäjillä yllä siinä suhteessa,
että yrittäjät työllistäisivät
lisää. Yksi kysymys siinä liittyy myöskin yrittäjien
työantajamaksuihin.
Onko siellä kenties tulossa joitain vielä kannustavia
elementtejä näitten nykyisten kannustavien elementtien
lisäksi?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole tehnyt sosiaaliturvamaksujen
suhteen, niin kuin tiedetään, mitään
ratkaisuja. Sen sijaan hallitus paraikaa valmistelee niitä toimia,
joilla autetaan niitä yrityksiä, joilla nyt on
rahoitusvaikeuksia tai vaikeuksia saada takuita niille rahoitushankkeille,
mitä niillä on. Minä luulen, että se
akuutisti on se kaikkein tärkein vaihe. Jos esimerkiksi
suomalaisen viennin volyymi tippuisi 5 prosentilla, jos näin
huonosti kävisi, että se tippuisi 5 prosentilla,
sillä olisi välittömästi vaikutukset
vähintään 10 000—20 000
työpaikan menetykseen. Jotta näin ei kävisi,
niin valtio erillisrahoitusinstituutioittensa kautta pyrkii auttamaan
nyt vaikeuksissa olevia yrityksiä. Se on ehkä se
tärkein apu, missä valtion välittömät
toimet ovat mukana.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Mitä tulee aloittaviin yrityksiin
ja pk-yrityksiin, niin hallituksella ei todellakaan ole suunnitelmissa
minkään näköistä työnantajamaksujen
vähentämistä. Mutta hallituksella on tällä hetkellä ohjelma,
jossa nimenomaan tuetaan työantajaksi siirtymistä.
Meillä kaksi kolmasosaa yrittäjistä on
yksinyrittäjiä, ja tuemme sitä, että palkataan
ensimmäinen työntekijä, ensimmäisenä vuonna
30 prosentilla kaikista kustannuksista ja seuraavana vuonna 15 prosentilla. Samoin
lisäämme starttirahaa, ja starttiraha myös tukee
tätä aloittavaa yrittäjyyttä nimenomaan
tässä tilanteessa, jossa yrittäjyys on
erittäin tärkeä työllisyyden
ylläpidon kannalta.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kansantalouden kannalta tulojen ja menojen
välinen tasapaino pitkässä juoksussa
on hyvin tärkeätä, ja erityisen tärkeätä se
on heikommassa asemassa olevien kansalaisten kannalta. Suomi viennistä riippuvaisena
maana on hyvin haavoittuva, ja sen tähden hallituksen pitää reagoida
hyvin nopeasti. Kysynkin, ministeri Pekkarinen, kun tässä on ylistetty,
että tämä VR:n päätös
tilata, aikaistaa näitä tilauksia, oli oikeata
politiikkaa:
Onko suunnitteilla, että myös muita tämän kaltaisia
laukaisuja saataisiin aikaan? (Ed. Jaakonsaari: Aika paha kysymys!)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Jaakonsaarikin sanoi, että aika
paha kysymys. Niin on paha kysymys, koska ei voi suoralta kädeltä sanoa,
että on todellakin suunniteltu vastaavanlaisia hankkeita.
Niitä nyt ei tiedossa ole. Kyllä ne toimet, missä nyt valtiovalta
pyrkii olemaan aktiivisesti mukana, ovat jo äsken kerrottujen
vientiin liittyvien rahoitus- ja takauspullonkaulojen aukaisemiset.
Me varaudumme siihen, että tänne eduskuntaan tuodaan
myös tarvittaessa alaa koskeva lainsäädäntö,
mutta sen lisäksi on tärkeää,
että myös niitä kotimarkkinayrityksiä vastaan,
jotka nyt eivät saa riittävän helposti
pankeista rahaa välttämättömien
pyörien pyörittämiseen, valtio menisi omilla
toimillaan sekä takaamaan niitten luottoja että myöskin
myöntämään luottoja silloin,
kun pankki, rahalaitokset eivät niitä voi myöntää.
Hallitushan eilen esitteli täällä järjestelyn,
jolla pankkien välistä luotonantoa nyt pyritään
saamaan liikkeelle. Jos se onnistuu, niin siinä ei sen jälkeen
niin paljon tarvita valtiota. Jos ei, niin valtiota tarvitaan paljon
enemmän mukaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vuokralla asuvien ostovoiman kannalta on
ratkaisevaa vuokrakehitys. Viime vuoden kesäkuusta tämän
vuoden kesäkuuhun vuokra-asuntojen ylläpitokustannusindeksi
nousi 9 prosenttia. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä,
että jo pelkästään tämän ylläpitokustannuksen
nousun takia on odotettavissa noin 10 prosentin vuokrankorotukset.
Samaan aikaan pitäisi kovan rahan asuntotuotannon hiipuessa
käynnistää vuokra-asuntotuotantoa hyvin
voimakkaasti, niin kuin tapahtui 1990-luvun laman vuosina. Vuokratasauksen
kautta tämä johtaa kuitenkin herkästi
siihen, että uusien vuokra-asuntojen pääomakustannuksia
jyvitetään myöskin vanhojen vuokralla
asuvien vuokriin. Kysynkin arvoisalta asuntoministeriltä:
Miten voitaisiin hillitä kansalaisten ostovoiman, vuokralaisten
ostovoiman, kannalta erittäin keskeistä vuokrien
nousupainetta ja samaan aikaan turvata riittävä vuokra-asuntotuotanto
sekä työllisyyden että asuntojen riittävyyden
kannalta?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Järjestelmä on sosiaalisen
vuokratuotannon osalta jo pitkään perustunut — myös edellisten
hallitusten aikana ja vasemmistoliittolaisten asuntoministerien
aikana — siihen, että vuokria tasataan. Se on
ollut viime vuosina, kun rakennuskustannukset ovat mitä ovat,
itse asiassa kutakuinkin ainoa mahdollisuus, millä on saatu
järkeviä, kohtuuhintaisia vuokria aikaiseksi.
Ja tästä näkökulmasta olen aiemminkin
ilmaissut huoleni siitä, että kuntakenttä,
joka kuitenkin Suomessa kaikkein selkeimmin edustaa yleishyödyllistä tahoa,
on ryhtynyt suhtautumaan osin pikkasen penseästi tähän
vuokra-asuntotuotantoon ja omistamiseen. Meillä on nyt
otollisemmat olosuhteet vuokra-asuntotuotannolle kuin pitkään,
pitkään aikaan, sekä sen takia, että kysyntää on,
että sen takia, että kustannukset tulevat alas,
ja senkin takia, että rakennusyhtiöillä on nyt
kapasiteettia ja kiinnostusta siihen. Eikä ole olemassa
mitään hokkuspokkustemppua, jolla vuokria saadaan
alas, muuta kuin se, että rakennetaan vuokra-asuntoja lisää sillä lailla,
että markkinoilla on riittävästi tarjontaa
olemassa olevaan kysyntään nähden.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin elvytystä tarvittaisiin,
ja tästä ei tulla selviämään
näillä fraaseilla, että tämä on
Euroopan tai historian suurin elvytys, mitä hallitus tekee,
koska näin ei ole. Hallitushan ei ole tähän mennessä tehnyt
ensimmäistäkään päätöstä viime
kevään jälkeen, joka olisi merkinnyt
jotain todellista uutta.
Kun ministeri Vapaavuori puhuu näistä hokkuspokkustempuista,
niin emmehän me hokkuspokkustemppuja tarvitse, mutta esimerkiksi
rakentamisessa pitäisi tehdä nyt päätöksiä,
jotta ensi vuonna voisi lähteä rakentaminen liikkeelle. Se
olisi todellista elvytyspolitiikkaa. Kaksi konkreettista asiaa:
Oletteko valmiit siihen, ministeri Vapaavuori, että te
esitätte ainakin, että kotitalousvähennys koskisi
myös kerrostaloasukkaita ja rivitaloasukkaita, niin että siellä voitaisiin
remonttitöitä tehdä tämän
merkittävän vähennyksen turvin?
Ja — toinen kysymys — oletteko valmis esittämään,
että korkotukilainojen ehtoja parannetaan niin, että valtio
tinkii tästä korkotuen määrästä tällä hetkellä niin,
että valtio ottaa hiukan enemmän sitä vastattavakseen?
Rakennusteollisuus sanoi viimeksi tänään, että sen
jälkeen lähtee liikkeelle: jos nämä kaksi asiaa
tehdään, niin he takaavat, että työmaat
lähtevät uudelleen liikkeelle.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Valtion ensi vuoden budjetti on myös asuntotuotannon
osalta varmaan elvyttävämpi kuin koskaan. Siellä on
useita eri elementtejä, jotka huomattavalla tavalla edistävät
vuokra-asuntomarkkinoitten kehitystä: siellä on
erillinen käynnistysavustus, 10 000 euroa, kutakin
sosiaalista asuntoa kohden Pääkaupunkiseudulla; siellä on
rakennettu kokonaan uusi välimalli, joka tulee nimenomaan
sosiaalisen asuntotuotannon ja vapaarahoitteisen väliin;
valtiovarainministeriön puolelta on tullut REIT-kiinteistörahastomalli.
Näitä elementtejä siellä on
vaikka kuinka paljon.
Jälkimmäiseen kysymykseen vastaisin näin, että se
ei ole tämän hetken ongelma. Tämän
hetken ongelma vuokra-asuntopuolella eivät ole niinkään
kustannukset vaan rahoituksen saaminen. Ja rahoituksen saamisen
osalta olen vastannut jo useamman kerran, että siitä käymme
parhaillaan keskusteluja valtiovarainministeriön kanssa,
riippuen nyt pikkasen siitä, miten tämä markkinatilanne
rahamarkkinoilla lähiviikkoina kehittyy.
Mutta, arvoisa puhemies, ed. Heinäluoma on siinä oikeassa,
että kun elämme poikkeuksellista aikaa, niin totta
kai meidän pitää myös tarkastella
uudelleen sitä, ovatko meidän asuntopoliittiset toimenpiteemme
oikeita ja oikein suunnattuja. Itse asiassa tänään
olen sopinut alivaltiosihteeri Hetemäen (Puhemies: Minuutti
on nyt täyttynyt!) kanssa, joka on johtanut tätä valmistelutyötä,
että kootaan porukka uudelleen kasaan ja arvioidaan yhdessä tämä nykyinen
tilanne.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kaikkien niitten elvyttävien toimien
lisäksi, joita on myös rakentamiseen liittyen
iso määrä sekä ensi vuoden budjetissa
että lisäbudjetissa, näiden päälle,
olemme lisäbudjettiriihessä sopineet siitä,
että hallitus huolella valmistautuu marraskuussa eduskunnalle
annettavaan ensi vuoden budjetin täydentävään
esitykseen hakien keinoja erityisesti kahteen tehtävään
liittyen: toisaalta työllistävän rakennustuotannon
edistämiseen ja toisaalta sitten ylipäätään
yritystoiminnan, varsinkin vientitoiminnan, rahoitusnäkymiin
liittyen. Tämä valmistelutyö on nyt monipuolisesti
käynnissä, ja siihen sitten marraskuussa palataan.
Näillä pyritään tämän
kansainvälisen, voi sanoa, uhan meille tullessa huolehtimaan siitä eturintamasta,
joka näissä talouden ongelmissa on. Eli se on
yksityinen sektori, se on rakentaminen, siinä on vientialat — näillä pitää pystyä
kasvu
pitämään mahdollisimman hyvänä. Se
ehkäisee sitten myös kielteiset vaikutukset, joista
muun muassa kuntatalouden osalta paljon huolta kannetaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tässä nyt kovasti kehutaan,
miten elvyttävä tämä hallituksen
budjetti on, ja ihan hyvä, jos tämä vuokra-asuntotuotanto
toteutuu, koska se on todella tärkeätä.
Mutta aikaisemmista lama-ajoista tiedämme, että kun
kuntien tulot vähenevät, niin samalla kuntien
elvyttävä toiminta ja kuntien investoinnit eivät
suinkaan lisäänny vaan nekin viimeiset, mitä on
oltu suunnittelemassa, laitetaan kokonaan jäihin. Itse
en ole huomannut, en budjetista, en lisäbudjettisuunnitelmista,
mitään suunnitelmia siitä, miten kuntien
omia investointeja tuetaan: mitä tapahtuu koulurakentamiselle, mitä tapahtuu
kuntien terveyskeskusrakentamiselle, vanhainkotien rakentamiselle.
Millä tavalla aiotte tätä todella tärkeää ja
tarpeellista elvytystä ottaa huomioon, kun tähän
mennessä siitä ei ole mitään
suunnitelmia? Eikö nyt ole myös kuntien investointien
tukemisen aika?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tietysti, niin kuin äsken totesin,
me tulemme etsimään keinoja, joilla nimenomaan työllistävää rakentamista
edistetään, kaikki tullaan haravoimaan lävitse.
Minä luulen, että kunnissa on samanlaisia päätöksentekijöitä kuin
valtiolla: nähdään se, että nyt
kun rakennuskapasiteettia vapautuu, tulee rakentaminen ja erityisesti
korjausrakentaminen edullisemmaksi kuin pitkään
aikaan. (Ed. Tennilä: Rahaa puuttuu!) Olemme pyrkineet
huolehtimaan myös eurooppalaisilla järjestelyillä,
kotimaisilla järjestelyillä siitä, että myös
luototusta löytyisi jatkossa. Nyt tulee tässä suhteessa
tilaajan markkinat. Ja uskon, että myös kuntasektorin
niin kuin koko yhteiskunnan sektorin pitää tässä lähimpinä laskusuhdanteen
vuosina huolehtia sellaisista investointitarpeista, jotka joka tapauksessa
tulevaisuudessa edessä ovat. (Ed. Tennilä: Rahaa
puuttuu!)
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Ministeri Kataisen veronmaksajaretoriikka on kyllä komeaa
ja vaalien alla jotenkin ymmärrettävääkin, mutta
jos te orjallisesti seuraatte veronmaksajien esimerkkiä,
niin teille käy huonosti. Tulojen ja menojen tasapainohan
näkyy säästämisasteessa. Se
on pitkään ollut liuussa, ja erittäin
huolestuttava näkymä on edessä, ollaan
menossa miinukselle. No nyt tietenkin, kun talous painuu laskusuhdanteeseen
ja taantuma uhkaa, ihmiset vetävät liinat kiinni,
eivät ota velkaa, autokauppa tyrehtyy, asuntokauppa tyrehtyy.
Mutta seuraatteko tätä esimerkkiä myöskin?
Jos te sen teette, niin silloin te olette todella hakoteillä,
koska teidän pitää todella elvyttää ja
kunnolla, ei sillä tavalla kuin teillä budjetissa
on tuhlattu rahaa, elvyttävää rahaa,
muihin kohteisiin.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Nyt joka tapauksessa tämä budjetti
on Euroopan elvyttävimpiä, ellei elvyttävin. Ja
minkä takia ihmiset ovat huolestuneita? He ovat huolestuneita
yleisestä kansainvälisestä talouskehityksestä.
Hallitus tekee sen, mikä Suomessa voidaan tehdä,
eli pyrimme rauhoittamaan suomalaisia pankkimarkkinoita, koska suomalaiset
pankit eivät ole ongelmissa, mutta sielläkin on
levottomuutta.
Eli tämä paketti on ehkä kaikkein
merkittävin asia, joka vaikuttaa suomalaisten kuluttajien
ja yritysten toimintaan. Mikäli pankeista saa rahaa, niin
kuin vielä vähän aikaa sitten sai, normaalihintaan
ja alhaisempaan hintaan, tulevana vuonna toivon mukaan vielä korotkin
laskevat, niin se ehkä tuo sitä tulevaisuudenuskoa.
Ja kun ihminen näkee, että minulla on työpaikka
olemassa, ostovoima kasvaa, vaikkapa tämä kotitalousvähennyskin
kasvaa, niin tässä nyt vaan täytyy toivoa,
että ihmiset ovat rationaalisia ja toimivat sen mukaan.
Mutta emmehän me voi tietysti ihmisten puolesta tehdä muuta
kuin mahdollistaa hyvän talouskehityksen. Jokainen tekee
sitten omissa kodeissaan ja omassa mielessään
niitä päätöksiä, jotka
hyväksi katsovat.
Mutta tämän lisäksi meillä on,
totta kai, mittava infrarakentamispaketti. (Puhemies: Minuutti on
kulunut!) Tässä on puhuttu asuntotuotannon rakentamisesta,
korjausrakentamisesta. Nämä elvyttävät
myös.