3) Hallituksen esitys laiksi Varustamoliikelaitoksen muuttamisesta
osakeyhtiöksi
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on tänään
käsittelyssä kolme hallituksen esitystä,
joilla yhtiöitetään kaksi valtion liikelaitosta
ja osa Merenkulkulaitoksen virastomuotoisesta toiminnasta. Näiden esitysten
taustalla on Euroopan komission loppuvuodesta 2007 antama ratkaisu
niin sanotussa Tieliikelaitostapauksessa. Komission mukaan liikelaitoksen
konkurssisuoja ja tuloverokäytäntö olivat
yhteismarkkinoille soveltumattomia. Tässä asian
jatkovalmistelussa on sitten päädytty siihen periaateratkaisuun,
että toimivilla markkinoilla avoimessa kilpailutilanteessa
valtion liiketoimintaa tulisi harjoittaa pääsääntöisesti
osakeyhtiömuodossa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on pitänyt esityksiä tarpeellisina
ja tarkoituksenmukaisina ja puoltanut lakiehdotusten hyväksymistä liki muuttamattomina,
tosin äänestyksen jälkeen ja hallituspuolueiden
enemmistön turvin. Koska esityksillä Varustamoliikelaitoksen
ja Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnan ja Ilmailulaitoksen yhtiöittämisestä on
sekä sisältönsä että valiokuntakäsittelynsä osalta
ollut suuria yhtäläisyyksiä, käsittelen
nyt lyhyesti kaikkia kolmea esitystä tässä samassa
puheenvuorossani.
Varustamoliikelaitos muuttuisi valtion kokonaan omistamaksi
osakeyhtiöksi, johon valtiolla olisi strategisen omistuksen
intressi. Yhtiön toimialaan kuuluisivat muun muassa jäänmurtopalvelut,
monitoimialusten toiminta ja yhteisalusliikenne. Varustamoliikelaitoksen
hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta luovutettaisiin perustettavalle
osakeyhtiölle ja liikelaitoksen henkilöstö siirtyisi
perustettavan osakeyhtiön palvelukseen. Osa liikelaitoksesta
eli väyläpalveluliiketoiminta ja sen henkilöstö siirtyisivät
osaksi samanaikaisesti yhtiöitettävän
Merenkulkulaitoksen tuotantotoimintaan. Kolmen vuoden siirtymäjakson jälkeen
tämä yhtiö toimisi markkinaehtoisesti.
Ilmailulaitos muuttuisi myös valtion kokonaan omistamaksi
osakeyhtiöksi.
Valiokunnan suurimmat epäilyt — ehkä tämä on
oikea sana — kohdistuivat Varustamoliikelaitoksen yhtiöittämiseen.
Valiokunta korosti, että yhtiöittäminen
ei saa olla itseisarvo sinänsä, vaan sillä pitää olla
selkeä parantava vaikutus toiminnan kannattavuuteen, palvelutasoon,
jatkuvuuteen ja kustannustehokkuuteen. Valiokunta suhtautui hyvin
epäillen mahdollisuuteen lisätä kilpailua
jäänmurrossa ainakaan lähitulevaisuudessa.
Asiantuntijakuulemisessa on kilpailun lisäämistä kuitenkin
pidetty välttämättömänä,
joten valiokunta mietinnössään kannusti
voimakkaasti selvittämään kaikki mahdollisuudet
toimivan kilpailutilanteen aikaan saamiseksi jäänmurtotoimintaan.
Valiokunta kiinnitti huomiota perustettavan yhtiön
kannattavuuteen ja offshore-toimialaan liittyviin riskeihin ja korosti
perustettavan yhtiön vakavaraisuutta. Täytyy muistaa,
että yhtiön omistuksessa on koko jäänmurtajakalustomme.
Valiokunta piti välttämättömänä,
että erityisesti offshore-toimintaan sisältyvät
liiketaloudelliset riskit tiedostetaan, että niihin varaudutaan kaikin
yhtiön käytettävissä olevin
keinoin.
Valiokunta korosti myös liikenne- ja viestintäministeriön
vastuuta. Sen tulee seurata yhtiön kannattavuutta, vakavaraisuutta
sekä palvelutoiminnan tasoa ja vaikuttavuutta sen varmistamiseksi,
että maamme elinkeinoelämälle elintärkeät
jäänmurtopalvelut turvataan myös jatkossa.
Valiokunta korosti myös huoltovarmuutta. Suomen vienti
ja tuonti ovat täysin riippuvaisia merenkulusta ja talvella
merenkulun mahdollistavasta jäänmurrosta. Jäänmurtovalmius
on yhteiskunnan kriittistä infraa ja sen toimivuus on varmistettava
kaikissa tilanteissa. Jäänmurtokapasiteettia tulee
olla riittävässä määrin
käytössä myös kovan jäätalven
aikana. Yhtiön velvollisuuteen tarjota jäänmurtopalveluja
palataan vielä tätä koskevan lainmuutosesityksen
osalta.
Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnan yhtiöittämisesityksen
käsittelyssä valiokunta painotti öljyntorjuntatehtävän
tärkeyttä myös tälle uudelle
yhtiölle. Tähän lakiesitykseen liittyy
myös valiokunnan ainoa teknisluontoinen muutosehdotus.
Ilmailulaitoksen yhtiöittämisen osalta valiokunta
korosti nykyisen laajuisen lentoasemaverkoston merkitystä ja
pysyvyyttä ja uudistuksen eräitä vaikutuksia
varautumiselle maanpuolustukselle ja siviili-ilmailulle. Myös
näihin aiheisiin palataan tarkemmin erillisen lainvalmistelun pohjalta.
Herra puhemies! Kaikkia näitä kolmea esitystä yhdistävä huolenaiheemme
oli henkilöstön asema. Valiokunta katsoi aiheelliseksi
kirjata mietintöönsä lakiesityksiä tarkemmin
ne periaatteet, jotka liittyvät henkilöstön
asemaan näissä muutostilanteissa. Asiantuntijakuulemisessa
on todettu, että jokainen yhtiöitettävien
toimintojen henkilöstöön kuuluva siirtyy
perustettavan osakeyhtiön työntekijäksi
yhtiön perustamisesta lukien. Yksittäiset työehtosopimukset
ovat voimassa sellaisina kuin ne on tehty ja työehtosopimukset
ovat voimassa sopimuskauden loppuun. Henkilöstön
eläketurva vastaisi nykyistä eläketurvaa
ja tätä varten yhtiöt ottaisivat lisäeläkevakuutuksen.
Esitysten tarkoitus on, että yhtiöittäminen
ei sinänsä vaikuta henkilöstön
määrään tai mahdollisiin sopeuttamistoimiin.
Valiokunta painotti edellä esitettyjen henkilöstöä koskevien
muutosperiaatteiden toteuttamista myös käytännössä. Valtion
kokonaan omistamien yhtiöiden toiminnassa on tärkeä korostaa
hyvän henkilöstöpolitiikan merkitystä erityisesti
muutosvaiheessa. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on
yrityksen toiminnan kannalta kriittinen menestystekijä. Siksi
on tärkeää, että muutosvaiheessa
taataan työntekijöiden asema ja säilytetään
hyvät neuvotteluyhteydet työnantajan ja työntekijöiden kesken.
Arvoisa herra puhemies! Näillä sanoilla nämä esitykset.
Niin kuin sanoin, esityksiin liittyy opposition yhteiset vastalauseet,
joissa on esitetty näiden esitysten hylkäämistä,
mutta niihin varmaan tuossa tuonnempana tarkemmin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Varustamoliikelaitoksen liiketoiminnoista
perustettavan osakeyhtiön toimialana on jäänmurtopalvelujen,
monitoimialusten erikoispalvelujen ja yhteysalusliikennepalvelujen
tuottaminen sekä muu vesiliikennettä palveleva
toiminta Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi osakeyhtiö harjoittaa
alusten hoitopalvelu- ja rahtaustoimintaa kotimaassa ja ulkomailla.
Finstashipin viime talvi oli vaikea. Talvi oli historian lauhin
ja jäänmurtopäiviä oli vain
puolet edellisvuoteen verrattuna. Syksyllä monitoimimurtajien
käyttöasteet romahtivat. Monitoimimurtajille on
tullut puolet liikevaihdosta ja murtajat ovat työllistyneet
hyvin öljy- ja kaasukentillä. Viime kevään
monitoimimurtajat kuitenkin seisoivat ensi kertaa toimettomina laiturissa.
Varustamoliikelaitoksen koko vuoden liikevaihto oli 60,7 miljoonaa
euroa, liiketappio 2,9 miljoonaa euroa ja tilikauden tappio 5,8
miljoonaa euroa.
Jäänmurtajakalusto kaipaa uudistusta, mutta investointeja
ei kannata tehdä kun palvelusopimuksia jäänmurron
hoitamisesta saadaan vain muutamaksi vuodeksi kerrallaan. Finstaship
onkin toivonut ainakin 15-vuotisia sopimuksia, jotta kaluston uusimiseen
voitaisiin ryhtyä. Uusi murtaja maksaa noin 100—150
miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Uudelle osakeyhtiölle saattaa avautua
uusia markkinoita arktisilta alueilta Amerikan mantereen pohjoispuolella. Öljy- ja
kaasukentiltä löytyy myös osakeyhtiön
tulevaisuuden työmaat. Tavoitteena on, että osakeyhtiö on
vuonna 2011 osaava, palveleva ja tehokas. Tappiota tekevä yritys
käännetään toivottavasti voitolliseksi,
että se voi investoida uusiin kilpailukykyisiin aluksiin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta suhtautuu hyvin epäillen
mahdollisuuteen lisätä kilpailua jäänmurrossa
ainakaan lähitulevaisuudessa. Valiokunta pitää tärkeänä, että liikenne-
ja viestintäministeriön johdolla selvitetään
kaikki mahdollisuudet toimivan kilpailutilanteen aikaansaamiseksi
jäänmurtotoimintaan. Aika mahdotonta onkin kilpailla
silloin, jos jäätä ei merkittävästi
ole tai jos öljy- ja kaasukentät eivät
tarvitse monitoimimurtajien palveluja.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnä valiokunnan puheenjohtajalle
kiitokset hyvästä esittelypuheenvuorosta — taikka
hyvistä esittelypuheenvuoroista oikeastaan kaikkien kolmen laitoksen
kohdalla.
Täytyy sanoa, että minusta tässä on
taas kyseessä yksi oikein perinteinen puhdas hölmöily koko
homma, kaikkien kolmen kohdalta. Ei voi oikein muuta sanoa. Ehkä kuitenkin
pahimmillaan se on näitten kahden laitoksen kohdalta elikkä Merenkulkulaitoksen
ja Varustamoliikelaitoksen kohdalta. Kuten tässä muun
muassa ed. Laxell ja valiokunnan puheenjohtaja jo avauspuheenvuorossaan
kertoivat, niin kyse on siitä, että tässä koitetaan
saada kilpailua aikaiseksi jäänmurron alueella.
Kyllä tässä haiskahtaa siltä,
että käy kuten Tiehallinnossa, että kohta
meillä ei kukaan murra jäitä enää,
kun tästä osakeyhtiö vaan väännetään
väkisin ja tiedetään, mihin tässä ollaan
menossa ja että pyrkimyksenä on se, että väkeä vähennetään
ja koitetaan saada tästä kilpailukykyinen laitos,
kun rahoja sinne ei vaan sijoiteta. Toki on hankala tilanne, jos
jäätä ei ole eikä murrettavaa
ole, niin silloin väkisinkin alukset seisovat. Jos nyt
ajatellaan, että meillä on viisi murtajaa ja kolme
monitoimimurtajaa, joittenka kohdalla kilpailu on myöskin
kohtuuhyvin kiristynyt ja nykyisessä tilanteessa niitä on
seissyt, kuten ed. Laxell tuossa sanoi, niin lomautettuina on koko
väki ollut tänä vuonna kuukauden verran
tuossa kesällä. Ja niin varmaan tulee tulevaisuudessa
olemaan, ellei jäätä sen enempää tule. No,
valtio sitten tilaa ja ostaa täältä.
En tiedä, onko siinä joku järki sitten.
Minun mielestäni tässä koko hommassa
ei ole mitään järkeä vallankin,
kun työehtosopimukset esimerkiksi näille aluksille
on tehty niin, että ne on tehty tätä yhteiskäyttöä varten.
Väkeä on voitu käyttää niin,
että talvella ollaan jäänmurtajilla ja
kesällä tutkimusaluksilla ja muilla, jotka kesällä toimivat
ja seisovat talvella, mutta nyt, kun ne erotetaan eri yhtiöiksi
kokonaan, ei enää näin voidakaan tehdä.
En tiedä mikä järki tästä sitten mahtaa
löytyä. Tämä on sitä valtion
hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
jota tässä peräänkuulutettiin,
ja tässä muun muassa kyselytunnilla puhuttiin
siitä kuinka hyvää henkilöstöpolitiikkaa
valtio on noudattanut. Se on ollut kaikkein heikointa henkilöstöpolitiikkaa,
mitä tässä maassa on tänä vuonna
vissiin hoidettu, valitettavasti. Ja näin näyttää tässäkin
käyvän.
Tässä on taas kumarrettu EU:lle suoraan, kun sieltä joku
pieni nitkahdus on tullut, että pitää näistä liikelaitoksista
jossain määrin päästä eroon,
niin kaikki on mennyt välittömästi. Meidän
virkamiehet erityisesti tuolla liikenne- ja viestintäministeriössä viittaavat
ensimmäisenä, että me olemme paavillisempia
kuin paavi itse. Me teemme tämän asian ja me hoidamme
tämän homman heti kerrasta perille, ettei vaan
jää kenellekään epäselväksi.
Sillä ei ole mitään väliä, mitä se
maksaa taikka mitä sillä saadaan taikka saavutetaan.
Kyllä erikoista on vähän tässä,
miten kilpailua voidaan järjestää, jos
jäitä ei juuri muualla ole kuin täällä meillä,
missä merenkulussa niitä täytyy murtaa
ja mistä niitä tekijöitä tulee
ja kuka alkaa ostaa uusia jäänmurtajia, jos hinnat
on sitä luokkaa kuin ed. Laxell tuossa asiantuntevasti
kertoi.
Kyllä täytyy sanoa, että ei ole järjen
hiventäkään näissä kaikissa
kolmessa esityksessä. Silläpä me tulemme
esittämään hylkyä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelen myös näitä kaikkia
kolmea päiväjärjestyksen kohtaa 3), 4)
ja 5) tässä yhdessä, kuten puhemies tuossa
alussa totesi.
Tässä ensimmäisessä, hallituksen
esityksessä 143, Varustamoliikelaitos muutettaisiin osakeyhtiöksi.
Varustamoliikelaitoksella on keskeinen rooli talvimerenkulun palvelujen
tuottajana, ja sen yhteiskunnallinen merkitys Suomen elinkeinoelämän
ja teollisuuden kuljetuksille sekä maamme huoltovarmuudelle
on merkittävä.
Jäänmurto- ja väylänhoitopalvelujen
tuottaminen ovat selkeästi yhteiskunnan vastuulle kuuluvia
toimintoja, joiden tarkoituksena on varmistaa Suomen talvimerenkulun
toteutuminen sekä väyläverkoston kunnossa
pysyminen siten, että merenkulun turvallinen ja ympärivuotinen
hoitaminen on ylipäänsä mahdollista.
Tämän toiminnan riskeeraaminen taloudellisen voiton
tavoittelulle ei ole järkevää. Erityisesti,
kun tarkastellaan taloudellisia tunnuslukuja, ei jäänmurtoa voida
pitää kovin kannattavana liiketoimintana. Tässä on
sitten vaarana se, että kun perustetaan yhtiö,
niin yhtiöhän voi mennä konkurssiin,
jonka jälkeen olemmekin mielenkiintoisessa tilanteessa.
Yhtiöittämisen ei pidä olla itseisarvo
sinänsä, ja todella jäänmurtotoiminnassa
sille ei ole myöskään minkäänlaisia
perusteita.
Esityksessä ei ole myöskään
liikelaitoksen henkilöstöä riittävästi
huomioitu, ja olisimmekin halunneet, että esitykseen olisi
tullut kirjata, että työntekijät siirtyvät
perustettavien osakeyhtiöiden palvelukseen vanhoina työntekijöinä entisen palvelussuhteen
ehdoin. Sitten halusimme myös eläketurvan hoidettavaksi
niin, että se ei tule perustettavan yhtiön rasitteeksi.
Tämä sama henkilöstöongelma,
en toista sitä enää näiden kahden
muun kohdalla, koskee jokaista näistä kolmesta
esityksestä. Mielestämme valtion pitäisi
olla esimerkillinen työnantaja ja muutostilanteessa sen
pitäisi turvata työntekijänsä muutenkin
kuin hyvillä aikeilla. Niiden toteutuminen on valitettavasti
nähty, ja viittaan tässä myös
osaltani vanhaan Tielaitokseen, sittemmin Tieliikelaitokseen, sittemmin
Destiaan, jossa oli alussa rökälemäiset
irtisanomiset, kun päästiin vauhtiin turva-ajan
jälkeen. Nyt sitten on ollut tovi vähän
tyvenempää ja jälleen mennään
kovaa ja väkeä ollaan lomauttamassa ja irtisanomassa,
joten hyviä aikeita on paljon, mutta jollei niistä haluta
tarkasti kirjata mustaa valkoiselle, silloin ne saattavat jäädä kuolleeksi
kirjaimeksi ja henkilöstö on kyllä todella
heikoilla näissä neuvotteluissa, jotka edessä ovat.
Tässä hallituksen esityksessä 144,
jossa ehdotetaan säädettäväksi
laki Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnan muuttamiseksi osakeyhtiöksi, öljyntorjuntaan
varustellut väyläalukset, öljyntorjuntatehtävien
hoitaminen ja sitä koskevat sopimukset siirtyisivät
väyläpalveluliikennetoiminnan mukaan perustettavalle
tuotanto-osakeyhtiölle. Aikaisemmin Varustamoliikelaitos on
ollut velvollinen tarjoutumaan öljyvahinkojen torjuntatehtäviin
ja yhteistoiminta Suomen ympäristökeskuksen kanssa
on toiminut asiallisesti. Tähän ehdotettuun lainsäädäntöön
ei tällaista velvoitetta sisälly. Täytyy
sanoa, että yhteiskunnan kannalta on erittäin
keskeistä, että valtakunnallinen öljyntorjuntavalmius
ja -kyky eivät heikenny, mikä on vaarana toteutettavan järjestelyn
ja lakimuutosten seurauksena. Myös tätä esitystä koskee
tämä hyvin hataraksi jätetty henkilöstön
aseman turvaaminen.
Viimeisenä tässä kolmen joukossa
on hallituksen esitys 145, jonka mukaan Ilmailulaitos muutettaisiin
osakeyhtiöksi. Ilmailulaitoksella on laaja yhteiskunnallinen
palvelutehtävä. Sen keskeisin tehtävä on
huolehtia Suomen lentoasemaverkosta ja lennonvarmistuspalvelujen
saatavuudesta koko maassa. Erityisesti tulisi huolehtia siitä,
että julkisiksi palvelutehtäviksi luokitellut aluevalvonta-,
meripelastus-, valmius- ja pelastustehtävät tulevat
asianmukaisesti hoidetuiksi.
Nykyisistä lentokentistä vain pieni osa on
taloudellisesti kannattavia, ja nekin tarvitsevat ristisubventointia.
Itse asiassa valiokunnassa kerrottiin, että Suomen 26 lentokentästä vain
yksi on selkeästi voitollinen, Helsinki—Vantaa,
jonka tuotolla sitten pidetään yllä tätä muuta
verkostoa. Sitten siellä on näiden joidenkin suurten
yliopistokaupunkien yhteydessä olevat kentät,
jotka jollain lailla kiikun kaakun menevät, ja on olemassa
muun muassa yksi kenttä, joka on niin tappiollinen, että sinne
ei taloudellisista syistä olisi järkevää niitä lentoja
tehdä. Mutta tässä tulee nyt sitten tämä maan
huoltovarmuus, aluepoliittinen näkökulma, halutaanko
pitää lentokentät olemassa. Ne ovat kaikki
kysymyksiä, jotka sitten tuleva yhtiö ratkaisee
omasta näkökulmastaan.
Vaikka nyt sitten tässä on ollut puheita siitä, että yhtiö ei
saisi lakkauttaa mitään kenttiä yksinään,
vaan siitä pitäisi keskustella muidenkin kanssa,
niin kyllä pahaa pelkään, että siinä kohtaa,
kun yhtiö toimii, tällaiset puheet unohtuvat. Nimittäin
kovin tutulta kuulostaa sellainen viittaus, että hallitus
ei sekaannu yhtiön operatiiviseen toimintaan. Eli kyllä vähän
epäillen suhtaudun siihen, miten näille kentille
käy siinä tilanteessa, jossa yhtiö alkaa
katsella, tuotetaanko sieltä voittoa vai tappiota. Suomi
on pitkä, harvaan asuttu maa, ja on erittäin tärkeää koko
Suomelle, meidän maaseudullemme, että siellä on kenttiä,
kyllä ne tuovat elinvoimaa sinne maakuntaan.
Kun valitettavasti nämä hallituksen esitykset tulevat
menemään läpi, niin toivon todella, että näitä valvotaan
perään sitten, ettei käy niin kuin tässä kauhuskenaariossa
tuntuu käyvän. Myös tässä on
tämä henkilöstökysymys, jonka
olemme ottaneet esiin samalla lailla kuin noissa kahdessa aiemmassa.
Edellä esitetyn perusteella tulemme kakkoskäsittelyssä esittämään
näiden kaikkien kolmen hallituksen esityksen hylkäämistä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Minulla on myös nämä kolme
mietintöä tässä käsillä ja
reunahuomautuksin. Kun liityimme aikoinaan Euroopan unioniin, niin
silloin runoilin, että Euroopan rannalla suomalainen asustaa,
ja kyllä me tosi rannalla olemme. Siis Euroopan unionihan
määrää, että liikelaitoksen
pitää mennä konkurssiin, että pitää voida
mennä konkurssiin. Tuloverokäytäntö ei
myöskään sovellu näille yhteismarkkinoille.
Tässä me saamme nyt maistaa tätä,
vaikka tietenkin Suomen teollisuudenhan on jotakin hyväkin
maistaa EU:n kautta, mutta tämä on juuri tätä ja
tässä mennään ja vikistään.
Valiokunnan enemmistöhän otti myönteisen kannan
tosiaan tähän, aika moni meistä pitkin hampain,
että varustamoliikelaitos muutetaan osakeyhtiöksi.
Kun toimitaan avoimessa kilpailutilanteessa, niin näin
sitten tämä olisi käytännöllistä.
Kyllähän tästä voidaan esittää ihan
hyvin ideologisia kysymyksiä, onko tämä järkevää. Minusta
hyvä, että täällä on
kuitenkin sanottu se, että yhtiöittäminen
ei saa olla itseisarvo sinänsä, vaan sillä pitää olla
selkeä parantava vaikutus kannattavuuteen, mutta ennen
kaikkea palvelutasoon, jatkuvuuteen, kustannustehokkuuteen.
Jäänmurtopalvelut on merkittävä toiminnan muoto
tässä varustamoliikelaitoksessa, ja jäänmurrossa
tuskin on kilpailua näköpiirissä, että sillä tavalla
työpaikan puolesta sinänsä tarvitsee pelätä.
Mutta ilmastonmuutos tietysti saattaa aiheuttaa sen, että Perämerelläkään
ei sitä jäätä ole joka talvi.
En tiedä sitten siitä, mitä ed. Laxell
sanoo, että olisiko sitten tarjolla tuolla öljy-
ja kaasukentillä töitä. Koillisväylä tulee
olemaan auki tulevaisuudessa, mutta jos semmoinen takatalvi iskee,
niin kyllä kylmii meitä varmaan aika monia, jos
ei ole kunnon varustusta, millä murretaan jäätä.
Suomi, sen vientiteollisuus on kuitenkin riippuvainen erittäin
paljon tästä, että pääsevät
laivat kulkemaan, ja tässä mielessä tämä huoltovarmuus
on tärkeä asia.
Vielä tuosta henkilöstön asemasta:
Täällä on oppositio tehnyt vastalauseen
ja on huolissaan tästä nimenomaan, miten työntekijöiden
käy, ja se on täällä kirjannut,
että pitää työntekijöitä ottaa
entisin palvelussuhteen ehdoin. Ymmärrän kyllä tämän
näkökulman. Toki tähän hyväksyttyyn
mietintöön on nyt sitten kirjattu, että henkilöstön
asemaa koskevilla säännöksillä turvataan henkilöstön
asema siinä laajuudessa kun muutokset johtuvat työnantajan
oikeudellisen muodon muuttumisesta. Itse tuolla keskustan kesäkokouksessa
kyllä esitin duubiot silloin tuosta Destiasta, ja näinhän
siinä saattaa käydä, että porukkaa
vähennetään, varsinkin jos varustamoliikelaitos
on tappiolla ollut.
Eli tässä nyt mennään Euroopan
unionin talutusnuorassa, ja ihan samaa oikeastaan voin sanoa tästä Merenkulkulaitoksesta.
Tässähän esitys sisältää kolmen
vuoden siirtymäajan, jonka jälkeen laitoksen tulisi
toimia markkinaehtoisesti, Saimaan kanavan käyttö-
ja kunnossapito jää nyt ulkopuolelle. Tosiaankin
tällä perusteella minä olen hyväksynyt,
kun täällä sanotaan — ainakin
näin viisaasti valiokunnassa kannanotoissa — että työsopimussuhteinen
henkilöstö siirtyy, ja virkasuhteinen henkilöstö otetaan
työsuhteeseen yhtiöön ja näin
kohdeltaisiin heitä asiallisesti.
Tästä Ilmailulaitoksen muuttamisesta osakeyhtiöksi,
niin olen ihan samoin peloissani siitä, miten käy
tämän meidän lentoasemaverkoston. Tämä on
juuri sitä aluepolitiikkaa, mitä meidän, ainakin
keskustalaisten, pitää puolustaa, ja tämä on
erittäin vaikea tilanne, jos operatiivinen johto yksin
pääsee näitä päätöksiä tekemään.
Kyllähän me sen tiedämme, että suurin
osa näistä lentoasemista on kannattamattomia,
mutta ne ovat tarpeellisia tämän koko maan verkon
kannalta ja koko aluepolitiikan kannalta, ja pelkään
niitä uhkia.
Täällähän sanotaan, että huonosti
kannattavan tai toimimattoman kentän sulkeminen kokonaan ei
saa olla jatkossa pelkästään perustettavan
yhtiön päätösvallassa, mutta
tämä on juuri nyt tätä rajapintaa,
missä määrin poliittiset päättäjät
pääsevät sitten tähän
asiaan vaikuttamaan, että näin ei sitten toimita
eikä lähde sitten tämmöinen
alasajo, että vaan muutamia kenttiä meille Suomeen jää.
Uskon, että esimerkiksi Tampere—Pirkkalan osalta
meillä on jo niin paljon tuota muuta liikennettä,
charter-liikennettä, muuta, että kyllähän
se lentoasema säilyy, mutta ennen kaikkea pelkään
näitten Väli-Suomen kenttien puolesta. Pohjois-Suomenkin
kentät ja nämä lentoasemat varmasti säilyvät,
ettei siinä sinänsä mitään.
Tässä ihan sama asia — vielä esitän
tämän huoleni — että mitä yhtiötä sitovassa
työehtosopimuksessa ja työsopimuksessa on sovittu,
niin sitä noudatetaan. Kyllähän tämä kylmää kyytiä on,
mutta mennään nyt sitten näin Euroopan
unionin markkinatalouden mukaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muistuu tässä elävästi
mieleeni liikennevaliokunnassa toimiminen ja sen vetäjän
tehtävien hoitaminen. Mitä silloin kirjoitettiinkaan
mietintöihin? Puhuttiin hartaasti huoltovarmuudesta, puhuttiin
siitä, kuinka Suomi on käytännössä logistisesti
saarivaltio ja pitää pitää kaikin
mahdollisin keinoin huoli siitä, että lo gistiikka
toimii. Se koskee sääoloja, se koskee jääoloja,
se koskee poikkeustilanteita ja -oloja.
Nimittäin tämmöisessä niukkuuden
keskellä resursseista tappelevassa maailmassa voivat niin sanotut
poikkeusolotkin tulla hyvin pian eteen, ja silloin täytyy
itseisellä valtiolla, olipa nyt integroitunut sitten yhteisöihin
millä tavalla tahansa, sillä pitää olla
nimenomaan omassa päätösvallassaan olevat
välineistöt toimia. Jos ajatellaan huonointa mahdollista
vaihtoehtoa, mikä tästä voi seurata ja
johonka pitää varautua, niin se on se, että tämä rakenne,
jota nyt tarjotaan, se kerta kaikkiaan ei osakeyhtiön muotoisesti
yhtiölain ja kirjanpitolain velvoitteitten mukaan voi toimia, se
ei voi tehdä kunnollisia tilinpäätöksiä ja
sillä siisti. Se tarkoittaa, että puhumattakaan
vielä siitä, että viivan alle jäisi
niin paljon varallisuutta, että voi investoida johonkin.
Se onkin jo sitten ihan iso juttu.
Elikkä siis toisin sanoen se tarkoittaa sitä,
että joudutaan huoltovarmuusmielessä katsomaan, mikä verkosto
kuitenkin toimii, se on maalla oleva verkosto. Se merkitsee kiusallista
kyllä sitä — taikka hyvä, riippuu
kuka sitä ajattelee ja miltä kannalta, positiivisesti
meidän oululaisten kannalta, arvoisa puhemies — että kyllä kiitolaukkaa
rakennetaan meille kaksoisraiteet ja luotijunat ja vielä parhaimmillaan
rakennetaan toinen kaksoisraide siihen rinnalle, nimittäin
sen takia, että jos nämä kaivoshankkeet
toteutuvat, niin ne malmirikasteet tuodaankin rautateitä pitkin
Hankoniemelle. Ei siis voida luottaa tähän meritievaihtoehtoon
muuta kuin niin, että siltä alueelta lähdetään
liikenteeseen, mikä varmasti mitä suurimmalla
todennäköisyydellä on vapaana jäistä tai
melkein vapaana jäistä.
Mikä voisi olla tähän sitten se tekninen
vaihtoehto? Se tekninen vaihtoehto voisi olla tällä rakenteella
vain se — siis liittyy merenkulkuun — että meillä on
valtion omistama kalustoyhtiö ja siihen satsataan pääomaa,
investointipääomaa niin, että se vuokraa
jäänmurtajakalustoa jnp. sitten näille
toimijoille, jotka voivat mennä konkurssiin. Sillä saahan
nyt valtio omistaa omaisuutta, eihän siinä ole
mitään, mutta se tarkoittaa sitä, että tämä suunnittelu
on aivan puolitiessään, mitä nyt hallitus
tarjoaa hyväksyttäväksi, mikä on
siis meikäläisen pakko hyväksyä.
Oli miten älytön tahansa, niin eihän
se ole kuin siitä vaan, soromnoo. Elikkä siis
toisin sanoen, kun täällä ed. Rönni
totesi, että tämä on hulvatonta hommaa,
niin siis ei pitäisi liioitella näinpäin,
vaan sanotaan reilusti, että ihan päin sitä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käsittelyssä tänään
kolme osakeyhtiöittämistä. Ensimmäisenä on
Varustamoliikelaitoksen muuttaminen osakeyhtiöksi, jonka taustalla
on, kuten täällä on jo todettu, Euroopan komission
loppuvuodesta 2007 antama ratkaisu niin sanotussa Tieliikelaitos-tapauksessa.
Komissio tulkitsi liikelaitostilanteessa konkurssisuojan ja tuloverokäytännön
yhteismarkkinoille soveltumattomiksi, mikä pakotti sitten
Suomen valmistelemaan jatkotoimia oman liikelaitostoimintansa osalta,
ja tänään olemme täällä käsittelemässä näiden
toimintojen osakeyhtiöittämistä.
Ajatuksena siis on, että toimivilla ja kilpailluilla
markkinoilla avoimessa kilpailutilanteessa valtion liiketoimintaa
tulee harjoittaa pääsääntöisesti
osakeyhtiömuodossa. Täällä on
esitetty erilaisia arvioita toisaalta asian järkevyydestä ja
liiketaloudellisesta kannattavuudesta, ja varmasti nämä huolet,
jotka täällä on tuotu esille, ovat ainakin
osittain perusteltuja. Nimittäin jäänmurtopalvelut
Suomen kaltaisessa maassa, joka, niin kuin täällä on
todettu, on kaukana ja jossa sekä vienti- että tuontitoimintaa
logistisesti hoidetaan meriteitse, talvimerenkulun takaaminen jäänmurtopalveluiden
kautta on ydintehtävä.
Mielestäni ei voida kuitenkaan ajatella niin puusilmäisesti
kuin täällä on tänään
puhuttu siitä, että virasto, liikelaitos ja osakeyhtiö poikkeaisivat
tällaisen toiminnan pyörittämisen osalta merkittävästi
toisistaan ja että virastossa tai liikelaitoksessa saataisiin
pyörittää tappiollista toimintaa. Nekin
toiminnot tuossa tilanteessa on jollain tavalla rahoitettava. Tässäkin
uudistuksessa joka tapauksessa tulee säilymään
perustettavan yhtiön osalta tilaaja—tuottaja-malli
myös vastaisuudessa, jossa sitten tilaajaorganisaatio sopii
tuottajaorganisaationa olevan yhtiön kanssa sen perusjäänmurtopalvelun
tuottamisesta.
Jäänmurtovalmius on osa yhteiskunnan kriittistä infrastruktuuria,
ja sen toimivuus on kaikissa tilanteissa varmistettava. Tämä,
uskon niin, tulee myös osakeyhtiömuodossa toteutumaan.
On päivänselvä asia, että eri
syistä, toisaalta huonon jäätalven tai
huonojen jäätalvien, mikä on sinänsä paradoksi
tämän tapaisen liiketoiminnan osalta, sekä sitten
taloudellisten suhdanteiden ja sitä kautta pienentyneen
tilaus- ja palvelutarpeen kautta liiketoiminta Varustamoliikelaitoksella
on ollut vuosina 2004—2008 tappiollista.
On myös kuulemisissa todettu, että jäänmurto-
ja off shore -toimintojen synergiaedut on olennaiset, mutta off
shore -toimintaan liittyy liiketoiminnallisia riskejä.
Osakeyhtiömallissa voidaan lausuntojen mukaan tämä off
shore -toiminta erottaa läpinäkyvästi
esimerkiksi omaksi tytäryhtiötoiminnoksi, jolloin
sitä kautta jäänmurtokauden ulkopuolinen
työ voidaan selvästi osoittaa. Tämä ei
ole ihan vähäpätöinen asia.
Nimittäin normaalin toimintavuoden aikana kyse on 12 miljoonan
euron liiketoiminnasta. Ellei sitä olisi, tuo rahoitettaisiin
budjetista ja budjettiin se rahoitettaisiin väylämaksuista,
eli silläkin tavalla sillä on merkittävää yhteiskunnallista
merkitystä sekä taloudellista merkitystä vientiteollisuudelle.
Tässä opposition vastalauseessa on todettu, että toiminnan
riskeeraaminen taloudellisen voiton tavoittelulle ei ole järkevää.
Taloudellinen voitto sinänsä ei ole se tekijä,
joka varmasti tulevaisuudessakaan määrittelee
tämän yhtiön toimintaa, sen keskeistä funktiota,
mutta silti myös osakeyhtiömuodossa, kuten aiemmin
totesin, toiminnan on oltava kannattavaa.
Mitä tulee sitten henkilöstön asemaan,
itse olen luottavainen siihen, että henkilöstön
asema, niin kuin tässä lakiesityksessä on
todettu, tulee turvatuksi. Jokainen yhtiöitettävän
toiminnan henkilöstöön kuuluva siirtyy
perustettavan osakeyhtiön työntekijäksi.
Palvelussuhteen ehdoissa sovelletaan, mitä laeissa, työsopimuksissa
ja työehtosopimuksissa säädetään
yksittäisten työehto- ja työsopimusten
osalta, ja eläketurva vastaa sitä ansaittua eläketurvaa,
joka vielä lisäeläkevastuuvakuutuksella
suojataan. Tältä osin uskon, että aivan
normaalien valtion toimintojen mukaisesti myös henkilöstön
asema tulee tässä ratkaisussa turvattua.
Tältä osin, vaikka jäänmurtotoimintaan
ja Varustamoliikelaitoksen ydintoimintoihin liittyy monia epävarmuustekijöitä,
tämän muutoksen jälkeen, joka johtuu
tästä liikelaitosasiasta, EU:n päätöksestä Tieliikelaitoksen
osalta, tämä toiminto kuitenkin tulee turvatusti
hoidettua myös tulevaisuudessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvin valitettavaa, että EU tällä tavalla
omien määräystensä kautta loukkaa
itsenäisen valtion omia mahdollisuuksia hoitaa omia toimintojaan parhaaksi
katsomallaan ja hyväksi koetulla tavalla. Lähtökohtana
totean, että meillä Varustamoliikelaitos, Merenkulkulaitos
ja Ilmailulaitos ovat hoitaneet hyvin ne annetut tehtävät,
joita yhteiskunta on näille antanut. Tässä suhteessa
pienintäkään aihetta toimintojen kannalta
muutoksiin ei ole. Elikkä muutos tulee ulkopuolisesta syystä,
ei millään tavoin itse toiminnoista tai niiden
tarpeista.
Kun tähän tilanteeseen on tultu ja jos todella on
niin, että Suomi ei voi tässä asiassa
toimia itsenäisesti vaan on pakko toimia EU:n käskyjen mukaan,
niin on pakko tuoda eräitä asioita vahvasti esille.
Kysymys on kansallisista, koko yhteiskunnan perustaan kuuluvista
tehtävistä, joita Varustamoliikelaitos, Merenkulkulaitos
ja Ilmailulaitos tekevät. Minä ihmettelen EU:n
tulkintaa, että näitä voidaan pitää kaupallisina
toimintoina tai että yleensä näitä asioita
voidaan tarkastella niistä lähtökohdista
käsin, joista EU haluaa nämä nähdä.
Suomi on logistisesti saari, aivan kuten täällä aiemmissa
puheenvuoroissa on jo todettu. Merenkulku on osa arkipäivän
toimintaa, osa normaalia Suomen talouselämää mitä keskeisimmässä määrin.
On aivan varma, että jäätalvia tulee.
Jos on joukossa joitakin leudompia, niin antaapa mennä muutama
vuosi, niin pakkanen tulee opettamaan, että Suomessa tarvitaan
jäänmurtoa.
Minä pidän osakeyhtiötä henkilökohtaisesti täysin
soveltumattomana näitten kansallisten elintärkeitten
perustehtävien hoitamiseen. Pidän hyvin kyseenalaisena,
että osakeyhtiö voi näistä selvitä.
Kun nyt kuitenkin tähän ratkaisuun on tultu, pidän
edellytyksenä sitä, että nämä osakeyhtiöt
pidetään valtion tiiviissä ohjauksessa.
Aivan säädetään erillisesti
tästä lait, joilla taataan se, että kaikki
ne toiminnot, mitä Varustamoliikelaitos, Merenkulkulaitos
ja Ilmailulaitos ovat tehneet, tehdään vastakin
niin kuin suomalaiset itse haluavat ja niin kuin tarpeet edellyttävät.
Pidän välttämättömänä,
että luodaan järjestelmät, joilla kaikki
nämä toiminnat ovat yhteiskunnan eli valtion poliittisessa
kontrollissa ja ohjauksessa.
Olen hyvin huolissani siitä, että jos näitä käydään
tarkastelemaan liikelaitoksina, meillä tulee kannattamattomia
lentokenttiä, meillä tulee kannattamattomia satamia,
meiltä myydään maailmalle hyvät
jäänmurtajat. Pelkään tällaisia
uhkakuvia. Helposti tulee liikkeenjohto, joka haluaa tehdä vaikka
liikkeen sisällä niin sanottua bisnestä ja
täydellisesti unohtaa ne kansalliset, aluepoliittiset ja
yhteiskunnalliset tehtävät, joita näillä kaikilla
kolmella on.
On monta kertaa nähty kunnissa esimerkiksi, että kun
joku toiminta on siirtynyt yhtiölle, niin se ei ole enää kunnan
valitsemien toimielinten riittävässä kontrollissa.
Helposti esimerkiksi, kun meillä omassa kotikunnassani
aikoinaan yhtiöitettiin joitain toimintoja, toimitusjohtaja
minulle sanoi, että tämä ei kuulu sinulle,
vaikka olen valtuuston puheenjohtajana kysymyksen esittänyt.
Hän on sanonut, että meillä on osakeyhtiö,
se toimii osakeyhtiölain mukaan. Meillä on osakeyhtiön
hallitus ja me hallituksessa olemme siitä vastuullisia,
vaikka sataprosenttisesti oli kunnan omistama yhtiö kyseessä.
Tällä tavalla pelkään, että saattaa
kaikille näille kolmellekin käydä.
Kuka on sitten se henkilö, joka valvoo, että nämä yhtiöt
ovat valtion ohjauksessa? Ainakaan nykyinen omistajaohjausmenettely,
mitä meillä tällä hetkellä on,
ei herätä luottamusta. Tähän
olisi saatava todellinen poliittinen ohjaus, poliittinen ohjaus
sanan myönteisessä merkityksessä siten,
että nämä ovat vastuulliset kulloisellekin hallitukselle
ja ennen kaikkea eduskunnalle. Silloin voidaan taata se, että nämä tehtävät
voivat säilyä. Osakeyhtiö on minusta
mahdollisimman huono lähtökohdiltaan näitten
asioitten toteuttajaksi.
Mutta kun tähän on tultu, niin meidän
pitää nyt valvoa, että kontrolli säilyy
edelleen kansallisessa ohjauksessa ja johdossa. Ilmavalvonta, lentokenttäverkosto
koko maassa, nämä ovat perusasioita. Merenkulku,
huoltovarmuus, merivalvonta, meripelastus, nämä kaikki
liittyvät näihin asioihin ja itsenäisessä maassa
näiden tulee olla omassa vallassa. Näiden kaikkien
on voitava edelleen tuntea yhteiskuntavastuuta, aluepoliittista
vastuuta, vastuuta Suomen kansalaisille. On kysymys myös
turvallisuudesta, niin meriturvallisuudesta, ilmaturvallisuudesta
kuin muutoinkin. Varoittavana esimerkkinä näin
aikanaan sen, että kun Tvh:lla oli tiekarhuja, niillä pidettiin maaseudun
soratieverkostoista huolta. Kuinka paljon nyt enää nähdään
siellä sorateillä tiekarhuja? Näitä EU:n
suojelemia petoja, karhuja, varmasti nähdään
enemmän kuin tiekarhuja. Monet näkevät
sitten tuloksen teiden kunnosta.
Minä toivon, että näiden toimintojen
osalta tämä varoittava kehitys, joka tuossa osin
on tapahtunut, ei tapahtuisi. Varustamoliikelaitos, Merenkulkulaitos
ja Ilmailulaitos ovat kunniakkaasti ja hyvin hoitaneet tehtävänsä.
Samoihin tuloksiin toivon nytkin tulevaisuudessa päästävän,
kun pakosta joudumme menemään malliin, joka herättää monia
pelkoja. Samoin toivon, että myös henkilöstön
jaksamisesta, työssäviihtymisestä, työpaikkojen
säilymisestä pidetään huolta, että vastakin
näihin vaativiin tehtäviin saadaan paras mahdollinen
ja osaava henkilöstö.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut vaikea juttu
itsellekin, vaikka yrittäjänä yritysten
perustamista ja luomista kohtaan ei ole äidinmaidosta alkaen
ollut pienintäkään vastustamista. Näissä valiokunnan
kuulemisissa kuitenkin tämä asia jätti
todellakin kysymysmerkkejä, niin kuin täällä minusta
on erinomaisesti tuotu julki.
Itse suhtaudun tähän positiivisen varovaisesti, niin
kuin Suomen varustamot omassa lausunnossaan tiedoksi jättivät.
Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin kollega, ed. Seurujärvi,
että toimimme sitten liikelaitoksena tai yhtiönä,
meidän täytyy tuntea vastuu toiminnasta ja ei
täysin tappiollista toimintaa voi tehdä kummassakaan
muodossa. Tietysti osakeyhtiössä ollaan silloin
selvemmillä vesillä tai paremmilla jäillä,
kun se yhtiövastuu tulee merkittävästi
kovemmaksi ja sen pohjalta pystytään tekemään
liiketaloudellisesti järkeviä päätöksiä.
(Ed. Rönni: Pistetään väki pihalle!) — Henkilöstön
asema, ed. Rönni, on tietysti huolestuttava, mutta se ei
voi olla yksinomainen syy tehdä vain tappiota. Sitä korvausta voidaan
maksaa sitten erityyppisesti muutenkin, jos tällainen tarve
on. Kukaan meistä ei vielä tiedä, paljonko
tässä mahdollisesti henkilöstöä tulee
vuosien saatossa vähenemään. — Siitä voidaan
tietysti olla kyllä täysin samaa mieltä,
että varmasti näitä toimintoja tullaan
uudelleenorganisoimaan, ja minusta pitääkin organisoida
uudestaan. Tämä ei voi olla yksinomainen lähtökohta,
että me pidämme liikelaitosmallin päällä.
Tuo Euroopan komission päätös myöskään
ei minusta voi olla yksinomainen lähtökohta tälle tilanteelle.
Siis yhtiöittäminen ei tuo minkäänlaisia
uusia markkinoita, niin kuin Satamaliitto totesi kuulemisessa, ja
tästä syystä tuo Merenkulkulaitoksen
pääjohtaja Myllyn näkemys siitä, että mahdollisesti
tuo offshore-toiminta olisi yhtiöitetty ja laitettu erilleen
jäänmurrosta, olisi voinut olla kenties ensimmäinen
vaihe tässä, mutta aika näyttää — tai
me emme tietysti pysty sitä toteamaan — olisiko
se ollut hyvä ratkaisu. Merenkulkulaitoshan kiinnitti erityistä huomiota Varustamoliikelaitoksen
keskeiseen rooliin talvimerenkulun palveluntuottajana ja niiden
yhteiskunnallisten asioitten merkitykseen Suomen elinkeinoelämän
ja teollisuuden kuljetuksille. Se pitää tässä turvata.
Täytyy tukea tätä hallituksen päätöstä näitten yhtiöitten
yhtiöittämisessä. Kun mennään
ajassa eteenpäin, minä uskon, että nyt
joittenkin silmissä huonolta tuntuva ajatus vuosien saatossa
voi myös kääntyä positiiviseksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni EU:n selän taakse
ei tässä kyllä nyt kannata mennä.
Jos ja kun nämä meille tärkeät
palvelut ja laitokset halutaan turvata, niin asia voidaan ymmärtääkseni
hoitaa palauttamalla ne virastoiksi.
Olen myös eri mieltä siitä, voiko
olla tappiollista toimintaa. Totta kai voi olla tappiollista, jopa
tuottamatonta toimintaa. Näinhän monet yhteiskunnan
palvelut ovat, ja mielestäni esimerkiksi huoltovarmuutta
ei saa alistaa bisnekselle. Kaikki ei voi olla kaupan.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuoreeltaan pääsee varapuheenjohtajan
kannanottoa kommentoimaan tästä tappiollisuudesta. Totta
kai tappiollista toimintaakin voi olla, mutta totean vain sen, että virastomallissa
ja liikelaitosmallissa tämä rahoitusmekanismi
toimii tässä tapauksessa aivan samalla tavalla.
Valtio lisää rahoitusta budjetista ja kerää sen
rahan käyttäjiltä, asiakkailta väylämaksuina.
Eli ei tämä mekanismi tästä miksikään
muuttuisi.
Ed. Oinonen kävi puhujakorokkeella muistelemassa oman
kotikuntansa aikoja valtuuston puheenjohtajana, jossa toimiva johto
pyöritti omistajaa, omistajaohjauksen esimerkkinä varsin
katastrofaalinen, voisin sanoa. Mutta itse kyllä näkisin
näin, että aktiivinen omistaja kyllä tässäkin tapauksessa
on se, joka tulee määrittelemään tuon
toiminnan ja pitää huolta siitä, että myös
tällä tavalla yhtiön johto toimii.
Tuosta offshore-toiminnasta ja muustakin liiketoiminnasta totean
sen, että kyllä Varustamoliikelaitos, tuleva osakeyhtiö,
on sillä tavalla tiukan paikan edessä, että uusia
liiketoimintoja täytyy etsiä, uutta tulonmuodostusta
täytyy etsiä, jotta kannattavan toiminnan edellytykset
ja edellytykset sille, että tätä rahoitusvastuuta
ei pidä vierittää sitten muualle, säilyvät.
Eli siinä mielessä toimivalla johdolla on kyllä kova
työ tässä asiassa.
Destian lauttaliiketoiminnat oli myös yksi asia, josta
käytiin keskustelua muun muassa valiokuntavaiheessa, ja
siihenhän hallitus on reagoinut ihan viimeisen viikon takaisella
päätöksellä ottamalla Destian
lauttaliiketoiminnan omaksi yhtiöksi, ja sillä turvataan
tämä tärkeä peruspalvelu. Myös
kaksi uutta lauttaa (Puhemies: 2 minuuttia!) tullaan tilaamaan Etelä-Savoon
ja Varsinais-Suomeen, mikä on tietysti tärkeä osa
tätä elvytyspakettia ja sitä kautta turvaa myös
lauttaliiketoiminnan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä huoltovarmuus on eräs
niitä asioita, joista on maksettava tietyllä tavalla
ihan itseisarvona, samoin turvallisuus. Alueellinen näkökohta,
lentokenttien, satamien sijainti, on myös tärkeä.
Jos esimerkiksi ajatellaan kotimaan lentoliikennettä ja
yrityksiä, jotka enää lentävät
sisämaan kentille, niin nähdään,
että jos vastaavasti yhtiö päättää,
mitkä kentät säilytetään,
niin meillä helposti Suomessa lentoliikenne keskittyy vain
aivan muutamalle kentälle, ja tällöin
se aluepoliittinen merkitys, joka lentokentillä on elinkeinoelämän ja
kaiken elämän sujumisen kannalta, kaventuu ja
menetetään. Kyllä tässä on
erittäin suuri haaste, mitenkä saadaan säilymään
vastaisuudessa yhteiskuntavastuu, huoltovarmuus ja kaikki ne perustehtävät,
jotka alusta alkaen näillä toiminnoilla on ollut.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! En usko, että tässä kukaan
nyt on niin kuin EU:n selän taakse menossa, mutta tässä on
vain kyse siitä, että EU:n kautta tuli tämä malli,
että liikelaitoksen konkurssisuojaa ei voi olla ja tuloverokäytäntö ei
sovi yhteismarkkinoille. Elikkä tämä tietysti
antoi sitten mahdollisuuden lähteä tähän suuntaan.
Mitä tulee ylipäänsä näihin
sekä Varustamoliikelaitokseen, Merenkulkulaitokseen, Ilmailulaitokseen,
niin kyllähän siellä nyt tietysti tehokkuutta
täytyy myös löytyä, kun vain
eläisivät edes omillaan. Se on tietysti se lähtökohta,
ja virastomallissakaan, jos ei rahaa ole riittävästi,
niin ei se ole mikään oikotie onneen sekään.
Kyllähän rahaa pitää olla enemmän,
että palveluja voidaan saada ja teitä kuntoon
ja nimenomaan pystytään lentokentätkin
pitämään ja lentoasemat.
Tässä juuri korostuu nyt tämän
tulevan liikennelaitoksen tehtävä, että kun
me tämmöinen suuri monumentti nyt täällä Suomessa
tehdään, että se valvoo ja myös
tilaa ja pitää tiedossa niin kuin päättäjät
siitä, että resursseja on, etteivät palvelut rapaudu
myöskään tuolla syrjäseuduilla
ja myös tosiaan, että nämä lentoasemat
ja lentoasemaverkko pysyvät, minkä me tarvitsemme
matkailun ja myös muun elinkeinotoiminnan vuoksi.
Jouko Laxell /kok:
Herra puhemies! Tappiosta puhuttaessa tappiokin on ajoittain
hyväksyttävä. Sille on monta syytä,
suhdanteet ym., että totta kai se ei voi olla pitkäaikainen,
mutta ajoittain.
Tero Rönni /sd:
Herra puhemies! Tässähän ei minun
mielestäni tule kyseeseen se EU-lainsäädäntö,
jossa puhuttiin Tieliikelaitoksen kilpailusta. Siellähän
kilpailu on mahdollista ja sitä tehdäänkin,
jolloinka hoitourakoissa on kilpailijoita ja kaiken näköistä muuta.
Se onnistuu siellä, mutta missä meillä on
jäänmurron markkinoita, niin se on hyvä kysymys.
Mistä löytyy murtajia taikka mistä löytyy
sille osakeyhtiölle sellainen toimitusjohtaja, joka löytää semmoista
jäätä, mitä pitää ruveta
murtamaan? Jonkun baarin lasiin taikka jääkulhoon
ei sovi kyllä varmaan jäänmurtajat. Se
on melkoinen mestari, joka löytää uutta
jäätä ja uutta murrettavaa. Kyllä minusta
tässä on ihan puhtaasti ideologiasta kyse, siitä,
että valtion työntekijöistä pitää päästä eroon
kaikista viimeiseen asti. Ei parane jättää ketään.
Tämä on ideologiaa, ei mitään muuta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eräs näkökohta,
joka arveluttaa osakeyhtiömuodossa, on niitten tuleva omistus.
Vaikka tällä hetkellä lähdetään
siitä, että ne ovat valtion omistamia, kuka takaa,
etteivät muutaman vaalikauden mentyä ne olekin
mahdollisesti kaupan? Silloin nämä voivat joutua
omistajaohjauksesta tykkänään täysin
vieraaseen ulkopuoliseen omistajaohjaukseen, ei välttämättä edes
suomalaiseen. Eräs esimerkki on vaikkapa rautatieverkosto Meksikossa.
Sen ostivat amerikkalaiset autotehtaat, ja vuosikymmeniin ei ole
enää ollut Meksikossa junaliikennettä.
Meksikon yöpikajunakin on vain suomalaisessa lauluballadissa.
Pikajunat eivät kulje maassa, kun vierasmaalaiset autotehtaat
ostivat rautatiet. Elikkä meille on ensiarvoisen tärkeää,
että meillä on toimivat merenkulun, ilmailun,
jäänmurron, kaikki organisaatiot. Jos ne joutuvat
10, 20, 30 vuoden päästä — ajat,
mitkä menevät nopeasti — vieraiden tai
meille outojen päättäjätahojen
johdettaviksi, silloin tässä maassa on menetetty
liian paljon.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell totesi, että toiminta
voi olla ajoittain tappiollista. Itse asiassa näinhän
se onkin ja nykyisessä mallissa näin juuri toimitaan,
eli väylämaksujen keräämisellä,
jolla katetaan jäänmurtotoimintaa, tapahtuu takautuva
tasaaminen. Väylämaksujen yleiskatteisuus tarkoittaa
sitä juuri, että sitten menneiden vuosien kertymää tasataan tulevien
vuosien väylämaksuilla. Eli siinä mielessä tämä teoria
pitää myös paikkansa.
Ed. Oinoselle on pakko todeta edelleen, että tässä tapauksessa
omistajaohjaus toimii strategisen omistuksen intressin mukaisesti.
Jos ajatellaan, että vaivihkaa toiminnot tulisivat myydyiksi
jollekin kasvottomalle omistajalle, niin tässä tapauksessa
ei kyllä sitä tarvitse ensimmäisenä olla
pelkäämässä.
Ed. Rönni totesi osin huumorilla jäänsärkemisen.
Totta on tietysti, että meidän markkina-alueemme
on pieni ja ehkä tästä jäänmurrosta
ei sitä lisätuloa ole löydettävissä.
Mutta tämä offshore-toimintahan lähti
liikkeelle aika vauhdikkaasti Pohjanmeren porauslauttojen kesäisestä avustamisesta
ja sillä puolella varmasti tulevaisuudessa riittää töitä,
eli kyllä liiketoimintamahdollisuuksia on.
Ed. Rönnille totean sen, että valtion työntekijätkin
ovat yrityksen voimavara ja tärkeä voimavara tällaisessa
toiminnassa, jossa puhutaan erityisosaamisesta. Esimerkiksi monitoimijäänmurtajien
osalta se, että henkilöstö on huippuosaajia ja
asiantuntijoita, on varmasti kriittinen menestystekijä tälle
uudelle yhtiölle.
Yleiskeskustelu päättyi.