5) Hallituksen esitys Ilmailulaitoksen muuttamisesta osakeyhtiöksi
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kolmas tänään
käsiteltävä osakeyhtiöittäminen
koskee Ilmailulaitoksen muuttamista osakeyhtiöksi. Täällä on
käytetty jo aiemmissa päiväjärjestyksen
kohdissa hyviä puheenvuoroja ilmailun ja lentoasemaverkoston
merkityksestä meidän liikennejärjestelmällemme
maassa, joka on pitkä ja vähäväkinen,
eli etäisyydet ovat kohtuullisen mittavat. Tällaisessa
tilanteessa lentoasemaverkosto ja lentoasemapalvelut ovat yksi keskeinen
osa liikennejärjestelmän toimivuutta ja siltä osin
yhteiskunnallisesti myös merkittävä tekijä.
Tämän osakeyhtiöittämisen
taustalla on aivan sama Tieliikelaitos-tapaus, Euroopan komissiolta
loppuvuodesta 2007 tullut ratkaisu konkurssisuojan ja tuloverokäytännön
osalta. Tässä, ihan niin kuin Varustamoliikelaitoksessakin,
valtiolla on perustettavaan yhtiöön nähden
erityinen strategisen omistuksen intressi. Siltä osin tätä yhtiötä ja
sen toimintaa omistajaohjauksen kautta tulee käsitellä täten
erityisen julkisen palvelutehtävän osalta, joka
tuolle yhtiölle osoitetaan. Toimiala, jossa liikutaan,
on tietysti säädelty yhteisöoikeudessa
ja siinä on tietysti merkittävää lainsäädäntöä myös
kansallisesti. Siltä osin jatkossakin osakeyhtiömuotoisena
tuo yhtiön liiketoiminta keskeisiltä osin tulee
olemaan lainsäädännöllä säädeltyä.
Täällä on puhuttu verkostoperiaatteesta.
Jos EU nyt on tuonut negatiivia asioita, niin kuin täällä yleiskeskustelussa
on käynyt ilmi, näiden osakeyhtiöittämisten
myötä, niin onneksi Suomi sai oman verkostoperiaatteensa
osalta vahvistuksen EU-komissiolta niin, että se kykenee
jatkossakin tuottamaan palvelut niille lentoasemille, joiden katsotaan
olevan elinkelpoisia ja joille lentoliikennetoiminta katsotaan elintärkeäksi. Huoli,
jonka valiokunnan varapuheenjohtaja Karhu toi esille, on siinä mielessä aiheellinen
ja hyvä. Siinä mielessä myös
valiokunta on käsitellyt tätä verkostoperiaatetta
aiemmin.
On totta, että nykyisistä lentokentistä vain
pieni osa on taloudellisesti kannattavia, ja verkostoperiaate tällä ristiinsubventoinnilla
mahdollistaa niiden ylläpidon. Itse olen kuullut tuon luvun olevan
5—6 kannattavaa lentokenttää. Helsinki-Vantaa
on tietysti se keskeisin, mutta täytyy muistaa, että Helsinki-Vantaankin
toiminnan kannattavuus tulee ainakin osittain näiden maakunnallisten
kenttien syöttöliikenteen kautta ja sen kiinnostavuuden
ja matkustushalukkuuden kautta, joka näille ylläpidettäville
maakuntakentille tulee. Eli siltä osin verkostoperiaate
tukee myös tätä pääkenttää,
Helsinki-Vantaata.
Syy, miksi voi olla luottavainen verkostoperiaatteen suhteen,
on, että tällä hetkellä liikenne-
ja viestintäministeriössä on käynnistymässä lainvalmistelutyö verkostoperiaatteen
osalta. Se tulee vielä tämän talon käsittelyyn
lainsäädäntönä, jolla
turvataan sitten verkostoperiaatteella näiden lentokenttien
ylläpitäminen.
Ilmastohaasteet ovat yksi aihe, joka on puhututtanut tässäkin
salissa tällä viikolla. Onpa täällä ollut
käsittelyssä myös päästökauppadirektiivin
laajeneminen koskien lentoliikennettä. Täytyy
todeta, että tuo direktiivi valitettavasti on toteutettu
siltä pohjalta, että Suomen kaltainen lentoliikenne,
pitkien legien ja ainakin osittain vajaiden koneiden lentäminen,
on epäedullista ja siltä osin kallista ja tulee
aiheuttamaan sitten kustannuspaineita tulevaisuudessa,
kun lentoliikenteen päästökauppadirektiivin
soveltaminen käynnistyy. Eli siinäkin mielessä muiden
kustannuksiin vaikuttavien osatekijöiden hallinta yhteiskunnallisella
päätöksenteolla on tärkeää.
Näitä ylimääräisiä kustannuksia
on lentoliikenteelle tulossa.
Sinänsä positiivinen asia on, että raideliikenne
kehittyy. Kaksoisraide Ouluun asti on tulossa, niin kuin ed. Pulliainen
totesi. Raideliikenne on jo nyt vähentänyt maakuntakenttien
lentoliikennettä, esimerkkinä Jyväskylä,
jossa pudotus on ollut dramaattinen. Hyvin lyhyellä aikavälillä 160 000
matkustajasta on tultu alas alle 100 000:een kaiketi tänä vuonna.
Merkittävä osa tästä pudotuksesta
on tullut nimenomaan siirtymän kautta raideliikenteeseen.
Siinä on siis positiivisia ja negatiivisia asioita. Jyväskylässä,
jossa kesällä oli tilaisuus vierailla, tuli esimerkkinä mainiten
yhden yhtiön kohdalta huoli, yhtiön, joka käyttää noin
20 000 lentoa Jyväskylän kentän
kautta omaan kansainväliseen toimintaansa. Eli tässä on
monia ulottuvuuksia lentoliikenteen ja ylipäätään
liikennepolitiikan osalta.
Henkilöstön osalta totean vain lyhyesti sen, että vastalauseessa
on mainittu, että henkilöstöä ei
ole huomioitu riittävästi. Aivan samalla tavalla
kuin aiemmissa on sovellettu vastaavaa valtionhallinnon käytäntöä henkilöstön
osalta uskon, myös tämän yhtiön
kohdalla henkilöstön aseman tulevan niiltä osin
turvatuksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän erityisen hyvin
ja erinomaisen hyvin ed. Seurujärven puheenvuoron tästä ja
ymmärrän sen keskustelun, mitä aiemmista
pykälistä on käyty. Mutta en malta olla
toteamatta, että ihmetyttää, miten kaiken
kaikkiaan EU:n säädökset pakottavat tällaisiin
muutoksiin. Mutta jos ja kun tällainen muutos osakeyhtiöksi
on välttämätön, niin esimerkiksi
Ilmailulaitos Oy:n osalta tietysti on ehdottoman tärkeää,
että valtio pitää tätäkin
yhtiötä ikään kuin strategisena omistusyhtiönä.
Valiokunta on kiinnittänyt aivan oikein huomiota omassa
lausunnossaan siihen, että maamme nykyinen lentoasemaverkosto
säilyy, ja vaatii sen säilymistä ja korostaa
myös sitten lentoliikenteen merkitystä osana valtakunnallista
liikennejärjestelmää. Aivan oikein valiokunta
myös toteaa, että kattavat ja toimivat
kansalliset ja kansainväliset lentoyhteydet ovat
kriittinen kilpailutekijä vientiin panostaville yrityksille
ja matkailuelinkeinoille ja edesauttavat alueitten tasavertaista
kehittymistä. On tietysti totta, että tätä Ilmailulaitos-osakeyhtiötäkään
ei voi verrata mihinkään Veikkaukseen tai Yleisradioon.
Mutta väistämättä minua mietityttää se,
olisiko kuitenkin ollut syytä määritellä tämä Ilmailulaitos
Oy valtion erityisyhtiöksi, jolloin valtion omistajapoliittiset
tavoitteet perustuisivat mahdollisimman hyvään
yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen kokonaistulokseen. Tämä pohdinta
ja mietintä siksi, että tämä lentoasemaverkosto
nykyisen laajuisena on äärettömän
tärkeä. Kentillä on tietynlainen yhteiskunnallinen
palvelutehtävä, minkä vuoksi tämä erityisyhtiöstatus
ehkä olisi ollut järkevää. Mutta
onko sitten sillä tavalla, että tämä verkostoperiaate
kattaa tämän ajatuksen?
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan tähän alkuun totean
selvennyksenä, että kyllä meillä ihan
sama tieto ed. Seurujärven kanssa on noista kentistä.
Asiantuntijakuulemisissa todettiin, että yksi kenttä on
voitollinen ja viisi kuusi kiikun kaakun ja loput sitten on miten
on. Elikkä ihan samoja lukuja me kyllä esitimme.
Arvoisa puhemies! Esitin näkemykseni tähän hallituksen
esitykseen jo päiväjärjestyksen kolmannessa
kohdassa, jossa käsiteltiin kaikki nämä kolme
yhtiöittämiseen liittyvää hallituksen
esitystä yhdessä, ja viittaankin niihin perusteluihin tähän
kohtaan liittyen. Totean vain — ilta on pitkällä ja
lista vielä pitkä, en lähde kertaamaan
asioita — että tulemme jättämään
tähänkin hallituksen esitykseen hylkäämisesityksen
toisen käsittelyn yhteydessä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt kun Ilmailulaitoksesta tehdään
osakeyhtiötä, niin kysyin asiantuntijoilta sitten,
miten Keski-Euroopassa mannermaalla on näitä yhtiöitetty
ja missä muodossa, eli onko virastomuoto vai osakeyhtiömuoto.
Kyllä siellä on myös näitä osakeyhtiömuotoja.
Mutta niin kuin tässä on tullut esille, niin Suomi
on harvaan asuttu maa ja meillä on sellaista liikennettä paljon,
joka ei ole välttämättä suorastaan
kannattavaa. Näin ollen kyllä minä näen
erittäin tärkeänä, että tämä lentoasemaverkko
säilyy mahdollisimman pitkälle. Se on erittäin
tärkeä matkailun ynnä muun elinkeinoelämän
kannalta.
Nyt on sitten vielä yksi asia tietysti se, että ilmailu
sinällään on erittäin paljon
säädellympää kuin mikään
muu. Siellä on erittäin paljon sääntöjä.
Koko toimialasääntely kattaa Ilmailulaitoksen
toiminnasta suuren osan, ja sitä myös EU valvoo.
On lennonvarmistusta koskevat säännökset, ja
näin ollen en näe tässä semmoista
vaaraa, että niitä jotenkin alasajettaisiin. Mutta
mikä se verkoston kattavuus on, niin se on sitten toinen
asia.
Tuossa ed. Timo Korhonen puhui juuri siitä, pitäisikö sitten
määritellä tämän julkisen
palvelun tehtävä vähän niin
kuin Yleisradiollakin on, vai riittääkö tosiaan
tämä edustaja Seurujärven mainitsema
verkostoperiaate, josta Suomi voisi nyt sitten tehdä eri
lain, kun se on kirjattu tuonne EU:n komissioonkin. Jos markkinatalous
ei toimi ja tällainen osakeyhtiömuoto ei toimi,
niin silloin verkostoperiaatteella voidaan vedota siihen, että tätä toimintaa
täytyy pitää yllä ja se on niin kuin
strategista toimintaa, jolla lentoasemaverkosto meillä säilyy.
Tämä ristiinsubventointihan on vanha ajatus, eihän
siinä mitään uutta ole. Kannattavilla
reiteillä ja asemilla kannatetaan myös niitä kannattamattomampia
reittejä ja asemia ja pidetään niitä yllä.
Se on sitä aluepolitiikkaa, jota minun mielestäni
pitää harjoittaa. Eli ei tässä tosiaan
nytkään tällä hetkellä kovin
montaa kannattavaa lentoasemaa ole. Meidän täytyy
pitää tämä lentoasemaverkko
yllä.
Nyt sitten yksi asia on tämä ilmastopolitiikka, jossa
on suosituksina, että kun on alle 300 kilometrin matka,
niin suositaan Euroopassa junaliikennettä. Tämähän
on ollut yksi syy myös siihen, että katsotaan
nyt uudelleen uudella silmällä näitä lähikenttiä.
Mutta uskon, että meillä tietysti Tampere-Pirkkalan
kenttä on tarpeellinen ulkomaanliikenteen kannalta, joten
voisi olla hyvä vaihtoehto myös siinä mielessä,
että osa Helsingin liikenteestä voitaisiin siirtää sinne.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Mikko Alatalo sanoi, Suomessa lentokenttäverkosto
on myöskin syöttöliikenteen osa kansainväliseen
lentoliikenteeseen. Tämän vuoksi on perusteltua,
että meillä on se lentokenttäverkko,
mikä tähän maahan on muodostunut. Pelkään
kovasti, että kun osakeyhtiömuoto tulee, niin
sen toimitusjohtaja esittää, tai jos ei hän
itse kehtaa esittää, niin hän palkkaa
jonkun konsultin, joka laskee, mitkä kentät ovat
kannattavia ja mistä pitää luopua. Niin
strategiseksi kuin me haluamme tämän määritellä ja
niin strategista kuin tämä onkin, niin dubiona
tässä lausun tuon pelkoni, että kun 20
vuotta menee, niin konsultti on työnsä tehnyt.
Silloin meillä lentokenttäverkko voi olla tästä hyvinkin
olennaisesti harventunut.
Todellakin, kuten ed. Seurujärvi totesi, niin Jyväskylän
kentän käyttö on vähentynyt.
Minä tänään tulin sieltä eräällä aamukoneista.
Kun sieltä kolme konetta lähtee aamuisin, niin
meitä oli jopa 11 matkustajaa. Joskus on ollut kuusi, kahdeksan,
yhdeksän. Melkein on ajan kysymys, milloinka vuorot harvenevat.
Mutta näillä on oma tehtävänsä ja
vuorotarjontaa on, ja se pitää käyttöä yllä.
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että tässä tajutaan
nyt tällä kertaa myös turvallisuuden
ja ilmavalvonnan merkitykset.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Timo
Korhonen pohdiskeli ääneen, voidaanko ajatella,
että tuleva lainsäädäntö verkostoperiaatteen
osalta tekisi tästä yhtiöstä paitsi strategisen
niin myös eräällä tavalla erityisyhtiön
luonteisen. Kyllä minusta näin voidaan ajatella,
koska tämä verkostoperiaate, joka tässä nyt keskustelussakin
on nostettu vahvasti esille, on se keskeinen kysymys nykyisen maakunnallisen lentoasemaverkoston
säilyttämisessä. Kun sille tulee oma
lainsäädäntönsä, jolla
sitten päätetään maakuntakenttien
ylläpidosta, säädetään
sitä kautta yhtiön oikeudesta ja velvollisuudesta
huolehtia tästä lentoasemaverkostosta valtion
omistamana osakeyhtiönä ja varmistetaan sitten
yhtiöoikeudelliset kysymykset yhtiöjärjestyksen määräyksillä,
niin kyllä lainsäädäntö tietysti
tiukasti sitoo yhtiön strategisesti ja myös sitten
erityisyhtiöluonteisesti tämän omistajan
tahtotilan toteuttamiseen.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten ed. Seurujärvi
hyvin kuvasi tämän tilanteen, osakeyhtiön
kanssa toimittaessa on oltava tarkkana, että yhtiöjärjestykset
ja siihen kuuluvat pykälät ovat oikein, niin että pystytään
turvaamaan Suomessa erinomaisen korkeatasoiset lentokenttäpalvelut
koko Suomen alueella.
Ottaen huomioon Suomen pitkät välimatkat, lentokenttien
olemassaolo ja lentoliikenne on hyvin monelle yritykselle ihan välttämätön
palvelumuoto. Nimittäin Joensuunkin kaltainen kaupunki,
joka ei ole kuin vajaan 500 kilometrin päässä Helsingistä,
tarvitsee välttämättä lentoyhteyden, vaikka
sinne parhaillaan ... Toivon mukaan VR ja Ratahallintokeskus ja
nimenomaan Suomen eduskunta tässä asiassa kantavat
vastuunsa ja eduskunta myöntää rahoja,
että se nopea itärata saadaan kuntoon.
Mutta on aivan yhtä välttämätöntä,
että Joensuun lentoyhteydet Helsinkiin säilyvät,
koska yritysmaailma tarvitsee nopean yhteyden Joensuu—Helsinki
ja sieltä sitten jatkolennot maailmalle, koska meillä on
esimerkiksi yliopisto, joka on erittäin kansainvälinen.
Meillä on monia suuria yhtiöitä, jotka
tarvitsevat lentoyhteyden, ja siellä vierailee monien yhteistyökumppanien asiantuntijoita
ympäri maailmaa. Tämä lentoyhteys on
aivan välttämätön.
Tässä valtiovallan on kannettava vastuu, ja kaikki
tällaiset peruspalvelut on säilytettävä,
olkoon mistä tahansa liikennemuodosta kyse, koska jos halutaan
maata kehittää ja työpaikkoja säilyttää,
niin liikenneyhteyksien ylläpito on valtion vastuulla ja
se vastuu on kannettava ja yhteydet on pidettävä kunnossa.
Yleiskeskustelu päättyi.