Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus sanoo tekevänsä kaikkensa,
että työttömyys ei kasva ja että elvytys
puree. Kuitenkin vuoden kuluessa valtio itse ja valtion omistamat
yhtiöt ovat antaneet lopputilin 19 000 työntekijälle.
Valtion virastojen ja laitosten väkeä vähennettiin
7 000:lla.
Sama tahti näyttää jatkuvan. Tänään
saatiin uutisia Rautaruukin 175 henkilön vähennysneuvotteluista.
Destiaa lyödään myyntikuntoon ja 250:lle
luvataan lopputili. Neste Oil vähentää 350.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta aiotaan vähentää lähes
100. Itella jakaa lopputilejä. Vähennyksiä kohdistetaan
alueille, joilla työllisyystilanne on ennestään
jo heikko. Todellisuudessa valtio alkaa olla tässä maassa
työttömyyden kasvun suurimpia syyllisiä.
Samaan aikaan puhutaan työurien pidentämisestä.
Mitä hallitus aikoo tehdä tämän
järjettömän menon pysäyttämiseksi
ja työpaikkojen turvaamiseksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ratkaisevinta tässä kaikessa
on kuitenkin tämä maailmantalouden kehitys. Eli
kyllä tämä suomalainen työllisyyskin
riippuu täysin siitä, minkälaiseksi kysyntä maailmassa
muodostuu. Tämä ratkaisee työllisyyden,
tämä ratkaisee myös valtionyhtiöiden
menestyksen aivan samalla tavalla kuin yksityisten yritysten menestyksen;
kysyntää ei muualta tule. Tässä mielessä myös
valtionyhtiöt tulee asettaa tähän kansainväliseen
perspektiiviin. Eivät valtionyhtiötkään
ole immuuneja sille, mitä markkinoilla tapahtuu.
Tässä ed. Yrttiahon listassa oli myös
sitten valtion laitoksia mainittu, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos,
jossa on omat uudistukset tehty, ja asianomaiset ministerit voivat
siltä osin vastata.
Valtio on myös uudistamassa omia organisaatioitaan,
ja näiden uudistusten samoin kuin tuottavuusohjelman päätavoite
on se, että ne voitaisiin tehdä ilman irtisanomisia,
nojaamalla ensi sijassa eläkkeelle siirtymiseen, mutta
se merkitsee samalla kyllä työpaikkojen kokonaismäärän alentumista.
Se on eräs tämän tuottavuusohjelman tavoitekin,
(Puhemies koputtaa) koska meidän pitää kuitenkin
katsoa myös tämän kriisin ylitse. Toivottavaa
on tietysti, että jokainen laitos äärimmäisen
tarkkaan miettii nämä aikataulunsa ja ajoituksensa,
ja on sitten kyse valtion yrityksestä tai yksityisestä yrityksestä,
niin hallituksen viesti ja toive on kaikille sama: kriisin ollessa
pahimmillaan pitää pyrkiä välttämään
irtisanomiset.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Herra puhemies! Miten valtion tuottavuusohjelma liittyy maailmantalouden
kriisiin? Tuottavuusohjelma on osoittautunut henkilöstön
vähennysohjelmaksi, sen tunnustavat tässä talossa
jo virkamiehetkin tuolla valiokunnissa. Ohjelma on täydellisessä umpikujassa
muun muassa työvoimahallinnossa, aluehallinto yskii, ja
palvelut ovat ongelmissa. Tästä huolimatta hallituksen
budjettiesitys ensi vuodelle lupaa yli 2 400 henkilön
vähennyksiä. Täällä eduskunnassa
viime kädessä päätetään
myös valtion työpaikkojen kohtalo. Täällä päätetään
budjetista, ja täällähän pitäisi
ottaa ohjat myös valtionyhtiöiden omistajaohjaukseen.
Joko hallitus on valmis tunnustamaan, että niin sanottu
tuottavuusohjelma on pelkkä henkilöstön
vähennysohjelma ja että se on täydellisessä umpikujassa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa taisi tulla kollegaministereitten
toimialoilta virheellistäkin tietoa kysyjän kysymyksessä.
Mutta yleisesti ottaen tuottavuusohjelmalla pyritään
nimenomaan valtion palveluksessa olevien henkilötyövuosien
vähentämiseen. Samaan aikaan modernisoimme palvelujen
tuottamista niin, että todellakin voisimme selvitä vähemmällä väellä.
Miksi näin? Siksi, että työvoimaa riittäisi
tulevina vuosina yksityisen sektorin palvelukseen eikä valtio
ottaisi 15 000 henkilötyövuotta vuonna
2015 omaan palvelukseensa enemmän kuin tämän
tuottavuusohjelman jälkeen. Sehän tuottavuusohjelman idea
oli edellisellä hallituksella ja on tällä hallituksella.
Vuoteen 2015 mennessä meillä on 15 000 henkilöä vähemmän
valtion palveluksessa. Kun työvoiman määrä vähenee
muutenkin, niin nämä ihmiset voivat olla yksityisen
sektorin palveluksessa. Tästä tässä on
kysymys ja nimenomaan niin, että palvelut tuotetaan uusilla
toimintatavoilla, ei niin, että vähemmällä väellä enemmän työtä,
koska se ei ole mitään tuottavuutta — siinä tuottavuus
törmää seinään — vaan
uusilla toimintatavoilla ihan samalla tavalla kuin kaikkialla muuallakin
yhteiskunnassa tehdään. Valtio ei voi olla pöhötautinen
ongelmalapsi tässä kehityksessä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On pakko sanoa ääneen se,
että tässä hallituksen politiikassa on
selvä ideologinen painotus. Te olette ohentamassa valtionhallintoa.
Te olette heikentämässä kuntien palveluja,
kun ette anna kunnille niiden tarvitsemia voimavaroja. Tästä on
kysymys. Valtio voisi työnantajana näyttää esimerkkiä,
niin kuin te, pääministeri Vanhanen, olette aiemmin
täällä puhunut. Nyt te toimitte vallan
toisella tavalla.
Toinen esimerkki on nuorisotyöttömyys. Temmin
tohtoriasiantuntija Tiainen esitti Hesarin mielipidekirjoituksessa,
että nuorisotyöttömyyden vähentäminen
vaatii 200 miljoonaa euroa, jotta 30 000 nuorta saadaan
töihin, tukityöhön jne. Hallitus esittää 50:tä miljoonaa
euroa. Tässä on se kaula, ja te maksatatte nuorisolla
nyt tämän laman kustannukset.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Julkisen sektorin työllisyydestä voi
ehkä todeta kuitenkin sen myönteisen asian, että nimenomaan
sosiaali- ja terveyspuolella työllisyys on kohentunut aivan
viimeistenkin lukujen osalta, eli nimenomaan palveluja tuottavia
henkilöitä on töissä nyt enemmän
kuin aikaisemmin. Työttömyys on selkeästi
syntynyt nimenomaan vientialoille ja rakennusalalle, miesvaltaisille
aloille ja niille aloille, joita maailmantalouden romahdus ja kotimaisen
rakennustoiminnan romahdus on selkeimmin koskettanut. Myös
valtionyhtiöitä, kuten esimerkiksi Rautaruukkia,
koskevat ne samat lainalaisuudet, jotka liike-elämää koskevat,
eli jos kukaan ei osta tuotteita, on vaikea ylläpitää kovin
korkeaa työllisyyttä.
Nuorisotyöttömyyden osalta hallitus on lisännyt
määrärahoja, ja uskon, että pääsemme
hyviin tuloksiin nuorisotyöttömyyden vähentämisessä niillä määrärahalisäyksillä,
joita on tehty sekä opetusministeriön että työ-
ja elinkeinoministeriön rahoitukseen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Julkishallinnosta tulee työttömiä lisää,
mutta niin tulee yksityiseltäkin sektorilta. Tänään
on tullut lisää surullisia uutisia Suomen metsäteollisuudelle,
sen alasajo jatkuu. Eteläafrikkalainen metsäjätti
Sappi on tänään ilmoittanut aloittavansa yt-neuvottelut
Jyväskylässä sijaitsevan Kankaan tehtaan
henkilöstön edustajien kanssa. Tavoitteena on
tehtaan kannattavuuden parantaminen taikka mahdollisesti, jos näin
ei käy, sitten tehdas suljetaan. Sappi Finland Kankaan
tehdas työllistää 150 henkeä ja
kerrannaisvaikutus on varmaan tuplaten, jos ei enemmänkin.
Kysynkin ministeri Pekkariselta:
Mitä hallitus ja työ- ja elinkeinoministerit
aikovat tehdä, että tehdas saataisiin kilpailukykyiseksi
ja estettyä sen lopettaminen? Jos tehdas lopetetaan, se
tuotanto siirretään sitten Belgian tehtaalle.
Yhdessä Sappin kanssa tässä nyt pitäisi tehdas
pelastaa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä aiempaan keskusteluun
liittyen, te-toimistojen ja te-keskusten henkilöstöä joko
on jo lisätty tai tullaan ensi vuoden aikaan lisäämään
yhteensä 170 henkilöllä siitä pohjalukemasta,
missä oltiin sen tuottavuusohjelman pohjalta. Nettomääräisestikin
tulee väkeä olemaan enemmän töissä ensi
vuoden aikaan kuin oli esimerkiksi tämän vuoden
alussa tai viime vuoden loppupuolella, ja näin pitääkin
olla, koska työt noissa toimistoissa ovat lisääntyneet ja
siihen vastataan ei vähentämällä vaan
lisäämällä väkeä.
Mitä tulee Sappi-ratkaisuun, se on todella valitettavaa,
ja välittömästi, kun tieto tästä tuli,
on käynnistetty toimet ensinnäkin niitten työttömyysuhan
alla olevien ihmisten tilanteen hoitamiseksi ja toisekseen valtiovalta
on valmis keskustelemaan Sappin kanssa niistä toimista,
mitä Sappi kenties näkee sellaisina, joilla kenties
voitaisiin tuon tehtaan jatkaminen turvata. Sellaisia yhteydenottoja
on käyty, joissa keskustelu on avattu. Mitään
sellaista ei ole näköpiirissä kuitenkaan
vielä, joka takaisi sen, että tehdas varmasti
jatkaisi.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti ei tuntunut valtion henkilöstöstä kovinkaan
mukavalta kuulla tuota ministeri Kataisen äskeistä määritelmää pöhötautisuudesta.
Minusta se oli aikamoinen ylilyönti teiltä, ministeri
Katainen. Minne on unohtunut tältä hallitukselta
hyvän hallinnon periaate, siis se, että palvellaan niin
kansalaisia, järjestöjä kuin elinkeinoelämääkin
hyvin niissä asioissa, joissa he apua tarvitsevat?
Otan esimerkin ympäristöhallinnosta, jossa
tapahtuu 20 prosentin leikkaus alueilla tulevaisuudessa nimenomaan
tästä valtion tuottavuusohjelmasta johtuen. Samanaikaisesti
ympäristöhallintoon tulee valtavia paineita niin
yhteisölainsäädännön
kuin tämän talonkin tekemän lainsäädännön
puolelta. Jo elinkeinoelämäkin on huolissaan siitä,
miten ympäristöluvitus tullaan hoitamaan, kun
siellä ei ole osaavaa ja asiantuntevaa väkeä tekemässä tätä työtä.
Toivoisin, että te voisitte, ministeri Katainen, vastata
elinkeinoelämän kysymykseen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ensinnäkin totesin valtionhallinnosta enkä sen
henkilöstöstä sen, mitä sanoin.
Meillä on erittäin hyviä esimerkkejä valtionhallinnon yksiköistä,
joissa tuottavuusohjelmaa on viety määrätietoisesti
eteenpäin. Siellä palvelun saatavuus ja laatu
ovat parantuneet. Esimerkiksi elinkeinoelämän
ja meidän jokaisen tarvitsema verottajapalvelu on tästä hyvä esimerkki.
Eli on viety tuottavuusohjelman tavoitteita eteenpäin, palvelun
saatavuus ja laatu on parantunut, myös työssäjaksaminen
on parantunut. Valtiokonttori on tehnyt tutkimusta siitä,
miten työssäjaksaminen valtionhallinnon sisällä on
kehittynyt tuottavuusohjelman aikana. Se on riippuen yksiköstä joko
pysynyt ennallaan tai parantunut. Eli tämä teidän
pitää myös puheissanne tuoda esille.
Aivan yhtä lailla kuin tässä puhutaan
siitä, kuinka paljon valtionhallinnosta tulevina vuosina
poistetaan, pitää huomioida, että se
on pieni osa siitä, mikä meiltä eläköityy
tai siirtyy muutoin toisiin tehtäviin. Tämä vähennys
on vain pieni osa normaalista poistumasta.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kataiselle vielä tästä pöhötaudista.
Vantaalla nuoria ammattikouluttamattomia työttömiä on
200 yhtä työvoimaneuvojaa kohti, siis ammattitaidottomia
nuoria, jotka tarvitsevat erityisen paljon ohjausta, ja heitä on
200 yhtä neuvojaa kohti. Sekö on pöhötautia?
Työ- ja elinkeinotoimistoissa on pysyvä henkilöstövajaus. Määräaikaisia
työntekijöitä kyllä lisätään,
niin kuin ministeri Pekkarinen sanoi, mutta vakituiset vähenevät
koko ajan ja vakituiset työntekijät pystyvät
sillä ammattitaidollaan palvelemaan hakijoita paljon paremmin
kuin määräaikaiset työntekijät.
Sitten vielä toinen asia tähän pöhötautiin.
Näiden valtionhallinnon työntekijöitten
matkassa katoavat myös viimeiset valtionhallinnon palvelut
ja varsinkin siellä pienissä ja keskisuurissa kunnissa,
missä niitä palveluita pystytään
vähiten puolustamaan. Sekö on teidän
linjanne?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Liittyen siihen, onko työ- ja elinkeinohallinto
vetämässä pois palveluitaan, jo viime
vuoden puolella tehdyn ratkaisun jälkeen me emme ota te-toimistopalveluita
pois yhdeltäkään sellaiselta paikkakunnalta,
missä niitä viime vuoden puolella oli. Tästä pidetään
kiinni ainakin tämän hallituskauden ajan. Seuraavien
hallitusten nimissä en voi puhua.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei valtio tietenkään
saa mitään tauteja sairastaa, ei ainakaan sellaista,
joka johtaisi tyhmiin päätöksiin. Minä yhdyn
siihen, mitä ministeri Katainen sanoi, että tehokkuudella
voidaan saada paljon hyvää aikaan. Mutta kun tätä on
käsitelty valiokunnissa, niin on käynyt ilmi,
että virastoissa saatetaan joutua sellaisen tilanteen eteen,
että on pakko vähentää väkeä,
vaikka tämä merkitsee valtiolle tulojen menetystä.
Tämä koskee esimerkiksi Verovirastoa, se koskee
Tullia. Jos siellä väkeä vähennetään,
niin valtio menettää tuloja enemmän kuin
säästää. Kun sitten virkamies
joutuu sen kysymyksen eteen, mitä minä teen, hän joutuu
noudattamaan sitä ja pysymään raameissa.
Kun on määrätty raha annettu, hän
ei voi sitä ylittää, mikä on
aivan oikein, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja tämä johtaa
siihen, että tuloja menetetään. Onko
tämä viisasta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On varmasti tilanteita ja tapauksia, mihin
ed. Kalliskin viittasi, että mikäli hallinnonalalla
kohdennetaan liian paljon henkilötyövuosisäästöjä johonkin
tiettyyn toimenpiteeseen, silloin saattaa jopa tulojen menetyksiä tapahtua.
Näitä ongelmakohtia tietysti pitää etsiä ja tehdä uudelleenkohdennuksia.
Haluaisin vaan kertoa semmoisen esimerkin, joka on meille kaikille
tuttu yksityiseltä puolelta, verkkopankkipalvelu. Se oli
pankkisektorille kova uudistus aikoinaan ja varmasti se on vaikuttanut
pankkisektorin henkilötyövuosiin. Mutta verkkopankkipalvelu
on mahdollistanut paremman palvelun saatavuuden ja joissakin tapauksissa
jopa laadun paranemisen ja toimihenkilöitten keskittymisen sellaiseen
palveluun, joka vaatii kasvotusten olevaa palvelua. Näitä samoja
ideoita meidän pitää kehittää myös
valtionhallinnon palveluihin. Tästä on kysymys,
ei siitä, että tietoisesti vaan vähennetään
väkeä ja teetetään nykyinen
tai kasvava määrä työtä entisellä metodilla
pienemmällä väellä. Siinä ei
ole mitään järkeä.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Julkisuudessa olleitten tietojen mukaan nyt
niin sanottu kolmas sektori ollaan myös ajamassa EU:n vaatimuksesta
alas.
Miten käy niitten noin 2 000—10 000
henkilön osalta, jotka joutuvat työttömiksi
ja jotka ovat nyt olleet tuetulla palkkatyöllä?
Miten käy esimerkiksi niitten vanhusten, joita nämä kolmannen
sektorin henkilöt ovat hoitaneet?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Edustajan kysymyshän on ollut täällä aikaisemminkin
esillä, ja kysymys on siitä, että tuomme
eurooppalaisia säännöksiä palkkatuen osalta
myös meidän työllistämispolitiikkaamme. Kuten
olen aikaisemminkin sanonut, uskon, että saamme tehtyä nämä uudistukset
sillä tavalla, että kolmas sektori pystyy hyvin
jatkamaan omaa menestyksekästä työllistymistään.
Asia on herättänyt paljon huomiota sekä järjestökentässä että täällä eduskunnassa.
Valmisteluun on otettu sen takia jonkin verran lisäaikaa,
että käymme huolellisesti läpi eri alueiden
järjestökenttää. Perusvastaus
tässä tulee olemaan se, että aika harvat näistä järjestöistä ovat
sellaisia, jotka harjoittaisivat elinkeinotoimintaa. Niitä järjestöjä,
jotka eivät harjoita elinkeinotoimintaa, tämä säätely
ei koske, koska valtion tukisäännöt koskevat
elinkeinotoimintaa harjoittavia yksiköitä.
Tämän jälkeen meillä on
mahdollisuus sitten katsoa näitä tukimuotoja sillä tavalla,
että voidaan käyttää joko de
minimis -sääntelyä tai ryhmäpoikkeusmenettelyä.
Uskon, että saamme tästä lainsäädännöstä toimivan
ja sellaisen, että kolmannen sektorin työllistäminen
voi jatkua.