6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalakia esitetään
tässä muutettavaksi yrittäjien, nuorten
ja opiskelijoiden osalta, siis säännöksiä,
jotka koskevat työnhakijan yritystoiminnan ja opintojen
vaikutusta oikeuteen saada työttömyysetuutta,
ollaan selkeyttämässä.
Yrittäjien osalta lakiehdotus sopii sosialidemokraattien
yrittäjyysfoorumin ideoihin siitä, että yrittäjien
sosiaaliturvaa pitää lähentää muiden,
työtätekevien, tasolle. Yrittäjyys on
yksi työnteon muoto. Me korostamme työn ja oikeudenmukaisuuden
merkitystä, ja meidän ajattelussamme yrittäjät
ovat mukana tässä linjassa. Siis tällä tavalla
sosialidemokraatit haluavat tätä työelämää kehittää myös
yrittäjien osalta, ei siis kuten esimerkiksi pienyrittäjien
liitto, joka tällä hetkellä roiskii kaikkea
liikkuvaa ja vielä kaiken lisäksi huonolla sihdillä.
Me tiedämme, että niillä nuorilla,
joilla ei ole ammatillista koulutusta eli peruskoulun jälkeisiä opintoja,
on monenkertainen vaara syrjäytyä ja jäädä työttömäksi.
Onkin äärimmäisen tärkeää, että nuorille
luodaan kannustimia ja myös velvollisuuksia toimeentulomahdollisuuksien
eteen. Tämä yhdessä yhteiskuntatakuun
kanssa antaa nuorille entistä parempia eväitä pärjätä nopeasti muuttuvilla
työmarkkinoilla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kuusisto taisi olla aikaansa edellä äsken.
Hän puhui kyllä aivan oikeasta asiasta, ja toivon,
että työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
ottaa tuon asian syyniin. Sen ei pitäisi olla kauhean iso
asia, ei hallitus- eikä oppositiopuolueitten edustajille,
eikä siitä pitäisi tehdä mitään
arvovaltakysymystä. Kyllä tuontyyppisen epäkohdan
oikaisemisen pitää olla nimenomaan semmoinen asia,
jossa ajatellaan sitä, kenen kohdalle se ongelma sattuu.
Mutta puhun kahdesta asiasta: yrittäjän ja
yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvaoikeudesta
ja sitten tästä pakkokoulutukseen hakemisesta alta
25-vuotiaan osalta — sehän laajenee oleellisella
tavalla verrattuna siihen, mikä tilanne on työmarkkinatuella
elävillä nuorilla tänä päivänä.
Ensinnäkin hyvin puhutteleva esimerkki siitä, minkälainen
on yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvaoikeus,
tai paremminkin siitä, että sitä oikeutta
ei ole: Pohjoisessa oli yksi turvealan yrittäjä,
mies, ja hänellä oli totta kai, koska päätoimiala
oli turpeennosto, kausiluonteinen yrittäjätyö.
Kaksi vuotta sitten työtapaturmassa hän loukkaantui
niin, että jäi ja joutui eläkkeelle. Työttömyysturvan
muutoksenhakulautakunnasta nyt vielä kahden vuoden jälkeen,
kun olin mukana tekemässä asiakkaalle valitusta,
tuli päätös, että tämän
puoliso työllistyy miehensä yrityksessä — ja
sitä yritystoimintaa ei ole ollut kahteen vuoteen. Kyseessä on
60-vuotias nainen, joka ei voi hankkia esimerkiksi kymmenen kuukauden työhistoriaa
ja sillä osoittaa, että tämä väitetty
tai oletettu yritystoiminta on sivutoimista. Sillä hän saisi
sitten työttömyysturvaoikeuden, koska pystyisi
osoittamaan työhistorialla, että pystyy ottamaan
kokoaikaista työtä vastaan. Eli henkilön tulkitaan
työllistyvän yrityksessä, jota hän
ei ole koskaan omistanutkaan, on satunnaisesti työllistynyt
kesäkautena 4—6 kuukautta, viimeinen pätkä yli
kaksi vuotta sitten, ja koko yritystä ja yrityksen toimintaa
ei ole ollut kahteen vuoteen. Jos kyseessä olisi yritystoiminnan
keskeyttäminen, niin silloin neljän kuukauden
tarkastelujakso riittäisi. Silloin katsotaan, että jos
henkilö ei ole tosiasiallisesti työllistynyt,
niin neljän kuukauden tarkastelujakso riittää,
jolloinka henkilölle syntyisi työttömyysturvaoikeus,
mutta tässä tapauksessa tälle yrittäjän
puolisolle ei riitä edes kaksi vuotta. No, asia menee vakuutusoikeuden ratkaistavaksi,
mutta minusta tämä esimerkki osoittaa kyllä sen,
kuinka paljon muutettavaa on.
Kun lukee 6 §:ää, "Yrityksessä työskentelyn päättyminen",
7 §:ää, "Yrittäjän
perheenjäsenen työskentelyn päättyminen",
ja pykälää "Yritystoiminnan lopettaminen",
niin eivät nämä oleellisesti muuta yrittäjän
perheenjäsenen — olipa kyseessä puoliso
tai lapsi — tilannetta, vaan entistä vaikeampia
tulkintatilanteita tulee. Tämmöisissä kysymyksissä se
vahva paikallinen toimija elikkä entisenlaatuinen työvoimatoimikunta,
jossa nämä työmarkkinaosapuolet paikalliselta
tasolta edustavimmista ammattijärjestöistä olivat
edustajana, käyttivät tosiasiallista päätäntävaltaa,
olisi omalla toiminnallaan kyennyt juuri tämmöisten
ongelmien syntymisen estämään.
Mutta sitten vielä alle 25-vuotiaista nuorista. Täällä esitetään,
että sillä, joka ei "ole suorittanut peruskoulun
tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia
valmiuksia antavaa koulutusta" — ja olisi pitänyt
osallistua syyslukukauden yhteishakuun — ei olisi työttömyysturvaoikeutta
25-vuotiaaksi asti. Minusta on aika mielenkiintoista, että kun
tyrmätään suoralta kädeltä,
niin kuin pitääkin tyrmätä,
nuorten palkka-ale, niin nyt tässä sitten lähdetään
nuorten sosiaaliturvaa myymään alennushintaan.
Tämä on ongelmallinen kohta monellekin ihmiselle.
Nyt viranomainen ottaa sen roolin, että hän päättää,
koska nuoren pitää mennä koulutukseen,
päättää, että hänellä on
oikeus tulkita henkilön elämäntilanne,
ja päättää, mikä on
oikea työllistymissuunnitelma.
Jos ajatellaan vaikka tämmöisiä ammatteja kuin
se perinteinen sekatyömies — on hyvin paljon semmoisia
ihmisiä, jotka tekevät hyvin monenlaisia töitä,
heillä ei välttämättä ole
ammatillista koulutusta, mutta he osaavat monenlaista, ja heidän
työnsä on pätkätyötä — niin
tällaisella nuorella, vaikka hän olisi kuinka
aktiivinen työnhakija, väliajoilta ei olisi työttömyysturvaoikeutta.
Sitten voi olla esimerkiksi pohjoisen matkailukeskuksen rinnetyöntekijä,
joka tekee muita hommia maastokautena sitten — hänelläkään
ei olisi väliaikoina oikeutta työttömyysturvaan.
Tai vaikkapa poromiehellä, joka on voinut käydä sen lukion
mutta ei ammatillista koulutusta ja tietää, että tulee
työllistymään poromiehen ammatissa läpi
elämänsä, mutta on myöskin työmarkkinoilla
ja hakee aktiivisesti töitä niiltä ajoilta,
kun ei työllisty omassa työssään,
ei olisi työttömyysturvaoikeutta. Eli tämä jos
mikä on semmoinen pykälä, että tässä käytetään
keppiä rankimman jälkeen. On oikein, että nuoria
kannustetaan opiskelemaan, hankkimaan ammatti tai ammattikoulutus
ja myöskin virallistamaan se, mutta pakolla se ei onnistu.
En minä nyt ymmärrä, minkä takia
pakotetaan hankkimaan semmoinen koulutus, jolla ei välttämättä sitten
kuitenkaan ole aitoa kytkentää nuoren ammattiuraan
ja työllistymiseen. Ja vaikka tänne on laitettu
poikkeukset, esimerkiksi terveydentila, oppimisvaikeudet, kielitaito,
erityinen suuntautuminen tai muu edellä mainittuihin seikkoihin
verrattava syy, niin tässäkin tapauksessa se tulkinta
ja sen oman elämän suunnittelu on viranomaisella
eikä sillä nuorella itsellään.
Vain silloin, kun nuori saa sen ahaa-elämyksen, kun hän
tietää, että tässä on
kyse hänen omasta valinnastaan ja hän myöskin
vastaa siitä, silloin se valinta, työ- ja koulutusuran
suunnittelu, on kestävällä pohjalla — ei
silloin, kun se viranomainen sanelee tällaisilla näin
raaoilla sanktioilla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy nyt sanoa, että minä olen
hieman toista mieltä edustaja Mustajärven kanssa.
Minun mielestäni silloin, kun on kysymys työttömistä nuorista,
kaikki keinot, millä heidät saataisiin mukaan
elämään, saataisiin mukaan työelämään,
pitää käyttää. Aika
monesti on kysymys sellaisista ihmisistä, jotka ovat jo
osittain syrjäytyneet ja syrjäytymässä.
Silloin on hyvä, että on vähäsen
keppiäkin siinä mukana: koulutukseen on haettava,
ja on pyrittävä saamaan itsellensä kunnollinen
ammatti.
Yksi asia, mitä ihmettelen tässä suunnattomasti,
on se, kun sanotaan, että yliopisto-opiskelijoille ei enää maksettaisi
työttömyysetuutta, jos opinnot keskeytyvät
vuodeksi. Toisin sanoen: Ensinnäkin jos opinnot keskeytyvät,
mistä tiedetään, keskeytyvätkö ne
vuodeksi vai keskeytyvätkö ne kokonaan? Kuinka
kauan aikaa yliopisto-opiskelijan on sitten oltava ilman minkäänlaista
turvaa, jos hän on mennyt yliopistoon ja opinnot keskeytyvät
jostakin syystä? Tämä on minusta täysin
käsittämätön asia. Tähän
kannattaisi kiinnittää huomiota.
Sen lisäksi sanotaan, että velvollisuus hakea koulutukseen
työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä laajennettaisiin
koskemaan myös työttömyyspäivärahan
saajia. Tämän ei ehkä ole järkevää olla
ihan näin kategorinen, niin kuin se nyt tässä esitetään.
Nyt ajatellaan iäkkäämpiä ihmisiä:
kun he jäävät työttömäksi,
niin ei ole mitään järkeä lähteä enää kouluttamaan,
kun on täysin tiedossa se, että sen koulutuksen
jälkeen ei enää sitä uutta työpaikkaa
tulee löytymään.
Sinänsä kaikki sellaiset teot, millä me
saamme meidän nuoret hakeutumaan koulutukseen tai saamme
meidän nuoret työpaikkaan, ovat tervetulleita.
Meillä on nuorisotakuu voimassa. En ymmärrä:
tässä samassa yhteydessä me kuitenkin
olemme valmiit ottamaan velvollisuuksia nuorilta pois, sellaisia
velvollisuuksia, jotka edesauttaisivat heitä löytämään
oman ammatin ja oman paikkansa siinä elämässä ja
siinä tulevaisuudessa, saamaan itsellensä tulevaisuuden.
Eihän viranomainen päätä sitä,
missä kouluttaudutaan, mutta nuorella täytyy olla
mahdollisuuksia. Ja on hyvä kertoa, että on enempi
kuin yksi mahdollisuus olemassa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuossa kun otin näitä käytännön
esimerkkejä, minkä tyyppisestä nuoresta
on kyse, joka voi joutua ongelmiin, ja kun mainitsin ihan tämmöisen
perinteisen kunnon sekatyömiehen, jolla ei ole mitään
virallistettua pätevyyttä mutta osaa kaikenlaista
ja saattaa työllistyä esimerkiksi kolme neljäsosaa
vuodesta omatoimisesti siellä omalla paikkakunnallaan, rinnetyöntekijän,
joka tekee maastokautena muitakin töitä, ja nekin
työt ovat siellä omalla paikkakunnalla, tai vaikkapa
poromiehen, niin eivät nämä ihmiset mitään
syrjäytyviä ole. He ovat päinvastoin
hyvin aktiivisia toimijoita työmarkkinoilla, hakevat leipänsä.
Ja kun täällä oli laitettu nämä 14 §:n
poikkeukset, niin kyllä yksi asia, mikä pitää ottaa
huomioon, on se, että mitkä ovat perhesuhteet.
Jos on niin, että esimerkiksi toinen puoliso on opiskelemassa
samaan aikaan elikkä täyttää tämän
velvollisuuden, jonka oletetaan toisenkin täyttävän,
niin on minusta äärimmäisen tärkeä asia,
että tämä toinen puoliso pystyy kuitenkin
elättämään niillä työnpätkillä sitten
koko perheen.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
nuorten työmarkkinaoikeutta koskevien muutosten tavoitteena
on nykyistä paremmin huomioida nuorten yksilöllinen tilanne,
ja tämä on tärkeää muttei
suinkaan vielä yksin riitä. Mikäli nuorten
yksilöllinen tilanne todella halutaan huomioida, tulee
kiinnittää huomiota entistä enemmän
toimeentulotuella eläviin nuoriin. Heitä on täällä Helsingissä tällä hetkellä melkein
8 000, valtava määrä, joista
osa on vakavassa syrjäytymisvaarassa.
Ongelma tässä on ennen kaikkea se, että toimeentulotukea
voi tällä hetkellä hakea pitkiäkin aikoja
tapaamatta koskaan kasvotusten sosiaalityöntekijää ja
pahimmassa tapauksessa tapaamatta koskaan ketään
aikuista ihmistä kasvotusten. Kaikki ymmärrämme:
tämä lisää syrjäytymisriskiä eikä missään
nimessä toimi nuoren parhaaksi. Sosiaalityöntekijät
tulisi velvoittaa tapaamaan kaikki alle 25-vuotiaat sosiaalitoimessa asioivat
nuoret, jotta nuorten yksilölliset tarpeet voitaisiin paremmin
huomioida. Tähän asiaan toivon myös hallituksen
puuttuvan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys liittyy
myös tähän nuorten yhteiskuntatakuuseen
ja sen käytännön toimenpiteisiin. Tuohon
edelliseen, edustaja Pelkosen, puheenvuoroon haluaisin jatkaa, että kyllähän nuoren,
terveen ihmisen tehtävä on kouluttautua ja hakeutua
työhön, ja niitä toimenpiteitä pitää kaikin
puolin edistää. Pelkästään
toimeentulotuella eläminen ei voi olla vaihtoehto nuorelle,
terveelle ihmiselle. Häneltä pitää velvoittaa
jotain muutakin.
Haluan nostaa tässä keskustelussa esille yhden
epäkohdan, joka meillä edelleen on. Se koskee
yrittäjän, tässä tapauksessa
toiminimellä ammattia harjoittavan henkilön, oikeutta
työttömyysturvaan. Meillähän
on hyvin suuri määrä ihmisiä,
jotka harjoittavat ammattiaan toiminimellä. Heitä on
suorastaan kannustettu perustamaan toiminimiä, työllistämään
itsensä. He ovat yleensä aktiivisia nuoria ihmisiä,
jotka haluavat tehdä työtä ja hakea sillä lailla
toimeentuloa.
Tässäkään esityksessä ei
vielä ratkaista sitä ongelmaa, että kun
kysynnän vaihtelut aiheuttavat sen, että työtä ei
enää ole — esimerkiksi tällä hetkellä media-alalla
on paljon freelance-toimittajia, joiden työt ovat vähissä — niin
edelleen edellytetään sitä, että tuo
yritystoiminta pitää ajaa alas. Pitää luopua
siitä, jotta pääset jonkunlaisen toimeentuloturvan
piiriin. Silloin ikään kuin kannustetaan ihmisiä sinne
työttömyysturvan piiriin, mutta ei kannusteta
heitä edelleen etsimään mahdollisuuksia
tuohon omaan ammatin harjoittamiseen tuon toiminimen kautta. Eli
tämä solmu on ratkaisematta, ja tähän
pitää löytää ratkaisu,
jotta se yritystoiminta ei ikään kuin lopu sillä hetkellä täysin,
eikä sen harjoittamiseen ole enää niitä täysiä edellytyksiä silloin,
kun työttömyysturvan piiriin tullaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia Markus Mustajärvelle, kun
hän lupasi ottaa työ- ja tasa-arvovaliokunnassa
tämän tärkeän asian esille.
On erittäin tärkeätä, että me
annamme nuorille mahdollisuuksia työllistyä ja
puhumme, että hakeutukaa koulutukseen ja sen myötä saatte
työpaikan. Sitten nuoria, jotka ovat hakeutuneet koulutukseen
ja eivät saa näyttötutkintoa suoritettua,
pidetään päätoimisina opiskelijoina siihen
asti, kun näyttökoe on suoritettu. Seuraava näyttökoe
voi olla vaikka puolen vuoden päästä tai
vuoden päästä. Tämä tarkoittaa
näitten nuorten osalta sitä, että katsotaan,
että he ovat päätoimisia opiskelijoita
ja heillä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Tämä on tärkeä asia, ja siihen
kannattaa kyllä puuttua ja tehdä muutos.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä pidän ehdottoman tärkeänä sitä,
että nuoret hakeutuvat koulutukseen, ja siihen voidaan
kyllä velvoittaakin. Täytyy sanoa, että tätä esitystä kannattaa
kyllä vielä arvioida, onko nyt oikeasti perusteltua
se, että tähän syksyn hakuun ei velvoiteta.
Vaikka täällä sinänsä sanotaan
toki, että säännöksissä otettaisiin
paremmin huomioon nuoren yksilöllinen tilanne — sitä lähtökohtaisesti
en vastusta — mutta antaako se oikean signaalin, että yleisesti
luovutaan siitä, että ainoastaan tämä kevään
haku on välttämätön? Siitähän tässä kyse
on.
Edustaja Mustajärvi täällä kertoi
yksittäisiä esimerkkejä, mutta iso kuvahan
tässä asiassa on se, että olennaisena
osana nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä on
se, että nuoret itse ymmärtävät,
että jos on työttömänä,
niin pitää pyrkiä koulutukseen ja pitää pyrkiä työelämään
ja siitä ei sallita poikkeuksia. On tietysti hyvä,
että nuoret ovat edes jossain töissä,
mutta että pysyvästi ollaan kausitöissä ja
osan aikaa työttömyysturvalla, niin eihän
se mikään ideaalitilanne ole, vaan kyllähän
pitää pyrkiä siihen, että ollaan
kokoaikaisesti töissä. Ja sikäli kuin
meillä on näitä tehtäviä,
jotka kiistatta kausitöitä ovat, niin pitää tietysti
pyrkiä sellaisiin järjestelyihin, että toiseen aikaan
vuodesta on jotain muita töitä, jos ei ole sitten
niitä töitä, mitä tehdään
esimerkiksi talvisesongissa tai kesäsesongissa.
Eli pidän kyllä hyvin tärkeänä sitä asiaa,
että siitä periaatteesta pidetään
kiinni, että nuorilla on myöskin velvollisuus
hakeutua koulutukseen silloin, kun ollaan työttömänä,
ja sen koulutuksen kautta pystytään merkittävästi
parantamaan mahdollisuuksia päästä työelämään
kiinni.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman yhtenä keskeisenä tavoitteena
opetus- ja kulttuuriministeriön osalta oli se, että yleisen
koulutustason nostamiseen pitää pyrkiä kaikin
keinoin. Suomi ei ole mikään kärkimaa
Euroopan mittakaavassa, vaan koulutustason osalta keskimäärin
olemme aika paljon keskiarvosta perässä. Eli siinä on
paljon tehtävää.
Hallitusohjelman mukaan toteutetaan nuorten yhteiskuntatakuu,
ja siinä on lähdetty hyvin liikkeelle. Uskon,
että tämä alle 25-vuotiaiden velvoite
osallistua koulutukseen liittyy tähän nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttamiseen. Mutta tästä kaikesta
huolimatta ymmärrän myös Mustajärven
kommentteja, ja varmasti valiokunnassa joudutaan miettimään,
voidaanko tähän tuoda jotakin joustavuutta ja
missä määrin erityistilan-teiden varalta,
jotta ei ahdistettaisi ihmisiä, joiden tilanne on jo pääsääntöisesti
vahva työelämässä, mutta välillä tulee
näitä työttömyysjaksoja, vaikka
sitä ammatillista tutkintoa ei ole.
Edustaja Tolppanen viittasi täällä yliopisto-opiskelijoiden
asemaan, ja siinä todellakin tapahtuu muutoksia. Näyttää oikeastaan
aika tiukalta se, että jatkossa ei olisi enää mahdollisuutta
saada työttömyysetuutta, jos yliopisto-opinnot
keskeytyvät pidemmäksi ajaksi. Tämä on
johdonmukaista sen tasa-arvopyrkimyksen kanssa, joka hallitusohjelmaan
sisältyy; millään muulla koulutusalueella,
muissa oppilaitoksissa, ei ole tällaista mahdollisuutta
saada työttömyysetuutta opintojen keskeyttämisen
ajalta. Näin nyt sitten yliopisto-opiskelijoiden kohdalla
tulee sama malli. Tämä on viisasta siinä mielessä,
että pyrimme myös pidentämään
työuria niin, että opiskelu on päätoimista
yliopisto-opiskelua, korkeakouluopiskelua ja siitä sitten
valmistutaan eikä ajauduta työelämään
ja sitä kautta työttömäksi. Jos
töissä ollaan ja työt loppuvat, niin
sitten opinnot jatkukoot — tämä kai on
se viisas henki.
Toinen puoli sitten, joka auttaa yliopistoon pyrkiviä,
on se, mikä nyt on otettu huomioon tämän
pakkohaun osalta tässä esityksessä, että myös
yliopistoon pyrkiminen lasketaan sellaiseksi ammatillisiin opintoihin
hakeutumiseksi, joka täyttää nämä työttömyysetuuden
saamisen kriteerit. Tämä on hyvä parannus
nykyiseen lakiin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajat Tolppanen ja Kuusisto ovat poistuneet,
mutta edustaja Kuusistolle pitää todeta, että edustaja
Mustajärvi ei ole enää työ-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsen, mutta ei siitä nyt
suurta haittaa tässä asiassa ole, kun etuudet
käsitellään täällä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, jonka jäsen edustaja Kuusisto
itse on.
Edustaja Tolppanenkin ehkä voisi lukea nämä perustelut.
Hän taisi nyt olla niin kuin vähän väärään
suuntaan huolissaan tästä keskeytymisen huomioon
ottamisesta. Kuten edustaja Kantola täällä totesi,
mahdollisuus saada keskeytymisen aikana työttömyysturvaa
ikään kuin poistuu mutta toisaalta se sitten paranee
taas, jos hakee sinne yliopistoon.
Täällä on viitattu tähän
nuorten kannustamiseen hakemaan työtä. Tämä työmarkkinatuen saaminenhan
on yksi osa siitä, mutta me, jotka täällä olimme
viime kaudella, saatamme muistaa, että tältä osinhan,
kiitos Sata-komitean ja tunnetun Lex Soininvaaran, tätä asiaa,
lainausmerkeissä, autettiin myöskin viemällä mahdollisuus
saada toimeentulotukeakaan: jos ensiksi menettää työmarkkinatuen
tästä syystä, niin sitten on mahdollista
menettää myöskin toimeentulotuki. Ja
kyllä edelleen — vaikka olen tässä vaihtanut
suhteessa hallitukseen ikään kuin puolta — olen
sitä mieltä, että sitä lakia
pitää kyllä remontoida. Todistetusti
viime kaudella tuli osoitetuksi, että niistä tuhansista
työmarkkinatuen ja toimeentulotuen saajista, joihin edustaja
Pelkonen täällä viittasi, merkittävä osa
oli sellaisia, joilla ei ole edellytyksiä sen paremmin
koulutukseen kuin työhönkään,
ja heiltä toimeentulotuen vieminen on epäinhimillistä.
Siihenkin toki viranomaisten apua, siihen tukeen, kyllä tarvitaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista näin eettisesti
ja moraalisestikin arvioida tätä hallituksen esitystä,
eli alle 25-vuotiaalle ammattikouluttamattomalle nuorelle ei ole
hyväksyttävää se, että hän
on esimerkiksi kolme neljäsosaa vuodesta omaehtoisesti
hakenut pätkätöitä milloin mistäkin,
hyvin eri ammattialoilta ja toimialoilta, ja sitten yhden neljäsosan
vuodesta saa perusturvansa työttömyysturvasta.
Mutta jos 26-vuotias henkilö tekee tämän ja
tekee sitä vaikka 35 vuotta, niin kyllä häntä arvioidaan,
että aika hyvin on näissä vaikeissa toimintaympäristöissä työllistynyt
ja elättänyt itsensä ja perheensä.
Onko tässä joku vakaumuksen mittaustavoite vai
mikä tässä on, että rakennetaan
tämmöinen kouluttautumispakko, varsinkin kun työmarkkinatukilaisilla
siitä pakosta ei ole kovinkaan paljon hyvää sanottavaa?
On mielenkiintoista nähdä, kun monet sanovat,
että työ opettaa ja että koulutuksen
pitää olla työelämälähtöistä,
niin eikö voi ajatella näinkinpäin, että on
hyvä, että se nuori hankkii työkokemusta
ja menee sitten koulutukseen, kun hänellä on sitä kokemusta,
osaamista ja omaa näkemystä? Ja vielä kun
tässä on sitten, että koulutukseenhakeutumisehtoa
ei voida täyttää työvoimakoulutuksella:
Siellä voisi olla aivan hyvä koulutus meneillään, saattaa olla jopa
hyvät työllistymisnäkymät, ja
työvoimakoulutushan yritetään suunnitella
juuri sen paikkakunnan, sen yrityksen, sen toimintaympäristön
tarpeisiin. Nyt kuitenkin työvoimakoulutus on suljettu
ulos tästä.
En minä oikein ymmärrä, että jos
tämmöinen perinteinen, koko henkilön
elämän mittainen työura on entistä harvemmalla
mahdollinen ja pätkätyöt ja ammattien
vaihtaminen ja hyvin joustava liikkuminen — joustojen peräänhän
nyt huudetaan — eri töiden perässä olisi
suotavaa, niin nyt sitten pakotetaan henkilö näiltä ajoilta, jopa
perheellinen henkilö, sen sijaan, että hän saisi
ihmismäisen työttömyysturvan, toimeentulotuen
asiakkaaksi. Mitä järkeä tässä on?
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä on pakko yhtyä edustaja
Mustajärven näkemyksiin siitä, missä tässä mennään.
Me voimme nähdä kokonaisuuksia, ja minun on pakko edustaja
Satoselle sanoa, että ruusuja ja unelmia tietysti. Meidän
pitää pyrkiä siihen, ja me olemme taistelemassa
samassa rintamassa niin, että täystyöllisyyden
ja koko elinuran kestävien pitkien työsuhteiden
pitää olla tavoitteena. Tervetuloa tänne
vasemmistoliiton linjoille, edustaja Satonen — me olemme
yhdessä rintamassa, kun olemme samassa hallituksessa!
Mutta pitää nähdä myös
seudullisten eroavaisuuksien totaalinen erilaisuus pätkätöiden
suhteen. Voin kyllä ihan omasta kokemuksestani työelämässä sanoa,
että ne työllistyvät paremmin, jotka
ovat töissä. Se on aivan fakta asia, että sellainen
henkilö, joka on työssä omassa työpaikassaan
vaikkapa puutteellisella koulutustaustalla, on huomattavasti halutumpi
työntekijä kuin työtön, vaikka
koulun käynyt. Se on vaan ihan fakta.
Tänä päivänä tietysti
meidän järjestelmät on rakennettu niin,
että meillä edellytetään ammatillista
perustutkintoa myös niissä työsuhteissa, joissa
välttämättä ei sellaista erityistä ammattiosaamista
tarvitsisi. Eli meillä tavallaan on ehkä tässä kulttuurissa
se erityinen osaaminen ja suomalainen osaamiskulttuuri viety normaaleista,
voisiko sanoa, vähemmän ammattitaitoa vaativista
töistä hieman liian pitkälle. Sen takia nämä työttömyysturvan
kautta tulevat rangaistusmekanismit kyllä sietävät
uutta pohdiskelua.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun olen muutama sata nuorta tässä vuosien
ja vuosikymmenten aikana työllistänyt, niin edustaja
Mustajärvelle toteaisin, että vaikka se kausityöntekijä ottaa
minkä tahansa koulutuspaikan vastaan, niin se on kuitenkin
työnantajalle selkeä osoitus siitä, että asianosainen
haluaa pyrkiä elämässä eteenpäin,
haluaa itselleen paremmat olosuhteet ja paremman palkan jne.
Se pitää myös paikkansa, että jos
pääsee sitten töihin, niin se on usein
suoritustasolla parasta koulutusta, ja siinä sitten työnantaja
ja työntekijä voivat sopeuttaa tarpeensa toisiinsa.
Vähitellen varmasti sitä kautta suurin osa vähänkin
koulutusta saaneista nuorista pääsee elämässä eteenpäin.
Siinä mielessä pidän tärkeänä lain
sanamuotoa, että koulutusta on haettava.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Se on itsestään selvää,
että jokainen työpaikka edesauttaa seuraavan saamista,
siitähän ei ole missään nimessä kyse.
Mutta kritisoin sitä ajattelua, joka tässä tuli
erityisesti edustaja Mustajärven puheenvuorossa: se, että joku
on kolme neljäsosaa ajasta töissä tai
puolet ajasta töissä, on ikään kuin
jo sellainen saavutus, että se on hieno asia. Se on totta
kai parempi kuin ei lainkaan, mutta että se olisi ikään
kuin ideaalitilanne, josta ei enää pyritä pidemmälle.
Sitten täytyy myöskin sanoa se, että nimenomaan
tällä hallituksella on ollut se linja — ja olen
ymmärtänyt näin, että erityisesti
työministeri Ihalainen on hyvin voimakkaasti korostanut sitä ja
opetusministeri Gustafsson — että niiden henkilöiden,
joilla ei ole minkäänlaista ammatillista tutkintoa,
tulisi päästä koulutukseen. Eli kuinka
paljon meillä tosiasiassa on sellaisia työtehtäviä tarjolla,
joissa mitään tällaista ammatillista
perustutkintoa ei tarvita? Varmaan on jonkun verran, ja varmasti
meillä tulee jatkossakin olemaan ihmisiä, jotka
itse asiassa tulevat sillä tavalla elättämään
itsensä.
Mutta siitä huolimatta kyllä minä aika
hyvänä pidän sitä, että tähän
koulutuksen hakeudutaan ja nuoret ensisijaisesti lähtevät
sitä kautta, että haetaan edes jonkinlainen ammatillinen
perustutkinto tai korkeakoulututkinto tai alempi korkeakoulututkinto
ja sitä kautta lähdetään sitten
sitä työuraa rakentamaan. Mutta totta kai silloin,
jos ei olla koulutuksessa, olisi erittäin tärkeää,
että yritetään saada vaikka kuinka lyhytaikaisia
työsuhteita ja vaikka eri aloilta peräkkäin.
Eli kyllä nämä asiat ovat yhteensovitettavissa.
Mutta sellaista viestiä ei parane nuorille antaa, että ikään
kuin sinne koulutukseen ei pitäisi hakeutua, vaan päinvastoin:
nimenomaan niin, että sen viestin pitää olla
selkeästi, että kaikilta normaalisti edellytetään,
että he hakeutuvat koulutukseen, koska se kuitenkin edesauttaa
työuraa pitkässä juoksussa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusneuvotteluissakin pureuduttiin
kysymykseen, miten löydetään joustoa
työttömyyden ja työelämän
nivelkohtaan, miten pystytään edistämään
sitä työllistymistä. Tälläkin
hetkellä meillä on eduskunnassa esitys, jossa
pitkäaikaistyöttömien työllistymiseen
koetetaan kannustaa niin, että jopa kolmen kuukauden työttömyysetuus
on mahdollinen samaan aikaan palkan kanssa, kun työllistytään,
ja tätä kannustavuutta haetaan.
Mutta haluan edelleen kiinnittää huomiota
tähän yrittäjien joustomahdollisuuteen
ja varsinkin niiden tuhansien toiminimellä työtätekevien ihmisten
ahdinkoon tällä hetkellä. Tämä esitys nyt
ainoastaan antaa heille myönnytystä siinä, että heidän
ei tarvitse myydä niitä työkalujaan: vaihto-
ja käyttöomaisuutta ei tarvitse myydä. Aiemmin
sekin piti tehdä, jotta sitten sen jälkeen, kun
ilmoittaa, että on lopettanut yritystoiminnan, voi päästä työttömyysturvan
varaan.
Mutta tämä nyt mielestäni ei riitä,
koska kansantaloudellisesti ei ole järkevää,
että ihminen on sitten pelkästään
työttömyysturvan varassa. Jos hänellä on
ammattiosaamista, hänellä on ammattivälineistöä,
niin mielestäni hänen tulisi voida samalla, kun
hän pääsee työttömyysturvan
piiriin, markkinoida sitä osaamistaan ja hakea uusia työtilaisuuksia.
Tämä kysymys pitäisi ratkaista, ja toivonkin,
että tuossa valiokuntakäsittelyssäkin
pureudutaan tähän kysymykseen. Sitä voitaisiin
katsoa vaikkapa toiminimellä itsensä työllistävien
kohdalta, jos tuntuu, että on liian korkea kynnys tuoda
mukaan nämä muut yritys-muodot tähän
työttömyysturvan piiriin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Satoselle vielä.
En minä ymmärrä, mitä hyvää siitä seuraa,
jos joku pakotetaan vastentahtoisesti hakemaan joku koulutus. No,
hän hakee sen, sen sijaan, että hän voisi
esimerkiksi kolme neljäsosaa vuodesta hankkia toimeentulonsa
itselleen ja perheelleen. Jos hän ei sitten hae koulutukseen,
he elävät toimeentulotuella sen aikaa, kun ei
ole töitä, tai sitten hän opiskelee velaksi,
kun hänelle saattaisi se luonteva opiskeluaika olla kahden
tai kolmen vuoden päästä eri syistä johtuen.
Tämä koulutukseen pakotettu saattaa sitten viedä koulutuspaikan
sellaiselta nuorelta, joka tosissaan olisi halunnut sitä,
ja hän jää ilman koulutuspaikkaa. Eihän
tässäkään ole mitään
järkeä.
Kun muistaa sitten, minkälaiset leikkaukset koulutuspaikoissa
on tulossa, sekä hallitusohjelman että kehysratkaisun
tuloksena, ja eniten isketään toisen asteen ammatilliseen
koulutukseen ja se kohdentuu alueellisesti hyvin epäoikeudenmukaisella
tavalla ja vieläpä semmoisille ammatti- ja toimialoille,
joissa on vahvoja tulevaisuudennäkymiä — viittaan
esimerkiksi Lapin kaivostoimintaan — niin tämä yhtälö on
aivan järjetön.
Kun sitten puhutaan työllistämissuunnitelman
velvoittavuudesta ja sen keskeisyydestä ja vaikka sinne
on laitettu nämä poikkeukset, niin jos tämä hallituksen
esitys pysyy tässä muodossa, niin ainoa tapa pelastaa
sentään jotain, että kyse olisi aidoista,
kestävistä nuorten ratkaisuista, olisi se, että 14 §:ää tarkennetaan
niin, että siellä tosissaan viranomaisella on
oikeus joustoihin eikä niin, että viranomainen
varmistaakseen oman taustansa tekee aina rankimmat päätökset, niin
kuin on nähty työttömyysturvaratkaisuissa sen
jälkeen, kun toimikunnat poistettiin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana kouluttautumispakosta.
Varmaan kyllästymiseen asti olen todennut sen, että entisessä työssäni
olen käynyt kymmenille nuorisoryhmille puhumassa työelämän
pelisääntöasioista — siis en
politiikkaa, vaan pelisääntöasioista — nuorille,
jotka ovat esimerkiksi peruskoulun ysiluokan jälkeen tippuneet
siihen mustaan aukkoon ja joita 18—22-vuotiaana sieltä lähdetään
nostamaan pois. Se työ on vaikeata. Minun mielestäni
on ehdottoman tärkeätä, että yhtään
näistä 60 000 syntyvästä lapsesta — suurin
piirtein niin paljon vuodessa syntyy Suomeen lapsia — ei
menetetä, koska se on äärimmäistä kansantaloudellista
tuhlaamista ja sitten toisella puolella ovat ne inhimilliset kärsimykset
olemassa.
Kyllä minä kaikin mahdollisin keinoin tähtäisin
siihen — on sen nimi sitten pakko tai mikä muu
keino — että kaikki nuoret saavat vähintään toisen
asteen ammatillisen koulutuksen. Se, että heitä haetaan
sieltä kotoa tukkapäästä vaikka
sinne ammattiopistoon opiskelemaan sitä, että he voivat
lähteä ja pystyvät lähtemään
opiskelemaan, on kyllä aivan äärimmäisen
tärkeätä.
Näin se menee.
Keskustelu päättyi.