4) Hallituksen esitys laiksi lapsilisälain 7 §:n
muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Voisi aloittaa sillä tavoin,
että hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lapsilisälain
7 §:n muuttamisesta on pääministeri Vanhasen
hallitusohjelman sosiaalipolitiikan pieni avaus, joka on herättänyt
aika paljon keskustelua, sen valiokuntakäsittelykin osoitti.
Totean vain mielipiteenäni, että kun 90-luvun sosiaalipoliittista
keskustelua pitkälti hallitsi eläkepolitiikka
monine tarpeineen, on erityisen hyvä, että nyt
tämän eläkepolitiikan rinnalle vähintään
yhtä merkittäväksi poliittiseksi tavoitteeksi on
nostettu perhepolitiikka laajasti. Nyt käsittelyn alla
oleva esitys on pieni osa sitä perhepolitiikkaa, josta
tullaan seuraavien kuukausien ja vuosien aikana hallitusohjelman
puitteissa ja muutenkin keskustelemaan.
Erityisesti haluan vielä tämän lain
yhteydessä puhua siitä, ettei tietenkään
perhepolitiikkaa ole tarkoitus rajoittaa tämmöisiin
aika tavalla detaljeihin, vaan tarkoitus on nimenomaan, että sosiaali-
ja terveysministeriö valmistelee laajan perhepoliittisen
selvityksen, jossa käydään perhepolitiikkaan
oleellisesti liittyvät asiat läpi, ja sen jälkeen
sitten, toivon mukaan, valiokunnan ja hallituksen kautta saadaan
laaja-alaisempi näkemys ja näköaloja
suomalaisen perhepolitiikan tulevista suuntaviivoista.
Nyt käsittelyssä olevan lain perusteella esityksessä ehdotetaan
lapsilisälakia muutettavaksi siten, että perheen
ensimmäisestä lapsilisään oikeuttavasta
lapsesta maksettava lapsilisän määrä korotettaisiin
nykyisestä 90 eurosta 100 euroon kalenterikuukaudessa.
Koska perheen toisesta tai useammasta lapsesta maksettavan lapsilisän määrät
säilyisivät nykyisen suuruisina, ehdotetaan lainkohtaa
samalla muutettavaksi siten, että nykyisestä sisaruskorotusjärjestelmästä luovuttaisiin
ja perheen kunkin seuraavan lapsen lapsilisän määrä määriteltäisiin
erikseen. Jos lapsi on kunnan kustannuksella hoidettavana laitos-
tai perhehoidossa ja lapsilisä maksetaan kunnalle taikka
jos lapsilisä maksetaan lapselle itselleen, lapsilisä olisi
myös tällöin 100 euroa kalenterikuukaudessa.
Lapsilisän yksinhuoltajakorotusta ehdotetaan nostettavaksi
nykyisestä 33,60 eurosta 36,60 euroon lasta kohti kalenterikuukaudelta.
Tämä esitys liittyy valtion vuoden 2004 talousarvioesitykseen
ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen
yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden
2004 alusta.
Ehkä puutun näihin perusteluihin vielä muutamin
osin, että asia tulee valaistuksi vähän
laajemmin myöhempää keskusteluakin varten.
Hallituksen esityksessä kohdassa "Nykytila ja ehdotetut
muutokset" todetaan: "Lapsilisälain 7 §:n 1 momentin
mukaan lapsilisä lasta kohden on" — kuten jo aikaisemmin
totesin — "90 euroa kalenterikuukaudessa. Jos lapsilisän
nostamiseen oikeutetulla henkilöllä on oikeus
nostaa lapsilisää useammasta kuin yhdestä lapsesta,
maksetaan lisäksi 20,50 euron suuruista sisarkorotusta
siten, että toisesta lapsilisään oikeuttavasta
lapsesta maksetaan yksi sisarkorotus, kolmannesta kaksi ja neljännestä lapsesta
kolme sisarkorotusta sekä viidennestä ja jokaisesta
seuraavasta lapsesta neljä sisarkorotusta. Lapsilisän
määrä toisesta lapsesta on 110,50 euroa,
kolmannesta 131 euroa, neljännestä 151,50 euroa
ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 172 euroa kalenterikuukaudessa.
Yksinhuoltajan lapsesta lapsilisä maksetaan lain 7 §:n
3 momentin mukaan korotettuna 33,60 eurolla kuukaudessa - -."
Valiokunta on asiaa käsitellessään
muuttanut pykälää siltä osin,
mikä koskee Kansaneläkelaitoksen esittämää lausumaa,
johon palaan vähän myöhemmin. Valiokunnan
kannanotoissa ... Tai otetaan oikeastaan ensiksi tämä lakialoitteiden käsittely,
kun on nyt jonkin verran korviini tulevien tietojen perusteella
herättänyt keskustelua, miksi valiokunta on rajannut
lakialoitteiden käsittelyn tässä esityksessä mainittuihin
aloitteisiin. Se johtuu vain siitä, mikä on ihan
normaali menettely valiokunnissa. Me olemme tehneet selkeästi
rajauksen niin, että semmoiset lakialoitteet, jotka menevät
tämän hallituksen esityksen ulkopuolelle, jäävät
käsittelemättä. Näin pyydän ymmärtämystä sille,
että valiokunta on tällä menettelyllään
vaan noudattanut totuttua käytäntöä eikä suinkaan
pahantahtoisuudesta jättänyt joitakin asioita
käsittelemättä, niin kuin joku on saattanut
asian ymmärtää.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen perusteluista
ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella
valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin
ja muutosehdotuksin:
Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelman kirjaukseen, jonka
mukaan vuonna 2004 lapsilisäjärjestelmän
rakennetta uudistetaan siten, että kaikki lapsiperheet,
jotka ovat lapsilisäjärjestelmän piirissä,
hyötyvät uudistuksesta. Hallitusohjelman mukaisesti
lapsilisiin esitetään tehtäväksi korotus,
joka kohdistuu, kuten jo aiemmin olen todennut, ensimmäiseen
lapseen. Lisäksi lapsilisän yksinhuoltajakorotuksien
määrää nostetaan, kuten aikaisemmin
siitäkin totesin.
Valiokunta pitää hyvänä,
että lapsilisiin ensimmäistä kertaa vuonna
1993 hyväksytyn, muun muassa verotuksen lapsivähennyksen poistamiseen
liittyneen lapsilisäuudistuksen jälkeen esitetään
tasokorotusta ja että samalla erikseen parannetaan yksinhuoltajaperheiden
asemaa. Mainittuihin lapsilisäjärjestelmän
uudistuksiin osoitetaan näin vuoden 2004 talousarvioesityksessä runsaat
74 miljoonaa euroa lisää rahaa. Valiokunta pitää ehdotettua
uudistusta merkittävänä panostuksena
lapsiperheiden tukemiseen. Valiokunta toteaa, että korotuksen
osoittaminen ensimmäisen lapsen lapsilisään
varmistaa sen, että lapsilisää saavat
perheet kattavasti hyötyvät tästä uudistuksesta.
(Ed. Huotari: Paitsi kaikkein köyhimmät!)
Valiokunta on useissa yhteyksissä korostanut sosiaaliturvan
tavoitteena viimesijaisen toimeentuloturvan eli toimeentulotuen
merkityksen pienentämistä kotitalouksien tulojen
muodostuksessa. Lapsiperheiden kohdalla lapsilisien tasokorotus
edistää osaltaan tätä pyrkimystä.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että toimeentulotukea tarvitsevan lapsiperheen käteenjäävä tulo
ei uudistuksen johdosta kohene, koska lapsilisät otetaan
huomioon toimeentulotuen määrää laskettaessa.
Tässä yhteydessä viittaan nimenomaan
aikaisemmin esiin tuomaani näkemykseen hallituksen perhepoliittisen
selvityksen tekemisestä ja sitä kautta tätä ongelmaa
lähestymisestä.
Hallitusohjelman mukaan lapsiperheiden taloudellisesta tilanteesta
laaditaan nimenomaan tämä kokonaisselvitys ottaen
huomioon sosiaalietuuksien ja tulojen, palvelujen, maksujen, verojen
ja perhevapaiden yhteisvaikutukset. Valiokunta pitääkin
laaja-alaisen selvityksen tekemistä tarpeellisena. Selvityksen
yhteydessä tulee valiokunnan näkemyksen mukaan
tarkastella myös toimeentulotuen varassa elävien
lapsiperheiden aseman parantamista — vastauksena ed. Huotarin
välihuutoon. Yksityiskohtaisissa perusteluissa, niin kuin
aiemmin totesin, valiokunta ehdottaa, että 7 §:n
3 momentissa oleva määritelmä henkilöstä,
jota ei pidetä yksinhuoltajana, säilytetään
tulkintaongelmien lisääntymisen välttämiseksi
voimassa olevan lain mukaisena, niin kuin se on valiokunnan esitykseen
kirjattu.
Arvoisa puhemies! Näillä saatesanoilla avaan tämän
perhepoliittisen keskustelun, joka tästä lapsilisäuudistuksesta
ilmeisesti kirpoaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Koski esitteli valiokunnan mietinnön
ja kertoi, että valiokunta on pitänyt, eli valiokunnan
hallituspuolueista koostuva enemmistö, tarkoituksenmukaisena
tätä hallituksen esitystä. Hallituksen
esityshän on niin sanotun Kiinan-mallin mukainen, eli tässä korotetaan
vain ensimmäisen lapsen lapsilisää. Kysyn ed.
Koskelta: Minkä vuoksi valiokunta pitää eli minkä vuoksi
hallituspuolueet pitävät tällaista Kiinan-mallin
mukaista korotusta tarkoituksenmukaisena?
En ole ainoa, joka tätä epäilee.
Nimittäin viime lokakuussa, vähän yli
vuosi sitten, nykyinen ministeri Hyssälä sanoi
tästä mallista tässä samassa
salissa seuraavaa: "No, tällä matematiikan tajulla,
joka itselläni on, tehdään nimenomaan
vääryyttä monilapsisille perheille. Jos
on yksi tai kaksi lasta, silloinhan korotus on 100 prosenttia, mutta
jos on viisi lasta, silloinhan korotus on kaksi viidesosaa eli 40
prosenttia. Silloin aina monilapsisen perheen suhteellinen asema
yhden ja kahden lapsen perheeseen verrattuna heikkenee. Eli aina
suhteellisesti monilapsiset perheet ovat siten heikommassa asemassa,
kun tällä logiikalla korotukset tehdään."
Näin sanoi ministeri Hyssälä vielä vuosi
sitten, jolloin oli esillä se malli, että korotettaisiin
sekä ensimmäisen että toisen lapsen lapsilisää.
Ed. Koski ja arvoisat keskustan edustajat, jotka olette tässäkin
asiassa takkinne kääntäneet niin, että saumat
ratkeavat: Miksi nyt Kiinan-malli käy?
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää siitä,
että hallitus on kuitenkin lähtenyt korottamaan
lapsilisiä. Siitä täytyy vilpittömästi
antaa kiitos. Mutta on ikävää se, niin
kuin ed. Valto Koski puheenvuorossaan jo vähän
mainitsikin, että se ei tee sitä kuitenkaan hallitusohjelmansa
mukaisesti, jossa lapsilisän korotus pitäisi tulla
kaikille perheille. Tämähän olisi ollut
hyvin yksinkertaisesti ratkaistavissa niin, että toimeentulotuen
ensimmäisen lapsen toimeentulotukinormia olisi nostettu tämän
10 euron osalta. Hallituksella on vieläkin mahdollisuus
tämä tehdä. Tässä talossa
kymmenessä päivässä ja viikossakin
pystytään laki hyväksymään,
jos niin on.
Kun täällä valtiovarainministeri
on paikalla, niin kysyisinkin: Eikö valtiovarainministerinkin mielestä olisi
aivan oikein, että myös ne kaikista köyhimmät
perheet, jotka ovat toimeentulotuella, saisivat tämän
korotuksen, kun he nyt eivät käytännössä sitä käteen
saa, vaan toimeentulotukilaki estää sen saamisen
näiltä kaikista köyhimmiltä perheiltä?
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Valto Koski esitteli valiokunnan mietinnön
ja totesi, että toimeentulotukea tarvitsevan lapsiperheen
käteenjäävä tulo ei uudistuksen
johdosta kohene, koska lapsilisät otetaan huomioon toimeentulotuen
määrää laskettaessa.
Olen erittäin pahoillani siitä, että valiokunta
ei edes kiirehti selvitystä, joka on hallitusohjelmassa.
Tämähän tietää sitä,
että kun toimeentulotukea maksettiin esimerkiksi vuonna
2001 yhteensä 65 100 lapsiperheelle, nyt nämä lapsiperheet jäävät
ilman sitä 10:tä euroa. Tämä mielestäni
ei ole oikeaa perhepolitiikkaa.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin valiokunnan enemmistö on
pitänyt tätä esitystä tarpeellisena ja
tarkoituksenmukaisena. Se noudattaa hallitussopimusta pilkulleen.
(Ed. Kuosmanen: Huono hallitus!)
On kyllä mielenkiintoista kuulla ed. Zyskowiczilta
kokoomuksen ryhmän puheenjohtajana, mikä on kokoomuksen
perhepoliittinen malli, jolla te aiotte lapsiperheitten taloudellista
asemaa kohentaa. Paljon puhumassanne ja mainostamassanne kuuden
kohdan ohjelmassa on yksi malli. Eduskuntakäsittelyn yhteydessä tälläkin viikolla
on ollut tilanteita ja vaiheita, joissa on ollut yhtä ja
toista mallia. Nyt meillä on yksi esitys täällä pykälämuutoksista.
Ei kokoomukselta minkäänlaisia perusteluja; näinkö kokoomus
vakauttaa lapsiperheiden tulevaisuutta heittelemällä ilmaan
esityksiä, jotka ovat kulloisessakin tilanteessa tarpeellisia
ja tarkoituksenmukaisia?
Valto Koski /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En varmasti käy tässä tilaisuudessa
provosoitumaan niistä puheista, jotka siihen on tarkoitettu;
näin olen ymmärtänyt. Haluan kuitenkin
todeta, että tässä on vilpittömästi haluttu
hallituksen puolelta perhepolitiikkaan tehdä parannus,
joka on ilman muuta hyvän suuntainen. (Ed. Huotari: Paitsi
köyhille perheille!) Sen kustannukset ovat 74 miljoonaa
euroa, ja näiden kustannusten takia on tätä asiaa
myöskin tarkasteltava, minkä verran meillä on
perhepolitiikkaa tältä osin ollut varaa rahoittaa.
En tiedä, mitä ed. Zyskowiczin Kiinan-malli edes
tarkoittaa, mutta kun hän vetosi ministeri Hyssälän
aikaisempiin puheisiin, niin kai hän sitten voi kysyä suoraan
niitä ministeri Hyssälältä, kun
tämä on paikalla.
Mitä sitten tulee edustajien Huotarin ja Peltomon huoleen,
niin me nyt vain olemme, niin kuin totesin perustelupuheenvuorossani,
pitäytyneet hallituksen esityksessä lapsilisälain
7 §:n kohdalla, ja yhtä tavalla kuin te puheenvuoroissanne
me olemme huolissamme koko perhepolitiikan jatkosta. Sekin on kirjoitettu
valiokunnan mietintöön, millä tavoin
sitä asiaa pitäisi lähestyä.
Toivon nyt ymmärtämystä, kun hallitusohjelmaa
ei yhden asian yhteydessä kokonaan voida hoitaa.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rehulalle totean, että kyllä kokoomuksen
lapsilisämalli on aivan selkeä. Me olemme esittäneet
sitä, että nämä hyvin tervetulleet
lapsilisän korotukset kohdistetaan alle 7-vuotiaisiin lapsiin.
Samassa yhteydessä me korottaisimme yksinhuoltajalisää hieman enemmän,
mitä hallitus tekee. Samoin sitoisimme lapsilisät
indeksiin. Tästähän me päätimme kaikki
yksimielisesti eduskunnassa. Ihmettelenkin, miksi se on jäänyt
pois. Täällä on valtiovarainministeri,
ja toivon, että hän vastaisi, kuka hallitusneuvotteluissa
tämän tärkeän tavoitteen jätti
pois, minkä takia näin hyvä asia pois
jätettiin.
Ed. Rehula, tämä on kokoomuksen selkeä malli,
ja meidän mielestämme on perustellumpaa kohdentaa
se lapsilisäkorotus alle 7-vuotiaisiin lapsiin, koska tällä tavalla
me autamme juuri niitä perheitä, jotka ovat kaikkein
köyhimpiä. Me tiedämme kaikkien selvitysten
mukaan, että monilapsisissa perheissä samoin kuin
aivan nuorissa perheissä on kaikkein eniten taloudellisia
ongelmia. Toivon todella, että tämä mallimme
saa täällä eduskunnan enemmistön
tuen.
Tuosta Kiinan-mallista vielä, arvoisa puhemies: Kyllä on
aika kummallista, että kun tiedämme, että tilanne
on sellainen, että ne perheet, jotka hankkivat lapsia,
hankkisivat niitä vähän enemmän,
niin minkä takia me sitten tässä lapsilisämallissa
asetamme yksilapsiset perheet etusijalle, koska tosiasia on, että vain
yksilapsisten perheiden lapsilisä pitkällä tähtäimellä nousee
ja monilapsisten perheiden lapsilisän reaaliarvo ei nouse,
koska tämä malli on tällainen? Pidän
tätä hyvin valitettavana. (Ed. Paasio: Kaikissa
perheissä on ensimmäinen lapsi!)
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rehulalle ensinnäkin: Vahvistan
sen, mitä ed. Sarkomaa juuri sanoi. Kokoomuksen linja on
täysin selvä: korotus alle 7-vuotiaille lapsille
ja yksinhuoltajakorotukseen samoin kuin lapsilisien sitominen indeksiin.
Sen sijaan kepun linja on kaksi linjaa, toinen linja ennen vaaleja
ja toinen linja vaalien jälkeen. Ennen vaaleja keskusta
sanoi tässä kuuluisassa vaaliohjelmassaan, siteeraus:
"Lapsilisien taso on sidottava indeksiin." Nyt vaalien jälkeen, ed.
Rehula, lapsilisien tasoa ei sidota indeksiin, teidän hallituksenne
toimesta siis ei sidota indeksiin. Ennen vaaleja keskusta nykyisen
ministeri Hyssälän suulla arvosteli silloisen
pääministerin Lipposen aloitetta ensimmäisen
ja mahdollisesti toisen lapsen lapsilisän korotuksesta,
ja ed. Hyssälä tyrmäsi sen nimenomaan
sillä perusteella, kuten äsken siteerasin, että se
on epäoikeudenmukainen ja tekee vääryyttä monilapsisille
perheille. Ed. Rehula, vaalien jälkeen teillä on
uusi linja. Nyt tämä Kiinan-malli teille erinomaisesti sopii.
Toki kysyisin tätä ministeri Hyssälältä ja tulen
sen tekemäänkin, mutta juuri nyt ministeri Hyssälä ei
ole paikalla.
Vielä, herra puhemies, haluaisin kiinnittää huomiota
ed. Soininvaaran erinomaiseen vastalauseeseen tässä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnössä. Tässä ed.
Soininvaara selvästi osoittaa, että koko vaalikauden
mitassa tämä hallituksen ja hallituspuolueiden
valitsema korotusmalli merkitsee sitä, että monilapsisten
perheiden kohdalla lapsilisien reaaliarvo tulee tällä vaalikaudella
alenemaan.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Korostan vielä, että ei
tämä toimeentulotukilasten tilanne ole millään
tavalla tullut yllätyksenä. Jo viime keväänä kysyin
ministeri Hyssälältä kyselytunnilla,
aikooko hallitus huolehtia siitä, että myös
köyhimmät lapsiperheet saisivat lapsilisän
korotuksen. Silloin hän sanoi, että asiaa pohditaan.
Nyt hallituspuolueiden jäsenillä olisi ollut täysi
valta hoitaa tämä.
Mutta keskustan ja sosialidemokraattien ja apuna toimivan Rkp:n
linja näyttää olevan muutenkin näissä köyhyysasioissa
aika nuiva, ja kaikista pienimpiin etuuksiin ei ole tulossa korotusta.
Mutta minusta tämä on häpeällistä,
että kaikista pienituloisimmat lapsiperheet eivät
saa käytännössä tätä lapsilisän
korotusta, kun tässä olisi ollut monta erilaista
mahdollisuutta toteuttaa tämä toimeentulotuen
kautta joko lapsiosan korotuksena tai etuoikeutettuna tulona. Eli
vaihtoehtoja kyllä on. Jos se jätetään
ensi vuodelle selvitettäväksi, niin sitten se
tulee joskus, jos tulee. Eli toivoisin, että pistätte
nyt tuulemaan valtiovarainvaliokunnassa ja hoidatte tämän
asian siellä.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Zyskowiczin puhe oli harvinaisen upeaa retoriikkaa.
(Ed. Zyskowicz: Kiitos — Ed. Lamminen: Kiitos, Kimmo!) — En
puutu siihen, miten hän arvioi keskustalinjan kaksijakoisuutta,
politiikkaa ennen vaaleja ja vaalien jälkeen. Arvioin sitä,
mitä hän puhui kokoomuksen linjasta, joka on kuulemma
yksioikoisen selkeä. Ennen vaaleja kokoomuksella oli 16
vuotta aikaa toimiessaan hallituksessa toteuttaa lapsilisiin indeksiehto.
Kokoomus ei tätä tehnyt. Nyt vaalien jälkeen
kokoomus on täällä liikkeellä ohjelmalla,
jossa edellytetään indeksiehtoa. Ed. Zyskowicz,
mikä on teidän johdonmukaisuutenne?
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On loistavaa, ed. Zyskowicz, että te
tunnustatte, että teidän sosiaalipoliittisen linjauksenne
ja perhepoliittiset linjauksenne perustelut löytyvät
todellisen asiantuntijan, vihreiden puheenjohtajan Osmo Soininvaaran,
sanoista ja teoista. Sitten kun puhutaan perusturvasta, toivoisin,
että kuuntelisitte yhtä lämpimällä ja
sosiaalisella sydämellä ed. Soininvaaraa. Hän
on todellinen asiantuntija, jota kokoomuksenkin kannattaa käyttää.
Mitä tulee kokoomuksen linjaan ennen vaaleja ja vaalien
jälkeen, niin te vielä ennen vaaleja hyvin tiukkaan
tasapainotitte valtiontaloutta. Te olitte sen 16 vuoden valtiovarainministeriyden
aikana
oppineet ja opetelleet. Nyt tuohon raamiin ja teidän tasapainotettuun
vaaliohjelmaanne on tullut ainakin lapsilisien indeksitarkistuksen
mentävä aukko.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täytyy kuitenkin myöntää,
että tämä on perhepolitiikassa parannusaskel
eteenpäin. Tämähän ei ole tietenkään
ainut tämmöinen rahallinen tuki lapsiperheille,
mitä tämä hallitus aikoo tehdä.
Eli olen sitä mieltä — ja mitä olen
tuolta kentältä myös kuullut — että kyllä siellä kuitenkin
lapsiperheet ottavat tyytyväisinä tämän
10 euroa per kuukausi vastaan.
Tietysti, kuten ed. Kimmo Kiljunen totesi, kokoomuskaan ei tosiaan
edelliselläkään hallituskaudella silloisen
hallituksen toimestakaan ollut sitä indeksiin sitomista
tekemässä. Siinä mielessä tietysti
vähän jälkijättöistä puhetta.
Mutta tosiaan tässä on tulossa minimiäitiyspäivärahaan
korotusta jne. Eli kaiken kaikkiaan näen, että tämä hallitus
on ottanut tärkeäksi asiakseen lapsiperheet.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kimmo Kiljusta kiitän ensinnäkin
hänen puheenvuoroni retoriselle tasolle antamasta tunnustuksesta
ja vastaan, että jokainen hallitus aina jatkaa siitä,
mihin edellinen on lopettanut. Eli ei kokoomus kuvitellut, että sen
hallituskaudella (Ed. Kimmo Kiljunen: 16 vuoden aikana!) — 16
vuoden aikana — olisivat kaikki tämän
maan asiat tulleet kuntoon, enkä usko, että nykyisenkään
hallituksen aikana, ed. Kiljunen, eikä edes seuraavan hallituksen
aikana kaikki tämän maan asiat tule kuntoon. Teimme
paljon hyvää mielestäni edellisessä hallituksessa
ja sitä edellisessä hallituksessa ed. Kiljusen
kanssa tai ed. Kiljusesta huolimatta, ja aina pitää jatkaa
siitä, mihin silloin on päästy.
Mitä ed. Rehulan puheenvuoroon tulee, totean, että kyllä me
uskallamme antaa tunnustusta muidenkin puolueiden edustajille. Ed.
Soininvaaran vastalause on hyvä. Se osoittaa matemaattisesti,
että monilapsisten perheiden lapsilisien reaaliarvo tulee
tämän hallituspuolueiden valitseman mallin myötä alenemaan.
Kun ed. Soininvaaran vastalauseessa tämä hyvin
osoitetaan, miksi emme tässä salissakin antaisi
tälle hänen oivalle laskelmalleen tunnustusta?
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.