27) Hallituksen esitys ulkomaalaislaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 28/2003 vp)
täydentämisestä
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ulkomaalaislaiksi on työelämän
näkökulmasta mielenkiintoinen. Suomessa ongelmaksi
on noussut harmaan työvoiman käyttö työpaikoilla.
Usein nämä henkilöt ovat ulkomaalaisia.
Harmaa talous ei ole heidän etunsa, koska he tekevät
usein raskasta työtä alipalkalla. Se ei ole myöskään
muitten työntekijöiden etu eikä varsinkaan
yhteiskunnan etu, koska verotulot jäävät valtiolta
saamatta.
Työsuojelutarkastajiin ollaan ulottamassa oikeutta
valvoa, että kaikki tekevät työtä samoilla työehdoilla
ja työsuojelusäännöillä.
Tällä hetkellä Suomessa on esimerkiksi
rakennusalalla noin 2 000 harmaata työntekijää.
Samoin harmaata työvoimaa on paljon palvelualoilla, etenkin
ravintoloissa. Valvonnalla ja sanktioilla voidaan vähentää harmaan
työvoiman määrää. On
hyvä, että työsuojelutarkastajat valvovat
työehtojen noudattamista ja työsuojelusäädösten
toteutumista. Sama oikeus pitäisi laajentaa ammattiliittojen
toimitsijoille yhdessä työsuojelutarkastajien
kanssa.
Hallituksen esityksen perusteluosassa todetaan, että viranomaisvalvonta
ei ole edunvalvontaa. Kyllä se niin on, että kun
työehtoja ja työsuojelumääräyksiä valvotaan,
silloin toteutuvat myös työntekijän perustavaa
laatua olevat edut. Alan työntekijä- ja työnantajajärjestöt
valvovat jäsentensä etuja ja oikeuksia työsuhteissa.
Näin pitääkin olla. Sitten ovat erikseen
työsuojeluviranomaiset, jotka valvovat, että työnantaja
noudattaa työntekijän suojaksi säädettyjä lakeja.
Itse työsuojeluvaltuutettuna pitkään
toimineena tunnen tämän alan käytännön
kautta. Niihin tehtäviin voi hyvin sisällyttää myös
työsuhde- ja työlupavalvontaa, koska ne asiat
liittyvät läheisesti työsuojeluvalvontaan.
EU:n laajentumisen myötä näistä asioista
on pidettävä entistä enemmän
huolta. Työehtojen ja työsuojelun valvontaan tulee
kohdistumaan jatkuvasti uudenlaisia haasteita entisten paineitten lisäksi.
On hyvä, että ulkomaalaiset saavat Suomessa työtä,
mutta heidän on tehtävä työtä samoilla
työehdoilla ja samoilla säännöillä kuin suomalaistenkin
työntekijöiden. Suomi on kiinni kansainvälisissä sopimuksissa,
ja samalla sen on noudatettava kansallista lainsäädäntöä.
Suomea sitoo Euroopan yhteisön syrjintää koskeva
normisto. Kansalaisuuteen perustuvasta syrjintäkiellosta
on perussääntö EU:n perustamissopimuksen
12 artiklassa. Samoin Euroopan unionin perusoikeuskirjassa on määräykset
ammatillisesta vapaudesta ja oikeudesta tehdä työtä,
syrjintäkiellosta ja liikkumis- ja oleskeluvapaudesta.
Hallituksen esityksen yhtenä tärkeänä tavoitteena
on tehostaa työehtojen valvontaa erityisesti ulkomaalaisen
työvoiman osalta. Tämä on kannatettava
tavoite varsinkin, kun tarkoitus toteutetaan niin, että siitä ei
aiheudu kustannuksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kangas kiinnitti tärkeään
asiaan huomiota, nimenomaan siihen, mitä merkitsee alipalkattu
vierastyövoima, ulkomaalaistyövoima, tällä hetkellä esimerkiksi
EU:n alueella. Espanjassa, Portugalissa, Italiassakin ja Ranskassa
se on ihan keskeinen työvoima, Saksassa se oli sitä,
etenkin turkkilaiset, 60- ja 70-luvulla. Mutta mitä siitä on myös
seurannut, tästä harmaasta taloudesta?
Puhemies! Hyvin paljon rasismia, rasismin nousua, nimenomaan
siitä lähtökohdasta, että ranskalaiset
esimerkiksi ovat katsoneet, että Afrikasta tullut työvoima,
joka on monesti aivan tarkoituksella houkuteltu ja tuotu Eurooppaan, vie
heiltä työpaikkoja. Tämähän
on se ajatus, joka on aiheuttanut rasismin nousua, ja se kokonaisuus
on osa tätä harmaata taloutta. Harmaa talous,
jota pyörittävät liikemiehet, harmaat
eminenssit, on sitten luonut tällaisen sairauden kuin rasismi
kaikkine lieveilmiöineen Eurooppaan. Näin ollen
sen puolesta, että nämä harmaat alipalkatut
työmarkkinat jäisivät syntymättä esimerkiksi
Suomessa, on myöskin hyvää työtä rasismin
ennalta ehkäisemiseksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee rasismiin ja työrasismiin
erityisesti, niin tämän asian tulkitsisin niin,
että suomalainen rasismi lähtee kyllä erinomaisen
pitkälti liikkeelle niistä joukoista, mitkä eivät
esiinny työntekijänä eikä työnhakijana
millään rintamalla, ei sen paremmin, olivatpa
minkä värisiä tai minkä sukuisia
kansalaisia tai kansoja tahansa. Tässä tietysti
on kysymys siitä, että tämä lakiesitys
on erinomaisen hyvä ja tarpeellinen siltä rintamalta
katsottuna, mutta tietenkin paljonhan tässä esityksessä tuntuu
vielä olevan sellaista aukkoa, mikä toivon mukaan
valiokuntakäsittelyssä paranee ja parantuu erityisesti
sen osalta, että täällä todetaan
selkeät rangaistussäännökset
syrjinnästä, syyllistämisestä ja
vastaavista — "kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä"
esimerkkinä ja yhtenä sanana tulee mieleen täältä.
Mutta ei ole ollenkaan otettu esille sitä, kuinka tämän
ulkomaisen työvoiman hakeutuminen ja tulo Suomeen toteutuu
ja käypi. Koko ulkomaalaislakiesityksessä tämä asia
on jäänyt vähän liian vähälle
huomiolle. Vanhan käytännön mukaan ulkomainen
työnhakija on joutunut jonkun järjestelmän
kautta tulemaan ja kirjautumaan tänne. Jos tämä kovin
helpoksi ja pehmeäksi menee, niin voi todeta, että ulkomaalaisten verotus
olisi kuitenkin suhtkoht suurta luokkaa Suomessa. Harmaan työvoiman
osuus ja halu harmaaseen palkkatuloon on entistä suurempi silloin,
kun tämä työvoima pystyy liikkumaan osittain
villinä kirjautumatta mihinkään järjestelmään
sisään. Sen osalta toivoisi, että valiokuntakäsittelyssä tämäkin
asia puitaisiin vähän tarkemmin, kuinka valvonta
toimisi paremmin kuin tässä esityksessä esitetään.
Keskustelu päättyy.