2) Hallituksen esitys vuoden 2004 toiseksi lisätalousarvioksi
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on saanut valmiiksi
mietintönsä tämän vuoden toisesta
lisätalousarviosta. Se on käsitelty valiokunnassa
ennätyksellisen nopeasti. Tässä toisessa
lisätalousarviossa esitetään määrärahalisäyksiä kahteen
pääluokkaan: liikenne- ja viestintäministeriön
sekä kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokkiin.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla,
joka on siis valiokunnassa käsitelty ed. Saarisen taitavasti
johtamassa liikennejaostossa, hallitus ehdottaa perusradanpidon
määrärahoihin 25 miljoonan euron lisäystä,
joka osoitetaan muun muassa rataosuuksien Siilinjärvi—Viininjärvi
sekä Pieksämäki—Kuopio kunnostukseen. Työt
on tarkoitus käynnistää välittömästi
lisätalousarvion tultua voimaan.
Valiokunnan mielestä määräraha
rataverkon kunnon kannalta on välttämätön,
mutta valiokunta ei ole kaikilta osin ollut tyytyväinen
siihen menettelytapaan, jota perusradanpidon rahoituksessa on kuluvana
vuonna noudatettu. Eduskunta on kahteen otteeseen kiinnittänyt
huomiota perusradanpidon määrärahavajeeseen.
Perusradanpidon määrärahataso oli ilmeisen
alimitoitettu jo vuoden 2004 talousarvioesityksessä, jossa
korvausinvestointeihin osoitettiin 106,4 miljoonaa euroa, kun todellisen
määrärahatarpeen arvioitiin olevan noin
170 miljoonaa euroa. Hyväksyessään talousarvion
eduskunta edellytti, että hallituksen tulee arvioida perusradanpidon
todellinen määrärahatarve ja osoittaa
tarvittavat määrärahat vuoden 2004 ensimmäisessä lisätalousarviossa.
Eduskunta kiinnitti radanpidon määrärahavajeeseen
huomiota myös käsitellessään
vuosien 2005—2008 määrärahakehyksiä koskevaa
valtioneuvoston selontekoa. Valiokunta piti tuolloin välttämättömänä,
että VR:n voitontuloutus suunnataan täysimääräisesti
perusradanpidon rahoitukseen. VR:n voitontuloutus oli noin 40 miljoonaa
euroa, mutta ensimmäisessä lisätalousarviossa
siitä osoitettiin perusradanpitoon vain 15 miljoonaa euroa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan määrärahataso
jäi edelleen epärealistisen alhaiseksi, mikä toteutuessaan
olisi johtanut muun muassa ratatöitä tekevän
henkilöstön lomautuksiin.
Eduskunta on toistuvasti todennut, että väyläverkon
rahoituksen tulee olla nykyistä pitkäjänteisempää.
Lyhytjänteinen rahoitus vaikeuttaa muun muassa junaliikenteen
ja rakentamisen yhteensovittamista, nostaa radanpidon kustannuksia
ja aiheuttaa kohtuutonta epävarmuutta ratatöistä vastuussa
oleville tahoille. Valiokunta nytkin kiirehtii pitkäjänteisen
rahoitussuunnitelman laatimista viitaten vuosien 2005—2008
määrärahakehyksiä koskevaan
selontekoon, jossa eduskunta edellytti, että hallitus kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota liikennepolitiikan pitkäjänteisyyteen
ja laatii väyläinvestointiohjelman toteuttamisen
mahdollistavan, eri liikennemuotoja koskevan pitkäjänteisen
rahoitussuunnitelman.
Arvoisa puhemies! Kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalaan lisätalousarviossa ehdotetaan Finnveran
korkotukivaltuuksien korottamista yhteensä 40 miljoonalla
eurolla. Tarkoituksena on korottaa 20 miljoonalla eurolla sekä alueellisen
että erityiskorkotuen piirissä olevien lainojen
myöntämisvaltuutta. Valtuuksien korotus on tarpeen
Finnveran rahoitusmahdollisuuksien turvaamiseksi, sillä lainojen
kysyntä on ollut arvioitua suurempaa. Valiokunta pitää myöntämisvaltuuksien
korotusta tärkeänä ja perusteltuna. Finnveran
rahoituspalvelujen avulla voidaan kehittää yritysten
kotimaan toimintoja sekä edistää elinkeino-
ja aluepoliittisten tavoitteiden toteuttamista. Finnveran myöntämällä rahoituksella
edistetään myös uusien työpaikkojen
syntymistä.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota korkotuellisten
lainojen myöntämisvaltuuksien korotusta koskevan
menettelyn kankeuteen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan menettely on
käytännön toiminnan kannalta liian kankea
ja Finnveran rahoitusmahdollisuuksia hidastava. Nykymenettelyssähän
eduskunta päättää vuosittaisesta
myöntämisvaltuudesta hyväksyessään valtion
talousarvion ja valtuuksiin tarvittavista muutoksista voidaan päättää vain
lisätalousarvion yhteydessä. Valiokunta katsoo,
että jatkossa tulisi selvittää mahdollisuudet
valtuusmenettelyn muuttamiseksi nykyistä joustavammaksi.
Tämän toisen lisätalousarvion jälkeen
valtion tulot arviolta ovat 36 926 miljoonaa euroa ja määrärahat
36 990 miljoonaa euroa, joten talousarvio on tasapainossa
melko tarkkaan. Tämän lisätalousarvion
jälkeen menosäännön alaiseksi
jakamattomaksi varaksi jää kolmanteen lisätalousarvioon
190 miljoonaa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Nyt täytyy
todella toivoa, että saamme nauttia pitkästä syksystä,
vaikka siihen kuuluukin tämmöistä märkää ja
loskaa ehkä, ettei talvi tule liian nopeasti. Se ei ole
liikennejaoston vika eikä ainakaan liikennejaoston puheenjohtajan
vika, että näin täytyy toivoa, koska
mielestäni siinä kaikki kyllä tekivät
kaikkensa, mutta joku on jossain hölmöillyt. Jossain
hallituspuolueiden riveissä on ollut hölmöilyä,
kun tehtiin näin erittäin epäkäytännöllinen
järjestelmä, että vasta nyt tänään
voimme sitten virallisesti päättää näistä rahoista,
joista olisi pitänyt päättää aikoja
sitten, että heti kesälomien jälkeen
miehet olisivat päässeet töihin eivätkä vasta
nyt sitten, kun talvi rupeaa jo lähestymään.
Täytyy todella toivoa, että ratatyöt
saadaan hoidettua loppuun, ettei tule ongelmia, ja että tästä on
jotain opittu, sillä aina kun tulee mokia tehtyä — niitähän
tapahtuu elämässä, siinä on
joku tarkoitus, miksi niitä tapahtuu — yleensä on
tarkoitus, että opimme niistä jotakin. Jos me
nyt opimme, että on pitkäjänteinen rahoitus,
niin meillä on edessä kyllä vielä tässä työsarkaa
liikennejaostossa nyt tämän budjetin kanssa, sillä jos
me haluamme nyt olla viisaita, niin me annamme kaikki ratarahat,
jotka aiomme antaa, tässä budjetissa eikä myöhemmin.
Nyt kun budjetissa luvataan 140 miljoonaa euroa, se on 30 miljoonaa
euroa liian vähän siihen 170 miljoonaan nähden,
joka on se minimi, että voidaan hoitaa asiat ok. Jos vertaa
siihen, mitä tämä lisätalousarvio
antaa, 151,4 miljoonaa euroa kaiken kaikkiaan nyt meneillään
olevalle vuodelle, niin siihenkin verrattuna 10 miljoonaa euroa
on nyt liian vähän budjetissa, elikkä meillä on
nyt työsarkaa lisätä rahaa tässä ja
nyt tähän budjettiin, ettei jäädä odottamaan
liian kauan.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että myös
liikennejaoston jäsen ja valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
ed. Olavi Ala-Nissilä aikoo tehdä kaikkensa, koska
Turku—Toijala-radan korjaaminen on näistä rahoista
kiinni. Me tiedämme, että ellei tule lisää rahaa,
niin tämä raha ei riitä siihen, vaan
se jää sitten taas roikkumaan. Elikkä uskon
ja luotan siihen, että liikennejaosto tulee tekemään
kaikkensa, ettemme joudu käyttämään enää lisätalousarviota
ja että seuraava oikea budjetti saa lisää rahaa
siihen käyttöön.
Ylipäätään minua huolestuttaa
täällä, kun kyselytunnilla tuli jo esiin
se, että tämän hallituksen politiikan
takia väkevien alkoholijuomien käyttö on
lisääntynyt voimakkaasti. Se ei ole ainoa asia,
joka on lisääntynyt. Työpaikat eivät
ole niinkään lisääntyneet, mutta
yksityisautoilu on lisääntynyt voimakkaasti nyt.
Juuri verotuksen muuttumisen takia yksityisautoilu on ollut houkuttelevampaa.
Ostetaan paljon autoja Saksasta, tulee uusia autoja, mikä tarkoittaa
sitä, että kun ennen joku käytti pelkästään
joukkoliikennettä, niin hän ostaa ensimmäisen
autonsa pitkästä aikaa sen takia, että on
ollut houkuttelevaa ostaa halpoja autoja, ja tämä trendi
on aika pelottava. Tänään juuri kuuntelimme
joukkoliikenneasiantuntijoita siitä, että trendi
näyttää nyt siihen suuntaan, että joukkoliikennetaksat
tulevat kohoamaan ja vuorot vähenemään,
ja se on erittäin negatiivinen suuntaus.
Jo nyt joukkoliikenne on pelkästään
12 prosentin osuudella Suomessa, jos vertaa EU:n keskiarvoon, noin
15,5 prosenttiin, ja riski on nyt, että mennään
joidenkin vuosien jälkeen alle 10 prosenttiin, ellei valtio
tule vastaan. Suuremmat kaupungit tukevat jo ihan samalla lailla
kuin muutkin EU-maiden kaupungit, samalla suhteella, joukkoliikennettä,
mutta valtion tuki on paljon paljon alhaisemmalla tasolla kuin muualla Euroopassa.
Jos hallitus haluaa, että joukkoliikenne on kilpailussa
menestymään päin eikä alaspäin
menossa, vähenemään päin, niin
tässä on kyllä aikamoisen linjamuutoksen
aika ja paikka. (Välihuuto) — Erittäin
paljon pitää järjestää,
ja siellä oli erittäin positiivinen trendi, mutta
se on nyt kääntynyt. Tämä on
nyt kääntynyt negatiiviseksi melkein koko Suomessa
minun käsittääkseni, ja se on kyllä nyt
asia, johon meidän on liikennejaostossa puututtava, sillä se
ei voi jatkua näin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lähetekeskustelun yhteydessä kävin
läpi tämän ns. pelleilyn, joka ratarahojen
suhteen alkuvuodesta läpi käytiin, ja siihen en
sen enempää enää palaa.
Huomioitava on se, että oppositio ei myöskään
ole tehnyt vastalausetta tähän lisäbudjettiin.
Silloin juhannuksen alla, kun liikennejaoston jäsenten
ja neuvottelijoiden yli käveltiin hovista käsin
ryhmyreiden ja ministerien toimesta, varoitettiin, että hallitus
kaatuu, mikäli nämä 25 miljoonaa lisätään
tämän vuoden budjettiin lisäbudjetilla.
Niinpä emme uskaltaneet sitä riskiä ottaa
vastalauseen muodossa, että se olisi nyt sitten kaatunut
tähän 25 miljoonaan, johon se uhkasi kaatua jo
silloin ensimmäisen lisäbudjetin yhteydessä.
Tässä mielessä on todella tyydytyksellä todettava,
että 25 miljoonaa on tullut.
Tähän liittyy nyt sitten tämä pitemmän
aikavälin problematiikka. Me tiedämme, että 170
miljoonaa olisi sellainen taso, jolla pystyttäisiin pitämään
hallitusohjelman mukaisesti nykyinen liikennöitävyys
ja radanpidon taso ja liikenneväylien taso yleensäkin.
Nyt puhutaan rautateistä. Nyt ollaan kuitenkin jäämässä edelleen
sen alle, ensi vuoden budjetissa reilut 10 miljoonaa. Tähän
liittyy nyt semmoinen juttu, että hallitusohjelmassahan
todetaan, että VR:n tuloutus käytetään
pääosin investointeihin, muun muassa kalustohankintoihin,
ja tähänhän perustui viime vuoden tuloksesta
se 40 miljoonaa, joka nyt tulee käytettyä täysimääräisesti
ratainvestointeihin.
Tänään saadun selvityksen mukaan
tämä yhteys on katkaistu eli ensi vuoden budjetin
osalta ei ole sellaista yhteyttä enää,
että VR:n mahdollinen voiton tuloutus tulisi lisäbudjettimenettelyllä ensi
vuonna varsinaisen budjetin päälle, niin kuin
on toistuvasti tähän asti tapahtunut. Silloin se
tarkoittaa sitä, että tämän
vuoden nyt toteutumassa olevaan lopulliseen budjettiin nähden
jo pohjissa on ensi vuonna reilun 10 miljoonan vaje puhumattakaan,
että tarve olisi vielä se 20 miljoonaa enemmän.
Tähän kannattaa nyt sitten valiokunnassa ja
jaostossa todella kiinnittää huomiota, että mikäli me
haluamme turvata ensi vuonna radanpidossa edes sen tason, joka tänä vuonna
on toteutumassa näiden erilaisten värikkäiden
vaiheiden jälkeen, niin se edellyttää silloin
ensi vuoden varsinaisen budjetin korjaamista vähintäänkin
sillä reilulla 10 miljoonalla eurolla, mieluummin tietysti
enemmällä. Tämän nyt toivon
todella sitten muistettavan, kun jaosto ja valiokunta tätä käsittelee.
Tilannehan on se, että meillä on todella paljon rataverkkoa,
joka vaatii kunnostusta, ja muun muassa tärkeää ja
kiireellistä perusparannustyötä on tekemättä noin
2 000 kilometriä, ja huolto- ja muiden ratapihojen kunnostus
on vasta alkamassa. Muun muassa Ilmalan ratapiha on todella mittava
hanke ja välttämätön saada pian
työn alle. Näkyvissä on, ellei tätä tasoa
pystytä nostamaan, että nopeus- ja painorajoitukset,
liikennerajoitusten määrä, on nopeasti
lisääntymässä 300 kilometristä 750
kilometriin rataverkolla, ja se on huono seikka. Esimerkiksi, jos
ajatellaan ihan päärataa eli Helsingistä Ouluun
olevaa rataa, niin jollei lisärahoitusta, jollei kehystä eräällä tavalla saada
korkeammalle tasolle, on pelättävissä,
että ainakin pelkän kehysrahoituksen tasolla tämän rataosan
kunnostus kestää 30 vuotta.
Nyt ollaan edelleen siinä tilanteessa tästä myönteisestä liikahduksesta
huolimatta, että ratojen kuntoa ei pystytä turvaamaan
edes nykyisellä tasolla. Sen vuoksi kaikki voimat on nyt kohdistettava
siihen, että kehys muuttuu eli kasvaa ja ensisijaisesti
ja ensimmäisenä ensi vuoden varsinaiseen budjettiin
saadaan tuntuva lisärahoitus radanpitoon.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Rautateitä pidetään
yleisesti ympäristöystävällisenä ja
turvallisena liikennemuotona. Liikennepolitiikassa juuri raideliikenteen
kehittäminen toteuttaa kestävän kehityksen
periaatetta. Eipä taida löytyä poliitikkoa,
joka ilmoittautuisi rautatieliikenteen vastustajaksi.
Kun VR:n liikelaitos vuonna 1995 muutettiin osakeyhtiöksi,
sitoutui poliittinen päätöksentekijä samalla
antamaan riittävän rahoituksen ratojen perusparannukseen.
Talousarviorahoituksen lisäksi luvattiin palauttaa VR-osakeyhtiön
tulouttama osinko sekä maksamat ratamaksut perusradanpitoon.
Hallitus on antanut eduskunnalle lisäbudjetin, jonka
pääasiallinen sisältö on 25
miljoonan euron lisärahoitus rautateiden korvausinvestointeihin.
Lisärahan käyttösuunnitelmana on uusia Pieksämäki—Kuopio—Iisalmi-
ja Siilinjärvi—Viinijärvi-rataosien päällysrakennetta.
Molemmat rataosat ovat yli 30 vuotta vanhoja ja tulleet niin huonoon
kuntoon, että niille on tänä vuonna asetettu
nopeus- ja painorajoituksia.
Eduskunta on useaan otteeseen hyväksynyt talousarviolausuman,
jonka myös valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, joka
ei kuuntele (Puheenjohtaja tällä hetkellä selin
puhujaan), mainitsi omassa puheenvuorossaan: "Rataverkon ylläpitäminen
turvallisena ja kilpailukykyisenä liikenneväylänä nykyisessä laajuudessaan
edellyttää noin 170 miljoonan euron vuosittaisia korvausinvestointeja."
(Ed. Ala-Nissilä: Ministeri Kalliomäelle pitää kertoa!)
Sama päätelmä sisältyi alkuvuodesta
julkistettuun ministeri Luhtasen johdolla työskennelleen
infrapoliittiseen ministerityöryhmän mietintöön.
Kuluvan vuoden korvausinvestointien rahoitus muodostuu seuraavasti:
Vuoden 2004 varsinaisessa talousarviossa on 106,4 miljoonan euron
määräraha; kesäkuun lisätalousarviossa
15 miljoonaa euroa ja 5,3 miljoonaa euroa Ten-rahaa; ja nyt toisessa
lisätalousarviossa 25 miljoonaa euroa eli yhteensä 151,4
miljoonaa euroa, joten tarpeeseen nähden on vajetta edelleenkin
lähes 20 miljoonaa euroa. Vaikka rahoitustaso jää edelleen
alle pitkäaikaisen tarpeen, ei ole realistista tässä vaiheessa
vuotta enää rahoitusta kasvattaa, sillä ratatöitä voi
tehdä vain sulan maan aikana. Seuraavaksi onkin pyrittävä pitkäjänteiseen
ja jo varhaisessa varsinaisessa talousarviossa oikein mitoitettuun
rahoitustasoon, johon myöskin ed. Uotila tässä viittasi,
toisin sanoen edellä mainittuun 170 miljoonan euron korvausinvestointien
määrään.
Ratarakentaminen ja peruskorjaus ovat pitkäjännitteistä toimintaa.
Ratahallintokeskukselle ja alan töissä pääurakoitsijana
toimivalle VR-Radalle toiminnan suunnittelu on ollut poikkeuksellisen
ongelmallinen lyhytjännitteisen rahoituksen vuoksi. Rataverkon
vanheneminen ja korvausinvestointien välttämättömyys
on siis jo tunnettu tosiasia. Verkostosta on edelleen 40 prosenttia
yli 30 vuoden ikäistä, ja olisi välttämätöntä uudistaa
se tämän vuosikymmenen aikana. Parhaimmillaan
1990-luvun lopussa oli uusimismäärä vuosittain
peräti 400 ratakilometriä. Tänä vuonna
lisäbudjetin jälkeenkin uusimismäärä jää vain
250 ratakilometriin.
Nopeus- ja painorajoituksia rataverkolla on tällä hetkellä runsaat
300 kilometriä, ja rajoitusten määrä on
joka tapauksessa seuraavina vuosina kasvussa. Ratahallintokeskuksen
suunnitelman mukaan kehysrahoitus johtaisi vuonna 2008 yli 600 ratakilometrin
rajoituksiin.
Merkittävin laajojen rajoitusten piiriin tuleva rataosa
olisi Pohjanmaan rata Oulu—Seinäjoki, toisin kuin
ed. Uotila totesi: Helsinki—Oulu. Seinäjoki—Helsinki-välillä ei
ole rajoitusten uhkaa, koska se on juuri laitettu kuntoon, mutta Oulu—Seinäjoki-välillä
on,
vaikka parhaillaankin rataosan pahimmissa paikoissa tehdään
pölkkyjen ja kiskojen vaihtoa. Ratapihojen modernisointia
ei ole voitu vielä käynnistää,
vaikka rataosan raskaan teollisuuden kuljetukset ovat lisääntyneet.
Turvalaitejärjestelmät ovat edelleen puutteellisia,
ja tasoristeysten suuri lukumäärä on
merkittävä sekä tieliikenteen että rautatieliikenteen
turvallisuusongelma.
Maastamme puuttuu tänä päivänä siis
pitkäjännitteinen rautateiden investointien rahoituspolitiikka.
Määrärahapäätökset
tehdään vuosittain valtion tulo- ja menoarvioiden
puitteissa, eletään ikään kuin
kädestä suuhun, vaikka pitäisi pystyä toteuttamaan
pitkäaikaista tavoiteohjelmaa. Panostukset rataverkkoon
tulisi nähdä investointeina tulevaisuuteen eikä kulutusmenoina,
kuten tänä päivänä näyttää valtiovarainministeriössä ajatus
olevan. Rahoitustavoilla on myös vaikutuksia henkilöstöön,
sillä pitkäjännitteinen suunnitelma auttaisi
myös työntekijöitä ennakoimaan
tulevaisuuttaan ja se lisäisi elämän
turvallisuutta.
Epärealistisen pienen ja lyhytjännitteisen
rahoituksen vakavin ongelma on, että rataverkko ei kokonaisuudessaan
kehity. Kilpailukykyistä liikennejärjestelmää eli
toimivaa nopean henkilöliikenteen verkostoa ei synny, ja
VR-osakeyhtiön hankkimaa Pendolino- ja muuta nopean liikenteen
kalustoa ei voida hyödyntää vaan esimerkiksi
Seinäjoki—Oulu-välillä körötellään 120:tä kilometriä tunnissa,
kun kaluston suurin sallittu nopeus on 220 kilometriä tunnissa.
Vastaavasti tavaraliikenteen 25 tonnin akselipainon sallivat rataosat
ovat jäämässä lyhyiksi paikallisiksi
väyliksi, ja koko kuljetusjärjestelmän
tehostumisesta saatavat edut perusteollisuudellemme näin
menetetään.
Rataverkon kehittämisen kannalta tärkeimmät
lähivuosien investoinnit on lueteltu ministeri Luhtasen
työryhmän mietinnössä: 1) korvausinvestointien
tason nostaminen pysyvästi 50 miljoonalla eurolla, 2) teollisuuden
kuljetuksia tehostavien rataosien ja ratapihojen parantaminen, 3)
Ilmalan henkilöliikenteen huoltoratapihan kiireinen saneeraus,
jonka hinta on 100 miljoonaa euroa, 4) Seinäjoki—Oulu-rataosan
parantaminen ja kapasiteetin lisäys, joka ensimmäisessä vaiheessa
maksaa 195 miljoonaa euroa ja 5) nopea junayhteys Pietariin, ja
sen hinta on 150 miljoonaa euroa.
Rautatiet ovat kilpailukykyisimmillään suurten
ja raskaiden tavaravirtojen kuljettajana. Henkilöliikenteessä kannattavuus
perustuu suuriin matkustajamääriin ja pitkiin
kuljetusmatkoihin. Viime kesän kaltaiseen sähläykseen
ei hallituksella ole enää kerta kaikkiaan varaa.
Kattavalla hyväkuntoisella rataverkolla on merkitystä myös yhteiskunnalliselle
tasa-arvolle. Liikennepolitiikka on mitä suurimmassa määrin
alue- ja tasa-arvopolitiikkaa.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin yhtyen pitkälti
siihen, mitä täällä mietintöä esitellyt
valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä totesi,
jatkan siitä vain sen verran, että tämä mietintö on
kirjoitettu kaunokirjoitushengessä. Siksi tekstissä huitaistaan
ikään kuin heinällä. Kovempaankin
tekstiin tässä yhteydessä olisi ollut
perusteita ja aihetta.
Tällä tarkoitan muun muassa mietinnön
tätä kohtaa, jonka vielä lainaan: "Valiokunta
ei voi kuitenkaan pitää hyvän hallintotavan
mukaisena sitä menettelytapaa, jonka hallitus on valinnut perusradanpidon
määrärahojen budjetointiin. Lyhytjänteinen
rahoitus vaikeuttaa muun muassa junaliikenteen ja rakentamisen yhteensovittamista,
nostaa radanpidon kustannuksia ja aiheuttaa kohtuutonta epävarmuutta
ratatöistä vastuussa oleville tahoille."
Mielestäni tässä on kaikkein vakavin
viesti tämän mietinnön osalta. Olisi
ollut sekä järkevää että kohtuullista,
että tälle rastille olisi voitu tulla suorempaa,
nopeammin, halvemmin ja kivuttomammin. Siis on reitin valinnassa
epäonnistuttu aika pahasti, jos kielikuvaa hakee suunnistuksen maailmasta.
Oleellista on kuitenkin nyt, että radanpitoon saadaan 25
miljoonaa euroa ja eduskunta on tässä osoittanut
kykynsä toimia nopeasti ja yksimielisesti, eli pääasia
hoituu nyt.
Yhdyn myös niihin mielipiteisiin, jotka kantavat huolta
radanpidon tarpeen vaatimista reaalisista määrärahatasoista.
Nimittäin se määrärahataso on
kyllä useitten asiantuntijatahojen mukaan ja myöskin
menneen kehityksen valossa peilattuna luokkaa 170 miljoonaa euroa
vuodessa. Tätä on turha kierrellä tai
kaarrella. Ensi vuoden budjetti, joka lähtee 140 miljoonan
euron määrärahatasosta, näyttäytyy
alamittaisena sitä todellista tarvetta vasten, joka on
olemassa, joka on tiedossa. Tämä on kaikilla tiedossa,
että jos niin toimitaan, niin sitten otetaan tietoinen
riski siitä, että tuottavuutta ei synny rataverkolla
siihen mittaan kuin toivotaan. Tämä saattaa vaikuttaa
esimerkiksi vaikkapa VR:n osingonmaksukykyyn. Tämä saattaa
pahimmoillaan vaikuttaa jopa turvallisuusasioihin. Ei VR ota tietoista
riskiä, mutta tällä voi olla joku yhteys
pahimmoillaan siihenkin. Jos radat eivät ole kunnossa,
niin pahimmoillaan siellä sattuu siitä syystä onnettomuuksia.
Meidän on syytä tästäkin olla
tietoisia, koska vaikkei se ole kovin läheinen riski, kovin suuri
riski, niin eiväthän ne vahingot tule kello kaulassa,
ne tulevat arvaamatta, yllättäen.
Kaiken kaikkiaan koko liikenneverkon ongelma on siinä,
että kun seurataan kahta käyrää,
liikenteen kasvukäyrää, joka menee ylöspäin,
ja toisaalta määrärahakäyrää,
joka menee tietyssä kulmakertoimessa alaspäin,
se kita kaiken aikaa kasvaa. Voidaan puhua kitailmiöstä,
se on trendinomaista ja jossain vaiheessa pää jää vetävän käteen.
Emme mitenkään pysty hallitsemaan tilannetta jatkuvasti
vain vannomalla tuottavuuden parantamisen nimeen ja tehokkuuteen.
Jossain vaiheessa tulee seinä vastaan, ja nyt se alkaa näyttää siltä.
Herra puhemies! Aivan lopuksi muutama sana VR:n osingonjakopolitiikasta.
Sitä voidaan tietysti muuttaa sillä tavalla, että irrotetaan
se siitä yhteydestä, että osingot kohdistetaan
radanpitoon suhteessa yksi yhteen, mutta kyllä siihen täytyy
silloin laittaa sellainen suurin kirjaimin kirjoitettu MUTTA-ehto.
Silloin näiden vuotuisten määrärahojen
budjetissa pitää olla reaalisella tasolla. Silloin
tämä viidakkosota saadaan loppumaan ja päästään
eroon niistä tekijöistä, joihin täällä mietinnön
tekstissäkin viitataan, epävarmuus katoaa ja kaikki
tehdään silloin taloudellisemmin, kun katsomme
totuutta suoraan silmiin ja myönnämme ja tunnustamme
radanpidon oikeat määrärahatarpeet. Se
on ihan järkevää kaikkien osapuolien
taholta, ja siihen meidän pitää täällä ponnistella
kaiken aikaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on ollut todella nopea
tämän mietinnön aikaansaamisessa, mikä on
erinomaisen paikallaan, sillä tässä eräässä keskeisessä osassa
taistellaan talven tuloa vastaan, ja näinhän on
pitänyt käyttäytyäkin. Valtiovarainvaliokunta
on mietinnössään keskittynyt kahteen
asiaan, joista toinen on Ratahallintokeskuksen momentin määrärahalisäysasia
ja toinen sitten yrityspolitiikkaan kuuluva Finnvera Oyj:n korkotukiasia.
Käsittelen näistä erityisesti tätä ensiksi
mainittua.
Jaoston puheenjohtaja totesi suurin piirtein siihen tyyliin,
että jaosto tietysti alun perin ja sittemmin valiokunta
on ollut varsin sivistynyt sanankäytössään.
Jos se on arvo sinänsä ja on kuvitelma siitä,
että valtiovarainministeriö ymmärtää vähemmästäkin,
niin ok, (Ed. Rossi: Miten edustaja olisi sanonut?) mutta kun tätä näytelmää on seurannut
tässä läheltä ja välillä vähän
kauempaa, niin kyllä voisi todeta, että olisipa
ihan hyvä ollut, että olisitte vähän
railakkaampaa kieltä käyttäneet.
Kiinnitän tässä ensinnäkin
yhteen asiaan huomiota. Väyläasiat ylipäätään
ovat sellaisia, jotka ovat lämmittäneet täällä aika
paljon mieltä. On kuitenkin tapahtumassa hyvin merkittävä kulttuurin
muutos. Kun oli sellaisia aikoja, jolloinka täällä oli
ed. Rajamäki hyvin merkittävässä asemassa
ja vastassa oli valtiovarainministerinä Sauli Niinistö,
niin vaikka Niinistö oli kokenut ylitsensä ja
alitsensa juostun ja sitten siitä käytiin ottelu
täällä, niin Niinistö oli uljaasti
paikalla käymässä tämän
taistelun loppuun saakka. Nyt valtiovarainministeri poistui paikalta
kello 17.41, elikkä toisin sanoen hän ei kestänyt
tätä keskustelua edes ajatuksena käydä läpi
meidän kanssamme. Vähän sama ongelma
meillä on tuon peruspalveluministerin kanssa: kun on kysymys Kelan
rahoista ja muista, niin ei oikein sielu kestä. (Ed. Elo:
Voi olla muita tehtäviä!) — Hänellä on
tietysti runsaasti muita tehtäviä, ja tässähän nyt
tietysti pitää muistaa aivan erityisesti se, että tätä käsittelyaikatauluahan
muutettiin ja aikaistettiin tähän iltaan, mikä tarkoittaa
sitä, että itse kukin putsasi almanakkansa siihen,
että on täällä läsnä nyt.
Mutta samalla tavalla olisi valtiovarainministerikin voinut putsata
almanakkansa, että on täällä paikalla,
kun kuitenkin on kyse hyvin merkittävästä hänen
rooteliinsa kuuluvasta asiasta.
Arvoisa puhemies! Kun ajatellaan historiaa, niin Suomen taloushistoria
on rakennettu nimenomaan rautateitten historian varaan, mikä näkyy sillä tavalla,
että kaikilla merkittävillä asemilla on
joku plakaatti, jossa kerrotaan, koskas se ensimmäinen
juna tänne puksutteli ja millä tavalla sitten
tästä talouselämä lähti
viriämään ja hoitaantui jnp. Nyt sitten,
niin kuin täällä edellisissä puheenvuoroissakin
on käynyt ilmi, ollaan päinvastaisessa tilanteessa,
että nyt annetaan tämän verkoston rapautua
ihan ilmiselvästi. Ed. Wallin alan ammattilaisena sen kuvasi
erinomaisen hyvin tässä edellisessä puheenvuorossa.
Nyt sitten nämä plakaatit ilmestyvät
siitä, milloinka junien nopeuksia alennettiin 100 kilometriin,
50 kilometriin tunnissa ja sitten, koska ne liikkuvat lähinnä otsanahan
liikkeen nopeudella. Sehän on tässä se
trendi nyt, mikä on meneillään. Elikkä siis
toisin sanoen valtiovarainministeriöstä ei nyt tämänkään
mietinnön mukaan ole oikeastaan omaisuudenhoitajaksi. Tämmöisen
johtopäätöksen voi tehdä.
On sinänsä kunniakasta, että hallituspuolueitten
kansanedustajat ovat pitäneet huolta siitä, että nyt
tämmöinen jälkikäteiskorjaus
jollakin tavalla saadaan aikaiseksi, mutta tähän
pitäisi sitten liittyä se, että jatko
hoidetaan myöskin. Elikkä nyt, niin kuin ed. Wallinkin
tässä kuvasi, vajaukset rahoituksessa ovat merkittäviä.
Hänellä oli hyvin tarkat laskelmat puheenvuorossaan
siitä, mitä korvausinvestointivarallisuuksia millekin rataosalle
tarvittaisiin välittömästi, elikkä kaikki olennainen
on tiedossa. Kysymys on vain siitä, että omaisuutta
hoidettaisiin asiaankuuluvalla tavalla.
Varsin suorastaan tragikoomiseksi tämä on tullut
Seinäjoki—Oulu-välillä sen takia,
että sinne ovat vallan hienot Pendolinot ilmestyneet meidän
Oulun rautatieasemallemme, mutta nopeudet ovat, niin kuin ed. Wallin
totesi, 120 kilometriä maksimissaan. No, sillähän
vanhalla höyryveturillakin puksuttelee menemään
sitä vauhtia. Tässä nyt on mennyt jotakin
varsin perusteellisesti pieleen. Toivotaan hartaasti, että tämä homma
tästä hoitaantuu.
Sitten asia, joka liittyy tähän yrityspolitiikkaan
ja tähän Finnvera Oyj:n korkotukiasiaan. Tässä aivan
oikein kiinnitetään huomiota mietinnössä siihen,
että tämä nykyinen menettely on varsin
kankea. Mutta eikö tässä olisi voinut
tämän havainnon tekemisen jälkeen menetellä niin,
että valtiovarainvaliokunta olisi todennut, että se
katsoo, että tämä käytäntö on
muutettava ja mahdollisimman pikaisesti? Kun kauppa- ja teollisuusministeri
ystävällisesti saapui tänne paikalle,
niin hän varmasti voisi kommentoida tätä.
Kun tämä asia on teidän rootelissanne,
niin eikö voitaisi ajatella sillä tavalla, että hallitus
nyt pitää huomautuksen puuttuessakin huolen siitä, että tämä menettely
nopeutuu?
Sitten, arvoisa puhemies, vielä lopuksi siitä, että toivoin
lähetekeskustelun yhteydessä, että tupakkaveron
lisäys, 118 miljoonaa euroa, olisi saanut kommentin tässä mietinnössä,
vaan eipä siitä ole mainintaakaan. Eikä myöskään
ole tartuttu herkulliseen täkyyn siitä, että autoveron kannan
alentuminen 65 miljoonalla eurolla on nyt nähty tosiasiaksi.
Sitäkään mahdollisuutta ei ole käytetty,
koska silloin olisi voinut viitata siihen keskusteluun, mikä eduskunnassa
käytiin silloin, kun autoverolain muutoksesta päätettiin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin valiokunnalle kiitoksia
budjetin ripeästä käsittelystä ja myöskin
niistä havainnoista, huomioista ja kannanotoista, mitä se
nimenomaan yrityspolitiikkaa koskevaan kohtaan on tänne
kirjannut. Tässä tapauksessa voisi sanoa, että eduskunnan
toiminta kyllä toisen lisäbudjetin käsittelyssä oli
niin ripeä ja nopea, että siihen akuuttiin tarpeeseen,
johon Finnveran piti vastata nimenomaan investointikysynnän
suhteen, kyetään nyt vastaamaan aika nopeasti,
mutta on aivan totta, niin kuin valiokunta mietinnössään
täällä sanoo ja mihinkä ed.
Pulliainen edellä viittaa, että aina ja kaikissa tilanteissa
ehkä ei sitten kyetä reagoimaan näin nopeasti,
tai jos kyetäänkin teknisesti niin tekemään,
niin varta vasten erillinen lisäbudjetti juuri tällaista
asiaa varten voi olla vähän liian kankea, vähän
liian aikaa vievä ja sanalla sanoen kankea metodiikka vastata
muutoksen haasteisiin.
Paraikaa on meneillään oikeastaan loppusuoralla
työ, joka tähtää siihen, että siinä katsotaan, millä tavalla
Finnveran roolia ja oikeastaan sekä hallintoa että niitä tuotteita,
siis niitä palveluita ja tuotteita, mitä se välittää,
pitäisi fokusoida uudestaan muuttuvan talouden toimintaympäristön tarpeisiin,
ja tämä kysymys on kyllä siinäkin
esillä. Täytyy kyllä ed. Pulliaisen ja
eduskunnan jäsenten pieneksi pettymykseksi tässä vaiheessa sanoa,
että se ei hirveän hyvin ole etenemässä tällä hetkellä.
Tämä lausuma, mikä on tänne
mietintöön kirjattu, on tässä mielessä ihan
tärkeä. Se tukee niitä pyrkimyksiä,
joissa tästä valtuusmenettelystä luovuttaisiin
kokonaan. Se ongelma, se täytyy myös tässä ääneen
sanoa, mikä liittyy siihen, että tästä luovuttaisiin,
on se, että kauppa- ja teollisuusministeriönkin
budjetin on noudateltava ja noudatettava budjetin kehyksiä ja
kehyspäätöksiä, ja ainakin teoriassa
voidaan ajatella, että jossakin vaiheessa tehtävät
ratkaisut, ellei näitä valtuuksia olisi käytössä,
metodiikan takia johtaisivat siihen, että näitten
valtuuksien rajoissa ei pysyttäisikään
ainakaan sinä vuonna. Totta kai tämä metodiikka
voidaan rakentaa sellaiseksi, että ohjausliike seuraavassa
vaiheessa sitten muutetaan, mutta sinä kehysvuonna, jolle
kuitenkin kehysvuodelle x on määritelty tarkat
kehykset, se voisi johtaa siihen, että niissä kehyksissä ei
sitten pysytä. Vaikka siis periaatteessa pidän tätä Finnveran
toiminnan joustavuuden kannalta ehdottomasti kannatettavana asiana,
samalla joudun tunnustamaan tämän tosiseikan,
että kehyksissä kuitenkin täytyy pysyä ja
metodiikka jotenkin rakentaa sille, että näin
myös käytännössä tapahtuu.
Haluan, arvoisa puhemies, lopuksi kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen myönteiseen asiaan, mikä tavallaan on taustalla
siinä, että tässä 40 miljoonalla
voidaan näitä valtuuksia nyt lisätä. Aiemmin
jo kesäkuussa eduskunta lisäsi merkittävästi
valtuuksia, joita Finnvera nyt käyttää toisen
kerran sekä luoton puolella että takauspuolella.
Se myönteinen puoli on se, että vaikka tällä hetkellä eletään
suurteollisuuden suunnalla tilannetta, jossa uusia investointeja
ei juuri meneillään ole, niin me teimme laajan
selvityksen läpi koko Suomen, taisin kerran sen täällä eduskunnassa
jo mainita viikko pari sitten, ja tulkoon se vielä kertaalleen
mainituksi. Me teimme laajan selvityksen te-keskusverkostomme ja
Finnveran alueorganisaation avulla siitä, mitä on
tapahtumassa investointipuolella Suomessa. Tuo selvitys osoitti,
että yksityisiä suuria teollisia investointeja
tai palveluinvestointeja, suurten yritysten sellaisia, ei kerta
kaikkiaan ole tällä hetkellä menossa.
Yhden käden sormin voi laskea ne investointihankkeet, joita
koko maassa tällä hetkellä on meneillään.
Huoli ei ole ihan tämän mittainen. Tämä tietysti
johtuu osin siitä, että aikanaan rakennettiin, viime
vuosikymmenen lopulla ja vuosikymmenen vaihteessa, paljon uutta
kapasiteettia ja nyt sitä kapasiteettia ajetaan paraikaa
ylös. Suomen kannalta, suomalaisen teollisuuden ja suomalaisten
työpaikkojen kannalta erittäin tärkeä vaihe tulee
vastaan siinä vaiheessa, kun nähdään,
mitä sen jälkeen tapahtuu, kun mahdollisesti tämä vajaa
kapasiteetti on ajettu kiinni ja aletaan olla niissä vaiheissa,
jolloin investointien pitäisi tapahtua. Toteutetaanko nämä investoinnit
Suomessa, vai menevätkö ne investoinnit jonnekin muualle?
Tapahtuuko trendimuutos siihen nähden, mikä tähän
saakka on ollut?
Tämä on hyvin tärkeä vaihe,
ja tähän hallitus omalta osaltaan pyrkii vastaamaan
muun muassa globalisaatiopaketin kautta. Näitähän
valmistellaan monessa eri paikassa, mutta on sovittu metodiikasta,
jossa eri toimenpiteet, joita nyt tarvitaan, kulkevat tämän
globalisaatiohankkeen kautta. Marraskuussa julkistettava globalisaatiohanke
toivon mukaan sisältää konkreettisia
toimia, joilla voidaan edesauttaa sitä vaihetta, kun investointien
uusi vaihe, buumi, alkaa myös suurteollisuudessa. Sitten
investoinnit entistä useammin kohdistuisivat nimenomaan
tänne Suomeen.
Se varsinainen myönteinen puoli tässä äsken sanotussa
on sitten se, että nimenomaan tällä pk-sektorilla,
joka on pääasiassa tai nimenomaan tämän
Finnveran asiakaskuntaa, investointikysyntä viimeisen 6
kuukauden aikaan on ollut noin 20—22 prosenttia suurempi
kuin tasan vuosi sitten vastaavan 6 kuukauden aikaan. Se on merkittävä investointikysynnän
elpyminen, ja tämä kertoo hyvää siitä,
mitä tällä hetkellä on tuolla
menossa. Tavattoman tärkeää oli, että nyt
Finnvera saa omalta osaltaan liikkumatilaa, kykyä, vastata näihin
haasteisiin, mistä äsken kerrotut numerot puhuvat
selvää myönteistä kieltä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki on suhteellista. 3 kuukautta
sitten, reilustikin, eduskunnan liikennejaosto päätti
yksimielisesti sen saman, mistä nyt sitten olemme tässä lisätalousarvion
osalta keskustelemassa. Viittaan nimenomaan tähän
liikennelisätalousarvio-osioon. Ei tässä tietysti
tarvitse jälkiviisaaksi heittäytyä millään
lailla, mutta täytynee todeta kuitenkin, että hyvälläkin
hallituksella on sivuraiteensa, johonka juna tältä osin
kyllä hujahti. (Ed. Pulliainen: Oikeassa kuka oikeassa!)
Onneksi se on sieltä sitten erilaisten junailujen seurauksena
saatu jälleen raiteilleen ja tänne eduskunnan
käsittelyyn. Eduskunnassa nyt sitten on tehty hyvin nopeasti
tämä käsittely, taitaa mennä 11
päivään, vajaaseen kahteen viikkoon joka
tapauksessa, eduskunnan osalta tämä lisätalousarvion
käsittely. Tämä ainakin kertoo sen, että eduskunta
ei jarruttele silloin, kun puhutaan liikennehankkeista. Julkisuudessakin
aina välillä syntyy mielikuva siitä,
missä jarrutellaan. Tässä tapauksessa
eduskunta painaa omalta osaltaan, onko se sitten kaasupoljinta vai
mitä pedaalia; täällä on junankuljettajiakin
paikalla ainakin yksi, edustaja Wallin, joka tuntee tämän
puolen paremmin. Joka tapauksessa, hyvä näin.
Kun lisätalousarvio tuo valoa muutamiin rataosuuksiin,
joista haluan mainita Kokemäki—Rauma-, Pieksämäki—Kuopio-,
Siilinjärvi—Viinijärvi-osuudet, nämä ovat
meidän suomalaisen liikennepolitiikan kannalta tärkeitä hankkeita
ja tätä hankelistaa voidaan jatkaa, kuten sekä Ratahallintokeskus
että VR ovat omissa suunnitelmissaan tehneet myös
ensi vuodelle ja siitä eteenkin päin. Näillä investoinneilla
pystytään estämään
junaliikenteen tietyn tyyppinen halvaantuminen, koska jos nyt vuodenvaihteessa Savon
radalle olisi tullut uusia nopeusrajoituksia niin paljon, että olisi
oltu 50 kilometrin osalta jo alemmissa nopeuksissa, käytännössä se
olisi tarkoittanut koko Suomen junaliikenteeseen tapahtuvaa aikatauluheijastumaa.
Näin ollen voi sanoa, että olisimme omilla toimenpiteillämme
aiheuttaneet sen, että olisimme siirtäneet jälleen joukkoliikennettä yksityisautoilun
puolelle. Voi kysyä silloin, onko se todellakin kaiken
kaikkiaan Suomen hallituksen ja Suomen liikennepolitiikan tavoite.
Ei ole hallitusohjelmassa tällaista merkintää,
päinvastoin. Siellä on joukkoliikenteen tukeminen.
Tässä mielessä tämä lisätalousarvio
on kyllä suomalaisen joukkoliikenteen kannalta ja ennen kaikkea
junankäyttäjien kannalta erinomaisen suuri riemuvoitto,
ja tästä meidän pitää olla
iloisia. Edelleenkin sanon tähän tältä osin
lopuksi, että tämä asia olisi voitu toki
hoitaa jo ennen juhannustakin. Juhannukset pruukaavat olla tässä talossa
vähän vaikeita meille, ainakin pari mennyttä,
ja katsotaan, miten tämä tulevaisuus tältä osin
kulkee. Joka tapauksessa on hieno asia, että tältä osin
rautatieliikenteen parantuminen menee eteenpäin.
Herra puhemies! Sinänsähän on niin,
että kun tarkastellaan ensi vuoden talousarviota, johonka tämäkin
lisätalousarvio tietysti liittyy, niin haluanpa pöytäkirjoihin
jo todeta muutaman luvun, joka kuvaa tätä tilannetta,
missä itse asiassa mennään. Jos katsotaan,
kuinka paljon korjausinvestointeihin on käytetty vuodesta
97 tähän päivään rahaa,
niin Ratahallintokeskuksen laskelman mukaan, kun markat on muutettu
euroiksi, tämä tilasto on seuraava: Vuonna 1997
rahaa käytettiin 187,7 miljoonaa euroa; seuraavana vuonna 98
191,4 miljoonaa. Sitten on tultukin hyvää kyytiä alaspäin:
vuonna 99 177,3 miljoonaa, vuonna 2000 152 miljoonaa, vuonna 2001
142,5 miljoonaa, vuonna 2002 134,9 miljoonaa, ja sitten vuodelle
2003 edellinen hallitus pinnisti ja paransi hieman tilannetta, 158,9
miljoonaa euroa. Tänä vuonna nyt sitten lisätalousarvioiden kautta
ollaan tuossa 2003:n tasossa, hieman sen alapuolella, 151,4 miljoonaa
euroa. Kuten täällä on todettu muun muassa
liikennejaoston puheenjohtaja ed. Saarisen ja monen muun edustajan puheenvuoroissa
ja asiantuntijalausuntoihin viitaten, todellinen tarve olisi 170
miljoonan euron tasolla, jotta maamme rautatieliikenne ei verkoston
osalta rapautuisi. Se on vaan kerta kaikkiaan näin.
Monin paikoin körötellään
hyvin pian sillä samalla tahdilla kuin toista sataa vuotta
sitten Matin ja Liisan aikaan mentiin. Nopeusrajoitukset ja muut
rajoitukset eli painorajoitukset tulevat mukaan. Ratahallintokeskuksen
ja VR:n laskelmien mukaan liikennerajoitusten määrä kasvaa
muutamassa vuodessa nykyisestä noin 300 kilometristä jopa
750 kilometriin. Nämä ovat viranomaislausuntoja,
jotka eivät ole mitään arvuuttelun kohteina
olevia, vaan näitä joudutaan toteuttamaan silloin,
kun ratakunto heikkenee, ja viranomaisten on näitä vaan
täytäntöönpantava.
Myöskin on esitetty sellainen näkökulma,
että pitkällä aikavälillä — mitä se
nyt onkaan, pannaan nyt kymmenen vuotta — lähes
kolmannes nykyisestä rautatieverkostosta olisi tällä menolla lakkautettava,
koska rahaa ei riitä ylläpitoon ja kunnossapitoon.
Nämä luvut ovat niin kovia, että jos
tämä eduskunta ja tämä hallituskausi
ei hallitusohjelmansa mukaan reagoi, vaikka kuinka kehykset ahdistavat,
niin me näemme sen tulevaisuudessa, tässä vuosikymmenen
loppupuolella, ja tämä eduskunta kantaa siitä silloin
vastuunsa, koska silloin meidän joukkoliikenteemme on siirtynyt
yhä enemmän meidän maanteillemme ja tätä kautta
kierre, voi sanoa, vain syvenee.
Me toteutamme juuri päinvastaista politiikkaa kuin
Euroopassa, jossa rautatieliikenne ja vesiliikenne ovat yhteiskuntien
ja eri alueiden erinomaisessa suojeluksessa ja niitä viedään
eteenpäin. Jopa uusissa jäsenmaissa, eräissä,
ollaan tekemässä kompensaatiota: siirretään
rahaa liikennemuodosta toiseen, jotta pystytään
nimenomaan turvaamaan joukkoliikenne ja saamaan nopeat yhteydet
sitten maiden eri osiin. Tässä mielessä Suomella
on kyllä kehitettävää.
Meidän liikenne- ja viestintäministerimme Luhtanen
on toiminut erinomaisella tavalla, samoin liikenneinfratyöryhmä,
mutta sitten tullaankin siihen, miten tämä kaikki
rahoitetaan. Ratahallintopuolelta on esitetty myös muita
rahoitusmalleja, jotka sinällään ovat
yhteiskunnan maksettavia yhtä kaikki, mutta millä lailla
tätä sysäysvaikutusta voidaan, kuten
esimerkiksi näissä tietyissä moottoritiehankkeissa
on tehty, viedä eteenpäin? Minä en halua
ainakaan, että me otamme tämän eduskunnan
tai muunkaan kontolle sitä, että Suomen joukkoliikenne
tältä osin näin vakavalla tavalla, kuten
kuvasin tuossa, pääsee rapautumaan. Kysymys on
paljon enemmänkin muusta kuin yksittäisistä rataosuuksista.
Kysymys on suomalaisesta joukkoliikenteestä ja samalla
myös siitä, miten Suomen rakentaminen kokonaisuudessaan
sujuu.
Arvoisa herra puhemies! Olin vierailemassa muun muassa Rautavaaralla
viime kesänä, ja oli mieluisaa kuulla se näkökulma,
että Rautavaarasta ja rautavaaralaisistakin on pidettävä huolta. Sama
pätee koko maahan aivan samalla lailla. Jos tänä päivänä me
ilmoitamme, että meidän rautatieliikenteeseemme
liittyvät investoinnit menevät sitä tahtia
alaspäin kuin tämä trendi on ollut, se
on signaali myös esimerkiksi teollisuudelle siitä,
kannattaako investoida erilaisiin terminaaleihin ja siirrytäänkö kuljettamaan
tavaraa enemmän sitten muilla muodoilla. Näistäkin meillä on
tuhoisia kokemuksia, kun sellaista tuotantoa siirretään
maanteille, joka voisi mieluummin kulkea muita reittejä myöten.
Tässä mielessä tämä on
myös yhteiskuntapoliittinen, talouspoliittinen ja elinkeinopoliittinen
kysymys ja tietysti myös aluepoliittinen kysymys. Tätä kautta katsottuna
Suomen tehtävä, ja nimenomaan Matti Vanhasen hallituksen
tehtävä, on kyllä yhteistyössä eduskunnan
kanssa löytää rahoitus tarvittaville
hankkeille, joita Suomessa, totisesti on kyllä pakko sanoa,
on aivan liian paljon, koska tämä kymmenen vuoden
alenematrendi on syönyt tätä ratapuolen
tasettamme ja tältä osin kehitys on mennyt huonompaan
suuntaan vakavalla tavalla.
Herra puhemies! Tähän loppuun vielä liikennejaoston
ja valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä haluan
todeta, että tämä hallintotapa ja -menettely,
millä näitä määrärahoja
on budjetoitu, olkoon sitten ehkä meille ainakin tällä kaudella
laitimmainen kerta. Ottakaamme siitä opiksi kaikki, eikä tässä tarvitse
kenenkään sen kummemmin mihinkään
suuntaan rintaansa röyhistellä tai toisille näyttää,
ketkä olivat oikeassa tai väärässä.
Olennaista on, että eduskunta hoitaa hommansa ja hoitaa
tarvittavan rahoituksen.
Mutta missään tapauksessa ei ollut hyvä se, mitä viime
keväänä ennen juhannusta nähtiin, että kun
eduskunnan kaksi jaostoa — toinen oli maa- ja metsätalousjaosto — vähän
pienempien määrärahojen suhteen oli yksimieliset
päätöksensä tehnyt, niin sitten
tämä jäi tähän poliittiseen
myllyyn, ja lopuksi oltiin siinä tilanteessa, että ei
voitukaan kesän alla, joka olisi ollut järkevin
hetki, näitäkin asioita käsitellä,
näitä määrärahoja hyväksyä,
vaan nyt sitten tässä syyskuun lopussa nuo päätökset
tehdään. Onneksi kuitenkin näin, mutta
parempikin menettelytapa olisi voitu toteuttaa.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän toiseen lisätalousarvioon
sisältyvät perusradanpidon määrärahan
lisäys 25 miljoonalla eurolla ja Finnveran korkotukivaltuuksien
korottaminen yhteensä 40 miljoonalla eurolla ovat erittäin
hyvin perusteltuja lisäyksiä. Kiinnitänkin tässä omassa
puheenvuorossani huomiota siihen, että valtiovarainvaliokunta
piti hyvin ongelmallisena nykyistä lainojen myöntämisvaltuuksien
korotusta koskevaa menettelyä, ja tähän
valtiovarainvaliokunnan kannanottoon liittyy hyvin vahva näkemys
siitä, että jatkossa tulisi selvittää mahdollisuudet
valtuusmenettelyn muuttamiseksi nykyistä joustavammaksi.
Tähän asiaan ed. Pulliainen viittasi tuossa edellä,
olisiko tämä voitu hoitaa nyt jo tämän
lisätalousarvion yhteydessä. Minä uskon,
että tämä vaatii siinä määrin
perusteellisen selvittelyn, että se ei olisi ollut edes käytännössä mahdollista.
Mutta nämä hallinnolliset ongelmat, jotka nyt
hidastavat nimenomaan pk-yritysten investointien käynnistymistä,
kun valtuudet ovat liian alhaiset, pitää saada
poistettua. Minä toivon, että hallituksen piirissä tähän yksimieliseen
lausumaan kiinnitetään nyt jatkossa vakavaa huomiota.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on merkittävä päivä,
30.9.2004. Tänään on sitten virallisestikin
todettu, että pääministerin Fradkovin
hallitus, Venäjän hallitus, on lähtenyt
ratifioimaan Kioton sopimusta.
Suomen budjetin kohdalla vuodelle 2004, jonka lisätalousarviota
tässä käsitellään,
tämä asia, Kioton ilmastosopimukseen ja ilmastonmuutokseen
sopeutuminen ja sen hallitseminen, ei erityisesti näy.
Pääluokka 32 on edelleen, niin kuin tässä asiakirjassa
on, 964 miljoonaa euroa, ja siitä nimenomaan ovat puuttuneet
ne elementit, joilla olisi voitu, esimerkiksi kehittämällä demonstraatiotukea,
tätä hallinnoimista, hallitsemista ja myöskin
sopeutumista edesauttaa. Nyt kuitenkin uskon, että kun
kansallinen ilmastostrategia on valmisteilla KTM:ssä, tämänpäiväinen
tieto omalta osaltaan, se, että Kioton sopimus tulee kokonaisuudessaan
voimaan Venäjän ratifioinnin jälkeen,
vaikuttaa niin, että myös tämä hallituksen
toimi saa lisää vauhtia.
Puhemies! Sitten tähän liikenne- ja viestintäpääluokkaan:
Täällä ovat useat kansanedustajat todenneet
sen, että asia olisi pitänyt säällisesti hoitaa
kesäkuussa ja tämä viive, joka tässä syntyi,
on turha ja hankaloittaa käytännön toimintaa eli
ratojen ylläpitoa ja niiden kehittämistä.
Jatkossa tällaista ei tietenkään pitäisi
tapahtua.
Myöskin jatkossa voi toivoa, että Valtionrautatiet
ja liikenne- ja viestintäministeriö saavat aikaiseksi
sellaisen pitkäaikaissopimuksen, jolla todella taataan
niin sanotun kannattamattoman joukkoliikenteen jatkuminen esimerkiksi
väleillä Karjaa—Hanko ja Kotka—Kouvola.
Nämähän olivat tässä viime
kuun lopulla erittäin vahvasti uhattuina, ja jälleen
sitten elokuun lopulla hallituksessa tehtiin päätöksiä,
jotka mahdollistivat vuoden 2005 tilanteen jatkumisen positiivisessa
mielessä. Mutta mitä sen jälkeen? Tämä sopimusneuvottelu
on kesken. Toivon, että se etenee ja saadaan pitkäaikainen,
sitova sopimus aikaan, jota myös hallituksen ja valtiovallan
tulee noudattaa, näiden mainittujen henkilöjunaliikennerataosuuksien
ja yleensäkin ratojen ylläpitämiseksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoroa voisi jatkaa
Kioton sopimuksen tavoitteista ja siitä ajattelusta, jota meidän
liikennepolitiikkaamme voisi soveltaa. Tässä meillä on
menossa se hassu tilanne vaan, että ratoja vielä aiotaan
laittaa rullalle siitä huolimatta, että siellä on
kaiken järjen mukaan ainakin tämän ilmastonäkökulman
osalta kannattavia rataosuuksia, mutta tällä hetkellä lasketaan vähän
toisella tavalla nämä asiat. Sen takia tässä tietysti
voi tyydytyksellä tervehtiä tätä hallituksen
esitystä, vaikka, niin kuin täällä on
todettu, keväällä olisi pitänyt
tehdä ratkaisut.
Tulevaisuudessa toivoisi, että eduskunta pitää pintansa
ja ohjat käsissä, koska ne kuuluvat tänne,
eikä tämmöisiä töplinkejä tehtäisi,
mutta hallitus on kyllä ollut tässä herkällä korvalla
ja kuullut näköjään sitten kuitenkin
eduskuntaa, vähän myöhässä kyllä nyt.
Nyt tässä on ihan myönteinen henki siinä mielessä erityisesti,
kun katsoo tätä Siilinjärvi—Viinijärvi-osuutta,
ja minusta on hyvä, että edes Itä-Suomeen
jotain vähän saadaan.
Mutta yksi asia, mikä vielä puuttuu ja mitä toivoisi
mutta mikä näyttää olevan aika
vaikea kysymys — kuuluu niiden rullalle laitettavien ratojen
puolelle — on tämä Nurmes—Kontiomäki—Oulu-osuus,
joka jostain ihmeen syystä tällä hetkellä Ratahallintokeskuksessa
yhä edelleen on semmoisella punaisella viivalla vedetty.
Toivoisi, jotta sitä ei rullattaisi, koska se on suorin,
lyhin reitti Uimaharjusta tuonne Ouluun. Siinä mielessä,
kun katsoo niitä tavaravirtoja, mitä siellä liikkuu
vähän toista reittiä pitkin tällä hetkellä,
niin on se nyt kyllä nolo homma: meillä on valmiit
linjat, tarvitaan vaan peruskorjaus ja mahdollisesti jopa sähköistys,
ja me saisimme semmoisen juohevan pohjoisen reitin kulkemaan tuolta
Itä-Suomen kautta eikä tarvitsisi kumipyörillä kuskata,
niin kuin tällä hetkellä suurimmaksi
osaksi tapahtuu. Se olkoon nyt viestinä tässä hallitukselle
näin lyhyen puheenvuoron sisällä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toistamatta sitä, mitä täällä aikaisemmin on
puhuttu näistä määrärahoista,
haluaisin todeta vain sen, että itse hämmästelen
aika tavalla sitä, millä tavoin hallitus suhtautuu
eduskunnan toiveisiin ja tahtoon, eli vaikka myöskin VR:n
osalta on todettu nimenomaan voiton tuloutuksen osalta se, että niitä rahoja
suunnataan perusradanpidon rahoitukseen, niin siitä huolimatta
hallitus tipotellen tuo näitä määrärahoja.
Minun mielestäni se on sangen lyhytjännitteistä politiikkaa.
Nyt vain täytyy toivoa, niin kuin monessa puheenvuorossa
on todettu, että talvi ja pakkaset eivät tule,
että pystytään tämän
vuoden osalta vielä tekemään niitä ratatöitä,
joita alun perin on suunniteltu. Se hyvä tässä nyt
tietysti on, että henkilöstöä ei
jouduttu lomauttamaan, niin kuin uhkana jo tässä jokin
aika sitten oli.
Sama koskee myöskin tienpidon osalta rahoitusta, eli
tuntuu käsittämättömältä,
että ikään kuin myöhennetään
näitä rahoja, mikä aiheuttaa sen, että varsinaista
kunnostustoimintaa ei sitten pystytä riittävästi
tekemään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On annettava hallitukselle tunnustus siitä,
että lisäbudjetilla tehdään
kuitenkin se, mitä on aivan välttämätöntä tehdä.
On selvää, että tarvetta radoilla enemmän
olisi. Ed. Esa Lahtela toi Itä-Suomesta esille tärkeän
radan, jonka kunnosta on huolehdittava, mutta näitä on
muitakin: muun muassa Äänekoski—Saarijärvi—Haapajärvi-rata
Keski-Suomessa, niin sanottu Keski-Suomen rata, ja eräitä muitakin,
joille toivoisi lisäbudjeteissa aukeavan rahoitusta. Nythän
on kysymys lähinnä pääratojen
rahoituksesta tässä budjetissa, mutta toivon,
että jatkossa voitaisiin löytää myös
muille kunnostusta tarvitseville radoille riittävä rahoitus.
Yleiskeskustelu päättyy.