1) Hallituksen esitys eduskunnalle asekauppasopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta ja laiksi
sopimuksen 6 ja 7 artiklan väliaikaisesta soveltamisesta
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Maailmassa on jo vuosikymmeniä, jopa
vuosisatoja, ollut erilaisia sopimuksia, joilla säädellään
ja ohjataan kauppaa mitä erilaisimmilla tavaroilla, oli
sitten kysymys koneista, laitteista, elintarvikkeista, kemikaaleista,
lääkkeistä ja niin edelleen, mutta aseita
koskevaa kauppaa varten ei ole ollut olemassa mitään
yhtenäistä kansainvälistä säännöstöä.
Nyt tämä tilanne on korjaantumassa, kun YK:ssa
on päästy yhteisymmärrykseen laajalla pohjalla
kansainvälistä asekauppaa säätelevästä sopimuksesta.
Se prosessi, jolla tämä sopimus on saatu aikaiseksi,
on ollut pitkä. Se alkoi neuvotteluvaiheena jo 2006. Suomella
on ollut oma, aika keskeinenkin osuutensa tässä prosessissa
ja sen loppuun saattamisessa. Olimme yksi niistä seitsemästä aloitteentekijävaltiosta,
jotka tämän prosessin panivat liikkeelle. Tämä aloitteentekijämaiden ryhmä on
koko prosessin ajan toiminut tiiviissä yhteistyössä ja
jatkaa tätä yhteistyötä edelleenkin
tarkoituksenaan sopimuksen voimaantulon edistäminen. Tässä ryhmässä ovat
Suomen lisäksi olleet Englanti, Costa Rica, Argentiina,
Japani, Australia ja Kenia.
Sen ohella, että olemme pitäneet yhteyttä tämän
aloitteentekijäryhmän kanssa, olemme luonnollisesti
edistäneet asiaa Euroopan unionissa, ja kaikki Euroopan
unionin jäsenmaat ja unioni itse, joka sinänsä ei
ole sopimuspuoli, ovat vahvasti sopimuksen prosessissa olleet mukana sitä tukemassa.
Erittäin merkittävä rooli on ollut
myöskin kansalaisyhteiskunnalla ja monilla kansainvälisillä järjestöillä,
jotka ovat ylläpitäneet painetta hallituksiin
sopimuksen aikaansaamiseksi. Me olemme myös toimineet hyvin
läheisessä yhteistyössä Amnesty
Internationalin, Control Armsin, Oxfamin ja monien muiden kansalaisjärjestöjen kanssa,
jotka ovat tätä työtä tehneet.
Kun viimeinen vaihe neuvotteluissa alkoi, oli pohjana ehdotus,
joka oli jo sellaisenaan merkittävä parannus nykyiseen
sopimuksettomaan olotilaan, mutta on myös todettava, että tämän
viimeisen vaiheen aikana sopimusta pystyttiin edelleen merkittävästi
parantamaan. Olemme olleet myönteisesti, voi sanoa, myös
kansalaisjärjestöjen kanssa yllättyneitä siitä,
että saimme aikaan näinkin vahvan sopimuksen,
mikä ei tarkoita sitä, etteikö sopimus
voisi edelleenkin olla myös tätä vahvempi.
Mutta nyt olemme kuitenkin tämän sopimuksen
kanssa tilanteessa, jossa uskomme, että sopimus voimaan
tultuaan tulee vähitellen merkittävästi
vähentämään sitä kärsimystä,
niitä kuolemia, joita nämä pienaseet,
jotka ovat todellisia joukkotuhoaseita, mitä tulee surmattujen
ihmisten määrään, aiheuttavat.
Uskomme, että näitä aseita, joita on
laittomassa asekaupassa, terroristien, rikollisjärjestöjen
tai muutoin niitä vääriin tarkoituksiin,
ihmisoikeusloukkauksiin ja niin edelleen, käyttävien
käsissä, saadaan vähennettyä ja
saadaan myöskin sitä kautta vakautta ja turvallisuutta
lisättyä.
Sopimuksen kate on laaja. Se kattaa kaikki sotilastarkoituksiin
valmistetut tavanomaiset aseet, kaiken taistelupanssareista, osista,
komponenteista, pien- ja kevytaseisiin lukeutuviin siviiliaseisiin
ja ampumatarvikkeisiin saakka. Asekauppasopimuksen asekatteen tulee
olla aseiden teknisen kehityksen tasolla, ja tästä syystä sopimus
sisältää myös määräykset
sopimuksen, mukaan lukien asekatteen, muuttamisesta. Toisin sanoen
toivomme ja lähdemme siitä, että sopimusta
tullaan vielä edelleenkin täydentämään, tiukentamaan
ja parantamaan.
Sopimuksen voimaantuloa voi jo nyt pitää varmana.
Kun YK:n yleiskokous huhtikuussa tämän sopimuksen
hyväksyi, se tapahtui 154 äänellä vain
3 jäsenvaltion vastustaessa ja 23 maan pidättäytyessä äänestyksestä.
Kun sopimus avattiin allekirjoituksille kesäkuussa, olin
Suomen puolesta ensimmäisten allekirjoittajien joukossa.
Tähän mennessä 113 maata on allekirjoittanut
sopimuksen ja sen on ratifioinut jo 7 valtiota. Kun sopimuksen voimaantuloon
tarvitaan 50 ratifiointia, uskomme, että tämä tulee
jo ensi vuoden alkupuoliskolla täyteen, ja silloin sopimus myös
astuu voimaan. Uskon, että Suomen eduskunta on valmis omasta
puolestaan tämän ratifiointiprosessin Suomessa
viemään päätökseen
tämän syksyn aikana.
Sopimus sisältää merkittävät
aseiden siirtoon liittyvää lupamenettelyä koskevat
kriteerit, niin sanotut luvituskriteerit, ja keskeisimmät
niistä liittyvät kansainväliseen humanitääriseen
oikeuteen ja ihmisoikeuksiin. Nämä asekauppasopimuksen
siirtoja koskevat kriteerit vastaavat asialliselta sisällöltään
Euroopan unionin asevientien yhteisen kannan kriteeristöä.
Esimerkiksi sukupuolittunut väkivalta luetaan EU:n kriteeristössä ihmisoikeuksiin
ja se tullaan myös, näin oletamme, sisällyttämään
EU:n kriteeristöön, kun tätä myöskin
uudistetaan.
Sopimuksen voimaantulo ei aiheuta Suomessa tarvetta muihin lainsäädäntömuutoksiin.
Meillä nämä asiat ovat kunnossa. Toki
niitä voidaan, ja on syytäkin, edelleen tarkistaa
ja parantaa monessa suhteessa, mutta sopimuksen hyväksymisen
kannalta meillä ei ole tällaisia keskeneräisiä tehtäviä enää edessämme.
Tämä kansallinen taso, jolla sopimus implementoidaan,
on se, joka ratkaisee sen, kuinka vahvasti tämä todella
muuttaa maailmaa ja vähentää laittomien
ja vääriin tarkoituksiin käytettyjen
aseiden leviämistä ja niiden määrää.
Koska tiedämme, että maailmassa on paljon valtioita, joidenka
oma kapasiteetti tällaisten järjestelmien ylläpitämiseen
ja valvonnan tehokkaaseen suorittamiseen on rajallinen, on Suomikin
omalta osaltaan muiden EU-maiden tavoin valmis antamaan teknistä apua
sitä haluaville.
Tätä Suomen sisäistä järjestelmää,
joka siis jo nykyisellään vastaa sopimuksen vaatimuksia, voidaan
edelleenkin kehittää. Viranomaisyhteistyötä voidaan
edelleen tiivistää, informaatiovaihtoa tehostaa,
siirtojen jälkeistä loppukäytön
valvontaa vastaanottajamaassa tehostaa. Voimme kouluttaa yrityksiä lupamenettelyjen
nopeuttamiseksi ja niiden yhteiskuntavastuun lisäämiseksi
ja niin edelleen. Toivottavaa olisi, että kaikki lupamenettelyt
voitaisiin siirtää elektroniseen käsittelyyn
toiminnan tehostamiseksi ja kattavuuden varmistamiseksi. Erityisen
tärkeätä on tarkastella aseisiin ja niiden
siirtoihin liittyvien sisäisten viranomaisrekistereiden
tasoa ja ajantasaisuutta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä lukiessa tulee
aika lailla ristiriitainen olo, kun tämänkin eduskunnan
aikana on hyväksytty asekaupan salaaminen muun muassa Yhdysvaltain,
Naton ja Israelin kanssa ja vieläpä niin, että kun
Israelissa painetaan salainen leima asekauppa-asiakirjaan, niin
se pätee myöskin Suomessa. En jaksa oikein ymmärtää, miten
asekauppa ja aseisiin liittyvä avoimuus lisääntyy
ja kuinka tämän YK-yleiskokouksen asekauppasopimuksen
tavoitteet tulevat yhtään lähemmäs.
Vähille puheille ovat jääneet myös Yhdysvalloista
tehdyt ohjushankinnat. Yhdysvaltain puolustushallintohan on perustellut
ohjushankintaa muun muassa niin, että se vahvistaa Suomen
ja Yhdysvaltain liittolaisuutta.
On tietenkin eri asia puhua niin sanotuista siviili- ja sotilasaseista.
Aivan yhtä tärkeää on erottaa
aselaki ja asekauppasopimus, vaikka ne toisiinsa liittyvätkin.
Ja jotta asia ei olisi aivan yksinkertainen, millaiseksi aseeksi
luokitellaan esimerkiksi tarkkuuskivääri tai rynnäkkökivääri, josta
on myös metsästysaseversio? Suomi on vienyt sotatarvikkeita
Israelin lisäksi muun muassa Turkkiin, Egyptiin, Saudi-Arabiaan,
Jordaniaan, Omaniin ja Bahrainiin. (Pentti Kettunen: Neuvostoliittoon!)
Suomalaiset viranomaiset varmaan pystyvät valvomaan, minne
aseita viedään, mutta eivät sitä,
missä niitä käytetään.
Erittäin vähän on tietoa siitä,
minne päätyvät niin sanotut kaksikäyttö-
tai siviilikäyttötuotteet, joita voidaan käyttää taisteluissa.
Tällaisia siviililaitteita ovat esimerkiksi säähavaintolaitteet
ja viestijärjestelmät.
Arvoisa puhemies! YK:n yleiskokouksen hyväksymän
asekauppasopimuksen tavoitteena on saada aikaan mahdollisimman tiukat
yhteiset kansainväliset vaatimukset, joilla säädellään
tavanomaisten aseiden kansainvälistä kauppaa tai parannetaan
sen säätelyä. Tavoite on oikea, mutta
sen toteutumisesta en ole niin varma. Transparency Internationalin
mukaan aseteollisuus on kaikkein korruptoituneinta kansainvälistä liiketoimintaa.
Samalla se on yksi kaikkein vähiten tutkittuja teollisuudenaloja.
Samaan aikaan, kun Suomikin harjoittaa asekauppaa kyseenalaisten
maiden kanssa kumpaankin suuntaan eli ostaa ja myy, kansallisia tulkintoja
kiristetään yksittäisten kansalaisten
tapauksissa liikaakin. Kun kilpa-ampuja lähettää aseensa,
esimerkiksi pienoiskiväärin, Saksaan patruunatehtaalle
testattavaksi, hänen täytyy hankkia luvat sekä Suomesta
että Saksasta. Aseen omistaja ei kuitenkaan vaihdu missään vaiheessa,
ja kummassakin maassa asetta käsittelee tunnetusti luotettava
toimija, Suomessa kilpa-ampuja ja Saksassa yritys, jonka toimialaan
testaus nimenomaan kuuluu. Turha byrokratia hankaloittaa esimerkiksi
aseiden takuukorjauksia, kun maahantuoja lähettää aseen
korjattavaksi toiseen maahan. Jos aseen mukana Suomesta Saksaan
kulkisi aseen omistaja eli luvanhaltija, ei hän tarvitsisi
mitään muuta kuin EU-asepassin. Aiemmin lupakäytäntö on
ollut joustavampaa, mutta nyt käytännöt
ovat menneet turhan vaikeiksi. Vertailukohdaksi voisi ottaa vaikkapa Suomen
kautta kuljetetut Patriot-ohjukset ja samassa laivassa kuljetetun
valtavan räjähdysainelastin. Kummassa tapauksessa
turvallisuus vaarantuu enemmän?
Lupakäytäntö perustuu ase- ja räjähdedirektiiveihin,
eli EU:n sisällä ampuma-aseen, aseen osan, patruunoitten
ja erityisen vaarallisten ammusten siirtäminen Euroopan
unionin jäsenvaltiosta toiseen on ampuma-aselaissa määritelty
siirroksi, ja se on se ydinkäsite. Asedirektiivin ja räjähdedirektiivin
säännöksillä on pyritty korvaamaan
säännönmukaisen sisärajavalvonnan
puuttuminen yhdenmukaistamalla ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita
ja erityisen vaarallisia ammuksia koskevat jäsenvaltioiden
säännökset. Siirtolupajärjestelmän
tarkoituksena on valvoa sekä kuljetuksen turvallisuutta
että tavaran päätymistä vastaanottajavaltion
hyväksymälle vastaanottajalle. Ja kysymys kyllä kuuluu:
kummassa tapauksessa se vastaanottaja ja loppukäyttäjä ovat
tiedossa — siinä, kun joku ottaa vastaan sen pienoiskiväärin,
vai siinäkö tapauksessa, kun Suomesta viedään
esimerkiksi tarkkuuskivääreitä hyvin
levottomiin Lähi- tai Kaukoidän maihin?
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En todellakaan ole tämän
alan ammattilainen, mutta halusin käyttää sen
takia puheenvuoron, että meillä on ollut näistä hallituksen
linjauksista ulkomaan viennissä vähän
epäselvyyttä ja ministeri Stubbin tullessa ulkomaankauppaministeriksi
hän korosti avoimuutta ja läpinäkyvyyttä siellä ministeriössä.
Edellisestä, edustaja Mustajärven puheenvuorosta
saimme kuulla, että tämä läpinäkyvyys
ei aivan täysin ole toteutunut.
Toinen asia, mikä on meille suomalaisille tärkeää,
on isänmaallisuus siten, että pelisäännöt olisivat
vähintäänkin samat kuin muissa lähimaissa.
Olemme saaneet kuulla, että esimerkiksi Intiaan Ruotsi
voi harjoittaa asevientiä, Suomi taas ei. Eli haluaisin
kysyä arvoisalta ministeriltä: onko meillä ikään
kuin selvät linjaukset, niin läpinäkyvät
linjaukset tästä aseviennistä, että tällainenkin
ihminen, joka ei kovin syvälle näihin asioihin
ole perehtynyt, tietää, missä mennään,
ja voidaan toimia siten, että Suomen etu ei vaarannu?
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Heti alkuun haluan todeta, että kyllä tämän
asekauppasopimuksen tavoite on tietysti hyvä. En sitä missään
tapauksessa halua kyseenalaistaa enkä kritisoida.
New Yorkissa huhtikuussa 2013 tehty asekauppasopimus on ensimmäinen
tavanomaisten aseiden kauppaa koskeva kansainvälinen sopimus.
Sopimuksen tavoitteena on saada aikaan mahdollisimman tiukat yhteiset
kansainväliset vaatimukset, joilla säännellään
tavanomaisten aseiden kansainvälistä kauppaa ja
parannetaan sen sääntelyä. Tätä sopimusta,
joka meillä nyt on hallituksen esityksenä käsittelyssä,
sovellettaisiin kaikkiin tavanomaisiin aseisiin, ampumatarvikkeisiin
sekä osiin ja komponentteihin, ja tämä tulee
voimaan, jos tämän sopimuksen 50 valtiota ratifioi.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tavoite on ihan
hyvä, että aseita ei joutuisi sellaisiin käsiin,
joissa niitä käytetään omaa
kansaa vastaan tai yleensäkin ihmisiä vastaan.
Olen sen sijaan kuitenkin hieman huolissani siitä linjasta,
jota Suomessa on ylläpidetty, ja haluan hivenen herättää keskustelua
siitä, että meillä toimitaan EU:ssa hyvin
erilaisilla pelisäännöillä tällä hetkellä.
Kyllä puheissa usein kerrotaan, että EU:ssa on
samanlaiset pelisäännöt aseviennissä,
on sitten kyse Italiasta, Saksasta, Ranskasta, Suomesta, Ruotsista,
mutta arki osoittaa kyllä aivan toista.
Haluan oikeastaan nostaa pohdintaan sen, kuinka paljon edelleen
Euroopan unionissa eri maiden tämäntyyppistä kauppaa
ohjaa kaksoisstandardi, kaksinaismoralismi. Jos muistamme, vielä 29.
ja 30. marraskuuta 2010 Suomessakin levisivät valokuvat,
joissa silloinen pääministerimme Kiviniemi istui
Libyassa beduiiniteltassa, ja siitä pari kolme kuukautta
myöhemmin helmikuussa 2011 alkoi Libyassa kansannousu,
ja maaliskuun 17. päivänä YK antoi luvan
suojella libyalaisia, Libyan kansaa, näiltä Libyan
edustajilta, joiden seurassa myös meidän pääministerimme
silloin istui, niin istuivat muutkin EU-maiden johtajat. Kyllä tätä toimintaa
on ohjannut aikamoinen kaksinaismoralismi. Se ohjaa sitä minun
mielestäni edelleen, tälläkin hetkellä. Täällä kyllä arvostellaan
usein pieniä maita ja ollaan valmiita tekemään
boikottia sinne ja tänne urheilukilpailuista lähtien,
kunhan kyse on tarpeeksi pienestä kauppakumppanista ja
yhteistyökumppanista, mutta kun kyse on suuremmasta toimijasta
tai öljyvaltiosta, kyllä asenne on täysin
toisenlaista.
Meillä Suomessa toimii maailman paras tarkkuuskivääreiden
valmistaja. Yli 300 henkilöä työllistävä Sako
on pitkäaikainen, perinteikäs yritys, joka on
panostanut parhaaseen korkeaan laatuun. Riihimäellä tehdään
vuosittain yli 75 000 asetta, joista valtaosa menee vientiin.
Nyt tilanne on se, että meidän maamme asevientipolitiikka
on toisenlaista kuin esimerkiksi Saksassa ja Italiassa. Sakohan
kuuluu tänä päivänä maailman
vanhimpaan perheyhtiöön, Beretta-konserniin, ja
hieman hämmentyneenä olen seurannut sitä,
millä tavalla me yhteisessä Euroopan unionissa
näissä kysymyksissä toimimme. Kun Beretta-konsernilta
tulee tarjouspyyntö, joka pitää sisällään
aseita, joita tehdään Italiassa, aseita, joita
tehdään Saksassa, ja maailman parhaita tarkkuuskivääreitä,
jotka tehdään Suomessa, Italia ja Saksa ilmoittavat,
että "asevienti ok", Suomi ilmoittaa "ei käy".
Voi olla, että Suomen linja on oikea, mutta jos me toimimme
Euroopan unionissa näin eri tavalla, niin tilanne on se,
että meiltä lähtevät nämä työpaikat
pois. Ei ole kuin ajan kysymys, kun Beretta-konserni toteaa, että emme voi
hävitä näitä kaikkia kilpailuja
sen takia, että siitä kokonaisuudesta, josta he
tarjouksen tekevät, hyvin pieni osa tehdään
Suomessa ja tämä suomalainen osuus, tarkkuuskiväärit,
ei saa asevientilupaa. On vain ajan kysymys, kun ilmoitetaan, että siirretään
näiden aseiden valmistus sitten Saksaan, Italiaan. Sieltä aselupia
ja vientilupia edelleen saadaan.
Eli haluan herättää keskustelua siitä,
että me voimme olla oikeassa ja me voimme olla tässä suunnannäyttäjiä,
minun mielestäni se on hyvä, mutta meidän
pitää kyllä tehdä kaikkemme
sen eteen, että ainakin koko EU:n sisällä meillä on yhteinen
politiikka, millä tavalla toimitaan. Toivon, että se
politiikka ei ole sellaista, että kolmessa kuukaudessa,
niin kuin Libyan kohdalla, asetelma muuttuu päälaelleen.
Nämä samat valtiot lähettivät
silloin Libyaan omia lentokoneitaan ja tekivät iskun niitä vastaan,
joiden kanssa he vain kolmea kuukautta aiemmin istuivat beduiiniteltassa
tyytyväisinä kättä paiskaten,
vai miten se nyt meni?
Arvoisa puhemies! Toivon, että Suomi ei tuhoa omaa
korkeaa osaamistaan sillä, että olemme asevientipolitiikassa
erilaisella linjalla kuin muut Euroopan maat. Minulle käy
tiukka linja, kunhan se tiukka linja on sama läpi koko
Euroopan unionin.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensin on syytä onnitella hallitusta
ja ministeri Tuomiojaa erityisesti siitä, että tämä kansainvälinen
asekauppaa säätelevä sopimus on nyt saatu aikaan.
Tiedän, että hallitus ja ministeri Tuomioja henkilökohtaisesti
ovat tehneet paljon työtä aika pitkässä juoksussa
tämän eteen, kun prosessi on lähtenyt
vuonna 2006 liikkeelle. Tämä edustaa ehkä myöskin
siinä mielessä uudentyyppisiä kansainvälisiä sopimuksia,
että kansalaisyhteiskunta, kansalaisjärjestöt
ovat olleet tämän luomisessa hyvin aktiivisia — kertoo
paljon, että tänä päivänä myös
kansalaisia kuullaan, kansalaisjärjestöjä kuullaan.
Ne voivat olla aloitteellisia tämäntyyppisissä sopimuksissa,
joista sitten tulee viime kädessä hallitusten
välisiä sopimuksia.
On erittäin tärkeää, että tätä ennen
kaikkea pienasekauppaa voidaan rajoittaa ajatellen konfliktialueita.
Muistan joskus rauhantyössä Darfurissa kysyneeni,
miten ennen näitä konflikteja siellä soviteltiin,
miten kylien välisiä intressiristiriitoja järjesteltiin,
ja silloin kerrottiin, että silloin täällä oli
tällainen neuvottelumekanismi. Kun kysyin, mihin se sitten
kaatui, niin se kaatui siihen, että kymmenvuotiailla pikkupojilla
on aseet. Ei ole enää mitään
keskusteltavaa, koska pienikin kaveri voi vetää liipaisimesta
ja ampua sen sijaan, että hän kävisi
mitään neuvottelua, kuka pääsee
kaivolle ja kuka voi viedä karjan jollekin alueelle. Näin
tavallaan asekauppa ja aseiden tulo jonnekin Darfurin tapaiselle
alueelle on luonut aseellisen konfliktin sellaisista asioista, joista
ennen oli neuvottelumekanismeja ja joista pystyttiin sopimaan.
Samalla tavalla voimme katsoa tuota merirosvoaluetta Adeninlahdella
Somaliassa, Somalian ja Jemenin välissä. Joskus
keskustellessani Jemenin hallituksen edustajien kanssa paheksuin sitä asekauppaa,
jota käydään Jemenistä Somaliaan
ja tällä tavalla tavallaan heitetään
bensiiniä Somalian kriisiin, että käydään
laitonta asekauppaa. Silloin Jemenin hallitus sanoi, että mitä ihmeen
laitonta asekauppaa, että tämä on ollut
meidän elämäntapamme vuosikymmeniä,
ellei vuosisatoja. Tällä alueella myydään
aseita niille, jotka niitä tarvitsevat, välitetään
aseita. Toivottavasti tämä asekauppasopimus tuo
näihin kriiseihin uusia rajoitteita asekaupalle ja uutta
järkeä tähän globaaliin ongelmaan.
Olisin tässä puheenvuorossani vain kiinnittänyt
yhteen asiaan huomiota eli olemassa olevien aseiden kohteluun ja
säätelyyn. Kun tällä rajoitetaan
kauppaa, niin on paljon kriisialueita, konfliktialueita, missä ovat
aseet jo levinneet siviiliväestölle. Niitä piilotellaan
majojen alla, ja entiset sotilaat saattavat muuttua ryösteleviksi
joukoiksi sitten rauhankin tultua, ellei ole tällaisia aktiivisia
aseriisuntaohjelmia. Englanniksi niitä kutsutaan hienosti
DDR-ohjelmiksi — Disarmament, Demobilization and Reintegration — joissa
siis riisutaan aseista, saadaan ihmiset rauhan kannalle ja saadaan
heidät integroitua yhteiskuntaan.
Olisi hyvin tärkeää, että Suomi
olisi myös näissä ohjelmissa mukana ja
näitä tukemassa, koska nämä ohjelmat
saavat sitten ne ihmiset rahasta luopumaan siitä aseestaan,
he antavat sen tuhottavaksi ja saavat sitten koulutusta, saavat uuden
elinkeinon, pääsevät integroitumaan tavalliseen
elämään. Tällaisia entisiä taistelijoita,
ex-taistelijoita, aseineen on monilla maailman konfliktialueilla
edelleen, ja myöskin näihin olemassa oleviin aseisiin
meidän pitäisi puuttua.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Minäkin yhdyn näihin onnitteluihin
ministeri Tuomiojalle. Tämä on erittäin
hyvä saavutus ja on juuri sellaista työtä,
jota mielellään näkee Suomen tekevän
kansainvälisillä kentillä. Tämä on todella
merkittävä ja hyvä lopputulos.
Olen täällä salissa jo aikaisemmin
kiinnittänyt huomiota siihen samaan asiaan, johon tässä aikaisemmin
kiinnitettiin huomiota, eli siihen, että asevientipolitiikka
Euroopan unionin alueella ei ole yhteneväistä.
Tämä on varsin huolestuttava seikka, koska jos
Italiasta voidaan viedä samoja aseita, mitä Suomesta
ei voi viedä, niin tämä ei voi olla tarkoituksenmukaista.
Sen vuoksi toivon, että hallitus nyt ryhtyy katsomaan tätä asiaa oikein
vakavalla tavalla ja edistämään Euroopan unionin
alueella yhtenäistä asevientipolitiikkaa ja asevientisäännöstöä niin,
että jotkut maat eivät joudu kärsimään
ja tässä tapauksessa Suomen aseteollisuus ei joudu
tarpeettomasti kärsimään, vaikka se tekee
muun muassa maailman parhaat tarkkuuskiväärit.
Tämä seikka toivottavasti hallituksen työlistalle
Euroopan unionin suuntaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta, että nyt lähetekeskustelussa
oleva hallituksen esitys asekauppasopimuksen hyväksymisestä on
realistisempi hanke kuin tämän vaalikauden alussa
läpi runnottu Ottawan sopimus, joka kielsi Suomelta edullisen
ja tehokkaan puolustusaseen eli jalkaväkimiinat. Kyseessä on asejärjestelmä,
jota ei voi korvata. Jalkaväkimiinojen suorituskykyä sen
sijaan voidaan yrittää korvata, täysin
se ei tule kuitenkaan onnistumaan. Se olikin suuren luokan strateginen
virhe, joka jää historiaan Kataisen hallituksen
aikaansaannoksena, joka osaltaan budjettileikkausten ohella tulee
vaarantamaan itsenäisen ja uskottavan koko maan puolustuksemme.
Arvoisa puhemies! Toisin kuin edustaja Mustajärvi edellä antoi
ymmärtää, Suomi ei harjoita asekauppaa
kyseenalaisten maiden kanssa. (Markus Mustajärvi: Kyllä harjoittaa!)
Muutenkin pelisääntöjen on oltava asevientipolitiikassa
samat kaikille. Katsotaan vaikka Saksaa, Ruotsia tai EU-maita kokonaisuudessaan,
kuten edustaja Heinonen oikein totesi ja mainitsi myös
kaksoisstandardit, alalla vallitsevan kaksinaismoraalin. Maailman
parantamisen ohella on syytä katsoa Suomen ja sen puolustusteollisuuden
etua, esimerkiksi juuri Sakon tapausta, kun tällaisia asioita
täällä salissa käsittelemme.
Edustaja Heinonen pitikin aivan erinomaisen puheenvuoron, joka toivottavasti
antoi ulkoministeri Tuomiojalle ajattelemisen aihetta.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn myös kehuihin, jotka koskevat
edustaja Heinosen puheenvuoroa. Hän puhui monelta osin erittäin
painavaa asiaa.
Tämän sopimuksen osalta voi toivoa, että todellakin
tämä uusi lainsäädäntö ja
yhtenäistäminen tuovat järkeä asekauppaan
kansainvälisesti, mutta yhdyn niihin esiin tulleisiin huoliin
siitä, että asekaupan ja aseviennin osalta Euroopassa on
epäyhtenäinen käytäntö ja
Suomi on tässä tilanteessa heikommassa asemassa
muihin maihin verrattuna.
Edustaja Heinonen totesi, että on vain ajan kysymys,
että asetuotanto Suomesta siirtyy kokonaan muualle, ja
olen siitä todella huolissani. Ehkä joidenkin
tavoite onkin, että aseiden valmistus Suomesta loppuu,
mutta itse olen sitä mieltä, että meillä kuitenkin
aseisiin liittyvä urheiluharrastus ja muu on huipputasolla
ja sikäli sitä tukemaan myös tämä oma
asetuotanto olisi hyvä varmistaa ja myös sitä kautta
se pitkäaikainen osaaminen, jota meidän maassamme
on kehitetty, olisi hyvä säilyttää Suomessa.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Tietysti tässä pöydällä on
nyt myönteinen asia ja ilman muuta myönteinen
myös Suomen kannalta. Suomen aktiivisuus tässä oikeassa
asiassa ja aika pienessä joukossa on saanut aikaan tällaisen globaalin,
maailmanlaajuisen, lopputuloksen, toivottavasti ihan loppuun saakka.
Ulkoministeri käytti hyvää vertausta,
kun hän sanoi, että pienaseet kaikessa laajuudessaan
ovat oikeastaan niitä todellisia joukkotuhoaseita. Se on
minusta hyvin ilmaistu, mistä tässä todellisuudessa
on tällä hetkellä kysymys ja on ollut
kysymys.
Tässä olennaista on myös se, että kansallinen tasohan
se ratkaisee tämän implementoinnin ja sen, kuinka
tämä sopimus sitten käytännössä aikoinaan
eri maissa tulee toteutumaan. Tässä suhteessa
on syytä esittää myös vähän
pelkoa siitä, että tapahtuu vuotoja, tapahtuu
vuotoa koko ajan, että kaikki eivät toimikaan
sillä tavalla kuin ehkä sovitaan, kun nimiä pannaan
papereitten alle. Tähän vuotoon kannattaa kyllä kiinnittää huomiota.
Loppuun kaksi näkökohtaa:
Ensimmäinen on yhtyminen täällä monissa puheenvuoroissa
tuotuihin toiveisiin siitä, että Suomen on pidettävä huoli
siitä, että meidän oma tämän
alan teollisuustuotanto on samalla viivalla Euroopan unionin alueella
muitten kanssa, että me emme tässä ole
sinisilmäisiä tarpeettomalla tavalla, vaan lähdemme
siitä, että kontrolli pelaa, kaikilla on samat
lähtökohdat ja suomalaiset saavat tässä suhteessa
samat edut ja samat sanktiot näissä asioissa.
Toinen loppuhuomautus on se, että kyllähän tämä asekauppa
ja luvattomat aseet ovat ihan olennainen osa tämän
päivän kriisinhallintaa tilanteessa, missä on
päästy jo kriisin jälkiselvittelyihin.
Kun kriisinhallintaoperaatio on meneillään, sen
aivan olennainen osa on se, että myös nämä aseet
saadaan vähemmäksi ja kontrolliin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kaksinaismoralismista ja kaksoisstandardeista vielä edustaja
Niinistölle ja miksei myöskin monelle muulle:
On olemassa selvät maat, jonne on kielto viedä aseita,
ja sitten on olemassa semmoiset epävakaat maat, jonne kuitenkin
viedään, ja jos Suomi vie tai on vienyt esimerkiksi
semmoisiin maihin kuin Turkkiin, Egyptiin, Saudi-Arabiaan, Jordaniaan,
Omaniin ja Bahrainiin, niin kuinka esimerkiksi puolustusvaliokunnan
puheenjohtaja Niinistö voi olla varma siitä, miten
ja missä lopullisessa paikassa näitä aseita
käytetään, kun esimerkiksi sellaiset
kansalaisjärjestöt, jotka ovat hyvinkin perehtyneitä näihin
kysymyksiin, ovat hyvin vahvan ja perustellun epäilyksen
tuoneet, että kaikki ei ole ihan kohdallaan? Ei siitä nyt
niin pitkä aika ole, kun moni tässäkin
salissa mukana olevista allekirjoitti julistuksen, että tämä aseiden
vienti kyseenalaisiin maihin pitää saada kuriin.
Olisi ihan mukava kuunnella nyt tänä päivänä,
kun tästä asiasta keskustellaan, mikä niiden
kyseisten poliitikkojen kanta on tänä päivänä.
Joka tapauksessa en ole ainakaan puheenvuorossa saanut vastausta,
toivottavasti ministeriltä saan vastauksen siitä,
että kun ollaan menossa käytännössä ja
ollaan menty koko tämän eduskuntakauden ajan siihen
suuntaan, että salailua ja salaamissopimuksia lisätään
koko ajan Yhdysvaltain, Naton ja Israelin kanssa ja niin, että niiden
yksipuolinen päätös salata asiakirja
pätee myöskin Suomessa, niin kuinka se lisää sitten avoimuutta,
kuinka se vähentää aseitten väärinkäyttöä ja
niiden kulkeutumista semmoisiinkin maihin, joihin niiden ei pitäisi
koskaan päätyäkään.
Olisin kyllä kiitollinen, jos saan tähän
ministeriltä vastauksen.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Mustajärvi on siinä oikeassa,
että on todella erittäin tarkkaan seurattava,
mitä tapahtuu aseille eri maissa, joihin niitä on
viety. Nyt otetaan esimerkki siitä, mistä kulkeutuu
tällä hetkellä aseita Syyrian oppositiovoimille
ja mihin lopulta joutuvat nämä aseet, al-Qaidalle
ja mille tahansa. Siis todella olette siinä aivan oikeassa,
ettei tämä ole aivan yksinkertainen asia.
Mutta täällä minä olen halunnut
korostaa, eräät muutkin, sitä, että EU:lla
pitää olla yhteinen vientipolitiikka. Se, että jos
yhdestä maasta voidaan viedä ja toisesta maasta
ei voida viedä, ei voi olla oikein, vaan EU:lla pitää olla
yhteiset standardit ja periaatepäätökset
siitä, mihin maahan voidaan viedä ja minkälaisia
aseita, sillä muuten tämä kohdistuu meille
Suomessa epäedullisesti.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Sota tuhoaa inhimillistä elämää,
infrastruktuuria, inhimillisen kulttuurin aikaansaannoksia, sen
me tiedämme, sota on kallista siltä kannalta,
mutta sota on myös toimialue, joka synnyttää valtavasti teollisuutta,
luo työpaikkoja. Sotatarviketeollisuus, aseteollisuus,
on yksi suurimpia teollisuudenaloja, ja asekauppa on yksi suurimpia
bisnesalueita. Siksi se sopimus, mikä nyt on aikaansaatu,
on tietysti tavattoman merkittävä tämän
bisneksen ja myös toimialan kannalta, kun puhutaan asekaupasta
ja aseiden valmistamisesta.
Täällä on puhuttu kauniita sanoja
Sako-tarkkuuskivääristä. En ole aseiden
asiantuntija, mutta näissä puheenvuoroissa kuvastuu
jotenkin se hieno suomalainen kunnianhimotaso, että kun
jotakin laitetta oikein hyvin kehitetään, niin
se on sitten laadultaan maailmanennätysluokkaa. Toivoisin,
että sitä kunnianhimotasoa jatkossa Suomi ylläpitäisi
myös silloin, kun puhutaan aseviennistä, jotta
ne kriteerit, joilla Suomi lähtee viemään
aseita, olisivat edelleen tiukkoja. Ajattelen, että tämä kansainvälinen
asekauppasopimus toivottavasti helpottaa myös Euroopan
unionissa paineita, niin että täällä voitaisiin
nostaa sitä kriteeritasoa ja lähestyä sitä linjaa,
joka Suomella on ollut, ettei Suomi joutuisi niihin vaikeuksiin, joista
täällä on puhuttu.
Minusta edustaja Heinosen puheenvuoro, keskustelun käynnistäjä,
oli hyvin tärkeä siinä mielessä,
että yhteisen kriteeristön tulisi olla Euroopan
unionissa, mutta ei niin, että lähtökohtaisesti Suomi
lähtee tinkimään omistaan vaan että haetaan
kansainvälistä pohjaa ja sitten Euroopan unionin
kriteeristöä tiukennetaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen oikeastaan vei sanat
suustani. Pitää olla yhteiset pelisäännöt,
eikä koskaan tietenkään voi olla varma,
mihin aseita päätyy. Asiaa on syytä seurata.
Mutta edustaja Mustajärven mainitsemiin maihin ymmärtääkseni
aika moni EU-maa, esimerkiksi Ruotsi, vie aseita, joten en ymmärrä,
miksi Suomen pitäisi olla mallioppilas tässäkin
asiassa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tilanne on se, että jos
vastakohdiksi laitetaan se, tingimmekö me omista periaatteista,
ja se, haluammeko olla mallioppilaita tai suunnannäyttäjiä,
näin voimme toimia, mutta silloin me menetämme
sen korkean osaamisen, mitä meillä on. Minun mielestäni
oikeampi tapa olisi toimia niin, että kaikki Euroopan maat
otetaan pöytään ja tehdään
yhteinen päätös. Mutta minä uskon niin,
että esimerkiksi Italiaa vaikkapa siinä tilanteessa,
kun Libya oli Gaddafin vallassa, olisi ollut mahdoton saada sellaiseen
pöytään keskustelemaan diktaattoria vastaan
toisella tavalla. Libya osti itsensä ulos esimerkiksi Lockerbien
terrori-iskusta ja monesta muusta ja sai rahalla ja öljyllä hyväksynnän,
joka muuttui pienessä hetkessä, ja minä pidän
itse sitä erittäin valitettavana ja vakavana politiikkana,
jos tämäntyyppistä Euroopassa vielä 2010-luvulla
voi tapahtua.
Itse siis toivon, että meidän hallitus tekee
työtä sen eteen, että koko Euroopan unionissa
näissä asioissa olisi yhtenevä linja.
Jos me olemme suunnannäyttäjiä, me menetämme
ne yli 300 työpaikkaa, jotka meillä nyt on. Voi
olla, että maailmasta tulee sitä myötä parempi,
mutta ihmettelen esimerkiksi vasenryhmän edustajaa, jolle
eivät suomalaiset teolliset työpaikat ole minkään arvoisia.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tuo edustaja Heinosen loppulause olisi kyllä saanut
jäädä sanomatta. Minä kohtuuhyvin
tiedän suomalaisten asevalmistajien ammatillisen tason.
Itse olen kohtuullisen pitkän aikaa käyttänyt
niitä aseita, ja nyt tässä sitten, kun
puhutaan näistä työpaikoista, jotka nekin
ovat äärimmäisen tärkeitä työpaikkoja
ja nimenomaan niille, jotka ovat niissä töissä,
tämän kysymyksen ja kaksinaismoralismin alle haudataan
valtavan paljon isommat asiat.
Kun te sanotte, että pitää tietää,
mihin maihin mitäkin aseita viedään,
kuinka niitä käytetään ja viedäänkö niitä siitä vielä eteenpäin,
niin pitää tietää ja pitää pystyä valvomaan.
Mutta kuinka te voitte tietää, kuinka te pystytte
valvomaan, jos näitä salaamissopimuksia tehdään
kuin liukuhihnalta? Teiltä viedään eväät
siltä valvonnalta, niin viedään EU-mailta,
niin viedään Suomeltakin, ja se on se oleellinen
kysymys.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Tuomioja, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Nämä kysymykset, joita täällä on nostettu,
ovat sinänsä tärkeitä, ja varmasti
on sopiva yhteys, jossa niitä käydään
lävitse, mutta en haluaisi, että ne vievät
pois huomiota siitä isosta asiasta, josta tässä on
kysymys. Tässä on kysymys siitä, että me
voisimme vähentää niitä päivittäisiä tuhansia
kuolemia, jotka syntyvät siitä, että aseita
kulkeutuu rikollisten tai niitä ihmisoikeusloukkauksiin,
väkivaltaan käyttävien toimijoiden käsiin
sen vuoksi, että meillä ei ole riittävän
vahvaa kansainvälistä säännöstöä,
joka ylläpitää avoimuutta ja kriteereitä sen
suhteen ja vaatii kaikilta aseteollisuuden toimijoilta sitä,
että ne varmistuvat siitä, että aseet
eivät päädy vääriin käsiin.
Tästä on kysymys.
Jos sitten tapahtuu tilanteita, joissa jokin kauppa jää sen
vuoksi tekemättä, että meillä on sellainen
epäilys, jota joku muu ei jaa, niin se on sitten harkittava
ihan erikseen. Mutta en voi sille mitään, että kun
edustaja Heinonen tuossa mainitsi tämän Libyan
tapauksen ja Italian, niin ei kai hän suinkaan tarkoittanut
sitä, että siinä tilanteessa olisi ollut
sitten täysin perusteltua, että me olisimme vieneet
aseita tälle diktaattorille, koska Italiakin niin teki.
Näinhän ei voi olla. Mutta varmasti olemme kaikki
samaa mieltä siitä, että tämäkin
on yksi osa-alue, jossa Euroopan unionilla on aivan riittämättömästi
tätä yhteisyyttä ulko- ja turvallisuuspolitiikassaan.
Mutta me olemme kuitenkin unionissa olleet yksimielisiä tästä sopimuksesta
ja sen tärkeydestä.
Keskustelu päättyi.